Terug
Gepubliceerd op 13/10/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 05/10/2021 - 12:30

Huishoudelijk reglement - Aanpassing

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen en het huishoudelijk reglement van het vast bureau dateren van 04/01/2019 en werden aangevuld op 12/02/2019. Na de aanstelling van de nieuwe algemeen directeur nam het secretariaat dit reglement onder de loep, maakte het leesbaarder en luchtiger, zonder afbreuk te doen aan de wettelijke regeling voor de werking van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau.

In het kader van administratieve vereenvoudiging wordt het huishoudelijk reglement van het vast bureau verwerkt in het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen.

Bovendien verplicht het Decreet over het lokaal bestuur een artikel betreffende het digitaal of hybride vergaderen op te nemen in het huishoudelijk reglement.

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de voorgestelde aanpassingen van het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 04/01/2019: Het college van burgemeester en schepenen stelt het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen vast.
  • 04/01/2019: Het vast bureau stelt het huishoudelijk reglement van het vast bureau vast.
  • 12/02/2019: Het college van burgemeester en schepenen vult het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen aan (betreffende de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen).
Feiten en context

Op 04/01/2021 regelden het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hun werking in een huishoudelijk reglement. Dat is verplicht bij de aanvang van de zittingsperiode (nieuwe legislatuur). Het Decreet over het lokaal bestuur geeft aan welke aangelegenheden de organen in dit reglement moeten regelen. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau kunnen ook andere onderwerpen aangaande hun werking daarin opnemen. Het huishoudelijk reglement kan enkel aanvullende bepalingen omvatten omtrent de werking van het orgaan. Het mag geen afbreuk doen aan de wettelijke regeling voor de werking van het college van burgemeester en schepenen of de werking van het vast bureau.

De indiensttreding van de nieuwe algemene directeur is aanleiding geweest van een andere manier van werken en van het kritisch benaderen van richtlijnen en reglementen.

Zo is o.a. het huishoudelijk reglement van de organen aan vernieuwing en modernisering toe en is het gepast de veelvuldig gebruikte oubollige taal te vervangen door een modernere taal en elke herhaling ten overvloede te schrappen.

Bovendien verplicht het Decreet over het lokaal bestuur een artikel betreffende het digitaal of hybride vergaderen op te nemen in het huishoudelijk reglement.

Tevens zijn twee huishoudelijke reglementen, met gelijkaardige inhoud, onnodig. Een ontdubbeling van de reglementen is een administratieve vereenvoudiging. Dezelfde tekst wordt aan beide organen ter goedkeuring voorgelegd, doch er dient slechts één reglement meer te worden geraadpleegd of mogelijk later nog worden aangepast.

Juridische grond
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, deel 2 - titel 1 - hoofdstuk 2.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 54.
Argumentatie

Zonder afbreuk te doen aan de wettelijke regeling voor de werking van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en tegelijkertijd het huishoudelijk reglement leesbaarder te maken, werd het volgende aangepast:

  • Voor de omvorming van twee reglementen naar één reglement:
    • "De burgemeester" werd aangevuld met "de voorzitter van het vast bureau".
    • "Het college van burgemeester schepenen" werd aangevuld met "/het vast bureau".
    • "Gemeenteraad" werd aangevuld met "/raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Oubollige taal moderniseren/vereenvoudigen:
    • het overbodige woordje "om" werd geschrapt (als dit onnodig is voor de zins-opbouw).
    • "de webapplicatie eMobile" werd vervangen door "het notulenbeheersysteem".
    • "indien" werd vervangen door het kortere "als".
    • In artikel 1 en artikel 2 werd het woord "gewone" geschrapt.
    • In artikel 3 wordt "kan de plaats wijzigen in een andere vergaderzaal op het gemeentehuis van Bonheiden" vervangen door "verplaatst de vergadering naar een andere locatie"
    • In artikel 6 (nu artikel 7) wordt "Via deze webapplicatie kunnen zij" ingekort tot "Zij kunnen"
    • In artikel 10 (nu artikel 11) wordt "en de uitoefening van een feitelijke controle op de werking van de gemeentediensten, zonder dat de betrokken schepen nochtans het recht heeft om bevelen te geven aan het personeel of om dienstregelingen te treffen. Binnen de perken van bovenvermelde bevoegdheden kan een schepen tevens in zijn persoonlijke naam briefwisseling voeren en ondertekenen" verwijderd.
    • In artikel 10 (nu artikel 11) wordt de zin "De bevoegdheid tot ondertekening van briefwisseling namens de gemeente kan daarentegen niet aan de taakverdeling ontleend worden; daartoe mag een schepen slechts overgaan...." vervangen door "Een schepen mag namens de gemeente briefwisseling ondertekenen..."
    • In artikel 10 (nu artikel 11) worden de woorden "als korps" verwijderd.
    • In artikel 10 (nu artikel 11) wordt "...tot taakverdeling zal worden overgegaan..." vervangen door "...de taken worden verdeeld..."
    • In artikel 10 (nu artikel 11) wordt "...of om een eerder doorgevoerde taakverdeling te wijzigen gewijzigd in "...of gewijzigd."In artikel 10 (nu artikel 11) wordt "A fortiori mag zij..." vervangen door "Zij mag...."
    • In artikel 10 (nu artikel 11) wordt "...krachtens deze taakverdeling..." verwijderd.
    • In artikel 10 (nu artikel 11) wordt "Taakverdeling" aangevuld met "in de legislatuur 2019-2024:"
    • In artikel 10 (nu artikel 11) worden voornaam en naam van de burgemeester en de schepenen verwijderd.
  • Tik- en taalfouten verbeteren:
    • "uitvoeringstaak" i.p.v. "uitvoeringsstaak".
  • Leesbaarheid:
    • In artikel 10 (nu artikel 11) werden opsommingen toegevoegd zodat het artikel leesbaarder werd.
  • Onnodige herhalingen of opsommingen ten overvloede schrappen:
    • In artikel 6 (nu artikel 7) wordt "of annotaties" geschrapt.
    • In artikel 10 (nu artikel 11) werd de overbodige 2de vermelding "Interne taakverdeling" verwijderd.
  • Aanpassen naar realiteit:
    • De verwijzing naar "artikel 183 van het Gemeentedecreet" wordt vervangen door de verwijzing naar "artikel 280 van het Decreet over het lokaal bestuur"
    • "Gemeentesecretaris" wordt vervangen door "algemeen directeur"
    • "Hem" wordt aangevuld met "/haar".
    • De zitting vindt plaats op dinsdag om 12.30 u. i.p.v. om 13.30 u.
  • Aanvulling en hernummering:
    • In artikel 1 werd "opeenvolgend en normaliter" toegevoegd tussen "vinden" en "wekelijks".
    • Toevoegen van een artikel 4: "Verwijzend naar artikel 54 van het Decreet over het lokaal bestuur kan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau digitaal of hybride vergaderen mits aan volgende voorwaarden zijn voldaan:
      • ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
      • de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
      • bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend."
    • Bijgevolg worden de daaropvolgende artikels hernummerd: artikel 4 wordt artikel 5, artikel 5 wordt artikel 6, .. tot artikel 10 wordt artikel 11.
    • Meerdere keren werd "het college" vervolledigd met "van burgemeester en schepenen".
Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Past het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau aan, als volgt:

HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN/VAST BUREAU

Artikel 1 - De vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau vinden opeenvolgend en normaliter wekelijks plaats op dinsdag om 12.30 u. 

Als de dag waarop de zitting normaal plaatsvindt, op een legale of extralegale feestdag valt, vindt er die dag geen zitting van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau plaats. Het college van burgemeester/vast bureau kan alsdan bepalen dat de zitting die week op een ander tijdstip plaatsvindt.

Artikel 2 - Voor de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau gelden geen vormvoorschriften.

Artikel 3 - De vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau vinden plaats in de schepenzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden. Indien nodig verplaatst de vergadering naar een andere locatie.

Artikel 4 - Verwijzend naar artikel 54 van het Decreet over het lokaal bestuur kan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau digitaal of hybride vergaderen mits aan volgende voorwaarden zijn voldaan:

  • ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
  • de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
  • bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend.

Artikel 5 - Een lid van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau dat een punt wenst te agenderen meldt dit uiterlijk de donderdag voor de zitting aan de algemeen directeur.

Artikel 6 - Aangelegenheden die een spoedeisende behandeling vergen kunnen steeds aan de agenda worden toegevoegd.

Artikel 7 - De leden van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau kunnen de dossiers raadplegen via het notulenbeheersysteem. Zij kunnen hun aan- of afwezigheid melden, iVoten en eventueel bemerkingen aanbrengen.

Artikel 8 - De stemmingen in het college van burgemeester en schepenen/vast bureau geschieden volgens de rangorde van de schepenen.  De burgemeester/de voorzitter van het vast bureau stemt als laatste.

Artikel 9 - De notulen van de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau kunnen worden geraadpleegd via het notulenbeheersysteem.

Artikel 10 - De leden van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau mogen de sjerp van het ambt enkel dragen bij de openbare uitoefening van hun bevoegdheid ter gelegenheid van evenementen en plechtigheden die uitsluitend op het grondgebied van de gemeente plaatsvinden.  Het dragen van de sjerp is verplicht bij het voltrekken van een huwelijk of in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing of ernstige verstoring van de openbare rust.

Artikel 11 - Interne taakverdeling.

Het college van burgemeester en schepenen/vast bureau

  • is een collegiaal orgaan. De aangelegenheden die tot zijn bevoegdheid behoren moeten steeds onderworpen worden aan de beraadslaging en besluitvorming van het gehele korps; zij zijn niet vatbaar voor delegatie aan een individueel lid van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau, tenzij krachtens een uitdrukkelijke wettelijke bepaling.
  • voert evenwel onder zijn leden een interne werkverdeling door, waarbij aan ieder lid de bijzondere verantwoordelijkheid wordt opgedragen voor een bepaald onderdeel van het gemeentelijk bestuur zoals het aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau werd toegewezen.

Gelet echter op het collegialiteitsprincipe is deze taakverdeling slechts een bestuursmaatregel van interne orde, enkel gericht op vereenvoudiging van de taken van het college. Zij houdt geen overdracht in van bevoegdheden die bij wet of decreet aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau werden toegekend; evenmin verleent zij de betrokken schepen enige persoonlijke macht over de aangelegenheden die hem werden toevertrouwd. Zij mag geen inbreuk maken op de bij de wet of decreet aan de burgemeester of aan de algemeen directeur toegekende bevoegdheden.

De aan een schepen toegewezen bevoegdheden kunnen dan ook enkel werkzaamheden omvatten in verband met de voorbereiding en het onderzoek van zaken die aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau of de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk werk worden voorgelegd, zoals bv.

  • de bijzondere bestudering van het dossier
  • de voorafgaande raadpleging van deskundigen
  • het verzamelen van inlichtingen en bescheiden
  • de werkzaamheden die betrekking hebben op de louter materiële aspecten van de uitvoeringstaak van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau, zoals bv. het opvolgen van de uitvoering van gemeentewerken door een aannemer, zonder dat het de betrokken schepen is toegestaan zelf uitvoeringsmaatregelen te treffen of beslissingen te nemen die de gemeente binden.

Vallen eveneens binnen het kader van de taakverdeling: representatieve taken, zoals de vertegenwoordiging van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau bij manifestaties

Een schepen mag namens de gemeente briefwisseling ondertekenen na uitdrukkelijke delegatie door de burgemeester op grond van artikel 280 van het Decreet over het lokaal bestuur.

Enkel het college van burgemeester en schepenen/vast bureau is bevoegd te oordelen of/en op welke wijze de taken worden verdeeld of gewijzigd. De gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en de burgemeester/voorzitter vast bureau hebben ter zake geen bevoegdheden, noch om een taakverdeling te bevelen, noch om ze te hinderen.

Taakverdeling in de legislatuur 2019-2024:

  • burgemeester:
    • Algemeen beleid
    • Financiën en begroting
    • Burgerlijke stand en burgerzaken
    • Politie
    • Brandweer
    • Kerkfabrieken
    • Communicatie
    • Participatie
  • eerste schepen:
  • Ruimtelijke ordening
  • Milieu en klimaat
  • Openbaar groen
  • Duurzame ontwikkeling
  • Cultuur
  • Bibliotheek
  • Toerisme
  • Participatie
  • tweede schepen:
  • Lokale economie, middenstand en markten
  • Mobiliteit en gezonde lucht
  • Onderwijs
  • ICT
  • Kunstonderwijs
  • Landbouw
  • Participatie
  • derde schepen:
    • Openbare werken
    • Patrimonium
    • Personeel
    • Begraafplaatsen
    • Toegankelijkheid
    • Participatie
  • vierde schepen:
    • Sport en gezondheid
    • Jeugd en kinderzorg
    • Feestelijkheden
    • Dierenwelzijn
    • Participatie
  • vijfde schepen:
    • Sociale zaken
    • Senioren
    • Wijkwerking
    • Ontwikkelingssamenwerking
    • Gelijke kansen
    • Wonen
    • Participatie
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomst artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.