Het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen en het huishoudelijk reglement van het vast bureau dateren van 04/01/2019 en werden aangevuld op 12/02/2019. Na de aanstelling van de nieuwe algemeen directeur nam het secretariaat dit reglement onder de loep, maakte het leesbaarder en luchtiger, zonder afbreuk te doen aan de wettelijke regeling voor de werking van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau.
In het kader van administratieve vereenvoudiging wordt het huishoudelijk reglement van het vast bureau verwerkt in het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen.
Bovendien verplicht het Decreet over het lokaal bestuur een artikel betreffende het digitaal of hybride vergaderen op te nemen in het huishoudelijk reglement.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de voorgestelde aanpassingen van het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau goed te keuren.
Op 04/01/2021 regelden het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hun werking in een huishoudelijk reglement. Dat is verplicht bij de aanvang van de zittingsperiode (nieuwe legislatuur). Het Decreet over het lokaal bestuur geeft aan welke aangelegenheden de organen in dit reglement moeten regelen. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau kunnen ook andere onderwerpen aangaande hun werking daarin opnemen. Het huishoudelijk reglement kan enkel aanvullende bepalingen omvatten omtrent de werking van het orgaan. Het mag geen afbreuk doen aan de wettelijke regeling voor de werking van het college van burgemeester en schepenen of de werking van het vast bureau.
De indiensttreding van de nieuwe algemene directeur is aanleiding geweest van een andere manier van werken en van het kritisch benaderen van richtlijnen en reglementen.
Zo is o.a. het huishoudelijk reglement van de organen aan vernieuwing en modernisering toe en is het gepast de veelvuldig gebruikte oubollige taal te vervangen door een modernere taal en elke herhaling ten overvloede te schrappen.
Bovendien verplicht het Decreet over het lokaal bestuur een artikel betreffende het digitaal of hybride vergaderen op te nemen in het huishoudelijk reglement.
Tevens zijn twee huishoudelijke reglementen, met gelijkaardige inhoud, onnodig. Een ontdubbeling van de reglementen is een administratieve vereenvoudiging. Dezelfde tekst wordt aan beide organen ter goedkeuring voorgelegd, doch er dient slechts één reglement meer te worden geraadpleegd of mogelijk later nog worden aangepast.
Zonder afbreuk te doen aan de wettelijke regeling voor de werking van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en tegelijkertijd het huishoudelijk reglement leesbaarder te maken, werd het volgende aangepast:
Artikel 1 - Past het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau aan, als volgt:
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN/VAST BUREAU
Artikel 1 - De vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau vinden opeenvolgend en normaliter wekelijks plaats op dinsdag om 12.30 u.
Als de dag waarop de zitting normaal plaatsvindt, op een legale of extralegale feestdag valt, vindt er die dag geen zitting van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau plaats. Het college van burgemeester/vast bureau kan alsdan bepalen dat de zitting die week op een ander tijdstip plaatsvindt.
Artikel 2 - Voor de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau gelden geen vormvoorschriften.
Artikel 3 - De vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau vinden plaats in de schepenzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden. Indien nodig verplaatst de vergadering naar een andere locatie.
Artikel 4 - Verwijzend naar artikel 54 van het Decreet over het lokaal bestuur kan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau digitaal of hybride vergaderen mits aan volgende voorwaarden zijn voldaan:
Artikel 5 - Een lid van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau dat een punt wenst te agenderen meldt dit uiterlijk de donderdag voor de zitting aan de algemeen directeur.
Artikel 6 - Aangelegenheden die een spoedeisende behandeling vergen kunnen steeds aan de agenda worden toegevoegd.
Artikel 7 - De leden van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau kunnen de dossiers raadplegen via het notulenbeheersysteem. Zij kunnen hun aan- of afwezigheid melden, iVoten en eventueel bemerkingen aanbrengen.
Artikel 8 - De stemmingen in het college van burgemeester en schepenen/vast bureau geschieden volgens de rangorde van de schepenen. De burgemeester/de voorzitter van het vast bureau stemt als laatste.
Artikel 9 - De notulen van de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau kunnen worden geraadpleegd via het notulenbeheersysteem.
Artikel 10 - De leden van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau mogen de sjerp van het ambt enkel dragen bij de openbare uitoefening van hun bevoegdheid ter gelegenheid van evenementen en plechtigheden die uitsluitend op het grondgebied van de gemeente plaatsvinden. Het dragen van de sjerp is verplicht bij het voltrekken van een huwelijk of in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing of ernstige verstoring van de openbare rust.
Artikel 11 - Interne taakverdeling.
Het college van burgemeester en schepenen/vast bureau
Gelet echter op het collegialiteitsprincipe is deze taakverdeling slechts een bestuursmaatregel van interne orde, enkel gericht op vereenvoudiging van de taken van het college. Zij houdt geen overdracht in van bevoegdheden die bij wet of decreet aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau werden toegekend; evenmin verleent zij de betrokken schepen enige persoonlijke macht over de aangelegenheden die hem werden toevertrouwd. Zij mag geen inbreuk maken op de bij de wet of decreet aan de burgemeester of aan de algemeen directeur toegekende bevoegdheden.
De aan een schepen toegewezen bevoegdheden kunnen dan ook enkel werkzaamheden omvatten in verband met de voorbereiding en het onderzoek van zaken die aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau of de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk werk worden voorgelegd, zoals bv.
Vallen eveneens binnen het kader van de taakverdeling: representatieve taken, zoals de vertegenwoordiging van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau bij manifestaties
Een schepen mag namens de gemeente briefwisseling ondertekenen na uitdrukkelijke delegatie door de burgemeester op grond van artikel 280 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Enkel het college van burgemeester en schepenen/vast bureau is bevoegd te oordelen of/en op welke wijze de taken worden verdeeld of gewijzigd. De gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en de burgemeester/voorzitter vast bureau hebben ter zake geen bevoegdheden, noch om een taakverdeling te bevelen, noch om ze te hinderen.
Taakverdeling in de legislatuur 2019-2024:
- Ruimtelijke ordening
- Milieu en klimaat
- Openbaar groen
- Duurzame ontwikkeling
- Cultuur
- Bibliotheek
- Toerisme
- Participatie
- Lokale economie, middenstand en markten
- Mobiliteit en gezonde lucht
- Onderwijs
- ICT
- Kunstonderwijs
- Landbouw
- Participatie