De voorzitter opent de zitting op 28/09/2022 om 20:08.
De voorzitter van de gemeenteraad stelt voor om punt 4 (Budget 2023 kerkfabriek Sint-Ludwina: Akteneming) en punt 5 (Budget 2023 kerkfabriek Sint-Martinus: Akteneming) samen te behandelen. Niemand van de aanwezigen uit hierover bezwaar.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
31/08/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 goed.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De gemeenteraad gaat niet akkoord met het zittingsverslag van de gemeenteraad van 31/08/2022.
31/08/2022: Vergadering van de gemeenteraad waarvan het zittingsverslag ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
Wegens een technische fout in de audiovisuele opname, is er ter vervanging een zittingsverslag gemaakt.
Enig artikel - Keurt het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 niet goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw goed te keuren.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 08/06/2022 zijn budget 2023 vast, waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 8.213 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er wordt een investeringstoelage voorzien van € 24.000 voor de dringende herstelling van het orgel in de Onze-Lieve-Vrouw kerk.
Aangezien dit laatste niet voorzien is in het goedgekeurde meerjarenplan, wordt dit budget opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het voorgelegde budget 2023 sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Op 09/08/2022 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.2/0790-00/6494000.
De investeringstoelage wordt voorzien onder A29.3/0790-00/6640000.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2023, vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw op 08/06/2022 en dit met volgende cijfers:
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Ludwina.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 27/05/2022 zijn budget 2023 vast, waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 5.359 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Het voorgelegde budget 2023 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient dus enkel voor kennisname aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Op 09/08/2022 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.4/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2023 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Ludwina op 27/05/2022 en dit met volgende cijfers:
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Ludwina, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 28/04/2022 zijn budget 2023 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 15.662,08 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Het voorgelegde budget 2023 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient dus enkel voor kennisname aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Op 15/09/2022 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.1/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Keurt het budget 2023 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 28/04/2022 goed en dit met volgende cijfers:
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
De gemeente Bonheiden wenst een aantal gemeentelijke gebouwen te voorzien van groendaken en groene gevels binnen het project ‘Bonheiden, groene gemeente van kop tot teen’.
Op 3 daken van 't Blikveld zal eerst het bestaande dak bijkomend geïsoleerd worden en voorzien van een nieuwe dakbedekking.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 92.550,00 excl. btw of € 111.985,50 incl. 21% btw.
De gemeente Bonheiden wenst een aantal gemeentelijke gebouwen te voorzien van groendaken en groene gevels binnen het project ‘Bonheiden, groene gemeente van kop tot teen’.
Op 't Blikveld komen er 3 daken in aanmerking. Aangezien de bestaande isolatie en dakdichting sinds de realisatie van 't Blikveld in 1998 nog niet werden vernieuwd, wordt er voorgesteld om dit te doen vooraleer er groendaken worden aangelegd.
Het gaat om de daken boven de cafetaria, boven het administratief gedeelte en boven de technische ruimte.
Raming: € 92.550,00 excl. btw of € 111.985,50 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00179 van Financiele dienst van 19 september 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Isoleren en plaatsen nieuwe dakdichting daken 2, 3 en 6 van GC 't Blikveld' vast, mits de raming van € 92.550,00 excl. btw of € 111.985,50 incl. 21% btw, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/RR-421, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De gemeente Bonheiden wenst een aantal gemeentelijke gebouwen te voorzien van groendaken en groene gevels binnen het project ‘Bonheiden, groene gemeente van kop tot teen’. Daken 2, 3 en 6 van GC 't Blikveld zijn de volgende die binnen dit project zullen worden voorzien van een groendak.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
28/09/2022: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Isoleren en plaatsen nieuwe dakdichting daken 2, 3 en 6 van GC 't Blikveld' en de wijze van gunning.
Raming: € 35.360,00 excl. btw of € 37.481,60 incl. 6% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00171 van Financiele dienst van 12 september 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Realisatie van groendaken op GC 't Blikveld' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/423 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Op het gemeentehuis en de bibliotheek worden zonnepalen geplaatst via burgerparticipatie. Dit wil o.a. zeggen dat de ondernemer die de panelen plaatst gedurende een periode van 20 jaar eigenaar blijft van de panelen.
Om dit eigendomsrecht te vrijwaren dient aan de ondernemer een recht van opstal te worden verleend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld dit recht van opstal te verlenen en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Op 18/06/2019 werd door het college van burgemeester en schepenen de opdracht voor het plaatsen van fotovoltaïsche zonnepanelen op het gemeentehuis en de bibliotheek gegund aan Zuidtrant cvba-so, Saffierstraat 238 te 2600 Berchem, en dit via burgerparticipatie. Dit impliceert dat Zuidtrant cvba-so de zonnepanelen levert, plaatst, exploiteert, onderhoudt, herstelt en de goede werking van deze zonnepanelen gedurende maximum 20 jaar garandeert. Gedurende deze periode blijft de ondernemer eigenaar van de zonnepanelen.
Om dit eigendomsrecht te vrijwaren vraagt Zuidtrant cvba-so om een recht van opstal voor het plaatsen van de zonnepanelen.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het verlenen van een recht van opstal is een daad van beschikking over onroerende goederen, dewelke onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt.
Aan het verlenen van het recht van opstal zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor het recht van opstal voor de plaatsing van fotovoltaïsche panelen op het dak van het gemeentehuis en de bibliotheek, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Inverde en de gemeente Bonheiden hebben een samenwerking met als hoofddoelstelling de biodiversiteit en de klimaatrobuustheid van de gemeente via de particuliere tuinen van haar inwoners te verbeteren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met Inverde goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Er zijn in totaal 5 Tuinrangers opgeleid voor Bonheiden. Dit zijn er 2 meer dan voorzien in de samenwerkingsovereenkomst. De gemeente Bonheiden heeft hier geen extra opleidingskost voor moeten betalen.
De opleiding is afgerond eind mei 2022. Vanaf eind mei zijn de Tuinrangers aan de slag gegaan om tuinen te bezoeken.
Op 30/06/2022 waren er 47 inwoners die een tuinadvies hebben aangevraagd, waarvan er reeds 28 plaatsbezoeken zijn uitgevoerd door de Tuinrangers.
In mei 2022 vond er een eerste evaluatieronde plaats bij de pilootprojecten van de Tuinrangers in de gemeente Boom, Brakel, Genk, Kalmthout, Leuven, Sint-Niklaas, Turnhout, Waregem en Zwalm.
De belangrijkste conclusies zijn:
Op basis van deze ervaringen uit de pilot stelt Inverde voor om enkele belangrijke bijsturingen door te voeren met een bijhorende budgetherziening. Voor Bonheiden betekent dit een beperkte budgetverhoging van €4.840 incl. btw.
Door de ambitie inzake tuinadviezen bij te stellen van 100 naar 75 per Tuinranger, ontstaat er budgettaire ruimte voor meer promotie en een langdurigere ondersteuning van het project. De vrijwilligers krijgen door deze verlenging bovendien meer tijd om dit aantal tuinadviezen af te leggen.
Kostenpost |
Volgens collegebeslissing |
Budgetherziening |
Voorziene looptijd van het project |
2 jaar Tot 01/06/2024 |
3 jaar Tot 01/06/2025 |
Projectkosten |
€ 7.000 |
€ 7.000 |
Rangerkosten (3 rangers) |
€ 4.500 |
€ 4.500 |
Doelstelling tuinadviezen |
200 (100 per ranger) |
225 (75 per ranger) |
Kosten verbonden aan tuinadviezen |
€ 8.000 (€ 40 per tuin) |
€ 9.000 (€ 40 per tuin) |
Bijkomend promobudget |
|
€ 1.800 |
Bijkomend ondersteuningsbudget |
|
€ 1.200 |
Totaal projectbudget excl. btw |
€ 19.500 |
€ 23.500 |
Het engagement van Inverde:
Het gemeentebestuur voorziet een extra budget van € 4.840 incl. btw in het kader van de uitbereiding van de samenwerkingsovereenkomst van de Tuinrangers.
Voor wat betreft de drieluikfolder over de Tuinrangerwerking, engageert de gemeente zich om:
Inverde – per uitzondering - een vrijstelling te geven op een eventuele belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken.
Een interne kredietaanpassing te maken om op die manier een extra budget van €4.840 incl. btw te voorzien voor het project Tuinrangers in 2022.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits interne verschuiving van A7.11.1 (€3.700 in 2022 en saldo €1.210 voorzien in 2023)
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2022/0242 van Els Van Bever van 11 september 2022
Enig artikel - Keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met Inverde inzake deelname aan project Tuinrangers goed, waarvan de tekst luidt als volgt:
In mei 2022 vond een eerste grondige evaluatie plaats van het pilootproject Tuinrangers, dat een jaar eerder was gestart met 50 vrijwilligers in de pilootgemeenten Boom, Brakel, Genk, Kalmthout, Leuven, Sint-Niklaas, Turnhout, Waregem en Zwalm.
Samenvattend waren de belangrijkste conclusies:
ARTIKEL 1. – BUDGETHERZIENING
Op basis van deze ervaringen uit de pilot stelt Inverde voor om enkele belangrijke bijsturingen door te voeren met een bijhorende budgetherziening. Voor Bonheiden gaat dit gepaard met een beperkte budgetverhoging van € 4.000 + 21% btw.
Door de ambitie inzake tuinadviezen bij te stellen van 100 naar 75 per ranger, ontstaat er budgettaire ruimte voor meer promotie en een langduriger ondersteuning van het project. De vrijwilligers krijgen door deze verlenging bovendien meer tijd om dit aantal tuinadviezen af te leggen.
Kostenpost |
Volgens collegebeslissing |
Budgetherziening |
Voorziene looptijd van het project |
2 jaar Tot 1-6-2024 |
3 jaar Tot 1-6-2025 |
Projectkosten |
€ 7.000 |
€ 7.000 |
Rangerkosten (3 rangers) |
€ 4.500 |
€ 4.500 |
Doelstelling tuinadviezen |
200 (100 per ranger) |
225 (75 per ranger) |
Kosten verbonden aan tuinadviezen |
€ 8.000 (€ 40 per tuin) |
€ 9.000 (€ 40 per tuin) |
Bijkomend promobudget |
|
€ 1.800 |
Bijkomend ondersteuningsbudget |
|
€ 1.200 |
Totaal projectbudget excl. btw |
€ 19.500 |
€ 23.500 |
1.1. Het engagement van Inverde
Het vrijgekomen ondersteuningsbudget zal in de eerste plaats worden ingezet om het lokale Tuinrangersteam gedurende 3 in plaats van 2 jaar te ondersteunen. Niet alleen logistiek en administratief (inclusief verzekering), maar ook met coaching, een online helpdesk en minstens 2 bijscholingen/teambuildings per jaar.
Indien het lokale Tuinrangerteam versterking nodig heeft, en een geschikte kandidaat wordt gevonden, dan kan deze aansluiten bij een Tuinrangeropleiding in de buurt en vervolgens het team vervoegen. Zonder extra kosten.
Het vrijgekomen promobudget zal in de eerste plaats worden ingezet om in alle brievenbussen een drieluikfolder van Tuinrangers te laten bezorgen (goeie ervaringen uit de pilot). Daarnaast voorzien we 2 thematische campagnes met advertenties op sociale media (Facebook en Instagram)
1.2. Het engagement van de gemeente
De gemeente gaat principieel akkoord met bovenstaande budgetherschikking.
Voor wat betreft de drieluikfolder over de Tuinrangerwerking, engageert de gemeente zich om Inverde – per uitzondering - een vrijstelling te geven op een eventuele belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken.
ARTIKEL 2. – FINANCIËLE AFSPRAKEN
De betalingsmodaliteiten blijven ongewijzigd. Reeds 75% van bovenvermeld totaalbudget werd gefactureerd. In de periode dat de vrijwilligerswerking van start ging. De overige 25% zal zoals voorzien in jaar 2 gefactureerd worden.
Als het bovenvermelde aantal tuinadviezen gepresteerd wordt voor het einde van de verlengde projectperiode, staat het de gemeente vrij om extra budget vrij te maken voor bijkomende tuinbezoeken (€ 40 per tuin, te bestellen in schijven van 50). Omgekeerd blijft ook gelden: indien het beoogde aantal tuinadviezen niet gehaald wordt voor het einde van de projectperiode, zal Inverde het saldo terugbetalen.
ARTIKEL 3 – DEADLINE VOOR AKKOORD
Opdat de voorziene promotiecampagne voor het najaar van 2022 zoals gepland kan doorgaan, is het belangrijk dat Inverde ten laatste op 09/09/2022 een (digitaal) ondertekend exemplaar van dit addendum ontvangt op werner.vancraenenbroeck@vlaanderen.be.
Voor de gemeente,
Ethel Van den Wijngaert Lode Van Looy
Algemeen Directeur Burgemeester
Voor Inverde
Tom Embo
Algemeen Directeur
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om de procedure en de beoordelingscriteria omtrent het opportuniteitsadvies goed te keuren.
01/02/2022: Vergadering Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK): eerste voorstel.
Wanneer een organisator van een groepsopvang een vergunning wil aanvragen bij het Agentschap Opgroeien dan dient deze organisator vanaf 01/01/2022 een opportuniteitsadvies aan te vragen bij het lokaal bestuur. Concreet moet de vergunning aangevraagd worden:
Het lokaal bestuur is niet verplicht advies te geven. Het advies is ook niet bindend voor de organisator en ook niet voor het Agentschap Opgroeien.
Een organisator moet het opportuniteitsadvies samen met de vergunningsaanvraag naar het Agentschap Opgroeien versturen. Daar zal worden nagegaan waarom de organisator het advies van het lokaal bestuur naast zich neerlegt. Het opportuniteitsadvies moet de organisator er toe aanzetten om na te denken of het opportuun is om een kinderopvang in te richten op een bepaalde locatie.
In principe is het geen probleem wanneer het lokaal bestuur niet tijdig klaar geraakt met het opstellen van een procedure en de criteria tegen 01/01/2022. Er dient minder gefocust te worden op de timing maar beter op de kwaliteit van de criteria en de procedure.
Zoals gezegd is een organisator verplicht om vanaf 01/01/2022 een advies te vragen, maar ben je als lokaal bestuur niet verplicht om een advies te geven. De gemeente kan een officieel advies geven op basis van vooraf opgestelde criteria. Deze criteria zijn best maximaal in overeenstemming met de strategische meerjarenplanning en de lokale beleidsacties rond kinderopvang.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) dient verplicht geraadpleegd te worden bij het opmaken van de procedure en de criteria, maar niet meer achteraf bij het advies dat het lokaal bestuur geeft. Wanneer iedereen akkoord is, dienen de procedure en de criteria te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en later bekrachtigd te worden door de gemeenteraad. Het advies van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is opgenomen als bijlage.
Het lokaal bestuur dient ook advies te geven in het kader van een uitbreidingsronde om te bepalen wie de subsidie ontvangt. De criteria in het kader van een uitbreidingsronde zullen nog besproken worden tijdens het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en later voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.
Voorstel van procedure:
Stap 1: Kennismakingsgesprek uitgevoerd door de secretaris van het Lokaal Overleg Kinderopvang (voortraject).
Tijdens het kennismakingsgesprek wordt ook verwezen naar de vergunningsvoorwaarden die worden opgelegd door het Agentschap Opgroeien.
Stap 2: Dien een aanvraag in.
Stap 3: behandeling van de aanvraag. Binnen de 5 werkdagen ontvangt de aanvrager van het opportuniteitsadvies een ontvangstbevestiging via mail.
Stap 4: Terugkoppeling en het hoorrecht.
De gemeente voorziet 3 beoordelingscriteria. Als aan minstens 1 van de criteria niet of onvoldoende voldaan is, wordt een negatief advies geformuleerd:
1. Er vond een kennismakingsgesprek plaats met de secretaris van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Dit kennismakingsgesprek vormt de basis voor een goede communicatie. Door dit gesprek krijgt de organisator van het kinderopvanginitiatief inzicht op de noden van de gemeente op vlak van kinderopvang en de klemtonen die het lokaal bestuur op het vlak van kinderopvang wil leggen. Het lokaal bestuur krijgt op haar beurt inzicht in de problemen die de organisator van het kinderopvanginitiatief ervaart bij de opstart.
2. De organisator engageert zich om deel te nemen aan het Lokaal Loket Kinderopvang en aan het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Actieve deelname aan het Lokaal Loket Kinderopvang is noodzakelijk om zicht te houden op het aantal (beschikbare) plaatsen. Deelname aan het Lokaal Overleg is een extra troef om tot gedragen beslissingen te komen rond kinderopvang en om de visie rond kinderopvang vorm te geven. Via het Lokaal Overleg Kinderopvang wil de gemeente sterk inzetten op het uitwisselen van expertise en kennis.
3. Het opvanginitiatief doet inspanningen zodat het ook toegankelijk is voor kwetsbare doelgroepen en zet in op de bestrijding van kansarmoede.
Er wordt inzicht geboden op de manier waarop het opvanginitiatief inzet op kwetsbare doelgroepen en personen die leven in kansarmoede. Er wordt nagegaan welke inspanningen worden geleverd om het opvanginitiatief gemakkelijk toegankelijk te maken voor een kwetsbare doelgroep. Zo wordt gevraagd om te werken volgens inkomenstarief indien de opportuniteit zich voordoet. Hieronder wordt een niet-limitatieve lijst opgenomen van initiatieven die de organisator van het opvanginitiatief kan nemen om aan te tonen dat er wordt ingezet op toegankelijkheid voor kwetsbare doelgroepen en de bestrijding van kansarmoede.
Dit gaat dan bijvoorbeeld over een samenwerking met het OCMW, andere opvanginitiatieven en initiatieven die werken rond kansarmoede, toegankelijkheid van het opvanginitiatief voor personen met een specifieke zorgbehoefte, flexibiliteit rond opvanguren, samenwerking met scholen,…
Zoals gezegd is deze lijst met voorbeelden niet-limitatief. Het staat de organisator van het opvanginitiatief vrij om zelf initiatieven te vermelden die aantonen dat er wordt ingezet op toegankelijkheid van kwetsbare doelgroepen en de bestrijding van kansarmoede.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Niettegenstaande het lokaal bestuur niet verplicht is om een advies te geven en het advies ook niet bindend is voor de organisator of het Agentschap Opgroeien is het toch belangrijk dat er een procedure en criteria worden bepaald.
Het hebben van een voldoende aanbod kinderopvang op het grondgebied van de gemeente is belangrijk:
Het is daarbij belangrijk dat dit aanbod toegankelijk is voor de gezinnen in de gemeente en op een goede manier is gespreid over de gemeente.
Enig artikel - Keurt de procedure en de beoordelingscriteria omtrent het opportuniteitsadvies goed.
Op 10/10/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap (gemeentelijk EVA) in privaatrechtelijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering, voorafgaand aan deze gemeenteraad, worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, die op 10/10/2022 plaatsvindt, en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan vzw Krankhoeve.
Met de komende heropening van zaal Sint-Martinus in het vooruitzicht is het de intentie om het beheer van dit gebouw toe te vertrouwen aan vzw Krankhoeve zodat voor de gebruiker al de aanvragen inzake cultureel patrimonium zijn gecentraliseerd. Deze centralisatie bevordert de transparantie en hiermee ook de dienstverlening en de klantvriendelijkheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze uitbreiding van de samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur Bonheiden-vzw Krankhoeve goed te keuren.
De feestzaal Sint-Martinus in Rijmenam zal vermoedelijk open gesteld worden in het voorjaar 2023. Tegen deze openingsdatum moet de basis worden gelegd om het vlot gebruik op een transparante wijze te faciliteren. Er wordt voorgesteld om dit te laten verlopen via de vzw Krankhoeve, ook het beheer van het andere gemeentelijke cultureel patrimonium zit immers in beheer bij vzw Krankhoeve. Dit betekent dat de huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en de vzw Krankhoeve dient aangepast te worden met een uitbreiding van het in beheer zijnde patrimonium.
Concreet zijn volgende artikels aangepast t.a.v. de laatst goedgekeurde versie:
Gezien de algemene vergadering van de vzw Krankhoeve gepland is na de gemeenteraad, op 10/10/2022, wordt voorgesteld deze vernieuwede samenwerkingsovereenkomst in werking te laten treden op 01/11/2022.
De uitbreiding van de samenwerkingsovereenkomst is voorgelegd op het dagelijks bestuur van de vzw Krankhoeve van 29/08/2022 met positief advies tot gevolg.
De aangepaste versie zal voorgelegd worden aan de algemene vergadering van de vzw Krankhoeve van 10/10/2022.
Het toevertrouwen van het beheer van de feestzaal Sint-Martinus in Rijmenam aan de vzw Krankhoeve centraliseert het beheer van al het gemeentelijke cultureel patrimonium, hetgeen voor de gebruiker eenduidig is en dus de dienstverlening/klantvriendelijkheid bevordert.
De financiële gevolgen van deze maatregel kunnen momenteel moeilijk ingeschat worden. Naast de extra uitgaven zullen er ook extra inkomsten zijn.
Gunstig visum FA 2022/00172 van Financiele dienst van 12 september 2022
Enig artikel - Keurt de aangepaste samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur en de vzw Krankhoeve goed als volgt:
Het lokaal bestuur Bonheiden, vertegenwoordigd door de voorzitter van het gemeenteraad en de algemeen directeur, handelend krachtens een beslissing van de gemeenteraad van 28/09/2022, hierna genoemd “het lokaal bestuur” en de vzw Krankhoeve in de vorm van een gemeenschappelijke Externe Verzelfstandigd Agenschap, met zetel Jacques Morrensplein 2 te 2820 Bonheiden, voor wie optreden de voorzitter en de secretaris, handelend krachtens een beslissing van de algemene vergadering van 10/10/2022, hierna genoemd “de vzw Krankhoeve” zijn overeengekomen wat volgt:
Hoofdstuk 1. Voorwerp van de overeenkomst
Art. 1.
Deze samenwerkingsovereenkomst regelt de verhouding tussen het lokaal bestuur en de vzw Krankhoeve, de afstemming van het beleid tussen het lokaal bestuur en de vzw Krankhoeve, de nadere omschrijving en afbakening van de opdrachten en verantwoordelijkheden van de vzw Krankhoeve en de engagementen van het lokaal bestuur ten opzichte van de vzw Krankhoeve.
Art. 2.
Deze samenwerkingsovereenkomst kadert binnen de bepalingen van Het Decreet over het lokaal bestuur
Art. 3.
Deze samenwerkingsovereenkomst gaat in op 01/11/2022
Art. 4.
Deze samenwerkingsovereenkomst vervangt de samenwerkingsovereenkomst afgesloten op 18/12/2019.
Hoofdstuk 2. Opdracht van de vzw Krankhoeve
Art. 5.
De vzw Krankhoeve wordt belast met het uitvoeren van het beleid van het gemeenschapscentrum ’t Blikveld.
Het beleid van het gemeenschapscentrum wordt gevoerd met het oog op cultuurparticipatie, gemeenschapsvorming en cultuurspreiding ten behoeve van de lokale bevolking en met bijzondere aandacht voor de culturele diversiteit.
Het doel van de vzw Krankhoeve wordt beschreven in Titel II artikel 4 van de statuten.
Titel II – artikel 4 van de Statuten:
De vzw Krankhoeve heeft tot doel de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang conform de beleidsdoelstellingen bepaald door het lokaal bestuur. De vzw Krankhoeve is een programma-vzw in het kader van het Decreet van 13 juli 2001 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid en vanaf 1 januari 2014 in het kader van het Decreet van 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid. Als zodanig werkt zij samen met het Gemeenschapscentrum van het lokaal bestuur Bonheiden. De vzw Krankhoeve heeft tot doel, met uitsluiting van ieder winstbejag en in een geest van eerbiediging van alle godsdienstige, filosofische en politieke strekkingen en met aandacht voor milieuzorg op maat van een duurzaam lokaal cultuurbeleid :
Zij mag onder meer alle roerende goederen verwerven die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar doel. Dit alles in nauwe samenwerking met het gemeentebestuur en het lokaal bestuurlijke adviesraden, zulks binnen het gemeentelijk cultuurbeleidsplan en vanaf 1 januari 2014 binnen het budget en het meerjarenplan van het lokaal bestuur.
Art. 6.
De doelstellingen van de vzw Krankhoeve worden geoperationaliseerd in het jaarlijks actieplan van de vzw Krankhoeve. De belangrijkste acties worden eveneens opgenomen in de meerjarenplanning van het lokaal bestuur.
Art. 7.
De vzw Krankhoeve voert de omschreven opdrachten autonoom en op een kwaliteitsvolle manier uit, en is vrij, binnen het kader van het lokaal bestuurlijke beleidsplannen, in de manier waarop ze haar opdracht vervult. Het is de vzw Krankhoeve niet toegelaten haar opdrachten geheel of gedeeltelijk over te dragen aan enige derde die zou handelen in eigen naam en/of voor eigen rekening, behoudens met schriftelijke toestemming van het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur waarborgt hierbij dat de vzw Krankhoeve binnen het gemeenschapscentrum een eigen programmatie kan realiseren. Zij waarborgt de vzw Krankhoeve volledige autonomie inzake de inhoud van de eigen programmatie. De eigen programmatie dient in goede harmonie te verlopen met de andere activiteiten van het gemeenschapscentrum.
Art. 8.
Deze taakvervulling dient in overeenstemming te zijn met de beginselen van behoorlijk bestuur en verder met alle toepasselijke regelgeving (het Gemeentedecreet, wetgeving overheidsopdrachten, …) en met het door het lokaal bestuur gevoerde beleid inzake cultuur.
Art. 9.
De vzw Krankhoeve mag alle verrichtingen doen, binnen de grenzen van haar statuten en deze samenwerkingsovereenkomst, welke rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op haar doel, of van aard zijn de verwezenlijking ervan te begunstigen.
Alle middelen waarover de vzw Krankhoeve beschikt worden uitsluitend aangewend voor het bereiken van haar doelstellingen en het vervullen van haar opdracht.
Hoofdstuk 3. Financiën
Art. 10.
Engagementen van het lokaal bestuur:
§1. Het lokaal bestuur engageert zich ertoe jaarlijks een werkingstoelage en een investeringstoelage te voorzien opdat de vzw Krankhoeve haar opdracht en doelstellingen, zoals vastgelegd in de statuten en deze samenwerkingsovereenkomst, optimaal kan realiseren.
Daartoe maakt de vzw Krankhoeve jaarlijks een voorontwerp van budget op voor het volgende boekjaar en legt dit voor aan het lokaal bestuur. Op basis van het voorontwerp van de vzw Krankhoeve zal het lokaal bestuur aangeven wat financieel haalbaar is.
§2. Het lokaal bestuur verbindt zich om het uitbatingstekort van de vzw Krankhoeve op zich te nemen, evenwel binnen de perken van de door het gemeenteraad goedgekeurde rekening van de vzw Krankhoeve waaruit dit uitbatingstekort blijkt en mits hiertoe de nodige kredieten werden voorzien in het gemeentelijk budget.
§3. Het lokaal bestuur laat toe dat alle toelagen of subsidies die betrekking hebben op de uitvoering van de opdracht van de vzw Krankhoeve en het behalen van de doelstellingen van de vzw Krankhoeve rechtstreeks uitbetaald worden aan de vzw Krankhoeve. Bijzondere projecttoelagen of projectsubsidies van de hogere overheid of andere toelagen van hogere overheden die gestort worden in het lokaal bestuurkas en, die bestemd zijn voor de vzw Krankhoeve, worden na ontvangst integraal doorgestort aan de vzw Krankhoeve.
Art. 11.
Bevoegdheden van de vzw Krankhoeve:
§1.nDe dagelijkse financiële verrichtingen worden door de vzw Krankhoeve waargenomen.
§2. De vzw Krankhoeve kan goederen verwerven die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar doel, mits inachtneming van de ter zake geldende overheidsopdrachtenreglementering.
§3. De vzw Krankhoeve kan de ticketprijzen en de tarieven voor haar opdrachten zelfstandig bepalen binnen de goedgekeurde beleidslijnen door het lokaal bestuur uiteengezet.
§4. De vzw Krankhoeve financiert haar programmatie uit volgende bronnen.
- ticketverkoop en inschrijvingsgelden
- de concessie van de cafetaria in ’t Blikveld
- uitbating van de dranken in de infrastructuur
- gebruikstarieven van in beheer zijnde infrastructuur
- dienstverlening van allerlei aard naar de gebruikers toe
- het lokaal bestuurlijke toelage
Art. 12.
Verantwoordelijkheden van de vzw Krankhoeve:
§1. De vzw Krankhoeve maakt jaarlijks haar voorontwerp van begroting voor het volgende jaar op en bezorgt die aan het gemeentebestuur.
§2. De vzw Krankhoeve streeft ernaar haar begroting in evenwicht af te sluiten.
§3. De vzw Krankhoeve draagt de specifieke kosten en uitgaven die een uitvloeisel zijn van haar opdracht.
§4. De vzw Krankhoeve zal alle mogelijke inspanningen leveren om maximale subsidiëring van hogere overheden en sponsoring te verkrijgen.
Hoofdstuk 4. Gemeentelijke infrastructuur en materialen
Art. 13.
Engagementen van het lokaal bestuur:
§1. Het lokaal bestuur geeft opdracht aan de vzw Krankhoeve, die zulks aanvaardt, volgende goederen te beheren volgens haar statuten en de voorwaarden in deze overeenkomst bepaald:
- ’t Blikveld, Jacques Morrensplein 2 te 2820 Bonheiden.
- Ontmoetingscentrum de Krankhoeve, Grote Doelstraat 1 te 2820 Bonheiden, inclusief de bakoven, het berghok en de serre,
- Ontmoetingscentrum Sint-Maartensberg, Sint-Maartensberg 1 te 2820 Rijmenam,
- Kunstencentrum ’t Kranske, Dorp 112 te 2820 Bonheiden.
- Zoem-in – Grote Doelstraat 1 te 2820 Bonheiden
- Pastorij – Sint-Maartensberg 5 te 2820 Bonheiden voor wat betreft de ruimten zoals bepaald in de gebruikersovereenkomst afgesloten tussen het gemeentebestuur van Bonheiden en de kerkfabriek Sint-Martinus.
- Feestzaal Sint-Martinus, Brugstraat 5 te 2820 Rijmenam
Bij dit beheer treedt de vzw Krankhoeve in eigen naam op.
Onder beheer wordt verstaan: de reguliere onderhoudswerken en verfraaiingswerken.
Indien er omvangrijke werken zoals grote onderhoudswerken, nieuwbouw of een aanbouw, werken die de stabiliteit raken of de indeling van het gebouw veranderen moeten deze voorgelegd worden aan het gemeentebestuur.
§2. Het lokaal bestuur verbindt zich om tijdig de nodige ondersteuning te bieden bij de herstelling van de in beheer gegeven onroerende goederen op rekening van de vzw Krankhoeve. De vzw Krankhoeve is verplicht het lokaal bestuur onmiddellijk te verwittigen zodra enige herstelling noodzakelijk is.
Art. 14.
Bevoegdheden van de vzw Krankhoeve:
§1. De vzw Krankhoeve kan de door het lokaal bestuur in gebruik gegeven infrastructuur ter beschikking stellen aan derden voor zover dit past binnen de opdracht en de doelstellingen van de vzw Krankhoeve. Tussen de vzw Krankhoeve en de derde wordt steeds een gebruiksovereenkomst opgesteld.
§2. De vzw Krankhoeve heeft het recht autonoom de openingsuren van de ’t Blikveld vast te leggen.
§3. De vzw Krankhoeve kan de in beheer gegeven onroerende goederen in concessie geven van particulieren en/of verenigingen. Te dien einde zal de vzw Krankhoeve met de concessionaris een concessieovereenkomst afsluiten. Deze overeenkomsten zijn aan goedkeuring door het gemeenteraad onderworpen.
Art. 15.
Verantwoordelijkheden van de vzw Krankhoeve:
§1. De vzw Krankhoeve dient alle goederen van het lokaal bestuur zorgvuldig te beheren op de wijze van een goede huisvader.
§2. De vzw Krankhoeve verbindt zich om:
a) het gebruik van het gemeenschapscentrum vast te leggen in een reglement waaruit moet blijken dat de infrastructuur ter beschikking staat van het ruime culturele veld in het lokaal bestuur. Dit gebruikersreglement wordt vastgesteld door de Bestuursorgaan van vzw Krankhoeve en is onderworpen aan goedkeuring door het gemeenteraad.
b) de haar toevertrouwde onroerende goederen en inboedel in goede staat te houden en haar behoorlijk te onderhouden;
c) de werking van de verenigingen en de gebruikers van de culturele infrastructuur te coördineren en gebeurlijke betwistingen onder gebruikers over/of ter gelegenheid van hun activiteiten in haar infrastructuur te beslechten;
d) de propaganda te verzorgen of te helpen verzorgen voor alle manifestaties in haar infrastructuur, gebeurlijk in samenwerking met de gebruikers;
e) in te staan voor de uitbating van de drankgelegenheid in het gemeenschapscentrum ’t Blikveld, ontmoetingscentrum De Krankhoeve en ontmoetingscentrum Sint-Maartensberg;
f) alle nodige initiatieven te nemen voor een optimale bezetting van de aan haar in beheer gegeven infrastructuur;
§3. De vzw Krankhoeve moet de infrastructuur in gebruik gegeven aan de vereniging uitsluitend voorbehouden voor manifestaties en activiteiten die betrekking hebben op de opdracht en de doelstellingen van de vzw Krankhoeve.
§4. De vzw Krankhoeve mag geen structurele wijzigingen aanbrengen aan de in gebruik gegeven infrastructuur zonder instemming van het lokaal bestuur. De met toestemming aangebrachte wijzigingen blijven eigendom van het lokaal bestuur.
Hoofdstuk 5. Personeel
Art. 16.
Ter beschikking stellen van gemeentelijk personeel:
§1. Het lokaal bestuur stelt de nodige personeelsleden ter beschikking opdat de vzw Krankhoeve haar opdracht en doelstellingen, zoals vastgelegd in de statuten en deze samenwerkingsovereenkomst, optimaal kan realiseren. Het betreft personeelsleden die het lokaal bestuurlijke personeelsformatie zijn opgenomen onder de cultuurdienst.
§2. Het lokaal bestuur stelt het personeel van de cultuurdienst aan.
§3. Het lokaal bestuur blijft de juridische werkgever van de personeelsleden die ter beschikking worden gesteld van de vzw Krankhoeve.
§4. Het lokaal bestuurlijke rechtspositieregeling blijft integraal van toepassing op het personeel dat ter beschikking wordt gesteld van de vzw Krankhoeve.
§5. De algemene leiding van het gemeentepersoneel blijft bij de Algemeen directeur die hier rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen.
§6. De vzw Krankhoeve en het lokaal bestuur zoeken in gemeenschappelijk overleg naar een oplossing om de tijdelijke of definitieve afwezigheden op te vangen
Art. 17.
De personeelsleden van de cultuurdienst staan onder dagdagelijkse leiding van de afdelingshoofd vrije tijd. Deze gedraagt zich naar de richtlijnen die hem/haar worden gegeven door de bevoegde organen van het lokaal bestuur en de vzw Krankhoeve.
Art. 18.
Aanwerving, selectie, bevordering en ontslag van het personeel gebeurt door het lokaal bestuur.
Art. 19.
Het lokaal bestuur staat in voor de opleiding en vorming van de personeelsleden. In het geval de vzw Krankhoeve wenst dat de ter beschikking gestelde personeelsleden een uitzonderlijke en specifieke vorming dienen te volgen, worden hieromtrent de nodige afspraken gemaakt met het lokaal bestuur.
Art. 20.
Het is de vzw Krankhoeve niet toegelaten om arbeidsovereenkomsten aan te gaan tenzij voor uitzonderlijke, welbepaalde projecten en opdrachten die strikt omschreven zijn en voor een bepaalde duur.
Hoofdstuk 6. Communicatie en promotie
Art. 21.
De vzw Krankhoeve voert een eigen communicatie- en promotiestrategie mits conformiteit met de algemene huisstijl van het lokaal bestuur en met de vigerenhet lokaal bestuurlijke publicatievoorschriften. Voor haar communicatie mag de vzw Krankhoeve kosteloos gebruik maken van de reguliere gemeentelijke promotiekanalen waarvoor het lokaal bestuur in staat (website, e-zine, huiskrant, …).
Art. 22.
De vzw Krankhoeve engageert zich om het lokaal bestuurlijke beleidsdoelstelling ook op vlak van communicatie mee te helpen uitdragen.
Hoofdstuk 7. Boekhouding
Art. 23.
De vzw Krankhoeve voert een boekhouding in overeenstemming met de geldende wettelijke voorschriften. De wijze van boekhouding moet ook beantwoorden aan de voorschriften van de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Art. 24.
De vzw Krankhoeve kan een beroep doen op het lokaal bestuurlijke financiële dienst voor alle vragen van boekhoudkundige aard.
Hoofdstuk 8. Overige ondersteuning en samenwerking
Art. 25.
Het lokaal bestuur faciliteert de interne werking van de vzw Krankhoeve en dit op een analoge wijze als voor een gemeentelijke dienst.
Hoofdstuk 9. Verzekeringen
Art. 26.
De vzw Krankhoeve verbindt zich ertoe zich te laten verzekeren tegen volgende risico’s.
- algemene burgerlijke aansprakelijkheid
- verzekering lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid vrijwillige medewerkers
- verzekering lichamelijke ongevallen leden Algemene Vergadering, Bestuursorgaan en Dagelijks Bestuur
- verzekering burgerlijke aansprakelijkheid in geval van brand en ontploffing voor ‘t Blikveld
- verzekering burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid ingebruikname van gebouwen voor alle gebouwen
- brandverzekering voor alle gebouwen en het berghok
- verzekering berghok (inhoud)
Hoofdstuk 10. Overheidsopdrachten
Art. 27.
De vzw Krankhoeve is als extern verzelfstandigde entiteit van het lokaal bestuur onderworpen aan de overheidsopdrachtenreglementering.
Art. 28.
De vzw Krankhoeve is belast met de uitvoering van welbepaalde taken van gemeentelijk belang, en vormt in die zin een verlengstuk van het lokaal bestuur (‘in house’-relatie). De overheidsopdrachtenreglementering speelt derhalve niet wanneer het lokaal bestuur een beroep doet op de vzw Krankhoeve in het kader van de uitvoering van gemeentelijke beleidstaken.
Hoofdstuk 11. Rapportering, Controle en evaluatie
Art. 29.
Rapportering, controle en evaluatie:
§1. In de loop van het eerste jaar van elke nieuwe legislatuur maakt de vzw Krankhoeve een evaluatieverslag op. Hierin worden enerzijds de samenwerkingsovereenkomst en anderzijds de verzelfstandiging geëvalueerd, ter voorlegging aan het gemeenteraad. Desgevallend zullen in onderling overleg tussen het gemeenteraad en de vzw Krankhoeve aanpassingen aan de samenwerkingsovereenkomst worden doorgevoerd.
§2. Jaarlijks maakt de vzw Krankhoeve, naast een budget voor het volgende jaar, ook een jaarplan op waarin de planning voor het volgende jaar wordt uiteengezet.
§3. Met het oog op de uitoefening van het toezicht op de naleving van de onderhavige overeenkomst en op de aanwending van de middelen die door het lokaal bestuur ter beschikking gesteld worden aan de vzw Krankhoeve, alsook met het oog op de evaluatie van de uitvoering van de genoemde opdracht, legt de vzw Krankhoeve een jaarverslag en een financieel verslag ter goedkeuring voor aan het gemeenteraad met betrekking tot elk werkingsjaar voor eind juni van het daaropvolgende jaar.
§4. Het jaarverslag bevat een uitvoerige beschrijving van alle activiteiten en een rapportering over de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst, meer in het bijzonder de mate waarin de verschillende organisatiedoelstellingen en opdrachten bereikt werden, alsook eventuele suggesties voor bijsturing van de samenwerkingsovereenkomst of van het gevoerde beleid.
§5. Het financieel verslag omvat de jaarrekening (balans en resultatenrekening); de verslagen van de bestuursorganen met betrekking tot de goedkeuring van de rekeningen en van het budget; het verslag van de bedrijfsrevisor(en).
§6. De verslagen van het Bestuursorgaan en Algemene Vergadering worden na goedkeuring door het respectievelijke orgaan steeds ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
§7. Het lokaal bestuur zal steeds het recht hebben toezicht uit te oefenen op de werking van de vzw Krankhoeve, onder meer op alle inkomsten en uitgaven en alle boekhoudkundige bescheiden ter zake.
§8. De vzw Krankhoeve zal op elk ogenblik toegang verlenen tot de verschillende gebouwen en installatie onder haar beheer zodanig dat het lokaal bestuur zich rekenschap kan geven van de manier waarop uitbating en het beheer verlopen en van de toestand van de lokalen, de accommodaties, het materieel, het meubilair en de eventuele collecties.
§9. Het lokaal bestuur behoudt steeds het recht van toezicht op de door haar in beheer gegeven goederen. Haar beslissingen ter zake zijn bindend voor de vzw Krankhoeve.
Art. 30.
Externe controle op de financiële toestand:
§1. Het lokaal bestuur stelt een onafhankelijke commissaris (bedrijfsrevisor) aan die wordt gelast met het toezicht op de financiën van de vzw Krankhoeve; deze commissaris wordt betaald door het lokaal bestuur. De commissaris dient te worden benoemd uit de leden van het Instituut der bedrijfsrevisoren.
§2. Het verslag van dit financieel toezicht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering van de vzw Krankhoeve.
Hoofdstuk 12. Ontbinding van de vzw Krankhoeve
Art. 31.
Aan deze overeenkomst kan ten allen tijde een einde worden gesteld zowel door een beslissing van het gemeenteraad als door een beslissing van de Algemene Ledenvergadering van de vzw Krankhoeve, dit telkens bij deurwaardersexploot of aangetekende brief, minstens één jaar vooraf.
Art. 32.
Bij ontbinding van de vzw Krankhoeve wordt het netto-actief overgedragen aan het lokaal bestuur.
Art. 33.
Bij ontbinding van de vzw Krankhoeve komen alle infrastructuur en goederen die door het lokaal bestuur ter beschikking werden gesteld, evenals deze die door de vzw Krankhoeve werden verworven, in volle eigendom toe aan het lokaal bestuur.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganéé, fractieleider van N-VA:
De energiecrisis maakt burgers, overheden en bedrijven stilaan radeloos.
Vlaams energieminister Zuhal Demir (N-VA) wil op termijn van alle woningen in Vlaanderen nagaan hoe goed – of eerder hoe slecht – ze geïsoleerd zijn. En dat via thermografische luchtfoto’s of gevelscans. In de hoop veel Vlamingen ervan te overtuigen hun woning te renoveren.
De gemeente Bonheiden heeft in haar klimaatactieplan deze maatregel reeds opgenomen onder actiepunt 4229 https://bonheiden.futureproofed.com/action/4294
Fluvius nam enkele jaren geleden een warmtefoto van Bonheiden. Dat gebeurde uiteraard niet zomaar. Op die manier kennen we de isolatiegraad van alle daken in Bonheiden.
Wist je dat het dak verantwoordelijk is voor het meeste warmteverlies van een woning, tot zelfs 30% van het totale warmteverlies? Hoe roder het dak kleurt, hoe meer warmte het dak verliest. Dat betekent hogere energiekosten en het is bovendien slecht voor het milieu.
Er is dringend een actualisatie nodig van deze scan en dit liefst gecombineerd met een gevelscan.
De gemeenteraad gaat niet akkoord met dit voorstel daar er al soortgelijke initiatieven lopende zijn.
Gratis thermische gevelscan ook voor Bonheidenaars?
Inwoners van Berlaar, Bornem, Duffel, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek kunnen een GRATIS thermische gevelscan aanvragen bij STEKR
Een adviseur van Stekr komt langs bij je thuis, op een afgesproken tijdstip. Ben je niet thuis tijdens de afspraak? Dan wordt er enkel een foto van je gevel genomen. Ben je wel thuis, dan kan onze adviseur ook binnen foto’s nemen. Je ontvangt achteraf steeds de scans van je woning via mail, inclusief aangepast advies.
De komende koude periode is een cruciaal moment om ook In Bonheiden hiermee aan de slag te gaan want de temperatuur mag niet hoger zijn dan 10 graden om de scan uit te voeren.
Samen komen we de winter door
Het aanbod van de thermische scan staat of valt met de inzet van vrijwilligers Dankzij de hulp van vrijwilligers kan Stekr de thermoscans gratis aanbieden. https://stekr.be/ons-aanbod/energie/
Laat ons, gemeente en inwoners, samen de handschoen opnemen en elkaar helpen om via structurele ingrepen de energiefactuur te matigen.
Concreet ga je als vrijwilliger-na een opleiding- als woningscanner langs bij buren, familie en dorpsgenoten. Je brengt met een thermografische camera de woning in kaart en maakt een rapportje op met aanbevelingen voor de eigenaars.
Wat kan je als burger zelf doen?
Het korte antwoord: minder verbruiken. De meest voor de hand liggende besparingstip is de thermostaat lager zetten en je wat warmer kleden. Een binnentemperatuur van slechts 19 graden maakt in het verbruik een wereld van verschil.
Ook minder lang en minder warm douchen en minder ruimtes in huis verwarmen zijn een stevige besparing. Met wat eenvoudige middelen zoals isolatiestrips of dikkere gordijnen daalt het verbruik in een niet zo goed geïsoleerd huis. Wie die mogelijkheid heeft, kan ook meer op kantoor werken in plaats van thuis.
Een controle op de afstelling van de warmteketel staat ook hoog op het lijstje met quick wins om gas te sparen. Een minder milieuvriendelijke optie is de houtkachel meer aansteken.
Wie budgettair wat meer ruimte heeft en op de lange termijn kan handelen, kan een warmtepomp of zonnepanelen installeren. Ook de ramen door hoogwaardig isolatieglas vervangen, vermindert het verbruik, net zoals extra isolatie in het dak of in de spouwmuren.
Extra editie Rijmheide: Alle beetjes helpen
Een dringende gebundelde communicatie van tips om energie op korte termijn te besparen kan een wezenlijk verschil maken voor onze inwoners.
De gemeente kan hierin het voortouw nemen met een extra editie van de Rijmheide.
Enig artikel - De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel van N-VA daar er al soortgelijke initiatieven lopende zijn.
De voorzitter sluit de zitting op 28/09/2022 om 21:35.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad