Op 23/06/2022 werd door Maatschap Dijledonk een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis en openbaar domein met beperkte ontbossing, gelegen Oude Keerbergsebaan 12C te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nrs 281M2, 281R2, 281B2, 281V en 281M. Dit omgevingsproject is gekend als projectnummer omgevingsloket OMV_2022083568 en gemeentelijk projectnummer 2022/12V.
Het projectgebied betreft een bestaande industriële site waarop de bestaande bebouwingen zullen worden gesloopt en vervangen worden door een woonproject met groene openruimte. De nieuwe openruimte krijgt een (semi-) publiek karakter ten gevolge van de inrichting met een parkachtige groenaanleg. Voor de nieuwe ontwikkeling wordt in eerste instantie een omgevingsvergunning tot het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis en openbaar domein met beperkte ontbossing aangevraagd. De bestaande inrichting van de omliggende gemeentewegen blijft daarbij ongewijzigd, maar de niet-bebouwde gronden binnen de projectzone worden aangelegd als een (semi-) publiek toegankelijke groenzone, waarbinnen trage wegen worden aangelegd ter verbinding van de omgevende gemeentewegen voor voetgangers en fietsers. Na realisatie van het omgevingsproject wordt de publiek toegankelijke groenzone overgedragen aan de gemeente Bonheiden in functie van toevoeging aan het openbaar domein van de omliggende gemeentewegen
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de aanleg van nieuwe wegenis en openbaar domein met bijhorende rooilijnplan ter hoogte van de Oude Keerbergsebaan, Brughoevestraat en Kiekshamlei, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Op 23/06/2022 werd door Bob Van Eeckhaut voor Maatschap Dijledonk een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis en openbaar domein met beperkte ontbossing, gelegen Oude Keerbergsebaan 12C te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nrs 281M2, 281R2, 281B2, 281V en 281M.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 01/07/2022.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2022083568 en is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2022/12V. De uiterste datum voor de vergunningverlenende overheid om een beslissing te nemen over de aanvraag is 13/12/2022.
Het projectgebied betreft een bestaande industriële site waarop de bestaande bebouwingen zullen worden gesloopt en vervangen worden door een woonproject met groene openruimte. De nieuwe openruimte krijgt een (semi-) publiek karakter ten gevolge van de inrichting met een parkachtige groenaanleg. Voor de nieuwe ontwikkeling wordt in eerste instantie een omgevingsvergunning tot het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis en openbaar domein met beperkte ontbossing aangevraagd. De bestaande inrichting van de omliggende gemeentewegen blijft daarbij ongewijzigd, maar de niet bebouwde gronden binnen de projectzone worden aangelegd als een (semi-) publiek toegankelijke groenzone, waarbinnen trage wegen worden aangelegd ter verbinding van de omgevende gemeentewegen voor voetgangers en fietsers. Na realisatie van het omgevingsproject wordt het publiek toegankelijke groenzone overgedragen aan de gemeente Bonheiden in functie van toevoeging aan het openbaar domein van de omliggende gemeentewegen.
De geplande infrastructuurwerken omvatten:
Het betreft een project waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is als vergunningverlenende overheid.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 07/07/2022 en eindigde op 05/08/2022.
Er werden 6 bezwaarschriften ingediend.
Eén bezwaarschrift bevat bezwaren die betrekking hebben op het al of niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, maar wel bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen). Dit bezwaar werd behandeld in de gemeenteraadsbeslissing over het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van de gemeentewegen Oude Keerbergsebaan (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 8), Brughoevestraat (buurtweg nr 36), Oude Keerbergsebaan en Kiekshamlei (voetweg nr 38).
Volgens artikel 12, §2, laatste lid van het Gemeentewegendecreet kan een rooilijn van een gemeenteweg dat opgenomen is in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan, niet gewijzigd worden met een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Hieromtrent kunnen volgende standpunten ingenomen worden:
Eén bezwaarschrift bevat een opmerking die handelt over volgende elementen met betrekking tot de zaak van de wegen:
In de aanvraag spreekt men over versterking van de groene dooradering en collectief toegankelijk karakter. Er wordt de bedenking gemaakt dat de beperkte groene zone die zal worden aangelegd, waarschijnlijk enkel gebruikt zal worden door de bewoners van de site. Er is zeker geen behoefte van de dorpsbewoners om zich tussen de schaduwen van de hoge gebouwen te begeven om er rust te vinden.
Men dient hier ook rekening te houden dat een gedeelte van dit gebied in risicogebied voor overstromingen ligt.
Hieromtrent kunnen volgende standpunten ingenomen worden:
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze vermeld in afdeling 3 (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Het omgevingsvergunningendecreet stelt in artikel 31,§1 tweede lid dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouwen met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Elke beslissing dienaangaande dient erop gericht te zijn om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (1) de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, en (2) de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (artikel 3 van het gemeentewegendecreet).
Daarnaast dient bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te worden gehouden met de volgende principes: (1) wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, (2) een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd, (3) de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, (4) wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief, en (5) bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Hierbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (artikel 4 van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde aanleg, wijziging en verplaatsing van gemeentewegen (zaak van de wegen) werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van rooilijnplan 'Rooilijnplan/Innemingsplan' en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
De voorgestelde plaatselijke wijziging van gemeentewegen heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeentewegen Oude Keerbergsebaan (buurtweg nr. 8), Brughoevestraat (buurtweg nr. 36), Oude Keerbersebaan (voetweg nr 38) en Kiekshamlei (voetweg nr 38) maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. De rooilijnen vastgesteld in het BPA nr 21 Zilverberklaan en BPA nr 30 Brughoevestraat blijven ongewijzigd.
In zitting van 30/11/2022 werd door de gemeenteraad een beslissing genomen over het agendapunt 'Openbaar domein / Omgeving - Gedeeltelijke wijziging gemeentelijk rooilijnplan Oude Keerbersebaan, Brughoevestraat en Kiekshamlei in het kader van het omgevingsproject OMV_2022083568 'het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis en openbaar domein met beperkte ontbossing (2022/12V)'.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen'. Hierbij spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen.
De beoogde wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied vinden hun oorsprong in het beoogde woonproject. Momenteel bevindt er zich tussen de Oude Keerbergsebaan, Brughoevestraat en Kiekshamlei een privaat industrieel terrein. Omwille van z'n inrichting en de aanwezige padenstructuur heeft deze private ruimte een privaat karakter, waarbij de verhardingen afgestemd zijn op de bereikbaarheid van de toegangen tot de aanwezige gebouwen, maar niet op een aansluiting op en/of doorwaadbaarheid vanuit de omliggende gemeentewegen. In tegenstelling tot de bestaande toestand wordt in het geplande project enerzijds voorzien dat alle ruimte die niet wordt ingenomen door de woongebouwen en hun toegangen, wordt opgenomen in het publieke domein van de omliggende gemeentewegen, door de bestaande rooilijnen van de buurtwegen nr 8 en nr 36 en voetweg nr 38 te wijzigen en nieuwe rooilijnen op de voetafdruk van de woongebouwen en hun toegangen komen te liggen. Hierdoor wordt duidelijkheid gecreëerd over het publieke statuut van deze gronden. Binnen die publieke ruimte wordt anderzijds ook voorzien in een ondersteunende inrichting met trage wegen, groenzones, banken en dergelijke, waarbij deze voorzieningen zowel afgestemd zijn op de toegankelijkheid van de nieuwe gebouwen als op de functionele en recreatieve bruikbaarheid en doorwaadbaarheid ervan vanop de omliggende bestaande en te behouden rijwegen, voetpaden en groene bermen van de bestaande gemeentewegen.
De gemeente Bonheiden beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, waarin de decretale doelstellingen en principes werden verfijnd, geconcretiseerd en aangevuld. Bijgevolg wordt hier verder ingegaan op de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Hiertoe voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (artikel 3 gemeentewegendecreet):
De geplande wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied geven hieraan een invulling in die zin dat de bestaande gesloten en bebouwde site beperkt toegankelijk wordt gemaakt voor gemotoriseerd verkeer en grotendeels voorzien wordt van veilige autovrije verbindingspaden voor trage weggebruikers (trage wegen) tussen de omliggende gemeentewegen,de Oude Keerbergsebaan, Brughoevestraat en Kiekshamlei, waarbij toegang wordt geboden tot de nieuwe publieke centrale groenzone en de aanliggende private woongebouwen.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
De geplande wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied geven hieraan een invulling in die zin dat:
Het algemeen uitgangspunt bij het Decreet houdende de gemeentewegen is dat een meerwaarde betaald moet worden bij verplaatsingen of opheffingen van gemeentewegen. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met:
Uit het schattingsverslag van 19/01/2022 opgemaakt door dhr. Bruno Mertens, Meetkundige - Schatter van onroerende goederen, blijkt dat de vergoeding voor waardevermindering of waardevermeerdering die verschuldigd is, wordt geschat op € 0.
Uit de bij de aanvraag gevoegde verklaring van 'gratis grondafstand', die op juni 2022 werd opgemaakt door Maatschap Dijledonk, blijkt dat zij beloven om de percelen vermeld in het rooilijnplan dat op 14/01/2022 opgemaakt werd door Bruno Mertens en de bijhorende waardebepaling van 19/01/2022 vrij en onbelast en zonder kosten over te dragen aan de gemeente Bonheiden volgens de bepalingen opgenomen in het Realisatieconvenant.
Op basis van de elementen in het aanvraagdossier en voorgaande motiveringen is het mogelijk dat de gemeenteraad zich op basis van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet gunstig uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over opname in het openbaar domein.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
Artikel 2 - Beslist de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.
Artikel 3 - Keurt de aanleg, wijziging en verplaatsing van de gemeentewegen gelegen Oude Keerbergsebaan, Burghoevestraat, Kiekshamlei, zoals aangeduid op het rooilijnplan 'Rooilijnplan/Innemingsplan' en de inrichtingsplannen horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2022083568 (gemeentelijk dossier met nummer 2022/12V), ontvangen op 23/06/2022, ontvankelijk en volledig verklaard op 01/07/2022, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.