Terug
Gepubliceerd op 06/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/02/2025 - 20:30

Leefmilieu - Reglement voor fietstaxidiensten: Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement fietstaxidiensten vast te stellen.

Dit reglement wordt opgesteld naar aanleiding van de opstart van Klimavelo in de gemeente Bonheiden. Binnen dit project biedt Klimaan vzw een duurzaam alternatief aan voor tijdelijk of permanent minder mobiele bewoner om zich te verplaatsen binnen de gemeente. Dit reglement zorgt voor een afsprakenkader tussen de gemeente en fietstaxidiensten, die binnen de gemeente actief zijn.

Voorgeschiedenis

14/01/2025: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de plateaufiets in bruikleen te geven aan het project Klimavelo, om de opstart van dit project te faciliteren.

Feiten en context
  • Klimavelo is een project dat een duurzaam alternatief aanbiedt voor verplaatsingen van tijdelijk of permanent minder mobiele bewoners door middel van een fietsriksja.
  • Het project is al bijna 2 jaar succesvol lopende in Mechelen.
  • De ritten worden gereden door vrijwilligers die een opleiding krijgen in het besturen van buitenproportionele fietsen en de wegcode, die hierop van toepassing is.
  • WZC Den Olm beschikt in de gemeente Bonheiden over een fietsriksja, die in bruikleen wordt gegeven om het project te kunnen opstarten binnen de gemeente.
  • De gemeente Bonheiden geeft de plateaufiets van de gemeente in bruikleen om de opstart van het project mogelijk te maken.
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur. 

Argumentatie
  • Dit reglement wordt opgesteld naar aanleiding van de opstart van Klimavelo in de gemeente Bonheiden. Binnen dit project biedt Klimaan vzw een duurzaam alternatief aan voor tijdelijk of permanent minder mobiele bewoner om zich te verplaatsen binnen de gemeente.
  • Dit reglement zorgt voor een afsprakenkader tussen de gemeente en fietstaxidiensten, die binnen de gemeente actief zijn.
Financiële gevolgen

Aan de vaststelling van het reglement fietstaxidiensten zijn geen financiële gevolgen aan verbonden.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt het reglement fietstaxidienst goed als volgt:

REGLEMENT VOOR FIETSTAXIDIENSTEN 

HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN 

Artikel 1 – Toepassingsgebied en reikwijdte 

Dit reglement bevat de voorwaarden voor de exploitatie en vergunningen voor de exploitatie van fietstaxidiensten op het grondgebied van de gemeente Bonheiden. 

Artikel 2 – Juridisch kader 

De exploitatie van fietstaxidiensten moet gebeuren in overeenstemming met de bepalingen van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de Wegcode). 

Artikel 3 – Definities 

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 

    • Fietstaxi: een rijwiel met drie of meer wielen, bestemd voor het vervoer van personen tegen vergoeding, met of zonder elektrische trapondersteuning, van minder dan 0,3 KW, conform de Wegcode en de Vlaamse taxiwetgeving 
    • Bestuurder: bestuurder van de fietstaxi 
    • Exploitant: natuurlijk persoon of rechtspersoon die een fietstaxi-onderneming uitbaat 
    • Vergunning: toelating van de gemeente om een fietstaxidienst te exploiteren 
    • Enkelvoudige vergunning: een vergunning waarbij de exploitant ook de enige bestuurder van de fietstaxi is waarvoor hij vergunning gekregen heeft 
    • Meervoudige vergunning: een vergunning waarbij de exploitant derden (handelend onder zijn naam) de fietstaxi’s waarvoor hij vergunning verkregen heeft laat besturen 

Artikel 4 – Beleidsdoelstellingen 

De gemeente Bonheiden heeft met dit reglement de volgende beleidsdoelstellingen: 

  1. het aanbod van personenvervoer op de korte afstand voor de burger uitbreiden met alternatieve transportmodi;  
  2. een duidelijk reglementair kader creëren voor fietstaxi -exploitanten om zo overlast te vermijden en kwaliteit te garanderen; 
  3. milieuvriendelijke vormen van personenvervoer voor de korte afstand bevorderen.  

HOOFSTUK II – DE VERGUNNING 

Artikel 5 – Algemeen 

  • Niemand mag zonder voorafgaande vergunning een fietstaxidienst exploiteren op het grondgebied van de gemeente Bonheiden. Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af.  
  • De vergunning geeft aan de exploitant het recht om met fietstaxi’s personen te vervoeren tegen een vergoeding.  
  • De vergunning wordt toegekend aan de exploitant.  
  • De vergunning is exclusief op naam van de exploitant en onoverdraagbaar.  
  • De vergunning geldt uitsluitend voor het (de) in de vergunning omschreven voertuig(en).  

Artikel 6 – Plafond op aantal vergunningen 

Het college van burgemeester en schepenen kan een plafond instellen op het aantal vergunningen voor fietstaxi’s als het vervoer: 

  • g•evaar oplevert voor de veiligheid van de passagiers, de verkeersveiligheid of de doorstroming van het verkeer;  
  • hinder veroorzaakt voor het woon- of leefklimaat;  
  • onevenredig beslag legt op de openbare ruimte.  

Artikel 7 – Toelatingsvoorwaarden en indieningsvereisten 

In onderstaande tabel staan in de linker kolom de voorwaarden opgenomen waaraan een exploitant moet voldoen om een vergunning te krijgen om een fietstaxi te exploiteren. In de rechter kolom staat hoe de exploitant deze voorwaarden kan aantonen, met andere woorden welke stukken het aanvraagdossier moet bevatten. 

Toelatingsvoorwaarden 

Indieningsvoorwaarden 

a. Identiteitsgegevens van de aanvrager 

 

b. moraliteitsvoorwaarde: de aanvrager van de vergunning, mag niet veroordeeld zijn: 

  • tot een gevangenisstraf van meer dan 3 maanden in de 5 jaar voorafgaand aan de vergunningsaanvraag; 

  • tot een gevangenisstraf van 1 jaar of meer in de 10 jaar voorafgaand aan de vergunningsaanvraag; 

  • tot een gevangenisstraf van 3 jaar of meer;  

  • wegens fraude of oneerlijke praktijken inzake belastingen, btw, RSZ, of faling e.d. in de  laatste 15 jaar;  

 

c. beroepsbekwaamheid kunnen aantonen;  

 

d. een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid voor materiële en lichamelijke schade aan derden voor  

1.250.000 euro vermengd;  

 

e. bij aanvraag van meervoudige vergunning: transparante relatie met de andere bestuurders kunnen aantonen;  

 

f. de voertuigen moeten geschikt zijn voor vervoer van passagiers;  

 

g. bij aanvraag van meervoudige vergunning: identiteit en moraliteit van de bestuurders. De bestuurders mogen niet  

veroordeeld zijn wegens alcoholintoxicatie, dronkenschap, weigering ademtest, adem- of bloedanalyse of het onder  

invloed zijn van verdovende middelen tijdens het jaar voorafgaand aan de aanvraag; 

  • wegens vluchtmisdrijf tijdens drie jaar voorafgaand aan de aanvraag; 

  • tot een gevangenisstraf van drie maanden of meer binnen de vijf jaar voorafgaand de aanvraag; 

  • tot een gevangenisstraf van een jaar of meer binnen de tien jaar voorafgaand aan de aanvraag; 

  • tot een gevangenisstraf van drie jaar of meer.  

 

a. natuurlijk persoon: rijksregisternummer 

van de aanvrager; 

rechtspersoon: rijksregisternummers 

van personen die gemachtigd zijn om de 

rechtspersoon te verbinden (zaakvoerder 

en ev. nog 1 medevennoot); 

 

b. uittreksel uit het strafregister dat 

hoogstens drie maanden oud is (model  

596.1) van de aanvrager als natuurlijk  

persoon, of in geval van de aanvrager  

als rechtspersoon, van personen die  

gemachtigd zijn om de rechtspersoon  

te verbinden (zaakvoerder en ev. nog 1  

medevennoot); 

 

c. ondernemingsnummer 

 

d. referte, voorwerp en looptijd van  

verzekeringspolis;  

 

 e. arbeidsovereenkomst of  

samenwerkingsovereenkomst (indien  

geen arbeidsrelatie)  

 

 f. omschrijving van het te gebruiken  

voertuig:  

• type; 

• soort en vermogen hulpmotor; 

• afmetingen (breedte, lengte, 

hoogte);  

voldoende gedetailleerde foto’s van de  

voorzijde, achterzijde en beide zijkanten en  

een bewijs van CE-certificering.  

 

g. rijksregisternummer van de bestuurders  

uittreksel uit het strafregister dat  

hoogstens drie maanden oud is (model  

596.1) van de bestuurders  

De kandidaat-exploitant dient zijn aanvraag voor een vergunning, de hernieuwing van een vergunning of wijziging ervan digitaal in via het e-loket de gemeente Bonheiden. 

Na indiening van de aanvraag krijgt de kandidaat-exploitant een melding van ontvangst. Is het dossier niet volledig, dan wordt extra informatie opgevraagd bij de aanvrager. 

Artikel 8 – Afgifte vergunning 

Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing over de aanvraag binnen de drie maanden. De termijn van drie maanden begint te lopen vanaf de dag dat het dossier volledig is verklaard door de dienst omgeving. Als het college binnen die termijn geen beslissing heeft genomen, dan is de aanvraag automatisch stilzwijgend geweigerd. Op de afgeleverde vergunningen mogen geen wijzigingen worden aangebracht. 

Artikel 9 – Weigering vergunning 

Het college kan met gemotiveerd besluit de toekenning van een vergunning weigeren: 

    • als niet aan de toelatingsvoorwaarden is voldaan; 
    • als de fietstaxi onder de definitie valt van voertuig zoals omschreven in artikel 1 van het besluit van de Vlaamse regering van 18 juli 2003 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder; 
    • als het college een plafond heeft ingesteld en dit bereikt is.  

Artikel 10 – Schorsing en opheffing vergunning 

Indien vastgesteld wordt dat de exploitant niet meer voldoet aan de toelatingsvoorwaarden uit dit reglement of de reglementaire bepalingen niet naleeft, kan het college de vergunning schorsen tot de exploitant opnieuw aan de voormelde voorwaarden voldoet. De exploitant wordt van deze schorsing op de hoogte gebracht via een aangetekende brief. Tot uiterlijk veertien kalenderdagen na verzending van dit bericht kan hij zijn schriftelijk of mondeling verweer tegen deze maatregel overmaken. Indien de exploitant zich niet binnen de 3 maanden na vaststelling van de feiten in regel stelt, zal het college de vergunning van rechtswege opheffen. 

Artikel 11 – Duur en hernieuwing 

De duur van de vergunning is drie jaar. Het college kan de vergunning voor dezelfde duur hernieuwen. Het college kan een vergunning ook voor minder dan drie jaar verlenen of hernieuwen via een gemotiveerd besluit. Bij hernieuwing van de vergunning moet de aanvrager aan de voorwaarden voldoen die op dat moment gelden. Voor hernieuwing moet de exploitant uiterlijk drie maanden vóór de vervaldatum van zijn vergunning een volledig aanvraagdossier indienen via het E-Loket van de gemeente Bonheiden. Het college zal de hernieuwing van de vergunning weigeren: 

    • als de exploitant de wettelijke en reglementaire bepalingen niet naleeft;  
    • als de exploitant niet langer voldoet aan de toelatingsvoorwaarden.  

HOOFDSTUK III – VOORWAARDEN EN VOORSCHRIFTEN VERGUNNING 

Artikel 12 – Exploitatievoorwaarden 

  1. De exploitatie van fietstaxidiensten is toegelaten op het volledige openbaar domein van de gemeente Bonheiden volgens de geldende beperkingen van de Wegcode, en mits aanbrengen van het identificatieteken volgens artikel 15. Het college van burgemeester en schepenen kan in de toekomst een verbodszone afbakenen en dit gebied aanpassen. In voorkomend geval zal de kaart met verbodsgebieden gepubliceerd worden op de website van de gemeente Bonheiden, en ook worden bezorgd aan de vergunningshouders. Bij aanpassing van de kaart krijgen de exploitanten een bericht.  
  2. De bestuurders mogen volgens de Wegcode langdurig stilstaan om te wachten op klanten (behoudens in voorkomend geval in de verbodsgebieden). Fietstaxi’s mogen op het voetpad geparkeerd staan op voorwaarde dat er een vrije doorgang overblijft van minimaal 1,5 meter. 
  3. De bestuurders van fietstaxi’s mogen overal in de gemeente klanten oppikken en afzetten, (behoudens in voorkomend geval de plaats wordt aangeduid als verbodsgebied).   
  4. De bestuurders mogen bij het aanbieden of bij het vervoeren de vrije doorstroming van het verkeer niet hinderen.   
  5. De exploitant met een meervoudige vergunning heeft een zorgplicht voor het gedrag van de onder zijn naam handelende bestuurders van voertuigen en neemt voldoende voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat de onder zijn naam  handelende bestuurders zich bij het aanbieden van fietstaxidiensten en het vervoeren van personen gedragen zoals dat van hen verwacht mag worden.  
  6. De exploitant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de veiligheid van zijn passagiers tijdens het vervoer en draagt deze aansprakelijkheid niet over aan derden.   
  7. De exploitant moet de in de vergunning vermelde fietstaxi(‘s) deugdelijk periodiek (laten) onderhouden. De exploitant houdt administratie bij van de data van het periodiek onderhoud en de aan de fiets uitgevoerde ingrepen.  

Artikel 13 – Logistieke voorwaarden 

Het is niet toegelaten om de fietstaxi’s op de openbare weg te stallen op de momenten dat ze niet in bedrijf zijn, of om fietstaxi’s op de openbare weg te herstellen of te onderhouden. 

In geval van panne zijn dringende noodherstellingen op de openbare weg wel toegelaten.  

Artikel 14 – Tarieven 

  1. De exploitant bepaalt vrij zijn tarieven.  
  2.  Voor de klant moet het duidelijk zijn op welke basis de exploitant zijn tarief berekent en is vooraf aan de rit hiervan op de hoogte gesteld.  

Artikel 15 – Herkenbaarheid 

  1. Alle vergunde fietstaxi’s moeten achteraan een identificatieteken dragen waarop het voertuignummer vermeld staat. De exploitant verkrijgt dit identificatieteken samen met zijn vergunning.  
  2. Klanten en handhavers moeten kunnen zien of er sprake is van aanbieding van fietstaxi’s met vergunning. Om die reden moeten exploitanten hun (bedrijfs)naam op de achter-of voorzijde van hun fietstaxi’s vermelden.  

Artikel 16 – Administratieve verplichtingen 

Exploitanten zijn verplicht om een rittenadministratie te kunnen voorleggen met de volgende gegevens: 

    1. data en tijden waarop de bestuurders van fietstaxi’s diensten aanboden;  
    2. identificatiegegevens van de fietstaxi’s waarmee de bestuurders diensten aanboden;  
    3. identiteitsgegevens van de bestuurders van de fietstaxi’s;  
    4. de contractrelatie tussen de exploitant en de bestuurders van zijn fietstaxi’s.  

Artikel 17 – Reclame 

Reclame op fietstaxi’s is enkel toegelaten mits voorafgaandelijke schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen en als: 

    1. de reclame het vervoer van personen niet hindert en het voeren van reclame niet de primaire activiteit is van de exploitant;  
    2. de reclame geen afbreuk doet aan de verkeersveiligheid en /of het uiterlijk uitzien van de openbare ruimte;  
    3. de reclame niet uitsteekt uit de carrosserie van de fietstaxi;  
    4. er geen reclame wordt gevoerd voor:  
      1. diensten of producten die ingaan tegen de belangen van de gemeente Bonheiden; 
      2. politieke partijen, verenigingen met een filosofische of godsdienstige achtergrond of vakbonden.  
      3. boodschappen, diensten of producten waarvan de oorsprong en/of de bedoeling dubieus zijn.  
      4. campagnes die niet conform de regelgeving van de JEP zijn. Indien er twijfel bestaat over een campagne en de conformiteit met de regelgeving van de JEP,  kan een pre-advies aangevraagd worden. 
      5. geneesmiddelen (verboden zoals bepaald in het Koninklijk besluit betreffende de voorlichting en de reclame inzake geneesmiddelen voor menselijk gebruik van 7 APRIL 1995, art 1-5).  
      6. voor online kansspelen (verboden zoals bepaald in het Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen) en fysieke gokkantoren. 
    5. Alcoholreclame is enkel toegestaan wanneer deze in overeenstemming is met de bestaande reglementering inzake alcoholreclame en het convenant zoals onder meer gepubliceerd op de website van de JEP.  
    6. Voor voedingssupplementen dient voldaan te zijn aan de huidige reglementering zoals onder meer bepaald in de Verordening (EG) nr. 1924/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 inzake voedings- en  gezondheidsclaims voor levensmiddelen. 
    7.  Reclame op éénzelfde drager voor concurrerende producten en/of diensten is mogelijk.  
    8.  De gemeente kan alle publiciteit weren, die haar strijdig zou lijken met de wet, de openbare orde of de goede zeden of die het openbaar vervoer zou schaden of de smaak van het publiek vanuit esthetisch en ethisch standpunt zou kunnen kwetsen. De gemeente heeft de mogelijkheid om campagnes op basis van boodschap/inhoud te weigeren mits motivering ten gronde. 
    9. Voor reclame specifiek gericht op kinderen en jongeren dient het besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2007 gerespecteerd te worden.  

HOOFDSTUK IV – SLOTBEPALINGEN 

Artikel 18 – Controle 

Namens het gemeentebestuur kunnen op eender welk moment controles worden uitgevoerd om na te gaan of de vergunning effectief wordt geëxploiteerd naar de vorm waarvoor zij door het college van burgemeester en schepenen werd afgeleverd, of de wetgeving wordt nageleefd en of de exploitant nog beantwoordt aan de toelatingsvoorwaarden. 

Artikel 19 – Inwerkingtreding 

Dit reglement gaat in op 1 maart 2025.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.