Terug
Gepubliceerd op 03/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 28/09/2022 - 20:30

Leefmilieu - Addendum samenwerkingsovereenkomst project Tuinrangers: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Inverde en de gemeente Bonheiden hebben een samenwerking met als hoofddoelstelling de biodiversiteit en de klimaatrobuustheid van de gemeente via de particuliere tuinen van haar inwoners te verbeteren.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met Inverde goed te keuren. 

Voorgeschiedenis
  • 25/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met deelname aan het project Tuinrangers.
  • 07/03/2022: Mail van Werner Van Craenenbroeck van Tuinrangers met voorstel van samenwerkingsovereenkomst met als hoofddoelstelling de biodiversiteit en de klimaatrobuustheid van de gemeente via de particuliere tuinen van haar inwoners te verbeteren.
  • 27/04/2022: Gemeenteraad keurt de samenwerking met Inverde in het kader van het project Tuinrangers goed.
  • 17/08/2022: Mail van Inverde met de vraag of de gemeente wil intekenen op een uitbreiding van de overeenkomst Tuinrangers.
  • 23/08/2022: Het college van burgemeester en schepenen keurt het addendum goed en voorziet de nodige budgetten.
Feiten en context
  • Inverde, het opleidingscentrum van het Agentschap voor Natuur en Bos, staat in voor de opleiding, opvolging en bijscholing van het lokale Tuinrangersteam. De Tuinrangers zijn vrijwilligers met een passie voor de tuin en een hart voor de natuur. Ze helpen de gemeente om biodiverser en klimaatrobuuster te worden via de tuinen van onze inwoners.
  • Het Tuinrangerproject ontzorgt de gemeentelijke diensten doordat inschrijvingen, opleiding, opvolging en nazorg gedurende 1 jaar, opgenomen worden door hun backoffice. De gemeente krijgt op geregelde tijdstippen een overzicht van hoeveel mensen een bezoek hebben aangevraagd, en of ze met de tips aan de slag gegaan zijn.
  • De gemeente Bonheiden heeft ingetekend voor 2 jaar, 3 Tuinrangers en 200 tuinen voor een totaal bedrag van € 24.000 incl. btw. Deze overeenkomst wijkt af van de standaardovereenkomst van de andere deelnemende gemeenten. De standaardovereenkomst bevat een opvolgingsperiode van 2 jaar, 3 Tuinrangers en een bezoek aan 300 tuinen voor een totaalbedrag van € 28.435 incl. btw.
  • Inverde bezorgde op 17/08/2022 een voorstel om de samenwerkingsovereenkomst uit te breiden met als doel om meer inwoners te bereiken via regelmatige sociale mediacampagnes, een drieluikfolder in elke postbus, het verlengen van de samenwerkingsovereenkomst met 1 jaar en de doelstelling om 225 tuinen te bezoeken (bekeken over 3 jaar in plaats van 2 jaar) voor een extra bijdrage van € 4.840 incl. btw.
Adviezen
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Argumentatie

Er zijn in totaal 5 Tuinrangers opgeleid voor Bonheiden. Dit zijn er 2 meer dan voorzien in de samenwerkingsovereenkomst. De gemeente Bonheiden heeft hier geen extra opleidingskost voor moeten betalen.

De opleiding is afgerond eind mei 2022. Vanaf eind mei zijn de Tuinrangers aan de slag gegaan om tuinen te bezoeken.

Op 30/06/2022 waren er 47 inwoners die een tuinadvies hebben aangevraagd, waarvan er reeds 28 plaatsbezoeken zijn uitgevoerd door de Tuinrangers.

In mei 2022 vond er een eerste evaluatieronde plaats bij de pilootprojecten van de Tuinrangers in de gemeente Boom, Brakel, Genk, Kalmthout, Leuven, Sint-Niklaas, Turnhout, Waregem en Zwalm.

De belangrijkste conclusies zijn:

  • De tevredenheid over het 'tuinadvies op maat' van de Tuinrangers is erg hoog;
  • De overgrote meerderheid van de bereikte tuineigenaars gaat met het advies aan de slag;
  • Het blijkt moeilijker dan verwacht om voldoende aanvragen vanuit de bevolking te ontvangen;
  • Er is nood aan meer inspanningen op het vlak van communicatie en promotie;
  • De vrijwilligers geven aan dat het vooropgestelde gemiddelde van 1 tuinadvies per week te veel is.

Op basis van deze ervaringen uit de pilot stelt Inverde voor om enkele belangrijke bijsturingen door te voeren met een bijhorende budgetherziening. Voor Bonheiden betekent dit een beperkte budgetverhoging van €4.840 incl. btw.  

Door de ambitie inzake tuinadviezen bij te stellen van 100 naar 75 per Tuinranger, ontstaat er budgettaire ruimte voor meer promotie en een langdurigere ondersteuning van het project. De vrijwilligers krijgen door deze verlenging bovendien meer tijd om dit aantal tuinadviezen af te leggen.

Kostenpost

Volgens collegebeslissing

Budgetherziening

Voorziene looptijd van het project

2 jaar

Tot 01/06/2024

3 jaar

Tot 01/06/2025

Projectkosten

€ 7.000

€ 7.000

Rangerkosten (3 rangers)

€ 4.500

€ 4.500

Doelstelling tuinadviezen

200

(100 per ranger)

225

(75 per ranger)

Kosten verbonden aan tuinadviezen

€ 8.000

(€ 40 per tuin)

€ 9.000

(€ 40 per tuin)

Bijkomend promobudget

 

€ 1.800

Bijkomend ondersteuningsbudget

 

€ 1.200

Totaal projectbudget excl. btw

€ 19.500

€ 23.500

Het engagement van Inverde:

  • Het vrijgekomen ondersteuningsbudget zal in de eerste plaats worden ingezet om het lokale Tuinrangersteam gedurende 3 jaar, in plaats van 2 jaar, te ondersteunen. Niet alleen logistiek en administratief (inclusief verzekering), maar ook met coaching, een online helpdesk en minstens 2 bijscholingen/teambuildings per jaar;
  • Indien het lokale Tuinrangerteam versterking nodig heeft, en een geschikte kandidaat wordt gevonden, dan kan deze aansluiten bij een Tuinrangeropleiding in de buurt en vervolgens het team vervoegen, zonder extra kosten;
  • Het vrijgekomen promobudget zal worden ingezet om in alle brievenbussen een drieluikfolder van Tuinrangers te laten bezorgen. Daarnaast zullen er 2 thematische campagnes met advertenties op sociale media (o.a. Facebook en Instagram) voorzien worden.
Financiële gevolgen

Het gemeentebestuur voorziet een extra budget van € 4.840 incl. btw in het kader van de uitbereiding van de samenwerkingsovereenkomst van de Tuinrangers.

Voor wat betreft de drieluikfolder over de Tuinrangerwerking, engageert de gemeente zich om: 

  • Inverde – per uitzondering - een vrijstelling te geven op een eventuele belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken.

  • Een interne kredietaanpassing te maken om op die manier een extra budget van €4.840 incl. btw te voorzien voor het project Tuinrangers in 2022.

Financieel advies:

Adviezen
  • Visum financieel beheerder

    Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits interne verschuiving van A7.11.1 (€3.700 in 2022 en saldo €1.210 voorzien in 2023)

    Gunstig mits aanpassing visum Visum 2022/0242 van Els Van Bever van 11 september 2022

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel - Keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met Inverde inzake deelname aan project Tuinrangers goed, waarvan de tekst luidt als volgt:

In mei 2022 vond een eerste grondige evaluatie plaats van het pilootproject Tuinrangers, dat een jaar eerder was gestart met 50 vrijwilligers in de pilootgemeenten Boom, Brakel, Genk, Kalmthout, Leuven, Sint-Niklaas, Turnhout, Waregem en Zwalm.

Samenvattend waren de belangrijkste conclusies:

  • De tevredenheid over het 'tuinadvies op maat' van de Tuinrangers is erg hoog;
  • En de overgrote meerderheid van de bereikte tuineigenaars gaat met het advies aan de slag;
  • Het blijkt moeilijker dan verwacht om voldoende aanvragen vanuit de bevolking te ontvangen;
  • Er is dus nood aan meer inspanningen op het vlak van communicatie en promotie;
  • De vrijwilligers geven aan dat het vooropgestelde gemiddelde van 1 tuinadvies per week te veel is.

ARTIKEL 1. – BUDGETHERZIENING

Op basis van deze ervaringen uit de pilot stelt Inverde voor om enkele belangrijke bijsturingen door te voeren met een bijhorende budgetherziening. Voor Bonheiden gaat dit gepaard met een beperkte budgetverhoging van € 4.000 + 21% btw.  

Door de ambitie inzake tuinadviezen bij te stellen van 100 naar 75 per ranger, ontstaat er budgettaire ruimte voor meer promotie en een langduriger ondersteuning van het project. De vrijwilligers krijgen door deze verlenging bovendien meer tijd om dit aantal tuinadviezen af te leggen.

Kostenpost

Volgens collegebeslissing

Budgetherziening

Voorziene looptijd van het project

2 jaar

Tot 1-6-2024

3 jaar

Tot 1-6-2025

Projectkosten

€ 7.000

€ 7.000

Rangerkosten (3 rangers)

€ 4.500

€ 4.500

Doelstelling tuinadviezen

200

(100 per ranger)

225

(75 per ranger)

Kosten verbonden aan tuinadviezen

€ 8.000

(€ 40 per tuin)

€ 9.000

(€ 40 per tuin)

Bijkomend promobudget

 

€ 1.800

Bijkomend ondersteuningsbudget

 

€ 1.200

Totaal projectbudget excl. btw

€ 19.500

€ 23.500

 1.1. Het engagement van Inverde

Het vrijgekomen ondersteuningsbudget zal in de eerste plaats worden ingezet om het lokale Tuinrangersteam gedurende 3 in plaats van 2 jaar te ondersteunen. Niet alleen logistiek en administratief (inclusief verzekering), maar ook met coaching, een online helpdesk en minstens 2 bijscholingen/teambuildings per jaar.

Indien het lokale Tuinrangerteam versterking nodig heeft, en een geschikte kandidaat wordt gevonden, dan kan deze aansluiten bij een Tuinrangeropleiding in de buurt en vervolgens het team vervoegen. Zonder extra kosten.

Het vrijgekomen promobudget zal in de eerste plaats worden ingezet om in alle brievenbussen een drieluikfolder van Tuinrangers te laten bezorgen (goeie ervaringen uit de pilot). Daarnaast voorzien we 2 thematische campagnes met advertenties op sociale media (Facebook en Instagram)

1.2. Het engagement van de gemeente

De gemeente gaat principieel akkoord met bovenstaande budgetherschikking.

Voor wat betreft de drieluikfolder over de Tuinrangerwerking, engageert de gemeente zich om Inverde – per uitzondering - een vrijstelling te geven op een eventuele belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken.

ARTIKEL 2. – FINANCIËLE AFSPRAKEN

De betalingsmodaliteiten blijven ongewijzigd. Reeds 75% van bovenvermeld totaalbudget werd gefactureerd. In de periode dat de vrijwilligerswerking van start ging. De overige 25% zal zoals voorzien in jaar 2 gefactureerd worden.

Als het bovenvermelde aantal tuinadviezen gepresteerd wordt voor het einde van de verlengde projectperiode, staat het de gemeente vrij om extra budget vrij te maken voor bijkomende tuinbezoeken (€ 40 per tuin, te bestellen in schijven van 50). Omgekeerd blijft ook gelden: indien het beoogde aantal tuinadviezen niet gehaald wordt voor het einde van de projectperiode, zal Inverde het saldo terugbetalen.

ARTIKEL 3 – DEADLINE VOOR AKKOORD

Opdat de voorziene promotiecampagne voor het najaar van 2022 zoals gepland kan doorgaan, is het belangrijk dat Inverde ten laatste op 09/09/2022 een (digitaal) ondertekend exemplaar van dit addendum ontvangt op werner.vancraenenbroeck@vlaanderen.be.

Voor de gemeente,                                                                                   

Ethel Van den Wijngaert                                     Lode Van Looy

Algemeen Directeur                                           Burgemeester           

Voor Inverde                                                                                            

Tom Embo

Algemeen Directeur