Terug
Gepubliceerd op 02/02/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 14/12/2022 - 20:30

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - Raamovereenkomst 'juridische dienstverlening' IGEMO: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eddy Michiels, schepenen
Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden

IGEMO biedt juridische ondersteuning op het vlak van omgevingsrecht, overheidsopdrachtenrecht, woonrecht, goederenrecht en onroerend erfgoed en algemene administratief recht, en vanaf heden als aparte dienstverlening.  

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de raamovereenkomst ‘juridische dienstverlening’ goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 21/11/2022: Bespreking uitbouw juridische dienstverlening en raamovereenkomst aangeleverd door IGEMO op managementteam. M-team verleent gunstig advies.

  • 29/11/2022: Principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van de raamovereenkomst ‘juridische dienstverlening’ IGEMO en doorsturing naar de gemeenteraad.

Feiten en context

Momenteel wordt er soms beroep gedaan op de juristen bij IGEMO voor juridische ondersteuning, meestal in het kader van omgevingsrecht. De prestaties worden nu gefactureerd op de dienstverlening ‘intergemeentelijke handhavingscel’, maar IGEMO start met een aparte dienstverlening ‘juridische ondersteuning' in volgende rechtstakken:

  • Omgevingsrecht;
  • Verheidsopdrachtenrecht;
  • Woonrecht;
  • Goederenrecht;
  • Onroerend erfgoed;
  • Algemeen administratief recht.

Deze raamovereenkomst maakt het mogelijk de juridische dienstverlening van IGEMO op afroep aan te wenden. Als de dienstverlening niet wordt gebruikt, moet er ook niet betaald worden.

Adviezen
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur. 

Argumentatie

Deze raamovereenkomst creëert de mogelijkheid juridische dienstverlening aan te wenden zonder verplichting.

Financiële gevolgen

Visum: 

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2022/00243 van Financiele dienst van 28 november 2022

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel - Keurt de raamovereenkomst 'juridische dienstverlening' van IGEMO goed als volgt: 

RAAMOVEREENKOMST JURIDISCHE DIENSTVERLENING OVEREENKOMST IGEMO – ANDERE PARTIJ

Tussen de ondergetekenden

Enerzijds

De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de vorm van een dienstverlenende vereniging heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en Peter De Bruyne, algemeen directeur,

Hierna “IGEMO” genoemd,

En anderzijds

Andere partij, vertegenwoordigd door de heer/mevrouw naam, functie, en de heer/mevrouw naam, functie;

Hierna “de gemeente” genoemd,

Is overeengekomen wat volgt:

ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST

Onderhavige raamovereenkomst heeft het verlenen van juridische dienstverlening tot voorwerp. De juridische diensten die in uitvoering van deze raamovereenkomst door de gemeente kunnen worden besteld kunnen onder meer omvatten:

    • eerstelijns ad hoc advies, zowel mondeling (bijv. juridische telefonische helpdesk) als schriftelijk; 
    • uitgebreid (schriftelijk) juridisch advies; 
    • opmaak / nazicht van documenten (besluiten, overeenkomsten, bestekken, reglementen, etc.); 
    • toelichting en bijstand in het kader van gerechtelijke en administratieve procedures; 
    • overlegmomenten (incl. bijstand bij een vergadering met derde partijen); 
    • vormingsdagen voor gemeentelijke personeelsleden. 

ARTIKEL 2: PLAATSEN VAN BESTELLINGEN

Met uitzondering van de eerstelijns telefonische adviesvragen, worden opdrachten in het kader van deze raamovereenkomst schriftelijk (bij voorkeur per mail) besteld.

De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.

Vanaf de datum dat de gemeente een aanvraag met opdracht- of projectomschrijving overmaakt aan IGEMO, beschikt IGEMO over een termijn van 3 werkdagen om voor deze aanvraag een timing inzake uitvoering en, indien het geen opdracht tegen prijslijst betreft, een prijsofferte op te maken. IGEMO stelt de timing en eventuele prijsofferte op volgens een inschatting van de soort dienstverlening die vereist zal zijn voor de opdracht.

De gemeente kijkt dit voorstel na en maakt zo snel mogelijk eventuele opmerkingen over aan IGEMO. IGEMO finaliseert desgevallend haar timing en prijsofferte (in elk geval binnen de 2 werkdagen). Wanneer de gemeente akkoord gaat met het voorstel van IGEMO, stelt zij hiervoor een bestelbon op en maakt deze over aan IGEMO. Vanaf dat ogenblik wordt de door IGEMO voorgestelde timing en prijsopgave bindend.

De hierboven vermelde termijnen in het kader van de bestelprocedure zijn maximumtermijnen, die, inzonderheid in spoedeisende gevallen, door de gemeente kunnen worden ingekort.

ARTIKEL 3: BEROEP OP DERDEN

IGEMO kan voor de uitvoering van de opdracht een beroep doen op derden, zoals een gerechtsdeurwaarder, expert, etc.

Indien IGEMO voor de uitvoering van de opdracht een beroep moet doen op een derde, beslist IGEMO, indien gewenst na overleg met de gemeente, op welke derde zij beroep doet voor de uitvoering van (een deel van) de opdracht.

Behoudens andersluidende afspraak, factureert de ingeschakelde derde aan IGEMO, die deze kost onmiddellijk kan doorfactureren aan de gemeente.

ARTIKEL 4: VERGOEDING

§ 1. Onverminderd de mogelijkheid voor partijen om bij bestelling een globale of gemengde (deels globaal en deels tegen prijslijst) prijs overeen te komen voor de uitvoering van een welomschreven opdracht, worden de prestaties geleverd in het kader van onderhavige raamovereenkomst aangerekend op basis van volgende uurtarieven:

    • 100,00 euro/uur voor prestaties van junior medewerkers; 
    • 130,00 euro/uur voor prestaties van senior medewerkers. 

Voor de toepassing van dit artikel wordt onder een junior medewerker verstaan een jurist met minder dan vijf jaar relevante ervaring; een senior medewerker is een jurist met minstens vijf jaar relevante ervaring.

Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4 %. De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.

§ 2. Indien voor een welomschreven opdracht een globale prijs werd overeengekomen, wordt deze herzien indien:

    • De opdrachtomschrijving of de visie van de gemeente aanzienlijk wijzigt gedurende de uitvoering van de opdracht; 
    • De uitvoering van de opdrachten gedurende meer dan 5 maanden de facto stilligt om redenen buiten de verantwoordelijkheid van IGEMO; 
    • Bijkomende prestaties moeten worden geleverd die niet voorzien waren ten tijde van de overeenkomst. Bij opdrachten met een gemengde prijs, is deze bepaling eveneens van toepassing op het gedeelte van de opdracht waarvoor een globale prijs werd afgesproken. 

ARTIKEL 5: FACTURATIE EN WIJZE VAN BETALING

Bij opdrachten tegen globale prijs, wordt bij de bestelling het tijdstip van facturatie in onderling akkoord bepaald. Voor opdrachten die zich over een langere periode uitstrekken, kunnen tussentijdse facturatiemomenten worden bepaald.

Opdrachten tegen prijslijst worden op kwartaalbasis gefactureerd, op basis van de daadwerkelijk verrichte prestaties.

De gemeente betaalt de factuur binnen een termijn van 30 kalenderdagen na factuurdatum.

ARTIKEL 6: AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING

IGEMO en zijn aangestelden zijn verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid (polis AXA nr. 010.730.515.140).

De aansprakelijkheid van IGEMO is beperkt tot de tussenkomst verkregen in het kader van voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien, om welke reden dan ook, er geen tussenkomst zou zijn vanwege voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering, is de aansprakelijkheid van IGEMO en zijn aangestelden beperkt tot het bedrag van de door de gemeente betaalde vergoedingen voor de door IGEMO verleende diensten die aanleiding geven tot de aansprakelijkheidskwestie.

IGEMO is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden of andere deskundigen, dewelke in samenspraak met de gemeente werden ingeschakeld.

ARTIKEL 7: LOOPTIJD EN BEËINDIGING

Deze raamovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Elke partij kan de raamovereenkomst beëindigen mits eerbiediging van een opzegtermijn van zes maanden, te rekenen vanaf de schriftelijke kennisgeving van het voornemen de raamovereenkomst te beëindigen. Behoudens andersluidend akkoord tussen partijen, heeft de opzegging en zelfs beëindiging van de raamovereenkomst geen invloed op de eerder bestelde opdrachten.

ARTIKEL 8: WIJZIGINGEN

Partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de beide partijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.

Elke wijziging van deze raamovereenkomst wordt opgenomen in een door beide partijen ondertekend addendum bij de overeenkomst.

ARTIKEL 9: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK

Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.

Beide partijen stellen alles in het werk om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.

Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van Klik of tik om een datum in te voeren. in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.

Namens (andere partij) Naam, functie

Naam, functie 

Namens IGEMO Ivan Blauwhoff, voorzitter

Peter De Bruyne, algemeen directeur