Terug
Gepubliceerd op 28/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

wo 29/09/2021 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 29/09/2021 om 21:37.

  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 25/08/2021: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/08/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      25/08/2021: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/08/2021 goed.

    • Financiën - Technische bemerkingen en aanbevelingen bij aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      Op 30/06/2021 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.

      Op 16/08/2021 ontving de gemeente een mail met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Financiën.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 gemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Financiën.

      Voorgeschiedenis
      • 16/12/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025/Deel gemeente.
      • 16/12/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025/Deel OCMW.
      • 30/06/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025/Deel gemeente.
      • 30/06/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025/Deel OCMW.
      • 06/07/2021: Bekendmaking op de website en digitale rapportering van het dossier aan de toezichthoudende overheid.
      • 09/09/2021: Nota opgemaakt door financieel directeur die toelichting geeft bij de technische opmerkingen.
      • 16/08/2021: Mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur Afdeling Lokale Financiën met met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
      Feiten en context

      De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van vijftig dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

      Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 259 dat bepaalt dat de toezichthoudende overheid over vijftig dagen beschikt om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport, met toepassing van artikel 286, §1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 332 dat bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2 2020-2025 door Agentschap Binnenlands Bestuur, zoals toegevoegd als bijlage aan dit besluit.

    • Milieu - Ondertekening Lokaal Energie en KlimaatPact: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het Lokaal Energie en KlimaatPact (LEKP) goed te keuren.

      Dit pact werd op 04/06/2021 finaal goedgekeurd door de Vlaamse Regering en houdt sterke wederzijdse engagementen in om de lokale sleutelrol in het Vlaams klimaat- en energiebeleid te beklemtonen. Door de ondertekening van dit pact ontvangt de gemeente bijkomende middelen om de transitie naar een duurzame gemeente te financieren.

      Voorgeschiedenis
      • 13/03/2016: De gemeenteraad stemt in met de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant 2030.
      • 24/06/2021: Oproep vanuit de Vlaamse regering om het LEKP te ondertekenen.
      • 06/07/2021: Het college van burgemeester en schepenen keurt de ondertekening van het Lokaal Energie en KlimaatPact principieel goed.
      Feiten en context
      • Het LEKP biedt kansen om de doelstellingen die zijn geformuleerd binnen het klimaatactieplan van het Europees burgemeestersconvenant verder te concretiseren.
      • Het LEKP wenst naast een aantal wederzijdse engagementen in te zetten op vier concrete werven die een impact hebben op klimaatadaptatie en klimaatmitigatie.
      • Lokale besturen dienen het LEKP te ondertekenen voor 29/10/2021 om aanspraak te kunnen maken op de ter beschikking gestelde middelen.
      • De gemeenteraad stemde op 13/06/2016 in met de ondertekening van het Europees burgemeestersconvenant 2030. Hierna werd een participatief traject opgestart dat resulteerde in de goedkeuring van een klimaatactieplan (SECAP) op 28/03/2018 zoals omschreven in de voorwaarden van het burgemeestersconvenant. De voorwaarden en doelstellingen die worden opgenomen in het LEKP werden al als acties opgenomen in het klimaatactieplan. Het LEKP biedt dus een meerwaarde om de acties die in het verleden werden goedgekeurd te implementeren en de ambities betreffende klimaatmitigatie en adaptatie mogelijk te maken.
      • Een lijst met FAQ rond de inhoud van dit LEKP is terug te vinden in bijlage aan dit dossier.
      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
      • Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
      Argumentatie
      • De ondertekening van het LEKP kan het lokaal bestuur ondersteunen om een versnelling hoger te schakelen met een brede variëteit aan concrete klimaatacties.
      • De Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) tekende al het pact als prominente partner, en zal de lokale besturen via het Netwerk Klimaat verdere ondersteuning bieden om acties te realiseren. 
      • De Vlaamse regering voorziet een financiële ondersteuning voor lokale besturen die het pact ondertekenen. Dit automatisch recht op financiële ondersteuning wordt berekend via een verdeelsleutel die is bepaald volgens volgde regel: 80% op inwonersaantal en 20% via de middelen van het gemeentefonds.
      • De financiële ondersteuning aan de gemeente Bonheiden bedraagt minstens € 48.519 in het eerste werkjaar maar is pas finaal gekend ten laatste op 01/12/2021. Deze kan dus nog verhogen indien andere gemeenten niet zouden ondertekenen. Ook in de komende jaren worden er de nodige middelen voorzien om de gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van acties.
      • Als voorwaarde wordt bijkomend opgenomen dat de gemeente per ontvangen euro, één euro uit de eigen middelen voorziet om deze acties te realiseren. Hier kunnen niet enkel investeringskosten worden opgenomen ter verantwoording, maar tevens personeelskosten en andere werkingskosten.
      • De gemeente Bonheiden heeft in de begroting voor de komende jaren al middelen voorzien om te investeren in een duurzaam klimaatbeleid. De verantwoording van eigen middelen zou dan ook geen belemmering mogen vormen om dit LEKP te ondertekenen. Zo voorziet de gemeente al in:
        • Investeringen in verduurzamen gemeentelijk patrimonium.
        • Hemelwaterrecuperatie.
        • Werkingsmiddelen autodelen.
        • Faciliteren van hernieuwbare energie via burgerparticipatie.
        • Samenaankoop bomen en hagen.
        • Investering in laadpalen bij publieke gebouwen.
        • Investering in groene gevels en daken.
        • Ontharding.
      • De financiële ondersteuning vanuit Vlaanderen die er vanuit het LEKP wordt aangeboden zou bovenstaande acties kunnen opwaarderen en nieuwe acties mogelijk kunnen maken die een impact hebben op het bereik van de doelstellingen, waaronder:
        • Aankoop gronden voor bebossing.
        • Een verhoogde investering van regenwaterrecuperatie bij publieke gebouwen.
        • Verhoogde inzet op deelmobiliteit en elektrische laadpunten.
        • Een verhoogde inzet van sensibiliserende acties naar burgers, bedrijven en andere actoren in de gemeente om investeringen mogelijk te maken die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen van het LEKP.
      • Voor de financiële opvolging verwacht de subsidiërende overheid dat in de jaarrekening uitgaven die gelieerd zijn aan het pact, een vaste code krijgen (ABB-LEKP-2021).
      • Bij de ondertekening van het LEKP engageren de lokale besturen zich om:
        • Het burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen.
        • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2.09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
        • Een reductie van de CO2 uitstoot van de eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015.
        • Tegen 2030 ten laatste de openbare verlichting te verledden.
        • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen en geen heffingen op hernieuwbare energie installaties in te voeren.
        • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken.
        • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokale bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het pact te behalen.
        • Deze engagementen zijn al voorzien in het Europees Burgemeestersconvenant en maken op die manier al onderdeel uit van de klimaatactieplan van de gemeente Bonheiden.
      • Binnen het LEKP zijn er vier werven voorzien waarvan 2 de focus leggen op mitigatie (energie-efficiënte, hernieuwbare energie en duurzame mobiliteit) en 2 met de focus op adaptatie (aanplant van bomen en hagen, groenperken en waterrecuperatie).
      • De verschillende streefdoelen binnen de vier opgegeven werven geven uiting aan de klimaatdoelstellingen op Vlaams niveau. In het LEKP is dan ook opgenomen dat het geen verplichting is voor iedere gemeente om deze streefdoelen te realiseren binnen de grenzen van het eigen grondgebied. Zo kan de gemeente zelf de keuze maken welke werven het meeste kansen bieden op realisatie in eigen gemeente:
        • Eén boom per inwoner.
        • Per inwoner een halve meter extra haag of gevelbeplanting.
        • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners.
        • 1 m² ontharding per inwoner.
        • Per inwoner 1 m³ extra opvang of infiltratiecapaciteit voor regenwater.
        • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1000 wooneenheden.
        • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners met een totaal geïnstalleerd vermogen van 216 MW.
        • 1 toegangspunt voor een (koolstofvrij) deelsysteem per 1000 inwoners.
        • Per 100 inwoners 1 laadpunt.
        • 1 m extra nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad per inwoner.
      Financiële gevolgen

      Bij de ondertekening van het pact ontvangt de gemeente voor 2021 minimaal een ondersteuning van € 48.519. Het definitieve bedrag zal voor de gemeenten bekendgemaakt worden op 01/12/2021. Er dient dan ook minstens voor hetzelfde bedrag een eigen bijdrage voorzien te worden vanuit de middelen van de gemeente, die verantwoord kan worden vanuit werkingskosten, investeringskosten of personeelskosten. Deze middelen mogen ook bestaan uit kosten die al ingepland staan in de begroting.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00168 van Financiele dienst van 13 september 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit
      Enig artikel - Gaat akkoord met de ondertekening van het Lokaal Klimaat en Energie Pact.
    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht "Herstellen betonplaten dienstjaar 2021" en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      In het kader van het onderhoud van de gemeentewegen moeten op sommige wegen betonplaten worden vernieuwd.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de noodzakelijke herstellingswerken op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Herstellen betonplaten dienstjaar 2021
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking

      Raming: € 31.323,00 excl. btw of € 37.900,83 incl. 21% btw.

      Feiten en context

      In het kader van het onderhoud van wegen moeten in sommige straten een aantal betonplaten van het wegdek worden vervangen.

      Voor het dienstjaar 2021 worden volgende straten in de aanneming opgenomen:

      • Korte Dreef;
      • Pelgrimstraat;
      • Oude Schriekebaan;
      • Boortmeerbeeksebaan.

      De werken omvatten telkens het opbreken van de bestaande verhardingen en het plaatsen van nieuwe betonplaten.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (limiet van € 139.000,00 excl. btw niet bereikt).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 10° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
      Argumentatie

      Het uitvoeren van wegherstellingswerken is een overheidsopdracht voor aanneming van werken in de zin van artikel 2.18° van voormelde wet van 17/06/2016.

      Overeenkomstig artikel 41, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund.

      De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 139.000,00 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017) wordt er voldaan aan een van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).

      Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 integraal van toepassing.

      De lastvoorwaarden omvatten verder het bijzonder bestek MH/21/376, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier, waarin de technische uitvoeringsmodaliteiten worden vastgelegd.

      Financiële gevolgen

      De kostprijs voor het uitvoeren van de werken wordt geraamd € 31.323,00 excl. btw of € 37.900,83 incl. 21% btw.

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00164 van Financiele dienst van 13 september 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor het herstellen van betonplaten in verschillende straten, dienstjaar 2021, met een raming van € 31.323,00 excl. btw of € 37.900,83 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Patrimonium - Akte grondafstand Rijmenamseweg - De Bergen: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      Op 18/08/2020 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen langs de Rijmenamseweg.

      In deze vergunning werd kavel 4 uitgesloten uit de verkaveling om te worden opgenomen in het openbaar domein en ingericht als trage weg tussen de Rijmenamseweg en De Bergen.  De weg wordt kosteloos aan de gemeente afgestaan.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.

      Voorgeschiedenis

      18/08/2020: Het college van burgemeester en schepenen geeft een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen langs de Rijmenamseweg met kadastrale aanduiding Bonheiden, afdeling 1 sectie C nr(s). 107/Y en 135/K.

      Feiten en context

      In de omgevingsvergunning van 18/08/2020 voor de verkaveling van een perceel gelegen langs de Rijmenamseweg werd grondafstand opgelegd voor het realiseren van een trage weg tussen de Rijmenamseweg en De Bergen.

      Een perceel met een oppervlakte van 675 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan.

      Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 4 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 569 D P0000.

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Argumentatie

      Voor een langs de Rijmenamseweg gelegen verkaveling werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.

      De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.

      Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.

      Financiële gevolgen

      Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen de tussen de Rijmenamseweg en De Bergen met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 569 D P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.

      Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.

    • Patrimonium - Akte grondafstand Zwarte Leeuwstraat: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      Op 09/04/2015 leverde het college van burgemeester en schepenen aan de Volkswoningen van Duffel een stedenbouwkundige vergunning af voor het renoveren van een bestaand klooster tot 5 sociale appartementen, het bouwen van 14 sociale appartementen en terreinaanleg in de Zwarte Leeuwstraat.

      In deze vergunning werd als last opgelegd dat, na definitieve oplevering, de wegenis, infrastructuur en gronden van de omgevingsaanleg kosteloos aan de gemeente moeten worden afgestaan.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 25/02/2015: De gemeenteraad keurt het tracé van de ontworpen straat goed en legt de uitrusting van de straat vast.
      • 09/04/2015: Het college van burgemeester en schepenen geeft een stedenbouwkundige vergunning af voor het renoveren van een bestaand klooster tot 5 sociale appartementen, het bouwen van 14 sociale appartementen en terreinaanleg op het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling sectie A nr 224/Y in de Zwarte Leeuwstraat.
      • 30/06/2021: Proces-verbaal van definitieve oplevering.
      Feiten en context

      In de stedenbouwkundige vergunning  van 09/04/2015 voor het renoveren van een bestaand klooster tot 5 sociale appartementen, het bouwen van 14 sociale appartementen en terreinaanleg werd opgelegd dat de aanvrager minstens zes maanden na de definitieve aanvaarding van de wegen- en rioleringswerken en minstens een jaar na de uitvoering van de groenaanleg conform het beplantingsplan gevoegd bij de aanvraag, het dossier met betrekking tot de overdracht van de wegenis, infrastructuur en gronden van de omgevingsaanleg (grens openbaar en publiek domein zoals in rood aangeduid op het inrichtingsplan bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning) aan het gemeentebestuur moet worden bezorgd, ten einde de kosteloze overdracht te realiseren.

      De definitieve oplevering, zonder opmerkingen, vond plaats op 30/06/2021.

      Het nieuw gecreëerde perceel, in geel aangeduid op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden A 224 A 2 P0000.

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Argumentatie

      Voor een in de Zwarte Leeuwstraat gelegen bouwproject werd in de stedenbouwkundige vergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.

      De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.

      Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.

      Financiële gevolgen

      Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de voor het ambt van de burgemeester te verlijden akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen in de Zwarte Leeuwstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden A 224 A 2 P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.

      Artikel 2 - De eerste schepen en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.

    • Burgerlijke stand - Huwelijksplechtigheden op zon- en feestdagen in 2022: Akkoord

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      In 2021 werden uitzonderlijk huwelijksplechtigheden toegelaten op zon- en feestdagen. Dit werd toegelaten met oog op de uitgestelde huwelijken in 2020, omwille van de coronapandemie. Gezien het aanhoudende verloop van de pandemie, wordt er aan de gemeenteraad voorgesteld deze maatregel in 2022 te verlengen.

      Voorgeschiedenis

      17/09/2020: De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement op de huwelijksplechtigheden goed. Dit reglement omvat de uitzonderlijke mogelijkheid in 2021 op een zon- of feestdag te kunnen huwen.  

      Feiten en context
      • Elke uitzondering op het algemeen reglement op de huwelijksplechtigheden dient door de gemeenteraad te worden goedgekeurd. 
      • Huwelijken werden in 2020 geannuleerd en/of (meermaals) verzet omwille van de coronapandemie. Om tegemoet te komen aan de burger besliste de gemeenteraad huwelijksplechtigheden tijdelijk toe laten op zon- en feestdagen in 2021, met uitzondering van 01/01/2021 en 25/12/2021.
      • Ook in 2021 werden huwelijken verplaatst en/of geannuleerd met oog om deze te kunnen laten doorgaan in 2022 of 2023. 
      Juridische grond

      Burgerlijk wetboek betreffende het tijdstip en plaats van de voltrekking van het huwelijk: art. 75, 76 en 144 tot 171. 

      Argumentatie

      Huwelijken werden in 2020 en 2021 geannuleerd wegens de aanhoudende coronapandemie. Om de burger tegemoet te komen voor het kiezen van een nieuwe datum, wordt, in het kader van dienstverlening, de maatregel van 2021 betreffende de mogelijkheid te huwen op een zon- of feestdag, verlengt in 2022. 

      Financiële gevolgen

      De opmaak en uitvoering van het reglement brengt geen financiële kosten mee aangezien de huwelijken op zon- en feestdagen worden voltrokken door de ambtenaar burgerlijke stand en/of een schepen. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Gaat akkoord in 2022 huwelijksplechtigheden te laten plaatsvinden op zon- en feestdagen, uitgezonderd op 01/01/2022 (nieuwjaarsdag) en 25/12/2022 (kerstdag).

    • Inrichting begraafplaats Bonheiden

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen.

      Aan de gemeenteraad wordt verzocht aan het college van burgemeester en schepenen te vragen het inrichtingsplan voor de begraafplaats Bonheiden uit te voeren zoals uitgeschreven.

      De gemeenteraad gaat hier niet op in.

      Voorgeschiedenis

      Inrichtingsplan begraafplaats Bonheiden, definitieve versie dd. januari 2015, opgemaakt onder begeleiding van Sigrid van de Noort, medewerker dienst duurzaam milieu en natuurbeleid, Departement Leefmilieu Provincie Antwerpen

      Feiten en context

      Het inrichtingsplan werd opgemaakt met als doel de begraafplaats toegankelijker, biodiverser en klimaatbestendiger te maken. Maar bovenal moest de begraafplaats een groene rustplek worden in het dorp voor iedereen die daar nood aan heeft : een begraafpark in plaats van een begraafplaats.

      Argumentatie

      Zie bijgevoegde foto’s.

      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De Groen-fractie wenst dit agendapunt te amenderen als volgt:

      "Vraag aan het college van burgemeester en schepenen tot uitvoering van het inrichtingsplan voor de begraafplaats Bonheiden over te gaan en op te lijsten welke verbeterpunten aan het plan moeten worden toegevoegd".

      Met 9 stemmen ja (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens en Marcel Claes) en 13 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck) wordt dit amendement

      niet aanvaard.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Tegenstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 13 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel – De gemeenteraad gaat niet in op het verzoek aan het college van burgemeester en schepenen te vragen het inrichtingsplan voor de begraafplaats Bonheiden uit te voeren zoals uitgeschreven.

    • Tevredenheidsanalyse personeel

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA

      N-VA vraagt aan de gemeenteraad om het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven dringend werk te maken van het welzijn van medewerkers bij het gemeentebestuur en hiervoor een werknemerstevredenheidanalyse te maken.

      De gemeenteraad gaat hier niet op in.

      Feiten en context

      Tevreden werknemers zijn veel productiever dan ontevreden werknemers

      De relatie tussen de tevredenheid, betrokkenheid en prestaties van werknemers is door allerlei verschillende onderzoeken glashelder bewezen.

      Tevreden werknemers zijn meer betrokken. En betrokken werknemers hebben een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim.

      Een gezonde werkomgeving is belangrijk. Een positieve werkcultuur moedigt vriendschappen tussen werknemers aan, verbetert het persoonlijk welzijn en levert uiteindelijk meer winst op. U krijgt productievere en betere werknemers dankzij betere werkrelaties. En dit is goed voor hun creativiteit en probleemoplossingsvaardigheden.

      Een gevoel van samenhorigheid op het werk is belangrijk. Als werknemers het gevoel hebben dat hun collega's en managers echt om hen geven, kunnen ze problemen en uitdagingen beter aan, zowel thuis als op het werk.

      Tevreden werknemers zijn minder gestrest. Veel stress leidt vaak tot emotionele en lichamelijke problemen die kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Tevreden werknemers komen vaker op het werk. En dit draagt weer bij tot een hechtere werkcultuur.

      Argumentatie

      Werknemers willen doen waar ze goed in zijn

      De huidige werknemer wil meer dan alleen een loonstrookje. Ze willen een doel hebben en de kans om hun vaardigheden aan te scherpen. 60% van de werknemers vindt het erg belangrijk dat ze in hun baan kunnen doen waar ze goed in zijn. En het is goed voor de gemeente als er een beroep wordt gedaan op hun sterke kanten: het leidt tot productinnovaties en een stabiel personeelsbestand.

      De balans tussen werk en privé betekent voor iedereen wat anders. Daarom zijn open communicatie en kennis van de prioriteiten van uw werknemers van essentieel belang.

      Welzijn is belangrijker dan een 'leuke' ervaring

      Vroeger waren groepsactiviteiten voor werknemers genoeg om een positieve werkplek te creëren. Maar de tijden zijn veranderd en de nadruk ligt nu op welzijn.

      Welzijnsinitiatieven gaan over belangrijke zaken, zoals minder stress en een grotere emotionele veerkracht. De beste, meest betrokken werknemers lopen het grootste risico op een burn-out doordat ze constant te veel werk op hun schouders nemen. Als u hun welzijn verbetert, kunnen ze blijven werken en resultaten boeken.

      Ontevreden werknemers gaan ergens anders op zoek naar hun geluk

      We leven in een tijd waar personeelsverloop onze dienstverlening in de gemeente onder druk zet. Zie maar de personeelsproblematiek op de dienst Ruimtelijke ordening of personeel… In de wereld van vandaag blijven werknemers vaak maar één of twee jaar voordat ze overstappen naar een andere baan met een betere werkcultuur.

      Een gemeente is een dienstverlenende overheid voor burgers en lokale bedrijven.

      Het grootste kapitaal is het personeel. Ze zijn niet enkel het eerste aanspreekpunt voor onze burgers maar bezitten ook de nodige expertise om de doelstelling opgemaakt door het gemeentebestuur in de praktijk om te zetten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Tegenstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 13 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel - De gemeenteraad gaat niet in op de vraag van N-VA het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven dringend werk te maken van het welzijn van  medewerkers bij het gemeentebestuur en hiervoor een werknemerstevredenheidanalyse te maken.

    • Bonheiden Think Pink gemeente

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.

      Iedereen kent misschien iemand in zijn of haar omgeving die de strijd met borstkanker aangaat. Daarom is het zo belangrijk dat we allemaal samen onze schouders zetten onder preventie en bestrijding van de meest voorkomende kanker bij vrouwen.

      Oktober is de maand waar het thema borstkanker internationaal extra in de kijker wordt geplaatst.

      Feiten en context

      Door de sensibiliseringscampagne kunnen we enerzijds vrouwen stimuleren om zich tijdig te laten screenen op borstkanker. Anderzijds kunnen we als gemeente een emotionele steun zijn voor alle lotgenoten die de strijd aangaan of lotgenoten herdenken die er jammer genoeg niet meer zijn.

      Dankzij de nabijheid van het lokale niveau is de gemeente het best geplaatst om de juiste informatie tot specifieke doelgroepen te krijgen.

      Het Bevolkingsonderzoek Borstkanker is een belangrijke middel om onze te sensibiliseren en verdiend een hoofdplaats op onze gemeentelijke sociale media

      Vrouwen tussen de 50 en 69 jaar kunnen zich gratis laten onderzoeken op borstkanker. Om de 2 jaar krijgen zij een kwaliteitsvolle screeningsmammografie aangeboden. Ze ontvangen daarvoor een uitnodiging per post, maar hoe meer hierover gecommuniceerd wordt - via artikels, bladwijzers, affiches, banners, facebookberichten, ... - hoe beter.

      Want Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder vrouwen. Maar liefst 1 op 9 krijgt met de ziekte te maken. Het risico om borstkanker te krijgen, neemt bovendien toe met de leeftijd. Per 1.000 borstkankeronderzoeken worden 7 tot 9 vrouwenlevens gered.

      Argumentatie

      Als Think Pink gemeente kunnen we nog iets extra doen

      Tijdens de maand oktober staan er bij Think Pink weer heel wat acties op de agenda:

      1. Een van de acties in oktober is de Think-Pink Lintjescampagne.

      Het doel: zorgen voor meer sensibilisering door 2.500 lintjesboxen te verspreiden over het land. Iedereen kan vanaf eind september tot eind oktober een Think-Pinklintje kopen voor € 1. Door dit lintje op te spelden zorgen we samen voor sensibilisering en meer borstbewustzijn. De opbrengst van deze actie gaat integraal naar het SMART Fonds van Think-Pink dat innovatief wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker financiert.

      2. Chocoladetruffels bij Delhaize tegen borstkanker

      Vanaf 24 september duiken in de Delhaize-winkels heerlijke chocoladetruffels op in een mooi Think-Pinkjasje. Een smakelijke manier om de strijd tegen borstkanker te steunen!

      3. Zet iemand speciaal in de bloemetjes en steun de strijd tegen borstkanker

      Doe een lotgenoot uit je omgeving, je mama, zus, collega of vriendin een plezier en zet hen in oktober in de bloemetjes.

      * Op initiatief van bloemen- en plantengroothandel Agora Group vind je bij deelnemende bloemisten een kleurrijk Think-Pinkboeket van € 30 euro, waarvan € 5 naar de strijd tegen borstkanker gaat. Een lijst van deelnemende bloemenzaken vind je binnenkort op onze website.

      * Agora Group en Think-Pink houden je bloemen ook langer mooi met speciale Think-Pinkbloemenvoeding.

      * Bij Delhaize vind je een roze vetplantje, waarmee je Think-Pink steunt.

      4. Hartverwarmende tuinkaarsen

      Bij deelnemende klanten van bloemen- en plantengroothandel Agora Group vind je voortaan het hele jaar door een roze Think-Pinktuinkaars: ideaal voor mooie nazomeravonden in oktober, stemmige winterbarbecues of zomerse feestjes. Per verkochte kaars gaat €1 naar de strijd tegen borstkanker. Waar je zo'n tuinkaars op de kop kunt tikken, ontdek je binnenkort op onze website.

      5. Steun Think-Pink dankzij de sneetjes van Passendale

      Passendale en Think-Pink bundelen hun krachten om de strijd tegen borstkanker en het belang van de screeningmammografie onder de aandacht te brengen. Per verkocht pakje Passendale sneetjes, schenkt Passendale gedurende de maand oktober 0,1 euro aan Think-Pink. Op deze manier dragen we samen bij aan meer wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker in België.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - N-VA vraagt aan de gemeenteraad om het college de opdracht te geven de acties tegen borstkanker mee te ondersteunen door haar communicatiemiddelen maximaal in te zetten voor de verspreiding van de informatie over het “Bevolkingsonderzoek borstkanker” en de acties van Think Pink tijdens de internationale maand oktober tegen borstkanker

De voorzitter sluit de zitting op 29/09/2021 om 23:15.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad