De voorzitter opent de zitting op 14/12/2022 om 20:06.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 30/11/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
30/11/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 30/11/2022 goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2021 AGBPB, die door de raad van bestuur vastgesteld werd op 29/06/2022. In toepassing van artikel 243bis van het Decreet over het lokaal bestuur is er geen gemeentelijk advies nodig, aangezien de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
Aan de bestuurders kan pas kwijting worden gegeven na goedkeuring van de rekening door de gouverneur.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2021 goed op 27/10/2022.
Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 27/10/2022 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2021 AGBPB.
Artikel 2 - Neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën, van 27/10/2022 betreffende de jaarrekening 2021 AGBPB - Kwijting.
De raad van bestuur van het AGBPB stelde op 14/12/2022 het AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 vast.
Dit meerjarenplan is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 goed te keuren.
De financiële toelagen van de gemeente aan het AGBPB zorgen er voor dat het resultaat op kasbasis en de autofinancieringsmarge positief is, en bedragen:
Bedrag 2022 | Bedrag 2023 | Bedrag 2024 | Bedrag 2025 |
€ 45.000,00 | € 29.000,00 | € 10.000,00 | € 10.000,00 |
Bedrag 2022 | Bedrag 2023 | Bedrag 2024 | Bedrag 2025 |
€ 1.477.300,50 | € 486.400,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Artikel 1 – Keurt het AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 goed, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande staat van het financieel evenwicht - schema M2:
Artikel 2 - Maakt de beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen;
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 worden de kredieten van 2022, 2023 alsook 2024-2025 aangepast.
De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
Artikel 1 – Stelt het deel van de gemeente van het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 4 vast zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 4 dat betrekking heeft op het OCMW, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel (gemeente én OCMW) geacht definitief vastgesteld te zijn.
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 4 worden de kredieten van 2022, 2023 alsook 2024-2025 aangepast.Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
Artikel 1 - Keurt Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 4/Deel OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 14/12/2022 goed.
Artikel 2 - Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel, zoals hieronder wordt voorgesteld in schema M2 - Staat van het financieel evenwicht, geacht definitief te zijn:
Artikel 3 - Maakt de beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2022-2025 de lijst van nominatief toe te kennen subsidies goed te keuren.
De lijsten zoals ze in de beleidsnota van de oude BBC (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten,…) vervat zaten, bestaan niet meer. Het decreet lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget losgekoppeld van de beleidsrapporten. Gelet op het feit dat de lijsten losgekoppeld zijn van de beleidsrapporten, nemen ze nu de vorm aan van afzonderlijke besluiten van de raad. Deze kunnen nog altijd gebundeld worden op een lijst, maar dit hoeft niet meer.
Aangezien ze niet meer worden opgenomen in het meerjarenplan, kan de raad er afzonderlijk over beslissen, zonder een aanpassing van het meerjarenplan door te voeren, wat de flexibiliteit vergroot. In de documentatie bij het meerjarenplan wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder ook de nominatief toegekende subsidies behoren. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. De documentatie maakt geen deel uit van het meerjarenplan en moet enkel ter beschikking worden gesteld aan de raadsleden.
De bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” komt toe aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:
Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.
Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240), dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.
Zij worden enkel ten informatieve titel opgenomen in de lijst.
Artikel 1 - Keurt de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2022-2025 als volgt goed:
Actie (met omschrijving) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
A12.2.3: AGBPB: Gemeentehuis: vernieuwen noodverlichtingsarmaturen gemeentehuis | 20.000,00 | |||
A23.6: AGBPB: werkingstoelage | 45.000,00 | 29.000,00 | 10.000,00 | 10.000,00 |
A7.14.15: AGBPB: Gemeentehuis: Bijkomende warmtebron via warmtepomp | 60.000,00 | |||
A8.5.3: Project YOUCA ( voorheen Zuiddag) | 440,00 | 330,00 | 330,00 | 330,00 |
A9.6.12: Mondiale raad (voorheen GROS) | 1.625,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A10.1.1: Subsidiereglement voor zwerfvuilacties | 12.000,00 | 12.000,00 | 12.000,00 | 12.000,00 |
A13.14.4: Samenwerking PIH | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
A7.10.11: Natuurpunt: toelage voor bossen in beheer van Natuurpunt | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
A7.10.3: Natuurpunt: toelage uitbouw onthaal, publiek en bezoekerscentrum Beneden Dijlevallei | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 |
A7.6.12: Toelage Regionaal Landschap | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 |
A13.12.11: Imkersbond Bonheiden: toelage dakrenovatie Zoem-In | 8.000,00 | |||
A13.14.7: Bond Beter Leefmilieu: toelage | 750,00 | 750,00 | 750,00 | 750,00 |
A9.6.11: Milieuraad | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A24.2: BODUKAP: bijdrage in de werkingskosten | 1.842.553,00 | 2.209.175,00 | 2.189.919,00 | 2.199.830,00 |
A24.3: BODUKAP: bijdrage in de investeringskosten | 69.762,00 | 64.454,00 | 69.120,00 | 69.120,00 |
A24.4: Brandweerdienst hulpverleningszone Rivierenland: bijdrage in de werkingskosten | 734.478,00 | 734.478,00 | 786.596,00 | 899.223,00 |
A24.5: Brandweerdienst hulpverleningszone Rivierenland: bijdrage in de investeringskosten | 17.750,00 | 17.750,00 | 17.750,00 | 17.750,00 |
A4.1.1: Raad voor lokale economie | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A4.1.10: BRON (Bonheiden Rijmenam Onderneemt): toelage netwerkinitiatief lokale economie | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 | |
A4.1.2: Toelagen middenstandsorganisatie Bonheiden Winkelt | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
A2.3.4: Horecatechnics: toelage voor organisatie Kasteelfeesten | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | |
A12.2.19: AGBPB: Bib: zonnewering | 26.400,00 | |||
A13.5.9: Luisterpunt: toelage | 250,00 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
A13.12.7: Krankhoeve vzw: toelage voor gemeentelijke bijdrage in de leningslasten van lening 't Blikveld | 125.034,00 | 125.318,00 | 125.640,00 | 125.904,00 |
A2.2.1: Krankhoeve vzw: Toekennen van jaarlijkse investeringstoelage | 29.835,84 | 25.000,00 | 25.000,00 | 25.000,00 |
A2.2.4: Krankhoeve vzw : financiële ondersteuning van de programmatie-vzw | 183.260,00 | 212.500,00 | 185.330,00 | 155.242,00 |
A2.4.4: vzw Krankhoeve: Erfgoedproject Meurop | 50.563,00 | |||
A4.2.1: Krankhoeve vzw: toelage voor organiseren/ondersteunen van lokale activiteiten. | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
A4.2.4: Vzw Krankhoeve: toelage jubileumactiviteit | 20.000,00 | 20.000,00 | ||
A4.4.7: AGBPB: Feestzaal Sint Martinus: renovatie | 1.457.300,50 | 400.000,00 | ||
A4.2.13: Davidsfonds: toelage voor organisatie Guldensporenviering | 750,00 | 750,00 | 750,00 | 750,00 |
A4.2.11: Rijmrock: toelage | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 |
A4.2.12: VKG De Krekels: toelage voor de organisatie van het Bonheidansfestival | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 |
A13.12.10: Stichting Kempens Landschap: lidmaatschapstoelage | 3.064,00 | 3.015,00 | 3.015,00 | 3.015,00 |
A2.3.1: Kempens Landschap: toelage Kasteel Zellaer | 50.000,00 | 50.000,00 | 50.000,00 | 50.000,00 |
A9.6.6: Cultuurraad | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A3.1.2: Sportraad: toelage voor de organisatie van mei-maand sportmaand | 15.000,00 | 15.000,00 | 15.000,00 | 15.000,00 |
A3.3.1: vzw Berentrode: toekennen van jaarlijkse investeringstoelage | 50.478,66 | 35.000,00 | 35.000,00 | 35.000,00 |
A3.3.2: Provincie Antwerpen: jaarlijkse participatie in de exploitatie van het zwembad De Nekkerpool | 80.695,00 | 85.000,00 | 90.000,00 | 95.000,00 |
A3.3.4: vzw Berentrode: tussenkomst in huur sportaccomodatie (indoor-outdoor) voor -18-jarigen | 29.400,00 | 32.000,00 | 32.000,00 | 32.000,00 |
A3.3.5: vzw Berentrode: werkingstoelage | 72.700,00 | 84.900,00 | 79.250,00 | 60.500,00 |
A3.4.1: Ondersteuningsreglement verenigingen: sectorspecifieke subsidies sport | 24.266,00 | 24.266,00 | 24.266,00 | 24.266,00 |
A9.6.1: Sportraad | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A4.3.6: vzw Weyneshof: toelage voor speelpleinwerking | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
A4.3.7: De Rode Planeet: toelage voor speelpleinwerking | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
A9.6.3: Kindergemeenteraad | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A9.6.4: Jeugdraad | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A29.1: Kerkfabriek Sint-Martinus: exploitatietoelage | 522,00 | 15.663,00 | 17.244,00 | 20.757,00 |
A29.2: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: exploitatietoelage | 4.049,00 | 8.213,00 | 29.198,00 | 30.101,00 |
A29.3: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: investeringstoelage | 24.000,00 | |||
A29.4: Kerkfabriek Sint-Ludwina: exploitatietoelage | 801,00 | 0,00 | 15.750,00 | 15.960,00 |
A29.6: Kerkfabriek Sint-Jozef: exploitatietoelage | 1.411,00 | 277,00 | 2.542,00 | 2.548,00 |
A13.22.30: Oudercomité Knipoog: toelage | 2.400,00 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
A13.22.31: Oudercomité Sint-Mariaschool: toelage | 2.400,00 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
A13.22.32: Oudercomité Klim Op: toelage | 2.400,00 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
A5.1.33: Gebo: scholengemeenschap Anker toelage | 1.310,00 | 1.310,00 | 1.310,00 | 1.310,00 |
A5.4.1: Stad Mechelen: ondersteuning filiaal conservatorium en academie voor beeldende kunsten | 10.000,00 | 10.000,00 | 10.000,00 | 10.000,00 |
A5.4.3: Toelage voor lln conservatorium Mechelen uit Bonheiden | 7.000,00 | 6.500,00 | 6.500,00 | 6.500,00 |
A1.5.20: Sterrenkinderen toelage | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
A1.5.18: Subsidie Family Justice Center | 12.230,00 | 12.000,00 | 12.000,00 | 12.000,00 |
A9.6.5: Lokaal Overleg Kinderopvang | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A9.6.13: Seniorenraad | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A1.7.3: Dierenbescherming Mechelen: toelage | 5.900,00 | 5.900,00 | 5.900,00 | 5.900,00 |
A1.5.17: Kind en Preventie: toelage | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
Artikel 2 - Keurt de volgende toe te kennen nominatieve subsidie 2022-2025 als volgt goed:
Actie (met omschrijving) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
A4.1.4: Toelagen middenstandsorganisatie Stieweg | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
Artikel 3 - Keurt de volgende toe te kennen nominatieve subsidie 2022-2025 als volgt goed:
Actie (met omschrijving) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
A4.1.3: Toelagen middenstandsorganisatie Rijmenam Explosief | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
Artikel 4 - Keurt de volgende toe te kennen nominatieve subsidie 2022-2025 als volgt goed:
Actie (met omschrijving) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
A4.2.10: vzw De Rijmenamse Wielervrienden: toelage voor organisatie van wielerwedstrijden | 6.250,00 | 6.250,00 | 6.250,00 | 6.250,00 |
Artikel 5 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 6 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De politiek van IVAREM-gemeenten is om bij het begin van een nieuwe bestuursperiode de afvaltarieven te herzien. Echter, door de hoge inflatie daalt de dekkingsgraad van de geïnde contantbelasting t.o.v. de werkingsbijdrage sterk, waardoor een tussentijdse correctie is aangewezen. Het IVAREM-afvalbeleid streeft immers naar een maximale dekkingsgraad voor restafval. Tegelijk is deze aanpassing aangegrepen om een harmonisering van de tarieven over alle IVAREM-gemeenten door te voeren;
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2023-2025 de contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong aan te passen.
De gemeente zamelt volgende afvalstoffen in:
Aan deze inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen zijn kosten verbonden, die zwaar doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen is het niet aangewezen de inzameling- en verwerkingskosten voor de selectieve fracties volledig in functie van het aanbod door te rekenen aan de aanbieders.
Deze contantbelasting neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel ontradend te werken door de vervuiler te laten betalen voor het restafval dat hij produceert.
Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.
Sociale toelagen worden voorzien bij gezinnen die om medische redenen extra afval produceren.
Ook wordt ernaar gestreefd om deze contantbelasting in de gemeenten, aangesloten bij het samenwerkingsverband IVAREM, zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
De tariefzetting van de variabele kosten van deze gedifferentieerde contantbelasting werden afgetoetst met OVAM en zijn conform de opgelegde min- en max tarieven.
Artikel 26 van het Decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt om de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen.
Het innen van een belasting wordt gedefinieerd als het in ontvangst nemen van de schuld.
De gemeente heeft hiervoor de beheersoverdracht verleend aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).
Teneinde de bevolking bewust te maken van de afvalbeheerskosten voor het huishoudelijk afval, is het aangewezen de vaste kosten en de niet-variabel aanrekenbare kosten voor de selectieve afvalsoorten middels een vast bedrag en op een zichtbare wijze door te rekenen aan de bevolking.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën en de gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde contantbelasting.
De tariefzetting van de variabele kosten van deze gedifferentieerde contantbelasting werden afgetoetst met OVAM en zijn conform de opgelegde minimum- en maximumtarieven.
De invoering van een gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe het principe “de vervuiler betaalt” toe te passen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, slechts in tweede instantie aan hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen gestimuleerd wordt.
Er wordt naar gestreefd om de contantbelasting op het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
De ontvangsten die voortkomen uit dit belastingreglement worden in het meerjarenplan 2020-2025 geboekt op volgende boekhoudsleutels, nl.:
Artikel 1 - Past het reglement contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong 2020-2025 aan als volgt:
Artikel 1 - Voor de periode 2023-2025 wordt een contantbelasting geheven op de ingezamelde afvalsoorten van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong.
Voor de toepassing van deze contantbelasting wordt verstaan:
- onder container: “het aan een aansluitpunt ter beschikking gestelde en verplicht te gebruiken recipiënt voor de inzameling van huisvuil en de vergelijkbare restfractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval voorzien van een identificatiechip waardoor de identiteit van de aanbieder en het aantal aanbiedingen alsook de aangeboden hoeveelheid afval via een geautomatiseerd systeem kunnen worden geregistreerd”
- onder tijdelijke container: “de aan een inrichter van een evenement ter beschikking gestelde container(s) voor maximaal 1 maand voor het inzamelen en verwerken van huisvuil dat op het evenement ontstaat”
- onder verzamelcontainer: “het permanent of tijdelijk voorziene ondergrondse of bovengrondse brengsysteem dat door meerdere aansluitpunten verplicht of aanvullend wordt gebruikt voor de inzameling van huisvuil en de vergelijkbare restfractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval of PMD door middel van een aanmeldkaart”
- onder piekzak: “een recipiënt, zijnde een plastic afvalzak met een inhoudsvermogen van 60 liter, dat door aansluitpunten aanvullend met de aanbieding van de inzamelcontainer(s), wordt gebruikt voor de aanbieding van het huisvuil of de vergelijkbare restfractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval, indien ingevolge unieke en bijzondere omstandigheden de ter beschikking gestelde inzamelcontainer niet volstaat voor het aanbieden van de voormelde restafvalstoffen”
- onder aansluitpunt: “iedere entiteit (gebouw, constructie, appartement, woongelegenheid, infrastructuur, domein, openbaar gebouw en andere) op het grondgebied van de gemeente die geïnitialiseerd is als ophaalpunt en die per ophaalpunt van afvalstoffen als dusdanig gekend is als afvalproducent en gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van afvalfracties”
- onder aanmeldkaart: “een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld van een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot een verzamelcontainer”
- onder toegangskaart: “een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld aan een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot het recyclagepark”
- onder maandkaart: “een digitale kaart die gedurende 31 werkdagen toegang verleent tot het recyclagepark en die ter beschikking wordt gesteld aan een gebruiker bij verlies of beschadiging van de eID”
- onder gezin: “dezelfde betekenis als in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters”.
Artikel 2 - De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van volgende afvalsoorten:
Afvalsoort |
Contantbelasting |
A) Huisvuil (rolcontainers) i. containers
ii. verzamelcontainers
iii. piekzak
iv. plaatsingstarieven voor tijdelijke containers
v. vervanging of bijkomende aanmeldkaart naast container
vi. slot
vii. omruiling container
viii. vervanging of herstelling containers (incl chip en interventie) |
€ 0,30 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskost van € 0,94 per 40 liter container € 1,61 per 140 liter container € 2,28 per 240 liter container € 3,08 per 360 liter container € 5,82 per 770 liter container € 8,03 per 1 100 liter container
€ 1,18 per 20 liter vulsluis € 3,53 per 60 liter vulsluis
€ 3,53 per zak (max. 15 kg per zak)
€ 12 per container van 140 liter of 240 liter € 25 per container van 1 100 liter
€ 12 per aanmeldkaart
plaatsen van een slot € 40 Verwijderen van een slot € 15
€ 12 (eerste omruiling gratis)
€ 46 / 40 liter container € 46 / 140liter container € 53 / 240 liter container € 145 / 770 liter container € 235 / 1100 liter container Vervanging van enkel chip € 15 |
B) Grofvuil - per ophaaladres + gewicht |
€ 20 / ophaaladres + € 0,39 /kg |
C)PMD-afval - blauwe PMD zakken - verzamelcontainers |
€ 0,15 / 60 liter zak € 0,05 / 20 liter vulsluis € 0,15 / 60 liter vulsluis |
D) Snoeihout - per volume |
€ 14 / m³ |
E)Papier en karton (rolcontainers) |
€ 40 plaatsen van een slot €15 verwijderen van een slot |
De belasting betreffende het inzamelen en verwerken van huisvuil via rolcontainers , verzamelcontainers en piekzakken wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van 2022. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
Artikel 3 - De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de intergemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van volgende afvalsoorten op het recyclagepark:
Afvalsoort |
Contantbelasting |
A) Grofvuil (per gewicht) Grofvuil (per volume) - zetels en zitbanken - ander grofvuil (per volume) |
€ 0,33 per kilogram met een minimum van 3,30 euro per weging € 11 per zitplaats € 11 per begonnen ¼ m³ |
B) Betalende zone - toegang tot de betalende zone met de wagen via slagboom - toegang tot de betalende zone te voet via draaikruis |
€ 7,50 per begonnen m³ 1 x gratis per bezoek en per gezin |
C) Gratis zone |
|
D) Andere artikelen/diensten - ter beschikking stelling van naaldcontainer - ter beschikking stellen van blauwe zak - ter beschikking stellen van inco zak - ter beschikking stellen van plaat-en kuubzakken voor hechtgebonden asbest - ter beschikking stellen van piekzak - extra toegang bovenop de basis toegekende 28 gratis beurten per jaar - toegangskaart per aansluitpunt - maandkaart per aansluitpunt |
gratis € 1,50 per rol van 10 zakken van 60 liter € 10,70 per rol van 10 zakken van 30 liter € 30 voor de eerste zak en 20 euro per volgende zak € 3,53 per zak (max. 15 kg per zak) € 5 / bezoek € 10 per toegangskaart € 5 per maandkaart |
Artikel 4 - Contant inning:
§ 1. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven zakken voor inzameling aan huis zijn de in artikel 2 vermelde contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Deze recipiënten zijn uitsluitend te verkrijgen in voorverpakte hoeveelheden van 10 stuks.
§ 2. Diegenen die voor de aanbreng van afvalstoffen gebruik maken van het recyclagepark zijn de in artikel 3 vermelde contantbelasting verschuldigd. Wanneer het weegsysteem op het recyclagepark in storing is, zal de tarief bepaling van het aangeboden grofvuil gebeuren op basis van het aantal zitplaatsen en op basis van het aangeboden volume van het overige grofvuil.
§ 3. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd wordt een bedrag voor de aangeboden kilograms aangerekend van € 0,90 (3 kg) bij 40 liter, € 3,15 (10,5 kg) bij 140 liter, € 5,40 (18kg) bij 240 liter, € 8,10 (27 kg) bij 360 liter, € 17,40 (58kg) bij 770 liter en € 24,75 (82,5kg) bij 1100 liter containers.
§ 4. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie.
§ 5. Diegenen die gebruik maken van inzameling huis-aan-huis op afroep van grofvuil en snoeihout zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat IVAREM de lijst definitief opstelt van de ophaalronde waarin het betrokken ophaalpunt wordt aangedaan. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie.
§ 6. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie. Deze contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 7. De contantbelasting voor het plaatsen van tijdelijke containers wordt aangerekend bij de levering. Indien de containers bij ophaling vuil zijn wordt een contantbelasting aangerekend van € 12 per container van 140 liter of 240 liter en € 25 per container van 1100 liter.
§ 8. De contantbelasting bij vervanging wegens verlies, beschadiging of vernietiging van een aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Deze contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 9. De contantbelasting voor een bijkomende aanmeldkaart die aanvullend kan gebruikt worden naast het gebruik van de container wordt in mindering gebracht van de provisie bij levering van de aanmeldkaart.
§ 10. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van € 20 in mindering gebracht van de provisie.
§ 11. De contantbelasting voor het plaatsen van een slot op de container op verzoek van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de provisie bij het aanbrengen van het slot.
Artikel 6 - Drempelbedrag en betalingsuitnodigingen
§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt € 60 aangerekend dat binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van € 15 is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op € 60. De gebruiker stort dit bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal € 100 per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan € 0. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de € 0 niet bereikt.
Artikel 7 - Terugbetaling
Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatste gekende rekeningnummer.
De containers, aanmeldkaarten en toegangskaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.
Artikel 8 - Toewijzingsregels container
De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker is gekend. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Bij gezinnen zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:
- Het standaard volume voor de container is 140 liter bij huisvuil en 240 liter bij papier en karton
- De standaard container kan worden omgewisseld naar een container van 40 of 240 liter
- Maximum 1 container per aansluitpunt
- Meerdere containers van 40 liter tot een maximum van drie zijn mogelijk bij:
- appartement, studio, aaneensluitende bebouwing, serviceflats zonder mogelijke berging
- woning verder dan 50 meter gelegen van de openbare weg die bediend wordt tijdens de reguliere inzameling
- Afwijkingen op deze toewijzingsregels worden enkel toegestaan door de gemeente mits afdoende motivering.
Artikel 9 - Toegang tot de recyclageparken
De toegang tot de recyclageparken verloopt via het “Huishoudelijk reglement van de recyclageparken van Ivarem" terug te vinden op de website www.ivarem.be en op de aanplakborden aan de ingang van het recyclagepark.
Artikel 10 - Intergemeentelijke inning
Uitgezonderd artikel 2.A.iv worden de vermelde contantbelastingen geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.
Bij ontstentenis van betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 11 - Bezwaar
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na indiening de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Artikel 12 - Dit reglement heft elk voorgaande ten deze op.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Artikel 3 - Bezorgt ter kennisgeving eveneens een afschrift aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).
Op 18/12/2019 stemde de gemeenteraad het retributiereglement op werken aan de nutsvoorzieningen aan gemeentelijk openbaar domein. De geldigheidsduur van dit reglement eindigt op 31/12/2022.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om met ingang van 01/01/2023 en voor een termijn eindigend op 31/12/2025 ten laste van de eigenaar van elke nutsvoorziening, een retributie aan te rekenen op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutsvoorzieningen langs gemeentewegen.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeenteraad onderschreef op 25/01/2017 de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, ten einde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer en van Binnenlandse Aangelegenheden.
De geactualiseerde code biedt meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaalconcept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KIP, ...
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Dit reglement heeft uitwerking op alle nutsmaatschappijen voor zover zij op basis van statuten wettelijke of decretale bepalingen niet zijn vrijgesteld van enige heffing door gemeenten.
Als tarief wordt voorgesteld:
De opbrengst van deze retributie is ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder A28.18 0200-00/702000.
Artikel 1 - Stelt het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vast als volgt:
Artikel 1 - Voor de periode 2023-2025 wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen zijn:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken:
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per vierkante meter openliggende sleufoppervlakte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt voor werken in rijwegen € 10,24/m², voor werken in voetpaden € 7,88/m² en voor werken in aardewegen € 4,73/m².
Op deze basisbedragen wordt, in analogie met de niet-periodieke tarieven, een indexatie toegepast. Deze indexering gebeurt volgens de gemiddelde geharmoniseerde consumentenindex zoals vastgesteld in de maand oktober evenwel onder voorbehoud van goedkeuring door de VREG.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Elk deel van een vierkante meter wordt als een volledige vierkante meter in rekening gebracht.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen:
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Deze retributie is verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 - De retributie dient betaald te worden binnen de 30 dagen na toezending van facturen.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2022 van de gemeente Bonheiden voor de politiezone Bodukap te verlagen van € 1.858.505 naar € 1.842.553. De bijdrage voor de buitengewone dienst verhoogt naar € 69.762.
Op 06/12/2022 verleende de raad van de politiezone BODUKAP zijn principiële goedkeuring aan de begrotingswijziging 1 (gewone dienst) en 2 (buitengewone dienst) 2022.
In de gewone dienst wordt de gemeentelijke bijdrage vanwege Bonheiden verminderd met € 15.952.
In de buitengewone dienst wordt de bijdrage vermeerderd met € 642.
In de meergemeentenzone wordt de begroting van het lokale politiekorps goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning vastgestelde minimale begrotingsnormen. De begroting van deze politiezone komt ten laste van de verschillende gemeenten van de zone en van de Federale Staat. Wanneer de meergemeentenzone niet over voldoende middelen beschikt om de uitgaven te dekken die voortkomen uit de vervulling van haar opdracht, wordt het verschil gedragen door de gemeenten die er deel van uitmaken.
Elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone stemt de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
Bij de bepaling van de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2022 werd rekening gehouden met de nieuwe verdeelsleutel, namelijk Bonheiden 21,6%, Duffel 29%, Sint-Katelijne-Waver 28,1% en Putte 21,3%.
De bijdragen van de verschillende gemeenten worden als volgt aangepast:
Gewone dienst:
Buitengewone dienst:
Enig artikel - Verlaagt de gewone dotatie aan de politiezone BODUKAP voor het dienstjaar 2022 van € 1.858.505 naar € 1.842.553 en vermeerdert de buitengewone dotatie van € 69.120 naar € 69.762.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2023 van de gemeente Bonheiden voor de politiezone BODUKAP te stemmen.
Op 06/12/2022 stelde de politieraad van de politiezone BODUKAP zijn begroting voor het dienstjaar 2023 vast.
In deze begroting is de gemeentelijke toelage voor de gewone dienst voor de gemeente Bonheiden voor het dienstjaar 2023 vastgesteld op € 2.209.175 en voor de buitengewone dienst op € 64.454.
In de meergemeentenzone wordt de begroting van het lokale politiekorps goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning vastgesteld minimale begrotingsnormen.
De begroting van deze politiezone komt ten laste van de verschillende gemeenten van de zone en van de Federale Staat. Wanneer de meergemeentenzone niet over voldoende middelen beschikt om de uitgaven te dekken die voortkomen uit de vervulling van haar opdracht, wordt het verschil gedragen door de gemeenten die er deel van uitmaken.
Elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone stemt de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
Bij de bepaling van de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2023 werd er rekening gehouden met de nieuwe verdeelsleutel, namelijk Bonheiden 21,6%, Duffel 29%, Sint-Katelijne-Waver 28,1% en Putte 21,3%.
De bijdragen van de verschillende gemeenten worden als volgt vastgesteld:
• Bonheiden | € 2.209.175; |
• Duffel | € 2.966.022; |
• Sint-Katelijne-Waver | € 2.873.972; |
• Putte | € 2.178.492. |
Artikel 1 – Stemt de dotatie die voor het jaar 2023 aan de politiezone BODUKAP wordt toegekend als volgt:
Artikel 2 – Zendt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal naar de toezichthoudende overheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het Actieplan voor 2023 van de IGOHC (Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel) goed te keuren.
Een performant vergunningenbeleid kan pas slagen wanneer er ook een handhavingsbeleid tegenover staat. Gelet op het feit dat beperkte middelen en beperkte tijd vragen om een efficiënte en realistische aanpak, wordt gewerkt met een aantal doelstellingen die in het beleidsplan zijn uiteengezet en worden prioriteiten bepaald, waaraan concrete acties worden gekoppeld in het actieplan.
In het actieplan worden de doelstellingen jaarlijks concreet gemaakt, en worden de intergemeentelijke en lokale prioriteiten bepaald.
De prioriteitenbepaling heeft invloed op het handhavingstraject van een dossier. Voor wat ruimtelijke ordening betreft, is de prioriteitenbepaling van cruciaal belang.
Het openbaar ministerie kan namelijk rekening houden met de door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteitenbepaling voor de eventuele strafrechtelijke vervolging.
Tevens houdt de afdeling Handhaving van het departement Omgeving voor de bestuurlijke beboeting rekening met de door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteiten inzake ruimtelijke ordening.
Dit volgt uit het beleidskader van de Vlaamse Regering van 22/06/2018. Wanneer een bepaalde belangrijke schending voor een lokaal bestuur, noch voor het openbaar ministerie, noch voor het Vlaams Gewest prioritair is, zal deze door de afdeling Handhaving, wanneer het dossier door het handhavingstraject bij hen is terechtgekomen, niet bestuurlijk worden beboet, behoudens in uitzonderlijke gevallen.
Wanneer daarentegen een lokaal bestuur een door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteitenbepaling heeft, houdt de afdeling Handhaving hier rekening mee en kan er bestuurlijk worden beboet.
Algemene prioriteiten (intergemeentelijk):
Naast de prioriteiten de gewestelijke prioriteiten en prioriteiten van het openbaar ministerie vermeld in de Omzendbrief COL 04/2019, kunnen de handhavingsdossiers op grond van de volgende algemene criteria in elk lokaal bestuur dat deel uitmaakt van de IGOHC, prioritair zijn. De volgorde van deze criteria is willekeurig gekozen.
Verder zal de IGOHC in elke gemeente ook een aantal proactieve controles uitvoeren om een ontradend effect te creëren. Voor de gemeente Bonheiden zullen er controles gebeuren rond het niet aanplanten van bomen en groen, zoals opgelegd in verleende vergunningen.
Bij het bepalen van de prioritaire acties is het belangrijk dat het bestuur zich de vraag stelt of het voor deze acties ook effectief bereid is om -indien nodig en het dossier dit vereist- verder te gaan in het handhavingstraject wanneer een schending van het prioritair thema zich voordoet (bestuurlijke handhaving, herstelvordering, bestuurlijke beboeting,… indien aan de orde in het dossier).
De prioriteiten voor 2023 kunnen overgenomen worden van 2022, maar het is wenselijk om wat milieu betreft ook de volgende prioriteit toe te voegen:
Het (illegaal) achterlaten, beheren, verwerken of verbranden van afvalstoffen (artikel 12 §1 van het Materialendecreet)
Het niet correct beheren van afvalstoffen kan ongedierte aantrekken, zorgen voor geurhinder, gezondheidsrisico's vormen, het milieu schaden, zorgen voor visuele overlast,.... Bovendien trekt afval ander afval aan of zet het aan tot (nog meer) sluikstorten. Het is dus van belang om in te zetten op het opruimen van de afvalstoffen en het laten afvoeren naar een vergunde verwerker. Ook asbestafbraak en asbestopslag zijn hoog-prioritair, wegens de grote gezondheidsrisico’s die dit met zich meebrengt.
Enig artikel - Keurt het Actieplan 2023 van de IGOHC goed.
De sportvelden 'VV Adler', Oude Schrieksebaan 62+ te Rijmenam, werden te koop aangeboden aan de gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22/11/2022, houdende de aan- en verkoopbelofte sportvelden VV ADLER onder voorbehoud van goedkeuring aanpassing MJP en bekrachtiging door gemeenteraad, te bekrachtigen.
De verkopers waren bereid de door de gemeente aangeboden prijs voor de sportvelden VV Adler, aan te houden tot en met 29/11/2022. Dit impliceerde dat het college van burgemeester en schepenen hun goedkeuring moest geven, onder voorbehoud van goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan in de gemeenteraad van 14/12/2022 en de bekrachtiging van het besluit door de gemeenteraad.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad is bevoegd voor het aankopen van gronden. Vanwege de door de koper gestelde deadline was het niet mogelijk dit dossier eerder op de gemeenteraad te brengen en wordt gevraagd het door het college van burgemeester en schepenen genomen besluit te bekrachtigen. De gemeenteraad dient hiervoor ook de aanpassing aan het meerjarenplan, goed te keuren in de gemeenteraad van 14/12/2022, in overweging te nemen.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00241 van Financiele dienst van 22 november 2022
Enig artikel - Bekrachtigt de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen (d.d. 22/11/2022) van de bijgevoegde wederzijdse aan- en verkoopbelofte voor de terreinen VV Adler, Oude Schrieksebaan 62+ te Rijmenam.
Voor het (groen)onderhoud van de sportaccommodaties en de speelpleintjes heeft de sportdienst een bestelwagen met kipbak nodig.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 78.512,40 excl. btw of € 95.000 incl. 21% btw.
De sportdienst heeft voor haar sportaccommodaties en de speelpleintjes een bestelwagen met kipbak nodig. Momenteel maken ze gebruik van een afgeschreven voertuig van de technische dienst.
Duurzaamheidsambtenaar:
De gemeente Bonheiden ondertekende in 2016 het Europees burgemeestersconvenant voor klimaat en energie met de ambitie de CO2 uitstoot met 40% te reduceren tegen 2030 en de gemeente te wapenen tegen de steeds vaker voorkomende gevolgen van klimaatwijziging. In 2021 ondertekende de gemeente Bonheiden eveneens het Lokaal Energie en Klimaat Pact vanuit de Vlaamse overheid. Ook binnen dit pact worden deze ambities herhaald en versterkt.
De uitstoot van de gemeentelijke diensten vertegenwoordigt slechts een klein percentage binnen de gehele uitstoot maar het is in het voordeel van de gemeentelijke werking om maximaal in te zetten op deze maatregelen. Daarnaast dient de gemeente als lokaal bestuur het goede voorbeeld te geven zodat burgers, bedrijven en organisaties in de gemeente overtuigd geraken dit voorbeeld te volgen.
Wat betreft het wagenpark van de gemeentelijke diensten werd voor de dienstverplaatsingen van het personeel in het gemeentehuis al overgeschakeld op elektrische (deel)mobiliteit. Een voorbeeldrol werd hier opgenomen als klein lokaal bestuur, wat vast te stellen is door de vele vragen van gemeenten uit gans Vlaanderen om de aanpak hier te delen.
De dienstverplaatsingen/wagens van de medewerkers van het gemeentehuis maken echter maar een fractie uit van het totale wagenpark van de gemeentelijke werking. Om de bovenvermelde ambities kracht bij te zetten is het dan ook noodzakelijk de overige voertuigen van het wagenpark fossielvrij te krijgen.
Het tussentijds klimaatrapport van de gemeente Bonheiden (met meest recente cijfers 2019) toont duidelijk dat er ten opzichte van de nulmeting in 2011 nagenoeg geen daling is van de CO2 uitstoot in het wagenpark van de gemeente. Dit toont aan dat een duidelijke visie richting duurzaamheid zich opdringt. Wagens die nu worden aangekocht zullen immers pas afgeschreven worden na 2030 en behouden op die wijze een belangrijke impact op de CO2 uitstoot van de gemeentelijke werking.
Advies ADV/2022/727 van Thomas Pluymers van 01 december 2022: Gunstig
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Voegt de bijkomende vereisten voor een Bestelwagen enkele cabine met kipbak opgemaakt door de preventieadviseur op 05/12/2022 als bijlage toe aan de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aankoop elektrische bestelwagen met kipbak' en maakt er integraal deel van uit.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.
Raming: € 78.512,40 excl. btw of € 95.000 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00247 van Johan Muyldermans van 28 november 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aankoop elektrische bestelwagen met kipbak' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/RR-430 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere leveranciers.
In de goedgekeurde meerjarenplanning 2019-2025 staat voor kalenderjaar 2023 de vervanging van de tribune in de podiumzaal GC 't Blikveld ingeschreven. Tot uitvoering van deze meerjarenplanning wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd van de lastvoorwaarden en gunningswijze tot het voeren van deze plaatsingsopdracht.
18/12/2019: Beslissing van de gemeenteraad behoudens de vaststelling van de meerjarenplanning 2019-2025.
De tribune in de podiumzaal is de originele mechanische constructie van bij de opening van GC 't Blikveld en viert zijn 25e verjaardag. Door de polyvalentie van de zaal wordt deze tribune zeer frequent in- en uitgereden. Mits enkele calamiteiten is dit tot op heden steeds succesvol gelukt. Bij het periodieke onderhoud wordt wel vastgesteld dat de constructie toe is aan vervanging, hetgeen bij mechanische constructies zeer normaal is bij dergelijke leeftijd. De dag dat de tribune blokkeert, stelt zich een groot probleem hetgeen als goede beheerder moet voorkomen worden. Naast de constructie zijn inmiddels ook al zes stoelen afgebroken en hersteld via laswerk ter plaatse. Daarnaast zijn de zetels na 25 jaar ook doorgezeten en heeft de textiel zijn glorie verloren.
De kost voor de vernieuwing wordt geraamd op € 200.000. Dit impliceert dat een openbare procedure de te volgen plaatsingsprocedure is.
Bij de lastvoorwaarden zijn als volgt te omschrijven:
Deze items zijn vervat in het lastenboek in bijlage.
Raming € 200.000 incl btw - kosten voorzien op ACT 12.2.20.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00248 van Financiele dienst van 28 november 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Vervanging tribune podiumzaal GC 't Blikveld' vast, zoals vermeld in het bestek in bijlage en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten met een bijhorende raming van € 200.000 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
Het regenwater van de sporthal is momenteel nog aangesloten op de riolering in de straat. Het is de bedoeling om het regenwater van de riolering af te koppelen, regenwaterputten te voorzien en het regenwater af te voeren naar de gracht van de Waversesteenweg.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 44.944,15 excl. btw of € 54.382,42 incl. 21% btw.
Het regenwater van de sporthal is momenteel nog aangesloten op de riolering in de straat. Op de ladder van Lansink staat dit op de onderste trede.
Ladder van Lansink:
In eerste instantie is het de bedoeling om het regenwater van de riolering af te koppelen, regenwaterputten te voorzien en het regenwater af te voeren naar de gracht van de Waversesteenweg. (3. en 4. Buffer, infiltratie en vertraagd afvoeren.)
Bij de vernieuwing van het sanitair van de sporthal zal het regenwater van de regenwaterputten gebruikt worden. (2. (Her)gebruik van regenwater)
Raming: € 44.944,15 excl. btw of € 54.382,42 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00245 van Financiele dienst van 28 november 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Regenwaterrecuperatie Sporthal' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. MDC/2022/429 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De voorzitter stelt voor punt 16 "Kinderopvang - Huishoudelijk reglement IBO: Wijziging" te verdagen naar de zitting van januari 2023.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van januari 2023.
Op 19/12/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 19/12/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten.
Deze agendapunten zijn
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Krankhoeve.
IGEMO biedt juridische ondersteuning op het vlak van omgevingsrecht, overheidsopdrachtenrecht, woonrecht, goederenrecht en onroerend erfgoed en algemene administratief recht, en vanaf heden als aparte dienstverlening.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de raamovereenkomst ‘juridische dienstverlening’ goed te keuren.
21/11/2022: Bespreking uitbouw juridische dienstverlening en raamovereenkomst aangeleverd door IGEMO op managementteam. M-team verleent gunstig advies.
29/11/2022: Principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van de raamovereenkomst ‘juridische dienstverlening’ IGEMO en doorsturing naar de gemeenteraad.
Momenteel wordt er soms beroep gedaan op de juristen bij IGEMO voor juridische ondersteuning, meestal in het kader van omgevingsrecht. De prestaties worden nu gefactureerd op de dienstverlening ‘intergemeentelijke handhavingscel’, maar IGEMO start met een aparte dienstverlening ‘juridische ondersteuning' in volgende rechtstakken:
Deze raamovereenkomst maakt het mogelijk de juridische dienstverlening van IGEMO op afroep aan te wenden. Als de dienstverlening niet wordt gebruikt, moet er ook niet betaald worden.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Deze raamovereenkomst creëert de mogelijkheid juridische dienstverlening aan te wenden zonder verplichting.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00243 van Financiele dienst van 28 november 2022
Enig artikel - Keurt de raamovereenkomst 'juridische dienstverlening' van IGEMO goed als volgt:
RAAMOVEREENKOMST JURIDISCHE DIENSTVERLENING OVEREENKOMST IGEMO – ANDERE PARTIJ
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de vorm van een dienstverlenende vereniging heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en Peter De Bruyne, algemeen directeur,
Hierna “IGEMO” genoemd,
En anderzijds
Andere partij, vertegenwoordigd door de heer/mevrouw naam, functie, en de heer/mevrouw naam, functie;
Hierna “de gemeente” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
Onderhavige raamovereenkomst heeft het verlenen van juridische dienstverlening tot voorwerp. De juridische diensten die in uitvoering van deze raamovereenkomst door de gemeente kunnen worden besteld kunnen onder meer omvatten:
ARTIKEL 2: PLAATSEN VAN BESTELLINGEN
Met uitzondering van de eerstelijns telefonische adviesvragen, worden opdrachten in het kader van deze raamovereenkomst schriftelijk (bij voorkeur per mail) besteld.
De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.
Vanaf de datum dat de gemeente een aanvraag met opdracht- of projectomschrijving overmaakt aan IGEMO, beschikt IGEMO over een termijn van 3 werkdagen om voor deze aanvraag een timing inzake uitvoering en, indien het geen opdracht tegen prijslijst betreft, een prijsofferte op te maken. IGEMO stelt de timing en eventuele prijsofferte op volgens een inschatting van de soort dienstverlening die vereist zal zijn voor de opdracht.
De gemeente kijkt dit voorstel na en maakt zo snel mogelijk eventuele opmerkingen over aan IGEMO. IGEMO finaliseert desgevallend haar timing en prijsofferte (in elk geval binnen de 2 werkdagen). Wanneer de gemeente akkoord gaat met het voorstel van IGEMO, stelt zij hiervoor een bestelbon op en maakt deze over aan IGEMO. Vanaf dat ogenblik wordt de door IGEMO voorgestelde timing en prijsopgave bindend.
De hierboven vermelde termijnen in het kader van de bestelprocedure zijn maximumtermijnen, die, inzonderheid in spoedeisende gevallen, door de gemeente kunnen worden ingekort.
ARTIKEL 3: BEROEP OP DERDEN
IGEMO kan voor de uitvoering van de opdracht een beroep doen op derden, zoals een gerechtsdeurwaarder, expert, etc.
Indien IGEMO voor de uitvoering van de opdracht een beroep moet doen op een derde, beslist IGEMO, indien gewenst na overleg met de gemeente, op welke derde zij beroep doet voor de uitvoering van (een deel van) de opdracht.
Behoudens andersluidende afspraak, factureert de ingeschakelde derde aan IGEMO, die deze kost onmiddellijk kan doorfactureren aan de gemeente.
ARTIKEL 4: VERGOEDING
§ 1. Onverminderd de mogelijkheid voor partijen om bij bestelling een globale of gemengde (deels globaal en deels tegen prijslijst) prijs overeen te komen voor de uitvoering van een welomschreven opdracht, worden de prestaties geleverd in het kader van onderhavige raamovereenkomst aangerekend op basis van volgende uurtarieven:
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder een junior medewerker verstaan een jurist met minder dan vijf jaar relevante ervaring; een senior medewerker is een jurist met minstens vijf jaar relevante ervaring.
Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4 %. De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.
§ 2. Indien voor een welomschreven opdracht een globale prijs werd overeengekomen, wordt deze herzien indien:
ARTIKEL 5: FACTURATIE EN WIJZE VAN BETALING
Bij opdrachten tegen globale prijs, wordt bij de bestelling het tijdstip van facturatie in onderling akkoord bepaald. Voor opdrachten die zich over een langere periode uitstrekken, kunnen tussentijdse facturatiemomenten worden bepaald.
Opdrachten tegen prijslijst worden op kwartaalbasis gefactureerd, op basis van de daadwerkelijk verrichte prestaties.
De gemeente betaalt de factuur binnen een termijn van 30 kalenderdagen na factuurdatum.
ARTIKEL 6: AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING
IGEMO en zijn aangestelden zijn verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid (polis AXA nr. 010.730.515.140).
De aansprakelijkheid van IGEMO is beperkt tot de tussenkomst verkregen in het kader van voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien, om welke reden dan ook, er geen tussenkomst zou zijn vanwege voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering, is de aansprakelijkheid van IGEMO en zijn aangestelden beperkt tot het bedrag van de door de gemeente betaalde vergoedingen voor de door IGEMO verleende diensten die aanleiding geven tot de aansprakelijkheidskwestie.
IGEMO is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden of andere deskundigen, dewelke in samenspraak met de gemeente werden ingeschakeld.
ARTIKEL 7: LOOPTIJD EN BEËINDIGING
Deze raamovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Elke partij kan de raamovereenkomst beëindigen mits eerbiediging van een opzegtermijn van zes maanden, te rekenen vanaf de schriftelijke kennisgeving van het voornemen de raamovereenkomst te beëindigen. Behoudens andersluidend akkoord tussen partijen, heeft de opzegging en zelfs beëindiging van de raamovereenkomst geen invloed op de eerder bestelde opdrachten.
ARTIKEL 8: WIJZIGINGEN
Partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de beide partijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.
Elke wijziging van deze raamovereenkomst wordt opgenomen in een door beide partijen ondertekend addendum bij de overeenkomst.
ARTIKEL 9: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen stellen alles in het werk om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van Klik of tik om een datum in te voeren. in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens (andere partij) Naam, functie
Naam, functie
Namens IGEMO Ivan Blauwhoff, voorzitter
Peter De Bruyne, algemeen directeur
Op 30/01/2019 nam de gemeenteraad kennis van de afgevaardigden van de politieke fracties in het gemeentelijk Feestcomité.
De fractie BR30 heeft in het Feestcomité drie zetels en duidde Agnes Gullentops, Myriam Verhulsel en Chris Vanderhoeven aan als afgevaardigden.
De fractie meldde dat zij de afvaardiging in het Feestcomité wenst te wijzigen als volgt: vervanging van Agnes Gullentops door Frans Uytterhoeven, en Chris Vanderhoeven door Wendy Uytterhoeven.
Aan de gemeenteraad wordt hiervan kennis gegeven.
Enig artikel - Neemt kennis van de wijziging van de afvaardiging van de fractie BR30 in het gemeentelijk Feestcomité als volgt:
De voorzitter sluit de zitting op 14/12/2022 om 21:54.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad