Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 29/01/2025 - 20:30

Gemeenteraad - Beslissing gouverneur van Antwerpen houdende de klacht over verdwijnen van een verdaagd agendapunt (Pelgrimstraat): Kennisneming

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Op 08/10/2024 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) de melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad van 19/06/2024, houdende de aanpassingen in het aanvullend verkeersreglement.

Het college van burgemeester en schepenen verzond een antwoord op de klacht. Op 02/12/2024 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen haar beslissing weten.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.

Voorgeschiedenis
  • 19/06/2024: Besluit van de gemeenteraad om het punt 'Aanvullend verkeersreglement Pelgrimstraat: Wijziging' te verdagen.
  • 14/08/2024: Besluit van het college van burgemeester en schepenen in verband met de tijdelijke verkeersmaatregel houdende voorrangsregel kruispunt Oude Kasteellaan en Pelgrimstraat.
  • 30/08/2024: Er werd een klacht ingediend door een bewoner bij het Agentschap Binnenlands Bestuur over het niet opnieuw agenderen van het gemeenteraadsbesluit van 19/06/2024.
  • 08/10/2024: Antwoord van het college van burgemeester en schepenen wordt verzonden naar het ABB.
  • Het ABB vraagt per mail om bijkomende informatie.
  • 12/11/2024: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende bijkomende vraag ABB i.v.m. klacht Pelgrimstraat: Standpuntbepaling.
  • 12/11/2024: Verzending van antwoorden op de bijkomende vragen naar het ABB.
  • 02/12/2024: Ontvangst antwoord van de gouverneur van Antwerpen op de klacht.
Feiten en context

Op 08/10/2024 kreeg het bestuur via het loket van het ABB de melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad van 19/06/2024, houdende de aanpassingen in het aanvullend verkeersreglement.

In de klacht werden de volgende zaken aangehaald:

  • De gemeenteraad beslist het punt: Aanvullend verkeersreglement Pelgrimstraat: Wijziging te verdagen naar de gemeenteraad van 28/08/2024.
  • Het punt is verdwenen van de agenda en wordt niet meer geagendeerd op de gemeenteraad.

De gouverneur van de provincie Antwerpen, mevr. Cathy Berx, schrijft in haar antwoord van 02/12/2024: 

Mijn administratie vroeg op 31/10/2024 het dossier, de betrokken besluiten en het standpunt van uw bestuur over de klacht op. U vindt hierbij een kopie van mijn antwoord aan klager. Ik benadruk het belang om er in de toekomst op te letten dat uw beslissingen duidelijk te volgen zijn. Ook al wordt ervoor gekozen om een tijdelijke maatregel te nemen, met een degelijke motivering, dan is het nog steeds niet correct om de gemeenteraadsleden daar niet formeel van te verwittigen. Dat een uitdrukkelijk verdaagd agendapunt verdwijnt zonder enige terugkoppeling, getuigt niet van behoorlijk bestuur. De essentie van ‘verdagen’ is immers het uitstellen van de behandeling naar een ander moment, dat in het voorliggende geval concreet werd vastgelegd op 28 augustus. Bovendien blijkt uit de audio-opname van de gemeenteraad van juni dat er heel wat discussie en onduidelijkheid bestond over het punt. Zeker in dat geval is een heldere communicatie onontbeerlijk; uit de voorliggende klacht blijkt bovendien dat de raadsleden zich wel degelijk vragen stelden bij de stand van zaken in het dossier.

Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Besluit

Enig artikel - Neemt kennis van het antwoord van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 02/12/2024 op de klacht m.b.t. het besluit van de gemeenteraad van de werking van een lokaal bestuur: verdwijnen van een verdaagd agendapunt (Pelgrimstraat).