De voorzitter opent de zitting op 26/05/2021 om 20:23.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/04/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/04/2021 goed.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2020 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Beschikbaar budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Investeringssaldo | -3.166.893 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 580.618 |
IV. Financieringssaldo | 3.585.930 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 4.166.548 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 2.368.480 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.535.028 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.535.028 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Netto periodieke aflossingen | 588.093 |
III. Autofinancieringsmarge | 3.159.418 |
Balans
ACTIVA | 71.535.534 |
I. Vlottende activa | 9.386.616 |
II. Vaste activa | 62.148.917 |
PASSIVA | 71.535.534 |
I. Schulden | 12.893.499 |
II. Nettoactief | 58.642.035 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 21.806.141 |
A. Operationele kosten | 21.707.511 |
B. Financiële kosten | 98.630 |
II. Opbrengsten | 23.446.052 |
A. Operationele opbrengsten | 22.572.198 |
B. Financiële opbrengsten | 873.854 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
A. Operationeel overschot of tekort | 864.687 |
B. Financieel overschot of tekort | 775.225 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
C. Over te dragen overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (Decreet over het lokaal bestuur – Art. 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260 bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening van het dienstjaar 2020/deel gemeente vast als volgt:
Beschikbaar budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Investeringssaldo | -3.166.893 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 580.618 |
IV. Financieringssaldo | 3.585.930 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 4.166.548 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 2.368.480 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.535.028 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.535.028 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Netto periodieke aflossingen | 588.093 |
III. Autofinancieringsmarge | 3.159.418 |
Balans
ACTIVA | 71.535.534 |
I. Vlottende activa | 9.386.616 |
II. Vaste activa | 62.148.917 |
PASSIVA | 71.535.534 |
I. Schulden | 12.893.499 |
II. Nettoactief | 58.642.035 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 21.806.141 |
A. Operationele kosten | 21.707.511 |
B. Financiële kosten | 98.630 |
II. Opbrengsten | 23.446.052 |
A. Operationele opbrengsten | 22.572.198 |
B. Financiële opbrengsten | 873.854 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
A. Operationeel overschot of tekort | 864.687 |
B. Financieel overschot of tekort | 775.225 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
C. Over te dragen overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2020 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Beschikbaar budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Investeringssaldo | -3.166.893 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 580.618 |
IV. Financieringssaldo | 3.585.930 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 4.166.548 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 2.368.480 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.535.028 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.535.028 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Netto periodieke aflossingen | 588.093 |
III. Autofinancieringsmarge | 3.159.418 |
Balans
ACTIVA | 71.535.534 |
I. Vlottende activa | 9.386.616 |
II. Vaste activa | 62.148.917 |
PASSIVA | 71.535.534 |
I. Schulden | 12.893.499 |
II. Nettoactief | 58.642.035 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 21.806.141 |
A. Operationele kosten | 21.707.511 |
B. Financiële kosten | 98.630 |
II. Opbrengsten | 23.446.052 |
A. Operationele opbrengsten | 22.572.198 |
B. Financiële opbrengsten | 873.854 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
A. Operationeel overschot of tekort | 864.687 |
B. Financieel overschot of tekort | 775.225 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
C. Over te dragen overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (Decreet over het lokaal bestuur – Art. 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260 bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening van het dienstjaar 2020 / deel OCMW goed als volgt:
Beschikbaar budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Investeringssaldo | -3.166.893 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 580.618 |
IV. Financieringssaldo | 3.585.930 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 4.166.548 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 2.368.480 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.535.028 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.535.028 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 3.747.512 |
II. Netto periodieke aflossingen | 588.093 |
III. Autofinancieringsmarge | 3.159.418 |
Balans
ACTIVA | 71.535.534 |
I. Vlottende activa | 9.386.616 |
II. Vaste activa | 62.148.917 |
PASSIVA | 71.535.534 |
I. Schulden | 12.893.499 |
II. Nettoactief | 58.642.035 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 21.806.141 |
A. Operationele kosten | 21.707.511 |
B. Financiële kosten | 98.630 |
II. Opbrengsten | 23.446.052 |
A. Operationele opbrengsten | 22.572.198 |
B. Financiële opbrengsten | 873.854 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
A. Operationeel overschot of tekort | 864.687 |
B. Financieel overschot of tekort | 775.225 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
C. Over te dragen overschot of tekort van het boekjaar | 1.639.912 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad moet rapporteren over de klachten die ingediend werden tegen het gemeentebestuur.
Er werden in 2020 19 klachten ingediend tegen het gemeentebestuur.
Het Decreet over het lokaal bestuur titel 6, Hoofdstuk 1.
Enig artikel - Neemt kennis van de klachtenanalyse 2020.
Op 09/02/2021 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor het bijstellen van een verkaveling gelegen in de Rattenbergstraat.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, op het verkavelingsplan aangeduid als lot 3, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de omgevingsvergunning van 09/02/2021 voor de verkaveling van een perceel gelegen Rattenbergstraat 3 werd grondafstand voor het realiseren van de bestemming van BPA nr. 30 "Brughoevestraat" opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 205 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 3 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam C 261 E P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Rattenbergstraat gelegen verkaveling werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen de Rattenbergstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam C 261 E P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
In Bonheiden zijn er verschillende onverharde wegen die regelmatig moeten onderhouden worden. Afhankelijk van de noodzaak wordt bepaald welke wegen eerst zullen worden aangepakt.
Er wordt voorgesteld deze opdracht voor 3 jaar te gunnen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 49.586,85 excl. btw of € 60.000,09 incl. 21% btw.
11/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/05/2021.
Raming:
€ 16.528,95 excl. btw of € 20.000,03 incl. 21% btw per jaar.
€ 49.586,85 excl. btw of € 60.000,09 incl. 21% btw voor 3 jaar.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2021/00087 van Financiele dienst van 10 mei 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Onderhoud onverharde wegen” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2021/358, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 49.586,85 excl. btw of € 60.000,09 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De kinderen van de gemeentelijke lagere school en gemeentelijke kleuterschool kunnen, indien zij dit wensen, ‘s middags een warme maaltijd in de school nuttigen.
De huidige opdracht voor het leveren van de warme maaltijden loopt aan het einde van dit schooljaar af.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de levering van de schoolmaaltijden op te starten en de voorwaarden voor deze overheidsopdracht evenals de wijze van gunning te bepalen.
De kosten voor schooljaar 2021-2022 worden geraamd op € 57.714 excl. btw of € 61.176,84 incl. 6% btw.
De huidige overheidsopdracht voor het verzorgen van de schoolmaaltijden loopt af op het einde van het schooljaar. Daarom wordt voorgesteld een nieuwe opdracht uit te schrijven voor het leveren van de schoolmaaltijden.
De kostprijs van de warme maaltijden wordt doorgerekend aan de personen of de persoon die de ouderlijke macht uitoefenen of uitoefent over de leerling overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad van 28/08/1991.
Het leveren van schoolmaaltijden is een overheidsopdracht voor aanneming van leveringen in de zin van artikel 2.20° van voormelde wet van 17/06/2016.
Overeenkomstig artikel 41, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund.
De onderhandelingsprocedure is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 139.000,00 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017) wordt er voldaan aan een van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).
Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/13 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing.
Verder worden ook de technische contractuele bepalingen, eigen aan de opdracht zelf en zoals omschreven in het bijzonder bestek MH/21/360, vastgesteld.
De uitgave voor de opdracht “Leveren van schoolmaaltijden” voor het schooljaar 2021-2022 wordt geraamd op € 57.714 excl. btw of € 61.176,84 incl. 6% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2021/00092 van Financiele dienst van 10 mei 2021
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. MH/21/360 en de raming voor de opdracht “Leveren van schoolmaaltijden”, opgesteld door de technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De kostenraming bedraagt € 57.714 excl. btw of € 61.176,84 incl. 6% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaarlijks wordt voor de leerlingen van de verschillende scholen in onze gemeente gemeenschappelijk leerlingenvervoer ingericht.
Het is de bedoeling dit ook in het schooljaar 2021–2022 te voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor het organiseren van leerlingenvervoer op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 68.250,00 excl. btw of € 72.345,00 incl. 6% btw.
11/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/05/2021.
Verschillende leerlingen van de gemeentelijke kleuter- en basisschool GEKKO en GEBO, vrije basisschool Sinte-Maria, gemeenschapsschool Klim Op en vrije basisschool De Knipoog maken gebruik van de ophaaldienst die door het gemeentebestuur wordt ingericht.
Deze ophaaldienst bestaat uit twee trajecten: een traject voor de deelgemeente Bonheiden en een traject voor de deelgemeente Rijmenam.
Het vervoeren van leerlingen is een overheidsopdracht voor aanneming van diensten in de zin van artikel 2.21° van voormelde wet van 17/06/2016.
Overeenkomstig artikel 41,10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund.
De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 139.000,00 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017) wordt er voldaan aan een van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).
Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 integraal van toepassing.
De lastvoorwaarden omvatten verder het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier, waarin de technische uitvoeringsmodaliteiten worden vastgelegd.
De kostprijs voor het inrichten van een ophaaldienst voor de leerlingen van de verschillende scholen voor het schooljaar 2021 – 2022 wordt geraamd € 68.250,00 excl. btw of € 72.345,00 incl. 6% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2021/00090 van Financiele dienst van 10 mei 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor het inrichten van een ophaaldienst voor de leerlingen van de verschillende scholen voor het schooljaar 2021–2022, bestaande uit twee ritten, zijnde een traject in de deelgemeente Bonheiden en een traject in de deelgemeente Rijmenam, met een raming van € 68.250,00 excl. btw of € 72.345,00 incl. 6% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In de periode tussen 22/05/2020 en 31/12/2020 konden de inwoners van Bonheiden #2820solidair-cheques aankopen om de lokale handelaars te steunen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement van de #2820solidair-cheque aan te passen, in die zin dat de cheques geldig zullen zijn tot en met 30/09/2021.
15/09/2020: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 30/09/2020.
30/09/2020: Besluit van de gemeenteraad betreffende aanpassing van het reglement inzake toekenning en gebruik #2820solidair-cheque ter ondersteuning van de lokale economie.
11/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/05/2021.
Het verkoopplatform van de #2820solidair-cheques werd gelanceerd op 22/05/2020. Op 30/09/2020 werd door de gemeenteraad beslist om de geldigheid van de cheques te verlengen tot 30/06/2021.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Sommige handelaars konden gedurende lange periodes hun activiteiten niet of maar deels uitvoeren. Door de federale coronamaatregelen werden de horecazaken bovendien doorlopend gesloten van oktober 2020 tot mei 2021. Daarom is het aangewezen de geldigheid van de #2820solidair-cheques te verlengen tot 30/09/2021.
Artikel 1 - Keurt het aangepaste reglement #2820solidair-cheque goed:
1. Iedere Bonheidense handelaar, bedrijf of vrije beroeper, of iedere regelmatige marktkramer op de Bonheidense woensdagmarkt, die als gevolg van de federale COVID19-maatregelen zijn/haar bedrijvigheid volledig moest opschorten of minstens aanzienlijk moest terugschroeven gedurende een periode van minstens 4 weken in de periode maart/april 2020, komt in aanmerking voor opname in de lijst van #2820solidair-cheque-genieters.
2. Om opgenomen te worden in de lijst van #2820solidair-cheque-genieters dient een handelaar, bedrijf, vrije beroeper of een regelmatig marktkramer zelf een aanvraag in te dienen via het hiertoe voorziene aanvraagformulier op de website van de gemeente Bonheiden. Om ontvankelijk te zijn, dient een aanvraag ingediend te worden vóór 10 juni 2020. Om aanvaard te worden, dient een ontvankelijke aanvraag te voldoen aan volgende voorwaarden:
3. De gemeente Bonheiden voorziet 30.000 #2820solidair-cheques met een waarde van € 10,00 per cheque. Per 10 juni 2020 wordt aan elk door in de lijst van #2820solidair-cheque -genieters aanvaarde Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer een gelijk contingent aan #2820solidair-cheques toegekend. Zo de 30.000 #2820solidair-cheques niet evenredig kunnen verdeeld worden onder de Bonheidense handelaars, bedrijven, vrije beroepers of vaste marktkramers in de lijst van #2820solidair-cheques-genieters, wordt het ondeelbaar restant ingehouden en dus niet verdeeld.
4. Iedere inwoner van Bonheiden zal tussen 10 juni 2020 en 31 december 2020 de mogelijkheid hebben één of meerdere #2820solidair-cheques ter waarde van € 10,00 aan te kopen. Iedere inwoner van Bonheiden zal maximaal 10 cheques van eenzelfde Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer, en voor maximaal 50 cheques in totaal kunnen aankopen. De intekening in een cheque is pas voltooid na betaling van € 7,50 conform de gemeentelijke betaalinstructies welk zullen gegeven worden. Pas na ontvangst van het bedrag van € 7,50 door de gemeente Bonheiden zal de cheque in kwestie definitief toegewezen zijn. Bij gebrek aan ontvangst van betaling binnen een termijn van 7 dagen, vervalt de intekening. Zodra ingetekend is op het volledige contingent aan #2820solidair-cheques van eenzelfde Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer, zijn van deze Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer, geen #2820solidair-cheques meer beschikbaar. Iedere inwoner van Bonheiden kan de #2820solidair-cheque gebruiken voor zichzelf, schenken als cadeaubon of schenken aan het OCMW die deze #2820solidair-cheque dan zal verdelen onder de minst-bedeelden van Bonheiden.
5. De volgende personen kunnen niet voor een deelnemende handelaar #2820solidair-cheques aankopen: de handelaar zelf, de natuurlijke of rechtspersoon, de bestuurders, zaakvoerders, aandeelhouders, commissarissen, vaste vertegenwoordigers, personeelsleden, verbonden ondernemingen, de echtgenoten, descendenten en ascendenten van één van boven vermelde Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer.
6. Na ontvangst van betaling van € 7,50, wordt de #2820solidair-cheque in kwestie, ter waarde van € 10,00 overgemaakt aan de intekenende inwoner van Bonheiden. Parallel wordt een bedrag van € 10,00 overgeschreven naar de bankrekening van de Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer, bij wie de #2820solidair-cheques in kwestie kan besteed worden. Dit betreft enerzijds de ontvangen betaling ten bedrage van € 7,50 en anderzijds een eigen gemeentelijke bijdrage, bij wijze van opleg, ten bedrage van € 2,50 per cheque.
7. Elke #2820solidair-cheque kan besteed worden tot 30 september 2021 bij de desbetreffende Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer. Ongebruikte en vervallen #2820solidair-cheques worden niet terugbetaald. Elke deelnemende Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer, verbindt zich rechtstreeks ten aanzien van intekenende Bonheidenaars met betrekking tot de bestedingsmogelijkheid van de #2820solidair-cheque ten bedrage van € 10,00 voor wat betreft het geheel van zijn diensten en/of goederen. De #2820solidair-cheque kan evenwel nooit ingeruild worden voor geld bij de handelaar. De gemeente Bonheiden stelt louter de #2820solidair-cheque ter beschikking en kan onder geen beding aansprakelijk gesteld worden voor tekortkomingen in de relatie Bonheidense handelaar, bedrijf, vrije beroeper of vaste marktkramer, enerzijds en intekenende Bonheidenaars anderzijds.
8. In geval van betwistingen of discussie over de toepassing van het reglement neemt het college van burgemeester en schepenen een gemotiveerde beslissing.
Artikel 2 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Op 31/05/2020 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechterlijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaand aan deze gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
11/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/05/2021.
Het Decreet over het lokaal bestuur
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 31/05/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan vzw Krankhoeve.
Op 14/06/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
11/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/05/2021.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 14/06/2021 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Pascal Vercammen, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.
Op 11/06/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO. Op 11/06/2021 om 17.30 u. vindt er een digitale algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGEMO die op 11/06/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 11/06/2021 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Rudi Withaegels al eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 31/01/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Daan Versonnen als tweede afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 31/01/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO. Bij afwezigheid van de in artikel 3 van dit besluit aangeduide eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO te vertegenwoordigen.
Artikel 3 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op 15/06/2021 vindt er een algemene jaarvergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene jaarvergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op 15/06/2021 vindt er om 14.30 u. een digitale algemene jaarvergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanpassing huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
Varia en mededelingen
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene jaarvergadering van TMVS/FARYS dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene jaarvergadering van TMVS/FARYS die op 15/06/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene jaarvergadering van 15/06/2021 van de intergemeentelijke vereniging TMVS/FARYS het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 18/06/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 18/06/2021 vindt er om 11.30 u. een digitale algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PIDPA die op 18/06/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 18/06/2021 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 18/06/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 18/06/2021 vindt er om 17.30 u. een algemene vergadering plaats in vergaderzaal Themis, Leuvensesteenweg 443D in Muizen of via MS TEAMS.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVAREM dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IVAREM die op 18/06/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 18/06/2021 van de intergemeentelijke vereniging IVAREM het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM. Bij afwezigheid van de in artikel 1 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM te vertegenwoordigen.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVAREM.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 24/06/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 24/06/2021 vindt er om 19.00 u. een algemene vergadering plaats in het crematorium van Antwerpen-Wilrijk, Jules Moretuslei 2 te Wilrijk.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PONTES die op 24/06/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 24/06/2021 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Luc De Weerdt als afgevaardigde en Pascal Vercammen, als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 24/06/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 24/06/2021 vindt er om 16.00 u. een algemene vergadering plaats in digitale.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van CIPAL dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL die op 24/06/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Rudi Withaegels als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad van 27/02/2019.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke omgevingsambtenaren aan te wijzen.
11/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/05/2021.
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering 27/11/2015 vermeldt de criteria voor de aanstelling van een omgevingsambtenaar:
Volgende personeelsleden zijn reeds als omgevingsambtenaar aangesteld:
Jan Pluys is sinds 30/03/2021 aangesteld als omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening. Bij de opstart van de selectieprocedure werd minstens 2 jaar relevante beroepservaring opgenomen als aanwervingsvoorwaarde.
Hij kan aangesteld worden als omgevingsambtenaar.
Jan Pluys komt in aanmerking om omgevingsambtenaar te zijn en door de aard van zijn functie is deze aanwijzing noodzakelijk.
Enig artikel - Wijst Jan Pluys, omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening, aan als omgevingsambtenaar.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen:
De gemeenteraad vraagt het college om te bekijken of ze kan ingaan op het project Trees please van Bos+.
Met de campagne Trees Please wil Bos+ deze lente zoveel mogelijk steden en gemeenten groen kleuren met een pop-up bos. De formule is simpel; neem gedurende 20 dagen de publieke ruimte in met 20 bomen in 20 kisten en laat zien wat vergroening kan doen met jouw omgeving!
Alle info op https://www.bosplus.be/nl/trees-please
Wat voorziet BOS+?
Wat moet jij voorzien?
Prijs? Gratis! enkel de vaste beplanting (groen rond de bomen dat wordt voorzien) betaal je zelf. Deze kan je later op een andere locatie planten. Er wordt ook een waarborg gevraagd voor de kisten en bomen.
Het Decreet over het lokaal bestuur
Het project laat toe verschillende doelstellingen te combineren en dit binnen een beperkt budget en middelen:
Een voorstel van plaatsing van het pop-up is rondom de kerk, weliswaar rekening houdend met de noden voor de wekelijkse markt en de toegangen tot de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Het gedeelte van de Zellaerstraat tussen Kerkplein en Nieuwstraat is ook een optie, mits rekening te houden met het fietsverkeer.
Je kan dit initiatief vergelijken met wat er in 2016 gebeurde tijdens de Hopduvelfeesten in de gemeente Asse. Het Gemeenteplein, een anonieme parkeerplaats, werd tijdelijk tot een park omgevormd. Assenaren konden er genieten van de voordelen van groen in de gemeentekern. Het tijdelijke park maakte het thema van de beleefbare openbare ruimte bespreekbaar en creëerde een draagvlak voor de transformatie van de publieke ruimte.
https://dbpubliekeruimte.info/project/hopduvelpark-asse/
Tot slot kan een pop-up bos ook een culturele doelstelling hebben. Je kan er extra elementen aan toevoegen zoals een klein podium, sfeerverlichting, aangename zit- en luisterplekjes. Beginnend of ander talent kan er op een bepaald moment terecht voor een podiumkans.
Op die manier creëren we kleinschalige ontmoetingsactiviteiten die op een corona-veilige wijze kunnen georganiseerd worden en deels een compensatie kunnen zijn van de vele geannuleerde podiumactiviteiten.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt het college om te bekijken of ze kan ingaan op het project Trees please van Bos+.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen:
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om voor de zomer 2021 te bekijken welke budgetten voor vrije tijd niet kunnen gespendeerd worden door de corona-maatregelen en deze te verschuiven naar kleinschalige straat- en wijkinitiatieven.
De gemeenteraad keurt het punt "Kleinschalige wijk-straatinitiatieven" NIET goed.
De zomerprogrammatie 2020 van GC ’t Blikveld en andere organisatoren in onze gemeente zoals Rijmrock, Krekelfestival enzoverder werden geannuleerd.
Voor de zomer 2021 zijn grote activiteiten niet aangewezen aangezien er nog veel virus in omgang is en niet iedereen volledig gevaccineerd is.
Burgers zijn onzeker over hun vakantieplannen en verkiezen misschien om thuis te blijven.
Burgers misten het voorbije jaar vooral de sociale interactie.
Om het vakantiegevoel naar Bonheiden en Rijmenam te brengen maar vooral om het gemis aan gemeenschapsvorming, kunnen we burgers aanmoedigen om kleinschalige maar coronaveilige activiteiten op te zetten in hun straat of wijk. Een financiële of andere logistieke bijdrage kan hierbij helpen.
Burgers kunnen zich verenigen in een wijk- of straatcomité en bij activiteiten binnen dat kader reeds een subsidie aanvragen bij de gemeente. Er zijn misschien mogelijkheden dit tijdelijk uit te breiden naar:
Enig artikel - Keurt het agendapunt "Kleinschalige wijk-straatinitiatieven" NIET goed.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA:
Tegenwoordig zijn de koffiecapsules alomtegenwoordig, of het nu thuis of op kantoor is. Elke dag worden er dus miljoenen koffies gezet, met als gevolg miljoenen lege capsules. De gekende Nespresso capsule heeft zijn voor- en nadelen. Een van zijn grootste gebreken blijft echter het geproduceerde afval.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken via een informatiecampagne het concept van recycleren van koffiecups te verspreiden onder de bevolking en de burgers aan te zetten hun koffiecups te verzamelen en in te leveren in het inzamelpunt te Rijmenam.
De gemeenteraad keurt het agendapunt "Koffiecups inzamelpunt ook in Bonheiden?" NIET goed.
Mag een koffiecup bij het plastic afval? Nee, in theorie niet. Er zit namelijk ook aluminium in verwerkt.
Mag een koffiecup bij metaal afval? Nee, want er zit ook plastic in de cup verwerkt
In welke afvalbak moeten koffiecups? Koffiecups moeten in de restafvalbak, omdat ze gemaakt zijn van gecombineerde materialen.
De beste manier om te scheiden is door ze te recycleren.
Onder andere Nespresso ontwikkelde tien jaar geleden een eigen circuit voor de inzameling en recyclage van capsules.
De gebruikers kunnen hun oude capsules bij de levering van nieuwe koffiecapsules aan de bezorger meegeven. Ze mogen ze ook brengen naar een van de 1.100 inzamelpunten.
De capsules worden vandaag ook massaal verkocht via de groot warenhuizen en al de gekende online aanbieders. Die leveranciers nemen de lege capsules niet mee terug en zijn dus in de meeste gevallen veroordeeld voor de vuilnisbak van het restafval.
In onze gemeente is er volgens de website van FOSTPLUS slechts één inzamelpunt in onze gemeente nml STRIJKATELIER - ASK Services op de lange dreef 9 te Rijmenam.
Recycleren is nodig en nuttig.
Sinds 2012 komen alle ingezamelde capsules in het recyclagecentrum van Lichtenvoorde in Nederland terecht. Het koffiegruis en het aluminium worden er gescheiden. Van het koffiegruis wordt biogas en compost gemaakt. Het aluminium gaat naar de recyclage-industrie. Daar wordt het gebruikt voor de vervaardiging van nieuwe voorwerpen zoals fietsen, balpennen, Zwitserse zakmessen en nieuwe capsules.
Vandaag recycleren we in Vlaanderen zowat 30 procent van de capsules, er is dus nog een grote weg te gaan.
De fractie N-VA wenst dit agendapunt te amenderen als volgt:
Artikel 1 agenderen als volgt: "Artikel 1 - Twee inzamelpunten te organiseren in Bonheiden en Rijmenam."
Artikel 2 agenderen als volgt: "Artikel 2 - Via een informatiecampagne het concept van recycleren van koffiecups te verspreiden onder de bevolking en de burgers aan te zetten hun koffiecups te verzamelen en in te leveren in inzamelpunten."
Dit amendement wordt met:
4 stemmen ja (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Geert Teughels en Marcel Claes), 12 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels en Pascal Vercammen) en 4 onthoudingen (Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck en Charlotte Pittevils)
verworpen.
Enig artikel - Keurt het agendapunt "Koffiecups inzamelpunt ook in Bonheiden?" NIET goed.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA:
Dat ratten een probleem zijn in onze gemeente is een zaak die duidelijk is. Getuige al de reacties van inwoners die ons herhaaldelijk bereiken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken zich te informeren over de werking en de financiële impact van het innovatieve Smartrap systeem en de mogelijkheden te onderzoeken het project te introduceren in onze gemeente.
Dat het probleem steeds groter aan het worden is is ook al langer duidelijk. Een betere en concretere aanpak dringt zich op.
Het enkel adviseren van inwoners over hoe ratten vermijden helpt niets als er al ratten aanwezig zijn.
Ook een verdere uitbreiding van het grachtenstelsel zoals weergegeven in het Bonheidense hemelwaterplan zorgt voor meer leefomgeving voor vooral bruine ratten.
Het in kaart brengen van de hotspots of broeihaarden blijft een dagelijkse uitdaging.
We waren dan ook zeer onder de indruk van het nieuwe gifvrije rattenvang systeem Strygoo smartrap die onze N-VA collega Bart Juliams, schepen in Geel introduceerde.
Strygoo SmarTrap is het resultaat van enkele jaren productontwikkeling en studie naar het gedrag van ratten in een stadsomgeving. Het is een gepatenteerd gifvrij vang- en controlesysteem, met als unieke eigenschap dat het vertrouwen in een rattenpopulatie kan meten via IOT technologie. Dit vertrouwensalgoritme zorgt voor wederkerende en meervoudige vangsten, waarbij ook de volwassen ratten gevangen worden. Zo wordt het probleem bij de wortels aangepakt.
Stad Geel maakte de omslag naar gifvrije rattenbestrijding. De stad had geen inzicht in de rattenpopulaties. De bestrijding was arbeidsintensief, van administratie tot de effectieve bestrijding. Sinds januari 2021 monitoren en vangen er nu 20 SmarTraps de populatie ratten in Geel. De SmarTraps genereren data en schenken inzicht in de rattenpopulaties. Periodieke analyses op basis van de data en vangsten vormen nu een extra wapen in de strijd tegen de rat.
Ook burgers kunnen meldingen geven in het softwareplatform en de gemeente kan hierop te anticiperen met de SmarTrap. Bewoners worden zo transparant betrokken in de communicatie en zullen zich meer betrokken voelen bij de preventie rond ratten in de gemeente .
Strygoo SmarTrap is trouwens een dier- en natuurvriendelijk vangsysteem. De ratten worden pijnloos en snel gevangen. Er komt geen gif aan te pas, zodat de biodiversiteit gevrijwaard blijft en er geen doorvergiftiging plaats kan vinden. Voor onze N-VA fractie is het duidelijk: Strygoo SmarTrap is een Vlaamse innovatie dat niet kan/mag ontbreken in de onze “smart village Bonheiden”.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen zich te informeren over de werking en de financiële impact van het innovatieve Smartrap systeem en de mogelijkheden te onderzoeken het project te introduceren in onze gemeente.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA:
Eekhoorns steken regelmatig de Mechelsesteenweg en/of de Rijmenamseweg over. Spijtig genoeg zijn ze ook regelmatig slachtoffer van het verkeer.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te vragen een eventuele realisatie van de eekhoornbruggen in het kader van ecologisch verbindingen van de ORIOM visie te onderzoeken.
Inspiratie en kennis opdoen bij andere gemeenten.
De gemeente Grobbendonk heeft in samenwerking met AWV hiervoor een oplossing uitgewerkt.
Eekhoorns die de N13 in Grobbendonk willen oversteken kunnen dit doen via aangepaste eekhoornbruggen.
Het idee van een eekhoornbrug is dat de diertjes via een touwenparcours vanuit het bos de overkant van de straat kunnen bereiken. In Grobbendonk zijn op vijf plaatsen twee houten palen aan weerszijden van de weg geplaatst, verbonden met een touw. Belangrijk is dat er naast de overspanning ook een connectie met het bos wordt gemaakt door de touwen door te trekken tot in de boom.
De meerderheidsfracties (BR-CD&V en Open-VLD) wensen dit agendapunt te amenderen als volgt:
Het college van burgemeester en schepenen te verzoeken om een eventuele realisatie van de eekhoornbruggen in het kader van ecologisch verbindingen van de ORIOM visie te onderzoeken.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen een eventuele realisatie van de eekhoornbruggen in het kader van ecologisch verbindingen van de ORIOM visie te onderzoeken.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA:
Het Covid-19-virus beheerst nu al bijna een jaar ons leven. En in dat jaar is zoveel gebeurd dat we daarvoor niet eens voor mogelijk hielden.
Dokters, verplegend personeel en andere essentiële beroepen werkten (en werken) dag en nacht om de gevolgen te beperken. Desondanks stierven helaas duizenden mensen aan dit dodelijk virus. Winkels, horecazaken, kappers, … moesten verplicht sluiten, naar het werk gaan werd een uitzondering, persoonlijke contacten werden drastisch verminderd en reizen is nog steeds niet evident.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het oproepen van alle burgers om zich te laten vaccineren tegen het Covid-19-virus, wanneer zij hier toe worden opgeroepen, ten einde de samenleving terug te heropenen en de pandemie een halt toe te roepen en het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering en de administratieve en inhoudelijke opvolging.
Het is dan ook voor heel veel mensen een opluchting dat begin dit jaar verschillende vaccins groen licht kregen en de vaccinatiecampagne kon worden opgestart. Het geeft heel wat mensen perspectief, licht aan het einde van de tunnel.
Eindelijk lijkt het alsof we het normale leven van voor de coronacrisis stilaan terug kunnen hernemen.
Maar om dat te doel te kunnen bereiken is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren tegen Covid-19. Enkel met een voldoende hoge vaccinatiegraad kunnen we onze Vlaamse samenleving heropenen en de maatregelen en beperkingen waar we vandaag noodgedwongen mee leven afbouwen.
Zich laten vaccineren is dan ook niet alleen een daad van persoonlijke bescherming, maar is ook essentieel voor de bescherming van alle andere burgers, niet in het minst deze uit de meest kwetsbare groepen in onze samenleving.
Er zijn al enkele goede initiatieven genomen (via Bonstato, de gemeentelijke website, facebook, filmpje met bekende inwoners, artsen en zelfstandigen,…) maar wij willen onze inwoners persoonlijk benaderen. Via één gemeenschappelijk en onpartijdig schrijven vanuit alle fracties van de gemeenteraad willen wij onze inwoners persoonlijk vragen om zich te laten vaccineren. Dus niet ten persoonlijke titel maar unaniem vanuit de ganse gemeenteraad naar alle min 65 jarige in Bonheiden en Rijmenam.
Omwille van de bovenstaande motivatie leggen we dan ook het volgende voorstel van besluit voor aan de Raad:
Artikel 1 - Goedkeuring te verlenen aan het oproepen van alle burgers om zich te laten vaccineren tegen het Covid-19-virus, wanneer zij hier toe worden opgeroepen, ten einde de samenleving terug te heropenen en de pandemie een halt toe te roepen.
Artikel 2 - Het college te gelasten met de uitvoering en de administratieve en inhoudelijke opvolging.
De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2021 om 23:03.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Yves Goovaerts
voorzitter gemeenteraad