Op 12/07/2024 werd door bouwonderneming Jan Jennes en Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het slopen van de bestaande bebouwing, het ontbossen, het vellen van bomen, het oprichten van drie meergezinswoningen en zes eengezinswoningen, het aanleggen van verhardingen, een bronbemaling, geothermische boringen, een plaatselijke wijziging van de rooilijnen van de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024074535 en gemeentelijk projectnummer 2024/169.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijnen van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek te 2820 Bonheiden en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek te 2820 Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De aanvraag doorloopt de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gestart op 10/10/2024 en eindigde op 08/11/2024.
Er werden acht bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De bezwaren bevatten enkele elementen met betrekking tot de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen (de zaak van de wegen) en deze kunnen als volgt samengevat worden:
Hierover kunnen volgende standpunten worden ingenomen:
De trage weg ligt op een logische plaats en kan niet in het midden van het perceel voorzien worden, aangezien er gebouwen worden opgericht. De 2 m brede trage weg is op een afstand van 10 m van de achtertuin van de bezwaarindiener ingeplant wat een aanvaardbare afstand is. Er kunnen alleen fietsers en voetgangers gebruik van maken. Bovendien wordt een groenscherm langs deze perceelsgrens voorzien en wordt een fietsenberging tussen de trage weg en de achtertuin van bezwaarindiener opgericht, zodat de eventuele hinder die de trage weg met zich zou meebrengen tot een minimum wordt beperkt.
De aanvraag komt voldoende tegemoet aan de ingediende bezwaren over de zaak van de wegen, waardoor besloten kan worden deze te verwerpen.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek.
Artikel 2 - Beslist de bezwaren over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek, te verwerpen.
Artikel 3 - Keurt de wijziging en aanleg van de gemeenteweg Van Uytvenlaan, de wijziging van de gemeenteweg Halmenhoek en de vestiging van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen Van Uytvenlaan en Halmenhoek, zoals aangeduid op het rooilijnplan 'Rooilijnplan d 2024.06.16 - dd. 2024.10.02' horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_202474535 (gemeentelijk dossier met nummer 2024/169), ontvangen op 12/07/2024, ontvankelijk en volledig verklaard op 07/10/2024, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
Artikel 4 - Beslist om de strook grond met een oppervlakte van 26 m² gelegen langs de Van Uytvenlaan en de strook grond met een oppervlakte van 105 m² gelegen in de zate van de Halmenhoek, op het bijgevoegd rooilijnplan in geel aangeduid als respectievelijk lot B en lot F, op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 5 - Legt als voorwaarde op dat, wanneer vergunning zou worden verleend voor voormelde omgevingsvergunningsaanvraag, de strook grond die door de wijziging van de rooilijn langs de Van Uytvenlaan voor de nieuwe rooilijn komt te liggen, door de ontwikkelaar op eigen kosten als voetpad moet aangelegd worden en dit met een breedte van 1,50 m. Het voetpad moet opgebouwd worden uit een 15 cm dikke waterdoorlatende onderfundering op geotextiel, een 20 cm dikke waterdoorlatende fundering, 4 cm dikke split 2/6 en 8 cm dikke waterdoorlatende betonstraatstenen. De boordsteen moet van het type ID4 en 6 cm breed zijn. Ter hoogte van de oprit naar de ondergrondse parking moeten de betonstraatstenen 10 cm dik zijn.
Artikel 6 - Legt als voorwaarde op dat de voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek door de ontwikkelaar op eigen kosten moet aangelegd worden over een breedte van 2 m en dit met een verharding met uitgewassen beton met een dikte van 20 cm op een fundering van gebroken beton met een dikte van 22 cm met eronder geotextiel, zoals voorzien op de bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegde plannen.