De voorzitter opent de zitting op 29/09/2021 om 21:37.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/08/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
25/08/2021: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/08/2021 goed.
Op 30/06/2021 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.
Op 16/08/2021 ontving de gemeente een mail met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Financiën.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 gemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Financiën.
De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van vijftig dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.
Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel - Neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 door Agentschap Binnenlands Bestuur, zoals toegevoegd als bijlage aan dit besluit.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het Lokaal Energie en KlimaatPact (LEKP) goed te keuren.
Dit pact werd op 04/06/2021 finaal goedgekeurd door de Vlaamse Regering en houdt sterke wederzijdse engagementen in om de lokale sleutelrol in het Vlaams klimaat- en energiebeleid te beklemtonen. Door de ondertekening van dit pact ontvangt de gemeente bijkomende middelen om de transitie naar een duurzame gemeente te financieren.
Bij de ondertekening van het pact ontvangt de gemeente voor 2021 minimaal een ondersteuning van € 48.519. Het definitieve bedrag zal voor de gemeenten bekendgemaakt worden op 01/12/2021. Er dient dan ook minstens voor hetzelfde bedrag een eigen bijdrage voorzien te worden vanuit de middelen van de gemeente, die verantwoord kan worden vanuit werkingskosten, investeringskosten of personeelskosten. Deze middelen mogen ook bestaan uit kosten die al ingepland staan in de begroting.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2021/00168 van Financiele dienst van 13 september 2021
In het kader van het onderhoud van de gemeentewegen moeten op sommige wegen betonplaten worden vernieuwd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de noodzakelijke herstellingswerken op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 31.323,00 excl. btw of € 37.900,83 incl. 21% btw.
In het kader van het onderhoud van wegen moeten in sommige straten een aantal betonplaten van het wegdek worden vervangen.
Voor het dienstjaar 2021 worden volgende straten in de aanneming opgenomen:
De werken omvatten telkens het opbreken van de bestaande verhardingen en het plaatsen van nieuwe betonplaten.
Het uitvoeren van wegherstellingswerken is een overheidsopdracht voor aanneming van werken in de zin van artikel 2.18° van voormelde wet van 17/06/2016.
Overeenkomstig artikel 41, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund.
De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 139.000,00 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017) wordt er voldaan aan een van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).
Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 integraal van toepassing.
De lastvoorwaarden omvatten verder het bijzonder bestek MH/21/376, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier, waarin de technische uitvoeringsmodaliteiten worden vastgelegd.
De kostprijs voor het uitvoeren van de werken wordt geraamd € 31.323,00 excl. btw of € 37.900,83 incl. 21% btw.
Gunstig visum FA 2021/00164 van Financiele dienst van 13 september 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor het herstellen van betonplaten in verschillende straten, dienstjaar 2021, met een raming van € 31.323,00 excl. btw of € 37.900,83 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Op 18/08/2020 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen langs de Rijmenamseweg.
In deze vergunning werd kavel 4 uitgesloten uit de verkaveling om te worden opgenomen in het openbaar domein en ingericht als trage weg tussen de Rijmenamseweg en De Bergen. De weg wordt kosteloos aan de gemeente afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
18/08/2020: Het college van burgemeester en schepenen geeft een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen langs de Rijmenamseweg met kadastrale aanduiding Bonheiden, afdeling 1 sectie C nr(s). 107/Y en 135/K.
In de omgevingsvergunning van 18/08/2020 voor de verkaveling van een perceel gelegen langs de Rijmenamseweg werd grondafstand opgelegd voor het realiseren van een trage weg tussen de Rijmenamseweg en De Bergen.
Een perceel met een oppervlakte van 675 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 4 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 569 D P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een langs de Rijmenamseweg gelegen verkaveling werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen de tussen de Rijmenamseweg en De Bergen met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 569 D P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 09/04/2015 leverde het college van burgemeester en schepenen aan de Volkswoningen van Duffel een stedenbouwkundige vergunning af voor het renoveren van een bestaand klooster tot 5 sociale appartementen, het bouwen van 14 sociale appartementen en terreinaanleg in de Zwarte Leeuwstraat.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat, na definitieve oplevering, de wegenis, infrastructuur en gronden van de omgevingsaanleg kosteloos aan de gemeente moeten worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de stedenbouwkundige vergunning van 09/04/2015 voor het renoveren van een bestaand klooster tot 5 sociale appartementen, het bouwen van 14 sociale appartementen en terreinaanleg werd opgelegd dat de aanvrager minstens zes maanden na de definitieve aanvaarding van de wegen- en rioleringswerken en minstens een jaar na de uitvoering van de groenaanleg conform het beplantingsplan gevoegd bij de aanvraag, het dossier met betrekking tot de overdracht van de wegenis, infrastructuur en gronden van de omgevingsaanleg (grens openbaar en publiek domein zoals in rood aangeduid op het inrichtingsplan bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning) aan het gemeentebestuur moet worden bezorgd, ten einde de kosteloze overdracht te realiseren.
De definitieve oplevering, zonder opmerkingen, vond plaats op 30/06/2021.
Het nieuw gecreëerde perceel, in geel aangeduid op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden A 224 A 2 P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Zwarte Leeuwstraat gelegen bouwproject werd in de stedenbouwkundige vergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de voor het ambt van de burgemeester te verlijden akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen in de Zwarte Leeuwstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden A 224 A 2 P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De eerste schepen en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
In 2021 werden uitzonderlijk huwelijksplechtigheden toegelaten op zon- en feestdagen. Dit werd toegelaten met oog op de uitgestelde huwelijken in 2020, omwille van de coronapandemie. Gezien het aanhoudende verloop van de pandemie, wordt er aan de gemeenteraad voorgesteld deze maatregel in 2022 te verlengen.
17/09/2020: De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement op de huwelijksplechtigheden goed. Dit reglement omvat de uitzonderlijke mogelijkheid in 2021 op een zon- of feestdag te kunnen huwen.
Burgerlijk wetboek betreffende het tijdstip en plaats van de voltrekking van het huwelijk: art. 75, 76 en 144 tot 171.
Huwelijken werden in 2020 en 2021 geannuleerd wegens de aanhoudende coronapandemie. Om de burger tegemoet te komen voor het kiezen van een nieuwe datum, wordt, in het kader van dienstverlening, de maatregel van 2021 betreffende de mogelijkheid te huwen op een zon- of feestdag, verlengt in 2022.
De opmaak en uitvoering van het reglement brengt geen financiële kosten mee aangezien de huwelijken op zon- en feestdagen worden voltrokken door de ambtenaar burgerlijke stand en/of een schepen.
Enig artikel - Gaat akkoord in 2022 huwelijksplechtigheden te laten plaatsvinden op zon- en feestdagen, uitgezonderd op 01/01/2022 (nieuwjaarsdag) en 25/12/2022 (kerstdag).
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht aan het college van burgemeester en schepenen te vragen het inrichtingsplan voor de begraafplaats Bonheiden uit te voeren zoals uitgeschreven.
De gemeenteraad gaat hier niet op in.
Inrichtingsplan begraafplaats Bonheiden, definitieve versie dd. januari 2015, opgemaakt onder begeleiding van Sigrid van de Noort, medewerker dienst duurzaam milieu en natuurbeleid, Departement Leefmilieu Provincie Antwerpen
Het inrichtingsplan werd opgemaakt met als doel de begraafplaats toegankelijker, biodiverser en klimaatbestendiger te maken. Maar bovenal moest de begraafplaats een groene rustplek worden in het dorp voor iedereen die daar nood aan heeft : een begraafpark in plaats van een begraafplaats.
Zie bijgevoegde foto’s.
De Groen-fractie wenst dit agendapunt te amenderen als volgt:
"Vraag aan het college van burgemeester en schepenen tot uitvoering van het inrichtingsplan voor de begraafplaats Bonheiden over te gaan en op te lijsten welke verbeterpunten aan het plan moeten worden toegevoegd".
Met 9 stemmen ja (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens en Marcel Claes) en 13 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck) wordt dit amendement
niet aanvaard.
Enig artikel – De gemeenteraad gaat niet in op het verzoek aan het college van burgemeester en schepenen te vragen het inrichtingsplan voor de begraafplaats Bonheiden uit te voeren zoals uitgeschreven.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA
N-VA vraagt aan de gemeenteraad om het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven dringend werk te maken van het welzijn van medewerkers bij het gemeentebestuur en hiervoor een werknemerstevredenheidanalyse te maken.
De gemeenteraad gaat hier niet op in.
Tevreden werknemers zijn veel productiever dan ontevreden werknemers
De relatie tussen de tevredenheid, betrokkenheid en prestaties van werknemers is door allerlei verschillende onderzoeken glashelder bewezen.
Tevreden werknemers zijn meer betrokken. En betrokken werknemers hebben een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim.
Een gezonde werkomgeving is belangrijk. Een positieve werkcultuur moedigt vriendschappen tussen werknemers aan, verbetert het persoonlijk welzijn en levert uiteindelijk meer winst op. U krijgt productievere en betere werknemers dankzij betere werkrelaties. En dit is goed voor hun creativiteit en probleemoplossingsvaardigheden.
Een gevoel van samenhorigheid op het werk is belangrijk. Als werknemers het gevoel hebben dat hun collega's en managers echt om hen geven, kunnen ze problemen en uitdagingen beter aan, zowel thuis als op het werk.
Tevreden werknemers zijn minder gestrest. Veel stress leidt vaak tot emotionele en lichamelijke problemen die kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Tevreden werknemers komen vaker op het werk. En dit draagt weer bij tot een hechtere werkcultuur.
Werknemers willen doen waar ze goed in zijn
De huidige werknemer wil meer dan alleen een loonstrookje. Ze willen een doel hebben en de kans om hun vaardigheden aan te scherpen. 60% van de werknemers vindt het erg belangrijk dat ze in hun baan kunnen doen waar ze goed in zijn. En het is goed voor de gemeente als er een beroep wordt gedaan op hun sterke kanten: het leidt tot productinnovaties en een stabiel personeelsbestand.
De balans tussen werk en privé betekent voor iedereen wat anders. Daarom zijn open communicatie en kennis van de prioriteiten van uw werknemers van essentieel belang.
Welzijn is belangrijker dan een 'leuke' ervaring
Vroeger waren groepsactiviteiten voor werknemers genoeg om een positieve werkplek te creëren. Maar de tijden zijn veranderd en de nadruk ligt nu op welzijn.
Welzijnsinitiatieven gaan over belangrijke zaken, zoals minder stress en een grotere emotionele veerkracht. De beste, meest betrokken werknemers lopen het grootste risico op een burn-out doordat ze constant te veel werk op hun schouders nemen. Als u hun welzijn verbetert, kunnen ze blijven werken en resultaten boeken.
Ontevreden werknemers gaan ergens anders op zoek naar hun geluk
We leven in een tijd waar personeelsverloop onze dienstverlening in de gemeente onder druk zet. Zie maar de personeelsproblematiek op de dienst Ruimtelijke ordening of personeel… In de wereld van vandaag blijven werknemers vaak maar één of twee jaar voordat ze overstappen naar een andere baan met een betere werkcultuur.
Een gemeente is een dienstverlenende overheid voor burgers en lokale bedrijven.
Het grootste kapitaal is het personeel. Ze zijn niet enkel het eerste aanspreekpunt voor onze burgers maar bezitten ook de nodige expertise om de doelstelling opgemaakt door het gemeentebestuur in de praktijk om te zetten.
Enig artikel - De gemeenteraad gaat niet in op de vraag van N-VA het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven dringend werk te maken van het welzijn van medewerkers bij het gemeentebestuur en hiervoor een werknemerstevredenheidanalyse te maken.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Iedereen kent misschien iemand in zijn of haar omgeving die de strijd met borstkanker aangaat. Daarom is het zo belangrijk dat we allemaal samen onze schouders zetten onder preventie en bestrijding van de meest voorkomende kanker bij vrouwen.
Oktober is de maand waar het thema borstkanker internationaal extra in de kijker wordt geplaatst.
Door de sensibiliseringscampagne kunnen we enerzijds vrouwen stimuleren om zich tijdig te laten screenen op borstkanker. Anderzijds kunnen we als gemeente een emotionele steun zijn voor alle lotgenoten die de strijd aangaan of lotgenoten herdenken die er jammer genoeg niet meer zijn.
Dankzij de nabijheid van het lokale niveau is de gemeente het best geplaatst om de juiste informatie tot specifieke doelgroepen te krijgen.
Het Bevolkingsonderzoek Borstkanker is een belangrijke middel om onze te sensibiliseren en verdiend een hoofdplaats op onze gemeentelijke sociale media
Vrouwen tussen de 50 en 69 jaar kunnen zich gratis laten onderzoeken op borstkanker. Om de 2 jaar krijgen zij een kwaliteitsvolle screeningsmammografie aangeboden. Ze ontvangen daarvoor een uitnodiging per post, maar hoe meer hierover gecommuniceerd wordt - via artikels, bladwijzers, affiches, banners, facebookberichten, ... - hoe beter.
Want Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder vrouwen. Maar liefst 1 op 9 krijgt met de ziekte te maken. Het risico om borstkanker te krijgen, neemt bovendien toe met de leeftijd. Per 1.000 borstkankeronderzoeken worden 7 tot 9 vrouwenlevens gered.
Als Think Pink gemeente kunnen we nog iets extra doen
Tijdens de maand oktober staan er bij Think Pink weer heel wat acties op de agenda:
1. Een van de acties in oktober is de Think-Pink Lintjescampagne.
Het doel: zorgen voor meer sensibilisering door 2.500 lintjesboxen te verspreiden over het land. Iedereen kan vanaf eind september tot eind oktober een Think-Pinklintje kopen voor € 1. Door dit lintje op te spelden zorgen we samen voor sensibilisering en meer borstbewustzijn. De opbrengst van deze actie gaat integraal naar het SMART Fonds van Think-Pink dat innovatief wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker financiert.
2. Chocoladetruffels bij Delhaize tegen borstkanker
Vanaf 24 september duiken in de Delhaize-winkels heerlijke chocoladetruffels op in een mooi Think-Pinkjasje. Een smakelijke manier om de strijd tegen borstkanker te steunen!
3. Zet iemand speciaal in de bloemetjes en steun de strijd tegen borstkanker
Doe een lotgenoot uit je omgeving, je mama, zus, collega of vriendin een plezier en zet hen in oktober in de bloemetjes.
* Op initiatief van bloemen- en plantengroothandel Agora Group vind je bij deelnemende bloemisten een kleurrijk Think-Pinkboeket van € 30 euro, waarvan € 5 naar de strijd tegen borstkanker gaat. Een lijst van deelnemende bloemenzaken vind je binnenkort op onze website.
* Agora Group en Think-Pink houden je bloemen ook langer mooi met speciale Think-Pinkbloemenvoeding.
* Bij Delhaize vind je een roze vetplantje, waarmee je Think-Pink steunt.
4. Hartverwarmende tuinkaarsen
Bij deelnemende klanten van bloemen- en plantengroothandel Agora Group vind je voortaan het hele jaar door een roze Think-Pinktuinkaars: ideaal voor mooie nazomeravonden in oktober, stemmige winterbarbecues of zomerse feestjes. Per verkochte kaars gaat €1 naar de strijd tegen borstkanker. Waar je zo'n tuinkaars op de kop kunt tikken, ontdek je binnenkort op onze website.
5. Steun Think-Pink dankzij de sneetjes van Passendale
Passendale en Think-Pink bundelen hun krachten om de strijd tegen borstkanker en het belang van de screeningmammografie onder de aandacht te brengen. Per verkocht pakje Passendale sneetjes, schenkt Passendale gedurende de maand oktober 0,1 euro aan Think-Pink. Op deze manier dragen we samen bij aan meer wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker in België.
Enig artikel - N-VA vraagt aan de gemeenteraad om het college de opdracht te geven de acties tegen borstkanker mee te ondersteunen door haar communicatiemiddelen maximaal in te zetten voor de verspreiding van de informatie over het “Bevolkingsonderzoek borstkanker” en de acties van Think Pink tijdens de internationale maand oktober tegen borstkanker
De voorzitter sluit de zitting op 29/09/2021 om 23:15.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad