Terug
Gepubliceerd op 06/05/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/03/2025 - 20:30

Gemeentelijke adviesraad - Statuten LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang): Goedkeuring

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Afwezig: Guido Vaganée, gemeenteraadslid

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de statuten voor het LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang) goed te keuren.

Voorgeschiedenis

29/01/2025: De gemeenteraad keurt de oprichting van de gemeentelijke adviesraden goed.

Feiten en context

De gemeenteraad stelde op 29/01/2025 vast welke gemeentelijke adviesraden ingesteld zullen worden met als opdracht om het gemeentebestuur op regelmatige en systematische wijze te adviseren. De gemeenteraad dient voor elke adviesraad statuten of een organiek reglement vast te stellen, met daarin nadere aanduiding van het adviesdomein, de (wijze van) samenstelling, de voornaamste werkingsregels, alsook op welke wijze het gevolg meegedeeld zal worden dat aan de adviezen wordt gegeven.

De wijze van samenstelling wordt door de gemeenteraad bepaald in functie van voldoende representativiteit voor het betrokken domein. Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn. Ten hoogste twee derde van de leden van een adviesraad of andere overlegstructuur mag van hetzelfde geslacht zijn. Als dat niet het geval is, kan er niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Aan elke adviesraad of overlegstructuur worden de nodige middelen ter beschikking gesteld voor een vlotte werking en vervulling van de adviesopdracht.

Voor adviesorganen of andere overlegstructuren die door specifieke hogere regelgeving ingesteld zijn, gelden de betreffende hogere voorschriften inzake taak, bevoegdheid, samenstelling en werking.

Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt de statuten van het LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang) goed als volgt:

HOOFDSTUK 1 – ERKENNING

Artikel 1 - Erkenning

Het lokaal overleg kinderopvang wordt erkend als gemeentelijk adviesorgaan voor de materies die relevant zijn voor kinderopvang in de gemeente, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2025.

HOOFSTUK 2 – DOEL

Artikel 2 - Doel

§1 De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zullen het bovengenoemd lokaal overleg kinderopvang betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk beleid inzake de materies die relevant zijn voor de kinderopvang in de gemeente.

§2 Het lokaal overleg kinderopvang zal bijgevolg in het kader van de beleidsvoorbereiding en evaluatie om advies gevraagd worden over alle aangelegenheden die betrekking hebben op de kinderopvang in de gemeente. Het lokaal overleg kinderopvang zal tevens om advies worden gevraagd bij de opmaak en de uitvoering van het gemeentelijk meerjarenplan.

§3 Daarnaast heeft het lokaal overleg kinderopvangg de mogelijkheid om over alle hierboven genoemde aangelegenheden en over alle andere beleidsdossiers, waarvan het vindt dat er belangen die relevant zijn voor de kinderopvang in de gemeente, in het geding zijn, advies uit te brengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen.

§4 Het lokaal overleg kinderopvang heeft als doel zoveel mogelijk relevante en verschillende zienswijzen te krijgen om tot een degelijke besluitvorming door het bestuur te kunnen komen. Het is echter niet de bedoeling dat politieke debatten in het lokaal overleg kinderopvang worden gevoerd.

§5 Het lokaal overleg kinderopvang geeft tevens advies, op vraag van het gemeentebestuur, op eigen initiatief of door externen, over aanvragen tot de uitbouw van opvangvoorzieningen voor kinderen tot 12 jaar binnen de gemeente.

HOOFDSTUK 3 – SAMENSTELLING

Artikel 3 – De leden

§1 De samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

§2 Samenstelling:

§2.1 Stemgerechtigde leden:

    1. Het lokaal overleg kinderopvang wordt samengesteld uit stemgerechtigde leden, niet stemgerechtigde leden en externe deskundigen. Het aantal leden wordt vastgesteld op maximaal 25.
      Bij meerdere kandidaten voor het lokaal overleg kinderopvang worden de kandidaten door het college van burgemeester en schepenen gemotiveerd aangeduid.
    2. De stemgerechtigde leden van het lokaal overleg kinderopvang moeten allen woonachtig zijn in de gemeente of in een vereniging actief zijn in onze gemeente en minimum zestien jaar oud zijn.

§2.2 Niet stemgerechtigde leden:

    1. De schepen voor de materies die relevant zijn voor de kinderopvang in de gemeente.
    2. Administratief medewerker lokaal bestuur Bonheiden.

§2.3 Externe deskundigen kunnen gehoord worden in het kader van de adviesverlening over een specifiek item.
Professionele deskundigen kunnen deelnemen aan het lokaal overleg kinderopvang op spontaan eenvoudig verzoek aan de voorzitter van het lokaal overleg kinderopvang of op uitnodiging van de voorzitter van het lokaal overleg kinderopvang. De voorzitter onderzoekt of de aanvraag beantwoordt aan de gestelde criteria alvorens de toestemming te geven om deel te nemen aan het lokaal overleg kinderopvang.

§2.4 Ten hoogste twee derde van de leden van het lokaal overleg kinderopvang mag van hetzelfde geslacht zijn, anders kan het lokaal overleg kinderopvang niet op rechtsgeldige wijze advies uitbrengen.

§2.5 Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen mogen geen stemgerechtigd lid zijn van het lokaal overleg kinderopvang.

§2.6 Het lokaal overleg kinderopvang richt werkgroepen op en kan deze ook ontbinden. Werkgroepen bestaan uit leden van het lokaal overleg kinderopvang, ook geïnteresseerde inwoners kunnen aan deze werkgroepen toegevoegd worden. De werkgroepen vergaderen afzonderlijk om te beraadslagen over problemen eigen aan de hen toegewezen opdracht. Alle voorstellen en ontwerpadviezen worden ter goedkeuring voorgelegd aan het lokaal overleg kinderopvang.

§3 Aan het lidmaatschap van het lokaal overleg kinderopvang komt een einde:

    1. als het lid schriftelijk ontslag indient bij de voorzitter van het lokaal overleg kinderopvang;
    2. als het lid niet langer aan de voorwaarden vermeld onder §2.1 voldoet;
    3. bij overlijden of rechtsonbekwaamheid;
    4. van zodra er een nieuw lokaal overleg kinderopvang is samengesteld telkens aan het begin van een nieuwe legislatuur.

Artikel 4 - Procedure van samenstelling

Het lokaal overleg kinderopvang wordt telkens weer samengesteld, uiterlijk binnen de zes maanden volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad, bij het begin van elke nieuwe bestuursperiode van de gemeenteraad, volgens volgende procedure:

    1. Via het de gemeentelijke informatiekanalen wordt een oproep gedaan naar kandidatuurstelling bij geïnteresseerde gebruikers. Uit de kandidatuurstelling worden maximum 25 kandidaten verkozen cfr. de voorwaarden uit artikel 3, §2.1
    2. Als het lokaal overleg kinderopvang wegens onvoorziene omstandigheden niet tijdig kan worden samengesteld, blijft de bestaande raad bestaan tot op het moment waarop de nieuwe raad is aangeduid.

HOOFDSTUK 4 – RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE LEDEN

Artikel 5

§1 Alle stemgerechtigde leden:

    1. Rechten
      1. hebben spreekrecht en stemrecht op alle vergaderingen van het lokaal overleg kinderopvang;
      2. hebben inzagerecht in alle documenten en dossiers die het gemeentebestuur ter beschikking stelt van het lokaal overleg kinderopvang
    2. Plichten
      1. onderschrijven de doelstellingen van het lokaal overleg kinderopvang en verbinden zich er toe om actief mee te werken aan de realisering ervan;
      2. wonen de samenkomsten van het lokaal overleg kinderopvang bij;
      3. de aanvaarding van de bepalingen vermeld in de statuten houdt de verplichting in tot het nakomen ervan.

§2 Alle niet-stemgerechtigde leden mogen een toelichting houden maar mogen niet deelnemen aan de debatten en de stemming over het besproken onderwerp.

HOOFDSTUK 5 – TOEGANG TOT INFORMATIE

Artikel 6

§1 Wanneer het gemeentebestuur het lokaal overleg kinderopvang om advies vraagt, zal het bij de adviesvraag de nodige informatie voegen. Tevens hebben de leden van het lokaal overleg kinderopvang het recht om inzage te nemen in alle documenten en dossiers die betrekking hebben op het dossier, tenzij er wettelijke bezwaren zijn. Dit inzagerecht kan uitgeoefend worden via het gemeentepersoneel.

§2 Wanneer het lokaal overleg kinderopvang op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen, kan het steeds informatie opvragen aan het college van burgemeester en schepenen, die deze informatie zal ter beschikking stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn.

HOOFDSTUK 6 - WERKING

Artikel 7

Het lokaal overleg kinderopvang vergadert in besloten zitting.

Artikel 8 – Adviesvraag vanuit het gemeentebestuur

§1 Het gemeentebestuur zal de vragen om advies steeds schriftelijk stellen, met:

    1. een duidelijke omschrijving van de concrete vraag;
    2. opgave van de wettelijke en financiële randvoorwaarden waarmee de adviesgever moet rekening houden;
    3. opgave van de uiterste datum van inlevering van het advies bij het gemeentebestuur.

§2 Het gemeentebestuur zal het lokaal overleg kinderopvang minimaal een termijn van zes weken geven te rekenen vanaf de datum van aankomst van de adviesvraag bij het lokaal overleg kinderopvang. Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van hoogdringendheid, kan het gemeentebestuur deze termijn gemotiveerd inkorten. In onderlinge afspraak tussen lokaal overleg kinderopvang en gemeentebestuur kan de termijn ook verlengd worden.
De maanden juli en augustus worden bij het berekenen van de termijn buiten beschouwing gelaten.

Artikel 9 - Advies uitbrengen

§1 Het lokaal overleg kinderopvang zal de adviezen die het uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan het gemeentebestuur en in de adviezen melding maken van:

    1. de wijze waarop het advies tot stand kwam met een duidelijke opgave van welke betrokkenen op welke manier geconsulteerd werden;
    2. de argumentatie die geleid heeft tot de standpuntbepaling in het advies;
    3. een duidelijke weergave van het standpunt van de adviesraad, met vermelding van afwijkende meningen of van minderheidsstandpunten.

§2 De tekst van de adviezen maakt deel uit van het desbetreffende dossier dat wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.

§3 Indien het lokaal overleg kinderopvang geen advies uitbrengt binnen de afgesproken termijn wordt het advies als gunstig beschouwd.

Artikel 10 - Beantwoorden van adviezen

Het gemeentebestuur zal binnen een redelijke termijn een gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan het lokaal overleg kinderopvang.

Artikel 11 – Ondersteuning

Het gemeentebestuur zal het lokaal overleg kinderopvang ondersteunen door:

    1. in de meerjarenplanning een budget voor de financiering van de werking op te nemen. De controle op de aanwending van het budget zal gebeuren door een jaarlijks bij het college van burgemeester en schepenen in te dienen financieel verslag.
    2. het ter beschikking stellen van een medewerker voor administratieve en logistieke ondersteuning.
    3. ter dekking van de risico's "burgerlijke aansprakelijkheid", "rechtsbijstand" en "lichamelijke ongevallen" de nodige verzekeringspolissen af te sluiten voor de leden van het lokaal overleg kinderopvang, zodat zij verzekerd zijn tijdens de activiteiten (inclusief de verplaatsing van en naar de activiteit) waaraan zij in functie van hun lidmaatschap aan het lokaal overleg kinderopvang deelnemen.

Artikel 12 – Nota interne werking

Het lokaal overleg kinderopvang stelt een nota betreft de interne werking op waarin de werking nader wordt geregeld. Deze nota mag niet in strijd zijn met de bepalingen van het statuut van het lokaal overleg kinderopvang.

HOOFDSTUK 7 - ONTBINDING

Artikel 13 - Ontbinding

§1 Het lokaal overleg kinderopvang is opgericht voor de huidige legislatuur.

§2 Het lokaal overleg kinderopvang kan te allen tijde worden ontbonden. De ontbinding kan worden uitgesproken door het lokaal overleg kinderopvang bij twee derde meerderheid van de in functie zijnde stemgerechtigde leden, ofwel door de gemeenteraad.

 Artikel 2 - Maakt de statuten van het lokaal overleg kinderopvang bekend volgens de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur.