De voorzitter opent de zitting op 29/06/2022 om 20:12.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/05/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
25/05/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/05/2022 goed.
In het gemeenteraadsbesluit van 25/05/2022 houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD Financiën en de steden en gemeenten i.h.k.v. lokale hulp bij het invullen van de belastingaangiften, is een administratieve fout geslopen. In het laatste artikel is geen naam vermeld van de persoon die gemachtigd is te tekenen. Hierin dient de naam 'Lode Van Looy' aangevuld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan deze aanpassing en het agendapunt aldus aan te passen.
25/05/2022: Besluit van de gemeenteraad houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD Financiën en de steden en gemeenten i.h.k.v. lokale hulp bij het invullen van de belastingaangiften.
In het gemeenteraadsbesluit houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD Financiën en de steden en gemeenten i.h.k.v. lokale hulp bij het invullen van de belastingaangiften is wegens een administratieve fout het derde artikel in het besluit niet correct ingevuld.
Er wordt voorgesteld 'Artikel 3 - Machtigt XXX' te wijzigen in 'Artikel 3 - Machtigt Lode Van Looy om deze overeenkomst namens de gemeenteraad te ondertekenen.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Past in de notulen van de gemeenteraad van 25/05/2022, meer bepaald in het besluit 'Sociaal beleid - Samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD Financiën en de steden en gemeenten i.h.k.v. lokale hulp bij het invullen van de belastingaangiften: Goedkeuring', artikel 3 aan als volgt:
Artikel 3 - Machtigt Lode Van Looy om deze overeenkomst namens de gemeenteraad te ondertekenen.
De voorzitter stelt voor punt 3 "Organisatie - Oprichten werkgroep 'deontologische code mandatarissen' Goedkeuring" te verdagen naar de zitting van augustus.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van augustus 2022.
Op 30/01/2019 nam de gemeenteraad kennis van de afgevaardigden van de politieke fracties in het gemeentelijk Feestcomité.
De fractie NV-A heeft in het Feestcomité drie zetels.
Deze fractie duidde Nayali Paulussen, Lynn Uyterhoeven en Patricia Frederickx aan als afgevaardigden in dit Feestcomité.
Fractieleider Guido Vaganée meldde dat de fractie NV-A zijn afvaardiging in het Feestcomité wenst te wijzigen als volgt: vervanging van Lynn Uyterhoeven door Christ'l Cottenie.
Aan de gemeenteraad wordt hiervan kennis gegeven.
Enig artikel - Neemt kennis van de wijziging van de afvaardiging van de fractie NV-A in het gemeentelijk Feestcomité als volgt: vervanging van Lynn Uyterhoeven door Christ'l Cottenie.
De invoering van artikel 29quater in de wet van 06/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer biedt de gemeenteraad de mogelijkheid administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5). Hiertoe dient de gemeenteraad een bijzondere politieverordening vast te stellen.
27/11/2020: Publicatie in het Belgisch Staatsblad van het Decreet van 09/10/2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid.
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden voldaan is, kan de sanctionerend ambtenaar niet optreden ten aanzien van de vastgestelde snelheidsovertredingen en blijft de strafrechtelijke procedure van toepassing. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat deze voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn (bv. omdat dit pas duidelijk wordt tijdens het ingediende verweer) moet hij de vaststeller van de overtreding (zijnde de lokale politie) daarvan op de hoogte brengen, zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
Hiertoe wordt op de gemeenteraad van heden een overeenkomst met GASAM afgesloten voor de afhandeling van de GAS 5 dossiers. Zo zorgen ze onder meer voor de kennisgeving van de beslissing aan de overtreder, het beoordelen van het eventuele verweer en het nemen van een beslissing naar aanleiding van het verweer.
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en is een van de hoofdoorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Het verzekeren van een een duurzame en veilige verkeersmobiliteit, met daarin bijzondere aandacht voor de bescherming van de kwetsbare weggebruikers, vormt de laatste jaren dan ook een absolute prioriteit voor de gemeente. Snelheidsbeperkende maatregelen vereisen echter ook dat de vastgestelde inbreuken gesanctioneerd worden.
Maximaal gebruik maken van de mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, laat het gemeentebestuur toe om het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer te nemen.
GAS 5 biedt bijgevolg de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als absolute doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente Bonheiden te vergroten. De nieuwe (boete)inkomsten zullen op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Deze keuze impliceert evenwel dat deze beperkte snelheidsovertredingen niet langer strafrechtelijk kunnen worden gesanctioneerd. Om straffeloosheid te vermijden, werden voor de eigenlijke implementatie van deze gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen de afgelopen maanden dan ook de nodige voorbereidingen getroffen.
Een overzicht:
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00117 van Financiele dienst van 13 juni 2022
Artikel 1 - De gemeenteraad stelt de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen vast als volgt:
Bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen
Hoofdstuk 1. Toepassingsgebied
Artikel 1. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid op plaatsen gelegen op het grondgebied van de gemeente Bonheiden wordt gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete indien cumulatief voldaan is aan volgende voorwaarden:
Hoofdstuk 2: De gemeentelijke administratieve geldboete
Artikel 2. De bedragen van de administratieve geldboetes voor de snelheidsovertredingen zoals omschreven in artikel 1 van deze verordening, zijn gelijk aan de bedragen vastgelegd door de Vlaamse Regering in artikel 2, 2° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer.
Hoofdstuk 3. De administratieve procedure
Afdeling 1: Vaststelling
Artikel 3. De vaststelling van de snelheidsovertredingen zoals omschreven in artikel 1 van deze verordening gebeurt door de bevoegde personen vermeld in artikel 3 van het Koninklijk besluit 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 4. Het proces-verbaal van de overtreding wordt binnen veertien dagen nadat de overtreding is vastgesteld bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Afdeling 2: Procedure voor de sanctionerend ambtenaar
Artikel 5. Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het proces-verbaal heeft ontvangen, bezorgt hij dat proces-verbaal samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete per gewone brief aan de overtreder.
De overtreder betaalt de administratieve geldboete binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij hij binnen diezelfde termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar. De betaling van de administratieve geldboete en het bezorgen van de schriftelijke verweermiddelen gebeuren overeenkomstig de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 6. Als de sanctionerend ambtenaar de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen dertig dagen na de dag waarop hij de verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. In dat geval wordt de administratieve geldboete betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 7. Als de sanctionerend ambtenaar binnen dertig dagen na de dag waarop hij de schriftelijke verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
Artikel 8. De beslissing om een administratieve geldboete op te leggen, heeft uitvoerbare kracht als ze definitief geworden is. De voormelde beslissing is definitief op een van de volgende tijdstippen:
Artikel 9. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat de voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen, zoals vermeld in artikel 1 van deze verordening, niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
Afdeling 3: Beroep bij de politierechtbank
Artikel 10. Tegen een beslissing waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd kan degene aan wie de boete is opgelegd binnen een maand na de kennisgeving van de beslissing volgens de burgerlijke procedure beroep aantekenen bij de politierechtbank.
De politierechtbank oordeelt over de wettelijkheid en de proportionaliteit van de opgelegde administratieve geldboete. Hij kan de opgelegde administratieve geldboete bevestigen of herzien. De beslissing van de politierechtbank is niet vatbaar voor hoger beroep.
Artikel 2 - Maakt deze bijzondere politieverordening bekend op de webtoepassing van de gemeente.
Artikel 3 - De bijzondere politieverordening zal in werking treden op 01/09/2022.
Artikel 4 - Geeft opdracht om een afschrift van deze beslissing en de bijzondere politieverordening te bezorgen aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en de griffie van de politierechtbank alsook aan de Procureur des Konings en een elektronisch exemplaar aan de referentiemagistraten.
Door de invoering van het nieuwe artikel 29quater in de verkeerswet door het Decreet van 09/10/2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid en de waterinfrastructuur en het waterbeleid kan de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5). De afhandeling van deze dossiers GAS 5 kan, zoals dat nu reeds een aantal jaren de werkwijze is voor de dossiers inzake GAS 4, gebeuren door een samenwerking met GASAM. Hiertoe dient de gemeenteraad goedkeuring te verlenen aan de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst inzake de behandeling van dossiers van gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5).
Door de vernieuwde GAS-wet van 24/06/2013 en het KB GAS verkeer werd het voor de gemeenten sinds 01/06/2014 mogelijk om overtredingen op vlak van parkeren en stilstaan en negeren van verkeersbord C3 en F103 af te handelen met gemeentelijke administratieve sancties.
Voor de verwerking van deze dossiers (GAS 4) sloot gemeente Bonheiden een samenwerkingsovereenkomst met GASAM.
Op 27/11/2020 werd in het Belgisch Staatsblad de Decreet van 09/10/2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd. In artikel 6 van dit decreet wordt een nieuw artikel 29quater toegevoegd in de wet van 06/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet). Dit artikel trad in werking op 01/02/2021 en geeft aan de gemeenteraad de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen.
Ook voor de afhandeling van deze gemeentelijke administratieve geldboetes kan de gemeente Bonheiden een beroep doen op GASAM zoals dat nu reeds een aantal jaar de werkwijze is voor de dossiers inzake GAS 4.
Hiervoor werd door GASAM een samenwerkingsovereenkomst inzake de behandeling van dossiers van gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) opgemaakt, inhoudende de procedure van behandeling van dossiers conform de wettelijke bepalingen, de taakverdeling tussen GASAM en de gemeente, de duur van de overeenkomst en de kostprijs per dossier.
Voor de verwerking van GAS 4 dossiers sloot gemeente Bonheiden een samenwerkingsovereenkomst met GASAM.
Op 27/11/2020 werd in het Belgisch Staatsblad de Decreet van 09/10/2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd. In artikel 6 van dit decreet wordt een nieuw artikel 29quater toegevoegd in de wet van 06/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet). Dit artikel trad in werking op 01/02/2021 en geeft aan de gemeenteraad de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen.
Ook voor de afhandeling van deze gemeentelijke administratieve geldboetes kan de gemeente Bonheiden een beroep doen op GASAM zoals dat nu reeds een aantal jaar de werkwijze is voor de dossiers inzake GAS 4.
Hiervoor werd door GASAM een samenwerkingsovereenkomst inzake de behandeling van dossiers van gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) opgemaakt, inhoudende de procedure van behandeling van dossiers conform de wettelijke bepalingen, de taakverdeling tussen GASAM en de gemeente, de duur van de overeenkomst en de kostprijs per dossier.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00112 van Financiele dienst van 13 juni 2022
Artikel 1- Keurt de samenwerkingsovereenkomst met GASAM voor de behandeling van dossiers gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goed als volgt:
OVEREENKOMST TUSSEN DE GEMEENTE BONHEIDEN EN DE STAD MECHELEN VOOR BEHANDELING DOSSIERS GEMEENTELIJKE ADMINISTRATIEVE GELDBOETES VOOR BEPERKTE SNELHEIDSOVERTREDINGEN (GAS 5)
TUSSEN: De GEMEENTE BONHEIDEN, gevestigd te Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreden Lode VAN LOOY, burgemeester en Ethel VAN DEN WIJNGAERT, algemeen directeur, hierna genoemd “de gemeente Bonheiden”
EN: De STAD MECHELEN, gevestigd te Grote Markt 21, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreden Alexander VANDERSMISSEN, burgemeester wnd. en Erik LAGA, algemeen directeur, hierna genoemd “de stad Mechelen”
Wordt, met in acht name van:
Artikel 1
Onderhavige overeenkomst heeft als voorwerp de samenwerking uit te breiden tussen enerzijds de gemeente Bonheiden en anderzijds de stad Mechelen in haar hoedanigheid als beherende gemeente van GASAM tot de de administratieve afhandeling van de overtredingen betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen zoals opgenomen in de gelijknamige bijzondere politieverordening van de gemeente Bonheiden dd 29 juni 2022;
Artikel 2
§1. De vaststellingen worden door GASAM verwerkt conform de procedure die als volgt wordt beschreven in §2.
§2. Een sanctionerend ambtenaar van GASAM bezorgt binnen 14 dagen na ontvangst van het proces-verbaal, per gewone brief, het proces-verbaal samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete die moet worden betaald, aan de overtreder. De overtreder heeft 30 dagen om schriftelijk verweer in te dienen. De betaling van de administratieve geldboete en het bezorgen van de schriftelijke verweermiddelen gebeuren overeenkomstig de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald. Als de sanctionerend ambtenaar de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte volgens de termijnen bepaald in het bijzonder politiereglement met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. In dat geval wordt de administratieve geldboete betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald. Als de sanctionerend ambtenaar binnen de termijnen bepaald in het bijzonder politiereglement, de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
Indien de boete niet wordt betaald binnen 30 dagen te rekenen vanaf de kennisgeving van de boete aan de overtreder of vanaf de kennisname van de afwijzing van het door de overtreder ingediende verweer zal het dossier worden overgenomen door de dienst Financiën van de gemeente Bonheiden dewelke instaat voor de aanmaning tot betaling en de navolgende procedure van invordering. GASAM maakt hiertoe de noodzakelijke gegevens van de dossiers van de onbetaalde boetes waarvoor geen ontvankelijk en gegrond verweer werd ingediend over aan de dienst Financiën van de gemeente Bonheiden. De gemeente Bonheiden en de sanctionerend ambtenaar van GASAM verzamelen en verwerken slechts die persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om hun opdracht in het kader van gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen uit te voeren. De hierbij verzamelde persoonsgegevens worden door de partijen niet langer bewaard dan voor een periode van zes jaar.
Artikel 3
Stad Mechelen als beherende gemeente van GASAM neemt de volgende taken op zich in de uitvoering van onderhavige overeenkomst:
Artikel 4
De gemeente Bonheiden verbindt zich ertoe een kostprijs te betalen per dossier als vergoeding voor de door de stad Mechelen als beherende gemeente van GASAM behandelde dossiers, in uitvoering van onderhavige overeenkomst. Deze vergoeding dekt alle kosten door Stad Mechelen gemaakt, inclusief personeelskosten.
0 tot en met 500ste dossier: 30 euro / dossier
501ste tot 1000ste dossier: 15 euro /dossier
1001ste dossier en verder: 7,5 euro/dossier
Op 1 januari van elk nieuw begonnen jaar wordt de teller van het aantal dossiers op 0 gezet.
De stad Mechelen factureert op het einde van elk kwartaal deze vergoeding. De facturen zijn betaalbaar binnen 30 dagen.
Artikel 5
De overeenkomst geldt voor onbepaalde duur. Zij kan op elk ogenblik worden aangepast mits schriftelijke goedkeuring van beide partijen. Beide partijen kunnen te allen tijde een einde maken aan deze overeenkomst mits het in acht nemen van een opzegperiode van zes maanden.
Artikel 6
Partijen verbinden zich ertoe drie maanden na het in werking treden van onderhavige overeenkomst gezamenlijk overleg te plegen over het functioneren van deze overeenkomst in de praktijk. Naar aanleiding van dit overleg kan huidige overeenkomst meer in detail worden uitgewerkt. Na dit overleg na 3 maanden, zullen partijen gezamenlijk overleg plegen volgens noodzaak of op vraag van één van beide partijen. Partijen zullen steeds elk geschil aangaande de uitvoering van de overeenkomst in onderling overleg trachten op te lossen.
Opgemaakt in tweevoud , voor elke partij één , op
Voor de gemeente Bonheiden,
Lode Van Looy Ethel Van den Wijngaert
Burgemeester Algemeen Directeur
Voor de Stad Mechelen,
Alexander Vandersmissen Erik LAGA
Burgemeester wnd Algemeen Directeur
Artikel 2- Verleent machtiging aan het college van burgemeester en schepenen om deze overeenkomst te sluiten met GASAM.
Aan de gemeenteraad wordt principiële toestemming gevraagd voor het zichtbaar gebruik van mobiele camera's (body-of unformcamera's, dashcam's en/ of dronecamera's) door de politiezone BoDuKaP op het grondgebied van de gemeente Bonheiden
27/04/2022: Overleg van de algemeen directeurs van de politiezone BoDuKaP.
Vandaag gebruikt de politie reeds vaste-, tijdelijk vaste-, mobiele- en intelligente camera’s om het politiewerk te ondersteunen en de haar toegekende middelen efficiënter en gerichter te gebruiken. Camera’s zijn dan ook een onmisbaar middel in het uitvoeren van het veiligheidsbeleid zowel voor opdrachten van gerechtelijke als bestuurlijke politie en/of bij een verhoogd risico op ordeverstoring al of niet bij grote volkstoelopen, bij escalatie van geweld tegen en/of belaging van politieploegen of bij bedreiging van de openbare veiligheid door calamiteiten die dringend aandacht vragen. Camera’s hebben zowel een preventieve, ontradende als opsporingswaarde.
De plaatsing en het gebruik van camera’s door politiediensten wordt niet langer geregeld door de camerawet van 21/03/2007. De wet op het politieambt (WPA) legt sinds de wijzigingen bij de wet van 21/03/2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
Art. 25/1 e.v. WPA bepalen dat een politiedienst in het raam van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie al dan niet intelligente vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s op zichtbare wijze kan gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. Krachtens art. 25/4 WPA moet, wat betreft het zichtbaar cameragebruik in een politiezone, de korpschef van de politiezone hiervoor wel een principiële voorafgaande toestemming vragen aan de gemeenteraad.
Het is in deze context dat de korpschef van politiezone BoDuKaP de gemeenteraad om de principiële toestemming verzoekt voor het zichtbaar gebruik van de in de aanvraag opgesomde, in voorkomend geval intelligente, vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s op het grondgebied van de gemeente Bonheiden, dit conform de wettelijke bepalingen, in het bijzonder opgenomen in artikel 25/1 e.v. WPA.
In deze toestemmingsaanvraag wordt het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten en de plaats beschreven. Bij deze aanvraag wordt rekening gehouden met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken (zie bijlage). Tevens wordt rekening gehouden met het positief advies dd. 22/06/2021 van de functionaris voor gegevensbescherming van de lokale politiezone BoDuKaP (zie bijlage).
Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag van de korpschef van de lokale politiezone BoDuKaP voor de principiële toestemming tot het zichtbaar cameragebruik van de mobiele camera’s, door leden van de lokale politiezone BoDuKaP, dit conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
Artikel 2 - Verleent de principiële toestemming aan de lokale politiezone BoDuKaP om in het kader van haar opdrachten en conform de wettelijke bepalingen ter zake zichtbaar gebruik te maken van mobiele camera’s door leden van de lokale politiezone BoDuKaP, op het grondgebied van de gemeente Bonheiden zoals gespecifieerd in de aanvraag van de korpschef.
Artikel 3 - Brengt deze principiële toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het toezicht op het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de lokale politiezone BoDuKaP conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
Artikel 4 - Neemt akte van de opdracht van de burgemeester aan de korpschef om deze toestemming ter kennis te brengen van de procureur des Konings.
Artikel 5 - Maakt deze principiële toestemming openbaar voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
Het werkingsgebied van de interlokale vereniging GASAM betrof oorspronkelijk de gemeenten van het arrondissement Mechelen. Gezien de bestuurlijk-geografische evolutie valt het werkingsgebied van de interlokale vereniging thans perfect samen met het werkingsgebied van de nieuwe regio Rivierenland. Deze nieuwe realiteit verantwoordt een wijziging van de benaming van de interlokale vereniging GASAM naar GAS-Rivierenland.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het annex aan de oprichtingsakte houdende naamswijziging interlokale vereniging GASAM naar GAS-Rivierenland.
Bij besluit van de gemeenteraad genomen in zitting van 27/02/2008 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de oprichtingsakte van de interlokale vereniging Gemeentelijke Administratieve Sancties Arrondissement Mechelen.
De interlokale vereniging werd formeel opgericht door de 13 gemeenten van het toenmalige gerechtelijk arrondissement Mechelen.
Het doel van deze formele intergemeentelijke samenwerking was de afhandeling van de dossiers GAS 1, 2, 3 voor deze gemeenten.
Het werkingsgebied van de interlokale vereniging is geëvolueerd en valt thans samen met de geografische afbakening van de nieuwe regio Rivierenland.
De interlokale vereniging GASAM werd formeel opgericht in 2008 door de 13 gemeenten van het toenmalige gerechtelijk arrondissement Mechelen.
Het werkingsgebied van de interlokale vereniging is verder uitgebreid en valt thans perfect samen met de geografische afbakening van de nieuwe regio Rivierenland.
Deze nieuwe naamgeving "Rivierenland" werd ook al realiteit in diverse - vooral bestuurlijke samenwerkingsverbanden en entiteiten.
Omwille van deze nieuwe bestuurlijk geografische evolutie en realiteit nam het beheerscomité van GASAM in haar vergadering van 03/12/2021, en nogmaals bevestigd in haar vergadering van 06/05/2022 de principiële beslissing om de naam van de interlokale vereniging te wijzigen in GAS-Rivierenland.
De interlokale vereniging valt onder de artikelen 392 t.e.m. 395 van het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur die handelen over de samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid. Met uitzondering van de bepaling dat de term interlokale vereniging steeds dient te worden toegevoegd aan de naam, bepaalt het decreet niets expliciet omtrent de naamkeuze of bijzondere procedures dienaangaande. Daaruit volgt dat een naamswijziging naar GAS-Rivierenland juridisch kan worden geconcretiseerd door het toevoegen van een annex aan de oorspronkelijke oprichtingsakte, met vermelding van de nieuwe benaming.
Net zoals de oprichtingsakte dient deze annex ook formeel ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraad van alle deelnemende gemeenten.
Artikel 1 - Keurt het annex aan de oprichtingsakte houdende naamswijziging interlokale vereniging GASAM naar GAS-Rivierenland goed.
Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan de interlokale vereniging GASAM.
Op 26/04/2022 werd door Wegen Antwerpen een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor de verlenging R6 tussen de Mechelsesteenweg en de N15 Putsesteenweg met als projectnummer omgevingsloket OMV_2021094331 en gemeentelijk projectnummer 2022/113.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen en opheffen van de rooilijn van de omleidingsweg Putsesteenweg ter hoogte van de aansluiting van de R6 met de N15 voor het gedeelte op grondgebied Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om volgens artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van de rooilijn van de omleidingsweg Putsesteenweg.
Op 26/04/2022 werd door Wegen Antwerpen een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor de verlenging R6 tussen de Mechelsesteenweg en de N15 Putsesteenweg.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 28/04/2022 door de vergunningverlenende overheid.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2021094331 en is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2022/113.
De aanvraag voorziet de verlenging van de R6 tussen de Mechelsesteenweg en de N15 Putsesteenweg.
Aan dit omgevingsproject is het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van gemeentewegen voorzien, waaronder de omleidingsweg Putsesteenweg ter hoogte van de rotonde van R6 met N15. Als gevolg van deze plaatselijke wijzigingen van rooilijnen zullen delen van de percelen gelegen Putsesteenweg te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nrs 70D, 78F, 74A, 75D en 75A in het openbaar domein van deze gemeentewegen opgenomen worden.
De geplande infrastructuurwerken omvatten: (her)aanleg van omleidingsweg Putsesteenweg. De omleidingsweg werd deels verplaatst verplaatst in functie van de aanleg van de R6 en de rotonde aan de N15. Voor het overige werd de bestaande wegenis heraangelegd.
De aanvraag doorloopt de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gestart op 06/05/2022 en eindigde op 04/06/2022. Er werden meerdere bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3. (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. (artikel 12, §2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning. (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan. (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
Een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN – Gewestweg R6 - deel Putsesteenweg', met de actuele en toekomstige rooilijn van de betrokken gemeentewegen alsook de op te heffen rooilijn, het op te heffen rooilijnplan of het desbetreffende deel daarvan, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen dan wel aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen en de naam van de eigenaars van de getroffen en aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad volgens het tweede lid een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', voor zover de gemeenteraad eerst een beslissing neemt over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Volgend amendement wordt voorgesteld:
Toevoeging van volgende zinsnede ’met dien verstande, verwijzend naar het besluit van de gemeenteraad 27/03/2019, dat de rooilijn R6 zo ingetekend wordt dat de aanleg van de fietsostrade in de bedding van de R6 mogelijk blijft’.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging en opheffing van de rooilijn omleidingsweg Putsesteenweg, zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN – Gewestweg R6 - deel Putsesteenweg', met dien verstande, verwijzend naar het besluit van de gemeenteraad 27/03/2019, dat de rooilijn R6 zo ingetekend wordt dat de aanleg van de fietsostrade in de bedding van de R6 mogelijk blijft.
Op 05/12/2012 leverde het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning af voor het bouwen van een vrijstaande woning met zwembad en poolhouse op adres Eertberglei 12.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond gelegen binnen de rooilijn gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de stedenbouwkundige vergunning van 05/12/2012 voor de bouw van een vrijstaande woning met zwembad en poolhouse op adres Eertberglei 12 werd grondafstand voor het realiseren van de bestemming van BPA nr. 13 "Bleukhoeve" opgelegd.
Het perceel met kadastrale aanduidingen Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 802 K P0000 met een oppervlakte van 124 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Eertberglei gelegen perceel werd in de stedenbouwkundige vergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is zijn bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen in de Eertberglei met kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 802 K P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 14/02/2018 leverde het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning af voor een perceel gelegen langs de Mechelsesteenweg.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond gelegen voor de rooilijn gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de stedenbouwkundige vergunning van 14/02/2018 voor de bouw van een winkelruimte met appartement gelegen Mechelsesteenweg 181 werd grondafstand voor het realiseren van de rooilijn opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 43 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, in geel aangeduid het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden D 132 K3 P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een langs de Mechelsesteenweg gelegen perceel werd in de stedenbouwkundige vergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen op de Mechelsesteenweg met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden D 132 K3 P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 05/04/2021 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor het bouwen van een ééngezinswoning en aanleg van verhardingen in de Meiboomstraat
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond gelegen binnen de rooilijn gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de omgevingsvergunning van 05/04/2022 voor de bouw van een ééngezinswoning en aanleg van verhardingen (oprit, tuinpaden en terras) op een perceel gelegen in de Meiboomstraat werd grondafstand voor het realiseren van de bestemming van BPA nr. 19 "Meiboomstraat" opgelegd.
Twee percelen met een totale oppervlakte van 86 m² worden gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De nieuw gecreëerde percelen, aangeduid als loten A en C op het opmetingsplan, krijgen de respectievelijke kadastrale aanduidingen Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 627 P P0000 en 12031 B 627 S P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Meiboomstraat gelegen perceel werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. De over te dragen percelen zijn bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van twee percelen gelegen in de Meiboomstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 627 P P0000 en 12031 B 627 S P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 08/11/2017 leverde het college van burgemeester en schepenen een vergunning af voor een verkaveling gelegen in Vijverstein.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, in groen aangeduid op het verkavelingsplan, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de vergunning van 08/11/2017 voor de verkaveling van een perceel gelegen in Vijverstein werd grondafstand opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 200 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 3 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 25 Z P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in Vijverstein gelegen verkaveling werd in de vergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen in Vijverstein met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 25 Z P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
In het kader van de het Aquafinproject 20.466 "Verbindingsriolering Weynesbaan" moeten er voor de aanleg van het nieuwe fietspad twee bijkomende grondverwervingen gebeuren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de koopovereenkomsten voor de in te nemen percelen goed te keuren nl.:
Voor de aanleg van het fietspad in het kader van het bovengemeentelijke Aquafinproject 20.466 'Verbindingsriolering Weynesbaan' moeten er, met het oog op het bekomen van de fietspadsubsidies, twee bijkomende innemingen gebeuren.
Deze innemingen zijn ten laste van de gemeente.
De eigenaars van de percelen met kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam sectie B nr. 263/C2 (inneming 7) en Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam sectie B nr. 263/B2 hebben een koopovereenkomst ondertekend voor respectievelijk € 5.659,92 en € 1.679,82.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van wegen- en rioleringswerken op de Weynesbaan moeten gronden worden aangekocht.
Overeenkomstig artikel 41,11° het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen.
De vergoeding voor de innemingen bedraagt
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2022/0150 van Els Van Bever van 03 juni 2022
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de volgende overeenkomsten voor de grondverwerving naar aanleiding van het Aquafinproject 20.466 "Verbindingsriolering Weynesbaan":
Deze koopovereenkomst wordt als bijlage gehecht aan dit besluit.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de koopovereenkomst te ondertekenen.
De gemeente Bonheiden wenst een aantal gemeentelijke gebouwen te voorzien van groendaken en groene gevels binnen het project ‘Bonheiden, groene gemeente van kop tot teen’.
De platte daken van het gemeentehuis, de buitenschoolse kinderopvang De Wiebelboom, de gemeentelijke kleuterschool Gekko en de gemeentelijke lagere school Gebo zijn de volgende daken die binnen dit project zullen worden voorzien van een groendak.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 59.909,00 excl. btw of € 63.503,54 incl. 6% btw.
Raming: € 59.909,00 excl. btw of € 63.503,54 incl. 6% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00111 van Financiele dienst van 13 juni 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Realisatie van groendaken op gemeentelijke gebouwen” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/416 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Samenwerkingsovereenkomsten tussen VDAB en lokale besturen maken dat er beter ingespeeld kan worden op lokale noden die de arbeidsmarkt kenmerken. Samen met het VDAB en de gemeentes Putte, Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden werd een samenwerkingsovereenkomst op maat opgemaakt. Aan de raadsleden wordt gevraagd deze goed te keuren.
De uitbouw van de samenwerkingsovereenkomsten VDAB en Lokale Besturen kadert binnen de ambitie van de Vlaamse Regering om de werkzaamheidsgraad in Vlaanderen te verhogen naar 80%. De opdracht van VDAB is verruimd van werklozen naar alle Vlaamse burgers op beroepsactieve leeftijd. De samenwerkings-overeenkomsten hebben dus betrekking op een bredere populatie dan de werklozen. Doelstelling is alleVlaamse stedenen gemeenten te vatten in een structurele samenwerkingsovereenkomst met VDAB.
In elke samenwerkingsovereenkomst VDAB en Lokale besturen worden de 3 VDAB-doelstellingen uit het VDAB-managementplan 2020-2025 meegenomen.
Concreet wordt in elke afgesloten samenwerkingsovereenkomst onderzocht welke acties kunnen opgezet worden om de vervulling van (knelpunt)vacatures lokaal te versterken. Voorbeelden daarvan zijn: een lokale jobbeurs, een mobiele opleiding, werkervaringsstages bij lokale besturen, infosessies over de arbeidsmarkt in lokale bibliotheek, etc.
De arbeidsmarktanalyse van de BoDuKaP gemeentes (zie bijlage) werd gehanteerd om van hieruit samenwerkingsovereenkomst op maat op te stellen.
Aan de hand hiervan zullen concrete acties worden uitgerold.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Putte en VDAB - 'Samen sterk voor lokaal werk in 2022 - 2025' - goed:
Deel I. Algemene doelstelling
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. In dat Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie. De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen, en de samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt.
De opdracht van de Lokale Besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Putte en VDAB Antwerpen. Samen worden actiedomeinen vastgelegd en acties vastgelegd in het actieplan. Hiermee worden drie centrale ambities beoogd:
Deel II. Principes voor een operationele werking
Deze 10 samenwerkingsprincipes werden in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden uit de centrale werkgroep Lokale Besturen in november 2019 vastgelegd. Ze worden als toetsingskader gehanteerd bij de opmaak van acties die VDAB ism het Lokaal Bestuur in het kader van de SO vastlegt. We plaatsen de klant van de dienstverlening consequent centraal in ons gezamenlijk handelen en geven ruimte om talenten en passies te ontwikkelen in functie van een duurzame match met de behoeftes op de arbeidsmarkt. Werkgevers creëren werk en burgers zitten aan het stuur van hun loopbaan. Daarom krijgen ze een prominente plaats, zowel in het inventariseren van wat moet veranderen als bij het formuleren van antwoorden en oplossingen voor de vastgestelde verbeterpunten.
Het betrekken van de klantengroepen in het genereren van oplossingen is een noodzaak;
We werken aan meer eigenaarschap bij de organisaties en hun medewerkers bij de onderlinge samenwerking. We nemen alle nodige initiatieven om de betrokkenheid van medewerkers bij de samenwerking te verhogen en betrekken hen actief bij de daarvoor georganiseerde verbetertrajecten. We creëren de omstandigheden waarin medewerkers meer handelingsvrijheid krijgen in een resultaat en doelgericht kader;
We bouwen onze samenwerking uit tot een solide organisatienetwerk. Dit is een samenwerkingsvorm waarin elke partner zijn eigenheid bewaart en waarin we informatie, middelen, activiteiten en competenties verbinden en delen om samen resultaten te boeken die organisaties afzonderlijk niet kunnen realiseren. We leggen daarbij ook verbinding met andere partners in het netwerk op vlak van werk en welzijn. We werken vanuit een holistische visie op de ‘klant’ met bewegingsruimte voor niet-beroepsactieven in het zetten van stappen naar de arbeidsmarkt. De gelijkwaardigheid van de partners vormt het uitgangspunt voor samenwerking. Differentiatie in de samenwerking is een sleutel tot oplossingen op maat van doelgroepen en werkingsgebieden (sociale groep, gemeenschap, wijk, gemeente, regio). Afhankelijk van de problematiek en de aanwezige bestuurskracht, kunnen vorm en inhoud van de samenwerkingsverbanden (sterk) van elkaar verschillen;
Door clustering van kleinere samenwerkende OCMW’s zorgen we voor verdere professionalisering van de activeringsrol van de OCMW’s en vergemakkelijken we de samenwerking met de VDAB. Tegelijkertijd bevorderen we de intergemeentelijke samenwerking, in het bijzonder voor kleinere steden en gemeenten om gezamenlijk de samenwerking met VDAB vorm te geven rond het bredere lokale werkgelegenheidsbeleid. We breiden daartoe de regie van de lokale besturen inzake lokale sociale economie uit tot een regie lokaal werkgelegenheidsbeleid. De VDAB en de lokale besturen (wijk-werkorganisaties, regisseurs lokale sociale economie en de OCMW’s) respecteren en rekenen op elkaars expertise; ze vertrouwen op elkaars inschattingen van de noden van de klanten en werken erop verder;
We werken aan betere gegevensdeling en –uitwisseling zodat we de gebundelde informatie kunnen inzetten ten bate van de dienstverlening aan onze cliënten (gebruikers) en de (lokale) samenleving als geheel;
We maken elkaars dienstverlening meer toegankelijk voor elkaars klanten, en passen een ‘inclusie-toets’ toe zodat een begeleidingsaanbod dat nu al door de andere partner(s) wordt geboden, beschikbaar komt voor doelgroepen die daarvan vandaag nog geen gebruik kunnen van maken. We maken de meerwaarde van de samenwerking zichtbaar voor gebruikers en medewerkers. Door ook achterliggende processen tastbaar te maken, tonen we de voordelen van samenwerking voor de kwaliteit van de dienstverlening en verhogen we zowel de effectiviteit ervan als de tevredenheid bij het doelpubliek;
Door de samenwerking ook meetbaar te maken, krijgen we zicht op de impact van de samenwerking. Dit zorgt voor een bijkomende stimulansen en ambitie om de samenwerking te blijven versterken met het oog op antwoorden en oplossingen waar zowel de partners zelf als het doelpubliek (eindgebruikers en samenleving) baat bij hebben.
Deel III. Streven naar zichtbare resultaten
De Lokale besturen Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Putte en VDAB hebben gezamenlijke actiedomeinen bepaald waar men met deze samenwerkingsovereenkomst het verschil in wil maken. Deze actiedomeinen die we als netwerk aanpakken moeten zichtbare resultaten kennen voor onze klanten (werkzoekenden, werkgevers, werknemers, burgers,...). De verschillende acties zijn opgenomen in het actieplan.
Thema “Meer mensen aan de slag”
Actiedomein 1 - Ongekwalificeerde uitstroom tegengaan en het terugdringen van de jeugdwerkloosheid
In de regio Bodukap waren er eind maart 2022 1.440 werkzoekenden zonder werk. 14.6% onder hen waren jonger dan 25 jaar. 49% van deze jongeren waren laaggeschoold en hebben de schoolbanken dus verlaten zonder een diploma van het secundair onderwijs.
Ongekwalificeerde uitstroom bestrijden
De lokale besturen en VDAB zijn partners in de strijd tegen ongekwalificeerde schooluitval. Door een consequente monitoring van de beschikbare cijfers wordt de jeugdwerkloosheid en ongekwalificeerde schooluitval opgevolgd. Deze cijfers worden op regelmatige basis (maandelijks) opgemaakt, en ter beschikking gesteld van alle partners en besproken tijdens de vergaderingen van de stuurgroep of tussentijds indien één van de partijen dit nodig acht. In de strijd tegen jeugdwerkloosheid en ongekwalificeerde uitstroom heeft ook het onderwijs een niet te onderschatten rol. Te veel jongeren komen onvoldoende beslagen (gebrek aan zelfinzicht en basiscompetenties) op de arbeidsmarkt terecht. VDAB onderneemt daarom acties die tot doel hebben onderwijsprofessionals en leerlingen te informeren en te ondersteunen in de transitie onderwijsarbeidsmarkt. Dit omvat onder andere Transit (Schoolverlatersdagen georganiseerd door Provincie Antwerpen in samenwerking met VDAB en vakbonden), Train the trainers voor onderwijsprofessionals, jaarlijks schoolverlatersrapport,… Door een gerichte warme overdracht van scholen en onderwijscentra naar VDAB willen we afhakende jongeren zo snel mogelijk op maat begeleiden naar de arbeidsmarkt en/of richting competentieversterking. De VDAB jongerenbemiddelaar bekijkt samen met de jongere de arbeidsmarktrealiteit. Wat zijn de mogelijkheden op de arbeidsmarkt indien de jongere nu stopt. Het is de doelstelling om de piste onderwijs niet direct uit te sluiten bij een warme overdracht maar door het voorleggen van de realiteit hopelijk jongeren te kunnen behouden binnen onderwijs. De jongerenbemiddelaar VDAB kan zijn netwerk verder optimaliseren door samenwerking met de diensten van de lokale besturen: Huis van het Kind, lokaal loket kinderopvang, jeugdhuizen, jeugd- en sportverenigingen, politiezones, … De lokale besturen en de VDAB ondersteunen projecten die uitgewerkt worden om jongeren en hun competenties te versterken op de arbeidsmarkt zoals bijvoorbeeld het lokale partnerschap voor jongeren, MOEF! of duo for a job. Dit betekent dat de partners actief jongeren motiveren en toeleiden die baat kunnen hebben bij deze projecten en dat zij deze projecten bekend maken via hun communicatiekanalen. Daarnaast zetten de lokale besturen en VDAB samen met deze actoren op het werkveld in op het connecteren van deze jongeren met de arbeidsmarkt. Zo willen de partners de mogelijkheid onderzoeken om een intergemeentelijk jobfestival te organiseren dat voor en door jongeren in elkaar gestoken wordt. De partners bekijken welke actoren ze hierbij kunnen betrekken zoals de jeugdhuizen, jeugdbewegingen, sportclubs… Verder willen de partners inzetten op het laagdrempelig maken van hun aanbod en inzetten op een creëren van een positieve connotatie bij jongeren en hun eigen diensten.
Actiedomein 2 - Het lokaal bestuur en VDAB werken samen aan het activeren van burgers richting arbeidsmarkt met aandacht voor de kwetsbare werkzoekenden VDAB krijgt van de Vlaamse regering een bijgestuurde rol. De opdracht van de VDAB wordt met drie taken uitgebreid: activeringsregisseur, loopbaanregisseur en dataregisseur. Op die manier wordt VDAB de centrale regisseur van de arbeidsmarkt. Vanuit de rol van activeringsregisseur tracht VDAB in de eerste plaats het arbeidsmarktpotentieel in kaart brengen. Zo is het de bedoeling om doelgroepen (bv. huismannen- en vrouwen) in kaart te brengen en vervolgens zoveel mogelijk mensen te activeren om op die manier bij te dragen aan de ambitie om 120.000 extra mensen aan de slag te krijgen. Voor het activeren van inwoners die leefloongerechtigd zijn werkt VDAB nauw samen met het Lokale Bestuur en OCMW. Daarnaast bekijken VDAB en de lokale besturen samen of en welke andere acties mogelijks bijkomend kunnen opgezet worden om andere niet-actieve doelgroepen te bereiken.
Versterkte communicatie tussen OCMW en VDAB
Om de hulpverlening tussen VDAB en OCMW optimaal op elkaar af te stemmen, wordt geïnvesteerd in de opmaak en verbetering van afspraken op cliëntniveau. Deze afspraken hebben betrekking op het voeren van overleg, op informatie-uitwisseling en op de wijze van doorverwijzing van cliënten tussen beide organisaties. Lokale besturen en VDAB maken afspraken om op frequente basis overleg te hebben op Bodukap niveau. Dit zowel op operationeel niveau, via oa. een werkersoverleg als op tactisch/strategisch niveau via de stuurgroep. Vanuit de lokale besturen wordt aangegeven dat de medewerkers nood hebben aan expertisedeling en kennisuitwisseling met VDAB-bemiddelaars. Via een werkersoverleg kan een forum gecreëerd worden om deze noden in te vullen. Daarnaast dient er ook voldoende ruimte voorzien te worden om cases onderling en met VDAB te kunnen bespreken. Bijkomend bekijkt VDAB samen met de lokale besturen hoe er bijkomende ondersteuning kan geboden worden bij onduidelijkheden of vragen. Hierbij wordt gedacht aan extra uitleg mbt de reeds beschikbare handleidingen, contactgegevens van VDAB-medewerkers die men kan contacteren bij vragen… Afhankelijk van de vragen kunnen ook andere VDAB-medewerkers aansluiten bij het werkersoverleg. Hierbij wordt gedacht aan de indiceringsconsulent, vacaturebemiddelaar sociale economie, wijkwerkbemiddelaar… Ook onderling willen de lokale besturen meer samenwerken en kennis en expertise uitwisselen. Op operationeel niveau is het regionaal ervaringsnetwerk Rivierenland hiervoor mogelijks een geschikt platform. Daarnaast wordt bekeken of er bijkomend nog de nood is aan de oprichting van een beleidsplatform rond tewerkstelling met eventuele deelname van lokale werkgevers of de werkgeversorganisaties.
Het OCMW is regisseur over het traject van de leefloongerechtigde
Het OCMW is regisseur over het traject van een leefloongerechtigde. Het OCMW bepaalt in overleg met VDAB wanneer VDAB effectief start met het bemiddelingstraject naar werk van de leefloongerechtigde. VDAB start een bemiddelingstraject met alle ingeschreven leefloongerechtigden waarvoor dit aangewezen en complementair is. Indien een persoon met een leefloon wordt ingeschreven bij VDAB en het OCMW nog geen concrete begeleiding naar werk verwacht (bv. omdat de welzijnsproblematiek dit nog niet meteen toelaat/OCMW zet zelf stappen naar werk met de werkzoekende) laat het OCMW dit via de afgesproken kanalen weten aan VDAB. Wanneer het OCMW van oordeel is dat het aanbod en de begeleiding van VDAB een meerwaarde is voor de cliënt, wordt er via een warme overdracht zoveel mogelijk relevante informatie in functie van de zoektocht naar werk gedeeld met VDAB en start VDAB met het bemiddelingstraject. Indien het OCMW voor een cliënt advies wenst van VDAB in functie van het bepalen van de meest aangewezen weg naar werk, kan de vraag ten alle tijden gesteld worden. We onderzoeken in hoeverre er nood is aan extra informatie en ondersteuning van de arbeidstrajectbegeleiders en bemiddelaars om bij het bepalen van een jobdoelwit, dit steeds af te stemmen met de lokale arbeidsmarkt en de regionale knelpuntberoepen. Indien nodig kan VDAB voorzien in een opleiding/ infosessie voor medewerkers van de lokale besturen met betrekking tot de arbeidsmarktrealiteit in de regio en de regionale knelpuntberoepen. Ook deelname aan de sectorbaden die vanuit VDAB georganiseerd worden, kan bijdragen aan het vergroten van de kennis hieromtrent.
Uitwisseling van trajectgerelateerde informatie tussen het lokale bestuur (OCMW) en VDAB
VDAB en OCMW werken samen aan het activeren van leefloongerechtigden en krijgen hiervoor toegang tot Mijn Loopbaan voor partners (MLP). De leefloongerechtigden worden geïnformeerd door het OCMW over deze informatie-uitwisseling. Bij toegang tot Mijn loopbaan voor partners, ondertekent het lokaal bestuur de verwerkersovereenkomst, zoals deze terug te vinden is op de website van VDAB (“Hoe krijg je toegang tot Mijn Loopbaan voor Partners”). Maatschappelijke assistenten die niet registreren in functie van TWE maar wel mee stappen naar werk zetten met hun cliënt, kunnen toegang krijgen tot MLP door het volgen van een beperkte opleiding. Wanneer men zal registeren in functie van TWE OCMW is het wel noodzakelijk om de uitgebreide opleidingen te volgen. De lokale besturen en VDAB maken concrete afspraken over het opvolgen van nieuw ingeschreven leefloners bij VDAB. Aangezien de regie van het traject bij het lokaal bestuur ligt, is het belangrijk om hierover duidelijke afspraken te maken. Via een maandelijks contact kunnen de nieuw ingeschreven dossiers overlopen worden en kunnen er afspraken gemaakt worden mbt de verdere opvolging van het dossier. Daarnaast bekijken de lokale besturen en VDAB de mogelijkheid tot het voeren van trio-gesprekken voor bepaalde dossiers. Het is namelijk voor kleinere lokale besturen erg moeilijk om voor elk domein de nodige expertise zelf in huis te hebben. Een trio-gesprek met de mogelijke actoren zorgt er tevens voor dat de cliënt slechts éénmaal zijn verhaal dient te vertellen. Bijkomend creëert dit wederom een moment om kennis over te dragen. Voor dit trio-gesprek wordt er bekeken of er kan gewerkt worden via een soort digitale VDAB pop-up. Op deze manier willen de partners snel, digitaal advies vragen mogelijk maken zodat niet gewacht moet worden tot een volgend werkersoverleg om bepaalde vragen of cases te bespreken.
Kwetsbare werkzoekenden
Anderstaligen
Veel anderstaligen vinden moeilijk werk omwille van hun beperkte kennis van het Nederlands. In functie van het zoeken en vinden van werk is een voldoende kennis van het Nederlands noodzakelijk. De doelgroep van mensen met een migratieachtergrond waarvan de kennis van de Nederlandse taal nog onvoldoende is, vindt moeilijker de aansluiting met de lokale arbeidsmarkt. De arbeidsmarktanalyse toonde aan dat in de regio Bodukap 23.2% van de werkzoekenden van allochtone origine is. 10.2% van de werkzoekenden heeft een beperkte kennis Nederlands. Om de kansen op maatschappelijke (re-)integratie en tewerkstelling van anderstaligen te vergroten is het belangrijk dat er de nodige aandacht wordt besteed aan taalontwikkeling. De wijzigingen in het inburgeringsbeleid worden door de partners in kaart gebracht en er wordt bekeken welke invloed dit kan hebben op de werking. Aan het Agentschap Inburgering en Integratie wordt gevraagd hierover meer info te geven aan de partners en de partners meer inzichten te verschaffen over de inhoud van dit traject. De partners engageren zich ertoe om de huidige situatie op vlak van taalopleidingen in de regio bij de verschillende aanbieders in kaart te brengen. Bij het eventueel aanbieden van lokale opleidingen/praktijkgerichte workshops kan ook steeds het aspect taal meegenomen worden en kan er gekeken worden of de instructeurs Nederlands op de opleidingsvloer hierbij ondersteuning kunnen bieden. De partners erkennen dat het belangrijk is om naast de klassikale manier van taal leren ook te bekijken welke lokale alternatieven er mogelijk zijn om taalverwerving op een andere manier te stimuleren. Het is niet voor elk bestuur even makkelijk om hiervoor een groep te vormen omwille van de aantallen en het niveauverschil. Voor lokale besturen waar groepswerking geen optie blijkt te zijn, worden individuele alternatieven zoals taalbuddy’s onderzocht. De lokale besturen geven aan dat het voor hun maatschappelijk werkers en arbeidstrajectbegeleiders soms moeilijk is om de verschillende niveau’s van Nederlands correct in te schatten. Wat wordt er aangeleerd in welk niveau? Welke dingen kunnen we verwachten van onze cliënt met een bepaald niveau Nederlands en wat niet? VDAB bekijkt samen met het Agentschap Inburgering en Integratie de mogelijkheid om een infosessie te organiseren voor de lokale besturen mbt de verschillende taalniveaus. Binnen de doelgroep van de anderstaligen zitten ook mensen die een hoger diploma behaald hebben in het buitenland en ook graag op dit niveau aan de slag gaan. Met de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om te trachten deze buitenlandse diploma’s gelijkgeschakeld te krijgen zodat deze mensen in hun job of op hun niveau aan de slag kunnen gaan. De partners willen hiervoor blijvend aandacht hebben in de begeleiding van deze HOA’s. (hogeropgeleide anderstaligen.) Deze trajecten zullen altijd maatwerk dienen te zijn. Het is daarom van belang dat de partners op de hoogte zijn van oa. de HOAwerking binnen VDAB.
Langdurig werkzoekenden
Wanneer mensen vervallen in de langdurige werkloosheid wordt het vinden van aansluiting bij de arbeidsmarkt moeilijker. Uit de arbeidsmarktanalyse blijkt dat 41.3% van alle werkzoekenden zonder werk in de regio meer dan 2 jaar werkzoekend zijn. De partners willen graag een diepere analyse maken van deze groep werkzoekenden om te bekijken hoe deze zich verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën en om te bekijken wat het aandeel SWT-ers is binnen deze groep. Daarnaast lijkt het de partners interessant om bij deze groep in te zetten op de toeleiding naar competentieversterking met een bijzondere aandacht voor de mogelijkheden binnen de knelpuntberoepen om zo hun kansen op tewerkstelling te verhogen. Ook moet er voor deze doelgroep tevens blijvend aandacht zijn voor een eventuele toeleiding naar de sociale economie. Vaak kan de sociale economie een opstap bieden naar een tewerkstelling binnen het reguliere circuit. Ook het project 12work van Stad Mechelen biedt andere voor deze doelgroep mogelijkheden. De lokale besturen bekijken samen met de regisseur sociale economie en werk in hoeverre een samenwerking vanuit de Bodukap regio mogelijk is met dit project.
Werkzoekenden met een psychische kwetsbaarheid
Binnen de groep van werkzoekenden zitten vaak ook mensen met een psychische kwetsbaarheid. In sommige gevallen is deze kwetsbaarheid zeer overheersend en vormt deze een drempel en is onmiddellijk op zoek gaan naar een voltijdse betaalde tewerkstelling niet mogelijk. Toch vinden de partners het belangrijk om ook bij deze groep te bekijken welke mogelijkheden er zijn om de participatie en activering van deze groep stapsgewijs te vergroten. De partners willen de mogelijkheden binnen AMA Sociale economie en AMA welzijn in de regio in kaart brengen en bekijken of het aanbod dat beschikbaar is in de regio voldoende is. Indien nodig willen de partners bekijken welke andere actoren binnen het werkveld mogelijks bijkomend aanbod hieromtrent in de regio kunnen genereren. Actoren zoals De Krone, Den Dorpel zijn deels al actief binnen de regio. De partners willen met deze en eventueel andere partijen het gesprek aan gaan om te bekijken welke bijkomende mogelijkheden er zijn om deze groep stappen te doen zetten op de participatieladder.
Actiedomein 3 - Het lokaal bestuur en VDAB ondersteunen en creëren kansen voor de inclusieve economie
TWE
Tijdelijke Werkervaring (TWE) vormt een krachtig middel om kansengroepen in te schakelen. Het is de betrachting van de lokale besturen om, vertrekkend vanuit de participatieladder een goed aanbod te ontwikkelen voor elke stap op deze ladder. TWE is hierbinnen een sterke tool. De lokale besturen van Bodukap regio willen nog sterker inzetten op het gebruik van de tool TWE. Vooral in de samenwerking met lokale bedrijven uit het regulier circuit (art.61) zit nog veel groeipotentieel. Dit is echter vaak een uitdaging voor de arbeidstrajectbegeleiding. De expertise van VDAB met betrekking tot de arbeidsmarkt, werkplekleren en het matchen van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt kan gedeeld worden met de arbeidstrajectbegeleiders van het lokale bestuur. Zo kan vanuit VDAB ondersteuning geboden worden met betrekking tot het gebruik van werkplekleren (stages en IBO) binnen TWE, kan er beroep gedaan worden op de sectorale collega’s mbt het delen van expertise omtrent lokale bedrijven en vacatures… om op die manier de kloof met de bedrijven uit het regulier circuit te verkleinen. Daarnaast biedt het regionaal ervaringsnetwerk op ILV niveau ook de mogelijkheid aan hen om in gesprek te gaan met collega’s uit andere lokale besturen en ook op die manier aan kennis- en informatieoverdracht te doen. Verder merken de lokale besturen tijdens TWE dat er nood is aan bijkomende taalcoaching van de TWE-werknemer. Wanneer er gestart wordt met een traject van tijdelijke werkervaring is het dus belangrijk om het aspect taal steeds mee te nemen bij het bepalen van de doelstellingen van dit traject. VDAB biedt de mogelijkheid aan lokale besturen tot het volgen van een “mini train-the-trainer” zodat op deze manier de arbeidstrajectbegeleider de werkplek kan ondersteunen in het voeren van een taalbeleid of er een taalcoach kan opgeleid worden. De lokale besturen hebben de intentie om onderling te bekijken welke mogelijkheden er zijn om bijkomend in te zetten op taalcoaching. Dit zou kunnen door het opleiden van een medewerker op Bodukap niveau of door samenwerking te bekijken met andere actoren zoals de werkplekarchitecten. VDAB beschikt over verschillende taalprofielen die het niveau Nederlands weergeven dat verwacht wordt voor dat specifieke beroep. Ook deze kunnen gedeeld worden met de medewerkers van de lokale besturen.
Sociale Economie
De Vlaamse decreten (ondersteuningsdecreet, (individueel) maatwerkdecreet, LDE-decreet) beïnvloeden het werkveld sterk. De partners volgen deze nieuwe regelgeving op de voet en stemmen hun eigen werking en samenwerking hier permanent op af. Een ruim en gevarieerd aanbod aan sociale economie is voor de arbeidsmarktcontext en de economie van de regio zeer belangrijk. Het lokaal bestuur heeft een decretale opdracht als lokaal regisseur van sociale economie. De besturen willen werken aan meer sociale economie (opdrachten, tewerkstellingsplaatsen), versterken op vlak van duurzaamheid van de ondernemingen, professionalisering van de bedrijfsvoering en een verbreding van het aanbod. De regisseur sociale economie en werk zal op regelmatige basis bedrijfsbezoeken organiseren binnen de sociale economie zodat de medewerkers van de lokale besturen en VDAB een duidelijk beeld hebben van de mogelijkheden die er zijn binnen de lokale sociale economie. VDAB is verantwoordelijk voor de toeleiding van werkzoekenden die rechten hebben om tewerkgesteld te worden binnen sociale economie-initiatieven. VDAB verspreidt de vacatures binnen sociale economie actief naar de OCMW’s. Op deze manier blijven trajectbegeleiders op de hoogte en kunnen ze meer gericht toeleiden richting sociale economie. Ook binnen de sociale economie is de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Het is daarom belangrijk om te trachten, die werkzoekenden die gebaat kunnen zijn bij een tewerkstelling binnen de sociale economie, via het proces van indicering ook de nodige rechten te doen bekomen om deze tewerkstelling mogelijk te maken. In dat kader is het belangrijk dat de medewerkers van de lokale besturen en eventueel andere actoren meegenomen worden in de denkwijze van indicering zodat zij tijdens hun contacten met deze werkzoekenden aandacht hebben voor bepaalde signalen. Verder willen de partners samen bekijken of er nog bepaalde groepen zijn waarvoor bijkomende acties nodig zijn om te bekijken of een tewerkstelling binnen sociale economie tot de mogelijkheden behoort. Hierbij wordt onder andere gedacht aan: laagtaalvaardigen, analfabeten, gedetineerden… Thema “Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt” Eén van de knelpunten in het arbeidsmarktbeleid, heeft betrekking op de mismatch tussen vraag en aanbod. De lokale besturen enerzijds en VDAB anderzijds werken samen om de match tussen vraag en aanbod te verbeteren.
Actiedomein 4 - Dienstverlening aan bedrijven
Netwerking met bedrijven uit het regulier economisch circuit VDAB en lokale besturen werken samen aan acties om het normale economische circuit beter te bereiken, te leren kennen en hen warm te maken voor de win-win die bijvoorbeeld een TWE art.60 of andere vormen van werkplekleren kunnen zijn. Bedrijven kampen immers vaak met arbeidsmarktkrapte waardoor zij hun vacatures niet ingevuld kunnen krijgen. Kansen geven aan en investeren in opleiding op de werkvloer van profielen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt of enclavewerking/uitbesteding van werk aan maatwerkbedrijven kan een oplossing zijn. VDAB en lokale besturen willen samen fysieke of digitale netwerkmomenten organiseren rond bepaalde thema’s (bijvoorbeeld ontbijtsessies) om bedrijven inzichten te geven in de mogelijkheden die er zijn om via jobcreatie, werkplekleren, stages… en hen te laten kennis maken met bepaalde groepen van werkzoekenden (anderstaligen, leefloners…) zodat ondanks de krapte op de arbeidsmarkt toch hun vacatures ingevuld te krijgen.
Week van de groentestreek
Het aantal aan VDAB gemelde vacatures stijgt enorm, ook binnen de Bodukap-regio. De regio biedt dus best wel wat mogelijkheden naar tewerkstelling toe en heeft een aantal grote bedrijven op zijn grondgebied die op zoek zijn naar bijkomend personeel. Om aan deze noden tegemoet te komen willen de lokale besturen en VDAB samen ‘ de week van de groentestreek’ organiseren. Binnen het lokaal bestuur Sint-Katelijne-Waver bestaat reeds ‘de dag/het feest van de groentestreek’. Het is de ambitie van de partners om tijdens zulke evenementen ook steeds de mogelijkheden tot lokale tewerkstelling in de regio mee onder de aandacht te brengen. Zo zouden deelnemers naast hun bedrijf en producten ook de openstaande vacatures in de schijnwerper kunnen zetten, kunnen er rondleidingen georganiseerd worden voor potentiële werknemers… Naar analogie van het voorbeeld van Sint-Katelijne-Waver willen de partners bekijken dat ook in de andere lokale besturen een soortgelijke initiatief kan uitgewerkt worden. Zo zou in Putte gekeken kunnen worden naar de koppeling maken tussen ‘Chillen in het park’ en jobopportuniteiten voor jongeren in de regio… Ook voor de andere lokale besturen wordt gekeken naar de ontwikkeling van een evenement omtrent lokale tewerkstelling. Op die manier willen de partners komen tot een divers aanbod van activiteiten die samen ‘ de week van de groentenstreek’ vormen. Verder is het samen organiseren van jobbeurzen/jobdates een concreet instrument om de match te maken tussen werkzoekenden en aanwezige bedrijven in de regio. VDAB en besturen slaan de handen in elkaar om deze tot een succes te maken. Lokale besturen kunnen instaan voor locatie, logistieke taken en het promoten van de jobbeurs bij de hen gekende bedrijven en werkzoekenden (via het OCMW en trajectbegeleiding). VDAB biedt de inhoudelijke expertise in de do’s and dont’s bij het organiseren van een jobbeurs. Belangrijk is hierbij onder andere goed te onderzoeken welke vacatures de bedrijven in de regio hebben en of er een match kan gemaakt worden met de huidige werkzoekenden in de regio. De bedrijven kunnen op de jobbeurzen ook toelichting krijgen over vormen van werkplekleren, de voordelen van samenwerken met sociale economie en dergelijke.
Thema “Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat”
Actiedomein 5 - Levenslang leren en competentieversterking
Levenslang leren is een onontbeerlijk onderdeel van een duurzaam loopbaanbeleid voeren. Je skills up to date houden in alle domeinen en levensfases is noodzakelijk om duurzaam aan de slag te kunnen blijven op de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. VDAB en de lokale besturen willen hieraan hun steentje bijdragen. Voor de lokale besturen krijgt dit op verschillende wijzen vorm. Enerzijds vanuit het oogpunt als werkgever, anderzijds vanuit hun dienstverlenende rol. Voor VDAB ligt dit in de lijn van de opdracht van competentieversterking. De 21ste eeuwse competenties zijn hiervoor onze leidraad, de online cursussen van VDAB zijn hiervoor een mogelijk middel.
E-inclusie
De corona crisis maakte de digitale kloof in onze samenleving nog meer zichtbaar. Mensen in een kwetsbare positie ervaren een ongelijke toegang tot technologie en beschikken vaak over minder digitale vaardigheden. Dit veroorzaakt ook onder andere een nog grotere kloof tot de arbeidsmarkt bij werkzoekenden. Steden en gemeenten zijn het overheidsniveau bij uitstek om een doel- en maatgericht beleid op plaatselijke noden te concretiseren en te versnellen. Binnen de Bodukap-gemeenten is er recent gestart met een project rond E-inclusie. Onder het promotorschap van het lokaal bestuur van Sint-Katelijne-Waver is er een intergemeentelijke projectleider E-inclusie aangeworven. Samen met deze projectleider kan gekeken worden welke bijkomende acties er kunnen gebeuren om de digitale kloof nog verder te verkleinen. Zo kan er bekeken worden in hoeverre de mogelijkheid bestaat om de opleiding ‘BASIS ICT’, de workshop ‘aan de slag met VDAB-tools’ en projecten die deel uitmaken van het reguliere aanbod van VDAB aansluiting te laten vinden met de initiatieven die genomen worden in de regio. Verder vinden er ook verschillende cursussen plaats in de bibliotheken, lokale dienstencentra die ook de link leggen met digitalisering en de arbeidsmarkt. Er kan gekeken worden in hoeverre ook vanuit VDAB een keer een workshop gegeven kan worden in dat kader. Hierbij wordt gedacht aan workshops zoals: gebruik van LinkedIn, solliciteren en CV, elevator-pitch…
Mobiele opleidingen in de regio
Lokale tewerkstelling vraagt soms ook lokale opleiding. Een mobiele opleiding van VDAB biedt hier vaak het antwoord. Bij een mobiele opleiding geeft VDAB ter plekke in een stad of gemeente een opleiding, in nauwe samenwerking met het lokaal bestuur. De doelstelling van deze mobiele opleidingen is een win-winsituatie creëren:
Voor VDAB: een hogere uitstroom naar werk door een grotere flexibiliteit en een sterk arbeidsmarktgericht opleidingsaanbod. Bij het samen organiseren van een korte mobiele opleiding georganiseerd door VDAB verklaart het lokaal bestuur zich akkoord om mee te werken. Bij een mobiele opleiding wordt er geen financieel engagement gevraagd maar wordt er uitgegaan van een vaste rolverdeling tussen de partners:
De partners bekijken de mogelijk tot het organiseren van een mobiele opleidingen schoonmaak - huishoudhulp in de regio.
Voortrajecten
Voor sommige werkzoekenden is de stap naar de arbeidsmarkt zeer groot. Voor deze groep van werkzoekenden is het belangrijk in te zetten op voortrajecten waarbij aan de werkzoekende de mogelijkheid wordt geboden om én te werken aan het wegwerken van drempels en toch al acties te ondernemen richting de arbeidsmarkt. Belangrijk is hierbij de nodige aandacht te besteden aan arbeidsattitudes, communicatievaardigheden... De partners willen het huidige begeleidingsaanbod in de regio in kaart brengen om te bekijken of er nog lacunes zijn binnen dit aanbod en hier dan samen naar oplossingen te zoeken. In het actieplan lees je per thema de verschillende acties. Het actieplan wordt jaarlijks geëvalueerd op de stuurgroep. De dashboardgegevens tonen de evolutie van verschillende indicatoren.
Deel IV. Overlegstructuur
Stuurgroep
De stuurgroep is verantwoordelijk voor de opvolging van de samenwerkingsovereenkomst en voor de realisatie van het actieplan. Er worden onderling afspraken gemaakt wat betreft de inbreng en verantwoordelijkheid van elke partner. De stuurgroep komt hiervoor minstens 3 keer per jaar samen. De regisseur sociale economie & werk nodigt uit.
Voor VDAB: manager intensieve dienstverlening en sectorale manager, teamleider intensieve dienstverlening, netwerkmanager lokale besturen
Voor de lokaal besturen: een vertegenwoordiging van schepenen sociale zaken, schepenen lokale economie, diensthoofden, algemeen directeur. De betrachting is dat er steeds minstens 1 vertegenwoordiger per lokaal bestuur aanwezig is op de stuurgroep.
Operationeel overleg
Om de samenwerking voldoende te kunnen laten groeien en opvolgen is er minimaal 4 keer per jaar een operationeel overleg. Zo worden er snel en gericht operationele afspraken gemaakt. Ook is er ruimte om van elkaar te leren en tot de meest optimale begeleiding van onze gezamenlijke klanten te komen.
Voor VDAB: teamleider intensieve dienstverlening of andere sectorale teamleider, afhankelijk van de agenda kunnen experten, bemiddelaars,… aansluiten
Voor de lokaal besturen: diensthoofd sociale zaken/activering, arbeidstrajectbegeleiders, maatschappelijk werkers. De betrachting is dat er steeds minstens 1 vertegenwoordiger per lokaal bestuur aanwezig is op het operationeel overleg.
Werkgroepen
Een werkgroep komt samen met een bepaald doel of een bepaalde opdracht die zij gezamenlijk resultaatgericht proberen uit te voeren.
Onder deze samenwerkingsovereenkomst vallen volgende werkgroepen:
Deel IV. Duur
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de legislatuur met als uiterste einddatum 31 december 2025. Elk van de partijen heeft het recht de overeenkomst op te zeggen zonder dat dit in hoofde van de andere contractant eender welk recht doet ontstaan. Betwistingen die voortvloeien uit deze overeenkomst worden in onderling overleg afgehandeld en indien dit niet zou lukken, voorgelegd aan een door de partners aanvaarde bemiddelende instantie. Deze overeenkomst gaat in op 01/07/2022.
Artikel 2 - Vaardigt Lode Van Looy, Burgemeester en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur af om de overeenkomst te ondertekenen namens de gemeenteraad.
Niet enkel de werkingsgebieden, maar ook de verdeling van de stemrechten van de gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de woonmaatschappij, dienen bij besluit van de Vlaamse Regering te worden vastgelegd. In de gemeenteraad van 27/10/2021 werd reeds advies gegeven. Ondertussen is duidelijk dat Ranst niet tot het werkingsgebied zal behoren. Aan de leden van de gemeenteraad wordt voorgesteld het advies omtrent de stemrechten te vernieuwen.
27/10/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende de afbakening van werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij.
Niet enkel de werkingsgebieden, maar ook de verdeling van de stemrechten van de gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de woonmaatschappij, dienen bij besluit van de Vlaamse Regering te worden vastgelegd. De Vlaamse Regering is daarbij verplicht om rekening te houden met de volgende 2 criteria:
De Vlaamse Regering kan ook rekening houden met andere criteria die vermeld zijn in een advies van de gemeenteraad. Daarom vroeg de minister in zijn brief van 07/02/2022 aan de lokale besturen een advies. Lokale besturen die een advies hebben ingediend samen met hun advies over het werkingsgebied waartoe ze wensten te behoren, kunnen dit advies hernieuwen of bijstellen, bijvoorbeeld in functie van de vormvereisten.
Ondertussen is duidelijk dat Ranst niet tot het werkingsgebied zal behoren. Er werd reeds vastgesteld om de verdeling van het stemrecht te baseren op drie criteria:
De twee eerste criteria krijgen een weging op 100, het laatste criterium krijgt een weging op 65. Dit geeft volgend resultaat:
Momenteel zijn de gemeenten Duffel en Lier de best vertegenwoordigde besturen in de nieuwe woonmaatschappij. Lier heeft meer sociale woningen en meer huishoudens, Duffel beschikt over een grotere aandelenportefeuille. Om die reden is gestreefd naar een gelijkwaardige vertegenwoordiging in de nieuwe woonmaatschappij. De verdeelsleutel zal ook in de toekomst gehanteerd worden. Het is de bedoeling de cijfers (huishoudens, sociale woningen en aandelen) iedere vijf jaar te actualiseren. Dit kan dan betekenen dat de onderlinge stemverhoudingen tussen de lokale besturen evolueren.
In bijlage bevindt zich een toelichtingsnota voorstel stemverdeling i.k.v. vorming woonmaatschappij en een overzicht met de cijfergegevens.
Voorstel is om het advies te hernieuwen.
Artikel 1 - Gaat akkoord met de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criterium |
Weging |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente |
1/1 |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente |
1/1 |
Een ander criterium dat verband houdt met wonen, nl. de waarde van de aandelen waarover de betrokken gemeenten/OCMW’s momenteel beschikken in één van de sociale huisvestingsmaatschappijen (Lierse Maatschappij voor de Huisvesting of Volkswoningen van Duffel) |
0,65/1 |
Artikel 2 - Bezorgt deze beslissing aan de provinciegouverneur en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Volkswoningen van Duffel tot en met 30/06/2023.
Tevens wordt aan de leden van de gemeenteraad gevraagd een advies te verlenen over het stappenplan waarmee de CVBA Volkswoningen van Duffel zich wenst om te vormen naar één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied waartoe Bonheiden behoort.
Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering , en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk is welke SHM’s (Sociale Huisvestings Maatschappij) uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, wordt er ook advies gevraagd van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.
27/10/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende de afbakening van werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij.
De decreetgever heeft beslist dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen van rechtswege eindigen op 31/12/2022 met bedoeling om vanaf 01/01/2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM's en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend.
De Vlaamse regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling, waarbij SHM's een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30/06/2023 kunnen omvormen tot een woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij.
In een schrijven van 10/06/2022 (zie bijlage) liet CVBA Volkswoningen van Duffel weten dat ze zich in een situatie bevinden waarbij omvorming tot één woonmaatschappij in 2022 zowel technisch als organisatorisch niet meer haalbaar is. Hierdoor dienen ze advies te vragen aan de gemeenten van het toekomstig werkingsgebied.
De volledige aanvraag tot verlening van de erkenning als SHM tot 30/06/2023 is tevens in bijlage te vinden.
Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht.
Artikel 1 - Neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Volkswoningen van Duffel tot en met 30/06/2023.
Artikel 2 - Geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3 - Stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 4 - Bezorgt deze beslissing aan de aanvrager.
Er dient een nieuwe overheidsopdracht te worden uitgeschreven voor de verschillende verzekeringen voor zowel de gemeente, het OCMW, alsook de VZW's Berentrode en Krankhoeve. De gemeente Bonheiden treedt voor deze opdracht op als aankoopcentrale en zal de volgende verzekeringscontractengaan afsluiten: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid, verzekeringen auto en hospitalisatieverzekering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd, ten behoeve van het uitschrijven van bovenstaande overheidsopdracht, de selectieleidraad goed te keuren.
De huidige verzekeringspolissen van de gemeente, het OCMW en de VZW's Berentrode en Krankhoeve dienen vernieuwd te worden. Hiervoor is het noodzakelijk een overheidsopdracht uit te schrijven. De gemeente Bonheiden treedt voor deze opdracht op als aankoopcentrale in de zin van art. 2, 6° van de wet inzake overheidsopdrachten van 17/06/2016.
Er wordt voorgesteld met de procedure 'mededingingsprocedure met onderhandeling' te werken. Bij deze procedure kunnen belangstellende ondernemers naar aanleiding van een aankondiging van een opdracht een aanvraag tot deelneming indienen, waarbij alleen de geselecteerde kandidaten een offerte mogen indienen en waarbij over de voorwaarden van de opdracht kan worden onderhandeld met de inschrijvers.
Met deze procedure zal er begin juli 2022 een schrijven vanuit de gemeente Bonheiden vertrekken, waarbij verzekeraars, makelaars en/of andere verzekeringstussenpersonen worden in deze mededingingsprocedure voor het afsluiten van de verschillende verzekeringspolissen beschouwd als mogelijke partijen die kunnen optreden als inschrijver. Hierna zal er bekeken worden wie voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in selectiedraad (zie hiervoor de bijlage) en dus mogen deelnemen aan het verdere proces van de overheidsopdracht.
In juli en augustus 2022 zal het bestek worden opgemaakt en ook ter goedkeuring worden gebracht aan de gemeenteraad. De verwachting is dat er in november 2022 uiteindelijk gegund kan worden.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de bovenstaande procedure.
Volgens art. 36 § 2 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17/06/2016 kan er bij een mededingingsprocedure met onderhandeling een vooraankondiging in het bulletin der aanbestedingen gebeuren. In deze vooraankondiging dienen de selectiecriteria waarop de dienstverleners worden geselecteerd worden vermeld. Deze criteria kunnen ook in een selectieliedraad.
Enig artikel - Keurt de selectiecriteria, vermeld in de selectieleidraad, voor de selectie van de dienstverleners voor de toekomstige overheidsopdracht verzekeringen goed.
De voorzitter stelt voor punt 20 "Genderinclusief schrijven" te verdagen naar de zitting van augustus.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel – Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van augustus 2022.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;
De gemeenteraad vraagt om bij een volgende herziening van het politiereglement één zinnetje toe te voegen aan het artikel over het gebruik van grasmachines en dergelijke, nl. “Het is verboden tussen 18 uur en 9 uur automatische maaiers te gebruiken om de egels en kikkers te beschermen.”
De gemeenteraad beslist per amendement de zin aan te passen als volgt: "Het is verboden tussen 22.00 uur en 07.00 uur automatische maaiers te gebruiken om de egels en kikkers te beschermen.”
Robotmaaiers mogen voortaan niet meer ’s nachts het gras maaien in de gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem. Dat verbod moet kleine dieren, zoals egels en kikkers, beschermen en is er intussen opgenomen in een nieuw politiereglement.
Natuurpunt deed twee jaar geleden al een oproep om robotmaaiers 's nachts niet te gebruiken. De kleine automatische grasmaaiers zijn namelijk gevaarlijk voor egels en andere dieren die 's nachts in de tuin op zoek gaan naar eten. Een botsing met een robotmaaier leidt vaak tot gewonde dieren of zelfs de dood.
De gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem gaven reeds gehoor aan die oproep: de robotmaaiers mogen voortaan tussen 18 uur ‘s avonds en 9 uur ‘s morgens niet meer het gras afrijden. Dat staat zo in het nieuwe politiereglement van de politiezone WOKRA (Wezembeek-Oppem en Kraainem). Wie het reglement toch overtreedt en betrapt wordt, riskeert een boete die kan oplopen tot 150 euro.
Op haar website geeft de vzw Natuurpunt alvast enkele tips om ongelukken tussen robotmaaiers en egels te voorkomen. Zo laat je de robotmaaier dus best overdag rijden en verwijder je op voorhand alle dieren van het gazon. Koop ook een toestel met een lage rand (<4,5 cm) met botssensor, zo keert het toestel ook om bij aanrijding met kleine dieren zoals jonge egels. En ook andere veiligheidsmechanismen zoals inklapbare messen worden aangeraden. Wie tenslotte toch een gewonde egel vindt, neemt best contact op met een opvangcentrum voor wilde dieren.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Wijzigt artikel 1 als volgt:
De gemeenteraad vraagt om bij een volgende herziening van het politiereglement één zinnetje toe te voegen aan het artikel over het gebruik van grasmachines en dergelijke, nl. “Het is verboden tussen 22.00 uur en 07.00 uur automatische maaiers te gebruiken om de egels en kikkers te beschermen.”
Dit amendement wordt met 10 stemmen 'ja' (Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Luc De Weerdt, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Mieke Van den Brande, Daan Versonnen, Julie De Clerck) en 9 stemmen 'neen' (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Marcel Claes, Barbara Maes, Jan Fonderie, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils) aangenomen.
Artikel 1 – De gemeenteraad vraagt om bij een volgende herziening van het politiereglement één zinnetje toe te voegen aan het artikel over het gebruik van grasmachines en dergelijke, nl. “Het is verboden tussen 22.00 u. en 07.00 u. automatische maaiers te gebruiken om de egels en kikkers te beschermen.”
Artikel 2 – De gemeenteraad vraagt om de tips, zoals beschreven op de website van Natuurpunt (https://www.natuurpunt.be/zoeken?key=robotmaaiers) over het gebruik van robotmaaiers en de gevaren voor kleine dieren te verspreiden via de gemeentelijke communicatiekanalen.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter NV-A;
Problematiek: verkeersdruk richting Bonheiden naar aanleiding van opening Tangent Station Mechelen en aangepaste verkeerscirculatie Vesten Mechelen.
De gemeenteraad gaat niet akkoord.
Feiten :
Ter info: opgenomen mbt tot gemeente Bonheiden in het Gewestelijk Investeringsplan
Bonheiden;Mechelen;Putte;Sint-KatelijneWaver GIP000956/02 R6 SKW Milderende maatregelen / Uitvoering Uitvoering MDU-3MHH2RA-WT 2 750 k€ ( geluidsschermen)
Enig artikel - De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel van de fractie NV-A omtrent de verkeersdruk richting Bonheiden naar aanleiding van opening Tangent Station Mechelen en aangepaste verkeerscirculatie Vesten Mechelen.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter NV-A;
Onze fietstratenroutes worden zeer goed gebruikt door de scholieren en leerlingen die school gaan in onze gemeente en/of in onze buurgemeenten.
De belijning van deze routes is cruciaal om de verkeersdeelnemers de omgeving van de fietsstraat met haar specifieke regelgeving te laten lezen en aanvoelen.
Het is bewezen dat een goede leesbaarheid van het profiel van de weg de verkeersveiligheid ten goede komt en de handhaving van de geldende regels helpt respecteren.
De randbelijning en de suggestieve asbelijning geven de automobilist en fietser duidelijk aan dat men terecht gekomen is in een omgeving waar de fiets als prioritaire voertuig wordt aanzien.
Deze belijning onderhouden kost mankracht, budget en planning. Een permanentere oplossing van belijning via thermoplast zoals in b.v. de Brouwersdreef is dan ook minstens te overwegen.
Onze fietstratenroutes worden zeer goed gebruikt door de scholieren en leerlingen die school gaan in onze gemeente en/of in onze buurgemeenten.
De belijning van deze routes is cruciaal om de verkeersdeelnemers de omgeving van de fietsstraat met haar specifieke regelgeving te laten lezen en aanvoelen.
Het is bewezen dat een goede leesbaarheid van het profiel van de weg de verkeersveiligheid ten goede komt en de handhaving van de geldende regels helpt respecteren.
De randbelijning en de suggestieve asbelijning geven de automobilist en fietser duidelijk aan dat men terecht gekomen is in een omgeving waar de fiets als prioritaire voertuig wordt aanzien.
Deze belijning onderhouden kost mankracht, budget en planning. Een permanentere oplossing van belijning via thermoplast zoals in b.v. de Brouwersdreef is dan ook minstens te overwegen.
De Vlaamse overheid bied via haar nieuw subsidieaanbod “Subsidies aan gemeenten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen” de lokale besturen steun om hier snel werk van te maken.
U kunt als gemeente een subsidie aanvragen voor projecten die de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen verbeteren. De subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen.
Projecten die in aanmerking komen:
Materiaal- en plaatsingskosten zoals voor belijning komen in aanmerking voor deze subsidie
De gemeente kan per kalenderjaar één subsidieaanvraag indienen voor één of meerdere schoolroutes op het grondgebied. De aanvraag moet men vóór het einde van het lopende jaar indienen.
Opgelet de subsidieoproep loopt af op 1 november 2022
Een gemeente kan 5 schoolroutes aanvragen vóór de afloop van de subsidie op 1 november 2022.
De subsidie bedraagt maximaal 50% van de uitgaven die voor de subsidie in aanmerking komen, met een maximaal subsidiebedrag van 100.000 euro (inclusief btw) per schoolroute.
Uitbetaling
Na toekenning van de subsidie wordt al een eerste schijf van 50% van het subsidiebedrag uitbetaald. De tweede schijf volgt op basis van de afrekening van de kosten. Op basis van die finale afrekening bepaalt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken het saldo van de subsidie en betaalt het departement uit.
De bewijsstukken van die kosten en de finale afrekening van het project moet men uiterlijk 3 maanden na de uitvoering van het project bezorgen aan het departement.
Het eigenlijke saldo van de subsidie wordt dus bepaald op basis van de reële afrekening, aangezien er een verschil kan zijn met wat initieel geraamd werd. Let wel, de uiteindelijke subsidie mag niet meer dan 10% boven de subsidie liggen die op basis van de raming bepaald is. Per schoolroute mag de subsidie nooit het maximumbedrag van 100.000 euro overschrijden.
Feiten:
Bonheiden heeft verschillende Fietsstraten(school)routes die in aanmerking komen
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Wijzigt artikel 1 als volgt:
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen te onderzoeken welke subsidiemogelijkheden er zijn in het kader van belijning met thermoplast.
Schrapt artikel 2.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen te onderzoeken welke subsidiemogelijkheden er zijn in het kader van belijning met thermoplast.
De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2022 om 22:19.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad