De 10 volgende gemeenten werken intergemeentelijk samen rond noodplanning en stelden ook gezamenlijk een noodplanningsambtenaar aan: Aartselaar, Bonheiden, Boom, Duffel, Hemiksem, Niel, Putte, Rumst, Schelle en Sint-Katelijne-Waver. Er werd ook al geruime tijd een intergemeentelijke veiligheidscel opgericht. Het reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel wordt ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
22/04/2025: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende de goedkeuring van het reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel.
De 10 volgende gemeenten werken intergemeentelijk samen rond noodplanning en stelden ook gezamenlijk een noodplanningsambtenaar aan:
Er werd ook al geruime tijd een intergemeentelijke veiligheidscel opgericht. Het reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring. Nu wordt het ter kennisname naar de gemeenteraad voorgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met het aan de 10 deelnemende gemeenten voorgelegde reglement van interne orde voor de intergemeentelijke veiligheidscel.
Enig artikel - Neemt kennis van volgend reglement interne orde voor de intergemeentelijke veiligheidscel:
Dit reglement bepaalt de wijze waarop de intergemeentelijke veiligheidscel zijn bevoegdheid uitoefent.
1. Voorzitter:
De vergadering staat onder het voorzitterschap van de burgemeester die tijdens de installatievergadering van de intergemeentelijke veiligheidscel door de burgemeesters met eenvoudige meerderheid van stemmen verkozen is.
Tijdens de installatievergadering worden door de burgemeesters 2 ondervoorzitters gekozen. Deze zullen de vergadering leiden bij afwezigheid van de voorzitter. De eerste ondervoorzitter is de ondervoorzitter met de meeste stemmen, de tweede ondervoorzitter is de ondervoorzitter met de tweede meeste stemmen. Bij gelijkheid der stemmen bepaalt de voorzitter de volgorde der ondervoorzitters.
De verkozenen nemen hun functie waar tot de eerste installatievergadering van een intergemeentelijke veiligheidscel bij een nieuwe legislatuur of tot hun schriftelijke vraag tot ontheffing uit hun functie door de intergemeentelijke veiligheidscel wordt aanvaard.
2. Secretaris:
Zoals bepaald in artikel 4 van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, wordt het secretariaat verzorgd door de intergemeentelijke noodplanningscoördinator.
3. Taken intergemeentelijke veiligheidscel:
De taken voor de gemeentelijke veiligheidscellen zoals voorzien in artikel 3 van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, gelden eveneens voor de intergemeentelijke veiligheidscel:
4. Vergaderingen:
Plaats van samenkomst IGVC:
Brandweerkazerne Duffel: Spoorweglaan 2/bus 1, 2570 Duffel
Alternatieve plaatsen van samenkomst IGVC:
Gemeentehuis Sint-Katelijne-Waver Lemanstraat 63, 2860 Sint-Katelijne-Waver
Gemeentehuis Rumst, Koningin Astridplein 12, 2840 Rumst.
5. Kostenverdeling:
De gemeenten bieden de veiligheidscel de materiële en financiële ondersteuning die nodig is om een normale werking van de intergemeentelijke veiligheidscel uit te bouwen.
De gemaakte kosten die louter aan 1 specifieke gemeente kunnen toegeschreven worden, worden integraal door de desbetreffende gemeente gedragen.
De kosten verbonden aan de intergemeentelijke samenwerking worden opgelijst. De gemeente Boom staat in voor het dragen van deze kosten. Elke gemeente voorziet jaarlijks in een voorschot van 80% van de werkingskosten van het vorige werkjaar en dit uiterlijk 1 maand na de eerste vergadering van het nieuwe jaar.
De intergemeentelijke noodplanningscoördinator is belast met het verzamelen van alle onkosten die door de intergemeentelijke veiligheidscel gemaakt worden. Hij zal deze kostenstaat en de bewijsstukken ter goedkeuring voorleggen aan de intergemeentelijke veiligheidscel op de eerste vergadering van het nieuwe werkjaar. Na aanvaarding zullen de kosten gelijkwaardig verdeeld en gedragen worden over en door de 10 betrokken gemeenten.
6. Uitrusting vergaderlokaal:
Een standaard vergaderlokaal met de mogelijkheid tot projectie.
In functie van de agenda kan bijkomende technische uitrusting voorzien worden.
7. Wijzigingen:
Wijzigingen aan het reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel worden bij eenvoudige meerderheid der stemmen in de intergemeentelijke veiligheidscel goedgekeurd.
8. Goedkeuring en kennisgeving:
Dit reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college van Burgemeester en schepenen van de gemeenten Aartselaar, Bonheiden, Boom, Duffel, Hemiksem, Niel, Putte, Rumst, Schelle en Sint-Katelijne-Waver, voor verzending en kennisname naar de gemeenteraden van de 10 betrokken gemeenten.