Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de samenwerking met IGEMO voor het project 'Mijn Verbouwbegeleiding'. IGEMO biedt deze dienstverlening aan via STEKR.
Binnen dit project worden er renovatiecoaches aangesteld die inwoners een begeleiding op maat kunnen bieden voor energiebesparende investeringen in de woning. De renovatiecoaches zorgen voor een persoonlijk advies en ontzorgingstraject voor de inwoners en bieden dit onafhankelijk aan. Onder de begeleiding valt:
Om die begeleiding op terrein uit te rollen wordt een aanvraag ingediend in het kader van het programma 'Mijn Verbouwbegeleiding'. Dit verleent subsidies voor begeleidingen op vlak van energiebesparing of hernieuwbare energie. Gebruik makend van de 'Mijn Verbouwpremie' en 'Mijn Verbouwlening' gaat de doelgroep investeren om reële financiële besparingen en energiewinst te boeken. Die investeringen moeten weliswaar aangetoond kunnen worden.
Die begeleiding wordt vorm gegeven door 4 renovatiebegeleiders op terrein.
De renovatiebegeleider geeft ter plaatse, bij de eigenaars thuis, onafhankelijk advies op maat. Samen met de bewoners wordt de volgorde van renovatiewerken besproken en in een concreet stappenplan vastgelegd.
De renovatiebegeleider ondersteunt vervolgens de klant doorheen het stappenplan:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De te voorziene bijdrage door de deelnemende gemeenten bedraagt:
Voor alle inwoners van de gemeente Bonheiden |
Prijs |
|
Basispakket: |
Huisbezoek + adviesrapport |
€ 0 |
Effectief uitgevoerde maatregelen: |
1 maatregel |
€ 250/dossier |
|
2 maatregelen |
+ € 150/dossier |
|
3 maatregelen |
+ € 100/dossier |
|
Vanaf 4 maatregelen geen extra bijdrage vanuit de gemeente |
|
Vlaanderen voorziet volgende resultaatgebonden financiering voor de begeleiding van deze trajecten volgens het doelgroepenbeleid:
Prijs |
||
Doelgroep 1 |
Verhoogde basisfinanciering |
|
Doelgroep 2&3 |
1 maatregelen |
€ 700/dossier |
Doelgroep 4&5 |
2 maatregelen |
€ 700/dossier |
Hypothese: Gemiddeld 1,6 uitgevoerde maatregelen/dossier/burger + het totaal aantal aanvragen blijft gelijk.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00237 van Financiele dienst van 09 oktober 2024
Artikel 1 - Keurt de samenwerking met IGEMO voor het project "Mijn Verbouw Begeleiding" goed, zodat renovatiecoaches ondersteuning op maat kunnen aanbieden aan inwoners.
Artikel 2 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst als volgt goed:
Tussen de ondertekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die de vorm van een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en Leen Seynaeve, clusterdirecteur;
Hierna “IGEMO” genoemd en
Anderzijds
Gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, Burgmeester, en mevrouw Ethel Van den Wijngaert, Algemeen directeur
Hierna “andere partij” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: Voorwerp van de overeenkomst
Met het Renovatiepact stelt de Vlaamse Regering zich tot doel dat alle woningen uiterlijk in 2050 een gelijkwaardig of vergelijkbaar energieprestatieniveau halen als nieuwbouwwoningen met vergunningsaanvraag 2015.
Met de ondertekening van het burgemeestersconvenant onderschrijven de lokale besturen mee die ambitie om het woningpatrimonium in hun gemeente energiezuiniger te maken.
Met het Mijn Verbouwpremie programma biedt IGEMO renovatiecoaches aan die woningeigenaars ondersteunen van A tot Z bij het energetisch renoveren van hun woning.
Artikel 2: Opdrachtomschrijving
Renovatiecoach op terrein
Bewoners die hun woning energetisch wensen te verbeteren kunnen een aanvraag indienen voor een begeleidingstraject.
De renovatiecoach biedt de eigenaars onafhankelijk advies op maat aan. Afhankelijk van de specifieke vragen en noden wordt een begeleidingstraject op maat uitgewerkt.
In een traject kunnen volgend stappen worden opgenomen:
Uitbouwen aannemerscollectief
Vandaag beschikt IGEMO reeds over een aannemerscollectief van lokale aannemers voor het uitvoeren van energetische werken. Die pool staat open voor elke aannemer. Binnen het project worden acties opgezet om nog meer aannemers te betrekken bij het collectief om zo het aantal beschikbare aannemers in het collectief te verhogen.
Projectopvolging
Voor alle dossiers waar de renovatiecoach van Mijn Verbouwlening aan werkt worden de facturen geregistreerd om aan te tonen dat de begeleiding wel degelijk investeringen teweeg brengt.
Om de projectopvolging en -voortgang optimaal te monitoren wordt een drie-maandelijks overlegmoment georganiseerd. Tijdens het overleg worden minimaal volgende zaken overlopen:
Artikel 3: Termijnen
De overeenkomst loopt gedurende een periode van 2 jaar en 2 maanden, namelijk van 01/11/2024 tot en met 31/12/2026.
Artikel 4: De kostprijs voor de opdracht
Voor de begeleiding van deze trajecten voorziet Vlaanderen volgende resultaatsgebonden financiering volgens het doelgroepenbeleid :
|
|
Prijs |
Doelgroep 1 |
|
Verhoogde basisfinanciering |
Doelgroep 2&3 |
1 maatregelen |
€ 700/dossier |
Doelgroep 4&5 |
2 maatregelen |
€ 700/dossier |
De te voorziene bijdrage door de deelnemende gemeenten bedraagt :
Voor alle inwoners van de gemeente Bonheiden |
|
Prijs |
Basispakket : |
Huisbezoek + adviesrapport |
€ 0 |
Effectief uitgevoerde Maatregelen : |
1 maatregel |
€ 250/dossier |
|
2 maatregelen |
+ € 150/dossier |
|
3 maatregelen |
+ € 100/dossier |
|
Vanaf 4 maatregelen geen extra bijdrage vanuit de gemeente |
|
Artikel 5: Facturatie en wijze van betaling
De vergoeding wordt als volgt gefactureerd:
De facturatie gebeurt in 2 delen. Voor periode 1 (01/11/2024 tot en met 31/10/2025) zal de facturatie gebeuren op 01/11/2025.
Voor periode 2 (01/11/2025 tot en met 31/12/2026) zal de facturatie gebeuren op 01/01/2027.
Het totale facturatiebedrag is het geheel van de bijdragen gekoppeld aan de uitgevoerde maatregelen zoals beschreven in artikel 4.
Wanneer de kostprijs voor de gemeente het bedrag van 4000 euro zal overstijgen, wordt er verwacht dat IGEMO de andere partij contacteert voor akkoord, alvorens de dienstverlening verder te zetten.
Facturatie |
Bedrag (excl. btw) |
Periode |
01/11/2025 |
Het geheel van de bijdragen gekoppeld aan de uitgevoerde maatregelen zoals beschreven in artikel 4. |
P1: 01/11/2024 – 31/10/2025 |
01/01/2027 |
Het geheel van de bijdragen gekoppeld aan de uitgevoerde maatregelen zoals beschreven in artikel 4. |
P2: 01/11/2025 – 31/12/2026 |
De gemeente betaalt de factuur binnen een termijn van 50 kalenderdagen na factuurdatum.
Artikel 6: Wijzigingen
Beide partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, dan zal dit dadelijk tussen de beide partijen besproken worden teneinde de bepalingen van deze overeenkomst eventueel schriftelijk aan te passen.
Artikel 7: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen zullen alles in het werk stellen om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het arrondissement Mechelen bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van xx/xx/2024 in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens (andere partij)
Lode Van Looy, Burgemeester
Ethel Van den Wijngaert, Algemeen directeur
Namens IGEMO
Ivan Blauwhoff, voorzitter
Leen Seynaeve, clusterdirecteur