De voorzitter opent de zitting op 31/05/2023 om 20:20.
De voorzitter schorst de zitting tussen punt 2 (Verzoekschrift gemeenteraad Bonheiden i.v.m. knip Oude Kasteellaan: Standpuntbepaling) en punt 3 (Titel ere-schepen: Toekenning) van 21.18 u. tot 21.33 u.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26/04/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
26/04/2023: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26/04/2023 goed.
Op 10/05/2023 overhandigde de actiegroep een 'voorstel van burgers aan de gemeenteraad'. Hierin vragen zij onder andere het behoud van de 'knip' in de Oude Kasteellaan. De voorzitter van de gemeenteraad moet dit voorstel, conform artikel 46 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, agenderen op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.
De voorzitter stelt voor het punt 'Verzoekschrift gemeenteraad Bonheiden i.v.m. knip Oude Kasteellaan' te verdagen naar de gemeenteraad van 21/06/2023 en het eerst ter voorbereiding te bespreken op de gemeenteraadscommissie mobiliteit op 07/06/2023.
In het verzoekschrift wordt niet gevraagd om gehoord te worden. De gemeenteraad kan echter wel beslissen Bart Van Dievel (als eerste ondertekenaar/persoon die het formulier ‘voorstellen van burgers aan de gemeenteraad’ heeft ingevuld) te horen. Hierover dient de gemeenteraad te stemmen.
Publieke stemming over het horen van Bart Van Dievel naar aanleiding van het 'voorstel van burgers aan de gemeenteraad':
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van 21/06/2023 en behandelt het ter voorbereiding op de gemeenteraadscommissie mobiliteit van 07/06/2023.
Aftredende schepenen kunnen worden gemachtigd de eretitel van hun mandaat te voeren.
Het is de gemeenteraad zelf die, rekening houdend met de door bij reglement bepaalde voorwaarden, beslist over de toekenning van de eretitel aan gewezen schepenen.
Er wordt voorgesteld de titel van ere-schepen toe te kennen aan Frans Uytterhoeven.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2022 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Beschikbaar budgettair resultaat
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Investeringssaldo | -5.107.921,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -2.152.203,00 |
IV. Financieringssaldo | -515.706,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.667.909,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 7.450.731,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 577.208,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.378.510,00 |
Balans
ACTIVA | 71.098.094 |
I. Vlottende activa | 6.896.760 |
II. Vaste activa | 64.201.334 |
PASSIVA | 71.098.094 |
I. Schulden | 12.370.172 |
II. Nettoactief | 58.727.922 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 25.581.524,00 |
II. Opbrengsten | 24.796.532,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (het Decreet over het lokaal bestuur, artikel 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260, bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening van het dienstjaar 2022/deel gemeente vast als volgt:
Beschikbaar budgettair resultaat
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Investeringssaldo | -5.107.921,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -2.152.203,00 |
IV. Financieringssaldo | -515.706,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.667.909,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 7.450.731,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 577.208,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.378.510,00 |
Balans
ACTIVA | 71.098.094 |
I. Vlottende activa | 6.896.760 |
II. Vaste activa | 64.201.334 |
PASSIVA | 71.098.094 |
I. Schulden | 12.370.172 |
II. Nettoactief | 58.727.922 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 25.581.524,00 |
II. Opbrengsten | 24.796.532,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2022 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Beschikbaar budgettair resultaat
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Investeringssaldo | -5.107.921,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -2.152.203,00 |
IV. Financieringssaldo | -515.706,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.667.909,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 7.450.731,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 577.208,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.378.510,00 |
Balans
ACTIVA | 71.098.094 |
I. Vlottende activa | 6.896.760 |
II. Vaste activa | 64.201.334 |
PASSIVA | 71.098.094 |
I. Schulden | 12.370.172 |
II. Nettoactief | 58.727.922 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 25.581.524,00 |
II. Opbrengsten | 24.796.532,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (het Decreet over het lokaal bestuur, artikel 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260, bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening van het dienstjaar 2022 /deel OCMW goed als volgt:
Beschikbaar budgettair resultaat
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Investeringssaldo | -5.107.921,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -2.152.203,00 |
IV. Financieringssaldo | -515.706,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.667.909,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 7.450.731,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.782.822,00 |
Autofinancieringsmarge
I. Exploitatiesaldo | 2.955.718,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 577.208,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.378.510,00 |
Balans
ACTIVA | 71.098.094 |
I. Vlottende activa | 6.896.760 |
II. Vaste activa | 64.201.334 |
PASSIVA | 71.098.094 |
I. Schulden | 12.370.172 |
II. Nettoactief | 58.727.922 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 25.581.524,00 |
II. Opbrengsten | 24.796.532,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -784.993,00 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
Vzw Kiksham heeft een 10-jaren investeringsplan opgesteld. Het ombouwen van tennisvelden 7 + 8 van grasvelden naar somclay of gelijkaardig, is hiervan een onderdeel en is gepland in 2023. Hierdoor worden deze terreinen een gans jaar bespeelbaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om borg te staan voor de lening om deze investering te financieren. Hierdoor kan vzw Kiksham TC een lening aangaan bij een financiële instelling.
Vzw Kiksham werd opgericht in 1979 en is ondertussen uitgegroeid tot een bloeiende tennisclub met 800 leden eind 2022.
Vzw Kiksham heeft een 10-jaren investeringplan opgesteld. Het ombouwen van tennisvelden 7 + 8 van grasvelden naar somclay of gelijkaardig is gepland in 2023. Hierdoor worden deze terreinen een gans jaar bespeelbaar.
De investering heeft een kostprijs van +/- € 155.000 en € 150.000 wensen zij te financieren met een lening bij een financieringsinstelling. De lening heeft een looptijd van 10 jaar en dient opgenomen te worden voor 30/10/2023. De terugbetalingsperiode van het kapitaal start 14 maanden na de opnemingsperiode en start per 01/02/2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om borg te staan voor deze lening. Hierdoor kan vzw Kiksham TC een lening aangaan bij een financiële instelling.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 41.
Voor een gemeente als Bonheiden is het belangrijk om de clubs op haar grondgebied te ondersteunen in de initiatieven die ze nemen.
Gezien de beperkte financiële middelen van de gemeente is het verlenen van een borgstelling t.v.v. deze vereniging een alternatieve vorm van financiering.
Hierdoor kan de vereniging, ondanks de verstrengde financiële normen, toch een lening aangaan bij een financiële instelling.
In het verleden werd deze vorm van ondersteuning toegestaan. Het financieel plan voorgelegd door vzw Kiksham TC geeft aan dat de vzw over een gezonde financiële basis beschikt, waarbij terugbetaling van deze lening past in het voorgelegde business plan. In het aangeleverde businessplan wordt uitgegaan van een terugbetaling van de lening op 5 jaar. Uiteindelijk is geopteerd om deze lening op 10 jaar terug te betalen.
Bovendien genereert deze investering ook extra inkomsten voor de club.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00092 van Financiele dienst van 08 mei 2023
Artikel 1 - Verklaart de betaling te waarborgen van het bedrag van maximaal € 150.000 van de lening die vzw Kiksham TC heeft aangegaan en dit tegenover BNP Paribas Fortis NV, vermeerderd met de bijkomende debetinteresten en provisies berekend tegen dezelfde intrestvoet als deze die vzw Kiksham TC bij overeenkomst aan de bank verschuldigd is, het totaal vermeerderd met de kosten en dit volgens de voorwaarden zoals opgenomen in ontwerp van borgtochtakte in bijlage.
Artikel 2 - Delegeert de ondertekening van de borgtochtakte aan Dhr. Lode Van Looy, burgemeester, en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur.
op 16/06/2023 en 17/06/2023 zal er een duurzame energie- en mobiliteitsmarkt plaatsvinden op de Meurop-site, Oude Keerbergsebaan 8. Om gratis gebruik te mogen maken van deze site dient een overeenkomst met Meurop 2020 "bezetting ter bede" getekend te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven voor deze actie.
22/11/2022: Besluit van het college van burgemeester en schepenen betreffende de goedkeuring van de organisatie van een gemeentelijke mobiliteitsmarkt in samenwerking met Watt's Next.
Op 16/07/2023 en 17/07/2023 zal er een mobiliteitsmarkt plaatsvinden op de Meurop-site. Deze site mag gratis gebruikt worden gedurende dit weekend. Hiervoor wordt gevraagd de overeenkomst met Meurop 2020 "bezetting ter bede" te ondertekenen;
De Meurop-site mag gratis gebruikt worden gedurende de mobiliteitsmarkt op 16/06/2023 en 17/06/2023.
Enig artikel - Geeft goedkeuring aan de overeenkomst met Meurop 2020 "bezetting ter bede" om de Meurop-site gratis te mogen gebruiken voor de mobiliteitsmarkt op 16/06/2023 en 17/06/2023 als volgt:
OVEREENKOMST BEZETTING TER BEDE
Tussen de ondergetekenden:
1. MEUROP 2020, met maatschappelijke zetel te Tragel 60 – 9308 Hofstade (Aalst), ingeschreven in het rechtspersonenregister van Gent, Afdeling Dendermonde, met ondernemingsnummer BE0704.594.142, hier vertegenwoordigd door 2 van haar bestuurders, met name Mijnheer LIEVENS Paul en PureC bv, voor wie optreedt haar vaste vertegenwoordiger Mijnheer CORDIER Paul,
Hierna de “eigenaar” genoemd,
EN
2. Gemeentebestuur Bonheiden, met maatschappelijke zetel te Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder nummer BE 0207.534.171, hier vertegenwoordigd door dhr. Lode Van Looy, burgemeester en mevr Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur,
Hierna de “bezetter” genoemd,
Wordt voorafgaandelijk het volgende uiteengezet:
A. Dat de bezetter een deel van het gebouw (houdende een ruimte van circa 29.960 m², zie bijlage 1) gelegen te Oude Keerbergsebaan 8 te 2820 Rijmenam, kadastraal gekend Afd. 2, sectie C, nrs. 281v en 281m (hierna genoemd het “Gebouw”) wenst te gebruiken;
B. Dat de eigenaar een gebruik door de bezetter wil dulden en dat zij dit wenst te doen bij wijze van bezettingsovereenkomst ermee rekening houdende dat de eigenaar het Gebouw wenst te ontwikkelen;
C. Dat de bezetter en de eigenaar de modaliteiten en voorwaarden van het gebruik van het Gebouw bij deze willen vastleggen teneinde meer rechtszekerheid te bekomen;
D. Dat de bezetter en de eigenaar daartoe deze overeenkomst afsluiten;
E. Dat de partijen zodoende overeenkomen wat volgt:
1. Voorwerp
De eigenaar geeft de toelating aan de bezetter die dit aanvaardt, om het Gebouw te gebruiken.
Partijen komen overeen, en de bezetter ter bede erkent dit uitdrukkelijk, dat het hun gemeenschappelijke bedoeling is dat onderhavige overeenkomst geenszins het karakter aanneemt van een huurovereenkomst, in welke zin ook.
De onderhavige overeenkomst kan in hoofde van de bezetter geen rechten, buiten de grenzen van de ter beschikkingstelling door de eigenaar, doen ontstaan. Derhalve beperkt het subjectief recht in hoofde van de bezetter zich tot een louter precair gebruiksrecht.
2. Bestemming
Het Gebouw is bestemd voor het houden van een Mobiliteitsmarkt.
Alle kosten en lasten voor de inrichting, uitbating , aansluiting van nutsleidingen en -voorzieningen, en alle andere nodig voor de bestemming van het onroerend goed (zonder beperking) zijn ten laste van de bezetter zonder enig verhaal tegen de eigenaar, zelfs indien deze tot een meerwaarde zou leiden.
De bezetter mag deze bestemming niet veranderen, tenzij na een uitdrukkelijk schriftelijk akkoord van de eigenaar.
De bezetter zal het Gebouw niet geheel of gedeeltelijk door een derde laten bezetten, noch zijn bezettersrechten overdragen, zonder de schriftelijke, voorafgaande toestemming van de eigenaar. Indien de bezetter de voorafgaandelijke, schriftelijke toestemming niet vraagt of de weigering negeert, dan heeft de eigenaar het recht deze overeenkomst als ontbonden te beschouwen op datum van de aangetekende ingebrekestelling.
De bezetter verbindt er zich toe in het Gebouw geen activiteit uit te oefenen dewelke valt onder de toepassing van de wet van 30 maart 1951 inzake de handelshuurovereenkomsten. Kleinhandel is dus, onder andere, uitdrukkelijk uitgesloten.
De bezetter verbindt zich ertoe geen risico-activiteit uit te oefenen in de zin van de toepasselijke bodemwetgeving, d.w.z. het Bodemdecreet (Decreet van 27 oktober 2007 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming) en het Vlarebo (Besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2007 houdende de vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende de bodemsanering en de bodembescherming), noch enige andere activiteit uit te oefenen die aanleiding kan geven tot een verontreiniging van de bodem of de terreinen en/of Gebouwen. De bezetter zal de eigenaar vrijwaren van en vergoeden voor alle mogelijke gevolgen, schade en kosten ten laste van de eigenaar die zouden kunnen voortvloeien uit of verband houden met de plaatsing en de uitbating van de uitgevoerde activiteit of in het algemeen het gebrek aan naleving van de in dit verband toepasselijke regelgeving.
3. Aanvang, duur en opzeg
3.1 Bepaalde duur
De bezetting ter bede neemt een aanvang op 16 juni 2023 en eindigt op19 juni 2023.
4. Prijs
De bezetting wordt toegestaan en aanvaard om voor de periode van 16 juni 2023 tot en met 19 juni 2023.de ruimtes kosteloos te gebruiken.
5. Waarborg
Niet van toepassing.
6. Lasten en belastingen
Alle welkdanige belastingen of taksen van het Rijk, de Gemeenschap, de Provincie, de Gemeenten of om het even welk ander openbaar bestuur, die nu of later de erin uitgeoefende activiteiten of de zich erop bevindende goederen en installaties zouden bezwaren, met inbegrip van eventuele boetes of honoraria, zullen ten laste van de bezetter zijn.
7. Aansprakelijkheid
7.1 Algemeen
De bezetter is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn bezettingstijd ontstaan aan het Gebouw of aan derden, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.
Hij is aansprakelijk voor brand.
De bezetter zal de eigenaar vrijwaren voor alle vorderingen (inclusief op basis van artikel 544 BW) die in dit verband tegen hem worden ingesteld.
7.2 Toepassing van wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen
De bezetter verbindt er zich toe om tijdens de hele duur van de bezetting alle wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen te eerbiedigen en na te leven, en meer in het bijzonder alle regelingen getroffen door de federale, gewestelijke, provinciale of gemeentelijke overheden zowel inzake openbare en private veiligheid, als wat het leefmilieu en de stedenbouw betreft. De eigenaar is gerechtigd de rechtmatigheid van de vergunning bij de vergunningverlenende overheden te onderzoeken, te controleren of de naleving ervan af te dwingen.
De eigenaar kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor het niet naleven van wettelijke, decretale en reglementaire verplichtingen door de bezetter en is evenmin aansprakelijk voor het gebruik van het Gebouw indien dit gebruik niet met de geldende wetten en reglementen in overeenstemming zou zijn.
Evenmin kan de eigenaar aansprakelijk worden gesteld voor een foutieve daad of nalatigheid van de bezetter.
De bezetter zal te allen tijde de eigenaar vrijwaren tegen vastgestelde inbreuken en zal bijgevolg instaan voor alle daaruit voortvloeiende gevolgen.
8. Verzekeringen
De eigenaar zal de zogenaamde huurrisico’s, waaronder brand-, glas- en waterschade aan het Gebouw, laten verzekeren gedurende de hele looptijd van de overeenkomst. Het verhaal van derden zal mee verzekerd zijn.
De bezetter zal de kosten dragen van de polissen die zouden verschuldigd zijn uit hoofde van zijn activiteit en meer in het algemeen uit zijn handelingen.
9. Plaatsbeschrijving
Het Gebouw wordt bezet in de staat waarin het zich bij de ondertekening van onderhavige overeenkomst bevindt. Partijen zullen in deze zelf een tegensprekelijke plaatsbeschrijving opmaken.
Deze plaatsbeschrijving en bijvoegsels zullen integraal deel uitmaken van de onderhavige overeenkomst.
Een plaatsbeschrijving bij het verlaten van het Gebouw zal worden opgemaakt op dezelfde wijze als de plaatsbeschrijving hierboven vermeld.
10. Veranderingswerken
De bezetter mag aan het goed geen veranderingswerken aanbrengen.
11. Onderhoud en herstellingen
De bezetter verbindt zich ertoe het Gebouw ten allen tijde te bewaren in de staat waarin hij het nam bij de aanvang van de bezetting en het als een goed huisvader te gebruiken en het bij het einde der overeenkomst in diezelfde staat terug te geven.
12. Opgeslagen goederen
De goederen, producten, installaties en dergelijke dewelke zich op welk moment ook gedurende de overeenkomst op het Gebouw bevinden, vallen onder de uitsluitende verantwoordelijkheid van de bezetter die te dien einde de nodige verzekeringen zal dienen af te sluiten.
De bezetter ontheft de eigenaar door huidige overeenkomst van elke aansprakelijkheid betreffende de directe of indirecte schade (ondermeer wegens brand, wateroverlast, ongedierte, vorst, enz.) dewelke aan deze goederen, producten, installaties, dan wel aan zich op het Gebouw bevindende personen zou worden toegebracht, welke hiervan ook de oorzaak zou zijn.
13. Einde van de bezetting
De bezetter zal het Gebouw volledig ontruimen van alle goederen, producten, installaties en dergelijke, alsook van alle afval of ze nu aan de bezetter toebehoren of niet, en de sleutels teruggeven op de hierboven bepaalde einddatum van de bezetting of bij een voortijdig einde van de bezetting.
Bij het einde van de onderhavige overeenkomst, eventueel voortijdig, dient de bezetter de gehuurde ruimten terug te geven in de oorspronkelijke staat zoals opgenomen in de plaatsbeschrijving.
14. Niet-naleven van de verbintenissen
De bezettingsovereenkomst is van rechtswege ontbonden bij faillissement van de bezetter en wel van af de datum van het vonnis waarin de faling wordt uitgesproken.
Ingeval de bezetter zich schuldig maakt aan een contractuele wanprestatie heeft de eigenaar het recht om de bezetting ter bede zonder kosten en zonder tussenkomst van de rechter te beëindigen op de datum van de aangetekende zending die de wanprestatie vaststelt.
15. Uitbatings-, milieu-, stedenbouwkundige en/of andere vergunningen
De bezetter dient zelf zorg te dragen voor het verkrijgen van de vereiste vergunningen (zowel stedenbouwkundige als milieu- als exploitatievergunningen) en ontheffingen voor de uitoefening van zijn bedrijf; weigering of intrekking ervan zal nimmer aanleiding kunnen geven tot de ontbinding of nietigverklaring van deze overeenkomst of tot enige andere actie tegen de eigenaar, noch houdt het geenszins een opschorting in van enige verplichting van de bezetter.
16. Woonplaatskeuze
Voor de uitvoering van deze overeenkomst kiezen partijen onherroepelijk woonplaats op de maatschappelijke zetel waar alle betekeningen aan partijen geldig zullen worden gedaan.
17. Interpretatie en geldigheid van de Overeenkomst
De geldigheid van de overeenkomst wordt niet aangetast door de nietigheid van één of meer bepalingen die hierin zijn begrepen.
Indien enige bepaling nietig en/of onafdwingbaar zou zijn, zullen de partijen ze in gemeen overleg vervangen door een alternatieve tekst die wel geldig en afdwingbaar is en die dezelfde gevolgen heeft als de oorspronkelijke tekst.
18. Wijzigingen
De wijzigingen aan deze overeenkomst dienen schriftelijk te gebeuren en ondertekend te worden door de partijen.
19. Geschillenregeling
In geval van betwistingen is Belgisch recht van toepassing en zijn enkel de Rechtbanken van Dendermonde bevoegd.
Voor akkoord opgemaakt te Aalst op … 2023 in twee exemplaren waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen.
MEUROP 2020:
Mijnheer Paul Lievens
PureC bv, De Heer Paul Cordier
Lokaal bestuur Bonheiden:
De Heer Lode Van Looy
Mevrouw Ethel Van den Wijngaert
Op 03/05/2022 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor het ontbossen, het bouwen van een eengezinswoning en het aanleggen van verhardingen en een zwembad in de Kraaivenstraat 34.
De strook grond, gelegen voor de rooilijn, wordt gratis aan de gemeente afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Op 03/05/2022 werd de omgevingsvergunning nr. 2021/312 voor het ontbossen, het bouwen van een eengezinswoning en het aanleggen van verhardingen en een zwembad in de Kraaivenstraat 34 afgegeven. Het perceel wordt getroffen door de rooilijn vastgesteld in het BPA nr. 21 Zilverberklaan goedgekeurd bij besluit van de gemeenschapsminister van 01/10/1985.
Een perceel met een oppervlakte van 50 m², gelegen voor de rooilijn, wordt door de eigenaar gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 1A op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling sectie C perceel 243 M P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor het perceel van de Kraaivenstraat nr. 34 wordt grondafstand gedaan. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen Kraaivenstraat 34 met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 C 243 M P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 07/10/2021 keurde de gemeenteraad een samenwerkingsovereenkomst met PIDPA, Aquafin en de gemeente Keerbergen goed met betrekking tot de uitvoering van wegen- en rioleringswerken in de Watermolenstraat, Dennenlaan, Taboralaan, Nieuwe Dreef, Kleine Paalstraat, Raambeeklaan, Rivierenlaan, Oude Schrieksebaan, Witthemhof Hellewelweg en zijstraat Weynesbaan.
PIDPA werd ingevolge deze samenwerkingsovereenkomst aangesteld als opdrachtgevend bestuur.
Het gemeentelijk aandeel in de werken bestaat uit de volledige vernieuwing van de bovenbouw. De straten zullen als volgt worden aangelegd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het definitieve ontwerp (aanbestedingsdossier) en het gemeentelijk aandeel goed te keuren.
Raming gemeentelijk aandeel: € 603.776,00 + € 126.792,96 (21% btw verlegd) = € 730.568,96 incl. 21% btw.
In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht, gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio, wordt voorzien in de aanleg van riolering in de Watermolenstraat, Dennenlaan, Taboralaan, Nieuwe Dreef, Kleine Paalstraat, Raambeeklaan, Rivierenlaan, Oude Schrieksebaan, Witthemhof Hellewelweg en zijstraat Weynesbaan. Hiervoor werd met PIDPA, Aquafin en de gemeente Keerbergen een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Volgens voormelde samenwerkingsovereenkomst zal PIDPA optreden als opdrachtgevend bestuur, maar staan alle partijen in voor de goedkeuring van het ontwerp dat te hunnen laste is.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het ontwerp (aanbestedingsdossier), evenals het gemeentelijk aandeel in de werken goed te keuren.
Het gemeentelijk aandeel in de werken bestaat uit de volledige vernieuwing van de bovenbouw. De straten zullen als volgt worden aangelegd:
De uitvoering van wegen- en rioleringswerken omvat een overheidsopdracht voor de uitvoering van werken.
PIDPA treedt op als opdrachtgevend bestuur, maar volgens met deze laatste afgesloten samenwerkingsovereenkomst staan alle partijen in voor de financiering en goedkeuring van het ontwerp voor het deel dat te hunnen laste is.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2023/00096 van Financiele dienst van 12 mei 2023
Artikel 1 – Hecht goedkeuring aan het ontwerp voor de wegen- en rioleringswerken in de Watermolenstraat, Dennenlaan, Taboralaan, Nieuwe Dreef, Kleine Paalstraat, Raambeeklaan, Rivierenlaan, Oude Schrieksebaan, Witthemhof Hellewelweg en zijstraat Weynesbaan, in het bijzonder voor wat betreft het gemeentelijk aandeel in de werken namelijk de vernieuwing van de bestaande bovenbouw, waarvan de kosten worden geraamd op € 603.776,00 + € 126.792,96 (21% btw verlegd) = € 730.568,96 incl. 21% btw.
Artikel 2 – Stelt vast dat de definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel door het college van burgemeester en schepenen zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.
Het gemeentehuis van Bonheiden werd in 2006 in gebruik genomen. Sindsdien zijn de noden voor het gebouw gewijzigd door maatschappelijke en organisatorische veranderingen. Zo is er een toenemend bewustzijn rond de problematiek van privacy, werken de gespecialiseerde diensten op afspraak en werden diensten en takenpakketten anders ingedeeld. Om aan deze noden tegemoet te komen, wordt een binnenhuisarchitect aangesteld om de herindeling en herinrichting van het gemeentehuis te onderzoeken.
Daarnaast wordt in deze opdracht ook onderzocht hoe de algemene sociale diensten en het administratieve gedeelte van de thuisdiensten geïntegreerd kunnen worden in het gemeentehuis. Dit om een nog meer doorgedreven samenwerking tussen gemeente en OCMW te promoten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een overheidsopdracht op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 100.000 incl. btw.
De herinrichting van het gemeentehuis is de laatste stap in het project dienstverlening dat aan het begin van de huidige legislatuur werd opgestart. Binnen dit project werden al verschillende stappen gezet om de dienstverlening van het gemeentehuis te verbeteren:
De herindeling en herinrichting van het gemeentehuis is de laatste stap die voorzien werd binnen het huidige traject dienstverlening. Specifiek zal er gevraagd worden aan de binnenhuisarchitect om aandacht te besteden aan volgende elementen:
De opdracht zal in verschillende stappen verlopen:
De uitvoering van de werken zal plaatsvinden in de volgende legislatuur. Aan de binnenhuisarchitect zal gevraagd worden om de aanstelling van de aannemer en het verloop van de werken nauwgezet mee op te volgen.
Raming: € 100.000 incl. btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2023/00098 van Financiele dienst van 12 mei 2023
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanstelling binnenhuisarchitect voor de herinrichting van het gemeentehuis' vast, zoals vermeld in het bestek 2023/RR-450 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 09/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 09/06/2023 om 17.30 u. vindt er in Schoutetstraat 2, 2800 Mechelen een algemene vergadering plaats. De volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IGEMO die op 09/06/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigden in de algemene vergadering van 09/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Julie De Clerck als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervangend afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 26/04/2023.
Artikel 4 - Een afschrift van deze beslissing wordt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO bezorgd.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 15/06/2023 vindt er een digitale algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 15/06/2023 vindt er om 18.00 u. een digitale algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PONTES die op 15/06/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 15/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Luc De Weerdt als afgevaardigde en Pascal Vercammen, als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 16/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 16/06/2023 vindt er om 17.30 u. een algemene vergadering plaats in Leuvensesteenweg 443D, 2812 Mechelen in zaal Themis.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVAREM dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IVAREM die op 16/06/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 16/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging IVAREM het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM. Bij afwezigheid van de in artikel 3 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM te vertegenwoordigen.
Artikel 5 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVAREM.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 16/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 16/06/2023 vindt er om 11.00 u. een algemene vergadering plaats in Desguinlei 246 te Antwerpen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PIDPA die op 16/06/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 16/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 16/06/2023 om 11.30 u. vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is voor de activiteiten watervoorziening en riolering aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Voorgenomen transactie
De bestuursorganen van PIDPA en water-link hebben te kennen gegeven te willen overgaan tot een herstructureringsoperatie teneinde hun krachten geografisch te bundelen en samen aan integraal waterbeheer te doen. De voorgenomen herstructurering zal leiden tot een schaalvergroting, risicospreiding, de mogelijkheid tot slim investeren en synergievoordelen.
In het kader van deze verregaande samenwerking wordt gekozen voor een opsplitsing tussen water en riolering in twee juridische entiteiten. De achterliggende redenen hiervoor zijn de verschillende achtergronden en historieken van beide bedrijven alsook de verschillende organisatie van de twee hoofdactiviteiten (drinkwater‐ en riolering) waardoor er juridische, financiële en fiscale belemmeringen zouden ontstaan in geval van de keuze voor één entiteit. Daarnaast zullen de entiteiten onderworpen worden aan een verschillend belastingstatuut. De fusie tussen PIDPA en water‐link zal aldus bestaan uit twee fusie‐entiteiten: Water‐Entiteit (het huidige water-link) en Rio‐Entiteit (het huidige PIDPA).
De Water-Entiteit zal alle watervoorzieningsactiviteiten (distributie, productie, transport en industrie) van beide verenigingen combineren. De Rio-Entiteit zal de rioleringsactiviteiten van beide verenigingen samenbrengen, vertrekkende vanuit de huidige rioleringsformules bij PIDPA en water-link. De Water-Entiteit zal alle personeel van de huidige waterbedrijven PIDPA en water-link omvatten en fungeren als werkmaatschappij voor de Rio-Entiteit. Dit laat toe om maximaal de beoogde synergie-effecten te realiseren.
De duurtijden van PIDPA resp. water-link verstrijken in principe eind 2023 resp. eind 2025. Om te vermijden dat op korte termijn na goedkeuring van de transactie door de algemene vergaderingen moet worden besloten tot verlenging, hebben de raden van bestuur van beide verenigingen ervoor gekozen om het verlengingsbesluit samen met de transactie ter goedkeuring voor te leggen aan hun respectievelijke algemene vergaderingen. Tevens zullen de duurtijden van de verenigingen in het kader van de transactie worden gelijkgeschakeld, zodat zij beide een resterende duurtijd van 18 jaar zullen hebben.
De voorgenomen transactie is deels goed te keuren door de algemene vergaderingen van de betrokken verenigingen en deels goed te keuren door hun respectievelijke raden van bestuur. Aan de algemene vergaderingen van de verenigingen die worden gehouden in juni 2023 wordt gevraagd onder meer de aan de transactie verbonden statutenwijzigingen en verlengingsdossiers goed te keuren. De raden van bestuur van de verenigingen zullen worden gemachtigd de inwerkingtreding van de besluiten van de respectievelijke algemene vergaderingen vast te stellen in functie van de goedkeuring van de overige transactiestappen. De raden van bestuur zullen vervolgens in het najaar van 2023 de meer technische aspecten verbonden aan de transactie goedkeuren en de inwerkingtreding vaststellen.
Momenteel is voorzien dat de inwerkingtreding op of omstreeks het jaareinde zal plaatsvinden. De inwerkingtreding van de transactie zal in ieder geval na het behalen van alle goedkeuringen binnen een korte tijdsperiode gefaseerd plaatsvinden. Er wordt echter over gewaakt dat er volledige continuïteit van de dienstverlening is.
Procedurele aspecten
Op hoofdlijnen zal de realisatie van de transactie tot stand komen door (1) het onderbrengen van de bestaande rioleringsactiviteiten van water-link en PIDPA in de bestaande entiteit PIDPA, (2) het onderbrengen van de bestaande watervoorzieningsactiviteiten van water-link en PIDPA in de bestaande entiteit water-link, en (3) het omvormen van de bestaande entiteit PIDPA tot de Rio-Entiteit en de bestaande entiteit water-link in de Water-Entiteit. De deelnemers die op vandaag aangesloten zijn bij de ene vereniging voor de activiteit die wordt ingekanteld in de andere vereniging, zullen in het kader van de transactie deelnemer worden van de andere entiteit.
Concreet zullen daartoe volgende stappen moeten worden doorlopen.
(i) water-link treedt uit PIDPA aan nominale waarde
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link als deelnemer uittreden uit PIDPA aan nominale waarde overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 422, eerste lid van het Decreet over het lokaal bestuur. Ingevolge de uittreding worden 4.550 aandelen PIDPA vernietigd en ontvangt water-link een scheidingsaandeel van € 11.375 van PIDPA (zijnde € 2,50 per aandeel). Ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten moet voorafgaand aan de algemene vergadering met deze uittreding instemmen. Bovendien moet deze uittreding worden goedgekeurd door de algemene vergadering van PIDPA.
(ii) Verlenging watervoorzieningsactiviteit water-link
In de marge van de voorgenomen transactie werd overwogen dat de duurtijd van water-link eind 2025 zou verstrijken.
Teneinde te vermijden dat deelnemers van de Water-Entiteit zich na de inwerkingtreding van de transactie op korte termijn opnieuw zouden moeten buigen over de verlenging van de vereniging, is ervoor gekozen om als onderdeel van de transactie de buitengewone algemene vergadering te laten besluiten tot verlenging van de duur voor de activiteit watervoorziening van water-link. Sinds het decreet van 17/02/2023 tot wijziging van het Decreet over het lokaal bestuur dient dit besluit in bepaalde gevallen niet langer genomen te worden door de laatste algemene vergadering voorafgaand aan het verstrijken van de duurtijd. De transactie bevindt zich in het toepassingsgebied van het nieuwe decreet.
De verlenging van de watervoorzieningsactiviteit tot en met 31/12/2041 zal aan de algemene vergadering worden voorgelegd, zodat deze een resterende duurtijd van 18 jaar heeft.
De algemene vergadering van water-link heeft op 18/12/2013 besloten om de duur van de vereniging te verlengen tot 31/12/2025. Gezien deze verlengingsbeslissing, zal de algemene vergadering van water-link tevens moeten besluiten tot niet-verlenging en vervroegde ontbinding van diens rioleringsactiviteit overeenkomstig artikel 425 van het Decreet over het lokaal bestuur.
(iii) Verlenging rioleringsactiviteit PIDPA
Eind 2023 verstrijkt de duurtijd van PIDPA in ieder geval.
In het kader van de voorgenomen transactie zal aan de algemene vergadering van PIDPA de verlenging van de rioleringsactiviteit ter goedkeuring worden voorgelegd.
In navolging van het bovenstaande wordt aan de deelnemers van PIDPA verzocht te besluiten tot verlenging van PIDPA en, in de mate zij op vandaag zij aangesloten bij de rioleringsactiviteit, deel te nemen aan de verlenging. De verlenging van de rioleringsactiviteit zal aan de algemene vergadering van PIDPA worden voorgelegd voor een periode van 18 jaar met ingang van 01/01/2024 tot en met 31/12/2041.
PIDPA werd ruim 110 jaar geleden opgericht om de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare drinkwatervoorziening. Sinds meer dan 15 jaar is PIDPA ook een toonaangevende speler op de rioleringsmarkt. Haar rioleringsoplossingen op maat werden ondertussen in 46 steden en gemeenten geïmplementeerd, zoals ook in de gemeente Bonheiden. Met het oog op een verhoogde samenwerking tussen verschillende actoren binnen de watersector zal PIDPA samen met water-link ingevolge de transactie een integraal waterbedrijf vormen, bestaande uit twee afzonderlijke entiteiten.
Jaren geleden heeft PIDPA de omslag gemaakt van een traditioneel nutsbedrijf naar een klant- en marktgedreven onderneming. Zij voorziet voor haar klanten, onze burgers en bedrijven, in uitgebreide communicatiemogelijkheden, zoals een gratis klantenservicelijn, de website en sociale media. Op deze manier kunnen klanten snel bij PIDPA terecht met hun vragen.
Bij PIDPA staat ‘duurzaamheid’ in al haar betekenissen centraal in haar werking, waarbij PIDPA in een duurzaam rioleringsbeleid investeert door middel van het voldoen van wettelijke verplichtingen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Daardoor is het als bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke sociaaleconomische partner, die een toekomstgericht beleid voert op het vlak van milieu, economie en maatschappij. Dit duurzaamheidsbeleid werd doorgetrokken tot in haar werking.
PIDPA blinkt uit in haar activiteiten. De kwaliteit van de door haar geleverde goederen en diensten staan steeds voorop. PIDPA laat hier niets aan het toeval over. Dankzij de verdere professionalisering van het assetmanagement onderhoudt zij als een goed huisvader haar uitgebreide infrastructuur. Daardoor wordt niet alleen het comfort van de gebruikers en de efficiëntie van haar werkzaamheden verhoogd, maar ook aandacht gegeven aan een milieubewust en toekomstgericht resultaat.
Daarnaast is PIDPA een financieel gezond bedrijf dat blijft investeren in het voortdurend optimaliseren van en investeren in haar werking met een nadrukkelijke focus op kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Het voorliggende verlengingsdossier geeft een duidelijk beeld over PIDPA, haar dagelijkse werking en hetgeen zij reeds verwezenlijkt heeft voor de aangesloten steden en gemeenten en hun inwoners en bedrijven.
De bovenstaande principes die PIDPA hanteert in haar bedrijfswerking, vertalen zich voor de gemeente Bonheiden concreet als volgt:
Rekening houdende met de elementen aangebracht in het bijgevoegde verlengingsdossier en de bovenstaande argumenten, verzoekt de gemeente Bonheiden om de opdrachthoudende vereniging PIDPA te verlengen voor wat de rioleringsactiviteit betreft, gaat onze gemeente akkoord met een deelname aan de verlenging en bevestigt de bijhorende beheersoverdracht aan PIDPA voor de rioleringsactiviteit.
De duurtijd van de watervoorzieningsactiviteit van PIDPA zal bijgevolg niet worden verlengd. Om aan de raad van bestuur van de Vereniging de nodige flexibiliteit te bieden met betrekking tot de inwerkingtreding van die ontbinding, wordt voorgesteld aan de gemeenten om voor de goede orde en voor zoveel als nodig te verzoeken en te besluiten tot vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit.
(iv) Omvorming tot Rio- en Water-Entiteit
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link nadien worden omgevormd tot de nieuwe Water-Entiteit, waarin de watervoorzieningsactiviteit van water-link behouden blijft. Tevens zal PIDPA worden omgevormd tot nieuwe Rio-Entiteit, waarin de rioleringsactiviteit van PIDPA behouden blijft.
Naar aanleiding van de omvorming tot de Rio-Entiteit resp. de Water-Entiteit dienen de statuten van PIDPA en water-link gewijzigd te worden teneinde ze in overeenstemming te brengen met de principes die waren overeengekomen tussen de raden van bestuur van de betrokken verenigingen op vlak van compartimentering, bestuur, e.d. De gemeente Bonheiden heeft samen met de oproepingsbrief de ontwerpen van nieuwe statuten en artikelsgewijze commentaren ontvangen.
Als onderdeel van het globaal akkoord met betrekking tot de transactie werd onder meer overeengekomen op welke manier de aandelen in de betrokken verenigingen moeten worden aangehouden na inwerkingtreding van de transactie. De aandelenverdeling binnen de Rio-Entiteit zal volledig worden bepaald op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 01/01/2023. De aandelenverdeling binnen de Water-Entiteit zal worden bepaald op basis van een economische waardering van de watervoorzieningsactiviteit van PIDPA en water-link. Vervolgens zal afhankelijk van de deelactiviteit het aantal aandelen verder worden verdeeld op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 01/01/2023 of worden toegewezen aan een specifieke deelnemer. Dat betekent dat de aandelenverdeling binnen de bestaande verenigingen dient te worden herschikt ingevolge de transactie. Iedere individuele deelnemer heeft in dat verband ook een technische fiche ontvangen waarin zijn huidige en toekomstige situatie wordt beschreven.
(v) Overdracht watervoorzieningsactiviteit PIDPA
Uit het voorgaande blijkt dat enkel de rioleringsactiviteit van PIDPA zal worden verlengd in het kader van de omvorming van de Rio-Entiteit, terwijl diens watervoorzieningsactiviteit niet zal worden verlengd. Bijgevolg dient naar een alternatieve beheersvorm te worden gezocht voor de watervoorzieningsactiviteit van PIDPA. In het kader van de beoogde samenwerking werd geoordeeld dat water-link daarvoor de meest geschikte partner is.
Om die reden zal PIDPA op haar beurt door middel van een koop-verkoop haar watervoorzieningsactiviteit overdragen aan water-link. De koopprijs voor deze koop-verkoop zal blijven uitstaan als een vordering, waarna deze door PIDPA in water-link zal worden ingebracht tegen uitgifte van aandelen door deze laatste. Overeenkomstig artikel 420, tweede lid van het Decreet over het lokaal bestuur dient de toetreding van een opdrachthoudende vereniging tot een andere opdrachthoudende vereniging te worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de toetredende opdrachthoudende vereniging. Bijgevolg zal de toetreding door PIDPA ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering van PIDPA. Aangezien PIDPA op vandaag nog niet is aangesloten bij water-link/de Water-Entiteit, dient ook de algemene vergadering van water-link haar goedkeuring te verlenen aan deze toetreding.
(vi) Rioleringsgemeenten water-link treden uit water-link en treden toe tot PIDPA
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen uittreden uit water-link overeenkomstig de procedure gebiedsuitwisseling zoals voorzien in artikel 422, tweede lid van het Decreet over het lokaal bestuur. Deze uittreding behoeft in principe geen voorafgaand besluit van de algemene vergadering.
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen in het kader van dezelfde procedure kort nadien toetreden tot PIDPA.
De Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove zijn op vandaag nog geen deelnemer van PIDPA. Bijgevolg moet de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot PIDPA worden goedgekeurd door de algemene vergadering van PIDPA.
Bij de inwerkingtreding wordt erover gewaakt dat er volledige continuïteit van dienstverlening is.
(vii) Watergemeenten PIDPA treden toe tot water-link
PIDPA zal deze aandelen in de watervoorzieningsactiviteit water-link slechts voor een zeer beperkte periode aanhouden. Kort na de aandelenuitgifte zal PIDPA de betrokken aandelen overdragen aan haar deelnemers die waren aangesloten bij diens watervoorzieningsactiviteit. Deze uitkering zal gebeuren overeenkomstig hun bevolkingscijfer per 01/01/2023. PIDPA zal een aandeel in water-link blijven aanhouden in het kader van de dienstverlening door water-link. In het kader van die overdrachten dienen de deelnemers van PIDPA toe te treden tot water-link, welke toetreding overeenkomstig artikel 420, eerste lid van het Decreet over het lokaal bestuur de goedkeuring vereist van de algemene vergadering van water-link.
In navolging van het voorgaande wordt aan de deelnemers van PIDPA voorgelegd om in het kader van de transactie toe te treden tot water-link en om aan deze laatste een beheersoverdracht te doen voor wat de watervoorziening op hun grondgebied betreft. Voor de gemeente Baarle-Hertog zal deze beheersoverdracht beperkt zijn tot het gedeelte van het grondgebied dat niet in de exclave ligt.
Voor deze toetreding en beheersoverdracht verwijst de gemeente naar de elementen aangehaald in de beschrijvende nota die zij samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering heeft ontvangen. In het bijzonder verwijst zij naar het feit dat de Water-Entiteit als integraal waterbedrijf als gevolg van de voorgenomen fusie tussen PIDPA en water-link een circulair waterbeheer zal aanbieden. Daarmee kan de Water-Entiteit onder meer snel en efficiënt inspelen op de hedendaagse waterproblemen (droogte, overstromingen, ...) en de waterhuishouding van de gemeente beter afstemmen in het groter geheel waar ook de Rio-Entiteit deel van zal uitmaken.
Rekening houdende met de elementen aangehaald in de begeleidende nota, de unieke samenwerking die wordt beoogd tussen de Rio-Entiteit (het huidige PIDPA) en de Water-Entiteit (het huidige water-link) ingevolge de inwerkingtreding van de transactie en het feit dat water-link/de Water-Entiteit de watervoorzieningsactiviteit van het huidige PIDPA vanuit een continuïteitsgedachte zal verderzetten, besluit de gemeente Bonheiden:
(viii) Afsluiten concessieovereenkomst met Water-Entiteit
De gemeente Bonheiden zal naar aanleiding van de toetreding tot de Water-Entiteit een concessieovereenkomst afsluiten met de Water-Entiteit. Die concessieovereenkomst zal de samenwerking tussen de gemeente en Water-Entiteit mee vorm geven. Via deze overeenkomst zal de gemeente immers bepaalde algemene exploitatierechten en concessies op infrastructuur toestaan aan Water-Entiteit teneinde deze laatste toe te laten om haar voorwerp en maatschappelijke doelstelling na te streven. Aldus is het noodzakelijk voor de goede werking van Water-Entiteit en dus de productie, transport en distributie van water om deze concessieovereenkomst af te sluiten. In ruil voor de onder de concessieovereenkomst toegestane rechten kan de gemeente aanspraak maken op de vergoedingen die in deze overeenkomst zijn voorzien.
Daarnaast regelt de concessieovereenkomst andere rechten en plichten van zowel de gemeente Bonheiden als de Water-Entiteit. Het afsluiten van deze overeenkomst zal dus eveneens de rechtszekerheid van de gemeente met betrekking tot de watervoorziening ten goede komen.
(ix) Afsluiten overeenkomst met betrekking tot deelnemerschap Water-Entiteit
In het kader van de transactie wenst de gemeente, samen met de andere deelnemers van de Water-Entiteit die daartoe bereid zijn, een overeenkomst af te sluiten teneinde bepaalde van de rechten en verplichtingen als deelnemers van de Water-Entiteit vast te leggen. In het bijzonder zullen deze afspraken onder meer betrekking hebben op de modaliteiten van mogelijke dividenduitkeringen door de Water-Entiteit aan de gemeentelijke deelnemers. De partijen bij deze overeenkomst zijn mening dat de betrokken afspraken in het belang van de Water-Entiteit zijn.
Om tot voornoemde transactie te kunnen komen, dienen de buitengewone algemene vergaderingen van PIDPA en water-link zich over de transactie in het algemeen en de daarmee samenhangende besluiten te buigen. Op 16/06/2023 vindt er om 11.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in het hoofdkantoor op volgend adres: Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Samen met deze oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering, ontving de gemeente eveneens een kopie van een beschrijvende nota, een technische presentatie, een individuele fiche, het verlengingsdossier van PIDPA, de template concessieovereenkomst voor de deelnemers van PIDPA, het ontwerp van overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit, het ontwerp van uittredingsovereenkomst tussen PIDPA en water-link en de ontwerpstatuten voor zowel PIDPA als water-link na inwerkingtreding van de voorgestelde transactie. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden. Een kopie van deze documenten wordt bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Ingevolge deelname aan de transactie en toetreding tot de concessieovereenkomst, zal de de gemeente Bonheiden op het moment van de inwerkingtreding van de transactie aanspraak kunnen maken op de volgende vergoedingen:
Deze vergoedingen komen in de plaats van de bestaande vergoedingen.
Artikel 1 - Bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van PIDPA op 16/06/2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2 - Neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van PIDPA op 16/06/2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3 - Keurt de deelname aan de transactie bestaande uit:
(hierna de “Transactie”) goed, met dien verstande dat de verschillende deelbesluiten pas uitwerking zullen hebben in de mate de volledige Transactie wordt goedgekeurd.
Artikel 4 - Stemt in met de voorgestelde uittreding van water-link uit PIDPA, evenals met het feit dat het scheidingsaandeel van water-link gelijk zal zijn aan de nominale waarde van € 2,50 per aandeel waarop water-link had ingeschreven.
Artikel 5 - Keurt de statutenwijziging van PIDPA, zoals zij haar werd voorgelegd, integraal goed.
Artikel 6 - Keurt het voorstel tot toetreding van de steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot PIDPA goed.
Artikel 7 - Keurt de deelname aan de herschikking van de aandelen uitgegeven door PIDPA conform het criterium voorzien in de voorgestelde statutenwijziging, als gevolg waarvan de aandelen uitgegeven door PIDPA na inwerkingtreding van de Transactie zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 01/01/2023 cf. de individuele fiche die de gemeente samen met de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering ontvangen heeft.
Artikel 8 - Verzoekt, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet over het lokaal bestuur, tot verlenging van de rioleringsactiviteit van PIDPA voor een duur van 18 jaar met ingang van 01/01/2024 tot en met 31/12/2041, en tot niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit.
Artikel 9 - Besluit, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet over het lokaal bestuur, tot deelname aan de verlenging van de rioleringsactiviteit van PIDPA voor een duur van 18 jaar met ingang van 01/01/2024 tot en met 31/12/2041. Zij besluit deelnemer te blijven van PIDPA voor de rioleringsactiviteit en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
Artikel 10 - Beslist tot toetreding tot de opdrachthoudende vereniging water-link voor diens activiteit watervoorziening, verzoekt de toetreding van de gemeente tot de opdrachthoudende vereniging door de algemene vergadering te laten aanvaarden en besluit tot beheersoverdracht aan water-link voor wat de watervoorziening betreft.
Tevens keurt de gemeenteraad de concessieovereenkomst met en de overeenkomst betreffende deelnemerschap van de Water-Entiteit goed.
Tevens keurt de gemeenteraad, voor zover dat vereist zou zijn voor een ordelijke inwerkingtreding van de Transactie, de vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit van PIDPA goed. In ieder geval verzoekt de gemeenteraad akte te nemen van de niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit en de uittreding van de gemeente Bonheiden uit het betrokken compartiment, daarbij bevestigend dat het scheidingsaandeel van de gemeente Bonheiden zal worden uitbetaald in aandelen water-link/Water-Entiteit gelet op de opdracht die de gemeente geeft aan water-link/de Water-Entiteit en de manier waarop de Transactie geïmplementeerd wordt.
Artikel 11 - Keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
Artikel 12 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 16/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 13 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 14 - Zendt een afschrift van deze beslissing aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS.
Op 20/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CREAT/FARYS/TMVS.
Op 20/06/2020 vindt er een digitale algemene jaarvergadering. De volgende punten staan geagendeerd:
Varia
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van TMVS/FARYS dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van TMVS, die op 20/06/2023 om 17.30 u. plaatsvindt in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Varia
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering, zijnde Eddy Michiels, van 20/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging CREAT/FARYS/TMVS het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan de dienstverlenende vereniging CREAT/FARYS/TMVS.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 22/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 22/06/2023 vindt er om 16 u. een algemene vergadering (fysiek en digitaal) plaats in het Technologiehuis - Cipalstraat 3, 2440 Geel.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van CIPAL dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL die op 22/06/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 22/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging CIPAL het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als afgevaardigde en Pascal Vercammen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad van 29/03/2023.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 23/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 23/06/2023 vindt er om 18.00 u. een algemene vergadering plaats in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55-59 te 1930 Zaventem.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVERLEK dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IVERLEK die op 23/06/2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 23/06/2023 van de intergemeentelijke vereniging IVERLEK het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van respectievelijk 29/03/2023 en 27/03/2019.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVERLEK.
Op 01/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechterlijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaand aan deze gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 01/06/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan vzw Krankhoeve.
Op 12/06/2023 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 12/06/2023 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Eddy Michiels, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.
Vanaf september 2022 wordt gewerkt met een enveloppenfinanciering voor de subsidiering van voor- & naschools toezicht. Op 06/03/2023 werd deze nieuwe maatregel geëvalueerd met de directies en er wordt voorgesteld om vanaf september 2023 enkele wijzingen door te voeren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassingen goed te keuren goed te keuren.
Dankzij het flankerend onderwijsbeleid kunnen gemeenten een beleid voeren waarmee ze alle kinderen bereiken die op hun grondgebied school lopen.
Flankerend onderwijsbeleid wordt gedefinieerd als het geheel van acties van een lokaal bestuur om een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren en legt een sterke focus op gelijke onderwijskansen.
Het kader werd vastgelegd in het Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau.
Het Decreet bestaat uit twee onderdelen: de sociale voordelen en andere voordelen.
De sociale voordelen hebben een verplichtend karakter. Zodra de gemeente beslist een sociaal voordeel toe te kennen is ze verplicht dit toe te kennen aan al de scholen binnen de gemeente.
De lijst met sociale voordelen is limitatief:
De andere voordelen zijn meer vrijblijvend. Ze moeten pas worden toegekend als de gemeente ze toekent aan één school waarvan zijzelf niet de inrichter is.
Het gemeentebestuur mag ervoor kiezen om dit voordeel als inrichter alleen in de eigen scholen toe te kennen.
In 2022 werd beslist om voor het ochtend- en avondtoezicht te werken met een budget per leerling, de scholen staan vanaf dan zelf in voor de organisatie van ochtend- en avondtoezicht. Op 06/03/2023 vond een overleg plaats met de directies van de niet-gemeentelijke scholen. Het verslag bevindt zich in bijlage.
De saldi 2022 betreffende het ochtend- en avondtoezicht werden overlopen.
Er worden vanuit de scholen een aantal bezorgdheden geuit. Aan een aantal bezorgdheden wil het gemeentebestuur graag tegemoet komen. Het subsidiereglement voorziet geen mogelijkheid om de overheadkost te vergoeden, er wordt voorgesteld dit vanaf september 2023 wel te voorzien met een maximumpercentage van 5% van de totale subsidie voor ochtend- en avondtoezicht. Door de inflatie wordt ook voorgesteld om het budget te verhogen naar € 100 per leerling.
Om deze wijzigingen door te voeren dient het reglement te worden aangepast, meer bepaald artikel 2.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2023/00100 van Els Van Bever van 12 mei 2023
Artikel 1 - Heft met ingang van 01/09/2023 volgend besluit op:
Artikel 2 - Stelt met ingang van 01/09/2023 het kader voor maatregelen in het kader van flankerend onderwijsbeleid vast als volgt:
1. VISIE
Het idee achter de reglementering rond de sociale voordelen is dat een lokaal bestuur geen concurrentievoordeel mag creëren ten opzichte van de andere onderwijsnetten door vanuit het gemeentebudget, niet de werkingstoelagen of remgelden, uitsluitend voor de eigen scholen dingen te organiseren en te financieren.
Het gemeentebestuur wilt, binnen de budgettaire mogelijkheden, een beleid voeren waarmee ze alle kinderen bereiken die op hun grondgebied naar school gaan en het onderwijs steunen in zijn maatschappelijk taak om gelijke kansen te creëren.
2. TOEPASSINGSGEBIED
Dit reglement is van toepassing op alle basisscholen van andere schoolbesturen die gelegen zijn op het grondgebied van Bonheiden.
3. BEGRIPPEN EN ALGEMENE PRINCIPES
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° Sociale voordelen
Sociale voordelen zijn een onderdeel van het decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30/11/2007 en zijn latere wijzigingen.
Het gemeentebestuur is verplicht om dezelfde voordelen toe te kennen aan de scholen van andere schoolbesturen, gelegen op hun grondgebied, als die erom verzoeken. De andere scholen worden pas rechthebbend als zij zich minimaal aan dezelfde voorwaarden houden als door het gemeentebestuur opgelegd aan de eigen scholen.
2° Soorten sociale voordelen
3° Ochtend- en avondtoezicht: is elke vorm van toezicht die voor of na de normale aanwezigheid georganiseerd wordt. De ‘normale aanwezigheid van de leerlingen’ begint een kwartier voor het belsignaal tot een kwartier na het belsignaal. Dit geldt zowel voor ‘s morgens als ‘s avonds. Binnen deze periode vallen de leerlingen onder de hoede van de school.
4° Middagtoezicht: Dit betreft zowel middag-als middagmaaltoezicht gedurende één uur op volledige schooldagen. Woensdagmiddagtoezicht blijft dus buiten de scope van sociaal voordeel.
4. OCHTEND- EN AVONDTOEZICHT
Artikel 1 Voorwaarden
§1 Het toekennen van sociaal voordeel ochtend- en avondtoezicht is van toepassing zolang de gemeente dit sociaal voordeel toekent aan de gemeentescholen rekening houdend met de budgettaire mogelijkheden.
§2 De schoolbesturen die gebruik willen maken van dit sociaal voordeel moeten:
De tarieven volgen vastgelegd in de buitenschoolse kinderopvang, De Wiebelboom, heden bepaald op € 1 per begonnen half uur .
§3 Dit sociaal voordeel heeft betrekking op de (bruto) vergoeding incl. vakantiegeld, eindejaartoelage, fietsvergoeding en maaltijdcheques van de toezichters.
§4 Toezichters worden aangeworven door het schoolbestuur die het voordeel geniet.
Artikel 2 Berekening
§1 Het beschikbare budget van € 100 per leerling per dienstjaar voor ochtend- en avondtoezicht toezicht wordt verdeeld op basis van het leerlingenaantal van de telling van 1 februari van het jaar waarin het sociaal voordeel wordt gerekend.
§2 Het toegekende bedrag mag nooit meer zijn dan de effectieve uitgave aan toezicht. De financiële dienst kan dit bekijken op basis van loonstaten of onkostennota’s.
§ 3 Er wordt toegestaan dat er een overheadkost van 5 % op de bewezen kosten wordt gerekend.
§4 De afrekening gebeurt twee keer op een jaar:
§5 De scholen bezorgen ten laatste eind maart een kopie van het document van de Vlaamse overheid waarin vermeld staat hoeveel leerlingen er zijn ingeschreven op 1 februari aan de financiële dienst.
§6 Bijkomend ontvangen de scholen per jaar een budget van € 150 voor spelmateriaal. Dit wordt uitbetaald na voorlegging van aankoopbewijzen.
§7 De financiële dienst zorgt voor de uitbetaling na de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
5. MIDDAGTOEZICHT
Artikel 3 Voorwaarden
§1 Het toekennen van sociaal voordeel middag toezicht is van toepassing zolang de gemeente dit sociaal voordeel toekent aan de gemeentescholen rekening houdend met de budgettaire mogelijkheden.
§2 Het middagtoezicht gebeurt in de lokalen waar de leerlingen hun middagmaal nuttigen.
§3 Het middagtoezicht is kosteloos voor de ouders.
§4 Het personeel wordt minimaal vergoed ofwel via loonbarema 202 (onderwijs) ofwel niveau C (gemeente)
§5 Dit sociaal voordeel heeft enkel betrekking op de (bruto) vergoeding incl. vakantiegeld, eindejaartoelage, fietsvergoeding en maaltijdcheques van de toezichters.
§6 Toezichters worden aangeworven door het schoolbestuur die het voordeel geniet.
Artikel 4. Berekening
§1 Er wordt een toelage verleend per volledige schijf van 50 leerlingen.
§2 Het aantal rechthebbende leerlingen wordt bepaald op basis van het gemiddelde van tijdens de middagbewaking aanwezige leerlingen tijdens de maanden september, oktober en november. De gemeente doet hiervoor een steekproef.
§3 De vergoeding wordt als volgt berekend:
Minimaal bruto uurloon x aantal toezichters x 160 (dagen) = € …
Het minimaal bruto uurloon is gelijk aan B1 0de jaar anciënniteit of C1 0de jaar anciënniteit
(loonschaal gemeente).
Hiervan wordt het bedrag dat vervat zit in de werkingstoelagen afgetrokken: Aantal leerlingen op 01/02 x bedrag vervat in werkingstoelage € = € X.
§4 Het toegekende bedrag mag nooit meer zijn dan de effectieve uitgave aan toezicht. De personeelsdienst/financiële dienst kan dit bekijken op basis van loonstaten of onkostennota’s.
§5 De afrekening gebeurt in de maand maart van jaar X+1.
§6 De financiële dienst zorgt voor de uitbetaling na de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
6. TOEGANG TOT HET ZWEMBAD
Artikel 5. Principe
§1 Dit sociaal voordeel omvat de vergoeding van € 1 voor de toegang tot het zwembad voor de leerlingen lager onderwijs.
§2 De kosten verbonden aan het verstrekken van één schooljaar gratis zwemmen, waar elke leerling lager onderwijs recht op heeft, worden niet als sociaal voordeel beschouwd.
§3 Het busvervoer van en naar het zwemmen valt niet onder toepassing van het sociaal voordeel.
§4 De schoolbesturen die gebruik willen maken van dit sociaal voordeel mogen dit niet door factureren aan de ouders.
§5 Het sociaal voordeel wordt uitgerekend op basis van het reëel aantal kinderen die gezwommen hebben.
§6 De afrekening gebeurt na voorleggen van de facturen en een schrijven tot terugbetaling aan de financiële dienst en dit tenminste jaarlijks in december.
§7 De financiële dienst zorgt voor de uitbetaling na de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
7. LEERLINGENVERVOER
Artikel 6. Principe
§1 De gemeente voorziet 2 busritten ’s morgens en ’s avonds op de dagen dat de scholen geopend zijn.
§2 Eén busrit vindt plaats op grondgebied Bonheiden, de andere op grondgebied Rijmenam.
§3 Er wordt door de gemeente 1 toezichter aangesteld per begonnen schijf van 30 leerlingen.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De voorzitter stelt voor het punt 'Sociaal beleid - Samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in het kader van de Europa WSE oproep "lokale partnerschappen" te verdagen en verplaatsen naar de gemeenteraad van 21/06/2023.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van 21/06/2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het engagement aan Sterrenkinderen verder te zetten en de toelage goed te keuren.
De wet van 14/11/1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Via het zorgnetwerk Sterrenkinderen wordt er werk gemaakt van een geïntegreerde, laagdrempelige en kwalitatieve dienstverlening voor ouders van Sterrenkinderen. Het is immers belangrijk dat er een goede psychosociale begeleiding is na het verlies van een kindje tijdens de (prille) zwangerschap. Door de financiële ondersteuning kunnen er ook specifieke campagnes uitgerold worden rond bijvoorbeeld PTSS, angst en depressie. Dit zijn zaken die regelmatig voor komen bij zwangerschapsverlies.
Naast de verlenging van het engagement wordt ook een financiële input gevraagd van € 1.000 gevraagd.
Hiermee wordt door "Sterrenkinderen" de chattool bekostigd die jaarlijks hernieuwd moet worden. Ze betalen hiermee ook het onderhoud van het online hulpverleningsplatform, de wekelijkse permanentie door een opgeleide hulpverlener en het communicatiemateriaal. Verder rollen ze ook een aantal concrete acties verder uit. Aangezien het over een toelage gaat, dient dit voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2023/0162 van Els Van Bever van 12 mei 2023
Artikel 1 - Keurt verlenging van het engagement aan Sterrenkinderen goed.
Artikel 2 - Kent een toelage van € 1.000 toe.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractieleider N-VA en ter zitting door de N-VA fractie van de agenda afgevoerd.
De voorzitter sluit de zitting op 31/05/2023 om 23:14.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad