Op 08/10/2024 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) de melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad van 19/06/2024, houdende de aanpassingen in het aanvullend verkeersreglement.
Het college van burgemeester en schepenen verzond een antwoord op de klacht. Op 02/12/2024 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen haar beslissing weten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
Op 08/10/2024 kreeg het bestuur via het loket van het ABB de melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad van 19/06/2024, houdende de aanpassingen in het aanvullend verkeersreglement.
In de klacht werden de volgende zaken aangehaald:
De gouverneur van de provincie Antwerpen, mevr. Cathy Berx, schrijft in haar antwoord van 02/12/2024:
Mijn administratie vroeg op 31/10/2024 het dossier, de betrokken besluiten en het standpunt van uw bestuur over de klacht op. U vindt hierbij een kopie van mijn antwoord aan klager. Ik benadruk het belang om er in de toekomst op te letten dat uw beslissingen duidelijk te volgen zijn. Ook al wordt ervoor gekozen om een tijdelijke maatregel te nemen, met een degelijke motivering, dan is het nog steeds niet correct om de gemeenteraadsleden daar niet formeel van te verwittigen. Dat een uitdrukkelijk verdaagd agendapunt verdwijnt zonder enige terugkoppeling, getuigt niet van behoorlijk bestuur. De essentie van ‘verdagen’ is immers het uitstellen van de behandeling naar een ander moment, dat in het voorliggende geval concreet werd vastgelegd op 28 augustus. Bovendien blijkt uit de audio-opname van de gemeenteraad van juni dat er heel wat discussie en onduidelijkheid bestond over het punt. Zeker in dat geval is een heldere communicatie onontbeerlijk; uit de voorliggende klacht blijkt bovendien dat de raadsleden zich wel degelijk vragen stelden bij de stand van zaken in het dossier.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Neemt kennis van het antwoord van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 02/12/2024 op de klacht m.b.t. het besluit van de gemeenteraad van de werking van een lokaal bestuur: verdwijnen van een verdaagd agendapunt (Pelgrimstraat).