Terug
Gepubliceerd op 08/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/04/2023 - 20:30

Onderwijs - Algemeen kader van de aanwervings- en bevorderingsprocedure voor het ambt van directeur basisonderwijs: Vaststelling

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een algemeen kader voor de werving en selectie van een directeur voor het gemeentelijk basisonderwijs vast te leggen.

Voorgeschiedenis
  • 25/06/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende vaststelling wervingsreserve directeur gemeentelijk lager onderwijs, met geldigheidsduur t.e.m. 30/06/2022.
  • 03/07/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende aanstelling van een directeur gemeentelijk lager onderwijs op proef.
  • 01/06/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende stopzetting na proeftijd van de aangestelde directeur lager onderwijs.
  • 29/06/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende aanstelling van een tijdelijke directeur gemeentelijk lager onderwijs voor het schooljaar 2021-2022.
  • 31/05/2022: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende aanstelling van een tijdelijke directeur gemeentelijk lager onderwijs voor het schooljaar 2022-2023.
  • 11/04/2023: Besluit van de algemeen directeur houdende vaststelling functiebeschrijving directeur gemeentelijk basisonderwijs.
  • 12/04/2023: Mail van Herman Van Herp (ACV) m.b.t. het akkoord van het protocol en de ondertekening. Van de andere leden van het AB(O)C werd er geen reactie ontvangen.
  • 17/04/2023: Advies van de schoolraad GEBO: positief mits aanpassing, zie verslag in bijlage voor details.
Feiten en context
  • Het besluit van de gemeenteraad van 20/12/2017 houdende vaststelling gemeentelijke rechtspositieregeling is niet van toepassing op een directeur uit het gemeentelijk basisonderwijs.
  • De gemeenteraad dient een kader voor de werving en selectie van de directeur gemeentelijk basisonderwijs vast te stellen.
  • Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het vaststellen van de concrete, individuele selectieprocedure, de aanstelling, vaste benoeming, ontslag en afzetting van personeelsleden evenals voor het toekennen van een afwezigheid, een verlof, een terbeschikkingstelling, een affectatie, een zorgkrediet en een loopbaanonderbreking.
  • Met het oog op de opstart van een selectieprocedure, is het aangewezen dat er een nieuw algemeen kader voor werving en selectie van een directeur voor het gemeentelijk basisonderwijs vastgelegd wordt.
  • De kandidaten moeten voldoen aan de minimale voorwaarden die voor het begeven van het ambt zijn vastgesteld door de Vlaamse overheid. Het personeelslid moet om vast benoemd te worden in een selectie- of bevorderingsambt, op het ogenblik van de vaste benoeming voldoen aan de volgende voorwaarden:
    1. Houder zijn van het vereist of voldoende geacht bekwaamheidsbewijs vastgesteld voor dit specifieke selectie- of bevorderingsambt, organiek of bij overgangsmaatregel. Voor een aanstelling in het ambt van directeur is een bekwaamheidsbewijs ten minste professionele bachelor + een bewijs van pedagogische bekwaamheid (BPB) vereist. (Bijlage 1)
    2. Als laatste evaluatie geen evaluatie met de eindconclusie ‘onvoldoende’ hebben verkregen in het desbetreffende selectie- of bevorderingsambt bij het schoolbestuur waar de vacante betrekking zich situeert. Als het personeelslid niet werd geëvalueerd, wordt aan deze voorwaarde geacht voldaan te zijn;
    3. Voldoen aan de algemene wervingsvoorwaarden van artikel 19. (Bijlage 2)
Advies
  • Advies van de schoolraad met betrekking tot het functieprofiel van de directeur van 17/04/2023: positief mits aanpassing bij punt 5, artikel 7.
  • Protocol van het AB(O)C van 19/04/2023: Akkoord.
Juridische grond
  • Decreet van 27/03/1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 19, 37 bis,§1, 40, 41 en 42.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17/06/1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.
  • Artikel 18, 40, 56,§1 en 182 van het Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het Decreet betreffende het basisonderwijs van 25/02/1997, inzonderheid artikel artikel 73,§1, 1°; 2° en 6°.
Argumentatie

Gelet op het feit dat er een vacante post is voor directeur lager onderwijs, die reeds 2 jaar tijdelijk wordt ingevuld, wenst het bestuur over te gaan tot een vaste aanstelling voor deze functie. De gemeenteraad dient een algemeen kader vast te leggen voor de werving en selectie van een directeur basisonderwijs. Voorgesteld wordt om de selectieprocedure zoveel als mogelijk te laten gelijklopen met de selectieprocedure voor het gemeentelijk personeel zoals opgenomen in de gemeentelijke rechtspositieregeling.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt vast dat het ambt van directeur basisonderwijs toegankelijk wordt gesteld bij aanwerving of bij bevordering. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt bij de openstelling van het ambt:

  • Of dit ambt wordt opengesteld bij aanwerving of bij bevordering;
  • Of er al dan niet een wervingsreserve wordt aangelegd;
  • De geldigheidsduur van de eventuele wervingsreserve met een maximum van 6 jaar, inclusief verlengingen.

Artikel 2 - Stelt vast dat de kandidaten die zijn opgenomen in de wervingsreserve hieruit worden geschrapt:

  • Op eigen verzoek;
  • Indien ze niet binnen de 15 kalenderdagen reageren indien hen een betrekking wordt aangeboden;
  • Indien ze verzaken aan een oproep voor invulling van een vacature en nalaten te verzoeken om in de wervingsreserve opgenomen te blijven.

Artikel 3 - Stelt vast dat de kandidaten moeten voldoen aan de minimale voorwaarden die voor het begeven van het ambt zijn vastgesteld door de Vlaamse overheid. Aanvullend moeten zij:

  • Op de uiterste inschrijvingsdatum een (dienst)anciënniteit van minstens 5 jaar verworven hebben in het door de Vlaamse gemeenschap georganiseerde onderwijs of in een onderwijsdienst van een openbaar bestuur of minstens 5 jaar ervaring in een leidinggevende functie kunnen voorleggen in een andere sector, met aantoonbare interesse voor, affiniteit met en kennis van de werking van het basisonderwijs;
  • Reeds benoemd zijn in het basisonderwijs;
  • Geen negatieve evaluatie hebben ontvangen bij een vorige of de huidige werkgever;
  • Minstens 1 schooljaar ervaring als (plaatsvervangend) directeur kunnen voorleggen óf een attest van deelname aan een cursus voor kandidaat directeurs en/of beginnende directeurs en/of gevorderden bij OVSG kunnen voorleggen;
  • Slagen voor het aanwervings- of bevorderingsexamen;
  • Geschikt bevonden worden als leidinggevende bij de psychotechnische proeven en persoonlijkheidstest afgenomen door een onafhankelijk bureau; 
  • Een uittreksel uit het strafregister, model 596.2, voorleggen of een gelijkwaardig attest uitgereikt door de bevoegde buitenlandse instantie voor wie niet in België gedomicilieerd is, waaruit blijkt dat de persoon van onberispelijk gedrag is om met kinderen om te gaan. Dit attest mag maximaal drie maanden oud zijn.

Artikel 4 - Stelt vast dat het college van burgemeester en schepenen het specifieke programma van het aanwervings- en bevorderingsexamen en de quotering vastlegt. Dit programma omvat minimaal:

  • Een schriftelijk gedeelte;
  • Een mondeling gedeelte;
  • Een psychosociaal-technisch gedeelte.

Artikel 5 - Stelt vast dat het college van burgemeester en schepenen de examenjury samenstelt en minstens een voorzitter en een secretaris aanduidt. De leden van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen lid zijn van een jury in een selectieprocedure voor het eigen bestuur. De jury belast met het afnemen van het schriftelijk en mondeling gedeelte van een aanwervings- en/of bevorderingsexamen bestaat uit ten minste 2 leden, waarvan ten minste 1/3 extern is aan het eigen bestuur. Afgevaardigde waarnemers kunnen de selectieproef bijwonen, zonder evenwel te zetelen in de jury en deel te nemen aan de deliberatie.

Artikel 6 - Stelt vast dat het college van burgemeester en schepenen de duurtijd bepaalt van de proefperiode. Deze duurt maximaal 24 kalendermaanden (2 volledig schooljaren). De diensten die een kandidaat ononderbroken in het ambt van directeur vervuld heeft, als tijdelijke aanstelling of waarnemend, worden in aanmerking genomen voor de proeftijd, op voorwaarde dat het personeelslid daarvoor een gunstig evaluatieresultaat heeft gekregen. Daartoe kan het personeelslid, ten vroegste op het moment waarop de proeftijd is verstreken, een evaluatie vragen. Als evaluatiecriteria gelden de taken, competenties en attitudes zoals vermeld in de functiebeschrijving.

Artikel 7 - Stelt vast dat tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen, minstens veertien kalenderdagen verlopen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn begrepen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. De datum van de verzending, hetzij per post hetzij per mail, van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. Indien de kandidatuur wordt afgegeven, dan geldt de datum van afgifte. Op de uiterste datum van kandidaatstelling wordt de vacature afgesloten. Een te laat ingediende kandidatuur wordt niet aanvaard.

Artikel 8 - Bepaalt volgende wijze van bekendmaking van de vacature:

  • In geval van aanwerving: De externe bekendmaking gebeurt via de meest geschikte communicatiekanalen en dient minimaal gepubliceerd te worden op de website van de Gemeente Bonheiden en VDAB. De vacature wordt ook intern bekendgemaakt.
  • In geval van bevordering: Het college van burgemeester en schepenen doet een schriftelijke oproep aan alle kandidaten, binnen de door de gemeenteraad vastgelegde voorwaarden. Deze schriftelijke oproep gebeurt per post of per aangetekend schrijven.
  • De vacature wordt eveneens intern bekendgemaakt via het intranet.

Artikel 9 - Het vacaturebericht bevat ten minste:

  • Een omschrijving van de vacante betrekking;
  • De aanwervings- en/of bevorderingsvoorwaarden;
  • De wijze waarop men zich kandidaat kan stellen;
  • De uiterste datum om zich kandidaat te stellen.