Terug
Gepubliceerd op 03/04/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/02/2025 - 20:30

Intergemeentelijke samenwerking - Agendapunten buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PIDPA op 28/03/2025: Standpuntbepaling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.

Op 28/03/2025 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.

Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 20/12/2024: Mail van PIDPA met bijlagen.
  • 23/12/2024: Aangetekende brief van PIDPA.
  • 29/01/2025: Besluit van de gemeenteraad houdende de afvaardiging van Yves Goovaerts als afgevaardigde voor de algemene vergadering van PIDPA en Daan Versonnen als plaatsvervanger.
Feiten en context

De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.

Op 28/03/2025 vindt er om 11.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in de kantoren aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.

Volgende punten staan geagendeerd:

  1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
  2. Verlenging PIDPA (e-mail)
  3. Statutenwijziging – goedkeuring (e-mail)
  4. Benoeming nieuwe bestuurders
  5. Bepaling rangorde voorgedragen bestuurders met raadgevende stem
  6. Varia - Vragen van deelnemers (geen bijlage)

Overeenkomstig het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur (DLB), en meer bepaald artikel 423 hiervan, kan een opdrachthoudende vereniging na afloop van de statutair bepaalde duur opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar. Conform artikel 424 van het DLB kan er indien de termijn verstrijkt in een jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, pas over de verlenging beslist worden in het daaropvolgende jaar en wordt bijgevolg en de duur van PIDPA verlengd tot de eerste algemene vergadering in het jaar volgend op het verkiezingsjaar. Gezien de duurtijd van PIDPA verstrijkt op het tijdstip van de eerste algemene vergadering van 2025, dient onze gemeente uiterlijk tegen de buitengewone algemene vergadering van PIDPA van 28/03/2025 een beslissing te nemen aangaande de verlenging van PIDPA.

Aan de gemeenteraad wordt hieromtrent voorgesteld om:

  • Kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan het verlengingsdossier – houdende de argumenten om de deelneming van onze gemeente in de opdrachthoudende vereniging PIDPA te verlengen;
  • Te verzoeken om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar;
  • Te beslissen om over te gaan tot de verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA, voor een termijn van 18 jaar;
  • Te beslissen om deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging PIDPA en de daarbij horende beheersoverdracht(en) te bevestigen;

Op deze algemene vergadering zal tevens een statutenwijziging voorgelegd worden om de statuten van PIDPA in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken. Overeenkomstig de decretale bepalingen moet bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan. Ook dienen er eventuele voordrachten te worden gedaan betreffende de afgevaardigden op de algemene vergadering. 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.

Juridische grond
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 34, 35, 431, 432, 434, 435, 436, 440 laatste alinea.
  • De statuten van de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Argumentatie

De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.

Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

Oorspronkelijk opgericht met als doel de ‘droge’ gemeenten in de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare watervoorziening, levert PIDPA sindsdien elke dag zuiver, kwaliteitsvol drinkwater aan al haar klanten, 24/24, aan een betaalbare prijs. Vandaag betekent dit dat er dagelijks zo’n 175 miljoen liter drinkwater geleverd wordt aan de meer dan 1.500.000 gebruikers van de 64 gemeentelijke deelnemers. Meer dan 100 jaar ervaring maakt van PIDPA dé specialist op het gebied van grondwaterwinning, waterkwaliteit en waterdistributie. Sinds 2005 zorgt PIDPA als integraal waterbedrijf voor drinkwater én voor de opvang en afvoer van het regen- en afvalwater van de gemeente. Al 46 gemeentelijke deelnemers kozen voor een rioleringsformule op maat van hun specifieke noden. Deze integrale werking biedt synergievoordelen voor de deelnemers, voor de burgers en voor PIDPA. Met 20 jaar ervaring in regen- en afvalwaterbeheer mag PIDPA als een betrouwbare partner in integraal waterbeheer beschouwd worden.

Met circulair waterbeheer wordt de waterkringloop nu rondgemaakt. Stroomopwaarts zet PIDPA in op biodiversiteit, natuur- en bronbescherming. Centraal wordt gestreefd naar structureel hergebruik van regenwater. Stroomafwaarts staat het hergebruik van afvalwater en voedingsstoffen centraal. Doorheen de hele kringloop is er bijzondere aandacht voor energie-efficiëntie en voor het monitoren van pathogenen of vervuilende stoffen. Zo beschermt PIDPA het universele recht op water en sanitaire voorzieningen.

PIDPA is een financieel gezond bedrijf dat inspeelt op de huidige en toekomstige uitdagingen aan de hand van de onderstaande pijlers:

  • Klimaatrobuustheid. De gevolgen van klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en voelbaarder: langdurige droogteperiodes wisselen af met periodes van intense neerslag, met grote impact op onze leefomgeving en op de waterlagen. Een stabiele drinkwaterinfrastructuur, leveringszekerheid en hoogstaande kwaliteitsnormen vereisen bijkomende investeringen binnen een doordacht assetbeleid. Bronbescherming en diversifiëring van bronnen dringen zich dwingender op dan ooit. Circulair watergebruik, met hergebruik van hemel- en afvalwater, is essentieel.
    Voor de gemeente en de burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat:
    • De leveringszekerheid door PIDPA gegarandeerd wordt, ook in langdurige periodes van droogte, zoals bijvoorbeeld tijdens de jaren 2020 en 2022;
    • Er lekker, gezond en kwaliteitsvol drinkwater wordt aangeboden waarbij tijdens het zuiveringsproces geen chemicaliën gebruikt worden.
    • PIDPA de kwaliteit van het drinkwater intensief monitort onder andere via een uitgebreid staalnameprogramma en haar gecertifieerd labo.
    • Een doorgedreven en innovatief assetmanagement de nodige data en inzichten biedt voor een efficiënt investeringsmodel waarin de kosten worden geoptimaliseerd. Zo kunnen bv. drinkwaterleidingen precies op tijd worden vervangen, d.w.z. met een maximale levensduur maar vóór problemen zich voordoen.
    • Door het professioneel assetmanagement blijven het aantal incidenten en de omvang van de schade die daaruit voortvloeit in de gemeente beperkt.
    • Er door PIDPA sterk wordt geïnvesteerd in haar centrale infrastructuur, zoals onder andere haar waterproductiecentra, maar ook aangevuld wordt met decentrale infrastructuur die ingaan op de plaatselijke noden van onze burgers zoals collectieve regenwaterrecuperatie of thermische energie uit drinkwater.
    • Met betrekking tot investeringsprojecten en (private) ontwikkelingsprojecten zorgt PIDPA voor een volledige ontzorging van de gemeente door middel van een doorgedreven begeleiding en opvolging van A tot Z via advisering, concept en exploitatie.
    • In het kader van haar rioleringsopdracht heeft PIDPA een gedegen knowhow vergaard op het vlak van zowel collectieve als individuele sanering, wat zich op het terrein concreet vertaalt naar een efficiënt onderhoud van het rioleringsstelsel en een degelijke uitvoering van wegenis- en rioleringsprojecten afgestemd op de noden en timing van de gemeente.
    • Voor het volledig werkingsgebied (46 gemeenten) van PIDPA-Riolering de vooropgestelde reductiedoelen uit het stroomgebiedsbeheersplan generatie 3 zullen behaald zijn tegen 31/12/2027.
    • PIDPA maximaal inzet op het reduceren van lekverliezen en hier bij de beste van de klas op Europees niveau behoort.
  • Betaalbaarheid. Water blijft, als essentiële bron van leven, betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Continue efficiëntieverbetering en kostenoptimalisatie zorgen voor een gezonde bedrijfsvoering. PIDPA maakt daarbij volop gebruik van digitale vooruitgang en procesoptimalisatie. Investeringen in de toekomst zijn noodzakelijk. Een doordacht asset management bewaakt het lange termijn evenwicht tussen investeringen en kosten.
    Voor de gemeente en de burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat:
    • Door de nauwe samenwerking tussen PIDPA en de gemeente/het OCMW, betalingsproblemen vroegtijdig opgespoord kunnen worden en er samengewerkt worden kan aan oplossingen zoals flexibele betalingsplannen of budgetbeheer.
    • PIDPA zeer veel belang hecht aan de bereikbaarheid voor haar klanten en dit enerzijds via het digitaal toegankelijk maken van de website en MijnPidpa, o.a. door contrast en leesbaarheid aan te passen. Anderzijds telefonisch via een gratis telefoonnummer. De wachtdiensten zijn zelfs 24/24 – 7/7 telefonisch bereikbaar.
    • Voor de uitvoering van investeringsprojecten door PIDPA maximaal ingezet wordt op het bekomen van subsidies.
    • PIDPA inzet op Business Project Management (BPM) en Project Management Office (PMO) met als doel om, door kansen voor vereenvoudiging, automatisering, uniformisering en toekomstgerichte verbeteringen te identificeren, een essentiële bijdrage aan efficiëntieverhoging in haar bedrijfsvoering, kwaliteitsverbetering en een hogere klantentevredenheid te bekomen.
    • Als [gemeente aangesloten bij PIDPA is er het voordeel dat PIDPA door haar gespreide aanwezigheid in verschillende steden en gemeenten een gecoördineerde aanpak mogelijk maakt. Zo worden via PIDPA schaal- en synergievoordelen bekomen, onder andere op het vlak van de unieke veldkennis bij de exploitatie van het rioleringsstelsel (ruimen van grachten, reinigen van sifons en kolken, onderhoud van pompstations), maar ook wat betreft de aanleg en de exploitatie van het drinkwaterstelsel en het risico-gebaseerd assetmanagement.
    • Door de samenwerking met verschillende partners er op diverse vlakken vele synergievoordelen kunnen gerealiseerd worden; onder andere op het vlak van:
      • de uitrol van de digitale watermeters in samenwerking met De Watergroep, Farys en Fluvius; ten gevolge van gezamenlijke aanbestedingen maar ook door het gezamenlijk plaatsen van digitale elektriciteits-, gas- en watermeters;
      • samenwerking met Aquafin inzake rioolbeheer, onder andere bij het ontwerp en de uitvoering van rioleringsprojecten;
      • minder hinder, door samen te werken binnen Synductis waarbij gezamenlijke aanbestedingen met meerdere partijen werden gelanceerd.
  • Duurzame transitie. Vanuit haar maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid wil PIDPA de overstap maken naar zowel circulair waterbeheer als een circulaire bedrijfsvoering. PIDPA wil proactieve maatregelen nemen om de klimaatimpact te verminderen en haar activiteiten veerkrachtig te maken tegen de veranderingen die plaatsvinden.
    Voor de gemeente en de burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat PIDPA:
    • De carbon footprint van haar bedrijfsprocessen met 25% gereduceerd heeft sinds 2016, welk resultaat een positief effect heeft op onze leefomgeving;
    • Volop inzet op energie-efficiëntie en hernieuwbare energie door te investeren in eigen duurzame energiebronnen maar ook door het beperken van de exploitatiekosten van onze infrastructuur door o.a. de waterdruk in het leidingnet slim af te stemmen op de noden en door het aantal watertorens te beperken tot wat strikt noodzakelijk is.
    • Volop inzet op thermische energie uit drinkwater (TED) en riothermie waarbij in samenwerking met onder andere de streekontwikkelingsintercommunales en de gemeentelijke deelnemers projecten zullen opgezet worden.
    • Haar reststromen uit zowel haar drinkwateractiviteiten als haar rioleringsactiviteiten voor een groot deel hergebruikt, onder andere als brandstof binnen de biovergisting;
    • Inzet op een ethisch aankoopbeleid en het gebruik van duurzame materialen onder andere in de uitvoering van infrastructuurwerken;
    • Zich als duurzame partner opstelt aangezien zij in 2023 het Unitar Charter Sustainable Development Goals (SDG) Champion ontving;
  • Veerkracht. PIDPA vindt het belangrijk dat we ons als bedrijf flexibel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. De uitdagingen zijn uiteenlopend, denk aan de verwachtingen van PIDPA’s klanten en partners, klimaatuitdagingen, technologische evoluties, wetgeving, politieke evoluties,… Dit vraagt een wendbare organisatie, met teams en processen die inspelen op uitdagingen en er zelfs sterker door worden.
    Voor de gemeente en de burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat PIDPA:
    • een professionele bedrijfsvoering nastreeft waarbij onder andere ingezet wordt op heldere besluitvorming, een transparante rapportering, een formeel auditplan en de 3LoD structuur om maximaal risico’s te detecteren, te beheersen en te mitigeren;
    • de rapporteringsverplichting aan de VMM overneemt van de gemeentelijke administratie, hetgeen een tijdrovende en arbeidsintensieve aangelegenheid is waarvoor een grondige kennis van het rioleringsbeheer nodig is.
    • mede dankzij haar proactieve planning de werking en dienstverlening tijdens de Covid-19 pandemie kon blijven waarborgen;
    • de focus legt op de beveiliging van haar bedrijfssystemen, hetgeen aansluit bij de implementatie van de NIS1- en de NIS2-wet, waarbij de drinkwater- en afvalwatersector zijn toegevoegd als essentiële dienstverlener;
    • een sterk maatschappelijke engagement toont d.m.v.:
      • HidroPlus; waarbij door de gemeente gesteunde projecten in ontwikkelingslanden ook van PIDPA financiële steun ontvangen
      • De drink’bar: de waterbar die kan geplaatst worden op evenementen in de gemeente
      • Het wetenschappelijk doe-centrum Hidrodoe
    • Partnerschappen aangaat waar nodig om zichzelf te versterken en waarde te creëren zoals onder andere met:
      • Aquafin, in het kader van rioolbeheer
      • Maatwerkbedrijven, in het kader van onderhoud van brandkranen en het maaien van grachten
      • Synductis, met het oog op minder hinder
      • ANB en Natuurpunt met het oog op het natuurbeheer van de terreinen
      • Koepelorganisatie AquaFlanders
      • Verschillende onderzoeksinstellingen
      • De provincie Antwerpen, in het kader van het PIDPA-streekfonds, waarbij heel wat projecten van de provincie of lokale besturen rond het hergebruik van water of de efficiënte infiltratie van regenwater in de ondergrond worden gerealiseerd.
    • een belangrijke lokale werkgever is voor 760 medewerkers, waarvan het merendeel in de provincie Antwerpen woont;
    • in hoge mate investeert in een veiligheidscultuur met het oog op het garanderen van een veilige werkomgeving en veilige werven.
  • Digitale transformatie. Digitale transformatie staat centraal bij PIDPA’s streven naar een betere dienstverlening. Digitale transformatie speelt hierbij een belangrijke rol, zoals bijvoorbeeld de invoering van digitale watermeters waarmee klanten hun verbruik beter kunnen monitoren en meldingen ontvangen bij mogelijke lekken. Daarnaast zet PIDPA in op artificiële intelligentie om de kwaliteit en efficiëntie van haar werkzaamheden verder te verbeteren.
    Voor de gemeente en de burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat PIDPA:
    • volop inzet op het verder uitrollen van de digitale watermeter, in samenwerking met andere waterbedrijven en Fluvius, dewelke het comfort van de klant en het duurzaam waterverbruik zal verhogen.
    • haar geografisch informatiesysteem (GIS), waarin de leidingnetgegevens van het drinkwater- en rioleringsnet beheerd worden, al jaren ter beschikking stelt aan de gemeente. Via het GeoLink-platform hebben wij toegang tot de ligging en opbouw van de leidingnetten, de status van de toestellen en de geplande en uitgevoerde werken.
    • met haar webservice ‘MijnPidpa’ ervoor zorgt dat de klanten op elk gewenst moment zelf hun betalingen kunnen afhandelen, verbruiksgegevens opvragen of contactgegevens wijzigen.
    • een succesvolle transitie gemaakt heeft naar een nieuw SAP-platform dat de nieuwste technologie op - onder andere - het gebied van klantenbeheer bevat. Een volwaardig klantenbeheersysteem zorgt ervoor dat PIDPA’s contactcenter een volledig zicht heeft op alle klantgegevens en klanten snel en accuraat kunnen geholpen worden.
    • afzonderlijke platforms ontwikkeld heeft op maat van de samenwerking met verschillende externe partners zoals onder andere een extranet voor de gemeentelijke deelnemers waarop alle beleidsinformatie en technische informatie terug te vinden is en een extranet ter ondersteuning van de werking van de lokale adviescommissies en OCMW’s.
    • inzet op nieuwe technologieën zoals onder andere artificiële intelligentie met het oog op onder andere de verdere optimalisering van de interne werking en processen, op toekomstgericht assetbeheer, het creëren van klantoplossingen en het ontwikkelen van nieuwe waardevolle producten en diensten die bijdragen aan de evolutie van het waterbeheer.

Wat de statutenwijziging betreft

PIDPA is ertoe gehouden haar statuten aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken.

Gelet op het feit dat dergelijke wijziging noodzakelijk en nuttig is en gelet op het onvoorwaardelijke positieve advies van de Vlaamse Regering, stemt de raad in met de voorgenomen statutenwijziging.

Wat de benoeming van nieuwe bestuurders betreft

Bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden dienen er voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden de nodige voordrachten gedaan te worden voor de vorming van een nieuwe raad van bestuur en de afgevaardigden op de algemene vergadering.

Bijzonderheden bij de besluitvorming

De fractie N-VA stelt volgend amendement voor:

Motivering:

Feiten en context
De gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 423
Na afloop van de statutair bepaalde duur of in geval van enige vorm van herstructurering, zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in een periode van drie jaren voorafgaand aan de statutair bepaalde einddatum, kan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur of, in het geval van enige vorm van herstructurering zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, de algemene vergadering die over de herstructurering beslist, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen. De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze leven de door hen aangegane contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 425, vierde en vijfde lid, zijn op hen van toepassing.
Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Artikel 424 bepaalt:

Als de duur van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging verstrijkt in de loop van het jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, wordt over de verlenging pas beslist in het daaropvolgende jaar, zowel door de betrokken gemeenteraden als door de eerste algemene vergadering in de loop van dat jaar. Zolang wordt de oorspronkelijke duur verlengd.
Er wordt kennis genomen van de oproepingsbrief van Pidpa van 20.12.2024 voor deelname aan de buitengewone algemene vergadering van 28 maart 2025 met het voorstel tot verlenging van de vereniging en het voorstel van statutenwijziging, met als bijlage het verlengingsdossier samen met het advies van de Vlaamse regering.
In deze oproepingsbrief wordt volgende agenda van de algemene vergadering vermeld:

    1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden.
    2. Verlenging Pidpa.
    3. Statutenwijziging - goedkeuring.
    4. Benoemingen nieuwe bestuurders
    5. Bepaling rangorde voorgedragen bestuurders met raadgevende stem
    6. Varia

Juridische grond
Overwegende artikel 423, vierde lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de deelnemers die niet willen verlengen, daartoe niet verplicht kunnen worden en houden op deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Deze deelnemers leven de door hen aangegane, contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd.
Overwegende artikel 424 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat als de duur van de opdrachthoudende vereniging verstrijkt in de loop van het jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, over de verlenging kan pas beslist word in het daaropvolgende jaar.
Overwegende artikel 426 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de statuten van de vereniging ten minste de duur en de wijze van verlenging vermeldt.
Overwegende artikel 427, eerste lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de wijzigingen in de statuten worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeente, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Overwegende artikel 427, vierde lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden.
Overwegende dat de huidige statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voorzien in artikel 22, § 1, vijfde lid, dat wanneer beraadslaagd moet worden over wijzigingen aan de statuten, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp uiterlijk negentig kalenderdagen voor de Algemene Vergadering, die de statutenwijziging moet beoordelen, wordt voorgelegd. De beslissingen van de bevoegde organen van de deelnemers bepalen het mandaat van hun respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering en worden bij het proces-verbaal van de bedoelde Algemene Vergadering gevoegd. Deelnemers die binnen de gestelde termijn geen beslissing nemen en voorleggen, worden geacht zich te onthouden.
Overwegende het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 .
Overwegende artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Argumentatie
De Raad van Bestuur van Pidpa heeft de ontwerpstatuten, vergezeld van een artikelsgewijze commentaar waarin enkele vernieuwingen worden geïntroduceerd, bezorgd aan de deelnemende gemeenten en Water-link. PIDPA stelt voor de bestaansduur met achttien jaar te verlengen, wat overeenkomt met de maximale verlengingsduur. De Raad van Bestuur geeft echter geen enkele toelichting over de specifieke keuze voor een verlenging direct met de maximale duur.
De N-VA-fractie stelt vast dat de sector inzake drinkwatervoorziening en beheer van rioleringen in volle evolutie is onder meer ingevolge Europese initiatieven en regels evenals dat er vandaag diverse spelers actief zijn waarbij onder meer wordt overwogen om in bepaalde sectoren te consolideren en te reorganiseren. Die evolutie is ook PIDPA niet vreemd aangezien in het verleden reeds werd overwogen te fusioneren met Water-Link en er studies zijn uitgevoerd onder meer door KPMG de afgelopen jaren inzake mogelijke reorganisaties. Dat de sector voor grote uitdagingen staat (digitalisering, investeringen, etc.) is eveneens geweten. In lijn hiervan kan men vaststellen dat er theoretisch effectief verschillende beheersvormen mogelijk zijn voor de verschillende activiteiten en dat er verschillende spelers bestaan die betrokken activiteiten of minstens een deel daarvan kunnen uitvoeren. Een engagement met beheersoverdracht van 18 jaar waarbij de gemeente tijdens deze duur volledig haar eigenbeslissingsbevoegdheid overdraagt inzake watervoorziening en riolering kan absoluut niet lichtzinnig worden genomen. Dit wordt uitdrukkelijk bevestigd in het Decreet over het Lokaal Bestuur waar wordt gesteld dat een beslissing moet zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden. Een beslissing waarbij direct wordt geopteerd voor een maximale duur dient dus in ieder geval zeer overwogen en goed geïnformeerd te gebeuren.
De N-VA-fractie stelt vast dat er in verleden alvast enige terughoudendheid was en dat in 2019 werd besloten tot een verlenging van circa vier jaar. Concreet heeft de algemene vergadering van Pidpa op 18 oktober 2019 beslist de verlenging toe te passen tot 1 januari 2024.
Op basis van artikel 424 van het Decreet over het Lokaal Bestuur lijkt thans bovendien te worden beargumenteerd dat het afgelopen jaar de vereniging van rechtswege verlengd was. Er dient evenwel vastgesteld te worden dat de verlenging niet werd geïmplementeerd in de statuten wat vennootschapsrechtelijke ernstige juridische onzekerheid met zich meebrengt. Daarenboven werd tot verlenging gemandateerd en beslist voor een periode tot 1 januari 2024 en niet tot en met 1 januari 2024 waardoor ook publiekrechtelijk de vraag rijst of wel nuttig gebruik kon worden gemaakt van artikel 424. Daarmee rijst meteen ook de vraag vanaf wanneer de vereniging moet worden verlengd en tot wanneer ze maximaal kan worden verlengd, gesteld dat ze nog kan verlengd worden. De huidige ontwerpen en documenten bieden daarop geen antwoord en laten bijgevolg niet toe daarover in de gemeenteraad een debat te voeren en met kennis van zaken een weloverwogen standpunt in te nemen en de gemeenteafgevaardigde te mandateren.
Terzelfdertijd wordt erkend dat de activiteiten van PIDPA zeer belangrijk zijn en wordt er ook kennis genomen van het verlengingsdossier dat getuigt van een zekere visie op de toekomst maar waarbij evenwel een grondige vergelijking met andere spelers evenals hun activiteiten en een (recente) benchmarking lijkt te ontbreken.
De gemeenteraad werd in ieder geval slechts recent geïnstalleerd en de informatie die door PIDPA werd aangeleverd is al bij al relatief beperkt.
Van een gemeente mag voorzichtigheid en terughoudendheid worden verwacht wanneer beslissingen worden genomen die voor zeer lange tijd een impact gaan hebben op de bevoegdheidsuitoefening van de gemeenten en de financiële situatie van de gemeente in positieve of negatieve zin kunnen beïnvloeden. Dat de gemeente vertegenwoordigd is in de algemene vergadering van de betrokken vereniging en de raad van bestuur doet aan deze vaststellingen geen afbreuk. Een uittreding tijdens de duur ligt immers absoluut niet voor de hand en zal gepaard gaan met schadevergoeding en erg moeilijke waarderingsdiscussies.
De N-VA-fractie meent dan ook dat het niet opportuun is om ‘holder de bolder’ en op basis van slechts beperkte informatie zwaarwichtige beslissingen te nemen die deze en volgende legislaturen binden. Daarentegen lijkt het wel raadzaam dat -mede gelet op de continuïteit van de openbare dienstverlening- wel stappen worden gezet om de werking van de vereniging niet in het gedrang te brengen. In die optiek dringt zich opnieuw zoals in 2019 een verlenging op van enkel jaren. De nieuwe tijdsperiode zal PIDPA en de deelgenoten toelaten om het dossier juridisch, financieel en administratief door te spreken en tot gedragen, weloverwogen toekomstbestendige beslissingen te komen, rekening houdend met evoluties en consolidaties op de markt van de watervoorziening en het rioleringsbeheer.
De N-VA-fractie wenst om bovenstaande redenen derhalve gebruik te maken van de beoordelingsvrijheid ook af te leiden uit artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur. De bijbehorende memorie van toelichting stelt immers expliciet dat "De wijzigingen in de statuten behoeven voor goedkeuring een bijzondere meerderheid in de algemene vergadering, én worden in alle gevallen aan de deelnemende gemeenten voorgelegd met het oog op een raadsbeslissing. (…) Iedere gemeente steeds de kans moet krijgen te oordelen over elke wijziging die in de door haar aangegane samenwerkingsovereenkomst wordt aangebracht".
Rekening houdende met bovenstaande argumenten, het zorgvuldigheidsbeginsel, het continuïteitsbeginsel en het voorzorgsbeginsel is de N-VA-fractie van oordeel dat niet zomaar kan ingestemd worden met de voorliggende statuten en de verlengingsduur van 18 jaar. Wel past het na onderzoek van het dossier en rekening houdend met de noodzakelijke continuïteit, de afgevaardigde te mandateren om een verlenging van wederom 2 jaar voor te stellen en in die zin ook te stemmen.

 De fractie N-VA stelt volgende amendement voor:

  • Amendement 1
    In artikel 1 de woorden “Hecht goedkeuring aan” vervangen door de woorden “Neemt kennis van”. 
  • Amendement 2
    In artikel 2 worden de woorden “en keurt dit goed” geschrapt.
  • Amendement 3
    In artikel 3 worden de getallen “18” en “2043” vervangen door respectievelijk “2” en “2027”.
  • Amendement 3
    In artikel 4 wordt het getal “18” door “2”.
  • Amendement 4
    In artikel 5 wordt tussen de woorden “PIDPA” en “goed” het woord “niet” ingevoegd.
  • Amendement 5
    Artikel 9 wordt vervangen als volgt : Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onververwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Stemmingen over bovenstaande amendementen: 
  • Het eerste amendement wordt met 7 stemmen voor (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 13 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 5 onthoudingen (Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) verworpen.
  • Het tweede amendement wordt met 7 stemmen voor (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 13 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 5 onthoudingen (Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) verworpen.
  • Het derde amendement wordt met 7 stemmen voor (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 13 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 5 onthoudingen (Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) verworpen.
  • Het vierde (derde) amendement wordt met 7 stemmen voor (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 13 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 5 onthoudingen (Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) verworpen.
  • Het vijfde (vierde) amendement wordt met 7 stemmen voor (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 13 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 5 onthoudingen (Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) verworpen.
  • Het zesde (vijfde) amendement wordt met 7 stemmen voor (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 13 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 5 onthoudingen (Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) verworpen.

De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:

Voegt de bijlage 'Raad van bestuur Pidpa 2025-2030 - voorstel' toe als bijlage aan dit agendapunt.

Stemmingen over bovenstaand amendement: 

  • Het amendement voorgesteld door de meerderheidsfracties wordt met 13 stemmen voor (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 7 stemmen tegen (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 5 onthoudingen (Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) aangenomen.
Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs
Tegenstanders: Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs
Onthouders: Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 7 stemmen tegen, 5 onthoudingen
Besluit

Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PIDPA die op 28/03/2025 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:

  1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
  2. Verlenging PIDPA (e-mail)
  3. Statutenwijziging – goedkeuring (e-mail)
  4. Benoeming nieuwe bestuurders
  5. Bepaling rangorde voorgedragen bestuurders met raadgevende stem
  6. Varia - Vragen van deelnemers (geen bijlage)

Artikel 2 - Neemt kennis van het verlengingsdossier van PIDPA houdende de argumenten om de opdrachthoudende vereniging te verlengen voor een termijn van 18 jaar en keurt dit goed.

Artikel 3 - Verzoekt over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar, met ingang van de datum van de algemene vergadering van PIDPA die zal beslissen over de verlenging, en dus tot en met 28/03/2043 indien die algemene vergadering plaatsvindt op 28/03/2025.

Artikel 4 - Gaat akkoord met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar vanaf de datum van de algemene vergadering van PIDPA die zal beslissen over de verlenging, deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor de activiteit watervoorziening en de rioleringsactiviteit HidroRio en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.

Artikel 5 - Keurt de door de raad van bestuur van PIDPA voorgelegde wijzigingen aan de statuten van PIDPA goed.

Artikel 6 - Neemt kennis van het voorstel betreffende de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur. Alle voorgestelde mandatarissen worden voorgedragen als kandidaat lid voor de raad van bestuur.

Artikel 7 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Daan Versonnen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in de zitting van 29/01/2025.

Artikel 8 - Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28/03/2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.

Artikel 9 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.