Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Iedereen kent misschien iemand in zijn of haar omgeving die de strijd met borstkanker aangaat. Daarom is het zo belangrijk dat we allemaal samen onze schouders zetten onder preventie en bestrijding van de meest voorkomende kanker bij vrouwen.
Oktober is de maand waar het thema borstkanker internationaal extra in de kijker wordt geplaatst.
Door de sensibiliseringscampagne kunnen we enerzijds vrouwen stimuleren om zich tijdig te laten screenen op borstkanker. Anderzijds kunnen we als gemeente een emotionele steun zijn voor alle lotgenoten die de strijd aangaan of lotgenoten herdenken die er jammer genoeg niet meer zijn.
Dankzij de nabijheid van het lokale niveau is de gemeente het best geplaatst om de juiste informatie tot specifieke doelgroepen te krijgen.
Het Bevolkingsonderzoek Borstkanker is een belangrijke middel om onze te sensibiliseren en verdiend een hoofdplaats op onze gemeentelijke sociale media
Vrouwen tussen de 50 en 69 jaar kunnen zich gratis laten onderzoeken op borstkanker. Om de 2 jaar krijgen zij een kwaliteitsvolle screeningsmammografie aangeboden. Ze ontvangen daarvoor een uitnodiging per post, maar hoe meer hierover gecommuniceerd wordt - via artikels, bladwijzers, affiches, banners, facebookberichten, ... - hoe beter.
Want Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder vrouwen. Maar liefst 1 op 9 krijgt met de ziekte te maken. Het risico om borstkanker te krijgen, neemt bovendien toe met de leeftijd. Per 1.000 borstkankeronderzoeken worden 7 tot 9 vrouwenlevens gered.
Als Think Pink gemeente kunnen we nog iets extra doen
Tijdens de maand oktober staan er bij Think Pink weer heel wat acties op de agenda:
1. Een van de acties in oktober is de Think-Pink Lintjescampagne.
Het doel: zorgen voor meer sensibilisering door 2.500 lintjesboxen te verspreiden over het land. Iedereen kan vanaf eind september tot eind oktober een Think-Pinklintje kopen voor € 1. Door dit lintje op te spelden zorgen we samen voor sensibilisering en meer borstbewustzijn. De opbrengst van deze actie gaat integraal naar het SMART Fonds van Think-Pink dat innovatief wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker financiert.
2. Chocoladetruffels bij Delhaize tegen borstkanker
Vanaf 24 september duiken in de Delhaize-winkels heerlijke chocoladetruffels op in een mooi Think-Pinkjasje. Een smakelijke manier om de strijd tegen borstkanker te steunen!
3. Zet iemand speciaal in de bloemetjes en steun de strijd tegen borstkanker
Doe een lotgenoot uit je omgeving, je mama, zus, collega of vriendin een plezier en zet hen in oktober in de bloemetjes.
* Op initiatief van bloemen- en plantengroothandel Agora Group vind je bij deelnemende bloemisten een kleurrijk Think-Pinkboeket van € 30 euro, waarvan € 5 naar de strijd tegen borstkanker gaat. Een lijst van deelnemende bloemenzaken vind je binnenkort op onze website.
* Agora Group en Think-Pink houden je bloemen ook langer mooi met speciale Think-Pinkbloemenvoeding.
* Bij Delhaize vind je een roze vetplantje, waarmee je Think-Pink steunt.
4. Hartverwarmende tuinkaarsen
Bij deelnemende klanten van bloemen- en plantengroothandel Agora Group vind je voortaan het hele jaar door een roze Think-Pinktuinkaars: ideaal voor mooie nazomeravonden in oktober, stemmige winterbarbecues of zomerse feestjes. Per verkochte kaars gaat €1 naar de strijd tegen borstkanker. Waar je zo'n tuinkaars op de kop kunt tikken, ontdek je binnenkort op onze website.
5. Steun Think-Pink dankzij de sneetjes van Passendale
Passendale en Think-Pink bundelen hun krachten om de strijd tegen borstkanker en het belang van de screeningmammografie onder de aandacht te brengen. Per verkocht pakje Passendale sneetjes, schenkt Passendale gedurende de maand oktober 0,1 euro aan Think-Pink. Op deze manier dragen we samen bij aan meer wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker in België.
Enig artikel - N-VA vraagt aan de gemeenteraad om het college de opdracht te geven de acties tegen borstkanker mee te ondersteunen door haar communicatiemiddelen maximaal in te zetten voor de verspreiding van de informatie over het “Bevolkingsonderzoek borstkanker” en de acties van Think Pink tijdens de internationale maand oktober tegen borstkanker