De gemeente moet in de toekomst verschillende infrastructuurwerken (nutsleidingen, rioleringen, wegenis, ...) uitvoeren. Voor sommige infrastructuurwerken is er echter binnen het openbaar domein geen ruimte aanwezig. De gemeente wenst hiervoor de nodige grondverwervingen te realiseren en IGEMO in te schakelen als externe onderhandelaar.
Aan de gemeenteraad van Bonheiden wordt gevraagd een raamovereenkomst grondverwervingen voor openbaar nut af te sluiten met IGEMO.
Binnen de gemeente Bonheiden bevinden zich vele landelijke wegenis, waar de komende jaren bepaalde werkzaamheden dienen voorzien te worden. Dit kan gaan van de aanleg en hernieuwen van nutsleidingen, de aanleg van hemelwaterinfiltraties, rioleringswerken, vernieuwen van wegenis, ... Sommige van deze werkzaamheden worden voorzien in een zone naast de bestaande wegenis. Echter veel van de landelijke wegenis binnen de gemeente is nog privaat eigendom en heeft enkel de bestaande wegenis een 'openbaar karakter'. Dit wil zeggen dat veel van de noodzakelijke werkzaamheden niet uitgevoerd kunnen worden.
Naar aanleiding van de opmaak van nieuwe rooilijnplannen, de aanleg van nutsleidingen, rioleringswerken, alsook nieuwe wegenis, zal de gemeente de nodige gronden dienen te verwerven. De gemeente wenst voor de grondverwervingen beroep te doen op de dienstverlening/begeleiding die IGEMO biedt bij het verwerven van de gronden die hiervoor ten algemene nutte dienen verworven te worden.
Op vraag van de gemeente heeft IGEMO een voorstel tot raamovereenkomst opgemaakt met daarin een omschrijving van de taken:
Luik 1: Minnelijke verwervingen
A) In het kader van voormelde infrastructuurwerken treedt IGEMO op in opdracht van de gemeente als onderhandelaar met de eigenaar(s) van (delen van) eigendommen teneinde tot een minnelijke verkoopovereenkomst te komen.
De gemeente Bonheiden wenst in eerste instantie de in te nemen (delen van) eigendommen kosteloos aan te werven.
Aan het begin van deze opdracht bezorgt de gemeente aan IGEMO minstens volgende informatie:
Indien doorheen de opdracht blijkt dat een kosteloze overdracht niet zal resulteren in de vereiste innames voor de geplande infrastructuurwerken, bezorgt de gemeente aan IGEMO de volgende documenten:
B) Bij het voeren van minnelijke verwervingen hanteert IGEMO volgende stappenplan:
Verkoopbeloftes/verkoopovereenkomsten die het resultaat zijn van minnelijke onderhandelingen, kosteloos en/of volgens de goedgekeurde biedingen, vergoedingen en marges, worden door de gemeente binnen de 10 werkdagen ondertekend terugbezorgd aan de eigenaars.
IGEMO vraagt alle noodzakelijke informatie voor het opmaken van een verkoopbelofte/verkoopovereenkomst op.
Desgevallend kan IGEMO ook de contacten met de door de gemeente aangeduide notaris dan wel de Dienst Vastgoedtransacties coördineren in functie van het opmaken van een notariële akte.
Luik 2: Gerechtelijke verwerving
Aangaande onderhandelingen die niet resulteren in een minnelijke overeenkomst, kan IGEMO de gemeente begeleiden bij de onteigening van de eigendommen ter realisatie van de geplande infrastructuurwerken.
Globaal gezien kunnen per dossier onderstaande stappen onderscheiden worden bij het bekomen van een onteigeningsmachtiging:
Voor elk onteigeningsdossier wordt er op basis van deze stappen een taakverdeling gemaakt tussen IGEMO en de gemeente.
Aangaande onteigeningsdossiers waarbij de minnelijke onderhandelingen niet door IGEMO uitgevoerd zouden worden, bezorgt de gemeente aan IGEMO per eigendom een historiek van de minnelijke gesprekken die reeds hebben plaatsgevonden. Immers, voorafgaandelijk aan een gerechtelijke onteigening dienen ernstige pogingen tot minnelijke onderhandelingen aangetoond te kunnen worden.
Tenslotte kan de gemeente kan ook beroep doen op IGEMO voor het begeleiden/ondersteunen van de raadsman die door de gemeente is aangesteld voor het voeren van de gerechtelijke procedure.
Per project zal IGEMO een raming opmaken op basis van de uurloontarieven opgenomen in de raamovereenkomst:
Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5 %. De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld. Binnen de zelfstandige groepering is op de aan IGEMO verschuldigde vergoeding voor de dienstverlening geen btw verschuldigd.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00107 van Els Van Bever van 12 mei 2025
Enig artikel - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en IGEMO voor grondverwervingen voor openbaar nut goed als volgt:
RAAMOVEREENKOMST GRONDVERWERVINGEN VOOR OPENBAAR NUT
Overeenkomst IGEMO – GEMEENTE BONHEIDEN
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de vorm van een dienstverlenende vereniging heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, alhier rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Walter Horemans, voorzitter, en de heer Dieter Goossens, algemeen directeur,
Hierna “IGEMO” genoemd,
En anderzijds
De gemeente Bonheiden, geldig vertegenwoordigd door haar college van burgemeester en schepenen, handelend in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2025, en voor wie rechtsgeldig optreden de heer Lode Van Looy, burgemeester, en mevrouw Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;
Hierna “de gemeente” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
De gemeente stelt IGEMO aan voor het begeleiden van de gemeente bij het verwerven van onroerende goederen ten algemene nutte te Bonheiden naar aanleiding van de opmaak van rooilijnplannen, de aanleg van nutsleidingen, rioleringswerken alsook nieuwe wegenis.
De opdracht omvat 2 luiken:
Bij aanvang van elk individueel project wordt een collegebeslissing genomen waarin de toewijzing aan IGEMO wordt bevestigd.
Onderstaande lijst geeft een indicatief overzicht van huidige lopende en geplande projecten:
Artikel 2: OMSCHRIJVING VAN DE OPDRACHT
Luik 1: Minnelijke verwervingen
A) In het kader van voormelde infrastructuurwerken treedt IGEMO op in opdracht van de gemeente als onderhandelaar met de eigenaar(s) van (delen van) eigendommen teneinde tot een minnelijke verkoopovereenkomst te komen.
De gemeente Bonheiden wenst in eerste instantie de in te nemen (delen van) eigendommen kosteloos aan te werven.
Aan het begin van deze opdracht bezorgt de gemeente aan IGEMO minstens volgende informatie:
Indien doorheen de opdracht blijkt dat een kosteloze overdracht niet zal resulteren in de vereiste innames voor de geplande infrastructuurwerken, bezorgt de gemeente aan IGEMO de volgende documenten:
B) Bij het voeren van minnelijke verwervingen hanteert IGEMO volgende stappenplan:
Verkoopbeloftes/verkoopovereenkomsten die het resultaat zijn van minnelijke onderhandelingen, kosteloos en/of volgens de goedgekeurde biedingen, vergoedingen en marges, worden door de gemeente binnen de 10 werkdagen ondertekend terugbezorgd aan de eigenaars.
IGEMO vraagt alle noodzakelijke informatie voor het opmaken van een verkoopbelofte/verkoopovereenkomst op.
Desgevallend kan IGEMO ook de contacten met de door de gemeente aangeduide notaris dan wel de Dienst Vastgoedtransacties coördineren in functie van het opmaken van een notariële akte.
Luik 2: gerechtelijke verwerving
Aangaande onderhandelingen die niet resulteren in een minnelijke overeenkomst, kan IGEMO de gemeente begeleiden bij de onteigening van de eigendommen ter realisatie van de geplande infrastructuurwerken.
Globaal gezien kunnen per dossier onderstaande stappen onderscheiden worden bij het bekomen van een onteigeningsmachtiging:
Voor elk onteigeningsdossier wordt er op basis van deze stappen een taakverdeling gemaakt tussen IGEMO en de gemeente.
Aangaande onteigeningsdossiers waarbij de minnelijke onderhandelingen niet door IGEMO uitgevoerd zouden worden, bezorgt de gemeente aan IGEMO per eigendom een historiek van de minnelijke gesprekken die reeds hebben plaatsgevonden. Immers, voorafgaandelijk aan een gerechtelijke onteigening dienen ernstige pogingen tot minnelijke onderhandelingen aangetoond te kunnen worden.
Tenslotte kan de gemeente kan ook beroep doen op IGEMO voor het begeleiden/ondersteunen van de raadsman die door de gemeente is aangesteld voor het voeren van de gerechtelijke procedure.
Artikel 3: UITVOERING VAN DE OPDRACHT
Bij aanvang van elke opdracht bezorgt de gemeente alle beschikbare en relevante informatie voor de uitvoering van de opdracht aan IGEMO.
Op basis daarvan maakt IGEMO een indicatieve planning op en wordt een raming gemaakt van de te verwachten kosten. Ook wordt aangegeven welke informatie desgevallend nog ontbreekt of welke opdrachten (bv. schattingsverslag, opmetingen, opzoekingen) IGEMO / de gemeente nog moeten uitvoeren.
Na goedkeuring van het plan van aanpak door de leidend ambtenaar wordt de opdracht door IGEMO aangevat.
Tijdens de uitvoering van de opdracht wordt de tijdsbesteding genoteerd. Indien er verwacht wordt dat de raming overschreden zal worden, wordt dit teruggekoppeld met de gemeente en wordt er na goedkeuring verder gewerkt.
Artikel 4: VERGOEDING
De prestaties geleverd in het kader van onderhavige overeenkomst worden gefactureerd op basis van volgende uurtarief:
Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5 %. De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.
Onder prestaties wordt o.a. begrepen: de effectieve prestaties in functie van de opdracht, alsook de eventuele verplaatsingstijd vanaf IGEMO naar externe locaties.
Externe kosten worden hetzij door IGEMO volledig door gefactureerd aan de gemeente hetzij door de dienstverlener rechtstreeks aan de gemeente gefactureerd.
Artikel 5: FACTURATIE EN WIJZE VAN BETALING
De facturatie van de opdracht gebeurt aan het einde van de opdracht op basis van de werkelijk gepresteerde uren.
Facturen worden verstuurd naar de gemeente met vermelding van de bestellende dienst en de referentie van de overeenkomst (naam en datum).
De betalingstermijn voor de facturen van IGEMO bedraagt 30 kalenderdagen vanaf de datum van verzending.
Artikel 6: AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING
IGEMO en zijn aangestelde zijn verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid.
Artikel 7: DUUR VAN DE OVEREENKOMST
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een duurtijd van 3 jaar en neemt een aanvang bij ondertekening van huidige overeenkomst.
Elke partij kan de raamovereenkomst beëindigen mits eerbiediging van een opzegtermijn van zes maanden, te rekenen vanaf de schriftelijke kennisgeving van het voornemen de raamovereenkomst te beëindigen. Behoudens andersluidend akkoord tussen partijen, heeft de opzegging en zelfs beëindiging van de raamovereenkomst geen invloed op de eerder bestelde opdrachten.
De overeenkomst wordt na de voorziene einddatum stilzwijgend verlengd, tenzij een van de partijen zich hiertegen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de oorspronkelijke looptijd verzet of tenzij een nieuwe raamovereenkomst wordt overeengekomen. De verlenging brengt geen enkele wijziging of opschorting van de vermelde rechten en plichten met zich mee.
Artikel 8: WIJZIGINGEN
Partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de beide partijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.
Elke wijziging van deze overeenkomst wordt opgenomen in een door beide partijen ondertekend addendum bij de overeenkomst.
Artikel 9: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen stellen alles in het werk om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van [datum] in twee originelen.
Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens gemeente Bonheiden
Lode Van Looy, Burgemeester
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO
Walter Horemans, voorzitter
Dieter Goossens, algemeen directeur