De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 21/06/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Karolien Huibers deelde bij mail van 25/07/2023 mee dat zij ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid.
Het ontslag als raadslid is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur blijft Karolien Huibers haar mandaten van gemeenteraadslid vervullen tot de installatie van haar opvolger in die mandaten.
Ilse Van den Bossche werd als vierde opvolger verkozen op de lijst N-VA. Zij komt, na de installatie van de opvolgers Wim Van der Donckt, Karl Theerens en Marcel Claes, aldus in aanmerking om in de plaats van Karolien Huibers te treden, die ontslag neemt als gemeenteraadslid.
Ilse Van den Bossche is niet meer woonachtig in de gemeente Bonheiden en voldoet derhalve niet meer aan alle kiesvoorwaarden. Zij kan haar mandaat niet opnemen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.
Bij e-mail van 25/07/2023 diende raadslid Karolien Huibers schriftelijk haar ontslag in als gemeenteraadslid. De voorzitter van de gemeenteraad nam van dit ontslag kennis op 25/07/2023.
Overeenkomstig de bepalingen van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet wordt een vacature opgevuld door de eerstvolgende opvolger. Voor de fractie N-VA is dit de vierde opvolger; Ilse Van den Bossche. Aangezien zij niet meer woonachtig is in België, gaat het mandaat naar de vijfde opvolger; Hilde (Hilda) De Ruysscher.
Vooraleer tot de installatie van deze opvolger kan worden overgegaan dient de gemeenteraad de geloofsbrieven te onderzoeken.
Ingevolge het ontslag van Karolien Huibers als gemeenteraadslid en de installatie van Hilde De Ruysscher als haar opvolger, dient de rangorde van de gemeenteraadsleden te worden aangepast.
Karolien Huibers die als gemeenteraadslid ontslag nam, was namens de fractie N-VA ook vast lid van de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen werden toegewezen aan de burgemeester en de tweede schepen.
Zij dient in deze gemeenteraadscommissies te worden vervangen. Deze vervanging gebeurt aan de hand van akten van voordracht, die door de fractie N-VA werden ingediend.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een deontologische code dient vast te stellen.
De huidige deontologische code voor mandatarissen ('deontologische code gemeenteraad') dateert van 2013 en is dus aan een update toe.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen aan de deontologische code voor mandatarissen (1 code voor zowel de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn als het bijzonder comité voor de sociale dienst) goed te keuren.
De burgemeester was van woensdag 19/07/2023 tot en met vrijdag 25/08/2023 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
In de gemeenteraad van 27/04/2022 werd volgende beslissing genomen:
Enig artikel - De raad vraagt het bestuur een grootschalig onderzoek te organiseren zowel op het niveau van de bevolking als op politiek niveau als op administratief niveau omtrent de toekomst van onze gemeente, en hiermee te starten in de loop van 2023.
Op 15/06/2023 vond de gemeenteraadscommissie algemeen beleid plaatst. Tijdens deze commissie werd een overzicht gegeven van de acties die het bestuur reeds genomen heeft om de bestuurskracht van de gemeente in de toekomst te vergroten.
Ten gevolge van deze bespreking wordt aan de gemeenteraad gevraagd de beslissing tot organisatie van een grootschalig bevraging bij de bevolking te annuleren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering per 30/06/2023, zoals opgemaakt door de diensthoofden, met hierin een stand van zaken van de uitvoering van de prioritaire acties van het meerjarenplan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2023, zoals opgemaakt door de financieel directeur, met hierin de rapportage over:
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 02/06/2023 zijn rekening van 2022 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 4.049,00. Er werd geen investeringstoelage voorzien.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 42.863,68 en een investeringsoverschot van € 0,00.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2022, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld pro forma gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 01/09/2023-2025 het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van allerhande materialen, aan te passen, waarin volgend tarief wordt aangepast:
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen bij de gemeente informatie over onroerende goederen aanvragen. Tot op heden wordt deze informatie aangeleverd via de dienst omgeving. Vanuit Vlaanderen is het Vastgoedinformatieplatform (VIP) ontwikkeld, een centraal loket waar notarissen en vastgoedmakelaars deze informatie kunnen aanvragen.
De onboarding naar dit Vastgoedinformatieplatform (VIP) gebeurt in verschillende waves. Gemeente Bonheiden zit in wave 6 en zal onboarden tussen 12/09/2023 en 12/10/2023.
Hiertoe dienen een aantal administratieve stappen gezet worden, namelijk:
De gemeente Bonheiden besliste op de gemeenteraad van 25/09/2019 over te gaan tot de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voor het gebied in de omgeving van de Doornlaarstraat. De opmaak van dit RUP kadert in de uitvoering van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Bonheiden.
Het RUP omvat de contour van het BPA 19 Meiboomstraat, aan de oostelijke gemeentegrens van Bonheiden. Het plangebied omvat 2 segmenten. Het ene segment betreft het bedrijventerrein gesitueerd aan de Doornlaarstraat. Deze bedrijvensite werd reeds in 2016 onderzocht in het kader van de subsidieopdracht activeringsteams. Het overige segment betreft het actualiseren en uitzuiveren van het BPA Meiboomstraat naar een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het voorontwerp van het RUP 'Doornlaarstraat' goed op 28/03/2023, waarna het ter advies werd voorgelegd aan de verplichte adviesinstanties. De adviezen en opmerkingen van de schriftelijke adviesronde werden verwerkt tot een ontwerp van het RUP 'Doornlaarstraat' dat nu ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad van Bonheiden wordt voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het ontwerp RUP nr. 17 ‘Doornlaarstraat' voorlopig vast te stellen.
Op 05/03/2015 leverde het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning af voor de bouw van woongelegenheden en de aanleg van de wegenis langs de Poverstraat (nu Kasseiweg).
In de stedenbouwkundige vergunning werd er opgelegd dat de wegenis, na definitieve oplevering, kosteloos aan de gemeente moest worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Bij de realisatie van het KJOC ( Kinder- en Jeugd Ontmoetings Centrum) zijn er tussen de architect en de gemeente meningsverschillen ontstaan, waarbij deze zodanig groot geworden zijn dat er geen vertrouwen meer is tussen beide partijen.
Om de verdere samenwerking stop te zetten, werd een dading opgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld hiermee akkoord te gaan.
Als vooruitstrevend bestuur en in het kader van administratieve vereenvoudiging wordt ernaar gestreefd, indien het Decreet over het lokaal bestuur dit mogelijk maakt, om bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de werking zelf te leggen, en om delegaties waar die al van toepassing waren op basis van het Gemeentedecreet, te continueren.
Vermits het bestuur voor een aantal belangrijke uitdagingen staat en er graag snel, efficiënt en flexibel ingespeeld wenst te worden op organisatorische noden, is het opportuun om de bevoegdheden tot het vaststellen van reglementen inzake personeelsaangelegenheden (rechtspositieregeling en arbeidsreglement) en het bepalen van het organogram, die nu bij de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn berusten, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Hiervoor wordt aan de gemeenteraad akkoord gevraagd.
Op 25/09/2023 vindt een bijzondere algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode op vraag van de gemeente Bonheiden.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agendapunten goed te keuren.
Dit punt werd geagendeerd door Guido Vaganée, fractieleider N-VA:
Ook het woonwerk verkeer in onze gemeente kan duurzamer. We maken nog te veel gebruik van de auto om ons naar het werk te verplaatsen en dit zonder een of meerdere collega's mee te nemen. In de nabije toekomst moet het aandeel van autosolisme in het woon-werkverkeer dalen. Het aandeel van fiets en openbaar vervoer in het woon-werkverkeer moet stijgen.
Om die doelstellingen te bereiken is onder meer het Pendelfonds opgericht. Het Pendelfonds subsidieert projecten die een duurzaam woon-werkverkeer bevorderen. Projecten die tot doel hebben om het aantal autoverplaatsingen op het vlak van woon-werkverkeer te verminderen kunnen in aanmerking komen voor subsidiëring uit het fonds. Bedrijven of andere private instellingen, maar ook lokale of provinciale overheden of andere publieke instellingen (in samenwerking met een private partner) kunnen de subsidie aanvragen.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad