De voorzitter opent de zitting op 27/04/2022 om 20:21.
Tijdens de behandeling van punt 9 (Staten Generaal "de toekomst van onze gemeente") schorst de voorzitter de zitting van 21.06 u. tot 21.22 u.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 30/03/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
30/03/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 30/03/2022 goed.
Op 30/01/2019 nam de gemeenteraad kennis van de afgevaardigden van de politieke fracties in het gemeentelijk Feestcomité.
De fractie Groen heeft in het Feestcomité twee zetels.
Deze fractie duidde Eddy Dirickx en Charlotte Pittevils aan als afgevaardigden in dit Feestcomité.
Fractieleider Barbara Maes meldde dat de fractie Groen zijn afvaardiging in het Feestcomité wenst te wijzigen als volgt: Vervanging van Charlotte Pittevils door Annick Van den Broeck.
Aan de gemeenteraad wordt hiervan kennis gegeven.
Enig artikel - Neemt kennis van de wijziging van de afvaardiging van de fractie Groen in het gemeentelijk Feestcomité als volgt: vervanging van Charlotte Pittevils door Annick Van den Broek.
In zitting van 27/10/2021 keurde de gemeenteraad het dossier "Bouw van een nieuwe sportkeet" met bijhorende raming van € 956.989,82 excl. btw, goed. Als procedure werd er gekozen voor de openbare procedure.
Op 08/12/2021 vond de opening der biedingen plaats waarbij er vijf offertes werden ingediend. De laagste ingediende offerte is afkomstig van Schoofs nv en bedraagt € 1.299.062,68 excl. btw. De ingediende offertes werden nagekeken. Uit het voorlopig offerteverslag blijkt dat de offerte van Schoofs nv voldoet aan de gestelde eisen en dat de nagerekende totaalprijs € 1.305.855,71 excl. btw bedraagt.
Aangezien het totaalbedrag van de laagste regelmatige bieder ruimschoots de vooropgestelde raming en het beschikbaar budget overstijgt, werd er niet overgegaan tot de gunning van de opdracht, werden de offertes als onaanvaardbare offertes beschouwd en werd de lopende procedure stopgezet.
Er wordt voorgesteld de opdracht heraan te besteden met een andere gunningswijze, namelijk de mededingingsprocedure met onderhandeling. Het bestuur is gerechtigd een beroep te doen op deze procedure omdat voldaan is aan de voorwaarden van artikel 38,§1, 2°wet overheidsopdrachten.
Het ontwerp van bestek met refertenummer werd opgesteld door architectenassociatie ARAS bvba. Op 15/03/2022 werd de opdracht geraamd op € 1.081.766,95 excl. btw of in totaal € 1.308.938,01 incl. 21% btw.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de wijze van gunning via de mededingingsprocedure met onderhandeling het bestek en de raming goed te keuren.
In opdracht van de gemeente ontwierp architectenassociatie ARAS bvba een nieuwe sportkeet. De originele prijsraming opgemaakt op 21/04/2021 bedroeg € 747.321,19 excl. btw. Sinds deze raming zijn de materiaalprijzen van staal, isolatie en kunststoffen fel gestegen. Op 05/10/2021 werd er een nieuwe raming opgemaakt. Deze bedraagt € 956.989,82 excl. btw of in totaal € 1.157.957,69 incl. 21% btw. Niettegenstaande de fundamentele verhoging, ging de gemeente met deze verhoogde raming akkoord en werd de openbare procedure gelanceerd.
Het beschikbaar budget op ACT 3.3.9. werd verhoogd naar € 1.246.000 incl. 21% btw.
5 ondernemers hebben een offerte ingediend.
Uit het PV van opening blijkt dat de laagste ingestoken prijs door Schoofs nv € 1.299.062,68 excl. btw of € 1.571.865,84 incl. btw bedraagt en dat dergelijke prijszetting de reeds verhoogde raming ruimschoots overtreft. Hetzelfde geldt voor wat betreft het beschikbare budget.
De ontwerper heeft de offertes nagekeken en een voorlopig offerteverslag opgemaakt. Uit dit verslag blijkt dat de offerte van Schoofs nv voldoet aan de gestelde eisen en dat de totaalprijs na nazicht nog stijgt naar € 1.305.855,71 excl. btw of in totaal € 1.580.085,41 incl. 21% btw bedraagt.
Aangezien het totaalbedrag van de laagste regelmatige bieder ruimschoots het beschikbaar budget overstijgt besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22/02/2022 om niet over te gaan tot de gunning van de opdracht en de huidige, lopende procedure stop te zetten.
De ondernemers werden hiervan onverwijld in kennis gesteld.
Er wordt voorgesteld de procedure her op te starten met een andere gunningswijze, namelijk de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Volgende aanpassingen werden verwerkt in het nieuw dossier:
Overeenkomstig artikel 85 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kan de aanbestedende overheid afzien van de gunning van de opdracht en eventueel de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.
Overeenkomstig art. 38,§1, 2° kan de aanbestedende overheid gebruik maken van een mededingingsprocedure met onderhandeling met betrekking tot werken naar aanleiding van een openbare procedure waarbij enkel onregelmatige of onaanvaardbare offertes werden ingediend.
Overeenkomstig artikel 41 van het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdracht vast.
De kost van de realisatie van de nieuwe sportkeet is voorzien in de meerjarenplanning op ACT 3.3.9.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00035 van Financiele dienst van 14 maart 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor de bouw van een sportkeet, met bijhorende raming € 1.081.766,95 excl. btw of in totaal € 1.308.938,01 incl. 21% btw. Deze voorwaarden worden als bijlage gehecht aan dit besluit.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de mededingingsprocedure met onderhandeling.
In opdracht van Aquafin wordt de collector van de Weynesbaan aangelegd. Er wordt voorgesteld om hiervan gebruik te maken om de verkeerslichten op het kruispunt van de Weynesbaan met de Plasstraat te vernieuwen. Tevens zal er een rode rem voor het verkeer op de Weynesbaan geïnstalleerd worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor deze werken op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 44.850,00 excl. btw of € 54.268,50 incl. 21% btw.
In opdracht van Aquafin wordt de collector van de Weynesbaan aangelegd. Er wordt voorgesteld om hiervan gebruik te maken om de verkeerslichten op het kruispunt van de Weynesbaan met de Plasstraat te vernieuwen. Tevens zal er een rode rem voor het verkeer op de Weynesbaan geïnstalleerd worden.
De kostprijs voor de beveiliging van een oversteekplaats voor fietsers wordt geraamd op € 44.850,00 excl. btw of € 54.268,50 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00057 van Financiele dienst van 11 april 2022
Artikel 1 – Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor “Leveren en plaatsen van verkeerslichten op het kruispunt Weynesbaan - Plasstraat” vast, zoals vermeld in het bestek, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 – Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels doch, indien mogelijk, na raadpleging van verschillende leveranciers.
De Vlaamse overheid wenst lokale besturen te ondersteunen in de handhaving van zwerfvuil. In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM de handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering verder versterken. OVAM zal een 30-tal handhavers aanwerven, die in samenspraak met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen zullen werken als GAS-vaststellers. Het lokaal bestuur stelt de gewestelijke personeelsleden betreffende de gemeentelijke administratieve sancties aan. Dit zijn dus gewestelijke personeelsleden die binnen hun welomschreven bevoegdheden door de gemeenteraad worden aangewezen om op het grondgebied van de gemeente vaststellingen te doen van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering rond zwerfvuil, met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het project handhaving zwerfvuil goed te keuren, en de gewestelijke handhavers zwerfvuil aan te stellen.
De brevetten van PAULO-Politieopleiding, Campus Vesta, PIVO en West-Vlaamse Politieschool zijn door bovenstaande personeelsleden met gunstig gevolg voltooid.
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente voor dit project. Lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op de gewestelijke vaststellers.
Artikel 1 - Gaat akkoord met deelname aan het project van OVAM rond handhaving zwerfvuil.
Artikel 2 - Stelt Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jelle Cambré, Stefan Bonhomme, Jan Lefevre, Sonja Wygers, Mark Deneyer, Bram Jordens en Kilian Van Herbruggen als gewestelijke vaststellers aan voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bonheiden, voor de vaststelling van overtredingen op sluikstort en zwerfvuil (en zakje hondenpoep) uit politiereglement.
Inverde en de gemeente Bonheiden gaan een samenwerking aan met als hoofddoelstelling de biodiversiteit en de klimaatrobuustheid van de gemeente via de particuliere tuinen van haar inwoners te verbeteren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst met Inverde goed te keuren.
Bijna 10% van Vlaanderen bestaat uit particuliere tuinen, koertjes en balkons. Aaneengesloten tuincomplexen slingeren als groene linten door ons landschap. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in de strijd tegen droogte, hittegolven en biodiversiteitsverlies. Geïsoleerde tuinen en tuintjes kunnen fungeren als belangrijke stapstenen voor kwetsbare soorten. Kortom, het natuurpotentieel van onze kleine en grote tuinen is gigantisch. De Tuinrangers kunnen dit potentieel helpen ontsluiten.
Tuinrangers zijn gepassioneerde vrijwilligers, hobbytuiniers met een hart voor de natuur die worden opgeleid en verder ondersteund door Inverde, het opleidingscentrum van het Agentschap Natuur en Bos.
De Tuinrangers geven inwoners advies op maat om hun tuin biodiverser en klimaatrobuuster te maken, volgens een laagdrempelige benadering waarbij de aanleg van ’tuinbiotopen’ gepromoot wordt als de tuinversie van natuurlijke biotopen. Zo krijgt men veel vogels en vlinders op bezoek.
Voor de individuele burger gaat het om een gratis dienst, gefinancierd door het lokaal bestuur, waarbij de Vlaamse Overheid instaat voor alle praktische aspecten en de bijhorende permanente communicatiecampagne rond natuurvriendelijke tuinen.
Deze overeenkomst neemt aanvang bij ondertekening en eindigt uiterlijk twee jaar na het ‘afstuderen’ van de plaatselijke Tuinrangers.
De partijen evalueren de samenwerking in de loop van het tweede jaar en zullen vervolgens, rekening houdend met alle elementen, beslissen over een eventuele verlenging.
Het engagement van Inverde:
Het engagement van de gemeente:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De gemeente engageert zich voor 2 werkingsjaren met 3 vrijwilligers en 200 tuinbezoeken voor een totaalbudget van € 19.500 excl. 21% btw. In de meerjarenplanning is op A7.10.15 voor 2022 en 2023 telkens € 12.000 voorzien.
Het eerste werkingsjaar start op het moment dat het lokale rangerteam klaar is om te worden ingezet, dus na afloop van de rekruterings- en opleidingsfase.
75% van bovenvermeld budget wordt gefactureerd na de succesvolle rekrutering van de nodige vrijwilligers. Eén jaar later factureert Inverde de overige 25%.
Met “succesvolle rekrutering” wordt bedoeld dat er voldoende kandidaten zijn en dat beide partijen tevreden zijn over het profiel van de kandidaat-Tuinrangers. Zolang aan deze voorwaarde niet is voldaan, wordt er niets gefactureerd. Beide partijen zoeken dan samen naar een oplossing.
Als het bovenvermelde aantal tuinadviezen gepresteerd wordt voor het einde van de werkingsperiode, staat het de gemeente vrij om extra budget vrij te maken voor bijkomende tuinbezoeken (€ 40 per tuin, te bestellen in schijven van 100)
Omgekeerd geldt ook: indien het beoogde aantal tuinbezoeken niet gehaald wordt, zal Inverde het saldo terugbetalen of overdragen naar het volgende jaar indien beslist wordt om de samenwerking te verlengen.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2022/0095 van Els Van Bever van 11 april 2022
Enig artikel - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met Inverde inzake deelname aan project Tuinrangers goed, waarvan de tekst luidt als volgt:
Tussen Inverde, opleidings- en examencentrum van Natuurinvest, Eigen vermogen van het Agentschap voor Natuur en Bos, overeenkomstig art. 30 van het Decreet van 19 mei 2006 houdende diverse bepalingen inzake leefmilieu en energie, ondernemingsnummer 0887.269.985, met zetel te 1000 Brussel, Havenlaan 88 bus 75, vertegenwoordigd door de heer Tom EMBO, algemeen directeur, hierna ‘Inverde’ genoemd
en
Het gemeentebestuur van Bonheiden, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, handelend in uitvoering van collegebeslissing van 25/05/2021, alhier rechtsmatig vertegenwoordigd door de heer Lode VAN LOOY, burgemeester en mevrouw Ethel VAN DEN WIJNGAERT, algemeen directeur, Hierna ‘de gemeente’ genoemd
DOEL
Inverde en de gemeente gaan een samenwerking aan met als hoofddoelstelling de biodiversiteit en de klimaatrobuustheid van de gemeente via de particuliere tuinen van haar inwoners te verbeteren.
Het project
Bijna 10% van Vlaanderen bestaat uit particuliere tuinen, koertjes en balkons. Aaneengesloten tuincomplexen slingeren als groene linten door ons landschap. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in de strijd tegen droogte, hittegolven en biodiversiteitsverlies. Geïsoleerde tuinen en tuintjes kunnen fungeren als belangrijke stapstenen voor kwetsbare soorten. Kortom, het natuurpotentieel van onze kleine en grote tuinen is gigantisch.
De Tuinrangers kunnen dit potentieel helpen ontsluiten. Tuinrangers zijn gepassioneerde vrijwilligers. Hobbytuiniers met een hart voor de natuur die worden opgeleid en verder ondersteund door Inverde, het opleidingscentrum van het Agentschap Natuur en Bos. De Tuinrangers geven je advies op maat om je tuin biodiverser en klimaatrobuuster te maken.
Dit alles volgens een laagdrempelige benadering waarbij we de aanleg van ’tuinbiotopen’ promoten als de tuinversie van natuurlijke biotopen. Zo krijg je gegarandeerd nog veel meer vogels en vlinders op bezoek. Voor de individuele burger gaat het om een gratis dienst, gefinancierd door het lokaal bestuur, waarbij de Vlaamse Overheid instaat voor alle praktische aspecten en de bijhorende permanente communicatiecampagne rond natuurvriendelijke tuinen
FINANCIËLE AFSPRAKEN, INCLUSIEF ELEMENTEN IN NATURA en TAAKVERDELING
Kostprijs en financiële afspraken
De gemeente engageert zich voor 2 werkingsjaren met 3 vrijwilligers en 200 tuinbezoeken voor een totaalbudget van € 19.500 excl. 21% btw.
Het eerste werkingsjaar start op het moment dat het lokale rangerteam klaar is om te worden ingezet, dus na afloop van de rekruterings- en opleidingsfase. 75% van bovenvermeld budget wordt gefactureerd na de succesvolle rekrutering van de nodige vrijwilligers.
Eén jaar later factureert Inverde de overige 25%. 2/3 Met “succesvolle rekrutering” wordt bedoeld dat er voldoende kandidaten zijn en dat beide partijen tevreden zijn over het profiel van de kandidaat-Tuinrangers. Zolang aan deze voorwaarde niet is voldaan, wordt er niets gefactureerd. Beide partijen zoeken dan samen naar een oplossing.
Als het bovenvermelde aantal tuinadviezen gepresteerd wordt voor het einde van de werkingsperiode, staat het de gemeente vrij om extra budget vrij te maken voor bijkomende tuinbezoeken (€ 40 per tuin, te bestellen in schijven van 100) Omgekeerd geldt ook: indien het beoogde aantal tuinbezoeken niet gehaald wordt, zal Inverde het saldo terugbetalen of overdragen naar het volgende jaar indien beslist wordt om de samenwerking te verlengen. De gemeente bezorgt bij ondertekening van deze overeenkomst de facturatiewijze, waarbij e-invoicing de voorkeur geniet, en bezorgt alle vereiste richtlijnen en bijhorende documenten (inkooporder / bestelbon / facturatiegegevens /…) om de facturatie en betaling vlot te kunnen verzorgen.
Het engagement van Inverde
Inverde voorziet in een opleiding (9 bijeenkomsten) en bijhorende uitrusting (patch, educatief materiaal) van het in artikel 2.1 vermelde aantal vrijwilligers tot Tuinranger.
Inverde verzekert de deelname van 1 afgevaardigde van de gemeente aan de rangeropleiding (vrijblijvend)
Inverde voorziet al het nodige voor het in artikel 2.1. vermelde aantal tuinadviezen op het grondgebied van de gemeente, met name:
➢ Per bezochte tuin een mapje en 3 tot 10 infofiches (twv € 5), ter ondersteuning van het tuinadvies, die achterblijven bij de tuingebruiker.
➢ Per bezochte tuin een safarikit (twv € 20) vol materiaal voor een jaar lang safari-ervaringen in de eigen tuin.
➢ Per bezochte tuin een forfaitaire onkostenvergoeding voor de vrijwilliger-Tuinranger van € 15 conform de Vlaamse Vrijwilligerswet
Inverde zorgt voor de praktische en inhoudelijke ondersteuning van het rangerteam. In het geval dat een ranger zou uitvallen engageert.
Inverde zich om snel een nieuwe vrijwilliger op te leiden en uit te rusten, zodat het rangerteam weer compleet is.
Inverde rapporteert per kwartaal over het aantal gepresteerde tuinadviezen, de tevredenheid van de tuineigenaars en de veranderingen in de tuinen.
Inverde staat in voor de uitbetaling van de rangervergoedingen en het voorraadbeheer van de safarikits.
Inverde engageert zich tot het voeren van een brede publiekscampagne om te sensibiliseren rond natuurvriendelijke tuinen en inwoners aan te zetten om een tuinadvies aan te vragen.
Het engagement van de gemeente
De gemeente verschaft Inverde input en (enige) ondersteuning bij de zoektocht naar de meest geschikte rangers (lokaal infoblad, hulp bij organisatie van een info-avond, aanspreken contacten en lokale verenigingen…).
De gemeente voorziet een leslokaal dat één avond ter beschikking staat voor de opleiding van de tuinrangers (al zal die vooral in tuinen doorgaan).
De gemeente verschaft de nodige feedback over het project en engageert zich om mee te denken aan de optimalisatie van dit dienstenpakket voor lokale besturen.
DUUR en OVERLEG
Deze overeenkomst neemt aanvang bij ondertekening en eindigt uiterlijk twee jaar na het ‘afstuderen’ van de plaatselijke Tuinrangers.
De partijen evalueren de samenwerking in de loop van het tweede jaar en zullen vervolgens, rekening houdend met alle elementen, beslissen over een eventuele verlenging.
COMMUNICATIE
De Partijen waken erover dat bij communicatie-initiatieven steeds gewezen wordt op de samenwerking van de Partijen, zoals omschreven in artikel 2.
OPZEGGING
Indien één van de partijen meent dat onvoldoende geschikte kandidaten gevonden werden om de opleiding tot tuinranger te starten, kan in onderling overleg beslist worden om de overeenkomst op te zeggen.
Indien één van de partijen meent een andere gegronde redenen te hebben om de beëindiging van de overeenkomst te vorderen, zal zij de andere partij met gemotiveerde en aangetekende brief uitnodigen tot overleg, waarbij de voorwaarden zullen bepaald worden waaronder de overeenkomst een einde zal nemen of verder gezet wordt.
Indien tussen de partijen geen akkoord wordt bereikt, neemt de overeenkomst van rechtswege een einde 6 maanden na datum van de aangetekende brief.
WOONSTKEUZE
Voor alles wat de uitvoering van deze overeenkomst aangaat, doen de Partijen keuze van woonst in hun respectieve zetel. Alle briefwisseling mbt deze overeenkomst wat betreft Inverde wordt gericht aan Inverde, tav Werner Van Craenenbroeck, Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88 bus 75, 1000 BRUSSEL of info@natuurinvest.be.
GESCHILLEN
Alle conflicten en geschillen die uit de toepassing of de interpretatie van deze overeenkomst zouden kunnen voortspruiten, zullen bij voorrang bij consensus beslecht worden.
Bij gebreke daaraan vallen eventuele conflicten en geschillen uitsluitend onder de bevoegdheid van de rechtbanken en hoven van Brussel.
De Partijen verklaren op een open en constructieve manier invulling te geven aan de doelstellingen van deze samenwerkingsovereenkomst.
Voor de gemeente,
Lode Van Looy Ethel Van den Wijngaert
Burgemeester Algemeen Directeur
Voor Inverde
Tom Embo
Algemeen Directeur
Het bestuur voorziet in een tweede pensioenpijler voor contractueel personeel. Tot 31/12/2021 was het bestuur voor deze groepsverzekering aangesloten bij Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben op 23/06/2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01/01/2022 opgezegd. Teneinde de continuïteit in de tweede pensioenpijler te verzekeren dient het bestuur vanaf 01/01/2022 beroep te doen op een nieuwe partner. In dit kader wordt aan de gemeenteraad het akkoord gevraagd aangaande:
Het bestuur voorziet in een tweede pensioenpijler voor contractueel personeel. Tot 31/12/2021 was het bestuur voor deze groepsverzekering aangesloten bij Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben op 23/06/2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01/01/2022 opgezegd. Teneinde de continuïteit in de tweede pensioenpijler te verzekeren dient het bestuur vanaf 01/01/2022 beroep te doen op een nieuwe partner.
Na diverse informatierondes door het VVSG wordt er voorgesteld om vanaf 01/01/2022 toe te treden tot het OFP Prolocus (voormalig OFP Provant), enerzijds wegens jarenlange ervaring met het aanvullende pensioen van provinciale en lokale besturen in de provincie Antwerpen, anderzijds wegens het feit dat er geen overheidsopdracht vereist is om toe te treden tot een pensioenfonds. Bij toetreding tot een pensioenfonds (hier OFP Prolocus) wordt het bestuur immers lid van de algemene vergadering en kan het hiermee impact uitoefenen op het beleid van het pensioenfonds (in house doctrine).
De Wet van 28/04/2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01/01/2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 22/03/2022 om met ingang van 01/01/2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (Gemeentebestuur Bonheiden en OCMW Bonheiden) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het College van Burgemeester en Schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 28/03/2022 besproken werden;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Stelt vanwege onverenigbaarheden niet Lode Van Looy, maar Eddy Michiels aan als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van OFP Procolus. Derhalve wordt in het gehele besluit de naam ‘Lode Van Looy’ vervangen door ‘Eddy Michiels’.
Daarnaast wordt in artikel 10 'voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn' vervangen door 'voorzitter van de gemeenteraad'.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00053 van Financiele dienst van 11 april 2022
Geheime stemming 1 (afgevaardigde): met 20 stemmen Yves Goovaerts, 1 stem Eddy Michiels en 1 stem Rudi Withaegels.
Geheime stemming 2 (plaatsvervangend afgevaardigde): met 21 stemmen Eddy Michiels en 1 stem Yves Goovaerts.
Stemming over het punt: met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.
Artikel 1 - Neemt kennis van en gaat akkoord met
Artikel 2 - Neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3 - Beslist om met ingang van 01/01/2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 4 - Stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 5 - Beslist dat de pensioentoezegging 3% van het pensioengevend loon bedraagt.
Artikel 6 - Beslist dat er geen steprate wordt toegepast.
Artikel 7 - Gaat akkoord met de oprichting van een zogenaamde MIPS-groep, waarin OFP Proculus, het gemeentebestuur Bonheiden en OCMW Bonheiden zetelen.
Artikel 8 - Vaardigt de heer Yves Goovaerts (schepen bevoegdheid personeel) af als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 9 - Vaardigt de heer Eddy Michiels (schepen) af als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 10 - Machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ondertekening van de intentieverklaring en de toelage aan Sterrenkinderen goed te keuren.
03/04/2022: Mail van Sterrenkinderen in verband met de intentieverklaring rond Sterrenkinderen.
De wet van 14/11/1983[1] betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Via het zorgnetwerk Sterrenkinderen wordt er werk gemaakt van een geïntegreerde, laagdrempelige en kwalitatieve dienstverlening voor ouders van Sterrenkinderen. Op die manier wordt ook preventief gewerkt en wordt geprobeerd om de kans op depressie te verkleinen.
Naast de ondertekening van de intentieverklaring wordt ook een financiële input gevraagd. Voor 2022 (periode januari- december) wordt € 1.000 gevraagd.
Hiermee wordt door "Sterrenkinderen" de chattool bekostigd die jaarlijks hernieuwd moet worden. Ze betalen hiermee ook het onderhoud van het online hulpverleningsplatform, de wekelijkse permanentie door een opgeleide hulpverlener en het communicatiemateriaal. Aangezien het over een toelage gaat dient dit voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00056 van Financiele dienst van 11 april 2022
Artikel 1 - Keurt de ondertekening van de intentieverklaring van Sterrenkinderen goed.
Artikel 2 - Kent een toelage van € 1.000 toe voor 2022 toe.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
N-VA bracht het thema bestuurskracht van de gemeente al dikwijls op de agenda. We hebben vorig jaar getracht een constructief en gedegen debat op te starten over de referentieregio’s maar tevergeefs. Op de gemeenteraad van maart 2021 werd de beslissing om aan te sluiten bij referentieregio Rivierenland (Mechelen) door (meerderheid tegen oppositie) de gemeenteraad genomen.
Dat dit wel eens grote gevolgen zou kunnen hebben voor de toekomst van onze gemeente komt nu elke maand meer en meer aan het licht.
Voor N-VA moet Bonheiden-Rijmenam haar uniek profiel als groene residentiele gemeente veilig stellen. Hiervoor is visievorming en samenwerking de sleutel tot succes, maar met wie?
Dat is de vraag die meer en meer leeft bij de bevolking.
N-VA bracht het thema bestuurskracht van de gemeente al dikwijls op de agenda. We hebben vorig jaar getracht een constructief en gedegen debat op te starten over de referentieregio’s maar tevergeefs. Op de gemeenteraad van maart 2021 werd de beslissing om aan te sluiten bij referentieregio Rivierenland (Mechelen) door (meerderheid tegen oppositie) de gemeenteraad genomen.
Dat dit wel eens grote gevolgen zou kunnen hebben voor de toekomst van onze gemeente komt nu elke maand meer en meer aan het licht.
Voor N-VA moet Bonheiden-Rijmenam haar uniek profiel als groene residentiele gemeente veilig stellen. Hiervoor is visievorming en samenwerking de sleutel tot succes, maar met wie?
Dat is de vraag die meer en meer leeft bij de bevolking.
In de krant van 16 april 2022 (De Standaard) werd al een eerste lijn uitgeworpen door minister Bart Somers ( niet toevallig titelvoerend burgemeester van de stad Mechelen)“Districten moeten appetijt voor fusies aanwakkeren”
gevolgd door een uitgebreid artikel in Gazet van Antwerpen van 16 april met de tittel: “Hardnekkige geruchten over fusie tussen Mechelen en Boortmeerbeek steken de kop op”. “Boortmeerbeek zou binnen de fusie een nieuw district vormen.”
Voor de N-VA fractie is de vraag die we ons moeten stellen duidelijk "Ligt onze toekomst in een grootstedelijk gebied of ligt deze eerder in een residentiële buffer tussen Mechelen en Leuven?"
Antwoorden zoeken op deze vraag is de verantwoordelijkheid van éénieder die onze gemeente en haar inwoners in het hart draagt.
Niettegenstaande dat de referentieregio’s de definitieve afbakening zouden moeten zijn voor verdere samenwerkingen laat ook minister Somers deze piste los en gaat Mechelen in gesprek met Boortmeerbeek. Dit is een belangrijk signaal aan alle gemeenten om in functie van een sterkere bestuurskracht zich niet te laten gijzelen binnen de afbakening van de referentieregio Rivierenland.
Wachten is geen optie, we moeten zelf dringend ons eigen verhaal gaan schrijven.
Zelf initiatief nemen en werken aan het versterken van onze bestuurskracht alvorens anderen het voor ons gaan beslissen. De vraag van andere gemeenten tot fusie of ambtelijke samenwerking zal er in de toekomst komen. De vraag op zich is geen probleem, wel wat je er mee doet.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor om de artikelen 1 en 2:
Artikel 1 - Vraagt aan het college van Burgemeester en schepenen de oprichting van een staten generaal die bestaat uit vertegenwoordiging van alle politieke fracties van de gemeenteraad, vertegenwoordigers van het middenveld (verenigingen, experten, burgers) om een duidelijke toekomstvisie uit te schrijven voor onze gemeente.
Artikel 2 - Vraagt aan het college van Burgemeester en schepenen om deze staten generaal te laten begeleiden door een onafhankelijk participatiepartner en hiervoor de nodige middelen vrij te maken.
te vervangen door:
De raad vraagt het bestuur een grootschalig onderzoek te organiseren zowel op het niveau van de bevolking als op politiek niveau als op administratief niveau omtrent de toekomst van onze gemeente, en hiermee te starten in de loop van 2023.
Stemming over het amendement: Met 13 stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen), 9 stemmen tegen (Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils).
Het amendement wordt aangenomen.
Enig artikel - De raad vraagt het bestuur een grootschalig onderzoek te organiseren zowel op het niveau van de bevolking als op politiek niveau als op administratief niveau omtrent de toekomst van onze gemeente, en hiermee te starten in de loop van 2023.
De voorzitter sluit de zitting op 27/04/2022 om 21:50.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad