Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Door enkele wijzigingen aan het arbeidsreglement, dient dit opnieuw vastgesteld te worden door de gemeenteraad.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen personeel en schoolbestuur. Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het Decreet Rechtspositie en het Decreet Basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het oude arbeidsreglement vervalt, het nieuwe arbeidsreglement gaat in voege, zoals het voorbeeld in bijlage. Een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
De volgende wijzigingen worden aangebracht of toegevoegd aan het arbeidsreglement:
Op 11/02/2025 gingen de onderwijsvakbonden, tijdens het ABC-overleg, eenparig akkoord met en verleende gunstig advies over de nieuwe tekst van het arbeidsreglement, mits toevoeging van de tekst 'tenzij het vakbondsoverleg op een andere locatie plaatsvindt.’ bij Hoofdstuk 2 Arbeidsduur, arbeidstijd, prestatieregeling, vakantieregeling 2.1 Art.14.
Artikel 1 - Heft het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 28/02/2024, op.
Artikel 2 - Stelt het "arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen" vast, zoals gehecht als bijlage aan dit besluit.
Artikel 3 - Vraagt aan de directies om haar onderwijspersoneel hiervan op de hoogte te brengen, tegen ontvangstbevestiging.
Artikel 4 - Maakt dit arbeidsreglement bekend overeenkomstig de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 15 van de Wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen (specifieke bekendmaking).