Terug
Gepubliceerd op 26/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 28/05/2025 - 20:30

Intergemeentelijke samenwerking - Agendapunten bijzondere algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PONTES op 26/06/2025: Standpuntbepaling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.

Op 26/06/2025 vindt er een bijzondere algemene vergadering plaats.

Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze bijzondere algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 29/01/2025: Besluit gemeenteraad houdende aanduiding van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Lukas De Backer als plaatsvervanger voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van PONTES
  • 28/03/2025: Mail ontvangen van PONTES met uitnodiging en bijlagen voor de bijzondere vergadering op 26/06/2025.
Feiten en context

De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.

Op 26/06/2025 vindt er om 19.00 u. digitaal een bijzondere algemene vergadering plaats.

Volgende punten staan geagendeerd: 

  1. Algemene vergadering: verslag van 26 maart 2025 - goedkeuring
  2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2024 - goedkeuring
  3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2024 - aktename
  4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2024 - goedkeuring
  5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
  6. Bestuur: statutenwijziging 2025 - goedkeuring
  7. Varia en rondvraag

Er is een statutenwijziging geagendeerd;

  • Artikel 8 Tussentijdse uittreding en uitsluiting
    Het huidige artikel 8 gaat nog uit van een eventuele uittreding van een deelgemeente die oorspronkelijk in de wetgeving alleen mogelijk was bij het einde van de statutaire duur van het intergemeentelijk samenwerkingsverband.
    Artikel 422 van het Decreet Lokaal Bestuur werd echter gewijzigd en heeft ook een tussentijdse uittreding mogelijk gemaakt. De huidige statuten worden door deze wijziging in overeenstemming gebracht met de decretale bepaling.
    De tussentijdse uittreding wordt mee voorzien in de gewijzigde versie van artikel 8.
  • Artikel 9 Procedure uitsluiting
    Het voorstel van gewijzigd artikel 9 verwijst enerzijds naar een nieuw in te voegen artikel 9bis (zie verder), waarin het principe van de schadevergoeding staat.
    Conform het advies van de Vlaamse Regering wordt de bepaling dat er geen scheidingsaandeel wordt voorzien uitdrukkelijk mee in de bepaling van artikel 9 behouden. De laatste zin van het artikel wordt aldus niet geschrapt.
  • Artikel 9 bis (nieuw) Principe schadevergoeding
    Zoals hiervoor in de inleiding reeds aangehaald, bevat de actuele wetgeving, noch de parlementaire voorbereiding ervan, geen nadere principes over de wijze waarop invulling moet worden gegeven aan het begrip ‘schade die de uittreding berokkent’. Het uitgangspunt is evenwel duidelijk:
    1. de gemeente die bij het einde van de statutaire duur niet langer lid wenst te blijven van het intergemeentelijk samenwerkingsverband is geen schadevergoeding verschuldigd maar moeten wel hun contractuele verbintenissen naleven;
    2. de gemeenten die tussentijds (in de loop van de statutaire duur) wensen uit te treden of worden uitgesloten zijn gehouden tot schadevergoeding; hetzelfde principe is van toepassing op gemeenten die wensen uit te treden naar aanleiding van een vrijwillige fusie.
    In het eerste geval zullen de gemeenten die voordien contractuele verbintenissen zijn aangegaan ten voordele van het intergemeentelijk samenwerkingsverband (bijv. verlenen van waarborgen bij financiële instellingen, verlenen van zakelijke rechten, enz…) ertoe gehouden zijn om deze engagementen na te komen. Het feit dat zij niet langer lid wensen te blijven bij het einde van de statutaire looptijd, mag geen afbreuk doen aan deze verbintenissen.
    Het tweede geval handelt over de toepassing van artikel 422 van het Decreet Lokaal Bestuur dat voorziet in een schadevergoeding bij tussentijdse uittreding, gedwongen uitsluiting en/of uittreding naar aanleiding van vrijwillige fusie maar waarvan de principes niet verder worden uitgewerkt.
    In het ontwerp van statutenwijziging wordt derhalve een nieuw artikel toegevoegd waarin de vergoedingsprincipes worden benoemd en hier nader worden toegelicht. Voor de invulling van dit principe wordt uitgegaan van de belangrijkste verplichtingen van het intergemeentelijk samenwerkingsverband, met name de verplichtingen inzake schulden op lange en korte termijn en de verplichting aan personeelsuitgaven.
    Het nieuwe artikel bepaalt daarom dat (1) er geen recht is op een scheidingsaandeel en dat (2) de schadevergoeding bestaat uit een deel van enerzijds de openstaande schulden en anderzijds de toekomstige personeelsuitgaven van het intergemeentelijk samenwerkingsverband.
    De openstaande schulden van de organisatie zijn eenvoudig af te leiden uit de recentste jaarrekening waarbij de passiefzijde van de balans de schulden op langer dan een jaar (rubriek 17 MAR1) bevat, 1 MAR = Minimum indeling van het Algemeen Rekeningstelsel alsook de schulden op meer dan één jaar die binnen het jaar vervallen (rubriek 42 MAR). Deze bedragen worden aangevuld met de verschuldigde intresten op voormelde schulden (rubriek 65 MAR).
    De toekomstige personeelsuitgaven beschrijven, lijkt opnieuw een evenwichtsoefening. Er is immers een groot verschil tussen de deelgemeente die tussentijds uittreedt in bijvoorbeeld jaar 2 van de statutaire duur en een gemeente die de organisatie wenst te verlaten in jaar 15 van de statutaire duur. De omvang van de personeelsverplichtingen bedraagt theoretisch nog 16 jaar voor de gemeente die het tweede jaar uittreedt, maar bedraagt nog slechts 3 jaar voor de gemeente die uitstapt in jaar 15. Hier wensen we een verschillende behandeling tussen uittreders te vermijden en zijn we van oordeel dat de verplichting ‘personeelsuitgaven’ voor iedere uittreder hetzelfde moet worden berekend. We zijn daarom voorstander om voor de berekening van dit onderdeel 9 jaren (de helft van de statutaire duur) in rekening te brengen, vermeerderd met de toekomstige verplichtingen inzake responsabiliseringsbijdragen en pensioenuitgaven. Elk intergemeentelijk samenwerkingsverband dat in de loop van de geschiedenis statutaire medewerkers in dienst heeft gehad of nog heeft, is gehouden tot betaling van responsabiliseringsbijdragen (waarbij benadrukt moet worden dat intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden uitgesloten van de compensatie waarop lokale besturen wel recht hebben) en tot de volledige pensioenuitgaven van zodra de laatste statutaire medewerker met pensioen gaat. Deze pensioenverplichtingen kunnen afhankelijk van het aantal medewerkers hoge bedragen vertegenwoordigen (voor PONTES gaat het in concreto om ongeveer 15 miljoen euro). Aangezien de uittredende gemeenten mee het personeelsbeleid van de organisatie hebben ingevuld, kunnen zij deze verplichting bij uittreding moeilijk afwentelen op louter de overblijvende deelgemeenten.
    Concreet zal dus een berekening worden gemaakt van de personeelsuitgaven gedurende 9 jaren, te vermeerderen met de toekomstige responsabiliseringsbijdragen en de pensioenuitgaven zoals die ieder jaar worden geactualiseerd en deel uitmaken van de financiële audit van de bedrijfsrevisor-commissaris.
    Concluderend bedraagt de uittredingsvergoeding het evenredig aandeel van de betrokken gemeente in enerzijds de lang- en kortlopende schulden, alsook in anderzijds de personeelsuitgaven voor 9 jaren te vermeerderen met de toekomstige pensioen-verplichtingen. 
  • Artikel 12 Kapitaalsinbreng
    Er wordt voorgesteld om artikel 12, §5 van de statuten eveneens te wijzigen om in het licht van voorgaande wijzigingen geen misverstand te creëren over een potentiële vergoeding van de leden-deelgemeenten.
    Dit artikel voorziet nog een vergoeding voor inbreng maar aangezien artikel 42 van de statuten reeds eerder werd gewijzigd en een eventuele dividenduitkering bewust werd geschrapt (cfr. de besluitvorming van de Rulingcommissie van de FOD Financiën en de onderwerping aan de rechtspersonenbelasting i.p.v. aan de vennootschapsbelasting), heeft het geen zin om de huidige tekst van paragraaf vijf te behouden. De zinssnede over de vergoeding van de inbreng wordt daarom geschrapt.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.

Juridische grond
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • De statuten van de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Argumentatie

De vertegenwoordiger van de gemeente in de bijzondere algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.

Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Onthouders: Peggy Aerts
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van PONTES die op 26/06/2025 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:

  1. Algemene vergadering: verslag van 26 maart 2025 - goedkeuring
  2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2024 - goedkeuring
  3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2024 - aktename
  4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2024 - goedkeuring
  5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
  6. Bestuur: statutenwijziging 2025 - goedkeuring
  7. Varia en rondvraag.

Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 26/06/2025 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.

Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Lukas De Backer, als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 29/01/2025.

Artikel 4 - Bezorgt een afschrift van dit besluit aan de intercommunale vereniging PONTES.