Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 29/04/2025 - 12:30

Tijdelijk aanvullend verkeersreglement Spiekelei: Principieel akkoord

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Yves Goovaerts, schepen

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Spiekelei principieel goed te keuren.

Feiten en context

Bewoners van Peulisbaan melden meerdere malen het probleem van de intensiteit van het verkeer in de straat, mede door de aanwijzing in verschillende route planners, zoals Waze, Google Maps, ... Dit kan omzeild worden door de uitzonderlijk plaatselijke verkeersregel toe te passen. Op deze manier wordt de straat niet meer aangeduid als 'sluipweg' en zal de intensiteit van het verkeer afnemen. Om te vermijden dat de verkeersintensiteit zich zal verleggen naar de Spiekelei zal hier ook de maatregel uitzonderlijk plaatselijk verkeer toegepast worden. Deze aanpassing dient opgenomen te worden in het aanvullend verkeersreglement.

Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies,:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
  • De Spiekelei zal worden omgevormd tot plaatselijk verkeer. Deze maatregel wordt genomen om te vermijden dat de verkeersintensiteit zich, n.a.v. het aanpassen van de  Peulisbaan, niet zal verplaatsen naar de Spiekelei. Door de Spiekelei te bestempelen als plaatselijk verkeer, wordt voorkomen dat de weg als sluiproute wordt gebruikt. 
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Ineke van Rijsbergen
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 -  Gaat principieel akkoord met de aanpassing en past het gemeentelijk verkeersreglement - gemeentewegen - Spiekelei tijdelijk aan als volgt:

  • Op de Spiekelei, komende van de Rijmenamseweg, geldt een verbod voor toegang met uitzondering van plaatselijk verkeer. Deze maatregel is niet van toepassing op fietsers en bromfietsers klasse A.

    • Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
      • Kruispunt Rijmenamseweg X Spiekelei:
        • C3;
        • Onderbord: GIV;
        • Onderbord: M3.
  • Op de Spiekelei geldt een eenrichtingsverkeer in de rijrichting van de Rijmenamseweg naar de Oude Schrieksebaan, met uitzondering voor fietsers en bromfietsers klasse A, die in beide richtingen mogen rijden.

    • Deze regeling wordt aangeduid met de volgende verkeerstekens:
      • Kruispunt Rijmenamseweg X Spiekelei:
        • F19;
        • Onderbord: M5.
      • Kruispunt Oude Schrieksebaan X Spiekelei:
        • C1 (verbod op toegang in tegengestelde richting);
        • Onderbord: M3.

Artikel 2 - Maakt dit reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3 - Alle voorgaande aanvullende reglementen worden opgeheven.

Artikel 4 - Agendeert het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Spiekelei op een volgende gemeenteraad.

Artikel 5 - Maakt dit tijdelijk verkeersreglement bekend volgens de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur.