De voorzitter opent de zitting op 27/03/2024 om 20:19.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/02/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
28/02/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/02/2024 goed.
Op 09/06/2024 vinden de verkiezingen plaats voor het Europees, het federaal en het Vlaams Parlement. Naar aanleiding van deze verkiezingen stelde de provinciegouverneur een politiebesluit op betreffende de aanplakking en de algemene maatregelen die genomen dienen te worden om een efficiënte ordehandhaving te verzekeren.
Naast dit politiebesluit, werd er een bijkomend besluit genomen door het college van burgemeester en schepenen m.b.t. de plaatsing van de aanplakborden op het grondgebied van Bonheiden.
Elk lokaal stads- of gemeentebestuur ontvangt van de provinciegouverneur een politiebesluit betreffende de aanplakking en de algemene maatregelen die genomen dienen te worden om een efficiënte ordehandhaving te verzekeren. Dit besluit dient aangeplakt te worden en ter kennisname gesteld te worden aan de gemeenteraad.
Bijkomende maatregelen zijn noodzakelijk in de periode voorafgaand aan de verkiezingen om de netheid van de straten, de veiligheid van het verkeer of de openbare rust te garanderen. Daarvoor stelt de gemeente op een aantal plaatsen gratis aanplakborden voor verkiezingsdrukwerk ter beschikking van de politieke partijen die lijsten en kandidaten voordragen. Op de aanplakborden zal het volgnummer van de politieke partijen worden aangebracht.
De loting ter aanwijzing van de volgnummers van de lijsten die geen beschermde lijstnaam hebben zal doorgaan op 29/04/2024. Pas op 30/04/2024 weet men hoeveel borden moeten geplaatst worden op de verschillende locaties. Daarom plaatst het gemeentebestuur aanplakborden in de periode van 06/05/2024 tot en met 09/06/2024.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Vervangt in artikel 2 de zin [Neemt kennis van de plaatsing en locaties van gratis aanplakborden op de volgende locaties:] door 'Keurt de plaatsing van gratis aanplakborden goed op volgende locaties:'
Voegt aan de titel van het agendapunt 'en goedkeuring' toe.
Dit amendement wordt met éénparigheid van stemmen goedgekeurd.
Artikel 1 - Neemt kennis van het politiebesluit van gouverneur Cathy Berx betreffende de aanplakking en de algemene maatregelen die genomen dienen te worden om een efficiënte ordehandhaving te verzekeren als volgt:
Artikel 1
Het is verboden om verkiezingsdrukwerk en andere propaganda aan te brengen:
Op het uitdelen geldt geen beperking.
Artikel 2
Het gemeentebestuur verwijdert de onwettige aanplakbrieven en geschilderde teksten. De kosten van het verwijderen zijn voor rekening van de overtreder. Er wordt een gerechtelijke vervolging tegen de inbreuk ingesteld.
Artikel 3
Het is verboden:
Artikel 4
Deze reglementering geldt, behalve ten opzichte van een reglementering uitgevaardigd door een hogere overheid, die meer strengere regels zou voorzien.
Artikel 5
De inbreuken op de beschikkingen van deze verordening zullen bestraft worden met politiestraffen, voor zover er voor deze wetten algemene of provinciale verordeningen die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen worden voorzien.
Artikel 2 - Keurt de plaatsing van gratis aanplakborden goed op volgende locaties:
De borden zijn verdeeld in stroken, die elk bestemd zijn voor één van de politieke partijen. Het nationale volgnummer van de kandidaat-politieke partijen is in logische en numerieke volgorde aangebracht. Het is de partijen verboden te plakken op een strook die door middel van nummering aan een andere partij is toegewezen.
Het is verboden op deze borden andere berichten dan politieke propaganda aan te brengen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om akkoord te gaan om huidige gebruikers van Partago te ondersteunen bij de overstap naar Klimaan voor het aanbod in autodelen. Sinds dit jaar beheert Klimaan de volledige vloot aan elektrische deelwagens in de gemeente nadat Partago vorig jaar zijn vloot aan deelwagens moest afstoten in het kader van een reddingsplan door de financiële moeilijkheden waarin het terecht is gekomen. Huidige gebruikers dienen zich opnieuw aan te melden bij Klimaan, alvorens ze via deze aanbieder gebruik kunnen maken van de deelwagens. Om de eerste gebruikers te compenseren in deze op te nemen stappen is het voorstel deze gebruikers hierbij te ondersteunen via een rijtegoed.
Partago cvba had tot eind vorig jaar nog 3 deelwagens in beheer in de gemeente Bonheiden en was de eerste aanbieder van elektrische deelwagens in de gemeente. Midden 2023 werd duidelijk dat Partago in financieel slechte papieren zat en diende een reddingsplan opgemaakt te worden. De volledige vloot aan deelwagens van Partago werd eind vorig jaar verkocht.
Klimaan cvso, die sinds 2023 al actief was met 2 deelwagens in de gemeente, nam de 3 deelwagens van Partago over om zo de continuïteit in de gemeente te verzekeren.
Inwoners die gebruik maakten van de deelwagens van Partago via een aandeel bij Partago, dienen zich opnieuw aan te melden bij Klimaan, alvorens ze gebruik kunnen maken van deze deelwagenvloot via een Klimaan-account. Klimaan biedt de huidige gebruikers van Partago al een rijtegoed aan van € 60, indien ze aandeelhouder worden bij Klimaan en zich aanmelden voor deelwagens.
Het Decreet van over het lokaal bestuur.
Dit reglement tot toekenning van rijtegoed wordt mee opgenomen binnen de ACT 7.5.12
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00066 van Financiele dienst van 12 maart 2024
Préambule
De gemeente Bonheiden heeft doelstellingen ondertekend om bijkomend te investeren in het aanbod van deelwagens. Het aanbod van deelwagens via een autodeelaanbieder werd in Bonheiden vanaf 2019 opgestart via een samenwerking met Partago cvba. In de loop van 2023 werd dit verder uitgebreid met een samenwerking met Klimaan cvso. De werking van Partago liep eind 2023 ten einde in de gemeente Bonheiden, deels ten gevolge van financiële problemen bij deze aanbieder. Om te vermijden dat autodelen in Bonheiden hierdoor gefnuikt wordt wenst de gemeente Bonheiden inwoners die in het verleden participeerden in Partago een éénmalig rijtegoed aan te bieden wanneer ze verder gebruik maken van autodelen in de gemeente via de nieuwe autodeelaanbieder Klimaan cvso.
Artikel 1 Doel
De gemeente Bonheiden wil inwoners aanmoedigen om over te schakelen naar gedeeld vervoer als alternatief voor de eerste of tweede eigen wagen. Dit reglement stelt de voorwaarden en modaliteiten voor het rijtegoed die de gemeente geeft voor:
Artikel 2 Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de volgende betekenis:
Autodeelaanbieder: een autodeelaanbieder met eigen vloot van uitsluitend elektrische voertuigen (de aanbieder stelt een eigen wagenpark ter beschikking aan zijn leden. De gebruiker betaalt aan de organisatie voor het gebruik van een wagen, per kilometer en/of per tijd).
Rijtegoed: een tegoed ter waarde van 250 euro inclusief btw dat inwoners ontvangen op het account van de nieuwe autodeelaanbieder die ze kunnen inzetten om de kilometer en uurkosten te dekken van afgelegde ritten.
Artikel 3. Doelgroep en toepassingsgebied
Een natuurlijk persoon ingeschreven in Bonheiden waarbij deze in de periode (01/09/2018 31/12/2023) participeerde in Partago cvba, komt in aanmerking voor het rijtegoed.
Artikel 4. Voorwaarden
De gemeente Bonheiden verleent het rijtegoed onder de volgende voorwaarden:
Artikel 5. Subsidiebedrag
De rijtegoed bedraagt € 250 inclusief btw en zal via de nieuwe autodeelaanbieder toegevoegd worden aan het account van de gebruiker.
Artikel 6. Procedure
Artikel 7. Algemene controle
§ 1. De gemeente Bonheiden heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende rijtegoed te doen controleren.
§ 2. Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de rijtegoed.
Artikel 16. Sancties (en strafbepalingen)
§ 1. Het rijtegoed moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet dient de volledige rijtegoed terugbetaald te worden.
§ 2. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente Bonheiden beslissen om de toekenning van het rijtegoed te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende rijtegoed terug te vorderen.
§ 3. Bij het niet indienen van de verantwoordingsstukken, kan de gemeente Bonheiden overgaan tot terugvordering van de toegekende rijtegoed
Artikel 17. Inwerkingtreding (en duurtijd)
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2024 en loop af op 31 december 2024.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Het ontwerp-RUP nr. 17 'Doornlaarstraat' werd op 30/08/2023 door de gemeenteraad van Bonheiden voorlopig vastgesteld en nadien van 18/09/2023 tot en met 17/11/2023 onderworpen aan een openbaar onderzoek. Tijdens het openbaar onderzoek verleenden de deputatie van de provincie Antwerpen en acht andere instanties advies.
Er werden 161 bezwaarschriften ingediend, waarvan 156 met gelijke inhoud. De GECORO verleende op 18/12/2023 advies. Naar aanleiding van de ingediende adviezen, bezwaren en het advies van de GECORO werden enkele aanpassingen aan het RUP doorgevoerd, zowel in de toelichtingsnota, als in de stedenbouwkundige voorschriften en het grafisch plan. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 17 ‘Doornlaarstraat’ definitief vast te stellen.
Op 30/08/2023 heeft de gemeenteraad van Bonheiden het ontwerp van het RUP 'Doornlaarstraat' voorlopig vastgesteld. Het ontwerp-RUP bestaat uit een plan huidige situatie en juridische toestand, een grafisch plan, een toelichtingsnota en stedenbouwkundige voorschriften.
Na de voorlopige vaststelling is het ontwerp aan een openbaar onderzoek onderworpen gedurende 60 kalenderdagen. Tijdens het openbaar onderzoek werd er een infomoment georganiseerd op 02/10/2023 in zaal Sint-Martinus te Rijmenam van 18.00 u. tot en met 21.00 u.
SAMENVATTING ADVIEZEN, BEZWAREN EN OPMERKINGEN EN ADVIES GECORO
Tijdens het openbaar onderzoek werden in totaal 9 adviezen en 161 bezwaarschriften ingediend. Al de adviezen, bezwaarschriften en opmerkingen werden opgedeeld onder 6 thema's. Hieronder de verschillende thema's met de bezwaren, adviezen en daarna telkens het advies van de GECORO uitgebracht op 18/12/2023:
1. Algemeen:
2. Bedrijvenzone:
Het bedrijventerrein is gericht op activiteiten die wat de schaal betreft aansluiten bij de omgeving en beperkt zijn in omvang.
Het politiereglement (bv. geluidshinder) en de Vlarem-wetgeving blijven uiteraard ook van toepassing. De milieuwetgeving voorziet vb. in meer beperkende geluidsnormen in de nabijheid van woningen.
De GECORO stelt dat de doelstelling van het RUP is om de bestaande oppervlakte te herconfigureren, beter in te richten en laagdynamischer te maken. Het gaat hier niet zozeer om een verdere uitbouw van het bedrijventerrein, maar wel om een meer kwalitatieve invulling. Enkel lokale bedrijven met een laag mobiliteitsprofiel en een beperkte schaal zijn toegelaten (vb. lokale aannemer, loodgieter, schrijnwerker). Enkele van de bestaande bedrijven die vandaag aanwezig zijn, passen niet in dit plaatje en moeten in de toekomst geweerd kunnen worden.
Zie ook punt 17 (aanvullend).
3. Mobiliteit:
4. Agrarisch gebied:
5. Recreatiezone Meiboomstraat en bos
De GECORO beslist met een meerderheid van stemmen om de bezwaarindiener te volgen en te kiezen voor optie 1. Van de 12 stemgerechtigden stemden 6 personen voor, 5 personen tegen en was er één onthouding.
De GECORO adviseert om voor de percelen 674W en 673B (in het BPA ingekleurd als recreatiegebied) de bestemming bos te behouden zodat het aanwezige bos kan worden behouden en niet langer kan worden aangewend voor recreatie.
6. Bodem
VERVOLGTRAJECT
Conform artikel 2.2.21 §6 VCRO dient de gemeenteraad binnen de 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 17 'Doornlaarstraat' definitief vast te stellen.
“Art. 2.2.21
[...]
§ 6. [...]. Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De definitieve vaststelling van het plan kan echter geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde plan.
Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld.
§ 7. Als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vermeld in paragraaf 6, eerste lid, vervalt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
§ 8. De gemeenteraad kan, met het oog op het herstel van een onregelmatigheid, het besluit houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan geheel of gedeeltelijk intrekken en hernemen, waarbij het wettigheidsgebrek wordt rechtgezet.
De bepalingen van paragraaf 6 zijn onverminderd van toepassing, met uitzondering van de vervaltermijn van honderdtachtig dagen.”
Na de definitieve vaststelling door de gemeenteraad wordt het gemeenteraadsbesluit, het RUP en het volledige advies van de GECORO bezorgd aan de deputatie van de provincie Antwerpen en aan het Departement, die over een termijn van vijfenveertig dagen beschikken om het besluit van de gemeenteraad te schorsen en/of vernietigen, conform de bepalingen in artikel 2.2.22 en 2.2.23 VCRO.
“Artikel 2.2.22. (30/12/2017- ...)
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, en aan het departement.
Artikel 2.2.23. (30/12/2017- ...)
§ 1. De Vlaamse Regering en de deputatie beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen die ingaat op de dag na de betekening, vermeld in artikel 2.2.22 of in paragraaf 3, tweede lid, om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgesteld gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.
Binnen de ordetermijn, vermeld in het eerste lid, bezorgt de Vlaamse Regering een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit aan de deputatie. Als de deputatie een schorsingsbesluit neemt, bezorgt ze daarvan binnen de voormelde ordetermijn een afschrift aan het departement.
[…]”
Wordt het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling niet (tijdig) geschorst of vernietigd, dan wordt het binnen de 60 dagen na de definitieve vaststelling bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de website. Het RUP treedt in werking 14 dagen na de bekendmaking van de gemeenteraadbeslissing in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 2.2.24. (30/12/2017- ...)
Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 2.2.25. (30/12/2017- ...)
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan treedt in werking veertien dagen na de bekendmaking van de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het plan bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad.
Het college van burgemeester en schepenen stuurt een afschrift van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en van het vaststellingsbesluit naar het agentschap van het beleidsdomein Omgeving dat belast is met de uitvoering van het beleid inzake onroerend erfgoed, voor zover in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een erfgoedlandschap afgebakend of gewijzigd wordt.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en het vaststellingsbesluit kunnen worden ingezien in de gemeente.”
Tijdens het openbaar onderzoek werden volgende schriftelijke adviezen verplicht aangevraagd en bezorgd omtrent het ontwerp-RUP nr. 17 ‘Doornlaarstraat’:
Tijdens het openbaar onderzoek heeft de gemeentelijke milieuraad Bonheiden op eigen initiatief een advies bezorgd omtrent het ontwerp-RUP nr. 17 'Doornlaarstraat':
Na de voorlopige vaststelling van het ontwerp-RUP door de gemeenteraad onderwerpt het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan aan een openbaar onderzoek.
Het openbaar onderzoek liep van maandag 18/09/2023 tot en met vrijdag 17/11/2023 en het infomoment voor de burgers werd voorzien op maandag 02/10/2023 in de zaal Sint-Martinus te Bonheiden van 18.00 u. tot 21.00 u.
Tijdens het openbaar onderzoek van 18/09/2023 tot en met 17/11/2023 werden 9 adviezen en 161 bezwaarschriften ingediend, waarvan 156 met gelijke inhoud. In bijlage wordt een tabel met een overzicht van de ingediende adviezen en bezwaren toegevoegd. De bezwaren en adviezen worden in de tabel gebundeld naargelang het onderwerp. Bij elk advies en bezwaarpunt is het advies van de GECORO opgenomen.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikels 2.2.1. tot en met 2.2.6. en artikels 2.2.18 tot en met 2.2.25, met in bijzonder artikel 2.2.21 en bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Na de behandeling van alle adviezen, bezwaren en opmerkingen heeft de GECORO op 18/12/2023 een advies uitgebracht met betrekking tot aanpassingen aan het ontwerp-RUP nr 17 'Doornlaarstraat'. De belangrijkste aanpassingen die de GECORO voorstelt, zijn:
Het gedetailleerde advies van de GECORO werd toegevoegd in bijlage.
Het planteam heeft vervolgens het adviezen en de eventuele aanpassingen onderzocht en stelt voor om volgende aanpassingen aan het RUP aan te brengen:
1. Het planteam heeft het advies van de GECORO onderzocht en volgt het advies van de GECORO met betrekking tot volgende punten:
2,5,6,7,12,13,14,15,16,26,27,29,35,36,37,45 en 46.
2. Het planteam volgt het advies van de GECORO en vult het RUP verder aan met betrekking tot volgende punten:
3. Het planteam volgt het advies van de GECORO niet volledig en stelt volgende aanpassingen aan het RUP voor met betrekking tot volgende punten:
Op deze manier wordt deels tegemoet gekomen aan de bezorgdheden van de buurt en de GECORO, en behouden we de mogelijkheid om onder strikte voorwaarden beperkte activiteiten (géén bebouwing, géén andere activiteiten dan paardenhouderij) in het kader van de paardenhouderij toe te laten. Dit biedteen ecologische meerwaarde op korte/middellange termijn en geeft het bestaande bedrijf eveneens redelijke kansen, mits daarbij gezorgd wordt voor een kwalitatieve landschappelijke inpassing in de omgeving.
Aanvullend, ter info: de stedenbouwkundige voorschriften binnen art. 9 (Recreatie met het oog op paardenhouderij met nabestemmingen agrarisch gebied) zorgen ook voor een beperking van de recreatieve mogelijkheden ten opzichte van de huidige voorschriften van het recreatiegebied in het BPA Meiboomstraat (zijnde sportvelden en bijhorende bebouwing en constructies, waaronder clublokaal, sporthal, zwembaden, …).
Waterparagraaf
De watertoets is een instrument waarmee de overheid die beslist over een vergunning, een plan of een programma, inschat welke de impact ervan is op het watersysteem. Het resultaat van de watertoets wordt als een waterparagraaf opgenomen in de vergunning of in de goedkeuring van het plan of het programma. De watertoets gaat na of er sprake kan zijn van schadelijke effecten als gevolg van een verandering van de waterkwaliteit of -kwantiteit. Schadelijke effecten moeten zoveel mogelijk worden vermeden en beperkt en, indien dit niet mogelijk is, worden hersteld of, in gevallen van de vermindering van de infiltratie van hemelwater of vermindering van ruimte voor het watersysteem, gecompenseerd.
Het RUP betreft slechts een beperkte bestemmingswijziging ten opzichte van het BPA Meiboomstraat. Door de voorschriften van het RUP kan het bedrijventerrein denser worden ingericht. Het oprichten van bijkomende bebouwing is hierbij mogelijk. Het verlenen van een omgevingsvergunning voor de realisatie van bedrijfsgebouwen impliceert dat de gewestelijke verordening inzake hemelwater moet worden nageleefd. Hemelwater komende van dakoppervlakken en verhardingen moet maximaal worden opgevangen, hergebruikt en/of geïnfiltreerd op het eigen perceel. Daar waar infiltratie niet mogelijk is, dient gebufferd te worden en moet hemelwater vertraagd worden afgevoerd.
De volledig gescheiden riolering moet uitgevoerd worden conform art. 6.2.2.1.2§3 van VLAREM II. Daarnaast wordt een collectieve waterbuffering opgelegd voor het bedrijventerrein, wat een verbetering is van het watersysteem t.o.v. de juridische referentiesituatie.
De watertoets concludeert dat het RUP beperkte bijkomende bebouwingsmogelijkheden realiseert ten opzichte van de bestaande juridische toestand. De aard van de bebouwing en de inrichting van het gebied wordt gewijzigd. In het plan worden de mogelijkheden voor opvang, infiltratie en buffering van hemelwater gevrijwaard en wordt geconcludeerd dat bij de omgevingsvergunningsaanvraag kan worden voldaan aan de bepalingen van het decreet integraal waterbeleid. Ongeacht de conclusie in het RUP dient voor elk concreet project te worden onderzocht in welke mate deze een (schadelijk) effect kan hebben op de waterhuishouding. Vermits het RUP voorschriften opneemt m.b.t. de collectieve waterbuffering en -infiltratie van het bedrijventerrein is er een beperkt positief effect te verwachten ten opzichte van de juridische referentiesituatie.
Naast de bepalingen van dit RUP blijven de bepalingen van bestaande en toekomstige stedenbouwkundige of politieverordeningen met betrekking tot het rioleringsbeleid onverminderd van kracht.
Bijgevolg kan hierdoor in alle redelijkheid worden geoordeeld dat het gemeentelijk RUP nr. 17 ‘Doornlaarstraat’ verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.
Artikel 1 - Neemt volgend standpunt in over het advies van de GECORO betreffende de ingediende bezwaarschriften:
1. Het planteam heeft het advies van de GECORO onderzocht en volgt het advies van de GECORO met betrekking tot volgende punten:
2,5,6,7,12,13,14,15,16,26,27,29,35,36,37,45 en 46.
2. Het planteam volgt het advies van de GECORO en vult het RUP verder aan met betrekking tot volgende punten:
3. Het planteam volgt het advies van de GECORO niet volledig en stelt volgende aanpassingen aan het RUP voor met betrekking tot volgende punten:
a) De bestemmingszone wordt ten minste voor 1/3de van de oppervlakte bebost,
b) Binnen de zone worden ten minste 5 hoogstambomen aangeplant in de niet-beboste zone. Deze maken al dan niet deel uit van een klein landschapselement zoals bv. een bomenrij;
c) De ecologische connectiviteit doorheen het gebied wordt gegarandeerd door de aangebrachte vegetatie.
Op deze manier wordt deels tegemoet gekomen aan de bezorgdheden van de buurt en de GECORO, en behouden we de mogelijkheid om onder strikte voorwaarden beperkte activiteiten (géén bebouwing, géén andere activiteiten dan paardenhouderij) in het kader van de paardenhouderij toe te laten. Dit biedteen ecologische meerwaarde op korte/middellange termijn en geeft het bestaande bedrijf eveneens redelijke kansen, mits daarbij gezorgd wordt voor een kwalitatieve landschappelijke inpassing in de omgeving.
Aanvullend, ter info: de stedenbouwkundige voorschriften binnen art. 9 (Recreatie met het oog op paardenhouderij met nabestemmingen agrarisch gebied) zorgen ook voor een beperking van de recreatieve mogelijkheden ten opzichte van de huidige voorschriften van het recreatiegebied in het BPA Meiboomstraat (zijnde sportvelden en bijhorende bebouwing en constructies, waaronder clublokaal, sporthal, zwembaden, …).
Artikel 2 - Stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP nr. 17 'Doornlaarstraat’, aangepast conform bovenstaande argumentatie en bestaande uit een toelichtingsnota, de stedenbouwkundige voorschriften, een plan “bestaande toestand”, een plan “juridische toestand”, een plan “plancompensatieregister” en een grafisch plan, definitief vast.
Artikel 3 - Beslist de volgende verkaveling(en) op te heffen, conform artikel 97 van het Omgevingsvergunningsdecreet:
De gemeenteraad keurde op 20/12/2023 de samenwerkingsovereenkomst met het Natuurpark Rivierenland principieel goed, onder de opschortende voorwaarde van het beantwoorden van een aantal vragen. De gemeenteraad besliste ook dat de samenwerkingsovereenkomst na beantwoording van de vragen terug geagendeerd moest worden op de gemeenteraad. De projectcoördinator van het Natuurpark Rivierenland bezorgde intussen antwoorden op de vragen via huishoudelijk regelement van het Parkbureau en de stuurgroep. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van dit huishoudelijk reglement, en om vast te stellen dat aan de opschortende voorwaarde voldaan is, zodat de samenwerkingsovereenkomst definitief goedgekeurd wordt.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Het huishoudelijk reglement van het Parkbureau en de Stuurgroep biedt een afdoende antwoord op de vragen en opmerkingen die gesteld werden bij de samenwerkingsovereenkomst op de gemeenteraad van 20/12/2023. De tekst van het huishoudelijk reglement luidt als volgt:
HUISHOUDELIJK REGLEMENT NATUURPARK RIVIERENLAND PARKBUREAU EN STUURGROEP
I. Parkbureau
I.a. Samenstelling
I.b. Mandaat
Het parkbureau bewaakt de uitgangspunten en uitvoering van de ambitienota en het masterplan. Ze waakt over de gecoördineerde uitvoer van het actieprogramma, de werking van en afstemming binnen de projectstructuur, begroting en financiën, netwerk en communicatieacties en bereidt de stuurgroepvergaderingen voor.
I.c. Agenda en Verslag
I.d. Vergaderfrequentie en -locatie
I.e. Financiële rapportage en begroting
I.f. Externe communicatie
II. Stuurgroep
II.a. Samenstelling
a. partners die expertise inbrengen en/of projecten uitvoeren die passen binnen de ambities (vb. AWV met VAPEO)
b. alle Regionale Landschappen wiens werkingsgebied binnen de projectperimeter valt, die de samenwerkingsovereenkomst aangaan en meewerken aan het masterplan.
c. strategische projecten met werkingsgebied binnen onze perimeter
II.b. Mandaat
De stuurgroep bepaalt de beleidslijnen van het masterplan en strategische prioriteiten. De stuurgroep staat in voor de aansturing van het hele project en zet de belangrijkste strategische lijnen uit het masterplan uit op het vlak van inhoudelijke accenten, planning, realisatie en beheer, alsook op financieel en communicatief vlak. De stuurgroep beslist over het formuleren van gezamenlijke adviezen/standpunten, het goedkeuren van subsidieaanvragen, het bewaken en goedkeuren van visies, strategieën en actieplannen (studies, terreinrealisaties…), het goedkeuren van wijzigingen in de projectstructuur en van te betrekken partners.
II.c. Agenda en Verslag
II.d. Vergaderfrequentie en -locatie
De stuurgroep komt twee keer per jaar samen. Bij het vastleggen van stuurgroepdata wordt rekening gehouden met de gemeenteraden van de gemeenten uit de gebiedscoalitie. Bijkomende stuurgroepvergaderingen kunnen steeds ingepland worden op eenvoudige vraag van de leden. De stuurgroep zal telkens volgens een beurtrol in één van de partnergemeenten worden georganiseerd.
II.e. Financiële rapportage en begroting
II.f. Externe communicatie
Artikel 1 - Neemt kennis van het huishoudelijk reglement van het Parkbureau en de Stuurgroep van het Natuurpark.
Artikel 2 - Gaat akkoord dat het huishoudelijk reglement van het Parkbureau en de Stuurgroep van het Natuurpark een afdoende antwoord biedt op de vragen en opmerkingen van de gemeenteraad van 20/12/2023 op de samenwerkingsovereenkomst met het Natuurpark. Aan de opschortende voorwaarde uit het besluit van de gemeenteraad van 20/12/2023 is voldaan, zodat de samenwerkingsovereenkomst met het Natuurpark Rivierenland definitief goedgekeurd wordt.
Sporthal Berentrode is 31 jaar oud. De sportvloeren van de grote zaal en van de polyvalente zaal zijn aan vervanging toe.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de noodzakelijke herstellingswerken op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 160.280 excl. btw of € 193.938,80 incl. 21% btw.
28/02/2024: Gemeenteraad waarin werd beslist het punt te verdagen.
Raming: € 160.280 excl. btw of € 193.938,80 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00055 van Financiele dienst van 04 maart 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren en plaatsen van een sportvloer' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1348, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 160.280 excl. btw of € 193.938,80 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor de aankoop van brandstof voor de gemeentelijke voertuigen. Er wordt voorgesteld dit voor 2 jaar te voorzien, vanaf 20/05/2024 tot en met 19/05/2026.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 74.380,17 excl. btw of € 90.000,00 incl. 21% btw. Voor het jaar 2024 zal dit ongeveer € 26.250,00 incl. 21% btw bedragen.
Raming: € 74.380,17 excl. btw of € 90.000,00 incl. 21% btw.
Voor het jaar 2024 (7 maanden) zal dit ongeveer € 26.250,00 incl. 21% btw bedragen.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00059 van Financiele dienst van 12 maart 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aankoop brandstof voor voertuigen' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1398, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor de levering en plaatsing van 3 digitale infoschermen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 90.000 excl. btw of € 108.900 incl. 21% btw.
De infoschermen worden geplaatst op drie reeds bepaalde locaties binnen het grondgebied van de gemeente Bonheiden. De schermen komen op openbaar domein te staan. De drie locaties zijn :
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00064 van Financiele dienst van 12 maart 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren en plaatsen van digitale infoschermen' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1351, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Voor kleine aankopen IT-materiaal, diensten of licenties is er een aankoopplatform opgesteld door V-ICT-OR.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot het aankoopplatform 'BuyIT Public' van V-ICT-OR voor IT-producten en/of ondersteunende diensten.
Het is voor de goede werking van de lokale overheidsdiensten noodzakelijk bestaand IT-materiaal op geregelde basis te vervangen en uit te breiden. Deze behoefte bestaat eveneens bij het OCMW en het AGBPB.
In het kader van kleine aankopen van IT-materiaal, diensten of licenties werd een aankoopplatform opgesteld door V-ICT-OR. Dit project heeft als bedoeling lokale besturen te ondersteunen in hun aankoopproces van hard- en software, ondersteunende diensten of licenties. Met BuyIT Public biedt V-ICT-OR de flexibiliteit van een klassieke webshop met de garanties van een overheidsopdracht.
Via BuyIT Public kan men kleine bestellingen voor IT-producten en ondersteunende diensten afhandelen op basis van de opdracht van beperkte waarde of de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. BuyIT Public registreert de totalen van de aankopen van het gemeentebestuur per leverancier en per producttype en waarschuwt wanneer een grens is bereikt voor opdrachten van beperkte waarde. Enkel op deze manier kan een opdracht tot aankoop binnen de 24 u worden afgehandeld en zijn er geen wettelijke wachttermijnen voor offertes van toepassing. Zelfs de leveringstermijn van elk van de producten of diensten die wordt aangekocht is gekend. Het is trouwens naast de prijs een bepalend selectiecriterium. Via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking kunnen bestellingen worden afgehandeld met een minimale administratieve last via een automatisering van de gunningsbeslissingen.
Valt de bestelling niet onder de aankoopprocedure van beperkte waarde maar wel onder de Europese drempels, dan kan het gemeentebestuur gebruik maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, waarbij de vraag en noden worden geformuleerd en doorgestuurd naar de selectie van aangesloten leveranciers. Zij zullen dan een offerte bezorgen die de aankoper kan beoordelen via de zoveel als mogelijk geautomatiseerde beoordelingsmodule. Wanneer deze beoordeling klaar is en goedgekeurd is door het gemeentebestuur, kan de bestelling worden geplaatst.
Er is geen verplichting tot afname, maar als lid van V-ICT-OR is het gemeentebestuur in de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een zeer gebruiksvriendelijk instrument om kleine IT-aankopen vlot, efficiënt en volledig volgens de wetgeving van de overheidsopdrachten uit te voeren.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00063 van Financiele dienst van 12 maart 2024
Enig artikel – Gaat akkoord om toe te treden tot het aankoopplatform 'BuyIT Public' van V-ICT-OR voor IT-producten en/of ondersteunende diensten.
Sinds enkel jaren zijn ook de scholen de digitale weg ingeslagen met het invoeren van digitale borden. De borden van de gemeentelijke lagere school GEBO zijn aan vervanging toe. Het vervangingstraject voor deze borden is noodzakelijk om de dagelijkse werking van de school te garanderen. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT voor het raamcontract 'Interactieve borden'.
27/02/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende toetreding tot de aankoopcentrale CREAT/TMVS van Farys.
Sinds geruime tijd is de gemeentelijke lagere school GEBO uitgerust met smart- en digitale borden. Deze zijn aan vervanging toe en de dienst ICT is op zoek naar een geschikte leverancier die niet alleen kan helpen met het leveren van de toestellen, maar ook kan voorzien in installatie en een service naar onderhoud toe. Jaarlijks zullen er borden vervangen moeten worden via een vervangingsproject om er voor te zorgen dat de software up-to-date is met de huidige handboeken.
Natuurlijk zijn er voldoende leveranciers waar er toestellen kunnen worden aangekocht, maar waarbij helaas geen installatie of onderhoud is inbegrepen. Dit is noodzakelijk omdat de dienst ICT deze technische ondersteuning zelf niet beheerst. Via het raamcontract van CREAT worden deze diensten aangeboden tegen zeer scherpe prijzen. Hierdoor zouden er dit jaar al 2 borden meer kunnen vervangen worden met het voorziene budget van 2024.
Als de school te kampen heeft met defecten of storingen kan er gebruik gemaakt worden van een helpdesk waar binnen de 24u hulp geboden wordt. Dat maakt dat er zeer snel een oplossing wordt aangeboden waardoor de werking van de school minder in het gedrang komt.
Momenteel beschikt de school over een contract waarbij ze soms een week tot meer zonder bord zitten, wat het lesgeven erg bemoeilijkt. Dankzij het raamcontract van CREAT kan de dienst ICT gericht inzetten om jaarlijks de nodige vervangingen uit te voeren.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Aan het toetreden tot het raamcontract van CREAT voor de afname van interactieve borden zijn geen kosten verbonden. Budget voor het aankopen van borden is al voorzien onder A.5.1.45.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00061 van Financiele dienst van 12 maart 2024
Enig artikel - Gaat akkoord om beroep te doen op het raamcontract 'Interactieve borden' van de aankoopcentrale CREAT.
Het aanbrengen, verwijderen en onderhouden van wegmarkeringen wordt telkens via gunning of bestelbon besteld. Door in te stappen in een raamovereenkomst moet de gemeente niet telkens nieuwe offertes opvragen. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om beroep te doen op het raamcontract 'Wegmarkeringen' via de aankoopcentrale CREAT.
27/02/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende toetreding tot de aankoopcentrale CREAT/TMVS van Farys.
Om snel en gemakkelijk wegmarkeringen uit te voeren zonder veel bijkomende administratie, is het aangewezen beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT. Om van deze aankoopcentrale gebruik te kunnen maken, dient het gemeentebestuur Bonheiden toe te treden tot het luik raamovereenkomst 'Wegmarkeringen'.
Het voorstel dat CREAT aanbiedt voor het aangaan van een raamovereenkomst is dan ook financieel zeer gunstig. De duurtijd van de opdracht binnen de aankoopcentrale CREAT is tot 30/09/2026.
Momenteel besteedt de gemeente voor ongeveer € 35.000 incl. 21% btw per jaar aan wegmarkeringen.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47,§2 van de Wet van 17/06/2017, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00065 van Johan Muyldermans van 12 maart 2024
Enig artikel - Gaat akkoord om beroep te doen op het raamcontract 'Wegmarkeringen' van de aankoopcentrale CREAT voor het leveren van signalisatie en aanverwante artikelen.
Op 25/08/2021 stemde de gemeenteraad in met de verkoop van een deel van perceel 2de afdeling, sectie A, nr. 313/02 C met een grootte 2 m² in de Oude Booischotsebaan. De verkoopprijs bedraagt € 74,90.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de akte met betrekking tot de verkoop goed te keuren.
Voor het bovengemeentelijke Aquafinproject "Verbindingsriolering Weynesbaan" wenst Aquafin, voor de inplanting van een pompstation, een oppervlakte van 2 m² van het gemeentelijk perceel, gelegen op de hoek van de Weynesbaan en de Oude Booischotsebaan, met kadastrale aanduiding Bonheiden, 2de afdeling, sectie A nr. 313/02/C, aan te kopen. De verkoopprijs bedraagt € 74,90.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de rioleringswerken op de Weynesbaan wenst Aquafin grond van de gemeente aan te kopen. Overeenkomstig artikel 41,11° het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen.
De vergoeding voor de inneming door Aquafin bedraagt € 74,90.
Gunstig visum FA 2024/00056 van Financiele dienst van 12 maart 2024
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte van verkoop van een perceel naar aanleiding van het Aquafinproject "Verbindingsriolering Weynesbaan" met kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling sectie A nr. 313/02/C met een oppervlakte van 2 m², die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en integrerend deel van uitmaakt. De verkoopprijs bedraagt € 74,90.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur, met tussenkomst van de financieel directeur, zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het project Foodsavers goed te keuren.
Dagelijks haalt Foodsavers met een koelwagen en lichte vrachtwagen voedseloverschotten op bij verschillende schenkers. Ze werken hiervoor samen met Colruyt Group, Delhaize, ALDI, Carrefour, groothandel Greenyard, groenteveiling BelOrta, maar ook met lokale spelers. Bij een ondersteuning vanuit de gemeente Bonheiden biedt dit ook de mogelijkheid om meer lokale handelaars te overtuigen een samenwerking aan te gaan met Foodsavers.
De producten die geschonken worden, zijn van goede kwaliteit en hebben hun houdbaarheidsdatum nog niet overschreden. Het opgehaalde voedsel wordt naar het magazijn gebracht, waar het in de koelcel wordt gesorteerd en klaargezet voor de verschillende afnemers. Ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden aan de specifieke noden van elke organisatie, zodat al het voedsel goed terecht komt en er zo weinig mogelijk op de afvalberg belandt. Ze halen voornamelijk verse groenten, fruit, vlees en zuivel op, maar ook droge voeding. Non-food wordt af en toe geschonken.
Wanneer alles is gesorteerd, verzorgen ze de leveringen. Ze rijden naar de verschillende afnemers en voorzien hen van gratis voedsel. In Bonheiden voorzien ze onder andere Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme en Jeugddorp van voedseloverschotten. De organisaties bedelen de voeding dan weer verder naar hun bezoekers of verwerken ze tot maaltijden binnen hun werking. Op die manier blijven ze een nauw contact houden met de personen die voedselondersteuning kunnen gebruiken.
Gezien het project is ingebed in een maatwerkbedrijf, biedt dit kansen tot het creëren van tewerkstelling voor kansengroepen. Hierdoor heeft het een impact op meerdere bevoegdheden:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Gunstig visum FA 2024/00051 van Johan Muyldermans van 12 maart 2024
Artikel 1- Keurt onderstaande overeenkomst goed:
De gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door Lode Van Looy, burgemeester, en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, in uitvoering van een besluit van het College van burgemeester en schepenen/de gemeenteraad van X en gewijzigd door het college van XX
hierna genoemd “de gemeente”
EN
Ecoso vzw (Foodsavers Mechelen) gevestigd te Oude Baan 1F, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door Leen Ardui, afgevaardigd bestuurder
hierna genoemd “Foodsavers Mechelen”
komen overeen hetgeen volgt:
Artikel 1. Kader
De gemeente stimuleert herwinnen van voedseloverschotten, aanpak van kansarmoede door inzetten op voedselhulp en uitbouw van sociale tewerkstelling. Deze overeenkomst met Foodsavers Mechelen kadert in dit beleid.
Herwinnen van voedsel is het opnieuw aanwenden van voedseloverschotten voor hetzelfde doel als waarvoor het oorspronkelijk bestemd was, namelijk menselijke consumptie.
Voedselhulp is het zelf organiseren als actor of het faciliteren van lokale actoren om gezond voedsel te verstrekken aan mensen in kwetsbare situaties.
Sociale tewerkstelling betreft het voorzien van activerings-en/of werkervaring-en/of opleidingstrajecten als middel tot participatie aan de maatschappij voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en tot deze maatschappij.
Artikel 2. Opzet van Foodsavers Mechelen
Foodsavers Mechelen zamelt voedseloverschotten in bij verschillende schenkers met het oog op het herwinnen van voedsel. Het betreft voedsel dat normaal gezien in de afvalstroom zou terecht gekomen zijn, maar dat nog perfect herwinbaar is voor menselijke consumptie.
Via het sociaal voedseldistributieplatform dat Foodsavers Mechelen opzet zullen lokale voedselhulp- en sociale initiatieven ontlast worden van de logistieke organisatie en zal het aanbod aan kwalitatieve en gezonde voeding voor de afnemende organisaties en kwetsbare mensen/klanten verhogen.
De logistieke organisatie betreft het inzamelen, sorteren, herverdelen en transporteren naar de meewerkende voedselhulpinitiatieven en/of lokale actoren.
Artikel 3. Verantwoordelijkheden van Foodsavers Mechelen en de verbonden initiatieven
§ 1. Foodsavers Mechelen/Ecoso vzw staan organisatorisch en financieel in voor de inzameling, sortering, herverdeling en transport van de voedseloverschotten van bij de schenkers/leveranciers tot bij de voedselhulpinitiatieven en/of sociale organisaties/actoren. Foodsavers Mechelen/Ecoso vzw neemt hiervoor zijn verantwoordelijkheid op mbt bevoegde reglementering, erkenningen en vergunningen (FAVV, departement Landbouw & Visserij, OVAM,…).
§ 2. Foodsavers Mechelen/Ecoso vzw sluit naast de overeenkomst met de gemeente, bijkomend een overeenkomst af met elke afnemer, zijnde voedselhulpinitiatieven en/of sociale organisaties/actoren. Deze overeenkomst bevat afspraken betreffende de gratis verdeling, de verantwoordelijkheden en reglementeringen waar de organisaties aan moeten voldoen om een samenwerking met Foodsavers Mechelen te kunnen opzetten. Zo kan de voeding verder kwaliteitsvol en in goede omstandigheden worden verdeeld.
Artikel 4. Engagementen en ondersteuning van de gemeente
§ 1. De gemeente engageert zich om mee te werken en ondersteuning te geven aan een draagvlak op bestuurlijk niveau en naar zijn burgers m.b.t. voedselverlies, voedselhulp en sociale tewerkstelling.
§ 2. De gemeente zal deze ondersteuning geven door:
§ 3. Foodsavers Mechelen ontvangt van de gemeente een vergoeding voor het inzamelen, sorteren, herverdelen en transporteren van voeding naar de lokale voedselhulporganisaties en/of sociale organisaties/actoren op het grondgebied van de gemeente. Hierbij wordt afgesproken dat de vergoeding pro rata wordt berekend en start na ondertekenen van de overeenkomst.
Er dient dus minstens één initiatief in de gemeente te bestaan of op te starten in de nabije toekomst dat op basis van de gestelde voorwaarden, gemotiveerd is om met Foodsavers Mechelen samen te werken.
De samenwerking bepaalt eveneens dat de gemeente haar sociale klanten kan doorverwijzen naar Sociale Kruidenier La Luna in Mechelen. De sociale klant is iemand met een beperkt inkomen en/of een levenssituatie die het recht op een gezond en menswaardig leven, in het gedrang brengt. Bij Sociale Kruidenier La Luna in Mechelen kunnen mensen in armoede winkelen aan sterk verminderde prijzen. Doorverwijzers voeren een gesprek met de kandidaat-sociale klant. Tijdens dit gesprek beoordeelt de doorverwijzer of de persoon in aanmerking komt en verder wordt begeleid door de doorverwijzer. Komt deze persoon in aanmerking wordt een doorverwijzingsattest ingevuld en bezorgd aan Sociale Kruidenier Mechelen. Foodsavers Mechelen vertrouwt dat de doorverwijzer deze inschatting maakt op basis van het goede huisvaderprincipe.
Foodsavers Mechelen/Ecoso vzw verdeelt de voeding gratis aan de lokale voedselhulpinitiatieven en/of sociale organisaties/actoren, wanneer de gemeente de engagementen onder artikel 4 ten volle opneemt.
Niet erkende organisaties (door de gemeente en Foodsavers Mechelen) zullen alsnog een transportkost kunnen aangerekend worden (niet de gemeente).
Bij uitzondering kan na verwerking een verwerkingskost worden aangerekend aan de organisaties (niet de gemeente), hier betreft het klaargemaakte voedingsproducten (bvb. soep, sap, saus,…) die extra medewerkersinzet en infrastructuur vragen.
Artikel 5. Toezicht
§ 1. De gemeente/Foodsavers Mechelen oefenen toezicht uit op de wederzijdse naleving van deze overeenkomst. Op eenvoudige vraag worden alle nodige inlichtingen verstrekt en kunnen gegevens met betrekking tot deze overeenkomst worden geraadpleegd.
Elke partij zal een vaste contactpersoon ter beschikking stellen.
Voor de gemeente / het OCMW betreft dit Lien Tuymans, afdelingshoofd mens & zorg, met als contactgegevens 015500423, e-mail lien.tuymans@ocmwbonheiden.be.
Voor Foodsavers Mechelen betreft dit: Herman Beyens met als contactgegegevens gsm 0474947483, e-mail herman.beyens@mechelen.be.
§ 2. Deze overeenkomst kan gewijzigd worden mits schriftelijk akkoord van beide partijen.
Artikel 6. Duur
Deze overeenkomst treedt in werking op 1/04/2024 en kan door beide partijen jaarlijks opgezegd worden mits inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.
Artikel 7. Slotbepaling
Ingeval van geschillen betreffende het voorwerp van deze overeenkomst, zullen partijen, op verzoek van de meest gerede partij, samenkomen om een minnelijke oplossing te bereiken. Indien tijdens een eerste vergadering geen akkoord wordt bereikt, komen partijen een tweede keer bijeen, na een wachttermijn van tenminste acht (8) dagen na de eerste bijeenkomst met de bedoeling om alsnog een minnelijk akkoord te bereiken. Indien tijdens de tweede bijeenkomst geen overeenstemming wordt gevonden, kan het geschil op verzoek van de meest gerede partij aanhangig worden gemaakt bij de bevoegde rechtbanken.
Eventuele gerechtelijke procedures worden behandeld in het Nederlands en behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de hoven en rechtbanken te Antwerpen (België).
Artikel 2 - Machtigt de burgemeester en de algemeen directeur om de overeenkomst namens de gemeenteraad te ondertekenen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 19/04/2024 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 19/04/2024 vindt er digitaal om 11.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PIDPA die op 19/04/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 19/04/2024 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Vanuit de gemeente Bonheiden werd Luc De Weerdt aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van PONTES.
Ingevolge het ontslag van Luc De Weerdt als gemeenteraadslid, dient er een nieuwe afgevaardigde aangeduid te worden.
PONTES is de vereniging voor het crematoriumbeheer provincie Antwerpen en heeft de volgende organen: de algemene vergadering en de raad van bestuur.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor, voor de algemene vergadering:
Geheime stemming voor de afvaardiging als effectief lid van de (buitengewone) algemene vergadering van PONTES:
Artikel 1 - Duidt aan als effectief lid van de (buitengewone) algemene vergadering van PONTES: Eddy Michiels.
Artikel 2 - Stelt PONTES op de hoogte van dit besluit.
IGEMO heeft enkele regionale samenwerkings- en projectmatige beheersorganen waarin de gemeente Bonheiden vertegenwoordigd is. Hilde Schueremans werd door de gemeenteraad afgevaardigd voor de stuurgroep wonen langs Dijle en Nete en de beleidsgroep wijkwerken. Ingevolge haar ontslag, dient de gemeenteraad een nieuwe afgevaardigde aan te duiden.
Op 12/02/2019 werd Hilde Schueremans door de gemeenteraad aangeduid als afgevaardigde voor de volgende organen:
De kredietcommissie is niet meer actief, maar voor de andere twee organen dient, ingevolge het ontslag van Hilde Schueremans per 01/01/2024 als raadslid, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de afvaardiging gewijzigd te worden. Aangezien voor deze organen enkel de schepen bevoegd voor wonen en voor sociale tewerkstelling afgevaardigd kan worden, dient Lola Vanderweyen voorgedragen te worden.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Geheime stemming 1 over de afvaardiging Stuurgroep Dijle & Nete IGEMO:
Geheime stemming 2 over de afvaardiging Beleidsgroep wijkwerken IGEMO:
Artikel 1 - Duidt Lola Vanderweyen aan als afgevaardigde in de stuurgroep wonen langs Dijle en Nete.
Artikel 2 - Duidt Lola Vanderweyen aan als afgevaardigde in de beleidsgroep wijkwerken.
Artikel 3 - Stelt IGEMO op de hoogte van dit besluit.
De gemeente Bonheiden is aangesloten bij de interlokale vereniging Anker. Hilde Schueremans werd afgevaardigd als plaatsvervanger voor het beheerscomité. Ingevolge haar ontslag als raadslid, dient de gemeenteraad een andere plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden
De scholengemeenschap Anker bestaat uit de gemeentescholen van de gemeenten Bonheiden, Duffel en Sint-Katelijne-Waver. De interlokale vereniging Anker wordt bestuurd door een beheerscomité waarin afspraken gemaakt worden o.a. aanwending puntenenveloppen, zorgbeleid, personeelsbeleid, waarbij een lid van het college van burgemeester en schepenen per gemeentebestuur kan worden afgevaardigd.
Op 26/10/2022 werd Hilde Schueremans aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde voor het beheerscomité. Ingevolge het ontslag van Hilde Schueremans als raadslid, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst per 01/01/2024, dient er een nieuwe voordracht te gebeuren.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité voor:
Geheime stemming over de afvaardiging in het beheerscomité van de interlokale vereniging scholengemeenschap ANKER:
Artikel 1 - Duidt Lola Vanderweyen aan als plaatsvervangend lid in het beheerscomité van interlokale vereniging Anker.
Artikel 2 - Bezorgt het Anker een afschrift van dit besluit.
De gemeente Bonheiden trad in 2008 toe tot vzw Regionaal Landschap Rivierenland en duidde deze legislatuur Hilde Schueremans aan als plaatsvervangend lid van de algemene vergadering. Ingevolge haar ontslag, dient de gemeenteraad een nieuwe afgevaardigde aan te stellen.
Sinds 2008 werkt vzw Regionaal Landschap Rivierenland in de gemeente Bonheiden aan concrete projecten en activiteiten rond thema's als landschap, natuur en streekidentiteit. Als vast lid van de algemene vergadering heeft de gemeente Bonheiden in deze algemene vergadering recht op twee vertegenwoordigers (een effectief lid en een plaatsvervangend lid).
Hilde Schueremans werd op 30/01/2019 vanuit de gemeenteraad afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering. Zij nam per 01/01/2024 ontslag als raadslid, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en werd opgevolgd door Lola Vanderweyen. Derhalve dient de afvaardiging van Hilde Schueremans gewijzigd te worden.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Geheime stemming over de afvaardiging van VZW Regionaal Landschap Rivierenland:
Artikel 1 - Duidt Lola Vanderweyen aan als plaatsvervangend lid van de algemene vergadering van vzw Regionaal Landschap Rivierenland.
Artikel 2 - Stelt vzw Regionaal Landschap Rivierenland op de hoogte van dit besluit.
Op 31/03/2021 werd Hilde Schueremans afgevaardigd als effectief lid in het beheerscomité van de interlokale vereniging regie sociale economie Rivierenland. Ingevolge haar ontslag, dient de gemeenteraad een nieuwe afgevaardigde aan te duiden.
De Vlaamse overheid legt op dat de regionale regierol opgenomen wordt door een formeel intergemeentelijk samenwerkingsverband. Voor gemeentes in de regio Rivierenland gebeurt dat door de interlokale vereniging regio sociale economie Rivierenland. Elke gemeente mag vertegenwoordigd worden door een lid van het college van burgemeester en schepenen.
Hilde Schueremans werd vanuit de gemeenteraad afgevaardigd als vertegenwoordiger voor het beheerscomité. Zij nam per 01/01/2024 ontslag als raadslid, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en werd opgevolgd door Lola Vanderweyen. Derhalve dient de afvaardiging van Hilde Schueremans gewijzigd te worden.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Geheime stemming over de afvaardiging in het beheerscomité van de interlokale vereniging regio sociale economie Rivierenland:
Artikel 1 - Duidt Lola Vanderweyen aan als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de interlokale vereniging regie sociale economie Rivierenland.
Artikel 2 - Stelt de interlokale vereniging regie sociale economie Rivierenland op de hoogte van dit besluit.
Op 01/01/2020 trad de gemeente Bonheiden toe tot de welzijnskoepel Rivierenland. De gemeenteraad duidde Hilde Schueremans aan als afgevaardigde in de beleidsgroep welzijn aan. Ingevolge het ontslag van Hilde Schueremans, dient de gemeenteraad een nieuwe afgevaardigde aan te duiden.
In 2020 trad de gemeente Bonheiden toe tot de welzijnskoepel regio Rivierenland. Het initiatief tot oprichting van een welzijnskoepel werd toebedeeld aan IGEMO, in haar hoedanigheid van van regionaal samenwerkingsverband voor streekbeleid en -ontwikkeling.
Hilde Schueremans werd vanuit de gemeenteraad afgevaardigd als effectief lid in de beleidsgroep welzijn. Zij nam per 01/01/2024 ontslag als raadslid, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en werd opgevolgd door Lola Vanderweyen. Derhalve dient de afvaardiging van Hilde Schueremans gewijzigd te worden. Dit dient bij voorkeur de de schepen van sociale zaken/welzijn te zijn.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Geheime stemming over de afvaardiging voor de beleidsgroep welzijn van de welzijnskoepel regio Rivierenland:
Artikel 1 - Duidt Lola Vanderweyen aan als afgevaardigde voor de beleidsgroep welzijn in het samenwerkingsverband welzijnskoepel regio Rivierenland
Artikel 2 - Stelt welzijnskoepel regio Rivierenland op de hoogte van dit besluit.
Hilde Schueremans werd aangeduid als afgevaardigde voor de woonmaatschappij Woonstroom (voorheen bekend als woonmaatschappij Rivierenland-Midden), meer bepaald als vertegenwoordiger in de toewijzingsraad.
Ingevolge haar ontslag, dient er een nieuwe afgevaardigde aangeduid te worden.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren. Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Er werd in het werkingsgebied afgesproken (gentlemen’s agreement) dat de schepen van wonen zal zetelen in de toewijzingsraad.
Hilde Schueremans werd vanuit de gemeenteraad afgevaardigd als vertegenwoordiger voor de toewijzingsraad van Woonstroom. Zij nam per 01/01/2024 ontslag als raadslid, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en werd opgevolgd door Lola Vanderweyen. Derhalve dient de afvaardiging van Hilde Schueremans gewijzigd te worden.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Geheime stemming over de afvaardiging als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Bonheiden te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonstroom binnen het (deel)werkingsgebied Bonheiden, Duffel, Lier en Sint-Katelijne-Waver:
Artikel 1 - Duidt Lola Vanderweyen aan als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Bonheiden te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonstroom binnen het (deel)werkingsgebied Bonheiden, Duffel, Lier en Sint-Katelijne-Waver.
Artikel 2 - Stelt woonmaatschappij Woonstroom op de hoogte van dit besluit.
De gemeente Bonheiden is aangesloten bij de interlokale vereniging GAS Rivierenland en duidde Hilde Schueremans aan als plaatsvervangend lid in het beheerscomité. Ingevolge haar ontslag, dient de gemeenteraad een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde aan te duiden voor het beheerscomité.
GAS Rivierenland, voorheen GAS Arrondissement Mechelen of GASAM, is een samenwerkingsverband met als doelstelling de gemeentelijke administratieve sancties professioneel toe te passen. Het beheerscomité van deze interlokale vereniging bestaat uit 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger van elke gemeente, beiden dienen lid te zijn van het college van burgemeester en schepenen.
Hilde Schueremans werd vanuit de gemeenteraad afgevaardigd als plaatsvervangend afgevaardigde voor het beheerscomité van GAS Rivierenland. Zij nam per 01/01/2024 ontslag als raadslid, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en werd opgevolgd door Lola Vanderweyen. Derhalve dient de afvaardiging van Hilde Schueremans gewijzigd te worden.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Geheime stemming over de afvaardiging van de interlokale vereniging GAS Rivierenland:
Artikel 1 - Duidt Bart Vanmarcke aan als plaatsvervangend lid in het beheerscomité van interlokale vereniging GAS Rivierenland.
Artikel 2 - Stelt GAS Rivierenland op de hoogte van dit besluit.
De VZW Dierenbescherming Mechelen heeft de gemeente Bonheiden in haar werkingsgebied en vraagt een en dezelfde persoon af te vaardigen voor zowel de raad van bestuur als de algemene vergadering. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de afvaardiging te wijzigen.
De VZW Dierenbescherming Mechelen vraagt om een en dezelfde persoon af te vaardigen voor zowel de algemene vergaderingen als de raad van bestuur.
Daan Versonnen is per 01/01/2024 schepen van onder andere dierenwelzijn. Het is aangewezen hem af te vaardigen voor beide organen.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Geheime stemming over de afvaardiging van VZW Dierenbescherming Mechelen:
Artikel 1 - Draagt Daan Versonnen voor als lid van de algemene vergadering van de VZW Dierenbescherming Mechelen. Dit betekent dat hij wordt afgevaardigd voor zowel de raad van bestuur als voor de algemene vergadering.
Artikel 2 - Stelt VZW Dierenbescherming Mechelen op de hoogte van dit besluit.
De gemeente Bonheiden trad op 29/05/2019 toe tot vzw LOGO Mechelen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuwe afgevaardigde voor de algemene vergadering aan te duiden.
Lokaal gezondheidsoverleg (LOGO) Mechelen vzw organiseert een netwerk om de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en de eerstelijnsopdracht van het Vlaams medisch milieudeskundig netwerk te realiseren. Overeenkomstig de huidige statuten van vzw LOGO Mechelen, en met inachtneming van het Decreet over het lokaal bestuur (waarin het OCMW en het gemeentebestuur twee aparte rechtspersonen blijven), kan zowel de gemeente als het OCMW een stemgerechtigd lid afvaardigen.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen als stemgerechtigd lid in de algemene vergadering voor:
Als niet-stemgerechtigd lid wordt voorgedragen:
Geheime stemming over de afvaardiging in de organen van vzw LOGO Mechelen:
Artikel 1 - Duidt Daan Versonnen aan als stemgerechtigd lid in de algemene vergadering van vzw LOGO Mechelen.
Artikel 2 - Duidt de sportfunctionaris aan als niet-stemgerechtigd lid in de algemene vergadering van vzw LOGO Mechelen.
Artikel 3 - Stelt vzw LOGO Mechelen op de hoogte van dit besluit.
Op 01/01/2024 verving Daan Versonnen, Eddy Michiels als schepen van sport.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de afvaardiging van rechtswege van Daan Versonnen als schepen van sport en vertegenwoordiger van categorie A, in de algemene vergadering en de raad van bestuur van EVA Berentrode.
20/12/2023: Besluit van de gemeenteraad houdende de aanstelling van Daan Versonnen als vierde schepen met onder andere de bevoegdheid sport.
De schepen van sport is de vertegenwoordiger van categorie A in de algemene vergadering van EVA Berentrode. Hij is van rechtswege lid van de raad van bestuur van EVA Berentrode. Ingevolge de schepenwissel van Eddy Michiels naar Daan Versonnen, zal laatstgenoemde afgevaardigde zijn in de organen van EVA Berentrode.
Artikel 1 - Neemt er kennis van dat Daan Versonnen, schepen onder wiens bevoegdheid sport ressorteert van rechtswege lid is van de raad van bestuur van EVA Berentrode.
Artikel 2 - Neemt er kennis van dat Daan Versonnen, schepen onder wiens bevoegdheid sport ressorteert van rechtswege lid is van de algemene vergadering van EVA Berentrode.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Tot op vandaag beschikt onze gemeente over 2 stemlocaties ( G.C. Blikveld en G.C. Sint Maartensberg)
Om het onze inwoners comfortabeler en toegankelijker te maken is het aan te raden de afstand tussen woning en stemlocatie beperkt te houden.
Om die reden vragen wij aan het college van Burgemeester en schepenen te onderzoeken 2 extra stemlocaties toe te voegen aan het aanbod.
Wij vragen aan het college van burgemeester en schepenen te bekijken of er geografische afbakeningsaanpassingen moeten gebeuren en / of bijkomende stembureaus moten voorzien worden alsook het aantal stemcomputers ( max 200 kiezers per computer) rekening houdende met de aangroei van onze bevolking eventuele 2 extra stemlocaties.
21/03/2024: Ontvangst mail van Guido Vaganée, fractieleider N-VA, met de vraag om het punt 'De verkiezingen bij de burger brengen' toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van maart 2024.
Op zondag 13 oktober 2024 worden lokale en provinciale verkiezingen gehouden. Die dag kunnen de inwoners van onze gemeente hun stem uitbrengen voor:
Vanaf de lokale en provinciale verkiezingen in 2024 wordt de opkomstplicht afgeschaft. Burgers genieten vanaf nu van stemrecht voor de verkiezingen voor gemeenteraad en provincieraad in Vlaanderen. Dit houdt in dat burgers niet meer verplicht zijn om te gaan stemmen. Het stemmen met een volmacht wordt ook aangepast.
De Belgische inwoners en de vooraf geregistreerde niet-Belgische inwoners die voldoen aan de kiesvoorwaarden, worden opgenomen op de kiezerslijst. Ze ontvangen eind september 2024 een uitnodigingsbrief om te gaan stemmen. In bepaalde omstandigheden kan een kiezer een volmacht geven aan een andere kiezer om in zijn plaats te stemmen. Een persoon met een handicap mag zich laten bijstaan door een persoon van zijn keuze.
Maximaliseren van de toegankelijkheid tot stemmen
Tot op vandaag beschikt onze gemeente over 2 stemlocaties ( G.C. Blikveld en G.C. Sint Maartensberg)
Om het onze inwoners comfortabeler en toegankelijker te maken is het aan te raden de afstand tussen woning en stemlocatie beperkt te houden.
Om die reden vragen wij aan het college van Burgemeester en schepenen te onderzoeken 2 extra stemlocaties toe te voegen aan het aanbod.
Wij stellen voor om voor de wijk Putsesteenweg een extra stemlocatie te voorzien. Dit kan bvb in de Sinte Mariaschool, of zaal Ludwina.
Voor de wijk Mart is een extra stemlocatie bvb mogelijk in Wijkschool De Mart
Fijnmazige stemresultaten
Met de verkiezingen van 2024 worden er voor het eerst fijnmazige stemresultaten gepubliceerd: de stemresultaten worden, naast de resultaten op gemeenteniveau, bekendgemaakt op basis van herkenbare geografische deelgebieden van de gemeente. Zo kunnen burgers, beleidsmakers en andere stakeholders niet enkel de stemresultaten van de hele gemeente, maar ook die van kleinere deelgebieden raadplegen. Dat is mogelijk dankzij de geografische indeling van kiezers in stemafdelingen.
Wij vragen aan het college van burgemeester en schepenen te bekijken of er geografische afbakeningsaanpassingen moeten gebeuren en / of bijkomende stembureaus moten voorzien worden alsook het aantal stemcomputers ( max 200 kiezers per computer) rekening houdende met de aangroei van onze bevolking eventuele 2 extra stemlocaties.
De meerderheidsfracties stellen voor artikel 1 [De gemeenteraad vraagt aan het college van Burgemeester en schepen te onderzoeken of de wijk Putsesteenweg en wijk Mart gebruik kunnen maken van een aparte bereikbare stemlocatie.] te schrappen en van [Artikel 2] Enig artikel te maken.
Dit amendement wordt met 17 stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Sofie Crauwels, Veerle Stephani) en 5 stemmen (Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher) tegen, goedgekeurd.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepen haar geografische indeling van en het aantal van stembureaus en de stemafdelingen te herbekijken in functie van de aangroei van de bevolking en tevens hierdoor een transparante fijnmazigheid te bekomen van de stemresultaten.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2024 om 22:06.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad