De voorzitter opent de zitting op 23/10/2024 om 20:40.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/09/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
25/09/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/09/2024 goed.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor 2024 de lijst van nominatief toegekende toelage aan te passen met volgende nominatieve toelage:
Onze-Lieve-Vrouwkoor Bonheiden voor de organisatie van het 50ste jubileumfeest: € 1.118,41.
Onze-Lieve-Vrouwkoor Bonheiden bestaat 50 jaar en heeft in haar jubileumjaar verschillende activiteiten (orgel-pianoconcert, concert mis, meezingconcert en Er
Was Eens-concert) georganiseerd. Het overzicht van de inkomsten en kosten voor deze organisatie werd aangeleverd evenwel zonder bewijsstukken (facturen, rekeninguittreksel, ..). Zij geven aan dat er een tekort is van € 1.118,41. Voor dergelijke aanvraag is momenteel het ondersteuningsreglement voor verenigingen van toepassing. Gezien het Onze-Lieve-Vrouwkoor Bonheiden geniet van het statuut 'erkende vereniging' en ze een jubileum hebben van een veelvoud van 25 jaar, hebben zij recht op een subsidie van € 372. Zij wensen evenwel nog een bijkomende subsidie t.b.v. € 746,41. Het toekennen van de subsidie is bevoegdheid van de gemeenteraad.
De bevoegdheid voor 'het toekennen van nominatieve subsidies' komt toe aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:
Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.
Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240), dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan het college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.
Zij worden enkel ter informatieve titel opgenomen in de lijst.
Volgende subsidie wordt toegevoegd:
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00234 van Els Van Bever van 10 oktober 2024
Artikel 1 - Legt volgende aanwendingsvoorwaarden en verantwoording op bij het toekennen van de subsidie (€ 1.118,41) aan Onze-Lieve-Vrouwkoor Bonheiden voor de organisatie van diverse activiteiten tijdens hun 50ste jubileumjaar.
Verantwoording: ten laatste drie maanden na het evenement het voorleggen van het financieel verslag met aanduiding van de aanwending van de nominatieve subsidie.
Artikel 2 - Past de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2024-2026 aan, zoals gevoegd in bijlage en keurt deze goed.
Artikel 3 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Op 19/06/2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met IGEMO i.v.m opmaak gemeentelijke woonbehoeftestudie goed.
Deze beslissing werd op de gemeenteraad van 25/09/2024 ingetrokken.
De algemeen directeur maakte in de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19/06/2024 een kantmelding en brengt de gemeenteraad hiervan op de hoogte.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 278 en 284.
Enig artikel - Neemt kennis van het aanbrengen van een kantmelding in de notulen van 19/06/2024 door de algemeen directeur naar aanleiding van de intrekking van het besluit "Omgeving - Samenwerkingsovereenkomst IGEMO i.v.m opmaak gemeentelijke woonbehoeftestudie: Goedkeuring" door de gemeenteraad op 25/09/2024.
Het ontwerp-RUP nr. 18 ‘Meurop’ werd op 29/05/2024 voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad van Bonheiden. Daarna werd het van 12/06/2024 tot en met 10/08/2024 onderworpen aan een openbaar onderzoek.
Tijdens het openbaar onderzoek verleenden 5 instanties advies. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend. Nadien werd nog een 6e advies ingediend, dat ook behandeld wordt. De GECORO verleende op 04/09/2024 advies.
Naar aanleiding van de ingediende adviezen, bezwaren en het advies van de GECORO werden enkele aanpassingen aan het RUP doorgevoerd, zowel in de toelichtingsnota, als in de stedenbouwkundige voorschriften en het grafisch plan. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 18 ‘Meurop’ definitief vast te stellen.
Op 29/05/2024 heeft de gemeenteraad van Bonheiden het ontwerp van het RUP 'Meurop' voorlopig vastgesteld. Het ontwerp-RUP ‘Meurop’ bestaat uit een toelichtingsnota (met plan huidige situatie en juridische toestand), een grafisch plan, register van plancompensaties en stedenbouwkundige voorschriften.
Na de voorlopige vaststelling is het ontwerp aan een openbaar onderzoek onderworpen gedurende 60 kalenderdagen. Tijdens het openbaar onderzoek werd er een infomoment georganiseerd op 26/06/2024 in de kantine van VC Rijmenam, Dijleweg 60/62, 2820 Bonheiden van 16.30 u. tot 19.30 u.
Samenvatting adviezen, bezwaren en opmerkingen en advies GECORO:
Tijdens het openbaar onderzoek werden in totaal 5 adviezen en 4 bezwaarschriften ingediend. Na het openbaar onderzoek werd nog een 6e advies ingediend, dat ook mee behandeld werd door de GECORO.
Hieronder volgt een samenvatting van de uitgebrachte adviezen en bezwaarschriften met daarna telkens het advies van de GECORO uitgebracht op 04/09/2024:
Advies GECORO: De aandachtspunten die MOW opneemt in haar advies zijn ook de aandachtspunten die de GECORO zelf in haar eerdere adviezen m.b.t. dit RUP heeft weergegeven en die door de gemeente ook al sterk werden opgenomen in het RUP en de latere projectuitvoering. De GECORO ondersteunt inhoudelijk volledig het advies van het departement MOW. De GECORO is van oordeel dat het advies geen nood aan wijzigingen aan het RUP met zich meebrengt. Wel is het absoluut zeker dat een correcte omgang met dit advies dé kritische succesfactor zal zijn om de projectrealisatie tot een succes te maken en het draagvlak voor dit RUP/project te behouden op de lange termijn. De GECORO vraagt dan ook dat de gemeente hier veel aandacht aan blijft besteden in de volgende fases van dit project.
Advies GECORO: De GECORO is van oordeel dat dit advies geen wijzigingen aan het RUP met zich mee hoeft te brengen. Wel zijn dit allemaal nuttige suggesties. De GECORO vraagt dat de gemeente deze communiceert met eventuele projectontwikkelaars. Mogelijk kunnen ze als suggesties toegevoegd worden aan de toelichtingsnota van het RUP.
De Lijn gaat akkoord met het RUP. De Lijn geeft verder aan dat de site niet bereikbaar is met regulier openbaar vervoer en dat enkel flexvervoer mogelijk is na het plaatsen van een halte hiervoor.
Advies GECORO: De GECORO is van oordeel dat dit advies geen wijzigingen met zich meebrengt voor het RUP. Wel is de GECORO van oordeel dat de gemeente moet blijven pleiten bij het Vlaamse Gewest voor een volwaardige ontsluiting van de kern van Rijmenam, én de site Meurop via het openbaar vervoer.
Toerisme Vlaanderen gaat akkoord met het RUP.
Advies GECORO: Er zijn geen wijzigingen aan het RUP nodig.
Het departement Zorg brengt geen nieuw advies uit, maar verwijst naar de vorige adviezen in functie van de publieke raadpleging en de plenaire vergadering. Daarin werden toen volgende aandachtspunten meegegeven:
Advies GECORO: Het advies noopt niet tot wijzigingen aan het RUP volgens de GECORO. De GECORO is van oordeel dat de lage parkeernorm die door het departement Zorg voorgesteld wordt niet wenselijk is. Het huidige RUP maakte een zorgvuldige afweging tussen voldoende aandacht besteden en mogelijkheden voor stappers, trappers, deelwagens edm, maar biedt ook parkeermogelijkheden, onder andere om wildparkeren in de omgevende kwetsbare straten of natuur te vermijden. De GECORO vindt dat het RUP hier de juiste balans gevonden heeft en vraagt om niet te evolueren naar de parkeernorm die het departement Zorg voorstelt.
De milieuraad formuleert 9 opmerkingen:
Advies GECORO: De GECORO is van oordeel dat de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP al tijdsbestendig werden opgemaakt. De mogelijke wijziging van eigendomssituatie van dit bedrijf en een mogelijke nieuwe invulling veranderen de visie niet. Het RUP werd op dit punt niet specifiek op maat van Creston gemaakt en behoeft dus ook geen wijziging naar het oordeel van de GECORO. De GECORO adviseert om de huidige stedenbouwkundige voorschriften te behouden.
Advies GECORO: De GECORO verwijst naar haar behandeling van het advies van het departement MOW. Het RUP geeft uitvoering aan het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, waarin de ligging in het buitengebied al bekend was. De GECORO is daarnaast van oordeel dat de capaciteit van de aanwezige middenstand in Rijmenam en Bonheiden zich zal aanpassen aan de nieuwe situatie.
Advies GECORO: Deze voorwaarde staat nergens opgenomen in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, de scopingnota of andere uitgangspunten voor het RUP. In die zin is de GECORO van oordeel dat het schrappen van overstromingsgevoelige woonzones in deze fase van het RUP als voorwaarde agenderen niet wenselijk is. Wel vindt de GECORO het een waardevolle suggestie van de Milieuraad om in de toekomst, bijvoorbeeld bij de opmaak van een beleidsplan ruimte Bonheiden in de volgende legislatuur, onderzoek te doen naar overstromingsgevoelige zones in de gemeente die kunnen omgevormd worden van harde naar zachte functies.
Advies GECORO: Het advies van de milieuraad mist detailniveau om de opmerking correct te kunnen behandelen. Het plan en navolgend project zijn een voorbeeld van ontharding. Het onderzoek tot MER lijkt op heel correcte wijze de waterhuishouding onderzocht te hebben en in de groene zones die voorzien worden in het RUP is sterk rekening gehouden met de noden van waterhuishouding, bijvoorbeeld met Wadi’s edm. In die zin is de GECORO van oordeel dat geen wijziging aan het RUP nodig is.
Advies GECORO: De GECORO verwijst naar de behandeling van de adviezen van het departement MOW en van De Lijn. Daarnaast stelt de GECORO vast dat de gemeente Keerbergen uitgenodigd werd advies uit te brengen n.a.v. de plenaire vergadering én het openbaar onderzoek en telkens geen advies uitbracht.
Advies GECORO: De GECORO geeft aan dat het advies moeilijk interpreteerbaar is. In het RUP Doornlaarstraat werd geen of nauwelijks woongebied herbestemd naar industriegebied. Bovendien is de GECORO van oordeel dat in beide RUP’s een ‘verzachting’ van de bestemming plaatsvindt. In het RUP Meurop bestaat de verzachting erin een aanzienlijke ontharding te realiseren, met in het RUP ingekleurde en in stedenbouwkundige voorschriften beschreven groenzones en het omzetten van verouderde voorschriften voor milieubelastend industriegebied naar een hedendaags gemengd woonproject in een groene omgeving.
Advies GECORO: De GECORO is van oordeel dat dit advies niet noopt tot wijzigingen aan het RUP. Wel ondersteunt de GECORO het advies volledig en vraagt de gemeente hier effectief aandacht aan te besteden in alle vervolgstappen van dit project.
Advies GECORO: De GECORO verwijst naar haar behandeling van het advies van het departement Zorg.
Advies GECORO: De GECORO deelt de mening van de Milieuraad.
Indiener is eigenaar van kantoren en loods binnen zone voor gemengde functies. Bezorgdheid dat verschillende bestaande functies niet voldoen aan voorschriften van RUP:
Indiener wenst zekerheid over ontwikkelingsmogelijkheden. De bezwaarindiener suggereert dan ook een overgangsmaatregel om toe te voegen aan de voorschriften: “Indien de bestaande bebouwing niet voldoet aan de voorschriften van dit RUP, vormen de stedenbouwkundige voorschriften met betrekking tot de bestemming op zichzelf geen weigeringsgrond bij de beoordeling van vergunningsaanvragen”.
Advies GECORO: De GECORO is van oordeel dat de al afgeleverde vergunningen voor de gebouwen, in combinatie met de beschreven toegelaten activiteiten in de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP voldoende garanties geven aan de bezwaarindiener. De GECORO adviseert om geen wijzigingen aan te brengen aan het RUP.
Sowieso is de GECORO van oordeel dat nieuwe vergunningsaanvragen altijd moeten getoetst worden aan de uitgewerkte stedenbouwkundige voorschriften. Het RUP doet geen afbreuk aan de afgeleverde vergunningen, in die zin is er rechtszekerheid voor de vergunde gebouwen. Ook de functies van het bedrijf vallen naar het oordeel van de GECORO binnen de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP, al lijkt het wenselijk dat de gemeente nagaat of de stedenbouwkundige voorschriften duidelijk genoeg verwoord zijn om de logistieke activiteiten van dit bedrijf toe te laten, zonder daarbij de deur open te zetten naar grootschalige logistieke bedrijvigheid over heel de zone.
Indiener is eigenaar van verschillende gebouwen binnen zone voor gemengde functies. Indiener heeft 2 bezwaren:
De indieners verzoeken derhalve om de vereiste van een globale inrichtingsstudie te schrappen, en in de plaats daarvan te bepalen dat er steeds sprake moet zijn van een evenwichtige spreiding van de maximaal toegelaten volumes en BBO’s over de volledige zone voor gemengde functies (tenzij tussen eigenaars met wederzijds akkoord in deze zone anders overeengekomen wordt).
Advies GECORO: De GECORO heeft in haar eerdere adviezen altijd gevraagd dat de gemeente garanties zou opnemen dat de gehele zone herontwikkeld kan worden en dat geen ontwikkelingen gefaciliteerd worden, die de herontwikkeling van het geheel onmogelijk maken. Concreet wil dat naar het oordeel van de GECORO zeggen dat de gemeente over voldoende informatie moet beschikken bij het beoordelen van een vergunningsaanvraag om zeker te zijn dat een afgeleverde vergunning de volledige herontwikkeling niet hypothekeert. In die zin is en blijft de GECORO er voorstander van dat de gemeente een stedenbouwkundig voorschrift opneemt waarin ze aan de aanvrager een informatief document vraagt dat inzicht geeft hoe de aangevraagde vergunning zich verhoudt tot het geheel van de doelstellingen van het RUP. Naar het oordeel van de GECORO hoeft dit enkel een informatief document te zijn. De GECORO vraagt de gemeente om na te gaan hoe dit juridisch correct in de stedenbouwkundige voorschriften kan vertaald worden.
De GECORO kan de bezwaarindiener bijtreden dat een evenwichtige spreiding van de maximaal toegelaten volumes over de volledige zone wenselijk is. Mogelijk kan de gemeente ook dit sterker verduidelijken in de stedenbouwkundige voorschriften. Ook hier is het voor de GECORO de doelstelling dat de gehele zone in herontwikkeling kan gebracht worden en dat geen restdelen brownfield overblijven. Dat wil dan ook zeggen dat alle eigenaars op een voldoende evenwichtige manier, bijvoorbeeld ook rekening houdende met de geschatte saneringskosten, ontwikkelingskansen moeten krijgen.
De indieners verzoeken derhalve om in de zone voor gemengde functies ook autonome dienstverlenende functies toe te laten, in zoverre deze verenigbaar zijn met de overige functies in deze zone. Een dergelijke aanpassing van de stedenbouwkundige voorschriften mag vanzelfsprekend geen impact hebben op de mogelijkheid die het RUP biedt voor de realisatie van de 16 wooneenheden, hetgeen cliënten als positief beschouwen.
Advies GECORO: De GECORO vraagt om niet in te gaan op dit bezwaar en het RUP op dit punt dus niet aan te passen. Zoals ook uit de verschillende adviezen en bezwaren blijkt, maar ook uit de eerdere adviezen van de GECORO zelf is de keuze van toegelaten activiteiten op deze zone een erg gevoelig punt, waarbij rekening moet gehouden worden met de mobiliteit, aanwezige natuurwaarden en vergezichten, de wens om activiteiten te ontwikkelen complementair aan de kernen van Rijmenam en Bonheiden enz. De GECORO was en is van oordeel dat het RUP hier een goed evenwicht gevonden heeft tussen het creëren van ontwikkelingsmogelijkheden voor deze brownfield en de ruimtelijke dynamiek die toegelaten wordt. De GECORO ziet dit bevestigd in het relatief beperkt aantal bezwaren dat ingediend werd en de aard van de adviezen die uitgebracht wordt. De GECORO vraagt dan ook het huidige gevonden evenwicht te bewaren.
De bezwaarindiener heeft op 12/12/2022 een voorwaardelijke omgevingsvergunning bekomen voor het verkavelen van gronden binnen het plangebied van het RUP. De bezwaarindiener stelt vast dat er een afwijking bestaat tussen de contouren van de bouwvelden opgenomen in het grafisch plan van het RUP en deze opgenomen in de omgevingsvergunning voor de verkaveling van de gronden. De indiener verzoekt dat er verder nazicht naar deze afwijking gebeurt en aanpassingen gebeuren indien nodig.
Advies GECORO: Tijdens de zitting van de GECORO verduidelijkte het studiebureau dat het verschil het gevolg is van het gebruik van een verschillende onderlegger. De GECORO ondersteunt het bezwaar van de indiener en vraagt de gemeente het nazicht uit te voeren en de noodzakelijke aanpassingen of verduidelijkingen aan het RUP aan te brengen.
De indiener is eigenaar van percelen aanpalend aan het plangebied. De indiener heeft 2 thematische bezwaren voor bestemmingszones Wo5 en Wo6:
De indiener stelt dat de nevenbestemmingen een onaanvaardbare hinder veroorzaken voor de omwonenden (visueel en geluidsimpact).
Advies GECORO: De GECORO wijst er op dat de milieu-effecten en hinderaspecten onderzocht werden in de scopingnota en dat hierbij aangetoond werd dat er geen significante effecten ten aanzien van de omliggende natuurgebieden aanwezig zijn, mits correcte vertaling van de milderende maatregelen in het RUP. Dit gebeurde correct.
Binnen WO6 zijn de nevenbestemmingen enkel toegelaten op de gelijkvloerse verdieping. In bouwveld 14 worden enkel grondgebonden woningen toegelaten, waardoor samenhang met de directe omgeving gezocht wordt in het RUP. Het RUP bevat ook een algemene bepaling dat de functies die gevraagd worden verenigbaar moeten zijn met de omgeving, net om de mogelijke hinder te kunnen beperken.
De GECORO is daardoor van oordeel dat het RUP voor Wo6 niet moet aangepast worden.
De GECORO zou kunnen begrijpen dat de gemeente wil tegemoetkomen aan de bezwaarindiener door in Wo5 enkel wonen toe te laten. Mogelijk kan dit het draagvlak voor de ontwikkeling vergroten, alhoewel de GECORO ook hier voldoende bescherming ziet in de huidige voorschriften voor de bezwaarindiener.
De indiener gaat niet akkoord met bouwhoogtes in de zones Wo5 en Wo6. De indiener stelt dat het RUP te weinig voorziet in bescherming van privacy van de omwonenden. De indiener stelt dat RUP geen verplichtingen oplegt inzake privacy.
Advies GECORO ivm Zone Wo5:
De GECORO is van oordeel dat het RUP een goed evenwicht gevonden heeft tussen de noodzakelijke sanering en herinrichting van deze brownfield/bedrijventerrein en het geven van een nieuwe bestemming door te ontharden, groen in te richten, en een evenwichtig programma te ontwikkelen van bebouwing rekening houdende met het zicht op de Dijle en de omgeving. De GECORO herinnert er aan dat het aantal bouwlagen al verlaagd werd naar 5 naar aanleiding van de publieke consultatie van de startnota.
Specifiek voor de privacy bevat het RUP een algemeen voorschrift 1.7 inzake woonkwaliteit dat het mogelijk maakt bij de aanvraag van een specifieke vergunning de relatie naar de omgevende woningen te beoordelen. In die zin lijkt het RUP hier voldoende zekerheid ingebouwd te hebben.
Tijdens de zitting van de GECORO werd de afstand tussen zone Wo5 en de huiskavel van de bezwaarindiener bekeken, de GECORO is van oordeel dat dit een voldoende aanzienlijke afstand is. Bovendien krijgt de bezwaarindiener nog de bescherming van de verplicht aan te leggen parkzone. De leden van de GECORO zijn dan ook van oordeel dat de bouwhoogtes geen inbreuk op de privacy vormen en het RUP voldoende bescherming biedt op dit vlak.
De leden van de GECORO ondersteunen wel de vraag van bezwaarindiener om bestaande bomen maximaal te vrijwaren, maar zijn van oordeel dat dit best in de fase van projectuitvoering opgenomen wordt.
Advies GECORO ivm Zone Wo6:
De GECORO is van oordeel dat het aantal bouwlagen in bouwveld 14 net sterk overeenkomt met de omliggende omgeving, het betreft grondgebonden woningen, geen appartementen. De afstand tot de grens van het RUP is ook hier aanzienlijk, ruim 20 m. De woning van de bezwaarindiener is bovendien niet de eerste buur van het RUP. De GECORO is dan ook van oordeel dat hier geen wijziging aan het RUP nodig is.
Vervolgtraject:
Conform artikel 2.2.21 §6 VCRO dient de gemeenteraad binnen de 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 18 'Meurop' definitief vast te stellen.
“Art. 2.2.21 (29/06/2029-30/12/2024)
[...]
§ 6. [...]. Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De definitieve vaststelling van het plan kan echter geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde plan.
Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld.
§ 7. Als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vermeld in paragraaf 6, eerste lid, vervalt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
§ 8. De gemeenteraad kan, met het oog op het herstel van een onregelmatigheid, het besluit houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan geheel of gedeeltelijk intrekken en hernemen, waarbij het wettigheidsgebrek wordt rechtgezet. De bepalingen van paragraaf 6 zijn onverminderd van toepassing, met uitzondering van de vervaltermijn van honderdtachtig dagen.”
Na de definitieve vaststelling door de gemeenteraad wordt het gemeenteraadsbesluit, het RUP en het volledige advies van de GECORO bezorgd aan de deputatie van de provincie Antwerpen en aan het Departement, die over een termijn van vijfenveertig dagen beschikken om het besluit van de gemeenteraad te schorsen en/of vernietigen, conform de bepalingen in artikel 2.2.22 en 2.2.23 VCRO.
“Artikel 2.2.22. (20/07/2024- ...)
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, en aan het departement, via een afzonderlijke actie in het digitaal platform, vermeld in artikel 2.2.1, §2.
Artikel 2.2.23. (20/07/2024- ...)
§ 1. De Vlaamse Regering en de deputatie beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen die ingaat op de dag na de betekening, vermeld in artikel 2.2.22 of in paragraaf 3, tweede lid, om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgesteld gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen. Binnen de ordetermijn, vermeld in het eerste lid, bezorgt de Vlaamse Regering een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit aan de deputatie. Als de deputatie een schorsingsbesluit neemt, bezorgt ze daarvan binnen de voormelde ordetermijn een afschrift aan het departement.
[…]”
Wordt het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling niet (tijdig) geschorst of vernietigd, dan wordt het binnen de 60 dagen na de definitieve vaststelling bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de website. Het RUP treedt in werking 14 dagen na de bekendmaking van de gemeenteraadbeslissing in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 2.2.24. (20/07/2024- ...)
Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen negentig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 2.2.25. (30/12/2017- ...)
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan treedt in werking veertien dagen na de bekendmaking van de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het plan bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad.
Het college van burgemeester en schepenen stuurt een afschrift van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en van het vaststellingsbesluit naar het agentschap van het beleidsdomein Omgeving dat belast is met de uitvoering van het beleid inzake onroerend erfgoed, voor zover in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een erfgoedlandschap afgebakend of gewijzigd wordt.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en het vaststellingsbesluit kunnen worden ingezien in de gemeente.”
Tijdens het openbaar onderzoek werden volgende schriftelijke adviezen verplicht aangevraagd en bezorgd omtrent het ontwerp-RUP nr. 18 ‘Meurop’:
Na afloop van het openbaar onderzoek heeft de gemeentelijke milieuraad Bonheiden op eigen initiatief een advies bezorgd omtrent het ontwerp-RUP nr. 18 'Meurop':
Gemeentelijke milieuraad Bonheiden: gunstig advies met opmerkingen.
Het openbaar onderzoek liep van 12/06/2024 tot en met 10/08/2024 en het infomoment voor de burgers werd voorzien op 26/06/2024 in de kantine van VC Rijmenam, Dijleweg 60/62, 2820 Bonheiden van 16.30 u. tot 19.30 u.
Tijdens het openbaar onderzoek van 12/06/2024 tot en met 10/08/2024 werden 5 adviezen en 4 bezwaarschriften ingediend. Na afloop van het openbaar onderzoek werd nog een 6e advies ingediend.
Hierboven – onder titel feiten en context - wordt een samenvattend overzicht van de ingediende adviezen en bezwaren gegeven. Bij elk advies en bezwaar(punt) is het advies van de GECORO opgenomen.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikels 2.2.1. tot en met 2.2.6. en artikels 2.2.18 tot en met 2.2.25, met in bijzonder artikel 2.2.21 en bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Na de behandeling van alle adviezen, bezwaren en opmerkingen heeft de GECORO op 04/09/2024 een advies uitgebracht met betrekking tot aanpassingen aan het ontwerp-RUP nr. 18 'Meurop'. De belangrijkste aanpassingen die de GECORO voorstelt, zijn:
Het gedetailleerde advies van de GECORO is toegevoegd in bijlage.
Het planteam heeft vervolgens het advies en de eventuele aanpassingen onderzocht en stelt voor om volgende aanpassingen aan het RUP aan te brengen:
1. Het planteam heeft het advies van de GECORO onderzocht en volgt het advies van de GECORO volledig met betrekking tot volgende punten:
Punten 1, 3, 4, 6.1 tot en met 6.9: geen aanleiding tot wijziging van het RUP.
2. Het planteam volgt het advies van de GECORO volledig, vult het advies verder aan en stelt volgende aanpassingen aan het RUP voor met betrekking tot volgende punten:
Wat betreft het gebruik van de loods voor loutere opslag laten de voorschriften in artikel 2.8.1 de bestemming bedrijvigheid toe binnen de zone voor gemengde functies. “Opslag van goederen” wordt daarbij expliciet benoemd onder de definitie van ‘bedrijvigheid’. De voorschriften verbieden verder zuivere logistiek. Om de interpretatie voor de opslag van goederen éénduidiger te maken wordt voorgesteld het voorschrift “Zuiver logistieke activiteiten (op-, en overslag, voorraadbeheer, fysieke distributie) die niet verbonden zijn aan productie, bewerking, herstel of verwerking ter plaatse, zijn niet toegelaten” te verwijderen en te vervangen door: “Zuiver logistieke activiteiten die sterk verkeersgenererend zijn, zijn niet toegelaten.”
Er dient in herinnering te worden gebracht dat het de Vlaamse Regering is die de inhoud van een vergunningsaanvraag bepaalt (cfr. artikelen 18 en 37 van het Omgevingsvergunningsdecreet en artikel 15 van het Omgevingsvergunningsbesluit, met verwijzing naar de addendabibliotheek). Het komt dus niet aan de plannende overheid toe om te sleutelen aan de dossiersamenstelling van een vergunningsaanvraag. Meer nog, de gemeenteraad is niet bevoegd om een dergelijk inrichtingsplan op te leggen als een ontvankelijkheidsvereiste voor het indienen van een vergunningsaanvraag.
Tot slot doet de verplichting om een inrichtingsplan voor een groter geheel in te dienen bij een vergunningsaanvraag geen afbreuk aan de ontwikkelingsmogelijkheden van een individuele grondeigenaar. Er wordt geenszins de verplichting opgelegd om het betrokken deelgebied, met name de zone voor gemengde functies (Ge) in één geheel te ontwikkelen. Het RUP verplicht het samen of gelijktijdig ontwerpen of realiseren van gebouwen niet. Elke individuele eigenaar heeft het recht om tot ontwikkeling van zijn eigendommen over te gaan op een moment en op de manier waarop hij dat geschikt acht, weliswaar rekening houdend met de stedenbouwkundige voorschriften en zonder de ontwikkelingsmogelijkheden van de andere eigenaar(s) te hypothekeren.
Er wordt enkel voor vergunningsaanvragen binnen de zone voor gemengde functies (Ge) een inrichtingsstudie opgelegd. De opmaak van een inrichtingsstudie zet de betrokken eigenaars ertoe aan om na te denken over de ontwikkeling van de gehele deelzone, en niet louter en alleen over de ontwikkeling van hun eigendom binnen deze zone.
Dit bezwaar leidt tot volgende aanpassingen aan de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP:
“Bij vergunningsaanvragen moet een inrichtingsstudie gevoegd worden die de gehele zone omvat. De inrichting moet zorgen voor een samenhangende en functionele inrichting van de ruimte voor wonen, bedrijvigheid en ruimte voor maatschappelijke voorzieningen.
Er moet bij de inrichting voldoende opstelcapaciteit en overzicht voorzien worden voor voertuigen die de zone via de Oude Keerbergsebaan bereiken zodat een veilige fietsverbinding op de Oude Keerbergsebaan gerealiseerd kan worden.
De inrichting van de zone moet kwalitatief ingepast worden aansluitend op het aangrenzende parkgebied (zone voor Park), de groenstructuren langs de Hoogstraat en de Kikshamlei (en breder het Dijlelandschap) op basis van een (groen)inrichtingsconcept en vleermuisvriendelijk verlichtingsconcept. Er moet bij de inrichting rekening worden gehouden met de nodige ruimte voor de inrichting van de Hoogstraat en Kikshamlei waarbij alle werken, handelingen en wijzigingen aan deze wegen binnen de zone toegelaten zijn.
De inrichting van de zone moet gericht zijn op efficiënt ruimtegebruik door meervoudig en collectief ruimtegebruik van buitenruimte (bv. ontsluiting, parking, ondersteunende functies,…).”
en te vervangen door:
“Daarnaast zijn ook alle werken, handelingen en wijzigingen in functie van de (her)inrichting van de Oude Keerbergsebaan, Hoogstraat en Kikshamlei binnen de zone toegelaten.
Bij iedere vergunningsaanvraag binnen deze zone voor gemengde functies dient een inrichtingsstudie worden toegevoegd die de gehele zone omvat. Voor de inhoud van de inrichtingsstudie wordt verwezen naar artikel 1.6 (zie supra).”
“(Een inrichtingsstudie moet inzicht geven in: )
“De bebouwing binnen deze zone moet op een evenwichtige manier worden gespreid en verdeeld.”
Een autonoom kantoor kan niet beschouwd worden als een complementair dienstverlenend bedrijf binnen de zone. Ofwel maakt het kantoor deel uit van een bedrijf als ondersteunende functie binnen de zone en is het om die reden in overeenstemming met de bestemming van het gebied. Ofwel maakt het kantoor of kantoorgebouw daar geen deel van uit en in dit geval hoort het kantoor of kantoorgebouw niet thuis in de zone en kan het evenmin beschouwd worden als een complementair dienstverlenend bedrijf. Het doel van het RUP is wel degelijk het behouden van bedrijvige ruimte op een verweven manier binnen de woonkern Rijmenam.
Binnen een aantal woongebieden worden in het RUP inderdaad bepalingen opgenomen die autonome kantoren, diensten en horeca wél toelaten. Hiermee wordt dienstverlening bedoeld onder de vorm van inrichtingen en activiteiten die omwille van hun specifieke functie en hun frequente relaties tot het publiek, noodzakelijkerwijze en eng verbonden zijn met de woonfunctie, zoals bv. kantoorgebouwen, horecabedrijven en dergelijke. In die zin kan er geen sprake zijn van schending van het gelijkheidsbeginsel aangezien de beide bestemmingen duidelijk verschillen en een andere doelstelling hebben zoals weergegeven in de visie in de toelichtingsnota, grafisch plan en voorschriften van het RUP.
De functies die toegelaten worden binnen de zone zijn bovendien in overeenstemming met de visie van de hogere overheden waarin steeds uitdrukkelijk gevraagd werd om voor deze zone voldoende ruimte te behouden voor bedrijvigheid en het aandeel andere functies zoals vb. kantoren en diensten, handel en wonen te beperken. Dit bezwaar leidt niet tot aanpassingen aan de stedenbouwkundige voorschriften.
Met betrekking tot de privacy bevat het RUP expliciet het algemene voorschrift 1.7 Woonkwaliteit waarin volgende bepaling zit vervat:
“De inplanting, oriëntatie en opvatting van de gebouwen in het algemeen moet gericht zijn op het verschaffen van woonkwaliteit voor zowel de bewoners van betreffende gebouwen als voor buren. Hierbij dient aandacht te gaan naar privacy en bezonning evenals naar sociale controle (ten aanzien van het belendend openbaar domein)..” De beoordeling wordt gemaakt door de vergunningverlenende overheid bij het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen.
Specifiek voor de zone Wo5 is het bouwveld 11 het dichtste gelegen bij de eigendommen van de bezwaarindiener. Tussen bouwveld 11 en de westelijke perceelsgrens van het perceel 287Z is de parkzone gelegen. Perceel 287Z betreft een grotendeels beboste tuinzone. De huiskavel van de bezwaarindiener met woning en zwembad is verderop gelegen, op perceel 287S.
De kortste afstand van bouwveld 11 tot de perceelsgrens van perceel 287S bedraagt ongeveer 10 m. Wanneer echter in een rechte lijn de afstand wordt gemeten tussen de uiterste hoek (noordoostelijke hoek) van bouwveld 11 en de uiterste hoek (zuidwestelijke hoek) van perceel 287S, kan vastgesteld worden dat tussen de uiterste hoek van bouwveld 11 en perceel 287Z ongeveer 16 m parkzone gelegen is en tussen de westelijke perceelsgrens van perceel 287Z en de uiterste hoek van perceel 287S ongeveer 34 m tuin gelegen is. De kortste afstand tussen bouwveld 11 en de huiskavel van bezwaarindiener bedraagt in totaliteit dus ongeveer 50 m.
Er kan dus niet gesteld worden dat de bouwhoogte zoals voorzien binnen zone Wo5 aanleiding zal geven tot onaanvaardbare privacyhinder gelet op de ruime afstand ten opzichte van de huiskavel van de bezwaarindiener en gelet op de verplichte aanleg van een parkzone tussen Wo5 en de eigendommen van de bezwaarindiener.
Bovendien wordt er tussen de zones Wo5 en Wo6 en de perceelsgrenzen een zone voor park voorzien die één geheel vormt met de parkzone doorheen heel het plangebied. Binnen deze zone zijn reeds verschillende bepalingen opgenomen die de groene inrichting van deze zone verplichten. In het parkgebied mogen géén gelijkvloerse ontsluitingen voor gemotoriseerd verkeer aangelegd worden, waardoor daardoor ook geen hinder kan ontstaan. De concrete inrichting van de parkzone zal deel uitmaken van toekomstige omgevingsvergunningsaanvragen.
3. Het planteam volgt het advies van de GECORO slechts gedeeltelijk, vult het advies aan en stelt volgende aanpassingen aan het RUP voor met betrekking tot volgende punten:
Verder kan niet gesteld worden dat de toegelaten functies binnen de zone Wo6 zullen leiden tot onaanvaardbare hinder voor de omwonenden. Vooreerst zijn de toegelaten nevenbestemmingen enkel toegelaten op de gelijkvloerse verdieping. Daarnaast worden in Bouwveld 14, het meest nabij de bestaande bewoning in de Brughoevestraat, enkel grondgebonden woningen toegestaan. Deze voorschriften sluiten naar bestemming en typologie dus aan op de bestaande omgeving. Bijkomend zijn deze functies enkel toegelaten voor zover deze verenigbaar zijn met de overige functies in de zone. Hieruit blijkt dat zowel de aard en de verschijningsvorm ingepast zal moeten worden in een woonomgeving waardoor er geen sprake is van onaanvaardbare visuele en geluidsimpact ten opzichte van de omgeving en de woning van de bezwaar indiener.
Ter verduidelijking worden de voorschriften voor zone Wo5 (artikel 2.5.1) en Wo6 (artikel 2.6.1) aangepast zodat de bepaling “in zoverre deze verenigbaar zijn met de overige functies in de zone” geldt voor alle nevenbestemmingen.
De stedenbouwkundige voorschriften van de bestemmingszone Wo5 worden gelet op de ligging aan het uiteinde van het plangebied aansluitend aan de vallei van de Dijle en de beboste woonomgeving zodanig aangepast dat in deze bestemming de functie ‘horeca’ niet langer wordt toegelaten. In artikel 2.5.1 wordt ‘horeca’ als nevenbestemming geschrapt.
Waterparagraaf
Conclusie:
Op te heffen voorschriften van BPA of verkaveling:
Na de inwerkingtreding van het RUP worden volgende voorschriften van bijzondere plannen van aanleg of verkavelingen die binnen de begrenzing van dit ruimtelijk uitvoeringsplan liggen volledig opgeheven:
Artikel 1 – Sluit zich aan bij het voorstel tot aanpassing van het RUP, zoals opgenomen onder de titel “argumentatie”.
Artikel 2 - Stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 18 ‘Meurop’, bestaande uit een toelichtingsnota met kaartenbundel, een grafisch plan, een register van plancompensaties en stedenbouwkundige voorschriften definitief vast.
Artikel 3 – Beslist de voorschriften van bijzondere plannen van aanleg die binnen de begrenzing van dit ruimtelijk uitvoeringsplan liggen volledig op te heffen: BPA nr. 30 ‘Brughoevestraat’, goedgekeurd bij besluit van de gemeenschapsminister op 01/10/1985 (voor wat betreft de percelen gelegen binnen de contour van het RUP nr. 18 ‘Meurop’).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de samenwerking met IGEMO voor het project 'Mijn Verbouwbegeleiding'. IGEMO biedt deze dienstverlening aan via STEKR.
Binnen dit project worden er renovatiecoaches aangesteld die inwoners een begeleiding op maat kunnen bieden voor energiebesparende investeringen in de woning. De renovatiecoaches zorgen voor een persoonlijk advies en ontzorgingstraject voor de inwoners en bieden dit onafhankelijk aan. Onder de begeleiding valt:
Om die begeleiding op terrein uit te rollen wordt een aanvraag ingediend in het kader van het programma 'Mijn Verbouwbegeleiding'. Dit verleent subsidies voor begeleidingen op vlak van energiebesparing of hernieuwbare energie. Gebruik makend van de 'Mijn Verbouwpremie' en 'Mijn Verbouwlening' gaat de doelgroep investeren om reële financiële besparingen en energiewinst te boeken. Die investeringen moeten weliswaar aangetoond kunnen worden.
Die begeleiding wordt vorm gegeven door 4 renovatiebegeleiders op terrein.
De renovatiebegeleider geeft ter plaatse, bij de eigenaars thuis, onafhankelijk advies op maat. Samen met de bewoners wordt de volgorde van renovatiewerken besproken en in een concreet stappenplan vastgelegd.
De renovatiebegeleider ondersteunt vervolgens de klant doorheen het stappenplan:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De te voorziene bijdrage door de deelnemende gemeenten bedraagt:
Voor alle inwoners van de gemeente Bonheiden |
Prijs |
|
Basispakket: |
Huisbezoek + adviesrapport |
€ 0 |
Effectief uitgevoerde maatregelen: |
1 maatregel |
€ 250/dossier |
|
2 maatregelen |
+ € 150/dossier |
|
3 maatregelen |
+ € 100/dossier |
|
Vanaf 4 maatregelen geen extra bijdrage vanuit de gemeente |
|
Vlaanderen voorziet volgende resultaatgebonden financiering voor de begeleiding van deze trajecten volgens het doelgroepenbeleid:
Prijs |
||
Doelgroep 1 |
Verhoogde basisfinanciering |
|
Doelgroep 2&3 |
1 maatregelen |
€ 700/dossier |
Doelgroep 4&5 |
2 maatregelen |
€ 700/dossier |
Hypothese: Gemiddeld 1,6 uitgevoerde maatregelen/dossier/burger + het totaal aantal aanvragen blijft gelijk.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00237 van Financiele dienst van 09 oktober 2024
Artikel 1 - Keurt de samenwerking met IGEMO voor het project "Mijn Verbouw Begeleiding" goed, zodat renovatiecoaches ondersteuning op maat kunnen aanbieden aan inwoners.
Artikel 2 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst als volgt goed:
Tussen de ondertekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die de vorm van een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en Leen Seynaeve, clusterdirecteur;
Hierna “IGEMO” genoemd en
Anderzijds
Gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, Burgmeester, en mevrouw Ethel Van den Wijngaert, Algemeen directeur
Hierna “andere partij” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: Voorwerp van de overeenkomst
Met het Renovatiepact stelt de Vlaamse Regering zich tot doel dat alle woningen uiterlijk in 2050 een gelijkwaardig of vergelijkbaar energieprestatieniveau halen als nieuwbouwwoningen met vergunningsaanvraag 2015.
Met de ondertekening van het burgemeestersconvenant onderschrijven de lokale besturen mee die ambitie om het woningpatrimonium in hun gemeente energiezuiniger te maken.
Met het Mijn Verbouwpremie programma biedt IGEMO renovatiecoaches aan die woningeigenaars ondersteunen van A tot Z bij het energetisch renoveren van hun woning.
Artikel 2: Opdrachtomschrijving
Renovatiecoach op terrein
Bewoners die hun woning energetisch wensen te verbeteren kunnen een aanvraag indienen voor een begeleidingstraject.
De renovatiecoach biedt de eigenaars onafhankelijk advies op maat aan. Afhankelijk van de specifieke vragen en noden wordt een begeleidingstraject op maat uitgewerkt.
In een traject kunnen volgend stappen worden opgenomen:
Uitbouwen aannemerscollectief
Vandaag beschikt IGEMO reeds over een aannemerscollectief van lokale aannemers voor het uitvoeren van energetische werken. Die pool staat open voor elke aannemer. Binnen het project worden acties opgezet om nog meer aannemers te betrekken bij het collectief om zo het aantal beschikbare aannemers in het collectief te verhogen.
Projectopvolging
Voor alle dossiers waar de renovatiecoach van Mijn Verbouwlening aan werkt worden de facturen geregistreerd om aan te tonen dat de begeleiding wel degelijk investeringen teweeg brengt.
Om de projectopvolging en -voortgang optimaal te monitoren wordt een drie-maandelijks overlegmoment georganiseerd. Tijdens het overleg worden minimaal volgende zaken overlopen:
Artikel 3: Termijnen
De overeenkomst loopt gedurende een periode van 2 jaar en 2 maanden, namelijk van 01/11/2024 tot en met 31/12/2026.
Artikel 4: De kostprijs voor de opdracht
Voor de begeleiding van deze trajecten voorziet Vlaanderen volgende resultaatsgebonden financiering volgens het doelgroepenbeleid :
|
|
Prijs |
Doelgroep 1 |
|
Verhoogde basisfinanciering |
Doelgroep 2&3 |
1 maatregelen |
€ 700/dossier |
Doelgroep 4&5 |
2 maatregelen |
€ 700/dossier |
De te voorziene bijdrage door de deelnemende gemeenten bedraagt :
Voor alle inwoners van de gemeente Bonheiden |
|
Prijs |
Basispakket : |
Huisbezoek + adviesrapport |
€ 0 |
Effectief uitgevoerde Maatregelen : |
1 maatregel |
€ 250/dossier |
|
2 maatregelen |
+ € 150/dossier |
|
3 maatregelen |
+ € 100/dossier |
|
Vanaf 4 maatregelen geen extra bijdrage vanuit de gemeente |
|
Artikel 5: Facturatie en wijze van betaling
De vergoeding wordt als volgt gefactureerd:
De facturatie gebeurt in 2 delen. Voor periode 1 (01/11/2024 tot en met 31/10/2025) zal de facturatie gebeuren op 01/11/2025.
Voor periode 2 (01/11/2025 tot en met 31/12/2026) zal de facturatie gebeuren op 01/01/2027.
Het totale facturatiebedrag is het geheel van de bijdragen gekoppeld aan de uitgevoerde maatregelen zoals beschreven in artikel 4.
Wanneer de kostprijs voor de gemeente het bedrag van 4000 euro zal overstijgen, wordt er verwacht dat IGEMO de andere partij contacteert voor akkoord, alvorens de dienstverlening verder te zetten.
Facturatie |
Bedrag (excl. btw) |
Periode |
01/11/2025 |
Het geheel van de bijdragen gekoppeld aan de uitgevoerde maatregelen zoals beschreven in artikel 4. |
P1: 01/11/2024 – 31/10/2025 |
01/01/2027 |
Het geheel van de bijdragen gekoppeld aan de uitgevoerde maatregelen zoals beschreven in artikel 4. |
P2: 01/11/2025 – 31/12/2026 |
De gemeente betaalt de factuur binnen een termijn van 50 kalenderdagen na factuurdatum.
Artikel 6: Wijzigingen
Beide partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, dan zal dit dadelijk tussen de beide partijen besproken worden teneinde de bepalingen van deze overeenkomst eventueel schriftelijk aan te passen.
Artikel 7: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen zullen alles in het werk stellen om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het arrondissement Mechelen bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van xx/xx/2024 in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens (andere partij)
Lode Van Looy, Burgemeester
Ethel Van den Wijngaert, Algemeen directeur
Namens IGEMO
Ivan Blauwhoff, voorzitter
Leen Seynaeve, clusterdirecteur
De gemeente diende eind 2023 een projectaanvraag in binnen de CPT-projectoproep (Clean Power for Transport) voor innovatieve laadsystemen vanuit de Vlaamse overheid. Binnen deze projectaanvraag wordt er voorzien in de plaatsing van laadpalen op de openbare parking van GC 't Blikveld gekoppeld aan het gebouw. De subsidie van deze CPT-projectoproep werd toegekend en het project dient gerealiseerd te zijn voor eind 2025. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bestek goed te keuren voor deze opdracht.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.
Het gemeenschapscentrum, ’t Blikveld, is gelegen aan het Jacques Morrensplein met het administratief centrum en de bibliotheek als naaste buren. Dit gebouw werd, net zoals de omliggende gebouwen, voorzien van een coöperatieve zonne-installatie. Ondanks dat deze installatie zoveel als mogelijk gedimensioneerd werd op het verbruik van het gebouw, wordt een groot deel van deze stroom toch nog steeds geïnjecteerd op het net. De wens is de lokale hernieuwbare stroom zo efficiënt mogelijk te benutten. Zonder het laagspanningsnet te overbelasten, dienen er innovatieve oplossingen worden gevonden in de nabijheid van deze zonne-installaties. Een innovatief laadplein kan hiervoor de oplossing bieden, door overtollige stroom in voertuigen te laden in plaats van te injecteren op het net, door in te spelen op de mogelijkheden deze stroom ook terug uit voertuigen te halen bij lokale stroombehoeften en door in te zetten om elektrische voertuigen maximaal te laden bij negatieve stroomprijzen.
Het innovatief laadplein zal worden voorzien op de parking de Krekel naast gemeenschapscentrum ’t Blikveld, Jacques Morrensplein te Bonheiden. Deze parking wordt gebruikt door bezoekers van het ‘t Blikveld, het administratief centrum en de bib, maar ook voor omwonenden van nabijgelegen woonwijken en bezoekers voor het dorpscentrum van Bonheiden.
Op het gemeenschapscentrum werd een coöperatieve zonne-installatie geïnstalleerd van 57,30 kWp.
Het innovatief laadplein aan gemeenschapscentrum ‘t Blikveld zou voorzien worden met:
Het laadplein wordt verbonden aan het gebouw van het gemeenschapscentrum waardoor er optimaal kan ingezet worden om elektrische wagens te laden met lokale hernieuwbare energie die wordt geproduceerd op het dak van het gebouw.
De V2G laadpunten moeten de mogelijkheid bieden om toekomstige deelwagens en gemeentelijke voertuigen mee in te schaken als batterij op wielen waardoor overtollige stroomproductie in de voertuigen kan geladen worden en bij grote stroomvraag in het gebouw deze stroom terug aan het gebouw kan gegeven worden.
De DC snellader biedt kansen om voertuigen snel te laden. Korte bezoeken van bezoekers aan deze publieke gebouwen die verdere verplaatsingen afleggen, kunnen op die manier zekerheid geboden worden voor hun mobiliteit.
De laadpunten zullen voorzien worden van een EMS-systeem (slimme aansturing, energy management systeem) dat minstens rekening houdt met volgende aspecten:
Door te voorzien in dit EMS-systeem kunnen de laadpalen maximaal benut worden om lokale hernieuwbare stroom in te zetten voor het laden van de voertuigen en leveren ze hun bijdrage in het balanceren van het energienet zowel op de locatie zelf, maar ook daarbuiten. Dynamische tarieven zouden zo op termijn gebruikers van elektrische voertuigen stimuleren om te laden bij een groot aanbod van hernieuwbare energie.
Op de laadpunten draait een platform voor verrekening van stroom. De laadpunten worden op het domein van de gemeente geplaatst, stroom zal voortvloeien vanuit publieke gebouwen en het beheer van deze laadpalen zal dan ook door de aangestelde laadpaalbeheerder van de gemeente Bonheiden gebeuren.
Raming: € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00229 van Financiele dienst van 07 oktober 2024
Artikel 1 – Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Innovatief laden cultureel verankeren' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1340, opgesteld door de duurzaamheidsambtenaar en de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 – Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Voor de opbraak en heraanleg van het basketbalplein in het domein Sluyts dient een opdracht opgestart te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen:
Raming: € 31.256,25 excl. btw of in totaal € 37.820,06 incl. 21% btw.
Het basketbalplein in Domein Sluyts is aan vervanging toe en dient heraangelegd te worden.
Deze opdracht bestaat uit:
De aannemer dient er rekening mee te houden in zijn prijsopgave dat het terrein enkel toegankelijk is via de aardeweg aan de Korte Dreef en dat deze aardeweg niet beschadigd mag worden.
De aannemer dient zich te houden aan de voorwaarden beschreven in het bestek in bijlage.
Subsidies:
Op 22/04/2024 keurde de Vlaams minister van Sport het subsidiereglement voor investeringen in baskettorens 3x3 goed. Vlaanderen wil via dit adhoc subsidiereglement specifiek inzetten op investeringen in 3x3 baskettorens. Organisaties die een beroep doen op de raamovereenkomst 3x3 baskettorens van Sport Vlaanderen kunnen voor het leveren én installeren van één of meerdere baskettorens 50% subsidie (plafond € 2.500) krijgen voor deze aankoop. Een aanvraag kon tot en met 24/06/2024 worden ingediend. In het Nederlandse taalgebied konden publiekrechtelijke en private rechtspersonen een beroep doen op dit subsidiereglement. Voor projecten in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad komen de Vlaamse Gemeenschapscommissie of private en publiekrechtelijke rechtspersonen die wegens hun activiteiten beschouwd worden als uitsluitend behorend tot de Vlaamse Gemeenschap, in aanmerking.
Er wordt gewerkt volgens het principe van first come, first served. M.a.w. de aanvrager die als eerste een geldige aanvraag indient, wordt eerst bediend. Dit gebeurt tot het beschikbare budget van € 145.000 op is. Elke aanvrager kan maximum 1 aanvraag indienen. De subsidieaanvraag wordt getoetst aan de volgende voorwaarden:
De beoordeling van de subsidieaanvragen gebeurt door Sport Vlaanderen.
De investering in één of meerdere baskettorens 3x3 via de groepsaankoop kan voor maximaal 50 % van het aanvaarde investeringsbedrag gesubsidieerd worden. De subsidie kan in zijn totaliteit nooit meer bedragen dan € 2.500.
In een later stadium schreef de Vlaamse overheid nog subsidies uit voor 3x3 home-courts. Deze terreinen moeten allemaal dezelfde uitstraling hebben.
Door in te tekenen op de baskettorens is er geen mogelijkheid meer om voor dezelfde locatie in te tekenen voor de home-courts.
Daarnaast zijn een aantal voorwaarden en minimale basisvereisten opgenomen in het subsidiereglement die domein Sluyts niet geschikt maken als locatie voor een home-court:
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Toevoegen van de bijlage 'Plan inrichting domein Sluyts'
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Raming: € 31.256,25 excl. btw of in totaal € 37.820,06 incl. 21% btw.
Actiepunt A3.3.11
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00211 van Financiele dienst van 30 september 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Opbraak en realisatie nieuw basketbalplein Domein Sluyts' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR/1448, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Op 18/06/2024 heeft het college van burgemeester en schepenen de projectfiche met betrekking tot de opmaak van een strategisch vastgoedplan (SVP) en een patrimonium beheersplan (PBP) goedgekeurd. Een SVP creëert een overzicht van welke gebouwen er op langere termijn worden behouden/afgestoten en welke renovaties ze wanneer en met welke financiële middelen moeten ondergaan.
Een PBP is een leidraad om het dagelijks beheer van het patrimonium te structureren en is ook specifiek gericht op de monitoring van het energiebeheer.
Het Vlaams Agentschap - Facilitair Bedrijf wenst de gemeentes te ondersteunen en heeft met 5 opdrachtnemers een raamovereenkomst afgesloten. De raamovereenkomst bestaat uit 2 percelen. Bijstand bij de opmaak van een strategisch vastgoedplan valt onder perceel 1: 'Consultancy in strategisch management'. Binnen deze raamovereenkomst kan de gemeente met andere woorden gebruik maken van perceel 1.
De gemeente heeft vervolgens een offerte gevraagd bij IDEA Consult nv voor de opmaak van het SVP. IDEA Consult nv is een tripartite waar Mondea bv deel van uitmaakt. Het is ook Mondea bv die in praktijk deze opdracht zal uitvoeren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld in te tekenen op de raamovereenkomst strategisch- en belanghebbendenmanagement voor de verduurzaming van het gemeentelijk patrimonium via het opstellen van een "Strategisch vastgoedplan" goed te keuren.
De opmaak van een gedragen patrimoniumplan is noodzakelijk ter voorbereiding van de omgevingsanalyse en opmaak van het nieuwe beleidsplan/MJP voor de volgende legislatuur. Tevens biedt dit document de nodige kapstok voor de patrimonium verantwoordelijke en de technische uitvoeringsdienst voor werken aan het gemeentelijk patrimonium.
Inhoudelijke verwachtingen bij de opmaak van een gedragen patrimoniumplan zijn:
Het samenbrengen van de beschikbare data en informatie van het patrimonium;
Een overzicht opmaken van de gebouwen in eigen beheer en bijhorende functie(s); inclusief hun bezettingsgraad en de bijhorende kosten voor onderhoud en het behouden van de gebouwen op lange termijn;
Een solide basis ter beschikking stellen om de data up-to-date te houden in de toekomst.
Daarna kunnen er conclusies getrokken worden:
Welke budgetten zijn nodig voor structurele investeringen en onderhoud aan de gebouwen?
Welke gebouwen vragen bijkomende ingrepen vanuit klimaatdoelstellingen (LEKP, SURE2050, Carbon2050, …), gebruiken we onze gebouwen wel optimaal?
Welke gebouwen vormen geen meerwaarde in functie van de kernportefeuille en bedoelingen van het lokaal bestuur?
Politiek en administratie werken schouder aan schouder onder begeleiding de patrimoniumvisie uit en bepalen de prioriteiten:
Een actieplan wordt uitgeschreven: gefaseerd over de vijf volgende legislaturen. Het is belangrijk om het patrimonium telkens op de lange termijn te bekijken. Het is praktisch niet haalbaar om alles in één legislatuur op te volgen;
Rekening houdend met budgetten en personeelscapaciteit worden er concrete acties uitgeschreven zowel op korte als lange termijn;
De te ondernemen stappen worden opgelijst per gebouw/site, wat de uitvoering van de patrimoniumvisie realiseerbaar maakt.
Een eerste stap die dient te gebeuren, is het inventariseren/data interpreteren (ook financieel) - om daarna de visie helder te stellen (eventueel onder begeleiding). Door het voorbereidende werk, is de toekomstige visie alleen maar sterker.
Het Vlaams Agentschap - Facilitair Bedrijf heeft met 5 opdrachtnemers een raamovereenkomst afgesloten om zo de gemeentes te kunnen ondersteunen. De raamovereenkomst bestaat uit 2 percelen. Bijstand bij de opmaak van een strategisch vastgoedplan valt onder perceel 1: 'Consultancy in strategisch management'. De 5 opdrachtnemers werden gerangschikt en de eerste in rang betreft IDEA Consult nv. IDEA Consult nv heeft als eerste de kans om in te gaan op de opdracht tot opmaak van een SVP. Indien deze opdrachtgever weigert, wordt de tweede in rang gecontacteerd.
Na prijsaanvraag door de gemeente heeft IDEA Consult nv, een tripartite waar Mondea bv deel van uitmaakt en ook de opdracht zal uitvoeren, een offerte opgemaakt.
De gemeente wil werk maken van een strategisch patrimoniumplan over de komende legislaturen heen, zodat rekening gehouden kan worden met het plan bij de opmaak van het nieuwe beleidsplan/MJP. Middels het in kaart brengen van het huidige gemeentelijk patrimonium, wil het lokaal bestuur Bonheiden inzicht krijgen in het gemeentelijk patrimonium naar behoud, onderhouds- en investeringskosten.
De offerte die IDEA Consult NV heeft ingediend en uitgevoerd kan worden in het kader van het raamovereenkomst strategisch- en belanghebbendenmanagement van het Vlaams Agentschap - Facilitair Bedrijf, bestaat uit een goede beschrijving van de verschillende stappen binnen de studie en uit een concreet tijdskader.
Tijdskader:
Na de verschillende stappen wordt een rapport afgelopen met alle doorlopen haltes, gedragen prioriteiten, inzichten die verworven zijn en de acties die benodigd zijn om een toekomstbestendig patrimoniumbeleid te voeren. Met dit rapport kan een onderbouwd beleidsplan/MJP opgemaakt worden.
Bijkomend kan de opdracht rechtstreeks toegewezen worden aan IDEA Consult nv op basis van de raamovereenkomst 'Consultancy in Strategisch Management' (perceel 1) van het Vlaams Agentschap Facilitair Bedrijf en dit volgens een samenwerkingsvoorstel.
Volgens het 'Plan van aanpak: Patrimoniumplanner Bonheiden' op basis van +- 41 gebouwen.
De totale kostprijs wordt geraamd op € 51.388,70 incl. btw:
Bijkomende opdrachten optioneel bovenop de standaard aanpak worden mee vermeld door "*optioneel" in de het plan van aanpak. Hieronder valt:
Aangaande de betrokken raamovereenkomst:
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits kredietverschuiving van A30.7 Leningen nog aan te gaan: intresten voor 2024 en voor 2025 via MJPA. De toegekende subsidie t.b.v. € 60.000 dient eveneens nog voorzien te worden.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2024/0363 van Els Van Bever van 10 oktober 2024
Enig artikel - Geeft goedkeuring om in te tekenen op het raamcontract 'Consultancy in Strategisch Management' (perceel 1) van het Vlaams Agentschap Facilitair Bedrijf en dit volgens samenwerkingsvoorstel en offerte als bijlage. A.d.h.v. het cascade systeem wordt er gegund voor een geraamd bedrag van € 51.388,70 incl. btw aan IDEA Consult nv volgens het bijgevoegde samenwerkingsvoorstel.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 07/11/2024 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 07/11/2024 vindt er om 16.00 u. een volledig digitale algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van CIPAL dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL die digitaal op 07/11/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 20/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging CIPAL het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als afgevaardigde en Pascal Vercammen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad van 29/03/2023.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 12/11/2024 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 12/11/2024 vindt er om 18.00 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVERLEK dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVERLEK die op 12/11/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 26/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging IVERLEK het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 29/03/2023.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan de dienstverlenende vereniging IVERLEK op volgend e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 21/11/2024 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 21/11/2024 vindt er om 19.00 u. digitaal een buitengewone algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PONTES die op 21/11/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 21/11/2024 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde en Pascal Vercammen, als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Bezorgt een afschrift van dit besluit aan de intercommunale vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op maandag 25/11/2024 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op maandag 25/11/2024 vindt er om 18.00 u. een algemene vergadering, digitaal plaats.
NOOT: PIDPA heeft de gemeente geïnformeerd dat de bijhorende documentatie voor het agendapunt uiterlijk op 18/10/2024 zal worden verzonden, terwijl de bijeenroeping van de gemeenteraad op 14/10/2024 gebeurt. Van zodra deze bijlagen ontvangen worden, zal het punt zodanig verder aangepast worden en de documentatie worden toegevoegd in bijlage.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PIDPA die op maandag 25/11/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van maandag 25/11/2024 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CREAT Services dv.
Op 26/11/2024 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CREAT Services dv/TMVS/FARYS.
Op 26/11/2024 vindt er om 14.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Volgende punten staan geagendeerd:
Varia
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de Buitengewone Algemene Vergadering van CREAT Services dv/TMVS/FARYS dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van CREAT Services dv/TMVS/FARYS die op 26/11/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Varia
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 26/11/2024 van de intergemeentelijke vereniging CREAT Services dv/TMVS/FARYS het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan de dienstverlenende vereniging CREAT Services DV/TMVS/FARYS.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 29/11/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 29/11/2024 om 18.00 u. vindt er in Schoutetstraat 2, 2800 Mechelen, zaal Schelde een algemene vergadering plaats. De volgende punten staan op de agenda:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IGEMO, die op 29/11/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van 29/11/2024 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Julie De Clerck als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervangend afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 26/04/2023.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 13/12/2024 vindt er een bijzondere algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 13/12/2024 vindt er om 17.30 u. een bijzondere algemene vergadering plaats in de vergaderzaal THEMIS, hoofdkantoor IVAREM, 3de verdieping, Leuvensesteenweg 443D, 2812 Mechelen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVAREM dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van IVAREM die op 13/12/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de bijzondere algemene vergadering van 13/12/2024 van de intergemeentelijke vereniging IVAREM het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM. Bij afwezigheid van de in artikel 3 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM te vertegenwoordigen.
Artikel 5 - Zendt een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
De voorzitter sluit de zitting op 23/10/2024 om 20:49.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad