Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 29/04/2025 - 12:30

Tijdelijk aanvullend verkeersreglement Eisenhowerlaan: Principieel akkoord

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Yves Goovaerts, schepen

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Eisenhowerlaan principieel goed te keuren.

Feiten en context

Bewoners van Eisenhowerlaan melden meerdere malen het probleem van het geparkeerde zwaar verkeer in de straat, hierdoor worden meerdere parkeerplekken ingenomen, waardoor er onvoldoende parkeergelegenheid overblijft voor de bezoekers van de sportvelden. Dit kan worden opgelost door een parkeerverbod voor zwaar verkeer in deze straat in te voeren. Deze aanpassing dient opgenomen te worden in het aanvullend verkeersreglement.

Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente. 
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW). 
  • Een parkeerverbod voor voertuigen met een massa van meer dan 3,5 ton in de Eisenhowerlaan kan worden beargumenteerd op basis van verschillende punten:
    • Ten eerste liggen er in de straat sportvelden, die in het weekend veel bezoekers trekken, wat de verkeersdrukte verhoogt en zorgt voor een grotere aanwezigheid van voetgangers, fietsers en kinderen. Wanneer voertuigen van meer dan 3,5 ton in de straat geparkeerd staan, hindert dit de zichtbaarheid, wat de veiligheid in de buurt negatief beïnvloedt.
    • Daarnaast veroorzaken deze zware voertuigen aanzienlijke geluidsoverlast en trillingen. De trillingen kunnen bovendien schade toebrengen aan de infrastructuur, zoals de sportvelden en nabijgelegen gebouwen.
    • Het instellen van dit parkeerverbod zou de veiligheid voor zowel de bewoners als de bezoekers van de sportvelden verbeteren. Het draagt bij aan een aangenamere woon- en recreatieomgeving, waarin de overlast en veiligheidsrisico’s door zware voertuigen worden verminderd.
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Ineke van Rijsbergen
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 -  Gaat principieel akkoord met de aanpassing en past het gemeentelijk verkeersreglement - gemeentewegen - Eisenhowerlaan tijdelijk aan als volgt:

  • Op locatie Eisenhowerlaan geldt: een parkeerzone voor voertuigen met een maximaal toegelaten massa (MBT) van 3,5 ton. Deze maatregel geldt over de volledige lengte, langs weerzijden, aan beide zijden van de weg.
    • Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
      • Kruispunt Eisenhowerlaan X Oude Kasteellaan:
        • ZE9T;
        • ZE9T/.
      • Kruispunt Eisenhowerlaan X Rijmenamseweg:
        • ZE9T;
        • ZE9T/.
  • Op het kruispunt Rijmenamseweg x Eisenhowerlaan geldt: De bestuurders moeten voorrang verlenen komende van de Eisenhowerlaan.

    • Dit wordt aangeduid door het verkeersteken:

      • B1.

  • Op het kruispunt Oude Kasteellaan x Eisenhowerlaan geldt: Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt, komende van de Eisenhowerlaan.
    • Dit wordt aangeduid door het verkeersteken:
      • B17.

Artikel 2 - Maakt dit reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3 - Alle voorgaande aanvullende reglementen worden opgeheven.

Artikel 4 - Agendeert het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Eisenhowerlaan op een volgende gemeenteraad.

Artikel 5 - Maakt dit tijdelijk verkeersreglement bekend volgens de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur.