De voorzitter opent de zitting op 30/03/2022 om 20:51.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 23/02/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
23/02/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 23/02/2022 goed.
De burgemeester is van woensdag 06/04/2022 tot en met vrijdag 15/04/2022 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van woensdag 06/04/2022 tot en met vrijdag 15/04/2022 verhinderd is zijn ambt uit te oefenen.
Op 04/02/2022 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, een melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 07/12/2021 houdende het toekennen van een werkingstoelage voor De Rijmenamse Wielervrienden.
Het college van burgemeester en schepenen verzond op 17/02/2022 een antwoord op de klacht. Op 18/03/2022 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen in haar antwoord weten dat er geen sprake was van belangenvermenging en dat de procedure in verband met het toekenning van de toelage correct werd gevolgd. De gouverneur van de provincie Antwerpen zal daarom niet optreden in dit dossier.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
Op 04/02/2022 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, een melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 07/12/2021 houdende de werkingstoelage voor De Rijmenamse Wielervrienden. In de klacht werd gesteld dat toenmalig schepen Frans Uytterhoeven aanwezig zou zijn geweest bij de behandeling van dit punt en dat de toelage moet worden teruggestort.
De gouverneur van de provincie Antwerpen, Cathy Berx, schrijft in haar antwoord van 18/03/2022 dat zij niet zal optreden in dit dossier omdat uit de notulen blijkt dat Frans Uytterhoeven niet aanwezig was bij de behandeling van dit punt. Daarnaast stelt zij dat de procedures in verband met het toekennen van de toelage wel degelijk correct zijn gevolgd.
De gouverneur van de provincie Antwerpen vraagt dit antwoord ter kennis te brengen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Zie bijlage voor het antwoord.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Neemt kennis van het antwoord van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 18/03/2022 op de klacht van 04/02/2022 tegen het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 07/12/2021 houdende de toekenning van een werkingstoelage voor De Rijmenamse Wielervrienden.
Op 15/12/2021 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 3 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.
Op 31/01/2022 ontving de gemeente een mail met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en vaststelling kredieten 2022 van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 + vaststellen kredieten 2022 gemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.
De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van vijftig dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.
Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel - Neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 + vaststelling kredieten 2022 door Agentschap Binnenlands Bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP) zoals dit werd opgemaakt door de intergemeentelijke ambtenaar belast met de noodplanning.
17/12/2021: Goedkeuring van het ANIP op de intergemeentelijke veiligheidscel.
In het Koninklijk Besluit van 22/05/2021 betreffende de noodplanning werd bepaald dat iedere gemeente moet beschikken over een Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP). Door het provinciebestuur van Antwerpen werd een sjabloon tot opmaak van het ANIP aangereikt. De intergemeentelijke ambtenaar belast met de noodplanning maakte het bijgevoegde ANIP op dat werd goedgekeurd door de intergemeentelijke veiligheidscel op 17/12/2021.
Artikel 1 - Neemt kennis van het het ANIP van de gemeente Bonheiden zoals het werd opgemaakt door de intergemeentelijke ambtenaar belast met de noodplanning.
Artikel 2 - Verstuurt het ANIP van de gemeente Bonheiden naar de Federale Diensten van de Gouverneur ter goedkeuring.
Op 25/09/2021 werd door FACTUM VASTGOED een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het aanleggen van gemeentewegen, het bouwen van twee meergezinswoningen en 12 eengezinswoningen met berging op gronden gelegen binnengebied Brugstraat, Hoogstraat en Sint-Marcusweg te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nrs. 353E, 374M2, 356E, 502A, 374R2, 374P2, 374E, 355K, 356B, 374G2 en 353F.
De aanvraag situeert zich in een onbebouwd binnengebied en voorziet in een nieuwe woonontwikkeling. Deze omvat enerzijds 2 meergezinswoningen met respectievelijk 11 en 14 woongelegenheden met private terrassen en gemeenschappelijke tuinen, alsook 1 gemeenschappelijke ondergrondse parking en 2 gemeenschappelijke bovengrondse fietsenbergingen. Anderzijds wordt er voorzien in 12 eengezinswoningen in halfopen en aaneengesloten bebouwing met eigen tuin en bergplaats en 2 gemeenschappelijke bovengrondse parkings.
Ter ontsluiting van dit woonproject wordt voorzien in nieuw openbaar domein dat aansluit op de Brugstraat, de Hoogstraat en een zuidoostelijke uitloper van de Sint-Marcusweg, die allen ongewijzigd blijven. Het woonproject zelf wordt autoluw ingericht waartoe enerzijds aan de Brugstraat en de Hoogstraat in- en uitritten voor gemengd verkeer voorzien worden. Aan de zijde van de Brugstraat worden 8 publieke autostaanplaatsen en 25 fietsstaanplaatsen, alsook 10 private autostaanplaatsen voorzien. Aan de zijde van de Hoogstraat sluit hierop de inrit naar de ondergrondse parking (25 autostaanplaatsen) aan en wordt er een parking met 22 autostaanplaatsen voorzien, waarvan er 10 publiek toegankelijk zijn voor bezoekersparkeren. Anderzijds wordt het overige centrale gedeelte van dit openbaar domein volledig als een publiek toegankelijke groenzone met enkele langzaamverkeersverbindingen ingericht. De bestaande zuidoostelijk georiënteerde langzaamverkeersverbinding tussen de Sint-Marcusweg en de Hoogstraat, het zogenaamde Geitenbergpad, wordt in het nieuwe openbaar domein geïntegreerd. Daarnaast wordt er vanaf de in- en uitrit aan de Brugstraat een nieuwe noordoostelijk georiënteerde langzaamverkeersverbinding voorzien, waarop de verschillende toegangen tot de gebouwen aansluiten. Ter hoogte van de in- en uitrit aan de Hoogstraat wordt een opstelplaats voor afvalophaling voorzien alsook een hoogspanningscabine met een 63 kVA transformator. Deze bevindt zich echter op privaat domein, waarbij de zone waarbinnen deze wordt opgericht, in erfpacht wordt gegeven aan FLUVIUS.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om volgens artikel 31 van het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning (OVD) te beslissen over de zaak van de wegen. Hierbij spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen (DGW). De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Op 25/09/2021 werd door FACTUM VASTGOED een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het aanleggen van gemeentewegen, het bouwen van twee meergezinswoningen en 12 eengezinswoningen met berging op gronden gelegen binnengebied Brugstraat, Hoogstraat en Sint-Marcusweg te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nrs. 353E, 374M2, 356E, 502A, 374R2, 374P2, 374E, 355K, 356B, 374G2 en 353F.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_ 2021135374 en is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2021/248. Het betreft een project waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is als vergunningverlenende overheid.
De aanvraag werd niet tijdig onderzocht wat betreft de ontvankelijkheid en volledigheid en is van rechtswege in procedure gegaan op 24/10/2021. Bij de aanvraag werd in toepassing van de artikels 12,§2 en 16 DGW en 31 OVD een rooilijnplan gevoegd. Bijgevolg dient de aanvraag op basis van artikel 17,§4 OVD de gewone procedure te volgen. In toepassing van artikel 32,§§ 1 en 2 is 05/04/2022 de uiterste datum waarop de bevoegde overheid een beslissing kan nemen over de aanvraag.
Op 27/10/2021 ging de adviesronde van start en het openbaar onderzoek liep van 28/10/2021 tot en met 26/11/2021.
Op 24/01/2022 werd een gewijzigde projectinhoud bezorgd en deze werd op 25/01/2022 aanvaard. In toepassing van artikel 30 OVD werd besloten een openbaar onderzoek te organiseren over de gewijzigde vergunningsaanvraag en de adviezen een tweede keer in te winnen.
Op 26/01/2022 ging de tweede adviesronde van start en het openbaar onderzoek liep van 27/01/2022 tot en met 25/02/2022.
De aanvraag situeert zich in een onbebouwd binnengebied en voorziet in een nieuwe woonontwikkeling. Deze omvat enerzijds 2 meergezinswoningen met respectievelijk 11 en 14 woongelegenheden met private terrassen en gemeenschappelijke tuinen, alsook 1 gemeenschappelijke ondergrondse parking en 2 gemeenschappelijke bovengrondse fietsenbergingen. Anderzijds wordt er voorzien in 12 eengezinswoningen in halfopen en aaneengesloten bebouwing met eigen tuin en bergplaats en 2 gemeenschappelijke bovengrondse parkings.
Ter ontsluiting van dit woonproject wordt voorzien in nieuw openbaar domein dat aansluit op de Brugstraat, de Hoogstraat en een zuidoostelijke uitloper van de Sint-Marcusweg, die allen ongewijzigd blijven. Het woonproject zelf wordt autoluw ingericht waartoe enerzijds aan de Brugstraat en de Hoogstraat in- en uitritten voor gemengd verkeer voorzien worden. Aan de zijde van de Brugstraat worden 8 publieke autostaanplaatsen en 25 fietsstaanplaatsen, alsook 10 private autostaanplaatsen voorzien. Aan de zijde van de Hoogstraat sluit hierop de inrit naar de ondergrondse parking (25 autostaanplaatsen) aan en wordt er een parking met 22 autostaanplaatsen voorzien, waarvan er 10 publiek toegankelijk zijn voor bezoekersparkeren. Anderzijds wordt het overige centrale gedeelte van dit openbaar domein volledig als een publiek toegankelijke groenzone met enkele langzaamverkeersverbindingen ingericht. De bestaande zuidoostelijk georiënteerde langzaamverkeersverbinding tussen de Sint-Marcusweg en de Hoogstraat, de zogenaamde trage weg Geitenberg, wordt in het nieuwe openbaar domein geïntegreerd. Daarnaast wordt er vanaf de in- en uitrit aan de Brugstraat een nieuwe noordoostelijk georiënteerde langzaamverkeersverbinding voorzien, waarop de verschillende toegangen tot de gebouwen aansluiten. Ter hoogte van de in- en uitrit aan de Hoogstraat wordt een opstelplaats voor afvalophaling voorzien alsook een hoogspanningscabine met een 63 kVA transformator. Deze bevindt zich echter op privaat domein, waarbij de zone waarbinnen deze wordt opgericht, in erfpacht wordt gegeven aan FLUVIUS.
De geplande infrastructuurwerken omvatten het volgende:
De eerste projectinhoudversie (PIV1) van de aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 28/10/2021 en eindigde op 26/11/2021.
Er werden 2 bezwaarschriften ingediend.
De derde projectinhoudversie (PIV3) van de aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 27/01/2022 en eindigde op 25/02/2022.
Er werden 5 bezwaarschriften ingediend.
Voormelde bezwaarschriften bevatten elementen met betrekking tot de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen (de zaak van de wegen) en deze kunnen als volgt samengevat worden:
1) Overeenstemming met artikel 4 DGW (OO1, bezwaar 1, p.2)
1) Overeenstemming met artikel 4 DGW (OO1, bezwaar 1, p.2)
Aangezien voormelde bezwaren deels zonder voorwerp, deels ongegrond en voorts voldoende weerlegd zijn in die zin dat de huidige projectinhoudversie van dit omgevingsproject hieraan tegemoet komt, kan er besloten worden de ingediende bezwaren over de zaak van de wegen te verwerpen.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet). De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3. (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning. (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan. (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Het omgevingsvergunningendecreet stelt in artikel 31,§1 tweede lid dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Elke beslissing dienaangaande dient erop gericht te zijn om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (1) de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, en (2) de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (artikel 3 van het gemeentewegendecreet).
Daarnaast dient bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te worden gehouden met de volgende principes: (1) wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, (2) een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd, (3) de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, (4) wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief, en (5) bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Hierbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (artikel 4 van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
De aanvraag is volgens het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 3 Rijmenam-centrum, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26/10/2016 gelegen in de bestemming ‘Projectzone Wonen – zone B’ (artikel 4), met volgende grafische aanduidingen met betrekking tot het toekomstige publiek domein (artikel 7):
waarvoor de bestemmingsvoorschriften van artikel 4 en artikel 7 gelden.
Het aangevraagde project en de voorgestelde nieuwe gemeentewegen passen in het kader van de realisatie van deze bestemmingen van de gronden in die zin dat zowel de woongebouwen en hun tuinen en voorzieningen, alsook de geplande ontsluitingswegen, parkeerplaatsen, publieke groenzone, trage wegen en de hoogspanningscabine eigen zijn aan de woongebieden en in functie staan van het voorzien van mogelijkheden opdat de gezinnen hun sociaal-culturele en economische activiteiten kunnen ontplooien in een gunstig woonmilieu, met een evenwicht tussen woonst, productie, diensten, recreatie en natuur.
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'BA_Martinushof-OPENB DOM_I_N_7_rooilijnplan' en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid en artikel 16,§2 en §3 DGW.
Volgens de bijgevoegde nota met betrekking tot de zaak van de wegen zou voorliggende aanvraag ook een verplaatsing van een bestaande gemeenteweg inhouden, m.n. van het Geitenbergpad. Het betreft hier een bestaand onverhard wandel- en fietspad tussen de Sint-Marcusweg en de Hoogstraat. In eerste instantie is het niet duidelijk of het hier effectief over een gemeenteweg gaat. Voor zover dit pad onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente (onderhoud, vrijwaring toegankelijkheid, …) zou vallen, zou deze als een gemeenteweg, meer bepaald als een trage weg begrepen kunnen worden. Uit de luchtfoto’s van 1971, 1976, 1990, 2000, 2010 en 2021 (bron: Geopunt.be en NGI.be) blijkt deze trage weg reeds meer dan 30 jaar op het terrein aanwezig te zijn. Daarenboven staat er t.h.v. de aansluiting op de Hoogstraat een straatnaambord voor trage wegen met de vermelding ‘Geitenberg’ en blijkt uit de plaatselijke toestand dat deze trage weg toegankelijk is. Bijgevolg betreft het hier mogelijks wel grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen kan worden dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, waardoor deze op basis van artikel 13,§1 DGW in aanmerking kunnen komen als gemeenteweg. Omtrent de eventuele toepassing van dit artikel werd er tot op heden echter nog geen initiatief genomen door de gemeente Bonheiden, noch werd er een verzoekschrift in die zin ontvangen. Desalniettemin betreft het hier op dit moment een bestaande trage weg, waarvoor geen gemeentelijk rooilijnplan noch een rooilijn, noch de formele vestiging van een publiek recht van doorgang gekend zijn. In tweede instantie betreft het hier geen verplaatsing, maar een wijziging in die zin dat de bestaande trage weg niet wordt afgeschaft en verplaatst, maar samenvalt met en wordt geïntegreerd in de bredere bedding van de nieuwe gemeenteweg die in voorliggend project voorzien wordt.
Wat deze trage weg betreft heeft de voorgestelde plaatselijke wijziging van die gemeenteweg geen betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, noch op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn of een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet, de zogenaamde 'zaak van de wegen'. Hierbij spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het gemeentewegendecreet.
De geplande aanleg van nieuwe gemeentewegen en wijziging inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de bestaande trage weg in het projectgebied vinden hun oorsprong in de bestaande situatie, het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 3 Rijmenam-centrum en het beoogde woonproject.
Momenteel bevindt er zich tussen de Brugstraat, Hoogstraat en Sint-Marcusweg een privaat onbebouwd binnengebied met natuurlijk opgeschoten groen en aanplantingen. Omwille van de aanwezige trage weg Geitenberg tussen de Hoogstraat en de Sint-Marcusweg heeft deze private ruimte deels een semi-publiek karakter in die zin dat dit pad voorziet in een beperkte doorwaadbaarheid vanuit de Hoogstraat en de Sint-Marcusweg. In het geplande woonproject wordt er conform het RUP nr. 3 Rijmenam-centrum voorzien in een deels nieuw en deels ruimer publiek domein met enerzijds een beperkte toegankelijkheid voor auto’s i.f.v. de ontsluiting van de publieke en private parkeervoorzieningen voor auto’s aan de randen van het projectgebied en anderzijds een uitgebreidere doorwaadbaarheid van het gehele gebied i.f.v. trage weggebruikers.
Ter hoogte van de Brugstraat wordt het nieuwe publieke domein volwaardig aangelegd en ingericht als een inrit voor gemengd gebruik met publieke parkeervoorzieningen voor (elektrische) auto’s, deelwagens en fietsen, alsook de toegang tot een private parking. Ook aan de zijde van de Hoogstraat wordt voorzien in dergelijke aanleg en inrichting van het nieuwe ruimere publieke domein als een inrit voor gemengd gebruik met aanliggende private onder- en bovengrondse parkeervoorzieningen voor auto’s én een opstelplaats voor afvalcontainers i.f.v. de ophaling van de verschillende fracties aan huishoudelijk afval. Het materiaalgebruik en de inrichtingselementen (openbare verlichting en fietsenstallingen) zijn afgestemd op dat van de bestaande inrichting van de vernieuwde dorpskern van Rijmenam en de verschillende verhardingstypes worden waterdoorlatend toegepast én voorzien van een afvoer van overtollig hemelwater naar een ondergrondse buffer- en infiltratievoorziening met overloop naar het DWA-stelsel in de Brugstraat.
Ter hoogte van de grens tussen deze inritten en de private woningen van het project wijzigt de omvang, aanleg en inrichting van het publiek domein in functie van een autovrije publieke groenzone met twee langzaamverkeersverbindingen. Deze doorkruisen het binnengebied en voorzien enerzijds in een functionele ontsluiting van de woningen voor trage weggebruikers en maken verbinding met de parkeervoorzieningen aan de randen van het projectgebied, alsook de toegankelijkheid van het gehele gebied voor het sporadische gebruik door prioritaire dienstvoertuigen. Anderzijds voorzien deze in een functionele en recreatieve doorwaadbaarheid van het projectgebied voor trage weggebruikers. In functie van de verschillende gebruikers worden de langzaamverkeersverbindingen aangelegd op een verhardingsbreedte van 1,5 m met omliggende groenstroken in (draagkrachtig) gewapend gazon op een breedte van 4,5 m. Er wordt uitdrukkelijk voor gekozen om de centrale groenzone niet van een fysieke afscheidingen in de vorm van verkeerspaaltjes t.h.v. de aansluiting op de inritten aan de Brugstraat en de Hoogstraat te voorzien. Het functionele onderscheid en autoluwe karakter wordt vormgegeven in de aanleg en inrichting van de geplande verhardingen (smaller en met een ander verhardingsmateriaal) en groenvoorzieningen (gewapend gazon, beplantingszones en struwelen). Indien op termijn zou blijken dat dit niet naar behoren zou functioneren en er sprake is van een structureel autogebruik of er een probleem inzake verkeersveiligheid zou zijn, dan kan er nog steeds geopteerd worden om een fysieke afscheidingen in de vorm van bijvoorbeeld verkeerspaaltjes te voorzien. Ook in deze zone zijn de inrichtingselementen (openbare verlichting) afgestemd op dat van de bestaande inrichting van de vernieuwde dorpskern van Rijmenam en worden de verschillende verhardingstypes waterdoorlatend toegepast. De groenvoorzieningen zijn zodanig opgevat dat deze een minimaal en extensief beheer vereisen.
De gemeente Bonheiden beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, waarin de decretale doelstellingen en principes werden verfijnd, geconcretiseerd en aangevuld. Bijgevolg wordt hier verder ingegaan op de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Hiertoe voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (artikel 3 gemeentewegendecreet):
De geplande aanleg van nieuwe gemeentewegen en wijziging inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg in het projectgebied geven hieraan een invulling in die zin dat rekening wordt gehouden met de bestaande verkeerssituatie, waarbij de bestaande informele semi-publieke doorwaadbaarheid van het projectgebied wordt geformaliseerd en geoptimaliseerd door middel van het voorzien van twee doodlopende ontsluitingen voor het publieke en private parkeren aan de randen van het projectgebied en twee doorlopende veilige autovrije langzaamverkeersverbindingen tussen de omliggende bestaande gemeentewegen van de Brugstraat, de Hoogstraat en de Sint-Marcusweg, waarbij toegang wordt geboden tot de nieuwe woningen en de publieke centrale groenzone.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes (artikel 4 gemeentewegendecreet):
De geplande aanleg van nieuwe gemeentewegen en wijziging inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg in het projectgebied geven hieraan een invulling in die zin dat:
Gezien deze aanleg, wijziging, verplaatsing, opheffing, dient tot slot ook rekening te worden gehouden met de minwaardevergoeding/meerwaardevergoeding (artikel 28 gemeentewegendecreet): “De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente.” Het algemeen uitgangspunt bij het Decreet houdende de gemeentewegen is dat een meerwaarde betaald moet worden bij verplaatsingen of opheffingen van gemeentewegen.
Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met:
Bij het bepalen van de meerwaardevergoeding zal de gemeente ook rekening kunnen houden met specifieke situaties waarbij de overheid in het verleden bepaalde beslissingen heeft genomen, zoals het afleveren van bouw- of verkavelingsvergunningen, of de aanleg van wegen, kanalen of spoorwegen, waarbij de buurtwegen de facto verdwenen zijn.
Uit het schattingsverslag dat in opdracht van het gemeentebestuur Bonheiden op 21/01/2022 opgemaakt werd door dhr. Lode Verdoodt, beëdigd landmeter-expert, blijkt dat:
Op basis van de elementen in het aanvraagdossier en voorgaande motiveringen is het mogelijk dat de gemeenteraad zich op basis van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet gunstig uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de opname in het openbaar domein.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
Artikel 2 - Beslist de ingediende bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.
Artikel 3 - Keurt de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van de gemeentewegen gelegen in het projectgebied aan de Brugstraat, de Hoogstraat en de Sint-Marcusweg, zoals aangeduid op het rooilijnplan 'BA_Martinushof-OPENB DOM_I_N_7_rooilijnplan_rooilijnplan', en de inrichtingsplannen horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_ 2021135374 (gemeentelijk dossier met nummer 2021/248) goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
Artikel 4 - Met betrekking tot de aanleg en inrichting van het openbaar domein moeten volgende voorwaarden worden opgelegd, wanneer er vergunning zou worden verleend voor voormelde omgevingsvergunningsaanvraag:
Artikel 5 - Met betrekking tot de aanleg en inrichting van het openbaar domein moeten volgende lasten worden opgelegd, wanneer er vergunning zou worden verleend voor voormelde omgevingsvergunningsaanvraag:
Op 08/06/2017 leverde het college van burgemeester en schepenen een vergunning af voor een verkaveling gelegen in de Broekstraat.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, op het verkavelingsplan aangeduid als lot A, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
08/06/2017: Het college van burgemeester en schepenen geeft een vergunning af voor een verkaveling gelegen Broekstraat 1A met kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam sectie D nr(s). 285/F, 286D,287/C en 288/C/02.
In de vergunning van 08/06/2017 voor de verkaveling van een perceel gelegen Broekstraat 1A werd grondafstand voor het realiseren van de bestemming van BPA nr. 24 "Broekstraat" opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 62 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot A op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam D 486 D P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Broekstraat gelegen verkaveling werd in de vergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen de Broekstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam D 486 D F P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 04/05/2021 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen in de Broekstraat.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, op het verkavelingsplan aangeduid als lot 2, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
04/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen geeft een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen Broekstraat met kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam sectie D nr. 284/D.
In de omgevingsvergunning van 04/05/2021 voor de verkaveling van een perceel gelegen in de Broekstraat werd grondafstand voor het realiseren van de bestemming van BPA nr. 24 "Broekstraat" opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 127 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 2 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam D 487 B P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Broekstraat gelegen verkaveling werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen de Broekstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam D 487 B P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 21/12/2021 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor het bouwen van een bedrijfsruimte in de Gestelhoflei.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de grond bestemd voor inlijving in de wegenis kosteloos aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de omgevingsvergunning van 21/12/2021 voor het bouwen van een bedrijfsruimte, na afbraak van de bestaande bebouwing, gelegen Gestelhoflei 23 werd grondafstand opgelegd voor het realiseren van de bestemming van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan nr. 11 "Lokaal bedrijventerrein Gestelhoflei".
Twee percelen bestemd voor inlijving in de openbare wegenis worden gratis aan de gemeente afgestaan nl.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Gestelhoflei gelegen perceel werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. De over te dragen percelen zijn bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van de percelen gelegen in de Gestelhoflei met perceelnummer Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden A 239 S5 P0000 en perceel met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden A 239 W5 P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 04/05/2021 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen in de Lange Dreef
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, op het verkavelingsplan aangeduid als lot 3, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
04/05/2021: Het college van burgemeester en schepenen geeft een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen Lange Dreef met kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam sectie C nr. 129/C.
In de omgevingsvergunning van 04/05/2021 voor de verkaveling van een perceel in 2 loten voor vrijstaande eengezinswoningen, gelegen in de Lange Dreef, werd grondafstand voor het realiseren van de bestemming van BPA nr. 21 "Zilverberklaan" opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 270 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 3 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam C 129 G P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Lange Dreef gelegen verkaveling werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen de Lange Dreef (zijweg) met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam C 129 G P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt akkoord gevraagd om een convenant aan te gaan met Inter, Private stichting toegankelijk Vlaanderen, in het kader van een beleid omtrent toegankelijkheid.
De werkgroep toegankelijkheid benoemt een aantal knelpunten op vlak van toegankelijkheid. Om deze duurzaam te verbeteren is een gedragen beleid nodig omtrent toegankelijkheid binnen het lokaal bestuur Bonheiden.
Inter, het Vlaamse expertisecentrum toegankelijkheid:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
In het actiepunt A1.2.48: Bevorderen rolstoeltoegankelijkheid werd budget voorzien (€ 20.000) voor acties vanuit de werkgroep toegankelijkheid.
Gunstig mits aanpassing visum FA2022/000037 van Financiele dienst van 18 maart 2022
Enig artikel - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst met Inter goed:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
Onderhavige samenwerkingsovereenkomst (hierna het “Convenant”) wordt aangegaan op 30.03.2022 tussen:
1. TOEGANKELIJK VLAANDEREN, een private stichting naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel gevestigd te Belgiëplein 1, 3510 Hasselt en ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0550.914.072 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt), handelend onder de handelsbenaming “Inter”, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Wendy Metten, algemeen directeur.
Hierna “Inter” genoemd;
EN:
2. Het opdrachtgevend bestuur, zijnde de Gemeente Bonheiden, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lode Van Looy, burgemeester en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;
Hierna “Opdrachtgever” genoemd;
Inter en Opdrachtgever worden hierna afzonderlijk aangeduid als “Partij” of samen als “Partijen”.
OVERWEGENDE DAT:
A. Inter als doel heeft om te streven naar een integraal toegankelijke en inclusieve samenleving, zodat iedereen, op een gelijkwaardige wijze, volwaardig kan deelnemen aan alle facetten van het leven.
B. De Opdrachtgever wenst een samenwerking aan te gaan met Inter onder de voorwaarden bepaald in dit Convenant.
C. Dit Convenant werd goedgekeurd bij beslissing van 30.03.2022 van de gemeenteraad.
PARTIJEN ALS VOLGT ZIJN OVEREENGEKOMEN
1 ONDERWERP VAN HET CONVENANT – DUURZAME SAMENWERKING INZAKE TOEGANKELIJKHEID
Door middel van dit Convenant verbinden Partijen zich tot een duurzame samenwerking voor de realisatie van het toegankelijkheidsbeleid in de gemeente Bonheiden. Toegankelijkheid wordt hierbij bekeken in de meest brede zin en vanuit het principe van Universal Design. In dit kader wordt verwezen naar Bijlage 1 van dit Convenant inzake de werking en de uitgangspunten van Inter.
2 VERBINTENISSEN VAN BEIDE PARTIJEN
2.1 Dienstverlening door Inter
2.1.1 Inter kan in het kader van dit Convenant de volgende vormen van dienstverlening aanbieden aan de Opdrachtgever:
2.2 Verplichtingen van de Opdrachtgever
2.2.1 Opdrachten die kaderen binnen dit Convenant zullen door de Opdrachtgever, vertegenwoordigd hetzij door het college van de burgemeester en schepenen, hetzij door een hiervoor gemandateerd ambtenaar, schriftelijk of per e-mail worden overgemaakt aan de door Inter aangestelde contactpersoon.
2.2.2 De Opdrachtgever zal steeds tijdig alle vereiste informatie bezorgen die Inter nodig heeft voor de uitvoering van de dienstverlening. Plannen zullen steeds in een zo vroeg mogelijk stadium van ontwerp worden overgemaakt aan Inter. Daarnaast zal de Opdrachtgever er zorg voor dragen om Inter steeds de nodige toegang te verschaffen tot de plaatsen waar Inter haar dienstverlening moet uitvoeren.
2.2.3 De Opdrachtgever zal Inter onmiddellijk informeren omtrent eventuele wijzigingen in de informatie overgemaakt overeenkomstig Artikel 2.2.2. van dit Convenant.
2.2.4 De Opdrachtgever zal steeds op een efficiënte wijze haar medewerking verlenen aan Inter en er zorg voor dragen dat haar contactpersoon de nodige beslissingsbevoegdheden heeft in het kader van uitvoering van dit Convenant.
2.3 Overleg
2.3.1 Inter engageert zicht tot een regelmatig werkoverleg met de Opdrachtgever omtrent de uitvoering van dit Convenant.
2.3.2 Jaarlijks wordt op verzoek van één van de Partijen een overlegvergadering gepland, waar minstens volgende personen aanwezig moeten zijn:
Het opzet van deze overlegvergadering is:
3 TARIEVEN DIENSTVERLENING INTER
3.1 Tarieven
3.1.1 Voorafgaand aan de uitvoering van enige opdracht door Inter, worden duidelijke prijsafspraken gemaakt. Inter kan, op uitdrukkelijke vraag van de Opdrachtgever, voor een opdracht een louter indicatieve en niet-bindende raming opmaken met inschatting van de te presteren uren en de daarmee overeenkomende prijs.
3.1.2 De tarieven die Inter hanteert voor de uitvoering van iedere dienstverlening (de “Tarieven”) zijn weergegeven in onderstaande tabel:
Omschrijving prestaties Tarieven in euro en zonder BTW (2022)
Uurtarief prestaties en verplaatsing: € 67,5/uur
Kilometervergoeding: € 0,3707/kilometer
Voormelde tarieven zijn netto bedragen en alle belastingen en andere heffingen, van welke aard ook, zijn ten laste van de Opdrachtgever.
3.1.3 De Tarieven (met uitzondering van de kilometervergoeding) worden jaarlijks, op 1 januari, automatisch verhoogd met 2 % ter compensatie van een stijging van lonen en/of andere kosten. De kilometervergoeding wordt jaarlijks op 1 juli aangepast aan het officiële tarief van kilometervergoeding van toepassing voor dienstverplaatsingen van het personeel van de Vlaamse overheid.
3.2 Minimumafnameverplichting
3.2.1 De Opdrachtgever verbindt zich er toe om jaarlijks voor een minimum bedrag van 750 euro, exclusief BTW (het “Basisbedrag”) aan dienstverlening af te nemen van Inter. Dit Basisbedrag is in ieder geval jaarlijks verschuldigd door de Opdrachtgever aan Inter, zelfs indien de Opdrachtgever deze dienstverlening niet (of niet volledig) heeft afgenomen gedurende het desbetreffende jaar. Dit minimumbasisbedrag is gebaseerd op het aantal inwoners en wordt als volgt bepaald:
< 10.000 inwoners: € 500
10.000-20.000 inwoners: € 750
20.000-30.000 inwoners: € 1 000
30.000-40.000 inwoners: € 1 250
40.000-50.000 inwoners: € 1 500
> 50.000 inwoners: € 2 000
3.2.2 Het Basisbedrag wordt jaarlijks, bij de aanvang van een nieuw kalenderjaar, door Inter aan de Opdrachtgever gefactureerd. Op datum van ondertekening van dit Convenant, wordt het Basisbedrag in verhouding tot het aantal resterende maanden van het jaar gefactureerd.
3.2.3 Inter maakt per kwartaal een kostenstaat met weergave van het aantal uren die door Inter werden gepresteerd. De gepresteerde uren en kosten worden door Inter in mindering gebracht van het door de Opdrachtgever betaalde Basisbedrag. Bij overschrijding van het Basisbedrag, wordt het saldo afzonderlijk gefactureerd aan de Opdrachtgever aan de Tarieven zoals vermeld in Artikel 3.1.2
3.3 Facturatie
Facturen moeten verstuurd worden naar: Gemeente Bonheiden, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, BTW-nummer BE0207534171, ter attentie van Nele Serneels, nele.serneels@ocmwbonheiden.be. De facturen en verantwoordingsdocumenten worden ook digitaal gestuurd naar facturatie@bonheiden.be en zijn betaalbaar door de Opdrachtgever binnen de dertig kalenderdagen na factuurdatum.
4 DUUR EN BEËINDIGING VAN HET CONVENANT
4.1 Duurtijd
Dit Convenant treedt in werking vanaf ondertekening en wordt gesloten voor onbepaalde duur. Dit Convenant kan door beide Partijen éénzijdig en schriftelijk worden beëindigd met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden.
4.2 Vroegtijdige beëindiging
Iedere Partij heeft het recht om het Convenant te allen tijde vroegtijdig te beëindigen in geval van (i) zware contractuele wanprestatie door de andere Partij, of (ii) toepassing van de Wet continuïteit ondernemingen of de vereffening van de andere Partij, mits voorafgaandelijke schriftelijke kennisgeving.
5 AANSPRAKELIJKHEID
5.1 Beide Partijen zijn gehouden tot naleving van de in dit Convenant aangegane verbintenissen en elke Partij is aansprakelijk voor zware fout, opzet of bedrog bij uitvoering van dit Convenant.
5.2 Inter heeft een louter adviserende rol en oefent op geen enkele manier enige controle uit op de werkelijke of correcte uitvoering en/of implementatie van de adviezen/diensten die zij onder dit Convenant levert, en in het algemeen de resultaten voortvloeiend uit dit Convenant, en kan hiervoor bijgevolg niet aansprakelijk worden gesteld.
5.3 De aansprakelijkheid van Inter zal in elk geval beperkt zijn tot het bedrag van de vergoeding die de Opdrachtgever effectief aan Inter heeft betaald gedurende zes (6) maanden voorafgaand aan het feit dat schade heeft veroorzaakt.
5.4 Geen van de Partijen kan ooit aansprakelijk worden gesteld voor enige indirecte, onrechtstreekse of gevolgschade.
5.5 Indien Inter omwille van overmacht bepaalde termijnen niet kan respecteren, brengt Inter, de Opdrachtgever hiervan op de hoogte. In dergelijk geval kan Inter niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet respecteren van de termijnen voorzien in dit Convenant.
5.6 De Toegankelijk Vlaanderen Databank wordt beheerd door Inter en de Afdeling Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering en is consulteerbaar via www.toevla.be. Inter is niet aansprakelijk voor eventuele technische problemen die zich zouden voordoen met de Toegankelijk Vlaanderen Databank en die aanleiding kunnen geven tot het niet correct nakomen van de afspraken in dit Convenant.
6 DIVERSEN
6.1 Volledig convenant
Dit Convenant (inclusief de Bijlagen), bevat de volledige overeenkomst tussen Partijen met betrekking tot het voorwerp van dit Convenant en vervangt alle vroegere schriftelijke of mondelinge afspraken betreffende het voorwerp van het Convenant.
6.2 Wijzigingen
Iedere wijziging van het Convenant zal uitsluitend blijken uit een schriftelijk en door alle Partijen ondertekend amendement aan het Convenant.
6.3 Nietigheid
De eventuele nietigheid, ongeldigheid en/of niet-afdwingbaarheid van één van de bepalingen van het Convenant zal op geen enkele wijze de geldigheid en/of de afdwingbaarheid van de overige bepalingen van het Convenant in het gedrang brengen.
6.4 Overdraagbaarheid
Elke Partij verbindt er zich toe om de rechten en verplichtingen voortvloeiend uit dit Convenant geheel noch gedeeltelijk over te dragen aan enige derde zonder de voorafgaande en schriftelijke toestemming van de andere Partij.
7 TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDHEID
7.1 Het Convenant wordt exclusief beheerst door en moet geïnterpreteerd worden overeenkomstig het Belgische recht.
7.2 Elke betwisting omtrent de geldigheid, interpretatie of uitvoering van het Convenant zal uitsluitend en definitief beslecht worden door de hoven en rechtbanken bevoegd voor het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Hasselt.
Opgesteld in twee (2) originele exemplaren, waarvan elke Partij erkent er één (1) te hebben ontvangen.
Voor Inter: Wendy Metten (Algemeen directeur)
Voor de Opdrachtgever: Lode Van Looy (Burgemeester), Ethel Van den Wijngaert (Algemeen directeur)
Aan de gemeenteraad wordt akkoord gevraagd betreffende het speelpleinenplan.
Met de start van de nieuwe meerjarenplanning kwam het belang van een onderzoek betreffende de bestaande speelpleinen in onze gemeente tot uiting.
Omwille van de waarde die onze gemeente aan participatie hecht, was een eerste stap in dit onderzoek een bevraging bij de buurtbewoners van de bestaande speelpleinen. Deze bevraging werd gevolgd door een demografisch onderzoek door interne experten. Mede afhankelijk van de resultaten uit dit buurtonderzoek alsook uit de eigen expertise kunnen er dan keuzes en beslissingen gemaakt worden omtrent de vernieuwing en/of aanleg van speelpleinen in onze gemeente.
Op deze manier werd de huidige situatie in al zijn aspecten onderzocht, alsook nagedacht over de mogelijke gewenste situatie, waarbij de speelpleinen zouden worden uitgebreid breiden tot speel- en buurtpleinen.
In een laatste fase van dit Speelpleinenplan werden alle concrete acties overzichtelijk opgelijst.
Aan de gemeenteraad wordt een akkoord gevraagd betreffende dit speelpleinenplan.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Onder Actie 1.5.15 is budget voorzien voor de uitvoering van de aankoop van nieuwe speeltoestellen.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00033 van Financiele dienst van 14 maart 2022
Enig artikel - Gaat akkoord met het ontwerp van Speelpleinenplan Bonheiden.
De Raad van Europese Gemeenten en Regio's, Council of European Municipalities and Regions oftewel CEMR, is de grootste organisatie van lokale en regionale overheden in Europa. De leden zijn 60 nationale verenigingen van steden, gemeenten en regio's uit 41 landen die deel uitmaken van de Raad van Europa. Samen vertegenwoordigen deze verenigingen ongeveer 130.000 lokale en regionale overheden.
CEMR-president Stefano Bonaccini, CEMR-woordvoerder voor internationale zaken Carola Gunnarsson en CEMR-directeur Jan van Zanen gaven de volgende verklaring over de situatie: "We zullen niet accepteren dat onze Europese waarden en integriteit opnieuw worden aangevallen door de Russische Federatie na de schending van Georgische gebieden door Rusland in 2008. We zijn fel gekant tegen de verbrokkeling van een vrije en democratische staat in Europa."
Ze roepen dan ook lokale en regionale overheden in heel Europa op om de verklaring te te ondersteunen.
Tot op heden heeft CEMR 624 handtekeningen verzameld uit 23 Europese landen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verklaring, middels een formulier op de website van CEMR, te ondertekenen en kennis te nemen van gemeentelijke acties die worden ondernomen in het kader van de vluchtelingencrisis.
De oorlog in Oekraïne beroert alle inwoners van ons land en onze gemeente. Blinde agressie tegen een soeverein land is een schending van het internationaal recht op zelfbeschikking. Het treft onze wijze van denken, onze wijze van omgaan met elkaar en de essentie van onze democratische beginselen. Steden en gemeenten worden aangevallen, burgemeesters en raadsleden moeten letterlijk de verdediging opnemen voor hun stad of gemeente. Als kleine gemeente kunnen wij ons solidair opstellen en onze verontwaardiging tonen aan het Oekraïense volk doormiddel van deze gemeentelijke motie om alle geweld en agressie te verwerpen.
Als reactie op de situatie in Oekraïne heeft het CEMR een verklaring opgesteld, dewelke ze graag ondertekend zien door zoveel mogelijk lokale besturen als steunverklaring naar de collega's in Oekraïne.
De steunverklaring luidt als volgt:
Wij, lokale en regionale leiders in heel Europa, veroordelen krachtig de veelvuldige aanvallen en schendingen van de territoriale integriteit en soevereiniteit van Oekraïne. We betuigen onze volledige steun en solidariteit met het Oekraïense volk en onze collega's in de lokale en regionale regeringen. We zullen niet accepteren dat onze Europese waarden en integriteit opnieuw worden aangevallen door de Russische Federatie na de schending van Georgische gebieden door Rusland in 2008. We zijn fel gekant tegen het uiteenvallen van een vrije en democratische staat in Europa. De escalatie van geweld, herhaalde bombardementen en aanvallen op Oekraïense steden en gebieden vormen een ernstige bedreiging voor het behoud van vrede en democratie in heel Europa. We roepen de Russische Federatie op om haar aanval te staken, het nationale grondgebied van Oekraïne te verlaten, alle internationale verdragen en fundamentele beginselen van internationaal recht te respecteren en de volledige soevereiniteit van Oekraïne over al zijn grondgebied, inclusief Donbas en de Krim, te erkennen.
Vast overtuigd van de lokale democratie en stadsdiplomatie, gebaseerd op de waarden van vrede die onze gemeenten in heel Europa sinds 1951 verenigen, staan we achter de Oekraïense gemeenten, steden, hromadas, districten, rajons en hun representatieve verenigingen. Ze staan in de frontlinie om de bevolking te beschermen en bieden basisvoorzieningen om hen kwalitatief goede levensomstandigheden en dagelijkse overleving te bieden. De vernietiging van infrastructuur door de oorlogvoerende partijen brengt het efficiënte en veilige onderhoud van de openbare basisdiensten die door de Oekraïense lokale en regionale overheden aan hun burgers worden geleverd in gevaar.
Als Europese lokale en regionale overheden, die 60 nationale verenigingen in 40 Europese landen, waaronder Oekraïne, vertegenwoordigen, zullen we ons blijven inspannen om hen bij hun inspanningen te ondersteunen. We zijn niet alleen klaar om onze collega's in het land te ondersteunen met de materialen en expertise die ze de komende dagen en weken nodig zullen hebben. Gemeenten en regio's zullen binnenkort waarschijnlijk te maken krijgen met de menselijke gevolgen van een dergelijke tragedie voor Europa, met waarschijnlijk een stroom van humanitaire vluchtelingen tot gevolg. Coördinatie met onze nationale regeringen zal essentieel zijn.
Laten we als Europese afdeling van de UCLG hopen dat de stadsdiplomatie ons binnenkort allemaal weer zal verenigen!
Meer informatie is te vinden op https://ccre.org/en/actualites/view/4268
In onze gemeente zijn we zeer hard aan het werken om vluchtelingen die naar onze gemeente zullen komen (en reeds gekomen zijn) op een hartelijke en zorgende manier te ontvangen. De oproep (#plekvrij) om zich kandidaat te stellen als gastgezin werd gepromoot via onze sociale media en via de gemeentelijke website. Tot op heden stelden een 50-tal gezinnen zich kandidaat, goed voor een 140-tal plaatsen.
De gastgezinnen werden in eerste instantie geïnformeerd per mail. Er werd toegelicht wat er van hen verwacht wordt, welk statuut de vluchtelingen krijgen en wat dit inhoudt, op welke wijze de gastgezinnen ingeschreven worden op hun adres, wat er dient te gebeuren i.h.k.v. verzekeringen,… Er kwamen reeds verschillende reacties per telefoon en per mail op deze mailing. Er lieten 3 gezinnen weten dat ze niet kunnen instaan voor een langere termijn engagement maar wel bereidt zijn een aantal weken vluchtelingen op te vangen. In de week van 21/03/2022 worden de gastgezinnen gecontacteerd om telefonisch kennis te maken, dieper in te gaan op hun vragen en de aangeboden plaatsen te overlopen. Op de planning staat verder een vrijblijvende ontmoetingsdag georganiseerd door het dienstencentrum zodat de gastgezinnen en de vluchtelingen elkaar kunnen leren kennen en ervaringen kunnen uitwisselen.
Zodra de vluchtelingen worden opgevangen door een gastgezin zal een maatschappelijk assistent worden toegewezen aan het gezin voor verdere nauwe contacten en ondersteuning van zowel het gastgezin als de vluchtelingen. Er zal hiervoor extra personeel worden aangeworven. De financiering hiervan kan enerzijds door de Vlaamse subsidies verbonden aan een opvangplaats (tot op heden een eenmalige subsidie van €1000/per 5 plaatsen) en de federale subsidies onder de vorm van een hoger terugbetalingspercentage van het equivalent leefloon (135% terugbetalingspercentage).
Aan 2 gastgezinnen zijn reeds vluchtelingen toegewezen. Hiernaast vangen een 5-tal gezinnen binnen onze gemeente kennissen/familie uit Oekraïne op.
Er wordt parallel gezocht naar naar geschikte locaties voor collectieve opvangplaatsen, al is dat in onze gemeente niet zo evident.
Bijkomend zal de website “2820helpt” terug gelanceerd worden om vrijwilligers te zoeken en te sensibiliseren om deze mensen bij te staan. Denk hierbij dan o.a. aan mensen die de Russische of Oekraïense taal spreken om de communicatie tussen de vluchtelingen en gastgezin/Gemeentediensten/OCMW/andere openbare diensten zoals de mutualiteit en de VDAB te ondersteunen. Er wordt ook een lijstje opgesteld van andere taken die door vrijwilligers kunnen gedaan worden. De praktijk zal echter uitwijzen aan welke praktische hulp er het meeste nood is.
Momenteel kunnen scholen beslissen om hun capaciteit te verhogen (indien er geen bestaande wachtlijst is) om op deze wijze Oekraïense kinderen te kunnen opvangen. Zodra er meer zicht is op de leeftijden en het aantal kinderen kan er verder bekeken worden wat er mogelijk is en of de oprichting van een OKAN klas tot de mogelijkheden behoort.
Op dit ogenblik zijn er nog veel onduidelijkheden, de ontwikkelingen worden op de voet opgevolgd en het bestuur zal zich engageren om de vluchtelingen een warme thuis te bieden in onze gemeente samen met de vele inwoners die zich hiervoor engageren.
De meerderheidspartijen stellen volgend amendement voor:
De volledige inhoud van het door N-VA aan deze gemeenteraad toegevoegde punt ‘Motie oorlog Oekraïne’ wordt toegevoegd aan dit punt, zowel de overwegingen als het besluit.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - Ondertekent de verklaring van CEMR als steunbetuiging naar de collega's in Oekraïne.
Artikel 2 - Neemt kennis van de reeds ondernomen gemeentelijke acties omtrent de opvang van de vluchtelingen.
Artikel 3 - Om zijn solidariteit te betuigen met het Oekraïnse volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige schending van het internationaal recht door de Russische Federatie,
Artikel 4 - Om zijn ongenoegen en verontwaardiging te uiten over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie
Artikel 5 - Om in naam van alle inwoners van Bonheiden op te roepen tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.
Dit punt wordt ter zitting door de indiener (N-VA) afgevoerd, gelet op het amendement bij punt 13 van deze zitting.
Op de gemeenteraadscommissie milieu van dinsdag 22 maart 2022 werden de plannen en de werkzaamheden toegelicht door vertegenwoordigers van natuurpunt vzw die zich voltrekken in de in beheer gegeven bosgebieden van de gemeente en OCMW.
Bosbeheersplannen hebben tot doel de natuurwaarden te verbeteren. We konden vaststellen uit de presentatie van natuurpunt en de toelichting van de bevoegde schepen, dat het uitvoeren van de beheersplannen op schema zitten.
Voor het uitvoeren van de beheersplannen worden er maatregelen genomen met soms een grote visuele impact op het terrein en hierdoor hoog oplopende emotionele begrijpelijke reacties van burgers.
Wij verwijzen hier ook even naar de Pano reportage van 23 februari 2022 https://vlaamskijken.nl/2022/02/23/pano-reportage-bomen-bos-beleid-kijken/
De opmaak van de bosbeheersplannen die door onze gemeente of het Vlaamse agentschap natuur en bos (ANB) zijn goedgekeurd dateren van meer dan 10 jaar geleden.
Ondertussen zijn naast het creëren van meer en betere natuur ook andere Europese, Vlaamse en lokale doelstellingen belangrijk(er) geworden. Denken we maar aan de Vlaamse klimaatdoelstellingen zoals het capteren van de Co2 uitstoot, hitte en waterbestendige maatregelen enz.
Een actualisatie van de beheersplannen is dan ook aan de orde.
Hoe nobel ook de doelstellingen op zich zijn, missen we een wisselwerking tussen de verschillende ambities. Nochtans zit daar de sleutel om onze doelstelling van het verhogen van de natuurwaarden enerzijds en het behalen van andere klimaatdoelstellingen anderzijds.
Om de beheersplannen uit te voeren is het kappen van bomen soms een noodzaak, uiteraard is het belangrijk dat deze maatregel selectief en doordacht wordt uitgevoerd. De houtverwerking van de gekapte bomen hebben ook een financiële component. De verkoop van het hout brengt geld in het laadje van de beheerders.
Een percentage van deze opbrengst onderbrengen in een lokaal boscompensatiefonds geeft de gemeente middelen om extra te investeren in de aanplant van bomen in bosgebied maar ook op kavels met een andere bestemming.
Hiermee vangen we een hiaat op in de Vlaamse regelgeving die op dit ogenblijk niet toelaat middelen uit het Vlaams boscompensatiefonds in te zetten voor het planten van (solitaire) bomen op bijvoorbeeld openbaar domein of gronden met een andere bestemming dan bosgebied.
Naast de bossen in eigendom van gemeente(en) en OCMW(s) in onze gemeente hebben we ook veel particuliere boseigenaars.
Deze particuliere boseigenaars hebben (meestal) een bosbeheersplan door en met Bosgroep Antwerpen Zuid. Ook deze particuliere eigenaars vragen we deel te nemen aan het lokaal bomen compensatiefonds.
Naast het financiële engagement is ook het heraanplant-engagement cruciaal om al onze milieudoelstelling te kunnen behalen en in dit kan bijdragen tot het bereiken van het “Bonheiden Boomt” quota van de gemeente Bonheiden.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Het besluit
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen de volgende initiatieven te onderzoeken en te nemen
Enig artikel - Bij de actualisatie van de beheerplannen bewaakt het gemeentebestuur de natuurwaarde en re-creatiewaarde van de bossen.
De gemeenteraad wenst op de hoogte te blijven van de uitwerking van de groenvisie. Deze groenvisie zal de gespreksbasis vormen voor verdere gesprekken met lokale partners in natuur-beleid.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad