Terug
Gepubliceerd op 06/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/02/2025 - 20:30

Wijkwerking - Ondersteuningsreglement Buurtfeesten: Goedkeuring

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Op 31/12/2024 is het toelagereglement Wijkfeesten 2019-2024 verlopen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe reglement 'Ondersteuningsreglement Buurtfeesten 2025-2031' goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 18/12/2013: Beslissing van de gemeenteraad houdende de vaststelling van het toelagereglement wijkfeesten.
  • 22/02/2017: Beslissing van de gemeenteraad houdende de vaststelling van de wijziging van het toelagereglement wijkfeesten.
  • 27/02/2019: Beslissing van de gemeenteraad houdende de vaststelling van de wijziging van het toelagereglement wijkfeesten.
  • 22/03/2020: Beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende de goedkeuring van de algemene missie en visie.
Feiten en context

Op 31/12/2024 is het ondersteuningsreglement buurtfeesten verlopen. Om een kader te bieden aan de komende aanvragen tot ondersteuning voor buurtfeesten dient een nieuw reglement te worden goedgekeurd.

I. Organisatie van buurtfeesten in 2023 en 2024:

  • In 2023 zijn er 21 buurtfeesten aangevraagd, waarbij op 2 buurtfeesten meer dan 100 personen aanwezig waren en op 2 buurtfeesten minder dan 20 personen. In totaal werd een toelage van € 4.816,54 gegeven voor de organisatie van deze buurtfeesten.
  • In 2024 zijn er 23 buurtfeesten aangevraagd, waarbij op 3 buurtfeesten meer dan 100 personen aanwezig waren en op 3 buurtfeesten minder dan 20 personen In totaal werd een toelage van € 5.092,75 gegeven voor de organisatie van deze buurtfeesten.

II. Ontwerp ondersteuningsreglement buurtfeesten

Bij het opstellen van een nieuw reglement worden enkele aanpassingen doorgevoerd t.a.v. het vorige reglement:

    1. Het reglement wordt vormelijk aangepast aan de standaardformat. Dit geeft het voordeel dat de doelstelling en de definities beter tot hun recht komen.
    2. De doelstelling van het reglement wordt specifiek omschreven en ligt in lijn van de algemene missie en visie van het lokaal bestuur. Wat is de bestaansreden van dit reglement en wat wil men bereiken?
    3. De definitie buurt wordt gespecifieerd. Door het omschrijven van 'buurt' door duidelijk afgebakende delen van straten kunnen ook buurtfeesten georganiseerd worden waarbij slechts een deel van de straat betrokken is, wat bij lange straten voorkomt. Door de mogelijkheid te bieden aan een verzameling van verschillende aansluitende straten kunnen ook deze initiatieven ondersteuning krijgen. 
    4. Er wordt een onderscheid gemaakt voor wat betreft ondersteuning in functie van het aantal deelnemers bij het buurtfeest waarbij de grens op 20 en 100 aanwezigen ligt. De toelage voor het feest wordt verhoogt: € 200 voor feesten tussen 20 en 100 personen en € 300 voor feesten met meer dan 100 personen.
      Om de lokale handel te ondersteunen wordt de ondersteuning van de eerste € 100 gegeven in Rijmheidebons met een veelvoud van € 5 of € 10. Net als in het vorige reglement wordt het gebruik van Fairtrade producten gestimuleerd. Een simulatie van deze vernieuwde toelages op basis van de aangevraagde buurtfeesten van 2024 geeft als resultaat een totale toelage van € 4.648,85.
    5. Naast de financiële toelage wordt ook andere ondersteuning omschreven, mede de reden waarom toelagereglement is veranderd in ondersteuningsreglement. Zo wordt er de kans geboden aan organisatoren van buurtfeesten om gebruik te maken van het gemeentelijk uitleenmateriaal zonder hiervoor eerst als vereniging een erkenningsstatuut te moeten aanvragen. Een aangevraagd buurtfeest geniet bijgevolg op het vlak van uitleenmateriaal dezelfde rechten als een erkende vereniging.
    6. Als overgangsmaatregel wordt voorzien dat georganiseerde buurtfeesten vanaf het verlopen van het vorige reglement tot op heden kunnen genieten van dezelfde ondersteuning als beschreven in het reglement dat ter goedkeuring voorligt.
    7. Het reglement is geldig tot 31/12/2031, zodat in het eerste jaar van de volgende legislatuur het reglement opnieuw bekeken zal worden op basis van een evaluatie.
Adviezen
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Argumentatie
  • De ondersteuning van buurfeesten ligt volledig in lijn met de opgestelde missie en visie van het lokaal bestuur: er wordt ingezet op het creëren van verbindingen tussen de inwoners.
  • Het nieuwe reglement maakt een onderscheid tussen kleinere buurtfeesten en grotere buurtfeesten. De grens tot 100 personen is geïnspireerd op de definitie van 'evenement', waarbij vanaf 100 personen een evenementenaanvraag via Eaglebe moet aangevraagd worden.
  • Het reglement omvat naast de beschrijving van de financiële toelage ook de beschrijving andere ondersteuning aan organisatoren van buurtfeesten.
Financiële gevolgen

Het nieuwe reglement impliceert geen hogere uitgave.

Visum:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00021 van Financiele dienst van 02 februari 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt het ondersteuningsreglement buurtfeesten 2025-2031 als volgt goed:

'ONDERSTEUNINGSREGLEMENT BUURTFEESTEN 2025-2031 

1. Doelstelling

Het lokaal bestuur van Bonheiden streeft naar het realiseren van een hartelijke gemeente waar het aangenaam samenleven is o.a. door het stimuleren van verbindingen tussen de inwoners.  Dit reglement voorziet in financiële en logistieke ondersteuning bij de organisatie van buurtfeesten ter bevordering van het ontstaan van een hecht sociaal weefsel in straten, buurten en wijken.

2. Voorwerp

Het voorwerp van dit reglement is het bepalen van het kader bij het verkrijgen van de ondersteuning gegeven door het lokaal bestuur bij de organisatie van een buurtfeest.

3. Definities en begrippen

  • Buurtfeest: Feestelijke activiteit georganiseerd door inwoners van een buurt met als doelstelling de onderlinge kennismaking tussen de bewoners van de buurt te bevorderen.
  • Buurt: Voor dit reglement wordt verstaan onder ‘buurt’: 
    • een duidelijk afgebakend gedeelte of een volledige straat
    • een verzameling van een duidelijk afgebakend gedeelte van een één of meerdere aaneensluitende straten
  • Sfeerfoto: Digitale foto met weergave van het buurtfeest op het moment waarop het plaats vindt zodanig dat externen een beeld kunnen vormen van de omvang en de aard van de activiteit.
  • Stavingsbewijzen gemaakte kosten: Een duidelijk leesbaar kasticket/ factuur van de aangekochte items specifiek voor het georganiseerde buurtfeest.
  • Aanwezigen: personen die in de betrokken buurt wonen
  • Premie: een financiële toelage ter ondersteuning van een georganiseerd buurtfeest

4. Doelgroep

Alle inwoners van de gemeente Bonheiden.

5. Voorwaarden / basis

5.1. Voorwaarden om in aanmerking te komen tot ondersteuning

  • De initiatiefnemers moeten in de betrokken buurt wonen.
  • Het buurtfeest moet plaatsvinden op het grondgebied van Bonheiden.
  • Indien het buurtfeest valt onder de bepalingen van een evenement moet de evenementenaanvraag correct zijn verlopen. 
  • De bepalingen van het politiereglement met focus op openbare rust, veiligheid, verkeersveiligheid en hygiëne dienen gerespecteerd te worden.
  • Bij de organisatie van het buurtfeest moet aandacht worden gegeven aan duurzaam materialengebruik en afvalpreventie
    • Er worden aantoonbare inspanningen geleverd om afval te vermijden door gebruik te maken van herbruikbaar servies, bestek en vaatwerk.
    • Het geproduceerde afval dient gesorteerd verzameld te worden met minstens de aparte inzameling van de fracties PMD – papier en karton – plastics – glas.
    • Op het buurtfeest moeten minstens 20 personen aanwezig zijn.
    • Een buurt kan slechts één keer per kalenderjaar ondersteuning krijgen.
    • Buurtfeesten op dezelfde dag en op dezelfde locatie waarvoor reeds ondersteuning is aangevraagd worden beschouwd als één buurtfeest.
    • Om in aanmerking te komen voor gemeentelijke ondersteuning moet het buurtfeest minimum zes weken voor het feest een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen via het platform voor aanvragen evenementen.
    • Deze toelage is niet cumuleerbaar met een andere toelage die het gemeentebestuur van Bonheiden verstrekt voor hetzelfde evenement.
    • Met het indienen van een premie-aanvraag erkent de indiener dat aan alle voorwaarden is voldaan om in aanmerking te komen voor het verkrijgen van een premie.

5.2. Volgende activiteiten komen niet in aanmerking tot het verkrijgen van ondersteuning

  • Privé-feesten
  • Feestactiviteiten met winstoogmerk

5.3. Ondersteuning bij de organisatie van een buurtfeest

5.3.1.  Premie

    • Voor buurtfeesten vanaf 20 personen wordt een premie voorzien van maximum van € 200.
    • Voor buurtfeesten vanaf 100 personen wordt een premie voorzien van maximum € 300.
    • Om de organisatoren van buurtfeesten te sensibiliseren Fairtrade producten te gebruiken kunnen ze bij gebruik aanspraak maken op extra premie van maximaal € 50. 

5.3.2. Logistieke steun

    • Aangevraagde buurtfeesten komen in aanmerking voor gebruik van gemeentelijk uitleenmateriaal volgens beschikbaarheid van het moment van aanvraag.   

5.4. Aanvraagprocedure voor de premie

Organisatoren van aangevraagde buurtfeesten dienen om de voorziene premies te kunnen krijgen ten laatste drie maanden na het buurtfeest en uiterlijk op 15 januari van het volgende kalenderjaar het ‘premie-aanvraagformulier buurtfeest’ indienen via de gemeentelijke website.

De uitbetaling van de premie gebeurt op basis van de aantoonbaar werkelijke kosten. De uitbetaling gebeurt na nazicht van de stavingsstukken voor de eerste € 100 in Rijmheidebons in veelvoud van € 5 of € 10 en het resterende bedrag via overschrijving.

Voor de Fairtrade-premie gebeurt de uitbetaling van de aantoonbare werkelijke kost via overschrijving.

Volgende stavingsstukken moeten voorgelegd worden om de uitbetaling van de premie te kunnen krijgen:

    • een afschrift/ kopie van de uitnodiging voor het buurtfeest
    • een lijst van de deelnemers met vermelding van naam en adres
    • min 3 sfeerfoto’s van het buurtfeest
    • het overzicht van ontvangsten en uitgaven met het saldo
    • een kasticket of een factuur van de aangekochte producten
    • een kasticket of een factuur van de Fairtrade producten met specifieke verwijzing dat het aangekochte product Fairtrade is

Premies zullen nooit het bedrag van de stavingsstukken overschrijden en kunnen bijgevolg nooit méér dan de effectieve kosten dekken.

6. Sancties

Vaststelling van

    • niet respecteren van de voorwaarden,
    • verstrekken van foutieve gegevens,
    • niet tijdig of onvolledigheid bezorgen van de gevraagde gegevens

leiden tot weigering van de toekennen van de voorziene premie en logistieke steun.

7. Bezwaren

Mogelijke bezwaren tegen beslissingen bij uitvoering van dit reglement worden behandeld door het college van burgemeester en schepenen.

8. Ingangsdatum

Het ondersteuningsreglement buurfeesten werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26/02/2025.  Het is van toepassing vanaf bekendmaking tot 31/12/2031 en vervangt het toelagereglement wijkfeesten goedgekeurd op de gemeenteraad van 27/02/2019.

9. Overgangsmaatregelen

Buurtfeesten die plaats vinden na 01/01/2025 zullen behandeld worden conform de bepalingen van dit reglement.'

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.