Het Lokaal MaterialenPlan 2023-2030 (LMP) werd goedgekeurd op 26/05/2023 door de Vlaamse Regering.
Europese regelgeving verplicht Vlaanderen om het bioafval uit het restafval te halen en om de eigen reductiedoelstellingen voor het restafval en recyclagedoelstellingen te behalen. Daarom voert dit LMP de algemene verplichting in voor lokale besturen om een selectieve inzameling van alle bioafval aan te bieden aan de burger.
De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om vanaf heden en tot 31/12/2025 de contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong aan te passen.
In mei 2023 heeft de Vlaamse regering een nieuw Lokaal Materialenplan 2023 – 2030 goedgekeurd. Dit LMP 2023 – 2030 werd bij de Europese Commissie neergelegd als afvalbeheerplan en als preventieprogramma, zoals bepaald in artikels 28 en 29 van de Europese kaderrichtlijn afvalstoffen.
Een belangrijk element in de kaderrichtlijn was de verplichting voor de lidstaten om vanaf 01/01/2024 bioafval aan de bron te scheiden. De verplichting voor burgers en bedrijven werd verankerd in het VLAREMA, maar dit plan vertaalde het naar de praktijk dat betreft de implementatie van de selectieve inzameling van het huishoudelijke bioafval dit dient geregeld te worden door de lokale besturen. Een gemotiveerde aanvraag tot uitstel was mogelijk en IVAREM verkreeg in naam van de gemeenten uitstel tot uiterlijk 01/01/2026. Op die basis werd een actie- en communicatieplan uitgewerkt.
Alle gemeenten keurden een beheersoverdracht goed voor de inzameling en de verwerking van GFT, aan IVAREM. Op basis van deze beheersoverdracht ging IVAREM aan de slag met de implementatie van het GFT-project.
Contantbelastingen daarentegen behoren tot de bevoegdheid van de gemeente en kunnen niet overgedragen worden. Contantbelastingen kunnen op elk moment aangepast worden en goedgekeurd door de gemeenteraad, naargelang de noodzaak, maar het is gebruikelijk om in de loop van het eerste jaar van de nieuwe besturen in overleg te gaan met alle gemeenten over alle contantbelastingen in verband met afvalbeheer en die zoveel mogelijk op elkaar te stemmen. Zo werden in de loop van 2019 de nodige afspraken gemaakt omtrent de afvalbelastingen die in voege traden op 01/01/2020. Eind 2022 was er een overleg voor een gedeeltelijke aanpassing van de contantbelastingen naar aanleiding van de hoge inflatie; toen werden de diftar-tarieven voor huisvuil aangepast en uniform gemaakt in 6 gemeenten. Het diftar-tarief wordt ook automatisch geïndexeerd zodat het niet steeds op de gemeenteraad moet voorgelegd worden maar de evolutie van de inflatie mee volgt.
Normaal gezien zou een overleg over nieuwe afvalbelastingen kunnen gebeuren in de loop van het jaar 2025 om dan in voege te treden vanaf 2026. Maar gezien de start van de inzameling van GFT aan huis moet hiervoor met dringende noodzaak een contantbelasting bepaald worden en gestemd worden door de gemeenteraad.
De meerjarenbegrotingen van de gemeenten werden gebaseerd op het voorstel om het tarief voor GFT te houden op 2/3 van het (Diftar)tarief voor restafval, dit zowel voor de aanbiedingskosten als voor het gewichtstarief. Bovendien wordt voorgesteld om deze contantbelasting automatisch te laten indexeren, zoals voor de contantbelasting van restafval. Indien de inflatie sterke fluctuaties kent zoals in 2022 dan zullen de belastingen evenredig mee stijgen en moeten geen nieuwe belastingen voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De ontvangsten die voortkomen uit dit belastingreglement worden in het meerjarenplan 2020-2025 geboekt op volgende boekhoudsleutels, nl.:
Artikel 1 - Past het reglement contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong 2023-2025, aanpassing aan als volgt:
Artikel 1 - Voor de periode 2023-2025 wordt een contantbelasting geheven op de ingezamelde afvalsoorten van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong.
Voor de toepassing van deze contantbelasting wordt verstaan:
Artikel 2 - De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van volgende afvalsoorten:
Afvalsoort |
Contantbelasting |
A) Huisvuil (rolcontainers) i. containers
ii. verzamelcontainers
iii. piekzak
iv. plaatsingstarieven voor tijdelijke containers
v. vervanging of bijkomende aanmeldkaart naast container
vi. slot
vii. omruiling container
viii. vervanging of herstelling containers (incl chip en interventie) |
€ 0,30 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskost van € 0,94 per 40 liter container € 1,61 per 140 liter container € 2,28 per 240 liter container € 3,08 per 360 liter container € 5,82 per 770 liter container € 8,03 per 1 100 liter container
€ 1,18 per 20 liter vulsluis € 3,53 per 60 liter vulsluis
€ 3,53 per zak (max. 15 kg per zak)
€ 12 per container van 140 liter of 240 liter € 25 per container van 1 100 liter
€ 12 per aanmeldkaart
plaatsen van een slot € 40 Verwijderen van een slot € 15
€ 12 (eerste omruiling gratis)
€ 46 / 40 liter container € 46 / 140liter container € 53 / 240 liter container € 145 / 770 liter container € 235 / 1100 liter container Vervanging van enkel chip € 15 |
B) Grofvuil - per ophaaladres + gewicht |
€ 20 / ophaaladres + € 0,39 /kg |
C)PMD-afval - blauwe PMD zakken - verzamelcontainers |
€ 0,15 / 60 liter zak € 0,05 / 20 liter vulsluis € 0,15 / 60 liter vulsluis |
D) Snoeihout - per volume |
€ 14 / m³ |
E)Papier en karton (rolcontainers) |
€ 40 plaatsen van een slot €15 verwijderen van een slot |
F) Inzameling aan huis van GFT |
€ 0,21 / kg vermeerderd met aan aanbiedingskost van € 1,14 per container van 40 liter of 140 liter € 12 per container of aanmeldkaart na aanvraagperiode. Tijdens de opstartfase wordt de gft-container gratis geleverd. € 46 (incl. chip en interventie) bij de vervanging of herstelling van de container van 40 of 140 liter |
De belasting betreffende het inzamelen en verwerken van huisvuil via rolcontainers, verzamelcontainers en piekzakken wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van 2022. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
Artikel 3 - De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de intergemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van volgende afvalsoorten op het recyclagepark:
Afvalsoort |
Contantbelasting |
A) Grofvuil (per gewicht) Grofvuil (per volume) - zetels en zitbanken - ander grofvuil (per volume) |
€ 0,33 per kilogram met een minimum van 3,30 euro per weging € 11 per zitplaats € 11 per begonnen ¼ m³ |
B) Betalende zone - toegang tot de betalende zone met de wagen via slagboom - toegang tot de betalende zone te voet via draaikruis |
€ 7,50 per begonnen m³ 1 x gratis per bezoek en per gezin |
C) Gratis zone |
|
D) Andere artikelen/diensten - ter beschikking stelling van naaldcontainer - ter beschikking stellen van blauwe zak - ter beschikking stellen van inco zak - ter beschikking stellen van plaat-en kuubzakken voor hechtgebonden asbest - ter beschikking stellen van piekzak - extra toegang bovenop de basis toegekende 28 gratis beurten per jaar - toegangskaart per aansluitpunt - maandkaart per aansluitpunt |
gratis € 1,50 per rol van 10 zakken van 60 liter € 10,70 per rol van 10 zakken van 30 liter € 30 voor de eerste zak en 20 euro per volgende zak
€ 3,53 per zak (max. 15 kg per zak)
€ 5 / bezoek € 10 per toegangskaart € 5 per maandkaart |
Artikel 4 - Contant inning:
§ 1. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven zakken voor inzameling aan huis zijn de in artikel 2 vermelde contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Deze recipiënten zijn uitsluitend te verkrijgen in voorverpakte hoeveelheden van 10 stuks.
§ 2. Diegenen die voor de aanbreng van afvalstoffen gebruik maken van het recyclagepark zijn de in artikel 3 vermelde contantbelasting verschuldigd. Wanneer het weegsysteem op het recyclagepark in storing is, zal de tarief bepaling van het aangeboden grofvuil gebeuren op basis van het aantal zitplaatsen en op basis van het aangeboden volume van het overige grofvuil.
§ 3. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd wordt een bedrag voor de aangeboden kilograms aangerekend van € 0,90 (3 kg) bij 40 liter, € 3,15 (10,5 kg) bij 140 liter, € 5,40 (18kg) bij 240 liter, € 8,10 (27 kg) bij 360 liter, € 17,40 (58kg) bij 770 liter en € 24,75 (82,5kg) bij 1100 liter containers.
§ 4. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie.
§ 5. Diegenen die gebruik maken van inzameling huis-aan-huis op afroep van grofvuil en snoeihout zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat IVAREM de lijst definitief opstelt van de ophaalronde waarin het betrokken ophaalpunt wordt aangedaan. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie.
§ 6. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie. Deze contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 7. De contantbelasting voor het plaatsen van tijdelijke containers wordt aangerekend bij de levering. Indien de containers bij ophaling vuil zijn wordt een contantbelasting aangerekend van € 12 per container van 140 liter of 240 liter en € 25 per container van 1100 liter.
§ 8. De contantbelasting bij vervanging wegens verlies, beschadiging of vernietiging van een aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Deze contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 9. De contantbelasting voor een bijkomende aanmeldkaart die aanvullend kan gebruikt worden naast het gebruik van de container wordt in mindering gebracht van de provisie bij levering van de aanmeldkaart.
§ 10. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van € 20 in mindering gebracht van de provisie.
§ 11. De contantbelasting voor het plaatsen van een slot op de container op verzoek van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de provisie bij het aanbrengen van het slot.
Artikel 5 - Drempelbedrag en betalingsuitnodigingen
§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt € 60 aangerekend dat binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van € 15 is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op € 60. De gebruiker stort dit bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal € 100 per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan € 0. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de € 0 niet bereikt.
Artikel 6 - Terugbetaling
Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatste gekende rekeningnummer.
De containers, aanmeldkaarten en toegangskaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.
Artikel 7 - Toewijzingsregels container
De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker is gekend. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Bij gezinnen zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:
Bij gezinnen en 2de verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de gft-containers van toepassing per aansluitpunt:
Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Ze kunnen enkel een container van 140 liter ontvangen als aanvulling bij de huisvuil inzameling en maximaal 2 gft-containers aanvragen.
Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere containers aanvragen.
Artikel 8 - Toegang tot de recyclageparken
De toegang tot de recyclageparken verloopt via het “Huishoudelijk reglement van de recyclageparken van Ivarem" terug te vinden op de website www.ivarem.be en op de aanplakborden aan de ingang van het recyclagepark.
Artikel 9 - Intergemeentelijke inning
Uitgezonderd artikel 2.A.iv worden de vermelde contantbelastingen geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.
Bij ontstentenis van betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 10 - Bezwaar
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag of de datum van de inning van de contantbelasting. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
In toepassing van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kunnen bezwaarschriften via elektronische weg worden ingediend. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na indiening de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Artikel 11 - Dit reglement heft elk voorgaande ten deze op.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Artikel 3 - Bezorgt ter kennisgeving eveneens een afschrift aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).