Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 30/03/2022 - 20:30

Toegankelijkheid - Convenant toegankelijkheid tussen gemeente Bonheiden en Inter: Kennisneming en goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Aan de leden van de gemeenteraad wordt akkoord gevraagd om een convenant aan te gaan met Inter, Private stichting toegankelijk Vlaanderen, in het kader van een beleid omtrent toegankelijkheid.

Voorgeschiedenis
  • 31/03/2021: Goedkeuring door de leden van de gemeenteraad voor het charter en coachingstraject door Inter in kader van het masterplan toegankelijke haltes.
  • 28/10/2021: Opstart werkgroep toegankelijkheid met vertegenwoordiging vanuit elke politieke partij.
  • 07/02/2022: Tweede vergadering werkgroep toegankelijkheid.
Feiten en context

De werkgroep toegankelijkheid benoemt een aantal knelpunten op vlak van toegankelijkheid. Om deze duurzaam te verbeteren is een gedragen beleid nodig omtrent toegankelijkheid binnen het lokaal bestuur Bonheiden.

Inter, het Vlaamse expertisecentrum toegankelijkheid:

  • biedt inhoudelijke ondersteuning bij de ontwikkeling van het toegankelijkheidsbeleid, opmaak van het toegankelijkheidsplan en begeleiding van projecten;
  • biedt toegankelijkheidsadvies op maat voor onze eigen infrastructuur, o.a. met adviestrajecten bij grote bouwdossiers (van voorontwerp tot oplevering);
  • biedt vormingen op maat i.h.k.v. toegankelijkheid.
Om aanspraak te maken op deze ondersteuning is het afsluiten van een convenant noodzakelijk.
De werkgroep toegankelijkheid adviseert de leden van de gemeenteraad om het convenant goed te keuren.
Adviezen
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Financiële gevolgen

In het actiepunt A1.2.48: Bevorderen rolstoeltoegankelijkheid werd budget voorzien (€ 20.000) voor acties vanuit de werkgroep toegankelijkheid.

Adviezen
  • Gunstig mits aanpassing visum FA2022/000037 van Financiele dienst van 18 maart 2022

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst met Inter goed:

SAMENWERKINGSOVEREENKOMST

Onderhavige samenwerkingsovereenkomst (hierna het “Convenant”) wordt aangegaan op 30.03.2022 tussen:

1. TOEGANKELIJK VLAANDEREN, een private stichting naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel gevestigd te Belgiëplein 1, 3510 Hasselt en ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0550.914.072 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt), handelend onder de handelsbenaming “Inter”, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Wendy Metten, algemeen directeur.

Hierna “Inter” genoemd;

EN:

2. Het opdrachtgevend bestuur, zijnde de Gemeente Bonheiden, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lode Van Looy, burgemeester en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;

Hierna “Opdrachtgever” genoemd;

Inter en Opdrachtgever worden hierna afzonderlijk aangeduid als “Partij” of samen als “Partijen”.

OVERWEGENDE DAT:

A. Inter als doel heeft om te streven naar een integraal toegankelijke en inclusieve samenleving, zodat iedereen, op een gelijkwaardige wijze, volwaardig kan deelnemen aan alle facetten van het leven.

B. De Opdrachtgever wenst een samenwerking aan te gaan met Inter onder de voorwaarden bepaald in dit Convenant.

C. Dit Convenant werd goedgekeurd bij beslissing van 30.03.2022 van de gemeenteraad.

 PARTIJEN ALS VOLGT ZIJN OVEREENGEKOMEN

1 ONDERWERP VAN HET CONVENANT – DUURZAME SAMENWERKING INZAKE TOEGANKELIJKHEID

Door middel van dit Convenant verbinden Partijen zich tot een duurzame samenwerking voor de realisatie van het toegankelijkheidsbeleid in de gemeente Bonheiden. Toegankelijkheid wordt hierbij bekeken in de meest brede zin en vanuit het principe van Universal Design. In dit kader wordt verwezen naar Bijlage 1 van dit Convenant inzake de werking en de uitgangspunten van Inter.

2 VERBINTENISSEN VAN BEIDE PARTIJEN

2.1 Dienstverlening door Inter

2.1.1 Inter kan in het kader van dit Convenant de volgende vormen van dienstverlening aanbieden aan de Opdrachtgever:

  • Inhoudelijke ondersteuning bij de ontwikkeling van het toegankelijkheidsbeleid, opmaak van het toegankelijkheidsplan en begeleiding van projecten van de Opdrachtgever.
  • Toegankelijkheidsadvies op maat voor eigen infrastructuur en evenementen van de Opdrachtgever:
    • Adviestrajecten (van voorontwerp tot oplevering) inzake de integrale toegankelijkheid en Universal Design van de eigen infrastructuur en het publiek domein van de Opdrachtgever;
    • Advies in functie van de Vlaamse Stedenbouwkundige Verordening. Inter verifieert de plannen betreffende hun conformiteit met voormelde verordening. In geval van afwijkingen is het advies verplicht (Art. 34, § 1);
    • Advies bij het toegankelijk maken van publieksactiviteiten georganiseerd of ondersteund door de Opdrachtgever.
  • Advies toegankelijkheid bij de aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning / melding die de Opdrachtgever behandelt. Dit is een adviesverlening ter ondersteuning van de stedenbouwkundige ambtenaar. Inter verifieert de plannen betreffende hun conformiteit met de Vlaamse stedenbouwkundige verordening en bezorgt de ambtenaar een advies met de melding gunstig, gunstig onder voorwaarden, ongunstig of niet van toepassing.
  • Het screenen van toegankelijkheid:
    • Met de Toegankelijk Vlaanderen-databank;
    • Gebruikerstesten met de Toegankelijk Vlaanderen-databank;
    • Doorlichten toegankelijkheid (bv. haalbaarheidsstudies, mesoanalyse van de toegankelijkheid publiek domein, bv. dorpskern, woonzorgzone…).
    • Begeleiding van toegankelijke publieksactiviteiten.
    • Ondersteuning met betrekking tot toegankelijkheid van communicatie over de toegankelijkheid van de gemeente en/of stad.
    • Vorming op maat: specifiek betreffende integrale toegankelijkheid en Universal Design, alsook klantvriendelijk onthaal en professionele omgang met burgers met een beperking.
    • Toegang tot documenten en instrumenten met betrekking tot toegankelijkheid.
    • Helpdesk.

2.2 Verplichtingen van de Opdrachtgever

2.2.1 Opdrachten die kaderen binnen dit Convenant zullen door de Opdrachtgever, vertegenwoordigd hetzij door het college van de burgemeester en schepenen, hetzij door een hiervoor gemandateerd ambtenaar, schriftelijk of per e-mail worden overgemaakt aan de door Inter aangestelde contactpersoon.

2.2.2 De Opdrachtgever zal steeds tijdig alle vereiste informatie bezorgen die Inter nodig heeft voor de uitvoering van de dienstverlening. Plannen zullen steeds in een zo vroeg mogelijk stadium van ontwerp worden overgemaakt aan Inter. Daarnaast zal de Opdrachtgever er zorg voor dragen om Inter steeds de nodige toegang te verschaffen tot de plaatsen waar Inter haar dienstverlening moet uitvoeren.

2.2.3 De Opdrachtgever zal Inter onmiddellijk informeren omtrent eventuele wijzigingen in de informatie overgemaakt overeenkomstig Artikel 2.2.2. van dit Convenant.

2.2.4 De Opdrachtgever zal steeds op een efficiënte wijze haar medewerking verlenen aan Inter en er zorg voor dragen dat haar contactpersoon de nodige beslissingsbevoegdheden heeft in het kader van uitvoering van dit Convenant.

2.3 Overleg

2.3.1 Inter engageert zicht tot een regelmatig werkoverleg met de Opdrachtgever omtrent de uitvoering van dit Convenant.

2.3.2 Jaarlijks wordt op verzoek van één van de Partijen een overlegvergadering gepland, waar minstens volgende personen aanwezig moeten zijn:

  • de verantwoordelijke schepenen van de Opdrachtgever;
  • de gemandateerde ambtenaar inzake toegankelijkheid en andere betrokken ambtenaren van de Opdrachtgever; en
  • vertegenwoordigers van eventuele betrokken adviesraden.

Het opzet van deze overlegvergadering is:

  • het maken van alle nodige inhoudelijke en praktische afspraken om een goede samenwerking en opvolging van de dienstverlening te garanderen en te verbeteren;
  • de werken aan gebouwen en/of openbare ruimten die dat jaar begroot of gepland zijn door de Opdrachtgever voor te stellen aan Inter en, in wederzijds overleg, te bepalen welke projecten binnen het toepassingsgebied van dit Convenant vallen; en
  • het overlopen van de stand van zaken van de lopende projecten en het bepalen welke nieuwe evenementen en projecten zullen worden begeleid.

3 TARIEVEN DIENSTVERLENING INTER

3.1 Tarieven

3.1.1 Voorafgaand aan de uitvoering van enige opdracht door Inter, worden duidelijke prijsafspraken gemaakt. Inter kan, op uitdrukkelijke vraag van de Opdrachtgever, voor een opdracht een louter indicatieve en niet-bindende raming opmaken met inschatting van de te presteren uren en de daarmee overeenkomende prijs.

3.1.2 De tarieven die Inter hanteert voor de uitvoering van iedere dienstverlening (de “Tarieven”) zijn weergegeven in onderstaande tabel:

Omschrijving prestaties Tarieven in euro en zonder BTW (2022)

Uurtarief prestaties en verplaatsing: € 67,5/uur

Kilometervergoeding: € 0,3707/kilometer

Voormelde tarieven zijn netto bedragen en alle belastingen en andere heffingen, van welke aard ook, zijn ten laste van de Opdrachtgever.

3.1.3 De Tarieven (met uitzondering van de kilometervergoeding) worden jaarlijks, op 1 januari, automatisch verhoogd met 2 % ter compensatie van een stijging van lonen en/of andere kosten. De kilometervergoeding wordt jaarlijks op 1 juli aangepast aan het officiële tarief van kilometervergoeding van toepassing voor dienstverplaatsingen van het personeel van de Vlaamse overheid.

3.2 Minimumafnameverplichting

3.2.1 De Opdrachtgever verbindt zich er toe om jaarlijks voor een minimum bedrag van 750 euro, exclusief BTW (het “Basisbedrag”) aan dienstverlening af te nemen van Inter. Dit Basisbedrag is in ieder geval jaarlijks verschuldigd door de Opdrachtgever aan Inter, zelfs indien de Opdrachtgever deze dienstverlening niet (of niet volledig) heeft afgenomen gedurende het desbetreffende jaar. Dit minimumbasisbedrag is gebaseerd op het aantal inwoners en wordt als volgt bepaald:

< 10.000 inwoners: € 500

10.000-20.000 inwoners: € 750

20.000-30.000 inwoners: € 1 000

30.000-40.000 inwoners: € 1 250

40.000-50.000 inwoners: € 1 500

> 50.000 inwoners: € 2 000

3.2.2 Het Basisbedrag wordt jaarlijks, bij de aanvang van een nieuw kalenderjaar, door Inter aan de Opdrachtgever gefactureerd. Op datum van ondertekening van dit Convenant, wordt het Basisbedrag in verhouding tot het aantal resterende maanden van het jaar gefactureerd.

3.2.3 Inter maakt per kwartaal een kostenstaat met weergave van het aantal uren die door Inter werden gepresteerd. De gepresteerde uren en kosten worden door Inter in mindering gebracht van het door de Opdrachtgever betaalde Basisbedrag. Bij overschrijding van het Basisbedrag, wordt het saldo afzonderlijk gefactureerd aan de Opdrachtgever aan de Tarieven zoals vermeld in Artikel 3.1.2

3.3 Facturatie

Facturen moeten verstuurd worden naar: Gemeente Bonheiden, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, BTW-nummer BE0207534171, ter attentie van Nele Serneels, nele.serneels@ocmwbonheiden.be. De facturen en verantwoordingsdocumenten worden ook digitaal gestuurd naar facturatie@bonheiden.be en zijn betaalbaar door de Opdrachtgever binnen de dertig kalenderdagen na factuurdatum.

4 DUUR EN BEËINDIGING VAN HET CONVENANT

4.1 Duurtijd

Dit Convenant treedt in werking vanaf ondertekening en wordt gesloten voor onbepaalde duur. Dit Convenant kan door beide Partijen éénzijdig en schriftelijk worden beëindigd met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden.

4.2 Vroegtijdige beëindiging

Iedere Partij heeft het recht om het Convenant te allen tijde vroegtijdig te beëindigen in geval van (i) zware contractuele wanprestatie door de andere Partij, of (ii) toepassing van de Wet continuïteit ondernemingen of de vereffening van de andere Partij, mits voorafgaandelijke schriftelijke kennisgeving.

5 AANSPRAKELIJKHEID

5.1 Beide Partijen zijn gehouden tot naleving van de in dit Convenant aangegane verbintenissen en elke Partij is aansprakelijk voor zware fout, opzet of bedrog bij uitvoering van dit Convenant.

5.2 Inter heeft een louter adviserende rol en oefent op geen enkele manier enige controle uit op de werkelijke of correcte uitvoering en/of implementatie van de adviezen/diensten die zij onder dit Convenant levert, en in het algemeen de resultaten voortvloeiend uit dit Convenant, en kan hiervoor bijgevolg niet aansprakelijk worden gesteld.

5.3 De aansprakelijkheid van Inter zal in elk geval beperkt zijn tot het bedrag van de vergoeding die de Opdrachtgever effectief aan Inter heeft betaald gedurende zes (6) maanden voorafgaand aan het feit dat schade heeft veroorzaakt.

5.4 Geen van de Partijen kan ooit aansprakelijk worden gesteld voor enige indirecte, onrechtstreekse of gevolgschade.

5.5 Indien Inter omwille van overmacht bepaalde termijnen niet kan respecteren, brengt Inter, de Opdrachtgever hiervan op de hoogte. In dergelijk geval kan Inter niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet respecteren van de termijnen voorzien in dit Convenant.

5.6 De Toegankelijk Vlaanderen Databank wordt beheerd door Inter en de Afdeling Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering en is consulteerbaar via www.toevla.be. Inter is niet aansprakelijk voor eventuele technische problemen die zich zouden voordoen met de Toegankelijk Vlaanderen Databank en die aanleiding kunnen geven tot het niet correct nakomen van de afspraken in dit Convenant.

6 DIVERSEN

6.1 Volledig convenant

Dit Convenant (inclusief de Bijlagen), bevat de volledige overeenkomst tussen Partijen met betrekking tot het voorwerp van dit Convenant en vervangt alle vroegere schriftelijke of mondelinge afspraken betreffende het voorwerp van het Convenant.

6.2 Wijzigingen

Iedere wijziging van het Convenant zal uitsluitend blijken uit een schriftelijk en door alle Partijen ondertekend amendement aan het Convenant.

6.3 Nietigheid

De eventuele nietigheid, ongeldigheid en/of niet-afdwingbaarheid van één van de bepalingen van het Convenant zal op geen enkele wijze de geldigheid en/of de afdwingbaarheid van de overige bepalingen van het Convenant in het gedrang brengen.

6.4 Overdraagbaarheid

Elke Partij verbindt er zich toe om de rechten en verplichtingen voortvloeiend uit dit Convenant geheel noch gedeeltelijk over te dragen aan enige derde zonder de voorafgaande en schriftelijke toestemming van de andere Partij.

7 TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDHEID

7.1 Het Convenant wordt exclusief beheerst door en moet geïnterpreteerd worden overeenkomstig het Belgische recht.

7.2 Elke betwisting omtrent de geldigheid, interpretatie of uitvoering van het Convenant zal uitsluitend en definitief beslecht worden door de hoven en rechtbanken bevoegd voor het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Hasselt.

Opgesteld in twee (2) originele exemplaren, waarvan elke Partij erkent er één (1) te hebben ontvangen.

Voor Inter: Wendy Metten (Algemeen directeur)

Voor de Opdrachtgever: Lode Van Looy (Burgemeester), Ethel Van den Wijngaert (Algemeen directeur)