De voorzitter opent de zitting op 26/02/2025 om 20:26.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/01/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
29/01/2025: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/01/2025 goed.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29/01/2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Wegens een technische fout in de audiovisuele en audio-opname, is er geen zittingsverslag gemaakt.
Enig artikel - Keurt het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29/01/2025 niet goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de benoeming en de eedaflegging van burgemeester Lode van Looy op 29/01/2025.
Naar aanleiding van de lokale verkiezingen op 13/10/2024 legde de heer Lode Van Looy tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad van Bonheiden op 04/12/2024 de eed af als aangewezen-burgemeester.
Op 23/12/2024 heeft de procureur-generaal van het Hof van Beroep te Antwerpen een advies uitgebracht. Daaruit blijkt dat er geen belemmering is voor de benoeming van de heer Lode Van Looy. Op 24/12/2024 heeft de provinciegouverneur van Antwerpen een gunstig advies uitgebracht met betrekking tot de benoeming van de heer Lode Van Looy tot burgemeester van de gemeente Bonheiden.
Op 29/01/2025 legde de heer Lode Van Looy de eed af bij de provinciegouverneur en werd hij benoemd als burgemeester van de gemeente Bonheiden.
Artikel 58 van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
De uitgebrachte adviezen zijn gunstig. De aangewezen-burgemeester voldoet aan de benoemingsvoorwaarden.
Enig artikel - Neemt kennis van de benoeming en de eedaflegging van burgemeester Lode van Looy.
De burgemeester was van donderdag 30/01/2025 tot en met zaterdag 01/02/2025 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
31/01/2025: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van 30/01/2025 tot en met 01/02/2025.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van donderdag 30/01/2025 tot en met zaterdag 01/02/2025 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Voor de periode 2020-2025 wordt er een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar parkeren toegelaten is én waar bovendien een blauwe zone-reglementering van toepassing is.
De controle hierop wordt uitgevoerd door Apcoa Belgium. In september 2024 werd de gemeente in kennis gesteld van de overname van de aandelen van Apcoa Belgium NV door de Indigo Groep, wereldleider in parkeerbeheer. Het is deze laatste die de interne processen wenst bij te sturen, waaronder een andere manier van debiteurenbeheer en dit binnen de wettelijke mogelijkheden. In overleg met de andere BODUKAP-gemeenten en de concessionaris werd tot een gezamenlijk standpunt gekomen inzake de aanrekening van de aanmaningskosten en herinneringsbrieven.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020-2025, dat door de gemeenteraad op 29/05/2024 werd aangepast, alzo aan te passen.
Met ingang van 01/09/2023 trad het boek XIX 'Schulden van de consument' In het Wetboek van economisch recht in werking. De bepalingen van dit boek beogen een hoog beschermingsniveau te bieden aan de consument wanneer hij zich in een situatie van betalingsachterstand bevindt.
Hierin worden een aantal zaken vastgelegd zoals:
Het debiteurenbeheer inzake inbreuken parkeren in blauwe zone wordt in de minnelijke invorderingsfase uitgevoerd door de concessionaris.
In het retributiereglement goedgekeurd door de gemeenteraad per 29/05/2024 is de retributie als volgt bepaald:
verzending van een eerste aanmaning (ingebrekestelling): € 0
verzending van een tweede (aangetekende) aanmaning (schadebeding): € 20,00
Indien de retributie dan nog onbetaald blijft, zal deze ingevorderd worden via dwangbevel conform art. 177 Decreet Lokaal Bestuur. Hiervan vallen de kosten ten laste van de schuldenaar van de retributie.
Op voordracht van de concessienemer en in samenspraak met de andere BODUKAP-gemeenten wordt voorgesteld de kosten voor het versturen van aanmaningen te wijzigen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen enerzijds ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders (vallen niet onder de wetgeving consumentenschulden) en consumenten (vallen niet onder de wetgeving consumentenschulden) als volgt:
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld staande op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
a) T.a.v. ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders :
b) T.a.v. consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden ( Boek XIX – W.E.R. art 4.2 ea )
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten, bedoeld in art 5, lid 2 van de Wet van 02/08/2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties (zie ook : Art XIX.4, 1° WER).
Het is de bedoeling om met deze retributie op het parkeren in blauwe zone en de daaraan verbonden uitzonderingsregeling voor bewoners tegemoet te komen aan de verzuchtingen van verschillende belangengroepen, zoals onder andere de middenstand en de plaatselijke bewoners, en om toch een zekere rotatie in de parkeermogelijkheden te bewerkstelligen.
De ontvangsten die voortkomen uit dit retributiereglement worden in het meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven onder A24.6/0220-00/7020009.
Artikel 1 - Het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020 - 2025 wordt aangepast als volgt:
Artikel 1
Voor de periode vanaf heden tot 2025 wordt er een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar bovendien een blauwe zone-reglementering van toepassing is.
Artikel 2
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1. Voor parkeren in blauwe zone met uitzondering van plaatsen ‘kort parkeren'.
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 01/12/1975.
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de speciale parkeerkaart voor gehandicapten uitgereikt overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij Ministerieel Besluit.
Deze reglementering is niet van toepassing op de bewoners die de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig.
Deze reglementering is evenmin van toepassing op de bestuurders aan wie een vergunning werd afgeleverd voor de inname van het openbaar domein ter gelegenheid van bouwwerken en verbouwingswerken. Deze vrijstelling wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren, door het aanbrengen van een attest ‘Inname Openbaar domein’ afgeleverd door de gemeentediensten. Dit attest vermeldt de naam en het adres van diegene aan wie de vergunning werd uitgereikt alsook de periode waarvoor de vergunning werd uitgereikt.
§2. Voor parkeren in blauwe zone enkel voor plaatsen ‘kort parkeren’ tijdens dagen en uren ter plaatse aangegeven.
Op de plaatsen voor ‘kort parkeren’ kan een bestuurder tijdens de dagen en uren die ter plaatse zijn aangegeven, 30 minuten parkeren zonder gebruik te maken van een parkeerkaart. De controle gaat volledig digitaal met een automatische activatie via een sensor. De beschikbare parkeertijd in minuten wordt in groene cijfers aangegeven op een display ter plaatse. Van zodra een voertuig te lang aanwezig is, wordt de verstreken tijd in rode cijfers aangegeven.
Buiten de opgegeven uren en dagen is de normale regeling van een ‘blauwe zone’ van toepassing.
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de speciale parkeerkaart voor gehandicapten uitgereikt overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij ministerieel besluit.
Deze reglementering is wel van toepassing op de bewoners in het bezit van een door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart.
Deze reglementering is ook van toepassing op de bestuurders aan wie een vergunning werd afgeleverd voor de inname van het openbaar domein ter gelegenheid van bouwwerken en verbouwingswerken.
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig.
De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is door de verkeersborden, en is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente.
Artikel 4
Voor parkeren in blauwe zone met uitzondering van plaatsen ‘kort parkeren’ zal als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig is geplaatst of in geval de gebruiker de pijl niet op het streepje plaatst dat volgt op het tijdstip van aankomst of indien de gebruiker de aanduidingen wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, de gebruiker steeds geacht worden te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het hierboven vermelde forfait, brengt de aangestelde van de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig.
Artikel 5
In geval van niet betaling van de verschuldigde retributie wordt een aanmaningsprocedure opgestart door de aangestelde firma van de concessieovereenkomst.
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld staande op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art 5, lid 2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties (zie ook: Art XIX.4, 1° WER).
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Op 12/07/2024 werd door bouwonderneming Jan Jennes en Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het slopen van de bestaande bebouwing, het ontbossen, het vellen van bomen, het oprichten van drie meergezinswoningen en zes eengezinswoningen, het aanleggen van verhardingen, een bronbemaling, geothermische boringen, een plaatselijke wijziging van de rooilijnen van de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024074535 en gemeentelijk projectnummer 2024/169.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijnen van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek te 2820 Bonheiden en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek te 2820 Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De aanvraag doorloopt de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gestart op 10/10/2024 en eindigde op 08/11/2024.
Er werden acht bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De bezwaren bevatten enkele elementen met betrekking tot de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen (de zaak van de wegen) en deze kunnen als volgt samengevat worden:
Hierover kunnen volgende standpunten worden ingenomen:
De trage weg ligt op een logische plaats en kan niet in het midden van het perceel voorzien worden, aangezien er gebouwen worden opgericht. De 2 m brede trage weg is op een afstand van 10 m van de achtertuin van de bezwaarindiener ingeplant wat een aanvaardbare afstand is. Er kunnen alleen fietsers en voetgangers gebruik van maken. Bovendien wordt een groenscherm langs deze perceelsgrens voorzien en wordt een fietsenberging tussen de trage weg en de achtertuin van bezwaarindiener opgericht, zodat de eventuele hinder die de trage weg met zich zou meebrengen tot een minimum wordt beperkt.
De aanvraag komt voldoende tegemoet aan de ingediende bezwaren over de zaak van de wegen, waardoor besloten kan worden deze te verwerpen.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek.
Artikel 2 - Beslist de bezwaren over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeentewegen Van Uytvenlaan en Halmenhoek en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek, te verwerpen.
Artikel 3 - Keurt de wijziging en aanleg van de gemeenteweg Van Uytvenlaan, de wijziging van de gemeenteweg Halmenhoek en de vestiging van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op een voetgangers- en fietsweg tussen Van Uytvenlaan en Halmenhoek, zoals aangeduid op het rooilijnplan 'Rooilijnplan d 2024.06.16 - dd. 2024.10.02' horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_202474535 (gemeentelijk dossier met nummer 2024/169), ontvangen op 12/07/2024, ontvankelijk en volledig verklaard op 07/10/2024, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
Artikel 4 - Beslist om de strook grond met een oppervlakte van 26 m² gelegen langs de Van Uytvenlaan en de strook grond met een oppervlakte van 105 m² gelegen in de zate van de Halmenhoek, op het bijgevoegd rooilijnplan in geel aangeduid als respectievelijk lot B en lot F, op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 5 - Legt als voorwaarde op dat, wanneer vergunning zou worden verleend voor voormelde omgevingsvergunningsaanvraag, de strook grond die door de wijziging van de rooilijn langs de Van Uytvenlaan voor de nieuwe rooilijn komt te liggen, door de ontwikkelaar op eigen kosten als voetpad moet aangelegd worden en dit met een breedte van 1,50 m. Het voetpad moet opgebouwd worden uit een 15 cm dikke waterdoorlatende onderfundering op geotextiel, een 20 cm dikke waterdoorlatende fundering, 4 cm dikke split 2/6 en 8 cm dikke waterdoorlatende betonstraatstenen. De boordsteen moet van het type ID4 en 6 cm breed zijn. Ter hoogte van de oprit naar de ondergrondse parking moeten de betonstraatstenen 10 cm dik zijn.
Artikel 6 - Legt als voorwaarde op dat de voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek door de ontwikkelaar op eigen kosten moet aangelegd worden over een breedte van 2 m en dit met een verharding met uitgewassen beton met een dikte van 20 cm op een fundering van gebroken beton met een dikte van 22 cm met eronder geotextiel, zoals voorzien op de bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegde plannen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement fietstaxidiensten vast te stellen.
Dit reglement wordt opgesteld naar aanleiding van de opstart van Klimavelo in de gemeente Bonheiden. Binnen dit project biedt Klimaan vzw een duurzaam alternatief aan voor tijdelijk of permanent minder mobiele bewoner om zich te verplaatsen binnen de gemeente. Dit reglement zorgt voor een afsprakenkader tussen de gemeente en fietstaxidiensten, die binnen de gemeente actief zijn.
14/01/2025: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de plateaufiets in bruikleen te geven aan het project Klimavelo, om de opstart van dit project te faciliteren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Aan de vaststelling van het reglement fietstaxidiensten zijn geen financiële gevolgen aan verbonden.
Artikel 1 - Keurt het reglement fietstaxidienst goed als volgt:
REGLEMENT VOOR FIETSTAXIDIENSTEN
HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 – Toepassingsgebied en reikwijdte
Dit reglement bevat de voorwaarden voor de exploitatie en vergunningen voor de exploitatie van fietstaxidiensten op het grondgebied van de gemeente Bonheiden.
Artikel 2 – Juridisch kader
De exploitatie van fietstaxidiensten moet gebeuren in overeenstemming met de bepalingen van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de Wegcode).
Artikel 3 – Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 4 – Beleidsdoelstellingen
De gemeente Bonheiden heeft met dit reglement de volgende beleidsdoelstellingen:
HOOFSTUK II – DE VERGUNNING
Artikel 5 – Algemeen
Artikel 6 – Plafond op aantal vergunningen
Het college van burgemeester en schepenen kan een plafond instellen op het aantal vergunningen voor fietstaxi’s als het vervoer:
Artikel 7 – Toelatingsvoorwaarden en indieningsvereisten
In onderstaande tabel staan in de linker kolom de voorwaarden opgenomen waaraan een exploitant moet voldoen om een vergunning te krijgen om een fietstaxi te exploiteren. In de rechter kolom staat hoe de exploitant deze voorwaarden kan aantonen, met andere woorden welke stukken het aanvraagdossier moet bevatten.
Toelatingsvoorwaarden |
Indieningsvoorwaarden |
a. Identiteitsgegevens van de aanvrager
b. moraliteitsvoorwaarde: de aanvrager van de vergunning, mag niet veroordeeld zijn:
c. beroepsbekwaamheid kunnen aantonen;
d. een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid voor materiële en lichamelijke schade aan derden voor 1.250.000 euro vermengd;
e. bij aanvraag van meervoudige vergunning: transparante relatie met de andere bestuurders kunnen aantonen;
f. de voertuigen moeten geschikt zijn voor vervoer van passagiers;
g. bij aanvraag van meervoudige vergunning: identiteit en moraliteit van de bestuurders. De bestuurders mogen niet veroordeeld zijn wegens alcoholintoxicatie, dronkenschap, weigering ademtest, adem- of bloedanalyse of het onder invloed zijn van verdovende middelen tijdens het jaar voorafgaand aan de aanvraag;
|
a. natuurlijk persoon: rijksregisternummer van de aanvrager; rechtspersoon: rijksregisternummers van personen die gemachtigd zijn om de rechtspersoon te verbinden (zaakvoerder en ev. nog 1 medevennoot);
b. uittreksel uit het strafregister dat hoogstens drie maanden oud is (model 596.1) van de aanvrager als natuurlijk persoon, of in geval van de aanvrager als rechtspersoon, van personen die gemachtigd zijn om de rechtspersoon te verbinden (zaakvoerder en ev. nog 1 medevennoot);
c. ondernemingsnummer
d. referte, voorwerp en looptijd van verzekeringspolis;
e. arbeidsovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst (indien geen arbeidsrelatie)
f. omschrijving van het te gebruiken voertuig: • type; • soort en vermogen hulpmotor; • afmetingen (breedte, lengte, hoogte); voldoende gedetailleerde foto’s van de voorzijde, achterzijde en beide zijkanten en een bewijs van CE-certificering.
g. rijksregisternummer van de bestuurders uittreksel uit het strafregister dat hoogstens drie maanden oud is (model 596.1) van de bestuurders |
De kandidaat-exploitant dient zijn aanvraag voor een vergunning, de hernieuwing van een vergunning of wijziging ervan digitaal in via het e-loket de gemeente Bonheiden.
Na indiening van de aanvraag krijgt de kandidaat-exploitant een melding van ontvangst. Is het dossier niet volledig, dan wordt extra informatie opgevraagd bij de aanvrager.
Artikel 8 – Afgifte vergunning
Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing over de aanvraag binnen de drie maanden. De termijn van drie maanden begint te lopen vanaf de dag dat het dossier volledig is verklaard door de dienst omgeving. Als het college binnen die termijn geen beslissing heeft genomen, dan is de aanvraag automatisch stilzwijgend geweigerd. Op de afgeleverde vergunningen mogen geen wijzigingen worden aangebracht.
Artikel 9 – Weigering vergunning
Het college kan met gemotiveerd besluit de toekenning van een vergunning weigeren:
Artikel 10 – Schorsing en opheffing vergunning
Indien vastgesteld wordt dat de exploitant niet meer voldoet aan de toelatingsvoorwaarden uit dit reglement of de reglementaire bepalingen niet naleeft, kan het college de vergunning schorsen tot de exploitant opnieuw aan de voormelde voorwaarden voldoet. De exploitant wordt van deze schorsing op de hoogte gebracht via een aangetekende brief. Tot uiterlijk veertien kalenderdagen na verzending van dit bericht kan hij zijn schriftelijk of mondeling verweer tegen deze maatregel overmaken. Indien de exploitant zich niet binnen de 3 maanden na vaststelling van de feiten in regel stelt, zal het college de vergunning van rechtswege opheffen.
Artikel 11 – Duur en hernieuwing
De duur van de vergunning is drie jaar. Het college kan de vergunning voor dezelfde duur hernieuwen. Het college kan een vergunning ook voor minder dan drie jaar verlenen of hernieuwen via een gemotiveerd besluit. Bij hernieuwing van de vergunning moet de aanvrager aan de voorwaarden voldoen die op dat moment gelden. Voor hernieuwing moet de exploitant uiterlijk drie maanden vóór de vervaldatum van zijn vergunning een volledig aanvraagdossier indienen via het E-Loket van de gemeente Bonheiden. Het college zal de hernieuwing van de vergunning weigeren:
HOOFDSTUK III – VOORWAARDEN EN VOORSCHRIFTEN VERGUNNING
Artikel 12 – Exploitatievoorwaarden
Artikel 13 – Logistieke voorwaarden
Het is niet toegelaten om de fietstaxi’s op de openbare weg te stallen op de momenten dat ze niet in bedrijf zijn, of om fietstaxi’s op de openbare weg te herstellen of te onderhouden.
In geval van panne zijn dringende noodherstellingen op de openbare weg wel toegelaten.
Artikel 14 – Tarieven
Artikel 15 – Herkenbaarheid
Artikel 16 – Administratieve verplichtingen
Exploitanten zijn verplicht om een rittenadministratie te kunnen voorleggen met de volgende gegevens:
Artikel 17 – Reclame
Reclame op fietstaxi’s is enkel toegelaten mits voorafgaandelijke schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen en als:
HOOFDSTUK IV – SLOTBEPALINGEN
Artikel 18 – Controle
Namens het gemeentebestuur kunnen op eender welk moment controles worden uitgevoerd om na te gaan of de vergunning effectief wordt geëxploiteerd naar de vorm waarvoor zij door het college van burgemeester en schepenen werd afgeleverd, of de wetgeving wordt nageleefd en of de exploitant nog beantwoordt aan de toelatingsvoorwaarden.
Artikel 19 – Inwerkingtreding
Dit reglement gaat in op 1 maart 2025.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Door enkele wijzigingen aan het arbeidsreglement, dient dit opnieuw vastgesteld te worden door de gemeenteraad.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen personeel en schoolbestuur. Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het Decreet Rechtspositie en het Decreet Basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het oude arbeidsreglement vervalt, het nieuwe arbeidsreglement gaat in voege, zoals het voorbeeld in bijlage. Een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
De volgende wijzigingen worden aangebracht of toegevoegd aan het arbeidsreglement:
Op 11/02/2025 gingen de onderwijsvakbonden, tijdens het ABC-overleg, eenparig akkoord met en verleende gunstig advies over de nieuwe tekst van het arbeidsreglement, mits toevoeging van de tekst 'tenzij het vakbondsoverleg op een andere locatie plaatsvindt.’ bij Hoofdstuk 2 Arbeidsduur, arbeidstijd, prestatieregeling, vakantieregeling 2.1 Art.14.
Artikel 1 - Heft het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 28/02/2024, op.
Artikel 2 - Stelt het "arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen" vast, zoals gehecht als bijlage aan dit besluit.
Artikel 3 - Vraagt aan de directies om haar onderwijspersoneel hiervan op de hoogte te brengen, tegen ontvangstbevestiging.
Artikel 4 - Maakt dit arbeidsreglement bekend overeenkomstig de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 15 van de Wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen (specifieke bekendmaking).
In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (actie 3.4) wordt jaarlijks een investeringstoelage toegekend aan een sportclub die gemeentelijke infrastructuur beheert.
Sportclubs met eigen infrastructuur in beheer worden geconfronteerd met hoge investeringskosten waardoor middelen verloren gaan om hun aandacht toe te spitsen op hun eigenlijke opdracht. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de tijdelijke aanpassing van het reglement ook te verlengen voor het jaar 2025 opdat sportclubs, actief op gemeentelijke eigendom, zouden kunnen blijven investeren.
In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (actie 3.4) wordt jaarlijks een investeringstoelage toegekend aan een sportclub die gemeentelijke infrastructuur beheert.
Sportclubs met eigen infrastructuur in beheer worden geconfronteerd met hoge investeringskosten waardoor middelen verloren gaan om hun aandacht toe te spitsen op hun eigenlijke opdracht. Het bestaande reglement gaat uit van investeringen die betrekking hebben op veiligheid en energiebeheer. Het betreft een financiële ondersteuning via een investeringsreglement waarbij een evenwaardige tegenprestatie wordt geëist van de sportclub.
Door corona en de daarop aansluitende energiecrisis beschikten de betreffende sportclubs niet meer over de vereiste middelen en werd een aanpassing voor een beperkte duur van 4 jaar gevraagd opdat alsnog investeringen zouden plaatsvinden. Ook in het laatste jaar van de huidige meerjarenplanning is een aanpassing van de bijdrageverdeling (75% gemeente en 25% eigen inbreng sportclub i.p.v. 50/50) gewenst om investeringen op vlak van veiligheid en energiebesparende maatregelen te blijven stimuleren.
Door corona en de daarop volgende energiecrisis beschikten sportclubs met eigen infrastructuur niet meer over voldoende middelen om investeringen te doen. Blijvende investeringen zijn nodig om de veiligheid te blijven garanderen en energie te besparen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de tijdelijke aanpassing van het reglement ook te verlengen voor het jaar 2025 opdat sportclubs, actief op gemeentelijke eigendom, zouden kunnen blijven investeren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Indien de gemeente erkende sportclubs die gemeentelijke infrastructuur beheren verder wil ondersteunen met een investeringstoelage, is het wenselijk dat er ook in 2025 afgeweken wordt van het principe 'een euro voor een euro' naar een verdeling 25% inbreng sportclub en 75% gemeente. Verder blijven de voorwaarden voor het verkrijgen van een investeringstoelage identiek, teneinde de betreffende sportclubs maximaal te ondersteunen.
Zoals het aangepaste subsidiereglement voorziet wordt het bedrag van de toelage vastgesteld op 75% van de gemaakte kosten en uitbetaald door overschrijving op de bankrekening van de erkende sportvereniging.
In het budget 2025 is hiervoor € 10.000 voorzien (actie A.3.4.2.).
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00010 van Financiele dienst van 19 januari 2025
Artikel 1 - Gaat akkoord met de aanpassing van het reglement investeringstoelage sportclubs voor kalenderjaar 2025 als volgt:
Artikel 1
Binnen de perken van de door de Gemeenteraad op het budget goedgekeurde kredieten wordt voor kalenderjaar 2025 afgeweken van het principe 50% betoelaagbaar vanuit de gemeente Bonheiden en 50% investering vanuit de aanvragende club.
Voor het vermelde jaar wordt de verhouding 75% gemeente Bonheiden en 25% sportclub toegepast met ingang van 01/01/2025.
Dit om gemeentelijke sportclubs actief op gemeentelijke eigendom blijvend te stimuleren om te investeren in hun sportinfrastructuur met maatregelen die de veiligheid verhogen en het energieverbruik optimaliseren.
Artikel 2
De sportvereniging moet door de gemeente erkend zijn.
De gemeente Bonheiden is eigenaar van de grond of de sportclub beschikt over een gebruiksrecht van minstens 5 jaar.
Artikel 3
De sportvereniging kan geen subsidies ontvangen voor hetzelfde doel via andere gemeentelijke kanalen en maximum 1 aanvraag per jaar zonder een ander lopend investeringsdossier.
Artikel 4
Uitgesloten zijn werken die voortvloeien uit het gewone onderhoud van de sportinfrastructuur, losse materialen en toestellen, aanplantingen en inrichting. Volgende werken komen wel in aanmerking voor betoelaging : infrastructuurwerken die de veiligheid verhogen en het energieverbruik optimaliseren.
Artikel 5
De subsidies kan men verkrijgen door te voldoen aan de hierna omschreven procedure:
Artikel 6
Het bedrag van de toelage wordt voor 2025 vastgesteld op 75% van de gemaakte kosten en uitbetaald door overschrijving op de bankrekening van de erkende sportvereniging.
Artikel 7
Het goedgekeurde en aangepaste subsidiereglement wordt na goedkeuring toegezonden aan de gemeentelijke sportraad en bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Op 31/12/2024 is het toelagereglement Wijkfeesten 2019-2024 verlopen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe reglement 'Ondersteuningsreglement Buurtfeesten 2025-2031' goed te keuren.
Op 31/12/2024 is het ondersteuningsreglement buurtfeesten verlopen. Om een kader te bieden aan de komende aanvragen tot ondersteuning voor buurtfeesten dient een nieuw reglement te worden goedgekeurd.
I. Organisatie van buurtfeesten in 2023 en 2024:
II. Ontwerp ondersteuningsreglement buurtfeesten
Bij het opstellen van een nieuw reglement worden enkele aanpassingen doorgevoerd t.a.v. het vorige reglement:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Het nieuwe reglement impliceert geen hogere uitgave.
Visum:
Gunstig visum FA 2025/00021 van Financiele dienst van 02 februari 2025
Artikel 1 - Keurt het ondersteuningsreglement buurtfeesten 2025-2031 als volgt goed:
'ONDERSTEUNINGSREGLEMENT BUURTFEESTEN 2025-2031
1. Doelstelling
Het lokaal bestuur van Bonheiden streeft naar het realiseren van een hartelijke gemeente waar het aangenaam samenleven is o.a. door het stimuleren van verbindingen tussen de inwoners. Dit reglement voorziet in financiële en logistieke ondersteuning bij de organisatie van buurtfeesten ter bevordering van het ontstaan van een hecht sociaal weefsel in straten, buurten en wijken.
2. Voorwerp
Het voorwerp van dit reglement is het bepalen van het kader bij het verkrijgen van de ondersteuning gegeven door het lokaal bestuur bij de organisatie van een buurtfeest.
3. Definities en begrippen
4. Doelgroep
Alle inwoners van de gemeente Bonheiden.
5. Voorwaarden / basis
5.1. Voorwaarden om in aanmerking te komen tot ondersteuning
5.2. Volgende activiteiten komen niet in aanmerking tot het verkrijgen van ondersteuning
5.3. Ondersteuning bij de organisatie van een buurtfeest
5.3.1. Premie
5.3.2. Logistieke steun
5.4. Aanvraagprocedure voor de premie
Organisatoren van aangevraagde buurtfeesten dienen om de voorziene premies te kunnen krijgen ten laatste drie maanden na het buurtfeest en uiterlijk op 15 januari van het volgende kalenderjaar het ‘premie-aanvraagformulier buurtfeest’ indienen via de gemeentelijke website.
De uitbetaling van de premie gebeurt op basis van de aantoonbaar werkelijke kosten. De uitbetaling gebeurt na nazicht van de stavingsstukken voor de eerste € 100 in Rijmheidebons in veelvoud van € 5 of € 10 en het resterende bedrag via overschrijving.
Voor de Fairtrade-premie gebeurt de uitbetaling van de aantoonbare werkelijke kost via overschrijving.
Volgende stavingsstukken moeten voorgelegd worden om de uitbetaling van de premie te kunnen krijgen:
Premies zullen nooit het bedrag van de stavingsstukken overschrijden en kunnen bijgevolg nooit méér dan de effectieve kosten dekken.
6. Sancties
Vaststelling van
leiden tot weigering van de toekennen van de voorziene premie en logistieke steun.
7. Bezwaren
Mogelijke bezwaren tegen beslissingen bij uitvoering van dit reglement worden behandeld door het college van burgemeester en schepenen.
8. Ingangsdatum
Het ondersteuningsreglement buurfeesten werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26/02/2025. Het is van toepassing vanaf bekendmaking tot 31/12/2031 en vervangt het toelagereglement wijkfeesten goedgekeurd op de gemeenteraad van 27/02/2019.
9. Overgangsmaatregelen
Buurtfeesten die plaats vinden na 01/01/2025 zullen behandeld worden conform de bepalingen van dit reglement.'
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 werd beslist tot participatieve aanpak.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement voor de participatie van de burgers voor dit project goed te keuren.
17/12/2024: Goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van de projectfiche opmaak meerjarenplanning 2026-2031.
Komend werkjaar is de opmaak van de meerjarenplanning 2026-2031 een beleidsitem dat de basis vormt voor de komende legislatuur.
Bij de opmaak van dit meerjarenplan werd beslist tot een participatieve aanpak opgedeeld in drie doelgroepen:
1. Participatie burgers
In de periode 01/03/2025 tot 30/04/2025 krijgen burgers woonachtig in de gemeente Bonheiden en rechtspersonen met maatschappelijke zetel in de gemeente Bonheiden de kans inhoudelijke suggesties met gemeentelijk of gemeenschappelijk belang in te dienen in fysiek opgestelde brievenbussen in de drie kernen (Bonheiden Centrum, Rijmenam Centrum en Centrum Putsesteenweg) of via digitale weg m.b.v. het reeds bestaande platform 2820Vraagt.
Om de regeling van deze bevraging te kanaliseren, is een ontwerp gemeentelijk reglement opgemaakt dat voorgelegd wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad.
2. Participatie adviesraden
Aan de adviesraden zal via de voorzitters of de administratieve medewerkers die een adviesraad begeleiden, de uitnodiging worden gegeven op hun reeds opgestelde of nog op te stellen memoranda of een andere vorm van suggestieverzameling op te maken en te bezorgen voor 31/05/2025. Met deze timing kan de verzamelde informatie gebundeld worden tegen de zomerperiode en doorgegeven aan de financiële dienst die de coördinatie uitvoert van de effectieve opname in het ontwerp-meerjarenplan dat voorgelegd wordt op de conclaven in september en oktober.
3. Participatie gemeenteraadsleden
De gemeenteraadsleden zullen uitgenodigd worden tot participatie in een algemene gemeenteraadscommissie georganiseerd voor de gemeenteraad van 28/05/2025 en voor een thematische gemeenteraadscommissie in de periode september-oktober 2025.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Gestructureerde aanpak met behulp van een reglement vergroot de transparantie en de professionele aanpak in functie van een vlot verloop van dit project.
Deze aanpak vraagt de aankoop drie in het oog springende brievenbussen inclusief de plaatsing ervan - raming: € 569,55 incl. btw voorzien op ACT 9.6.9 participatieve projecten.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00022 van Financiele dienst van 02 februari 2025
Artikel 1 - Geeft goedkeuring aan het reglement inzake participatie van de burger voor de opmaak van de meerjarenplanning 2026-2031 als volgt:
Reglement Participatie burgers en rechtspersonen bij opmaak meerjarenplanning 2026-2031
1. Doelstelling
Dit reglement regelt de bepalingen en de aanpak van de participatieve aanpak naar burgers toe bij de opmaak van de meerjarenplanning 2026-2031.
2. Voorwerp
Het voorwerp van dit reglement heeft enkel betrekking tot de participatieve aanpak van burgers bij de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031.
De verdere beleidsmatige participatieve aanpak van uitvoering van projecten behoort niet tot dit reglement.
3. Definities en begrippen
Meerjarenplanning 2026-2031: Het beleidsinstrument van het lokaal bestuur waarbij voor de beleidsperiode 2025-3030 conform het Decreet over het lokaal bestuur een meerjarenplanning moet opgesteld worden om de beleidslijnen uit te zetten in combinatie met de financiële implicaties.
Burgers: Natuurlijke personen die wensen een inhoudelijke suggestie te doen.
Rechtspersonen: Personen die optreden in naam van en bedrijf, handelszaak, vereniging of een andere rechtspersonen
Participatie: Het betrekken van externe partners bij de opmaak en uitvoering van beleid. Participatie is een verzameling van de verschillende vormen van de participatieladder en gaat van informeren tot zelfstandige beslissingen.
Ontvankelijkheid van een suggestie: Suggesties die niet voldoen aan één van de gestelde voorwaarden zullen als niet ontvankelijk worden beschouwd.
4. Doelgroep
De doelgroep omvat alle inwoners van de gemeente Bonheiden of rechtspersonen met maatschappelijke zetel in de gemeente Bonheiden.
5. Voorwaarden/ basis
5.1. Indienen suggesties/ ideeën
De ingediende suggesties moeten zijn van gemeenschappelijk of gemeentelijk belang en moeten leiden tot de verbetering ervan.
Suggesties tot individuele belang of suggesties die het gemeenschappelijk of gemeentelijk belang in enige vorm schaden worden beschouwd als niet-ontvankelijk.
5.2. Deelnemers
Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon horende bij de doelgroep die meent een inhoudelijke toevoeging aan het gemeentelijke meerjarenplanning te kunnen geven, wordt uitgenodigd dit kenbaar te maken door een suggesties te doen via de voorziene methode.
5.3. Voorwaarden tot in te dienen
Elke suggestie moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
5.4. Periode
De suggesties kunnen gegeven worden in de periode 01/03/2025 tot 30/04/2025.
5.5. Kanalen
Suggesties kunnen enkel ingediend worden:
5.6. Bekendmaking oproep
De oproep tot de mogelijke tot indienen suggesties op het meerjarenplan 2026-2031 wordt gedaan via volgende kanalen:
5.7. Antwoord op de ingediende suggesties
Elke niet-anonieme suggestiegever zal een antwoord krijgen op het ingediende suggestie.
6. Sancties
Er zijn geen sancties van toepassing in dit reglement. De enige restrictie is dat de suggestie niet als ontvankelijk wordt beschouwd en als dusdanig wordt behandeld.
7. Bezwaren
Bezwaren tegen dit reglement kunnen schriftelijk ingediend worden ter attentie van het college van burgemeester en schepenen.
8. Ingangsdatum
Dit reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26/02/2025 en heeft ingang vanaf bekendmaking en loopt tot 31/12/2025.
9. Overgangsmaatregel
Er zijn geen overgangsmaatregelen bij dit reglement voorzien.'
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De voorzitter stelt voor punt 12. Reglement outdoor LED-schermen: Goedkeuring te verdagen en verplaatsen naar de volgende gemeenteraad.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De fractie N-VA stelt volgend amendement voor:
Verdaging van dit punt.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van 26/03/2025.
Sinds 2014 fungeren vzw Krankhoeve en de vzw Berentrode als een Extern Verzelfstandigd Agentschap (EVA) in privaatrechtelijke vorm.
De EVA-vzw's hebben volgende organen:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld:
Het aantal vertegenwoordigers per fractie in de algemene vergaderingen van de Extern Verzelfstandigd Agentschap Krankhoeve en Berentrode (categorie B: leden die de filosofische en ideologische strekkingen vertegenwoordigen) vast te stellen als volgt waarvan de betrokken schepenen geen deel uit maken van deze vertegenwoordiging:
Het aantal vertegenwoordigers per fractie in het bestuursorgaan van het Extern Verzelfstandigd Agentschap Krankhoeve vast te stellen als volgt:
Het aantal vertegenwoordigers per fractie in de bestuursorganen van het Extern Verzelfstandigd Agentschap Berentrode vast te stellen als volgt:
18/12/2013: Besluit van de gemeenteraad houdende oprichting van het Externe Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm Krankhoeve en Berentrode.
De EVA's zijn diensten met een eigen rechtspersoonlijkheid die door de gemeente zijn opgericht of waaraan de gemeente deelneemt en die belast is met welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang.
De verdeling van de afvaardiging van de politieke fracties in de organen van de EVA vzw's beschreven in de statuten cfr. deel feiten en context. Deze beschreven verdeling is een toepassing van het systeem D'Hont. Volgens dit systeem deelt men in elk kiescollege het totaal aantal stemmen voor elke partij, dat men het stemcijfer noemt, achtereenvolgens door 1, 2, 3, 4, enz. De quotiënten die men zo verkrijgt en die men de kiesquotiënten noemt, worden voor alle partijen samen gerangschikt van groot naar klein tot men zoveel quotiënten heeft als er plaatsen te verdelen zijn. Het laatste quotiënt noemt men de kiesdeler. Elke partij krijgt zoveel zetels als het aantal keer dat haar stemcijfer kan worden gedeeld door de kiesdeler.
Algemene vergadering:
In het geval van de algemene vergaderingen zijn er 11 zetels te verdelen. Er werden 8.087 stemmen uitgebracht. BRUG! behaalde 2.703 stemmen, N-VA 2.323 stemmen, Team2820 1.326 stemmen, Groen 1.156 stemmen en Vlaams Belang 579 stemmen.
Aantal stemmen gedeeld door |
BRUG! |
N-VA |
Team2820 |
Groen |
Vlaams Belang |
1 |
2.703 |
2.323 |
1.326 |
1.156 |
579 |
2 |
1.351,50 |
1.161,50 |
663 |
578 |
289,50 |
3 |
901 |
774,34 |
442 |
385,34 |
193 |
4 |
675,75 |
580,75 |
331,50 |
289 |
144,75 |
De volgorde van de kiesquotiënten is:
De kiesdeler (= het elfde quotiënt dat in aanmerking komt voor een zetel) is 580,75.
|
BRUG! |
N-VA |
Team2820 |
Groen |
Vlaams Belang |
Gedeeld door |
2.703 |
2.323 |
1.326 |
1.156 |
579 |
580,75 |
4,654 |
4,000 |
2,283 |
1,990 |
0,997 |
Afronden op een geheel getal geeft onderstaand resultaat.
|
BRUG! |
N-VA |
Team2820 |
Groen |
Vlaams Belang |
Aantal zetels |
4 |
4 |
2 |
1 |
0 |
Deze verdeling is in strijd met de voorwaarde dat bij de voordracht een vertegenwoordiging van elke fractie in de gemeenteraad wordt gewaarborgd.
Een uitbreiding met een zetel van de niet vertegenwoordigde fractie geeft een verdeling van 12 zetels, hetgeen niet voorzien is.
In dit geval dient een kiesdeler lager (in dit geval de tiende deler) worden genomen. De kiesdeler wordt bijgevolg 663 en geeft volgende resultaat:
Gedeeld door |
BRUG! |
N-VA |
Team2820 |
Groen |
Vlaams Belang |
|
2.703 |
2.323 |
1.326 |
1.156 |
579 |
663 |
4,077 |
3,504 |
2,000 |
1,744 |
0,783 |
Afronden op een geheel getal.
|
BRUG! |
N-VA |
Team2820 |
Groen |
Vlaams Belang |
Aantal zetels |
4 |
3 |
2 |
1 |
1 |
Dit resultaat waarborgt een vertegenwoordiging van elke fractie in de gemeenteraad in de algemene vergadering van de EVA-vzw's waarbij de verdeling is gebaseerd op de verdeling conform de statuten. Het resultaat is dat de 11 beschikbare zetels zijn verdeeld.
Bestuursorgaan
In tegenstelling tot de samenstelling van de algemene vergadering waar de betrokken schepen tot categorie A behoort, behoort bij het bestuursorgaan de betrokken schepen tot de elf leden van het bestuursorgaan - cfr. art23§3 statuten.
Voor de vzw Krankhoeve behoort de schepen bevoegd voor cultuur tot BURG! en maakt de schepen bij het bestuursorgaan van de EVA-vzw Krankhoeve deel uit van de 4 leden van BRUG in het bestuursorgaan.
|
BRUG! |
N-VA |
Team2820 |
Groen |
Vlaams Belang |
Aantal zetels |
3+1 |
3 |
2 |
1 |
1 |
Voor de vzw Berentrode behoort de schepen bevoegd voor sport tot Team2820 en maakt de schepen bij het bestuursorgaan van de EVA-vzw Berentrode deel uit van de 2 leden van Team2820 in het bestuursorgaan.
|
BRUG! |
N-VA |
Team2820 |
Groen |
Vlaams Belang |
Aantal zetels |
4 |
3 |
1+1 |
1 |
1 |
Verder dient bij de samenstelling van het bestuursorgaan te worden bewaakt dat ten hoogste twee derden van de voorgedragen leden van het bestuursorgaan van hetzelfde geslacht is. Dit is te bewaken als alle voorgedragen leden, zowel leden van categorie B als C gekend zijn.
Artikel 1 - Stelt het aantal vertegenwoordigers per fractie in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschappen Krankhoeve en Berentrode (categorie B: leden die de filosofische en ideologische strekkingen vertegenwoordigen) vast als volgt:
Artikel 2 - Stelt het aantal vertegenwoordigers per fractie in het bestuursorgaan van het Extern Verzelfstandigd Agentschappen Krankhoeve vast als volgt:
Artikel 3 - Stelt het aantal vertegenwoordigers per fractie in het bestuursorgaan van het Extern Verzelfstandigd Agentschappen Berentrode vast als volgt:
Artikel 4 - Neemt kennis dat de schepen bevoegd voor cultuur van rechtswege lid is van het bestuursorgaan EVA vzw Krankhoeve
Artikel 5 - Neemt kennis dat de schepen bevoegd voor sport is van rechtswege lid van het bestuursorgaan EVA vzw Berentrode.
Artikel 6 - Bezorgt een afschrift van dit besluit aan het Extern Verzelfstandigd Agentschappen Krankhoeve en Berentrode.
Tijdens de gemeenteraad van 26/08/2020 werden de minimumvoorwaarden voor de concessie ter controle van de naleving van het parkeren in de blauwe zone vastgesteld. In deze beslissing werd de gemeente Sint-Katelijne-Waver aangeduid als leidend ambtenaar voor het voeren van de procedure. Het college van burgemeester en schepenen wees in zitting van 24/11/2020 de concessie toe aan Apcoa Parking Belgium NV.
Op 29/08/2024 kocht de aandelen van Apcoa Belgium NV en haar dochterondernemingen overgekocht door de Indigo Groep. Met deze laatste werden gesprekken gestart over het verdere verloop van de concessie. Hieruit is gebleken dat er enerzijds een aanpassing nodig was van het retributiereglement op het parkeren in blauwe zone en anderzijds gelijktijdig de aanpassingen hieromtrent, zoals ze zijn opgenomen in de concessieovereenkomst.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze aanpassing goed te keuren.
Met ingang van 01/09/2023 trad het boek XIX 'Schulden van de consument' In het Wetboek van economisch recht in werking. De bepalingen van dit boek beogen een hoog beschermingsniveau te bieden aan de consument wanneer hij zich in een situatie van betalingsachterstand bevindt.
Hiertoe werd in de gemeenteraad van 29/05/2024 de nodige aanpassingen gedaan het het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020-2025.
Op voordracht van de concessienemer en in samenspraak met de andere BODUKAP-gemeenten wordt voorgesteld de kosten voor het versturen van aanmaningen te wijzigen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen enerzijds ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders (vallen niet onder de wetgeving consumentenschulden) en consumenten (vallen niet onder de wetgeving consumentenschulden).
Onder artikel 7: Toezicht op de betaling
§ 1. De aanmaak van de retributiebonnen en de controle van de betalingen worden uitgevoerd met behulp van specifiek controlemateriaal dat door de concessionaris wordt aangeschaft.
§ 2. Eenmaal per week wordt de identiteit van de nummerplaten van wagens die een retributiebon kregen en niet op de vastgestelde termijn betaalden, via DIV, opgevraagd. De gegevens mogen door de concessionaris niet met een ander, in het bijzonder een commercieel doel, worden aangewend en mogen bijgevolg niet aan derden worden overgemaakt, tenzij als bewijsmateriaal in het raam van een invorderingsprocedure van de retributie.
Na het bekomen van de identiteit wordt minstens een eerste kosteloze herinneringsbrief gestuurd. Bij het uitblijven van de betaling volgt een 2de aangetekende aanmaning waarbij een nog verder af te spreken forfaitair tarief voor administratiekosten mag worden doorgerekend aan de debiteur. Vervolgens kan de concessiehouder bij niet betaling het dossier aan een gerechtsdeurwaarder overmaken, die verder de procedure afhandelt. De gerechtsdeurwaarderskosten kunnen door de concessionaris aan de debiteur worden doorgerekend tot een maximumbedrag van € 15,00 administratiekosten.
Gezien aangepaste wetgeving hieromtrent wordt de laatste zin aangepast naar: De gerechtsdeurwaarderskosten kunnen door de concessionaris aan de debiteur worden doorgerekend binnen de wettelijk bepaalde grenzen en zoals onderling afgestemd en opgenomen in de respectievelijke retributiereglementen.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Wijzigt artikel 7 van de lopende concessieovereenkomst op volgende wijze:
§ 1. De aanmaak van de retributiebonnen en de controle van de betalingen worden uitgevoerd met behulp van specifiek controlemateriaal dat door de concessionaris wordt aangeschaft.
§ 2. Eenmaal per week wordt de identiteit van de nummerplaten van wagens die een retributiebon kregen en niet op de vastgestelde termijn betaalden, via DIV, opgevraagd. De gegevens mogen door de concessionaris niet met een ander, in het bijzonder een commercieel doel, worden aangewend en mogen bijgevolg niet aan derden worden overgemaakt, tenzij als bewijsmateriaal in het raam van een invorderingsprocedure van de retributie.
* Ten aanzien van consumenten: na het bekomen van de identiteit wordt minstens een eerste kosteloze herinneringsbrief gestuurd. Vervolgens kan de concessiehouder bij niet betaling het dossier aan een gerechtsdeurwaarder of advocaat overmaken, die verder de procedure afhandelt en waarbij de tarieven van de wetgeving consumentenschulden (boek XIX - W.E.R. art. 4.2 ea) worden gevolgd. De gerechtsdeurwaarderskosten kunnen door de concessionaris aan de debiteur worden doorgerekend binnen de wettelijk bepaalde grenzen en zoals onderling afgestemd en opgenomen in de respectievelijk retributiereglementen".
* ten aanzien van ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders: na het bekomen van de identiteit wordt een eerste herinnering gestuurd à 10 euro en bij blijvende niet-betaling een tweede herinnering à 10 euro. De minnelijke aanmaning door de gerechtsdeurwaarder die daarna zal volgen, gebeurt tegen het tarief voor burgerlijke en handelszaken (K.B. 30 november 1976). De gerechtsdeurwaarderskosten kunnen door de concessionaris aan de debiteur worden doorgerekend binnen de wettelijk bepaalde grenzen en zoals onderling afgestemd en opgenomen in de respectievelijk retributiereglementen".
De gemeente is toegetreden tot OFP Prolocus. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd aan te duiden voor de algemene vergadering:
OFP Prolocus is het pensioenfonds voor de aanvullende pensioenopbouw van de contractuele personeelsleden van de lokale besturen in Vlaanderen.
Zowel de gemeente als het OCMW zijn toegetreden en kunnen dus vertegenwoordigers afvaardigen voor de algemene vergadering.
Lode Van Looy 22 stemmen voor, Yves Goovaerts 1 stem voor, Julie De Clerck 1 stem voor, Jef Jacobs 1 stem voor.
Julie De Clerck 22 stemmen voor, Lola Vanderweyen 1 stem voor, Lukas De Backer 1 stem voor, Jef Jacobs 1 stem voor.
Geheime stemming artikel 1: Lode Van Looy 22 stemmen voor, Yves Goovaerts 1 stem voor, Julie De Clerck 1 stem voor, Jef Jacobs 1 stem voor.
Artikel 1 - Duidt voor de huidige legislatuur Lode Van Looy aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Geheime stemming artikel 2: Julie De Clerck 22 stemmen voor, Lola Vanderweyen 1 stem voor, Lukas De Backer 1 stem voor, Jef Jacobs 1 stem voor.
Artikel 2 - Duidt voor de huidige legislatuur Julie De Clerck aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit aan de OFP Prolocus.
De gemeente Bonheiden behoort een regionaal platform ouderenbeleidsparticipatie (RPO). Deze organisatie zorgt voor verbinding tussen de lokale ouderraden in Vlaanderen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 4 vertegenwoordigers voor de algemene vergadering af te vaardigen:
Er zijn in Vlaanderen 23 regionale platformen ouderenbeleidsparticipatie (RPO). De gemeente Bonheiden behoort tot een specifiek RPO (zie overzicht in bijlage). Het RPO zorgt voor verbinding tussen de lokale ouderenraden, de betrokken schepenen en medewerkers van het lokaal bestuur ouderenbeleid en de regionale vertegenwoordigers van ouderenverenigingen. Tijdens de bijeenkomsten wisselen deze partners informatie, ervaringen en goede voorbeelden van lokale ouderenbeleidsparticipatie uit en inspireren ze elkaar. De Vlaamse Ouderenraad faciliteert dit overleg door via regionale medewerkers ouderenbeleidsparticipatie (RMO).
Het RPO heeft volgende doelstellingen:
De regionale platformen komen 4 keer per jaar samen, dit meestal tweemaal in het voorjaar en tweemaal in het najaar. Daarnaast zijn nog andere contactmomenten verbonden aan de RPO’s mogelijk. Zo organiseert de Vlaamse Ouderenraad bijkomende vormingen, trefdagen, labo’s, ... bedoeld voor deelnemers van het RPO, barometerbevraging etc.
Met 24 stemmen voor, 1 stem onthouden.
Met 23 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Geheime stemming artikel 1: Lola Vanderweyen 24 stemmen voor, 1 stem onthouding.
Artikel 1 - Duidt voor de huidige legislatuur Lola Vanderweyen, de schepen bevoegd voor seniorenbeleid, aan als vertegenwoordiger van de algemene vergadering van RPO.
Geheime stemming artikel 2: 23 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 2 - Duidt voor de huidige legislatuur het diensthoofd doelgroepenwerking aan als vertegenwoordiger van de algemene vergadering van RPO.
Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit aan RPO.
Het gemeentebestuur van Bonheiden maakt deel uit van de woonmaatschappij Woonstroom BV. Hiervoor kan er voor zowel de gemeente als het OCMW een afgevaardigde voorgedragen worden voor de raad van bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:
1 vertegenwoordiger voor te dragen voor de raad van bestuur (1 voordracht mogelijk voor OCMW en gemeente samen).
Op de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29/01/2025 werden de volgende personen afgevaardigd voor de algemene vergadering:
De afvaardiging voor de raad van bestuur, ofwel vanuit de gemeenteraad ofwel vanuit de raad voor maatschappelijk welzijn, werd verdaagd naar een volgende zitting. De meerderheidsfracties stellen voor de afgevaardigde voor te dragen vanuit de gemeenteraad.
Daan Versonnen 21 stemmen voor, Jef Jacobs 3 stemmen voor, Lode Van Looy 1 stem voor.
Geheime stemming artikel 1: Daan Versonnen 21 stemmen voor, Jef Jacobs 3 stemmen voor, Lode Van Looy 1 stem voor.
Artikel 1 - Draagt voor de huidige legislatuur Daan Versonnen voor als lid van de raad van bestuur van Woonstroom.
Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan Woonstroom.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 28/02/2025 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 28/02/2025 om 18.00 u. vindt er in Schoutetstraat 2, 2800 Mechelen, zaal Schelde een algemene vergadering plaats. De volgende punten staan op de agenda:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
De gemeenteraad stelt volgend amendement op:
De agendapunten vernoemd in artikel 1 moeten vervangen worden door de agendapunten in feiten en context.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IGEMO, die op 28/02/2025 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van 28/02/2025 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Pascal Vercammen als afgevaardigde en Dirk Keuleers als plaatsvervangend afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 29/01/2025.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 28/03/2025 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 28/03/2025 vindt er om 11.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in de kantoren aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Overeenkomstig het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur (DLB), en meer bepaald artikel 423 hiervan, kan een opdrachthoudende vereniging na afloop van de statutair bepaalde duur opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar. Conform artikel 424 van het DLB kan er indien de termijn verstrijkt in een jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, pas over de verlenging beslist worden in het daaropvolgende jaar en wordt bijgevolg en de duur van PIDPA verlengd tot de eerste algemene vergadering in het jaar volgend op het verkiezingsjaar. Gezien de duurtijd van PIDPA verstrijkt op het tijdstip van de eerste algemene vergadering van 2025, dient onze gemeente uiterlijk tegen de buitengewone algemene vergadering van PIDPA van 28/03/2025 een beslissing te nemen aangaande de verlenging van PIDPA.
Aan de gemeenteraad wordt hieromtrent voorgesteld om:
Op deze algemene vergadering zal tevens een statutenwijziging voorgelegd worden om de statuten van PIDPA in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken. Overeenkomstig de decretale bepalingen moet bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan. Ook dienen er eventuele voordrachten te worden gedaan betreffende de afgevaardigden op de algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Oorspronkelijk opgericht met als doel de ‘droge’ gemeenten in de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare watervoorziening, levert PIDPA sindsdien elke dag zuiver, kwaliteitsvol drinkwater aan al haar klanten, 24/24, aan een betaalbare prijs. Vandaag betekent dit dat er dagelijks zo’n 175 miljoen liter drinkwater geleverd wordt aan de meer dan 1.500.000 gebruikers van de 64 gemeentelijke deelnemers. Meer dan 100 jaar ervaring maakt van PIDPA dé specialist op het gebied van grondwaterwinning, waterkwaliteit en waterdistributie. Sinds 2005 zorgt PIDPA als integraal waterbedrijf voor drinkwater én voor de opvang en afvoer van het regen- en afvalwater van de gemeente. Al 46 gemeentelijke deelnemers kozen voor een rioleringsformule op maat van hun specifieke noden. Deze integrale werking biedt synergievoordelen voor de deelnemers, voor de burgers en voor PIDPA. Met 20 jaar ervaring in regen- en afvalwaterbeheer mag PIDPA als een betrouwbare partner in integraal waterbeheer beschouwd worden.
Met circulair waterbeheer wordt de waterkringloop nu rondgemaakt. Stroomopwaarts zet PIDPA in op biodiversiteit, natuur- en bronbescherming. Centraal wordt gestreefd naar structureel hergebruik van regenwater. Stroomafwaarts staat het hergebruik van afvalwater en voedingsstoffen centraal. Doorheen de hele kringloop is er bijzondere aandacht voor energie-efficiëntie en voor het monitoren van pathogenen of vervuilende stoffen. Zo beschermt PIDPA het universele recht op water en sanitaire voorzieningen.
PIDPA is een financieel gezond bedrijf dat inspeelt op de huidige en toekomstige uitdagingen aan de hand van de onderstaande pijlers:
Wat de statutenwijziging betreft
PIDPA is ertoe gehouden haar statuten aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken.
Gelet op het feit dat dergelijke wijziging noodzakelijk en nuttig is en gelet op het onvoorwaardelijke positieve advies van de Vlaamse Regering, stemt de raad in met de voorgenomen statutenwijziging.
Wat de benoeming van nieuwe bestuurders betreft
Bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden dienen er voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden de nodige voordrachten gedaan te worden voor de vorming van een nieuwe raad van bestuur en de afgevaardigden op de algemene vergadering.
De fractie N-VA stelt volgend amendement voor:
Motivering:
Feiten en context
De gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 423
Na afloop van de statutair bepaalde duur of in geval van enige vorm van herstructurering, zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in een periode van drie jaren voorafgaand aan de statutair bepaalde einddatum, kan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur of, in het geval van enige vorm van herstructurering zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, de algemene vergadering die over de herstructurering beslist, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen. De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze leven de door hen aangegane contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 425, vierde en vijfde lid, zijn op hen van toepassing.
Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Artikel 424 bepaalt:
Als de duur van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging verstrijkt in de loop van het jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, wordt over de verlenging pas beslist in het daaropvolgende jaar, zowel door de betrokken gemeenteraden als door de eerste algemene vergadering in de loop van dat jaar. Zolang wordt de oorspronkelijke duur verlengd.
Er wordt kennis genomen van de oproepingsbrief van Pidpa van 20.12.2024 voor deelname aan de buitengewone algemene vergadering van 28 maart 2025 met het voorstel tot verlenging van de vereniging en het voorstel van statutenwijziging, met als bijlage het verlengingsdossier samen met het advies van de Vlaamse regering.
In deze oproepingsbrief wordt volgende agenda van de algemene vergadering vermeld:
Juridische grond
Overwegende artikel 423, vierde lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de deelnemers die niet willen verlengen, daartoe niet verplicht kunnen worden en houden op deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Deze deelnemers leven de door hen aangegane, contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd.
Overwegende artikel 424 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat als de duur van de opdrachthoudende vereniging verstrijkt in de loop van het jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, over de verlenging kan pas beslist word in het daaropvolgende jaar.
Overwegende artikel 426 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de statuten van de vereniging ten minste de duur en de wijze van verlenging vermeldt.
Overwegende artikel 427, eerste lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de wijzigingen in de statuten worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeente, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Overwegende artikel 427, vierde lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden.
Overwegende dat de huidige statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voorzien in artikel 22, § 1, vijfde lid, dat wanneer beraadslaagd moet worden over wijzigingen aan de statuten, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp uiterlijk negentig kalenderdagen voor de Algemene Vergadering, die de statutenwijziging moet beoordelen, wordt voorgelegd. De beslissingen van de bevoegde organen van de deelnemers bepalen het mandaat van hun respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering en worden bij het proces-verbaal van de bedoelde Algemene Vergadering gevoegd. Deelnemers die binnen de gestelde termijn geen beslissing nemen en voorleggen, worden geacht zich te onthouden.
Overwegende het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 .
Overwegende artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Argumentatie
De Raad van Bestuur van Pidpa heeft de ontwerpstatuten, vergezeld van een artikelsgewijze commentaar waarin enkele vernieuwingen worden geïntroduceerd, bezorgd aan de deelnemende gemeenten en Water-link. PIDPA stelt voor de bestaansduur met achttien jaar te verlengen, wat overeenkomt met de maximale verlengingsduur. De Raad van Bestuur geeft echter geen enkele toelichting over de specifieke keuze voor een verlenging direct met de maximale duur.
De N-VA-fractie stelt vast dat de sector inzake drinkwatervoorziening en beheer van rioleringen in volle evolutie is onder meer ingevolge Europese initiatieven en regels evenals dat er vandaag diverse spelers actief zijn waarbij onder meer wordt overwogen om in bepaalde sectoren te consolideren en te reorganiseren. Die evolutie is ook PIDPA niet vreemd aangezien in het verleden reeds werd overwogen te fusioneren met Water-Link en er studies zijn uitgevoerd onder meer door KPMG de afgelopen jaren inzake mogelijke reorganisaties. Dat de sector voor grote uitdagingen staat (digitalisering, investeringen, etc.) is eveneens geweten. In lijn hiervan kan men vaststellen dat er theoretisch effectief verschillende beheersvormen mogelijk zijn voor de verschillende activiteiten en dat er verschillende spelers bestaan die betrokken activiteiten of minstens een deel daarvan kunnen uitvoeren. Een engagement met beheersoverdracht van 18 jaar waarbij de gemeente tijdens deze duur volledig haar eigenbeslissingsbevoegdheid overdraagt inzake watervoorziening en riolering kan absoluut niet lichtzinnig worden genomen. Dit wordt uitdrukkelijk bevestigd in het Decreet over het Lokaal Bestuur waar wordt gesteld dat een beslissing moet zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden. Een beslissing waarbij direct wordt geopteerd voor een maximale duur dient dus in ieder geval zeer overwogen en goed geïnformeerd te gebeuren.
De N-VA-fractie stelt vast dat er in verleden alvast enige terughoudendheid was en dat in 2019 werd besloten tot een verlenging van circa vier jaar. Concreet heeft de algemene vergadering van Pidpa op 18 oktober 2019 beslist de verlenging toe te passen tot 1 januari 2024.
Op basis van artikel 424 van het Decreet over het Lokaal Bestuur lijkt thans bovendien te worden beargumenteerd dat het afgelopen jaar de vereniging van rechtswege verlengd was. Er dient evenwel vastgesteld te worden dat de verlenging niet werd geïmplementeerd in de statuten wat vennootschapsrechtelijke ernstige juridische onzekerheid met zich meebrengt. Daarenboven werd tot verlenging gemandateerd en beslist voor een periode tot 1 januari 2024 en niet tot en met 1 januari 2024 waardoor ook publiekrechtelijk de vraag rijst of wel nuttig gebruik kon worden gemaakt van artikel 424. Daarmee rijst meteen ook de vraag vanaf wanneer de vereniging moet worden verlengd en tot wanneer ze maximaal kan worden verlengd, gesteld dat ze nog kan verlengd worden. De huidige ontwerpen en documenten bieden daarop geen antwoord en laten bijgevolg niet toe daarover in de gemeenteraad een debat te voeren en met kennis van zaken een weloverwogen standpunt in te nemen en de gemeenteafgevaardigde te mandateren.
Terzelfdertijd wordt erkend dat de activiteiten van PIDPA zeer belangrijk zijn en wordt er ook kennis genomen van het verlengingsdossier dat getuigt van een zekere visie op de toekomst maar waarbij evenwel een grondige vergelijking met andere spelers evenals hun activiteiten en een (recente) benchmarking lijkt te ontbreken.
De gemeenteraad werd in ieder geval slechts recent geïnstalleerd en de informatie die door PIDPA werd aangeleverd is al bij al relatief beperkt.
Van een gemeente mag voorzichtigheid en terughoudendheid worden verwacht wanneer beslissingen worden genomen die voor zeer lange tijd een impact gaan hebben op de bevoegdheidsuitoefening van de gemeenten en de financiële situatie van de gemeente in positieve of negatieve zin kunnen beïnvloeden. Dat de gemeente vertegenwoordigd is in de algemene vergadering van de betrokken vereniging en de raad van bestuur doet aan deze vaststellingen geen afbreuk. Een uittreding tijdens de duur ligt immers absoluut niet voor de hand en zal gepaard gaan met schadevergoeding en erg moeilijke waarderingsdiscussies.
De N-VA-fractie meent dan ook dat het niet opportuun is om ‘holder de bolder’ en op basis van slechts beperkte informatie zwaarwichtige beslissingen te nemen die deze en volgende legislaturen binden. Daarentegen lijkt het wel raadzaam dat -mede gelet op de continuïteit van de openbare dienstverlening- wel stappen worden gezet om de werking van de vereniging niet in het gedrang te brengen. In die optiek dringt zich opnieuw zoals in 2019 een verlenging op van enkel jaren. De nieuwe tijdsperiode zal PIDPA en de deelgenoten toelaten om het dossier juridisch, financieel en administratief door te spreken en tot gedragen, weloverwogen toekomstbestendige beslissingen te komen, rekening houdend met evoluties en consolidaties op de markt van de watervoorziening en het rioleringsbeheer.
De N-VA-fractie wenst om bovenstaande redenen derhalve gebruik te maken van de beoordelingsvrijheid ook af te leiden uit artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur. De bijbehorende memorie van toelichting stelt immers expliciet dat "De wijzigingen in de statuten behoeven voor goedkeuring een bijzondere meerderheid in de algemene vergadering, én worden in alle gevallen aan de deelnemende gemeenten voorgelegd met het oog op een raadsbeslissing. (…) Iedere gemeente steeds de kans moet krijgen te oordelen over elke wijziging die in de door haar aangegane samenwerkingsovereenkomst wordt aangebracht".
Rekening houdende met bovenstaande argumenten, het zorgvuldigheidsbeginsel, het continuïteitsbeginsel en het voorzorgsbeginsel is de N-VA-fractie van oordeel dat niet zomaar kan ingestemd worden met de voorliggende statuten en de verlengingsduur van 18 jaar. Wel past het na onderzoek van het dossier en rekening houdend met de noodzakelijke continuïteit, de afgevaardigde te mandateren om een verlenging van wederom 2 jaar voor te stellen en in die zin ook te stemmen.
De fractie N-VA stelt volgende amendement voor:
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Voegt de bijlage 'Raad van bestuur Pidpa 2025-2030 - voorstel' toe als bijlage aan dit agendapunt.
Stemmingen over bovenstaand amendement:
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PIDPA die op 28/03/2025 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Neemt kennis van het verlengingsdossier van PIDPA houdende de argumenten om de opdrachthoudende vereniging te verlengen voor een termijn van 18 jaar en keurt dit goed.
Artikel 3 - Verzoekt over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar, met ingang van de datum van de algemene vergadering van PIDPA die zal beslissen over de verlenging, en dus tot en met 28/03/2043 indien die algemene vergadering plaatsvindt op 28/03/2025.
Artikel 4 - Gaat akkoord met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar vanaf de datum van de algemene vergadering van PIDPA die zal beslissen over de verlenging, deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor de activiteit watervoorziening en de rioleringsactiviteit HidroRio en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
Artikel 5 - Keurt de door de raad van bestuur van PIDPA voorgelegde wijzigingen aan de statuten van PIDPA goed.
Artikel 6 - Neemt kennis van het voorstel betreffende de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur. Alle voorgestelde mandatarissen worden voorgedragen als kandidaat lid voor de raad van bestuur.
Artikel 7 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Daan Versonnen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in de zitting van 29/01/2025.
Artikel 8 - Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28/03/2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
Artikel 9 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 31/03/2025 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 31/03/2025 vindt er om 17.00 u. een volledig digitale algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van CIPAL dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De meerderheidsfracties stellen volgende amendement voor:
Op 20/02/2025 heeft Cipal een mail gestuurd met de mededeling dat de vergadering verplaatst wordt van 27/03/2025 om 16.00u. naar 31/03/2025 om 17.00u. Er wordt gevraagd om in het agendapunt deze datum aan te passen.
Dit amendement is met eenparigheid van de stemmen goedgekeurd.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL die op 31/03/2025 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 31/03/2025 van de intergemeentelijke vereniging CIPAL het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als afgevaardigde en Lukas De Backer als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad van 29/01/2025.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2025 om 22:27.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Daan Versonnen
voorzitter gemeenteraad