De voorzitter opent de zitting op 30/11/2022 om 20:03.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26/10/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
26/10/2022: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26/10/2022 goed.
De netbeheerders hebben in hun rol als sociale leverancier, conform het Energiebesluit, de decretale opdracht gekregen om te voorzien in een netwerk van oplaad/betaalpunten, waarbij er in elke gemeente minstens één oplaad-/betaalpunt dient voorzien te worden.
De OCMW's zijn op lokaal vlak actief als eerstelijns-hulporganisatie en in het kader van het integraal sociaal beleid van het lokaal bestuur bieden ze ondersteuning aan de netbeheerders op diverse aspecten.
Er dient een andere invulling bepaald te worden voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW's en ook de verdelings- en/of toekenningscriteria moeten herzien worden.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld de nieuwe overeenkomst wat betreft vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's goed te keuren.
07/10/2022: Ontvangst nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's van Fluvius.
De vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters. In de regelgeving wordt immers aan de netbeheerders (met Fluvius als werkmaatschappij) opgelegd dat er per gemeente minstens één oplaadpunt ter beschikking moet zijn. Om dit te kunnen realiseren is er een samenwerking uitgewerkt met de OCMW’s.
Sindsdien is er veel veranderd. Vooreerst was er de introductie en de ruime verspreiding van de self-service oplaadterminals. Samen met de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, is het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig hertekend. Er werd vastgesteld dat heden reeds gemiddeld 85% van de klanten met een digitale meter in prepaid gebruik maakt van het online betalen en dus geen verplaatsing naar een oplaadterminal meer doet.
Gelet op bovenstaande is de noodzaak ontstaan om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW’s, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.
Het voorstel van nieuwe overeenkomst wordt ondersteund door de VVSG. De grondslagen voor de betaling van de vergoeding zijn enerzijds het beheer door het OCMW van minstens één oplaad-/betaalterminal en anderzijds de ondersteuning van de OCMW’s aan de netbeheerders op diverse aspecten.
Het is wenselijk om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW’s, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.
Fluvius wil via deze overeenkomst de samenwerking met de OCMW's blijven honoreren en door de goedkeuring ervan de goede samenwerking in de strijd tegen energiearmoede verderzetten.
Artikel 1 - Keurt onderstaande overeenkomst aangaande het beheer van oplaad-/betaalterminals bij het OCMW en ondersteunende prestaties verstrekt door het OCMW met ingang van 01/01/2023 goed:
Het volgende wordt afgesproken tussen het OCMW van de gemeente Bonheiden, met zetel te Baxbos 15-17, 2820 Bonheiden , hierna genoemd “het OCMW”, en de netbeheerder Fluvius, met zetel te Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle, hierna genoemd “de netbeheerder”:
Hoofdstuk I: Definities
Binnen het kader van deze overeenkomst dienen de hierna opgesomde begrippen als volgt te worden begrepen:
Oplaad/betaal-terminal: toestel met als functie het uitvoeren en registreren van de oplading/betaling van een bedrag ten behoeve van de voorafbetaling (“prepayment”) van elektriciteit en/of gas, alsook de verwerking van de (elektronische) betaling.
Oplaad/betaal-punt: locatie/adres waar minstens één oplaad/betaal-terminal wordt opgesteld.
Prepaid-klant: elke eindafnemer die beschikt over een (digitale) meter voor elektriciteit en/of gas met voorafbetalingsfunctionaliteit. Een eindafnemer voor elektriciteit en gas wordt dus twee keer als prepaid-klant geteld.
Werkingsjaar: periode van 12 maanden die telkens van 1 januari van een bepaald jaar tot en met 31 december van hetzelfde jaar loopt.
Hoofdstuk II: Installatie en gebruik van de oplaad-/betaalterminal
Artikel 1
Het OCMW stelt één of meerdere vestigingen ter beschikking aan de netbeheerder als oplaad/betaal-punt. De netbeheerder kan oplaad/betaal-punten op andere locaties dan deze van het OCMW in dezelfde gemeente installeren.
De oplaad/betaal-terminals die reeds actief zijn op de vestigingen van het lokaal bestuur blijven verder operationeel als oplaad/betaal-punt in de zin van deze overeenkomst:
Indien er tijdens de duur van deze overeenkomst nood zou zijn aan een of meerdere bijkomende oplaad/betaal-punten, zullen het OCMW en de netbeheerder overleg voeren. De netbeheerder beslist of en waar er in voorkomend geval een nieuw oplaad/betaal-punt ingesteld wordt zonder hiertoe echter verplicht te zijn.
Artikel 2
De netbeheerder installeert de oplaad/betaal-terminal op een met het OCMW afgesproken datum en binnen de normale werkuren van de locatie waar de oplaadterminal zal worden geïnstalleerd.
De plaatsing van de oplaad/betaal-terminal zal gebeuren door firma’s, hiertoe aangeduid door de netbeheerder.
Het OCMW biedt de mogelijkheid tot het opladen/betalen binnen de zelf gekozen en aan de netbeheerder gecommuniceerde openingsuren van de betreffende locatie van het OCMW. Onder ‘gebruikelijke openingsuren’ moet worden verstaan: die uren waarop de betreffende locatie toegankelijk is voor het publiek om gebruik te maken van de dienstverlening. Het OCMW kan deze openingsuren te allen tijde aanpassen. Elke wijziging van de openingsuren van het oplaadpunt dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding, gemeld te worden aan de netbeheerder.
Artikel 3
Het OCMW voorziet op minstens één PC in de vestiging van minstens één oplaad/betaal-punt de installatie van een Atos-certificaat zodat prepaid-klanten zonder eigen bankkaart ook de kans krijgen een oplading uit te voeren in de eigen gemeente.
Tijdens de openingsuren van het OCMW-gebouw kunnen prepaid-klanten die erom vragen, ondersteuning krijgen van OCMW-medewerkers bij de betaling van hun bedragen voor voorafbetaling van elektriciteit en/of gas.
Hoofdstuk III: Verplichtingen van de partijen en vergoedingen verbonden aan de prestaties
Artikel 4
Artikel 4.1
De netbeheerder staat op zijn kosten in voor de installatie, de herstelling en/of de vervanging van de oplaad/betaal-toestellen. De netbeheerder kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventueel andere schade dan deze aan de oplaad/betaal-terminal, aangebracht door prepaid-klanten aan de infrastructuur van het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur staat op zijn kosten in voor het voorzien van:
Artikel 4.2.
Het OCMW biedt de netbeheerder ondersteuning in hun werking wat betreft hun sociaal energiebeleid, zoals:
Werken met prepaid: polsen naar de digitale vaardigheden van de klant, betaling uitvoeren en werken met prepaid-portaal, …
Artikel 5
Als vergoeding voor het beheer van minstens één oplaad/betaalpunt op het grondgebied van het lokaal bestuur en de ondersteuning van de netbeheerder in kader van hun sociaal energiebeleid ontvangt het OCMW van de netbeheerder een “all-in”-vergoeding (basisvergoeding en bijkomende vergoeding) zoals bepaald in artikelen 5.1 en 5.2.
Voor het basiswerkingsjaar 2025 wordt door de netbeheerder voor de totaliteit van de OCMW’s een ‘Totale vergoeding ‘ (gesloten enveloppe) van 3.168.000 euro voorzien.
Deze ‘Totale vergoeding’ wordt verdeeld over de OCMW’s zoals bepaald in de artikelen 5.1 en 5.2 en dekt de volledige prestaties die het OCMW levert. Het OCMW kan geen aanspraak maken op enige andere vergoeding van kosten of lasten in verband met deze overeenkomst.
Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt het OCMW als vergoeding identiek hetzelfde bedrag dat is toegekend aan het lokaal bestuur met betrekking tot werkingsjaar 2021.
Artikel 5.1
Het OCMW ontvangt per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding ten belope van 2.000 euro.
Artikel 5.2
Het OCMW ontvangt een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.
Deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt als volgt berekend:
1) De ‘Totale (geïndexeerde) vergoeding’ wordt verminderd met de totaliteit van de basisvergoedingen uitgekeerd aan de OCMW’s.
2) Vervolgens wordt dit saldo verdeeld over de OCMW’s volgens de verhouding: aantal prepaid-klanten OCMW / aantal prepaid-klanten totaliteit OCMW’s
Artikel 6
De netbeheerder betaalt de vergoedingen aan het OCMW binnen de twee maanden volgend op het einde van het werkingsjaar. Deze vergoeding wordt uitbetaald op het rekeningnummer BE17 0910 0085 2821.
Artikel 7
De ‘Totale vergoeding’ vermeld in artikel 5 wordt jaarlijks aangepast aan de evolutie van de kosten van het levensonderhoud. Een geïndexeerd bedrag zal voor het eerst worden toegepast voor de vergoedingen met betrekking het werkingsjaar 2026.
Hiertoe wordt volgende formule toegepast:
Totale vergoeding jaar n = Totale vergoeding jaar n-1 x gezondheidsindex maand december jaar n / gezondheidsindex maand december jaar n-1
Hoofdstuk IV: Duur en beëindiging van de overeenkomst
Artikel 8
Deze overeenkomst wordt gesloten voor een initiële duur van één jaar die een aanvang neemt op 1 januari 2023. De duur van de overeenkomst wordt echter telkens stilzwijgend verlengd met één jaar behoudens een schriftelijke vooropzeg van 6 maand door één van de partners.
Hoofdstuk V: Overige bepalingen
Artikel 9
Indien het personeel van het lokaal bestuur technische problemen ondervindt met de werking van (één van) de oplaad/betaal-terminals, verwittigen zij onmiddellijk het contactnummer meegedeeld door de netbeheerder.
De netbeheerder tracht het defect ten laatste op de eerste werkdag volgend op de melding van het probleem te analyseren en zal de nodige maatregelen nemen om de bewuste oplaad/betaal-terminal(s) opnieuw operationeel te maken of te zorgen voor noodoplossingen.
Artikel 10
De netbeheerder voorziet op haar website een overzicht van alle beschikbare oplaad/betaal-punten in haar werkingsgebied inclusief de openingsuren, zodat de lokale besturen bij incidenten klanten correct kunnen doorverwijzen.
Artikel 11
Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 2 - Bezorgt deze beslissing alsook de ondertekende overeenkomst digitaal aan Fluvius.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met DAV Rolkar Rivierenland goed te keuren.
De huidige samenwerkingsovereenkomst m.b.t de dienstverlening van aangepast vervoer loopt af op 31/12/2022 en dient vernieuwd te worden.
Inhoud van de overeenkomst:
Rolkar Rivierenland spant zich in voor het OCMW om zoveel mogelijk personen met een mobiliteitsbeperking in de gemeente Bonheiden te vervoeren naar een ziekenhuis, dokter, familie, vrienden, ... opdat zij volwaardig aansluiting kunnen blijven vinden bij de diverse facetten van onze samenleving. Inwoners van Bonheiden worden doorverwezen naar Rolkar Rivierenland als:
Elke inwoner van Bonheiden kan zonder doorverwijzing van de Minder Mobiele Centrale (MMC) een rit aanvragen bij Rolkar Rivierenland.
In de samenwerkingsovereenkomst worden enkele verplichtingen opgenomen voor zowel Rolkar Rivierenland als het OCMW.
Rolkar Rivierenland verbindt zich er toe:
Het OCMW verbindt zich er toe:
Feedback omtrent het aantal ritten en aantal gebruikers doorheen de jaren: zie bijlage 1.
Feedback omtrent het aantal ritten in 2021 en 2022:
Voor het jaar 2021 werden volgende cijfers doorgegeven:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Deze samenwerkingsovereenkomst werd opgenomen in de meerjarenplanning, A1.1.1O Solidariteitsbijdrage DAV Rolkar Rivierenland
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits goedkeuring krediet MJPA 4
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2022/0314 van Els Van Bever van 14 november 2022
Enig artikel - Keurt volgende samenwerkingsovereenkomst DAV Rolkar Rivierenland - OCMW Bonheiden m.b.t. de dienstverlening van aangepast vervoer goed:
Tussen Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door Bram Van Keer, voorzitter, en Idriss Ibnou-Cheikh, secretaris, hierna genoemd ‘de vervoerder’
en het OCMW van Bonheiden, vertegenwoordigd door Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, en Lode Van Looy, voorzitter vast bureau,
is overeengekomen wat volgt:
TOELICHTING
Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit.
DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.
Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Bonheiden gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
Artikel 1 - VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 1.1. Begripsomschrijving Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen. Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
Artikel 1.2. Voorwerp Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Bonheiden zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Bonheiden.
Artikel 2 - VERPLICHTINGEN VAN DE PARTIJEN
Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:
Artikel 2.2. Het OCMW van Bonheiden verbindt er zich toe
Artikel 3 - DUUR EN OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.
Artikel 4 - TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.
Op 23/12/2013 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn een samenwerking met Jeugddorp vzw goed. De termijn van deze overeenkomst is verstreken. De samenwerking bleef bestaan, maar er werd geen nieuwe formele overeenkomst goedgekeurd.
Jeugddorp vzw, afdeling Kaizen-KaJaC, maakte een nieuwe overeenkomst op in het kader van begeleidingen. Aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de goedkeuring gevraagd.
23/12/2013: Goedkeuring overeenkomst met Jeugddorp vzw.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Gaat akkoord met onderstaand convenant:
Cf. art. 25 van de Universele Verklaring van de Rechten van de mens: Recht op huisvesting
De raad voor maatschappelijk welzijn van Bonheiden beslist tot goedkeuring van volgende convenant met Vzw Jeugddorp, afdeling Kaizen.
Tussen
Het OCMW van Bonheiden vertegenwoordigd door Lode Van Looy, voorzitter vast bureau en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
enerzijds
en
de organisatie vzw Jeugddorp vertegenwoordigd door Laurens Troch, projectcoördinator Kaizen en Maria Mol, directeur van Jeugddorp
anderzijds
wordt het onderstaande besloten voor elke jongere waar de partijen een samenwerking rond begeleiding voor afsluiten.
BASISPRINCIPES VAN DE SAMENWERKING (Gentleman’s agreement)
Art1. Algemene bepalingen
Kaizen verbindt er zich toe de hierna omschreven opdracht uit te voeren binnen de voorziene periode en binnen het voorziene budget. Uitbreiding/beperking van de opdracht wordt afzonderlijk en in overleg besproken.
Beide partijen verklaren uitdrukkelijk akkoord te gaan met alle bepalingen.
Art 2. Situering van de opdracht
De opdracht situeert zich in het meerjarenplan 2019-2024. De te realiseren opdracht houdt verband met volgende domein: ‘leven en wonen’
Art 3. Algemene en specifieke omschrijving van de opdracht
Kaizen organiseert begeleiding, zowel residentieel als mobiel, en opvang van jongeren tussen 18 en 25 jaar die zich bevinden in complexe leefsituaties met het oog op het verhogen van de zelfstandigheid van jongeren. De inhoud van de begeleiding wordt afgesproken tussen de jongere en zijn integrale begeleider en afgestemd met het OCMW van Bonheiden
Deze overeenkomst is opgesteld in het kader van de begeleiding van ….
Het begeleidingsaanbod wordt op maat bepaald afhankelijk van de doelstellingen zoals omschreven in het aanmeldingsformulier. Ze kunnen o.m. volgende onderdelen omvatten:
Het begeleidingsaanbod wordt gerealiseerd door een team van vrijwilligers, stagiairs en professioneel opgeleide hulpverleners.
Het opvangaanbod omvat daarnaast het aanbieden van betaalbare huisvesting.
Mobiel hebben we de mogelijkheid om jongvolwassenen te begeleiden in hun eigen context.
Tijdens de begeleidingsperiode kan er geschakeld worden tussen residentiële en mobiele begeleiding als dit aangewezen is binnen het begeleidingstraject van de jongere.
Art 4. Beoogde resultaten van de opdracht
Bij deze opdracht formuleren we volgende resultaatsgebieden:
Doelstelling 1: Kaizen betracht de zelfstandigheid en weerbaarheid van kwetsbare jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar te verhogen dankzij een aanbod op maat van de jongvolwassene, gebaseerd op een sterk positief geloof in de capaciteiten en krachten van de jongere en zijn netwerk. We doen dit aan de hand van het bespreken van toekomstperspectieven en hanteren daarbij kleine stapjes richting de daarmee verbonden doelen.
Doelstelling 2: Kaizen investeert in verbreding van het draagvlak voor lokaal sociaal beleid dankzij het nemen van sensibiliseringsacties rond o.a. sociale uitsluiting, betaalbaar wonen, psychisch welzijn …
Doelstelling 3: Kaizen schakelt zich in de bestaande overlegstructuur in en werkt maximaal samen in functie van een krachtiger sociaal beleid.
Art 5. Financiële zaken
Begeleidingskost
Na goedkeuring van de convenant door het OCMW van Bonheiden wordt het begeleidingsaanbod door Kaizen opgestart. Het OCMW van Bonheiden voorziet hiervoor een begeleidingskost van 450 €/maand zowel bij residentiële als mobiele begeleiding. Dit bedrag wordt niet betaald vanuit het leefloon van de jongeren. Tussen het OCMW en de jongere kunnen hieromtrent afwijkende afspraken worden gemaakt. Als de intensiteit (minder begeleidingsnood) na verloop van tijd verminderd kan dit bedrag tussen beide partijen (het OCMW van Bonheiden en KAIZEN) opnieuw onderhandeld worden. In principe zal de prijs dan gehalveerd worden (225€/maand). De toelage dient voor de financiering van werkings- en loonkosten voor de uitvoering van de opdracht.
Het begeleidingsaanbod door Kaizen eindigt in overleg tussen het OCMW van Bonheiden en Kaizen.
De woning (bij residentiële begeleiding)
De beschikbare woning is gelegen te …. Alle onderhouds- en renovatiewerken vallen ten laste van de eigenaar.
De persoonlijke bijdrage voor de jongeren bedraagt € 380. Deze som dekt water- en energieverbruik, internet en het gemeenschappelijk onderhoud van de woning.
Art 6. Afwijkingen in de uitvoering
Wanneer Kaizen of het OCMW van Bonheiden vaststelt dat ze de convenant niet kan uitvoeren zoals overeengekomen, moet de andere partij hiervan op de hoogte gebracht worden. In onderling overleg en na kennisname hiervan door het zullen verdere schikkingen ter zake getroffen worden bv. Beëindigen van de begeleiding, zoeken naar een andere woonst, andere begeleidingsaanbod…
Art 7. Duur en beëindigen van de convenant en de begeleiding
Deze convenant geldt voor de duur van een jaar en start vanaf 30/11/2022 daarna wordt hij stilzwijgend verlengd met een jaar.
Deze convenant wordt beëindigd wanneer:
In betreffend geval stelt de ene partij de andere partij hiervan in kennis via een aangetekend schrijven. Er start dan een opzegtermijn van 3 maanden.
Begeleidingen in het kader van deze convenant:
Kerngedachte van de begeleiding is: ‘as long as it takes'.
Er vindt sowieso binnen de 6 maanden (zie art. 4 doelstelling 1) een evaluatie plaats rond het verloop en inhoud van de begeleiding, waarbij nieuwe afspraken kunnen worden gemaakt en de begeleiding verlengd kan worden voor 6 maanden (of een andere afgesproken termijn). De begeleiding wordt afgerond als de doelstellingen positief zijn bereikt en de beide partijen zich hier in kunnen vinden.
Indien de doelstellingen sneller worden bereikt dan 6 maanden, kan deze begeleiding ook sneller worden afgerond. Indien één van de partijen de begeleiding wil opzeggen zonder dat de doelstellingen bereikt zijn, brengt ze de andere partij daarvan op de hoogte. Er wordt dan minimaal 1 overleg ingepland met alle partijen (OCMW, Kaizen en de betrokken jongere) waarbij deze beslissing beargumenteerd wordt en er gezocht wordt naar een alternatief traject. We willen ten alle tijden vermijden dat een jongere dak- en/of thuisloos wordt.
Art 8. Briefwisseling en communicatie
Alle briefwisseling m.b.t. de uitvoering van de opdracht moet gericht worden aan het OCMW van Bonheiden.
Treden op als contactpersoon tussen beide organisaties:
Art 9. Slotbepalingen
Deze overeenkomst is enkel mits onderling akkoord tussen de partijen aanpasbaar.
Artikel 2 - Voor de opstart van individuele begeleidingen in het kader van bovenstaand convenant is steeds een akkoord van het bijzonder comité voor de sociale dienst vereist aangaande de toeleiding naar de dienstverlening van Kaizen.
De voorzitter sluit de zitting op 30/11/2022 om 20:13.
Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn