Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 30/11/2022 - 20:00

Financiën - Overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

De netbeheerders hebben in hun rol als sociale leverancier, conform het Energiebesluit, de decretale opdracht gekregen om te voorzien in een netwerk van oplaad/betaalpunten, waarbij er in elke gemeente minstens één oplaad-/betaalpunt dient voorzien te worden.

De OCMW's zijn op lokaal vlak actief als eerstelijns-hulporganisatie en in het kader van het integraal sociaal beleid van het lokaal bestuur bieden ze ondersteuning aan de netbeheerders op diverse aspecten.

Er dient een andere invulling bepaald te worden voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW's en ook de verdelings- en/of toekenningscriteria moeten herzien worden.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld de nieuwe overeenkomst wat betreft vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's goed te keuren.

Voorgeschiedenis

07/10/2022: Ontvangst nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's van Fluvius.

Feiten en context

De vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters. In de regelgeving wordt immers aan de netbeheerders (met Fluvius als werkmaatschappij) opgelegd dat er per gemeente minstens één oplaadpunt ter beschikking moet zijn. Om dit te kunnen realiseren is er een samenwerking uitgewerkt met de OCMW’s.

Sindsdien is er veel veranderd. Vooreerst was er de introductie en de ruime verspreiding van de self-service oplaadterminals. Samen met de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, is het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig hertekend. Er werd vastgesteld dat heden reeds gemiddeld 85% van de klanten met een digitale meter in prepaid gebruik maakt van het online betalen en dus geen verplaatsing naar een oplaadterminal meer doet.

Gelet op bovenstaande is de noodzaak ontstaan om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW’s, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.

Het voorstel van nieuwe overeenkomst wordt ondersteund door de VVSG. De grondslagen voor de betaling van de vergoeding zijn enerzijds het beheer door het OCMW van minstens één oplaad-/betaalterminal en anderzijds de ondersteuning van de OCMW’s aan de netbeheerders op diverse aspecten.

Juridische grond
  • Het decreet van 08/05/2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid of 'het Energiedecreet'.
  • het Besluit van de Vlaamse Regering van 19/11/2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid of 'het Energiebesluit'.
Argumentatie

Het is wenselijk om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW’s, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.

Fluvius wil via deze overeenkomst de samenwerking met de OCMW's blijven honoreren en door de goedkeuring ervan de goede samenwerking in de strijd tegen energiearmoede verderzetten.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt onderstaande overeenkomst aangaande het beheer van oplaad-/betaalterminals bij het OCMW en ondersteunende prestaties verstrekt door het OCMW met ingang van 01/01/2023 goed:

Het volgende wordt afgesproken tussen het OCMW van de gemeente Bonheiden, met zetel te Baxbos 15-17, 2820 Bonheiden , hierna genoemd “het OCMW”, en de netbeheerder Fluvius, met zetel te Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle, hierna genoemd “de netbeheerder”:

Hoofdstuk I: Definities

Binnen het kader van deze overeenkomst dienen de hierna opgesomde begrippen als volgt te worden begrepen:

Oplaad/betaal-terminal: toestel met als functie het uitvoeren en registreren van de oplading/betaling van een bedrag ten behoeve van de voorafbetaling (“prepayment”) van elektriciteit en/of gas, alsook de verwerking van de (elektronische) betaling.

Oplaad/betaal-punt: locatie/adres waar minstens één oplaad/betaal-terminal wordt opgesteld.

Prepaid-klant: elke eindafnemer die beschikt over een (digitale) meter voor elektriciteit en/of gas met voorafbetalingsfunctionaliteit. Een eindafnemer voor elektriciteit en gas wordt dus twee keer als prepaid-klant geteld.

Werkingsjaar: periode van 12 maanden die telkens van 1 januari van een bepaald jaar tot en met 31 december van hetzelfde jaar loopt. 

Hoofdstuk II: Installatie en gebruik van de oplaad-/betaalterminal

Artikel 1

Het OCMW stelt één of meerdere vestigingen ter beschikking aan de netbeheerder als oplaad/betaal-punt. De netbeheerder kan oplaad/betaal-punten op andere locaties dan deze van het OCMW in dezelfde gemeente installeren.

De oplaad/betaal-terminals die reeds actief zijn op de vestigingen van het lokaal bestuur blijven verder operationeel als oplaad/betaal-punt in de zin van deze overeenkomst:

Indien er tijdens de duur van deze overeenkomst nood zou zijn aan een of meerdere bijkomende oplaad/betaal-punten, zullen het OCMW en de netbeheerder overleg voeren. De netbeheerder beslist of en waar er in voorkomend geval een nieuw oplaad/betaal-punt ingesteld wordt zonder hiertoe echter verplicht te zijn.

Artikel 2

De netbeheerder installeert de oplaad/betaal-terminal op een met het OCMW afgesproken datum en binnen de normale werkuren van de locatie waar de oplaadterminal zal worden geïnstalleerd.

De plaatsing van de oplaad/betaal-terminal zal gebeuren door firma’s, hiertoe aangeduid door de netbeheerder.

Het OCMW biedt de mogelijkheid tot het opladen/betalen binnen de zelf gekozen en aan de netbeheerder gecommuniceerde openingsuren van de betreffende locatie van het OCMW. Onder ‘gebruikelijke openingsuren’ moet worden verstaan: die uren waarop de betreffende locatie toegankelijk is voor het publiek om gebruik te maken van de dienstverlening. Het OCMW kan deze openingsuren te allen tijde aanpassen. Elke wijziging van de openingsuren van het oplaadpunt dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding, gemeld te worden aan de netbeheerder.

Artikel 3

Het OCMW voorziet op minstens één PC in de vestiging van minstens één oplaad/betaal-punt de installatie van een Atos-certificaat zodat prepaid-klanten zonder eigen bankkaart ook de kans krijgen een oplading uit te voeren in de eigen gemeente.

Tijdens de openingsuren van het OCMW-gebouw kunnen prepaid-klanten die erom vragen, ondersteuning krijgen van OCMW-medewerkers bij de betaling van hun bedragen voor voorafbetaling van elektriciteit en/of gas.

Hoofdstuk III: Verplichtingen van de partijen en vergoedingen verbonden aan de prestaties

Artikel 4

Artikel 4.1

De netbeheerder staat op zijn kosten in voor de installatie, de herstelling en/of de vervanging van de oplaad/betaal-toestellen. De netbeheerder kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventueel andere schade dan deze aan de oplaad/betaal-terminal, aangebracht door prepaid-klanten aan de infrastructuur van het lokaal bestuur.

Het lokaal bestuur staat op zijn kosten in voor het voorzien van:

    • een stopcontact
    • een internetaansluiting en internetkabel

Artikel 4.2.

Het OCMW biedt de netbeheerder ondersteuning in hun werking wat betreft hun sociaal energiebeleid, zoals:

Werken met prepaid: polsen naar de digitale vaardigheden van de klant, betaling uitvoeren en werken met prepaid-portaal, …

    • Werken met de helpdesk Fluvius (telefonisch of digitaal)
    • Begeleiding bij betalingen uitvoeren en consultatie van de verbruiken via het prepaid-portaal
    • Aanleren inloggen en gebruik van prepaid-portaal.
    • Huisbezoek/ondersteuning en uitleg ter plaatse
    • Opladingen via CRM tool voor de OCMW’s
    • Schuldbemiddeling voor energiefacturen
    • Begeleiding bij overstap naar een andere energieleverancier
    • Aanbod van energiescans (via energiesnoeiers of andere partner)
    • Promotie en communicatie over premies energiebesparing
    • Samenwerking energiehuis (energielening, energiebesparende maatregelen, info en advies,…)
    • Samenwerking met renovatiecoaches stad/gemeente
    • Behandeling technische vragen over energietoevoer

Artikel 5

Als vergoeding voor het beheer van minstens één oplaad/betaalpunt op het grondgebied van het lokaal bestuur en de ondersteuning van de netbeheerder in kader van hun sociaal energiebeleid ontvangt het OCMW van de netbeheerder een “all-in”-vergoeding (basisvergoeding en bijkomende vergoeding) zoals bepaald in artikelen 5.1 en 5.2.

Voor het basiswerkingsjaar 2025 wordt door de netbeheerder voor de totaliteit van de OCMW’s een ‘Totale vergoeding ‘ (gesloten enveloppe) van 3.168.000 euro voorzien.

Deze ‘Totale vergoeding’ wordt verdeeld over de OCMW’s zoals bepaald in de artikelen 5.1 en 5.2 en dekt de volledige prestaties die het OCMW levert. Het OCMW kan geen aanspraak maken op enige andere vergoeding van kosten of lasten in verband met deze overeenkomst.

Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt het OCMW als vergoeding identiek hetzelfde bedrag dat is toegekend aan het lokaal bestuur met betrekking tot werkingsjaar 2021.

Artikel 5.1
Het OCMW ontvangt per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding ten belope van 2.000 euro.

Artikel 5.2
Het OCMW ontvangt een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.

Deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt als volgt berekend:
1) De ‘Totale (geïndexeerde) vergoeding’ wordt verminderd met de totaliteit van de basisvergoedingen uitgekeerd aan de OCMW’s.
2) Vervolgens wordt dit saldo verdeeld over de OCMW’s volgens de verhouding: aantal prepaid-klanten OCMW / aantal prepaid-klanten totaliteit OCMW’s

Artikel 6

De netbeheerder betaalt de vergoedingen aan het OCMW binnen de twee maanden volgend op het einde van het werkingsjaar. Deze vergoeding wordt uitbetaald op het rekeningnummer BE17 0910 0085 2821.

Artikel 7

De ‘Totale vergoeding’ vermeld in artikel 5 wordt jaarlijks aangepast aan de evolutie van de kosten van het levensonderhoud. Een geïndexeerd bedrag zal voor het eerst worden toegepast voor de vergoedingen met betrekking het werkingsjaar 2026.
Hiertoe wordt volgende formule toegepast:

Totale vergoeding jaar n = Totale vergoeding jaar n-1 x gezondheidsindex maand december jaar n / gezondheidsindex maand december jaar n-1

Hoofdstuk IV: Duur en beëindiging van de overeenkomst

Artikel 8

Deze overeenkomst wordt gesloten voor een initiële duur van één jaar die een aanvang neemt op 1 januari 2023. De duur van de overeenkomst wordt echter telkens stilzwijgend verlengd met één jaar behoudens een schriftelijke vooropzeg van 6 maand door één van de partners.

Hoofdstuk V: Overige bepalingen

Artikel 9

Indien het personeel van het lokaal bestuur technische problemen ondervindt met de werking van (één van) de oplaad/betaal-terminals, verwittigen zij onmiddellijk het contactnummer meegedeeld door de netbeheerder.
De netbeheerder tracht het defect ten laatste op de eerste werkdag volgend op de melding van het probleem te analyseren en zal de nodige maatregelen nemen om de bewuste oplaad/betaal-terminal(s) opnieuw operationeel te maken of te zorgen voor noodoplossingen.

Artikel 10

De netbeheerder voorziet op haar website een overzicht van alle beschikbare oplaad/betaal-punten in haar werkingsgebied inclusief de openingsuren, zodat de lokale besturen bij incidenten klanten correct kunnen doorverwijzen.

Artikel 11

Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.

Artikel 2 - Bezorgt deze beslissing alsook de ondertekende overeenkomst digitaal aan Fluvius.