De voorzitter opent de zitting op 26/04/2023 om 20:11.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/03/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
29/03/2023: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/03/2023 goed.
De burgemeester was van zaterdag 01/04/2023 tot en met woensdag 12/04/2023 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van zaterdag 01/04/2023 tot en met woensdag 12/04/2023 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de deelnameprijs aan de duurzame energie- en mobiliteitsmarkt te bepalen als volgt: € 250 per geplaatste wagen.
Om de kosten van het event voor een deel te recupereren, wordt voorgesteld de dealers van elektrische voertuigen een bijdrage van € 250 per wagen aan te rekenen.
De ontvangst van deze retributie wordt in het meerjarenplan 2023-2025 ingeschreven onder A13.14.1/0350-00/7020000.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00075 van Financiele dienst van 11 april 2023
Artikel 1 - Stelt de deelnameprijs aan de duurzame energie- en mobiliteitsmarkt voor de periode 2023-2025 vast als volgt: € 250 per wagen.
Artikel 2 - Besluit dat de retributie verschuldigd is door de handelaar welke één of meerdere elektrische voertuigen wenst te plaatsen op de duurzame energie- en mobiliteitsmarkt.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Het perceel 1ste afdeling sectie D perceelnr. 306e op de hoek van de Bruinbeekstraat en de Oude Baan wordt verkocht. Officieel ligt een deel van buurtweg nr. 6 nog steeds op dit perceel, waardoor er geen omgevingsvergunning voor een woning kan aangevraagd worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om naar aanleiding van de verkoop van het perceel, de rooilijn niet te realiseren.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet). De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3 (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van de gemeenteweg heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeenteweg Bruinbeekstraat (buurtweg nr. 6), maar heeft geen betrekking op gemeentewegen, die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan, dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
Enig artikel - Beslist naar aanleiding van de verkoop van perceel 1ste afdeling sectie D perceelnr. 306e dat de rooilijn van de buurtweg niet zal worden gerealiseerd.
IVAREM leidde een aantal personeelsleden op voor het opmaken van GAS-vaststellingen in het kader van openbare netheid. Deze GAS-vaststellers mogen enkel vaststellingen doen in Bonheiden als ze aangesteld zijn door de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om Dirk Van Grootven en Yamina Van der Zande aan te stellen als GAS-vaststellers in het kader van openbare netheid.
Sluikstorten is al jaren een ecologisch en maatschappelijk probleem, dat veel geld kost aan de maatschappij. Op Vlaams en lokaal niveau wordt een geïntegreerd beleid gevoerd, gebaseerd op 5 pijlers: infrastructuur (o.a. vuilbakken), sensibilisering en communicatie, omgeving, participatie en handhaving.
Ook in Bonheiden wordt rond deze 5 pijlers gewerkt. Handhaving vormt het sluitstuk van dit beleid. Een versterking van de handhaving kan een belangrijk bijdrage leveren aan de netheid van de gemeente.
Momenteel valt de werking van de GAS-vaststellers van IVAREM binnen het project Openbare Netheid, dat in 2020 gestart werd en zijn er geen kosten aan verbonden voor de deelnemende gemeenten. Mogelijks wordt dit in de verdere toekomst wel verrekend via de werkingsbijdrage van de gemeenten aan IVAREM.
Enig artikel - Stelt Dirk Van Grootven en Yamina Van der Zande aan als GAS-vaststeller voor de gemeente Bonheiden, voor de vaststelling van overtredingen op de openbare netheid bepaald in de artikelen 1.2.4 en alle artikelen uit hoofdstuk 5 van het gemeentelijk politiereglement vastgesteld op 30/06/2021.
Het strategisch project "Open Ruimte in en om Mechelen" (ORIOM) heeft tot doel de open ruimte in en rond Mechelen te beschermen, te versterken en waar mogelijk te verbinden. Bij ORIOM 3.0 nemen de gemeenten Bonheiden, Boortmeerbeek, Duffel, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Willebroek en Zemst de fakkel over van Regionaal Landschap Rivierenland, Natuurpunt en het Agentschap voor Natuur en Bos, als financierders van het strategisch project ORIOM.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst tussen deze 7 partnergemeenten, Regionaal Landschap Rivierenland (werkgever) en ORIOM goed te keuren.
Vlaanderen staat voor belangrijke ruimtelijke uitdagingen: de strijd met klimaatsverandering en verdroging (Blue Deal), het tegengaan van verdere betonnering en versnippering van het landschap, en het inzetten op een zuiniger en slimmer ruimtegebruik. Acties rond ontharding, bosuitbreiding, ruimte maken voor groenblauwe netwerken en natte natuur, inzetten op waterslimme land- en tuinbouw komen prioritair op de agenda. De coronapandemie onderstreepte de nood aan meer groene longen en ontspanningsmogelijkheden voor bewoners vlakbij en tegelijk wordt gewerkt aan het ontwikkelen van florerende bestemmingen voor bezoekers van veraf.
Een gecoördineerde, gebiedsgerichte aanpak over administratieve en sectorale grenzen heen is noodzakelijk om deze ambities door te vertalen naar een zo groot mogelijke impact op terrein. Met het strategisch project 3.0 wenst ORIOM dit samen met haar projectpartners te realiseren door middel van een gezamenlijk, gedragen uitvoeringstraject.
Het uitvoeringsprogramma speelt zich af op verschillende schaalniveaus, waarbij op macroschaal de actiegebieden worden gedefinieerd en afgebakend op basis van de eigen ruimtelijke identiteit en bijhorende vraagstukken. Op mesoschaal worden de hefboomprojecten omschreven, waar gebiedscoalities aan zet zijn die de specifieke ruimtelijke uitdagingen binnen één of meerdere van deze actiegebieden aanpakken. Op microschaal worden ten slotte de concrete terreinacties gesitueerd die binnen een hefboomproject vervat zijn.
Horizontaal doorheen al deze actiegebieden en hefboomprojecten maakt ORIOM 3 werk van volgende vijf nieuwe strategische doelstellingen:
Bondig samengevat focust het volgende strategisch project op deze acties:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Raadslid Guido Vaganée is niet aanwezig tijdens de publieke stemming over dit punt, bij de geheime stemming is hij wel aanwezig.
In tegenstelling tot de vorige strategische projecten waarbij de gemeente geen financiële inbreng moest doen, wordt bij ORIOM 3.0 een jaarlijkse cofinanciering gevraagd van € 3.600 per jaar per gemeente, voor een periode van 3 jaar. Deze kredieten zijn in de meerjarenplanning voorzien op A7.11.4.
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2023/0123 van Els Van Bever van 11 april 2023
Publieke stemming:
Geheime stemming over de afvaardiging:
Stemming 1: afgevaardigde stuurgroep Bosgroep Antwerpen:
Stemming 2: plaatsvervangend afgevaardigde stuurgroep Bosgroep Antwerpen:
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de 7 partnergemeenten, ORIOM 3.0 en Regionaal Landschap Rivierenland (RLRL) goed, waarvan de tekst luidt als volgt:
Coördinatie Strategisch Project ORIOM 3.0: Gebiedsprogramma “Open ruimte in het Mechels Rivierenland”
Tussen
Gemeentebestuur Bonheiden, met zetel te Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, vertegenwoordigd door Lode Van Looy, burgemeester, en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur,
Gemeentebestuur Boortmeerbeek, met zetel te Pastorijstraat 2, 3190 Boortmeerbeek, vertegenwoordigd door [naam en functie],
Gemeentebestuur Duffel, met zetel te Gemeentestraat 21, 2570 Duffel vertegenwoordigd door [naam en functie],
Stadsbestuur Mechelen, met zetel te Grote Markt 21, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door [naam en functie],
Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver, met zetel te Lemanstraat 63, 2860 Sint-Katelijne-Waver, vertegenwoordigd door [naam en functie],
Gemeentebestuur Willebroek, met zetel te Pastorijstraat 1, 2830 Willebroek, vertegenwoordigd door [naam en functie],
Gemeentebestuur Zemst, met zetel te De Griet 1, 1980 Zemst, vertegenwoordigd door [naam en functie],
Hierna genoemd de “partnergemeenten”
En
Regionaal Landschap Rivierenland vzw, met zetel te Hallestraat 6, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door de coördinator Ankatrien Boulanger en de voorzitter Jan De Haes, hierna genoemd “RLRL”
En
Het strategisch project Open ruimte in en om Mechelen 3.0, met zetel te Hallestraat 6, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door de coördinator Myrtle Verhaeven, hierna genoemd “ORIOM”
wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1. Kader en doel van de samenwerking
1.1. Aanleiding en kader
Het projectgebied, dat de gemeenten Bonheiden, Boortmeerbeek, Duffel, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Willebroek en Zemst omvat, wordt gekenmerkt door een aangesloten rivierenlandschap met de Rupel, Nete, Zenne en Dijle, de kanalen Leuven-Dijle en Brussel-Schelde en bijrivieren zoals Barebeek, Vrouwvliet, Molenbeek, Goorbosbeek en Itterbeek als fijnvertakte, groenblauwe ruggengraat. Natte natuurgebieden, bossen, uitgestrekte land- en tuinbouwgebieden, kleinschalige kouterlandschappen en unieke erfgoedbakens tekenen het gebied. Tegelijk situeert het zich midden in het stedelijk kerngebied van Vlaanderen, met Mechelen als multimodaal regionaal knooppunt tussen verschillende grootstedelijke gebieden. Door deze strategische, centrale ligging ervaart de regio een hoge ontwikkelingsdruk en wordt de nood aan een doordachte verdichting, clustering en vrijwaring van open ruimte steeds groter en urgenter. Het voortschrijdend biodiversiteitverlies en de groeiende, ontwrichtende impact van klimaatverandering stelt ons voor bijkomende grote uitdagingen.
De vrijwaring en versterking van een robuust open ruimte netwerk biedt op veel van deze uitdagingen een antwoord. Tal van (ruimtelijke) processen, projecten en programma’s zijn reeds lopende in het projectgebied, maar een gezamenlijke regie is echter noodzakelijk om de opgaves geïntegreerd aan te pakken. Hiertoe dienden RLRL, Natuurpunt en ANB in 2015 een aanvraag tot strategisch project (toen nog ‘Natuur in en rond Mechelen’) in, dat eind december 2015 door toenmalig Vlaams minister Joke Schauvlieghe werd goedgekeurd. Op 1 juni 2026 schoot het project officieel uit de startblokken met de aangeworven projectcoördinator. ORIOM evolueerde snel van een bottom-up initiatief naar een intersectoraal gedragen en slagkrachtig project dat, door aan te takken op lopende gebiedsinitiatieven, een bovenlokale dynamiek en samenwerking op gang bracht. Een deeltijdse projectmedewerker werd in de loop van ORIOM 1 aangeworven. De verwezenlijkingen werden gehonoreerd met de toekenning van een 2de en ondertussen ook een 3de strategisch project, dat op 1 januari 2023 van start is gegaan.
Dankzij het uitgebreide voortraject van visie- en actieprogrammavorming, groot- en kleinschalige terreinrealisaties, de opstart van operationele gebiedscoalities en doorgedreven draagvlakvorming, trekt ORIOM 3 voluit de kaart van uitvoering. De gemeenten namen de fakkel over van RLRL, Natuurpunt en ANB als initiatiefnemer en zullen het strategisch project tot de afloop aansturen.
1.2. Doelstelling
Deze samenwerkingsovereenkomst betreft de verderzetting van de organisatie van de projectcoördinatie van ORIOM. Dit project is gericht op de feitelijke realisatie van het projectvoorstel “gebiedsprogramma Open ruimte in het Mechels Rivierenland”, ingediend in kader van de dertiende oproep voor strategische projecten van het Departement Omgeving.
De gemeenten keurden dit projectvoorstel voorafgaand aan de indiening reeds goed. Met deze samenwerkingsovereenkomst worden de afspraken omtrent aansturing, samenwerking, rapportage en financiering van ORIOM tussen de partnergemeenten, en de werkgever, zijnde RLRL, en ORIOM geformaliseerd.
Artikel 2. Organisatie van de samenwerking
Artikel 2.1. Organisatie coördinatieteam
Het coördinatieteam bestaat uit de projectcoördinator en een deeltijdse projectmedewerker die instaan voor de dagdagelijkse werking van ORIOM. Ze vormt de draaischijf tussen de verschillende overleg- en stuurorganen en zorgt voor de verslagen van de verschillende bijeenkomsten en het opvolgen van afspraken. Het is de stuwende kracht die ervoor zorgt dat de verschillende overheden en stakeholders mee de hefboomprojecten van het gebiedsprogramma realiseren.
RLRL neemt voor de projectcoördinator en -medewerker de volledige taak van werkgever op in het kader van deze overeenkomst (personeelsadministratie, verzekeringen, kantoorbenodigdheden, communicatieve ondersteuning…). De projectcoördinator en/of –medewerker zullen echter op regelmatige basis werken op de kantoren van de partnergemeenten om een vlotte terugkoppeling en samenwerking met de gemeentelijke ambtenaren en bestuurders te onderhouden. De gemeente stelt hiervoor een bureau met Wifi-verbinding ter beschikking.
In geval van een nieuwe aanwerving of aanstelling binnen het coördinatieteam maakt RLRL in samenwerking met het projectbureau en de stuurgroep een inschatting van het gewenste profiel en competenties van de projectcoördinator en/of –medewerker. Een jury samengesteld door RLRL en de partnergemeenten, vertegenwoordigd in het projectbureau, beoordelen samen van de kwaliteit van de kandida(a)t(en) en beslissen over de aanwerving.
De voltijdse inzet van een projectcoördinator voor de uitvoer van het gebiedsprogramma en de halftijdse inzet van de projectmedewerker worden vooropgesteld. De coördinatiesubsidies voor strategische projecten kunnen aangevuld worden met andere financieringskanalen (bv. Water-Land-Schap) om deze inzet aan te houden of uit te breiden. In onderling akkoord tussen RLRL en de gemeenten, vertegenwoordigd in het projectbureau, kan hiervan worden afgeweken.
Artikel 2.2. Organisatie projectbureau
Het projectbureau omvat het coördinatieteam, een ambtelijke vertegenwoordiger per betrokken gemeente en één van de drie regionale landschappen (in functie van agenda) als vaste kern. Deze kan aangevuld worden met andere instanties in functie van agenda. Het projectbureau komt 3 à 4 keer per jaar samen en evalueert en plant de voortgang van het strategisch project. Ze waakt over de gecoördineerde uitvoer van het gebiedsprogramma, de werking van en afstemming binnen de projectstructuur, begroting en financiën, netwerk en communicatieacties en bereidt de stuurgroepvergaderingen voor. Bijkomende projectbureauvergaderingen kunnen steeds ingepland worden op eenvoudige vraag van de leden.
Het projectbureau zal volgens een beurtrol telkens in één van de partnergemeenten worden georganiseerd op initiatief van het coördinatieteam.
De gemeente vaardigt een ambtelijke vertegenwoordiger én een plaatsvervanger af voor het projectbureau.
Artikel 2.3. Organisatie Stuurgroep
De stuurgroep staat in voor de aansturing van het hele project en zet de belangrijkste strategische krijtlijnen uit op het vlak van inhoudelijke accenten, planning, realisatie en beheer, alsook op financieel en communicatief vlak. De stuurgroep beslist over het formuleren van gezamenlijke adviezen/standpunten, het goedkeuren van subsidieaanvragen, het bewaken en goedkeuren van visies, strategieën en actieplannen (studies, terreinrealisaties…), het goedkeuren van wijzigingen in de projectstructuur en van te betrekken partners. Bijkomende stuurgroepvergaderingen kunnen steeds ingepland worden op eenvoudige vraag van de leden.
Net zoals het projectbureau zal de stuurgroep telkens volgens een beurtrol telkens in één van de partnergemeenten worden georganiseerd.
De gemeente vaardigt een bestuurlijke (politieke) vertegenwoordiger én een plaatsvervanger af voor de stuurgroep.
Artikel 2.4 Rapportage
Het coördinatieteam geeft op elke vergadering van het projectbureau en de stuurgroep een overzicht van de ondernomen en geplande acties. Twee keer per jaar, bij de oplevering van de verplichte halfjaarlijkse rapportage aan Departement Omgeving, zal het inhoudelijk en financieel voortgangsrapport ook worden overgemaakt en worden toegelicht aan het projectbureau en de stuurgroep.
Artikel 3. Autonomie en onafhankelijkheid van het coördinatieteam
Zoals vastgelegd door de “Code van Samenwerking” van Departement Omgeving, bezit het coördinatieteam vrijheid van handelen binnen het kader van het strategisch project. Het coördinatieteam kan (op eigen initiatief) spreken met wie nodig is voor het project.
Het coördinatieteam houdt rekening met de belangen, eigenheid en gelijkwaardigheid van de verschillende actoren en beleidsniveaus in de projectstructuur. Belangen van RLRL en de partnergemeenten mogen niet de overhand nemen in de acties van het coördinatieteam. Het coördinatieteam mag standpunten innemen die niet per se stroken met die van een bepaalde projectpartner en handelt naar de doelstellingen van het strategisch project, zoals gesteld in de aanvraag. Anderzijds moeten reeds genomen beslissingen en bevoegdheden van de actoren worden gerespecteerd en kan het coördinatieteam geen schriftelijke of formele standpunten daartegen innemen of inbrengen.
Het coördinatieteam neemt geen reguliere taken van RLRL en de partnergemeenten (of bij uitbreiding andere projectpartners) op binnen de afgesproken inzet voor het strategisch project. Conform het BVR van 2007 wordt de projectcoördinator voltijds tewerkgesteld in deze functie, dit betekent minstens 80%. De projectcoördinator neemt binnen de voorziene coördinatieopdracht geen andere (betaalde) functies op of aanvaardt geen taken in de reguliere werking van de aanvrager. Tegelijk neemt de projectcoördinator geen verantwoordelijkheden op waar specifieke of particuliere belangen moeten worden vertegenwoordigd (bv. een mandaat in een andere organisatie).
Artikel 4. Communicatie
Gedurende de overeenkomst zal op regelmatige basis gecommuniceerd worden over ORIOM en de realisaties. ORIOM engageert zich tot het plaatsen van regelmatige social mediaberichten, drie nieuwsbrieven per jaar en de (mede-)organisatie van één publieksevenement per jaar.
De gemeenten, en bij uitbreiding alle partners, hebben het recht om op eigen initiatief te communiceren rond hun deelname aan het project. Zij zullen echter steeds bij de communicatie inhoudelijk terugkoppelen met het coördinatieteam van ORIOM zodat wordt voldaan aan de communicatievoorwaarden van het subsidiereglement van strategische projecten.
Op externe communicatiemomenten stelt het coördinatieteam zich voor als coördinator en/of medewerker van het strategisch project en niet als medewerker van RLRL, van de partnergemeenten of van andere partners.
De partnergemeenten engageren zich om een bijdrage te leveren in de uitvoering van de communicatie die in kader van dit project uitgewerkt zal worden met het doel de doelgroepen en het grote publiek te informeren en te sensibiliseren. Ze stellen allen hun opgebouwde expertise, kennis en contacten te beschikking van het project.
Artikel 5. Financiële bepalingen
Artikel 5.1. Subsidies en cofinanciering
Strategische projecten krijgen een subsidie voor de loon- en werkingskosten van een professionele projectcoördinatie, voor 80% van de gemaakte kosten, tot maximum 100.000 euro per jaar, gedurende maximaal drie opeenvolgende jaren. De 20%-cofinanciering, welke €25.200 bedraagt, wordt gelijk verdeeld over de 7 initiatiefnemende gemeenten, à rato van €3.600.
RLRL bezorgt jaarlijks, in de winterperiode van 2023, 2024 en 2025, een schuldvordering aan de partnergemeenten.
Artikel 5.2. Aanwending van het projectbudget en financiële verantwoording
Het projectbudget vermeld onder art 5.1. wordt integraal ingezet voor de personeelsinzet en projectmatige uitgaven van de projectcoördinator en -medewerker. Dit omvat:
Het coördinatieteam en het projectbureau waken over de besteding van de geldelijke middelen en een evenwichtige inhoudelijke verdeling van de werktijd over de initiatiefnemende gemeenten.
Artikel 6. Looptijd van de overeenkomst
De looptijd van deze overeenkomst heeft betrekking op de periode van drie jaar gelijklopend met de start en het einde van ORIOM, dus van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. ORIOM heeft de intentie om verder gezet te worden en uit te groeien tot een verzelfstandigde projectwerking. Samen met de partnergemeenten, RLRL, ORIOM en mogelijks ook andere partners zal dit worden geconcretiseerd in de loop van 2025.
Artikel 7. Wijzigingen
Wijzigingen van of aanvullingen op de bepalingen van deze overeenkomst worden na wederzijds akkoord tussen partijen van kracht door middel van een door de drie partijen ondertekend schrijven, dat aan deze overeenkomst wordt gehecht. Indien een bepaling van deze overeenkomst nietig is of al dan niet door een rechterlijke uitspraak wordt vernietigd, zullen de overige bepalingen van deze overeenkomst van kracht blijven. Partijen zullen over deze nietig verklaarde bepalingen overleg plegen teneinde een vervangende regeling te treffen in de geest van deze overeenkomst. De in het hoofd van deze overeenkomst genoemde adressen van partijen gelden als adressen aan welke partijen rechtsgeldig tegenover elkaar kennisgevingen kunnen richten.
Artikel 8. Betwistingen
De partijen gaan de verbintenis aan onderhavige overeenkomst te goeder trouw uit te voeren en ingeval van betwisting te zoeken naar een minnelijke schikking. Elke partij is verplicht het coördinatieteam onmiddellijk te informeren over elk feit dat de uitvoering van de overeenkomst in gevaar brengt. In geval een projectpartner na herhaaldelijke aanmaning van het projectbureau of het coördinatieteam bepaalde verplichtingen niet naleeft, kan het projectbureau deze partner zo nodig en na ingebrekestelling, met onmiddellijke ingang uitsluiten van verdere deelname aan het project. De overeenkomst en alle geschillen die hieruit voortvloeien of er verband mee houden zijn onderworpen aan de nationale en regionale regelgeving. Voor alle geschillen en betwistingen betreffende deze overeenkomst die niet in der minne kunnen geregeld worden zijn de rechtbanken van Antwerpen bevoegd.
Opgesteld in drie exemplaren te Mechelen op 01/03/2023.
Artikel 2 - Vaardigt voor de stuurgroep (politieke vertegenwoordiging) Mieke Van den Brande af als effectief lid, en Lode Van Looy als plaatsvervanger.
Artikel 3 - Vaardigt voor het projectbureau (ambtelijke vertegenwoordiging) Cynthia Berardocco af als effectief lid, en Jan Pluys als plaatsvervanger.
Met het bosuitbreidingsplan "Meer bos voor Vlaanderen!" heeft Vlaanderen de ambitie om 4.000 hectare extra bos te realiseren tegen 2024. Daarom worden alle gemeenten actief aangespoord hieraan mee te werken.
Bosgroep Antwerpse Gordel startte een traject met de gemeente Bonheiden, om te bekijken welke gronden die reeds in eigendom zijn van de gemeente of het OCMW van Bonheiden, in aanmerking zouden kunnen komen voor bebossing. Voor het realiseren van deze boskansen op het terrein moet een samenwerkingsovereenkomst met Bosgroep Antwerpse Gordel aangegaan worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst met Bosgroep Antwerpse Gordel voor het bebossingstraject op percelen 12031A0437/02A000, 12005A0141/00A000 en 12005D0261/00C000 goed te keuren.
Vlaanderen heeft de ambitie om 4.000 hectare extra bos te creëren tegen 2024, en ook de gemeente Bonheiden heeft de ambitie om bijkomende bossen te creëren.
De voorbije jaren werd in samenwerking met Bosgroep Antwerpse Gordel bekeken op welke percelen in Bonheiden die bebossing gerealiseerd kan worden. Op basis van een kaartanalyse en de ambities van de gemeente op verschillende beleidsdomeinen, werd een lijst opgesteld van percelen die op korte of middellange termijn bebost kunnen worden. Zie bijlage.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Nu de analyses gebeurd zijn, kan er werk gemaakt worden van de concrete uitwerking van de bebossingsprojecten. Ook hierbij kan Bosgroep Antwerpse Gordel de gemeente ondersteunen. De bosgroep zorgt voor dossieropvolging en advies op het terrein, opmaak van een plantplan, offertevraag plantsoen en/of wildbescherming via raamcontract, voorbereiding plantactie, aanvraag vergunning, aanvraag en opvolging subsidie, offertevraag terreinwerken bij minstens 3 bedrijven, aanbesteding, voorbereiding en opvolging van de werken samen met de uitvoerder, controle van het jonge bos gedurende 4 jaar.
Voor het begeleiden van de concrete bebossingstrajecten rekent Bosgroep Antwerpse Gordel een bijdrage aan de gemeente aan van € 1.000 per bebossingsproject. Het college van burgemeester en schepenen besliste om in een eerste fase werk te maken van het bebossen van 3 locaties tijdens het plantseizoen 2023-2024, omdat het hier op quick wins gaat:
Voor de volgende percelen moeten nog een aantal zaken uitgezocht worden, maar indien mogelijk worden deze ook nog (al dan niet gedeeltelijk) bebost tijdens het plantseizoen 2023-2024: 12005D0208/00_000 (Dorsthoeveweg), 12005C0396/00A000, 12005C0393/00L000, 12005C0392/00_000 (Blommerenbos), Molenlei: Verschillende percelen in eigendom van het OCMW van Bonheiden. Om de voorbereidingen voor de percelen in Voordiedonken, Mechelsbroekstraat en Schranshoeflei geen vertraging te laten oplopen, worden de percelen in de Dorsthoeveweg, Blommerenbos en Molenlei in deze fase nog niet opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met de Bosgroep Antwerpse Gordel.
De fractie N-VA stelt volgende amendement voor:
Vervangt het enig artikel door:
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst (in bijlage) met Bosgroep Antwerpse Gordel voor het bebossen van onderstaande percelen goed.
Artikel 2 - Neemt contact op met Natuurpunt afdeling Bonheiden-Rijmenam voor de realisering (aankoop, planten en financiering) van de bomen op de percelen.
Er vindt een publieke stemming plaats. Dit amendement wordt met 6 stemmen voor (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Marcel Claes, Rudi Withaegels), 4 onthoudingen (Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils) en 12 stemmen (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen) tegen afgekeurd.
Voor het begeleiden van het bebossingstraject vraagt Bosgroep Antwerpse Gordel een bijdrage van € 1.000 per project. Voor de 3 genoemde locaties gaat het dus om een totaal van € 3.000.
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2023/0115 van Els Van Bever van 05 april 2023
Enig artikel - Keurt de samenwerkingsovereenkomst (in bijlage) met Bosgroep Antwerpse Gordel voor het bebossen van onderstaande percelen goed
Op 06/06/2018 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen te Mechelsbroekstraat.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, zoals in blauw aangeduid op het verkavelingsplan, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
06/06/2018: Het college van burgemeester en schepenen geeft een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen Mechelsbroekstraat met kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden sectie D nr. 226 H3.
In de omgevingsvergunning van 06/06/2018 voor de verkaveling van een perceel gelegen in de Mechelsbroekstraat, werd grondafstand opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 51,53 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, zoals in blauw aangeduid op het verkavelingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden sectie D nr. 226 a4.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Mechelsbroekstraat gelegen verkaveling werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen in de Mechelsbroekstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden sectie D nr. 226 a4, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
In de volgende fietsvriendelijke straten dienen de nodige wegmarkeringen voorzien te worden: de Eisenhowerlaan, de Oude Kasteellaan en de Grote Doelstraat.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 66.200 excl. btw of € 80.102 incl. 21% btw.
28/03/2023: Besluit van het college van burgemeester en schepenen waarbij in bepaalde straten de snelheidsregimes na invoering van de trajectcontroles werden aangepast.
De Eisenhowerlaan, de Oude Kasteellaan en de Grote Doelstraat worden fietsvriendelijke straten, en dus moeten er de nodige wegmarkeringen voorzien worden.
In de Grote Doelstraat zijn er verschillende sport- en ontspanningsfaciliteiten, met name de Krankhoeve, de sportkeet, de sporthal en sportvelden. Er wordt voorgesteld om hier fietssuggestiestroken met een breedte van 1,7 m langs beide zijden in de kleur oker (cfr. Rijmenam centrum) aan te brengen.
Voor de Eisenhowerlaan en de Oude Kasteellaan wordt er voorgesteld om pictogrammen van een fiets aan te brengen.
Raadslid Guido Vaganée, namens de fractie N-VA, geeft een toelichting middels powerpointpresentatie.
De fractie N-VA stelt volgend amendement voor:
Voert dit punt van de agenda af.
Er vindt een publieke stemming plaats.
Dit amendement wordt met 10 stemmen (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Marcel Claes) voor en 12 stemmen (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen) tegen afgekeurd.
Raming: € 66.200 excl. btw of € 80.102 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00082 van Financiele dienst van 17 april 2023
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanbrengen wegmarkeringen fietsvriendelijke straten' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2023/453, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Er dient een nieuwe overheidsopdracht opgestart te worden voor het lappen van de ramen van de verschillende gemeentelijke gebouwen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Ramen lappen gebouwen 2023-2027' vast te stellen en de wijze van gunnen te bepalen.
Raming: € 46.490,00 excl. btw of € 56.252,90 incl. 21% btw.
Er moet een nieuwe overheidsopdracht opgestart worden voor het lappen van de ramen van de verschillende gemeentelijke gebouwen. De vorige opdracht loopt af op 31/10/2023.
De technische dienst stelt voor om deze opdracht voor 4 jaar te voorzien, van 01/11/2023 tot 31/10/2027.
Aangezien de deelnemende ondernemers een plaatsbezoek moeten uitvoeren, is het aangewezen de procedure tijdig op te starten.
Raming: € 46.490,00 excl. btw of € 56.252,90 incl. 21% btw.
De raming kan als volgt worden opgesplitst:
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2023/00076 van Financiele dienst van 11 april 2023
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Ramen lappen gebouwen 2023-2027' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2023/452, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Artikel 3 – Het voorstel tot gunning zal vóór de toewijzing door het college van burgemeester en schepenen aan vzw Krankhoeve, vzw Berentrode en het OCMW worden voorgelegd.
Fiberklaar wenst aan de rand van het speelplein van het Bareelveld een wijkcentrale te plaatsen.
Aangezien het speelplein gemeentelijke eigendom is, wil Fiberklaar zeker zijn dat de cabine daar de volgende jaren mag blijven staan. Dit kan door aan Fiberklaar een recht van opstal te verlenen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal goed te keuren.
Advies van de dienst sport en jeugd:
Advies ADV/2023/306 van Petra Mees van 17 april 2023: Gunstig
Het verlenen van een recht van opstal is een daad van beschikking over onroerende goederen, dewelke onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt.
Aan het goedkeuren van de overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal zijn geen kosten verbonden.
Enig artikel - Keurt de overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal voor de cabine van Fiberklaar in het Bareelveld goed.
In november 2022 organiseerde de bibliotheek een verkoop van afgevoerde werken. Dit leverde € 447,15 op.
Bij de voorbereiding van de verkoop opperde o.m. de bibliotheekraad de opbrengst ervan te schenken aan een goed doel, zoals Luisterpuntbibliotheek, Broekstraat 49-53, 1000 Brussel. Luisterpuntbibliotheek voorziet o.m. de gemeentelijke bibliotheken gratis van info en materialen voor lezers met een visuele beperking. Ook de openbare bibliotheek van Bonheiden maakt hier gebruik van.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de toekenning van de opbrengst aan een goed doel, goed te keuren en om het goed doel te bepalen.
Bij een verkoop van afgevoerde bibliotheekmaterialen is de opbrengst niet te voorspellen. Uiteindelijk leverde deze verkoop € 447,15 op.
Omdat het specifiek een bibliotheek-gerelateerde activiteit betreft, is een goed doel dat verband houdt met de bibliotheekwerking, een mogelijke optie. Luisterpuntbibliotheek is de Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking. Zij leveren hiervoor ook gratis Daisyboeken (een vorm van gesproken boek) aan openbare bibliotheken. De bibliotheek van Bonheiden maakt hier o.a. gebruik van voor de zowat 40 werken voor de “Leesjury”, zodat ook kinderen met b.v. dyslexie of een andere visuele beperking, hieraan kunnen deelnemen.
Als de opbrengst van de verkoop aan een goed doel wordt geschonken, stelt de bibliotheekraad Luisterpuntbibliotheek, Broekstraat 49-53, 1000 Brussel, voor als mogelijk goed doel.
Het decreet over het lokaal bestuur
Zowel de inkomsten als de uitgaven voor de gemeente bedragen € 447,15.
Enig artikel – Keurt de schenking van de opbrengst van de boekenverkoop van november 2022, ter waarde van € 447,15 aan Luisterpuntbibliotheek, Broekstraat 49-53, 1000 Brussel, goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een algemeen kader voor de werving en selectie van een directeur voor het gemeentelijk basisonderwijs vast te leggen.
Gelet op het feit dat er een vacante post is voor directeur lager onderwijs, die reeds 2 jaar tijdelijk wordt ingevuld, wenst het bestuur over te gaan tot een vaste aanstelling voor deze functie. De gemeenteraad dient een algemeen kader vast te leggen voor de werving en selectie van een directeur basisonderwijs. Voorgesteld wordt om de selectieprocedure zoveel als mogelijk te laten gelijklopen met de selectieprocedure voor het gemeentelijk personeel zoals opgenomen in de gemeentelijke rechtspositieregeling.
Artikel 1 - Stelt vast dat het ambt van directeur basisonderwijs toegankelijk wordt gesteld bij aanwerving of bij bevordering. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt bij de openstelling van het ambt:
Artikel 2 - Stelt vast dat de kandidaten die zijn opgenomen in de wervingsreserve hieruit worden geschrapt:
Artikel 3 - Stelt vast dat de kandidaten moeten voldoen aan de minimale voorwaarden die voor het begeven van het ambt zijn vastgesteld door de Vlaamse overheid. Aanvullend moeten zij:
Artikel 4 - Stelt vast dat het college van burgemeester en schepenen het specifieke programma van het aanwervings- en bevorderingsexamen en de quotering vastlegt. Dit programma omvat minimaal:
Artikel 5 - Stelt vast dat het college van burgemeester en schepenen de examenjury samenstelt en minstens een voorzitter en een secretaris aanduidt. De leden van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen lid zijn van een jury in een selectieprocedure voor het eigen bestuur. De jury belast met het afnemen van het schriftelijk en mondeling gedeelte van een aanwervings- en/of bevorderingsexamen bestaat uit ten minste 2 leden, waarvan ten minste 1/3 extern is aan het eigen bestuur. Afgevaardigde waarnemers kunnen de selectieproef bijwonen, zonder evenwel te zetelen in de jury en deel te nemen aan de deliberatie.
Artikel 6 - Stelt vast dat het college van burgemeester en schepenen de duurtijd bepaalt van de proefperiode. Deze duurt maximaal 24 kalendermaanden (2 volledig schooljaren). De diensten die een kandidaat ononderbroken in het ambt van directeur vervuld heeft, als tijdelijke aanstelling of waarnemend, worden in aanmerking genomen voor de proeftijd, op voorwaarde dat het personeelslid daarvoor een gunstig evaluatieresultaat heeft gekregen. Daartoe kan het personeelslid, ten vroegste op het moment waarop de proeftijd is verstreken, een evaluatie vragen. Als evaluatiecriteria gelden de taken, competenties en attitudes zoals vermeld in de functiebeschrijving.
Artikel 7 - Stelt vast dat tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen, minstens veertien kalenderdagen verlopen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn begrepen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. De datum van de verzending, hetzij per post hetzij per mail, van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. Indien de kandidatuur wordt afgegeven, dan geldt de datum van afgifte. Op de uiterste datum van kandidaatstelling wordt de vacature afgesloten. Een te laat ingediende kandidatuur wordt niet aanvaard.
Artikel 8 - Bepaalt volgende wijze van bekendmaking van de vacature:
Artikel 9 - Het vacaturebericht bevat ten minste:
De gemeente Bonheiden is aangesloten bij IGEMO.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met volgende wijziging:
Stemming 1: afgevaardigde raad van bestuur IGEMO:
Stemming 2: afgevaardigde algemene vergadering IGEMO:
Stemming 3: plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering IGEMO:
Artikel 1 - Duidt aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van IGEMO: Pascal Vercammen.
Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 2 - Duidt aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van IGEMO: Julie De Clerck.
Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 3 - Duidt aan als plaatsvervangend afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van IGEMO: Bart Vanmarcke.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van dit besluit ter kennisgeving aan IGEMO.
De Vlaamse Regering wilde dat de activiteiten van sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM's) en sociale verhuurkantoren (SVK's) tegen 01/01/2023 gezamenlijk worden uitgevoerd door éénzelfde woonactor per gemeente, de Woonmaatschappij Rivierenland.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd volgende afgevaardigden voor de Woonmaatschappij Rivierenland aan te duiden:
Op vrijdag 04/02/2022 bereikte de Vlaamse Overheid een akkoord over de werkingsgebieden. Het door de Vlaamse regering besliste werkingsgebied Rivierenland - Midden omvat de gemeentes Lier, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden. De lokale besturen van desbetreffende gemeentes zijn een belangrijke actor binnen het omvormingstraject van de Woonmaatschappij. De transitie naar één maatschappij is een kans voor de lokale besturen om hun regierol inzake sociaal woonbeleid te versterken. De lokale besturen zullen in de toekomst een belangrijke rol vervullen in het bepalen van de toewijsraad en zullen plaats nemen in de toekomstige bestuursorganen.
Vanuit de sociale huisvestingsmaatschappij willen ze de verankeringen van de lokale besturen en het aanbieden van de regierol in de transitie nu reeds uitwerken (brief zie bijlage).
Ze streven om de regierol te construeren in de vorm van een stuurgroep. De stuurgroep is:
Verdere specificaties van de stuurgroep zijn:
Tijdens de zitting van 21/06/2022 van het college van burgemeester en schepenen werd Hilde Schueremans aangeduid als afgevaardigde voor de stuurgroep van de Woonmaatschappij Rivierenland. Mieke Van den Brande werd aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde voor de stuurgroep.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Stemming 1: afgevaardigde voor de raad van bestuur Woonmaatschappij Rivierenland:
Stemming 2: plaatsvervangend afgevaardigde voor de raad van bestuur Woonmaatschappij Rivierenland:
Artikel 1 - Duidt Hilde Schueremans aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van de Woonmaatschappij Rivierenland.
Artikel 2 - Duidt Mieke Van den Brande aan als plaatsvervangende afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van de Woonmaatschappij Rivierenland.
Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit aan de Woonmaatschappij Rivierenland.
Sinds 24/02/2022 is de Doornikse inwoner Olivier Vandecasteele gevangen in Iran, zonder enige vorm van motivering. De omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele in de gevangenis verblijft zijn te betreuren en onmenselijk. Ze hebben rampzalige gevolgen voor zijn mentale en fysieke gezondheid. Bovendien werd zijn recht op verdediging niet gerespecteerd.
Alle diplomatieke oplossingen moeten worden geactiveerd om Olivier Vandecasteele te bevrijden. Dit is wat deze motie voorstelt.
Artikel 1 - Veroordeelt en betreurt de willekeurige detentie van Olivier Vandecasteele en de omstandigheden waaronder deze plaatsvindt.
Artikel 2 - Roept de federale overheid, de ambassadeur van België in Iran en de ambassadeur van Iran in België op om dringend alle mogelijke diplomatieke procedures in te zetten die kunnen leiden tot de vrijlating van Olivier Vandecasteele.
Artikel 3 - Roept de federale overheid, de ambassadeur van België in Iran en de ambassadeur van Iran in België op om te waken over de waardigheid van de omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele gevangen zit.
De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2023 om 23:30.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad