De gemeente biedt outdoor LED-schermen aan om haar inwoners en bezoekers te informeren en te sensibiliseren. Het gaat onder meer over boodschappen van algemeen nut, wegenwerken, activiteiten, campagnes, noodplanning, evenementen. Hiervoor dient een reglement opgemaakt te worden. Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement goed te keuren.
Om het gebruik van de digitale outdoor LED-schermen te kaderen dient een reglement opgemaakt te worden. Hierbij wordt rekening gehouden met volgende punten:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
1. De fractie Groen stelt volgend amendement voor:
In het besluit bij artikel 3 de volgende tekst 'activiteiten van katholieke en gemeenschappelijke scholen' wijzigen naar 'activiteiten van vrije en gemeenschapsscholen'.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
2. De fractie N-VA stelt volgend amendendement voor: Politieke partijen kunnen 1 keer per jaar promotie maken op de LED-schermen.
Dit amendement wordt met 10 stemmen 'ja'(Jan Fonderie, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs) en met 14 stemmen 'nee' (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) verworpen.
Artikel 1 - Keurt het reglement outdoor LED-schermen als volgt goed:
Artikel 1: Beheer & Gebruik
De dienst communicatie van gemeente Bonheiden staat in voor het beheer en het gebruik van de LED-schermen.
Dit houdt in:
Artikel 2: Aantal boodschappen en uitzendtijd:
Het aantal boodschappen per week wordt gelimiteerd tot 10. In geval van overcapaciteit of noodzaak worden minstens 5 van de 10 boodschappen voorbehouden voor verenigingen, met uitzondering van uitzonderlijke omstandigheden en / of noodgevallen.
De uitzendtijd voor de LED-schermen wordt vastgesteld als volgt:
In geval van onvoorziene omstandigheden kan afgeweken worden van de vastgelegde uitzendtijd.
Artikel 3: Aard van de informatie/boodschappen:
Onderstaande informatie, m.b.t. het algemeen nut of gemeentelijk belang, kan via de LED-schermen meegedeeld worden:
De LED-schermen kunnen tevens ingezet worden voor boodschappen, mee ingediend door organisaties die niet nader bepaald worden in dit reglement en die voldoen aan de hierna omschreven voorwaarden, en mits goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen:
De LED-schermen zijn niet toegankelijk voor informatie die in strijd is met de geldende wet- en regelgeving:
Artikel 4: Aanvraag en opname op LED-schermen:
Artikel 4.1: digitale aanvraag
Elke aanvraag moet digitaal gebeuren via het webformulier (www.bonheiden.be/digitaleschermen) en dit:
De communicatiedienst is vrij om bij een overaanbod een selectie te maken. Gemeentelijke inhoud krijgt steeds voorrang.
Artikel 4.2: aanleveren content
Na goedkeuring van de aanvraag door de communicatiedienst moet de content aangeleverd worden door de aanvrager zelf. Dit minstens twee weken voor de gewenste startdatum en deze moet voldoen aan volgende voorwaarden:
Boodschappen worden gedurende 6 seconden weergegeven. Zet de praktische informatie van het evenement dus voldoende opvallend in de kijker: voorbijgangers moeten de info vlot kunnen vinden.
De communicatiedienst voorziet een handleiding met de nodige informatie over het correct opmaken en aanleveren van content. Deze kan je downloaden op www.bonheiden.be/digitaleschermen.
Artikel 4.3: opname schermen:
De communicatiedienst is verantwoordelijk voor de planning van content op de LED-schermen en houd hierbij rekening met het volgende:
Artikel 4.4: afstand verantwoordelijkheid:
De aanvrager van een boodschap draagt de verantwoordelijkheid voor de naleving van alle wettelijke verplichtingen en staat in voor naleving van regels inzake auteursrechten en privacy-rechten. Indien de gemeente schade lijdt door niet-naleving van deze bepalingen, kan zij deze onverwijld verhalen op de aanvrager van de boodschap.
Artikel 5: kostprijs:
Verenigingen kunnen gratis beroep doen op dit aanbod.
Artikel 6: niet-publiceren van berichten of betwisting:
De communicatiedienst toetst de ingediende berichtgeving aan dit reglement en behoudt zich het recht voor om boodschappen te weigeren indien deze in strijd zijn met de vastgestelde indieningsprincipes. Het niet opnemen van berichten kan in geen geval aanleiding geven tot schadevergoeding in hoofde van de gemeente.
Betwistingen in verband met de toepassing van dit reglement behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen. Tegen de beslissing van het college in verband met de toepassing van het reglement is geen verhaal mogelijk.
Artikel 2 - Beslist de houten borden in een overgangsperiode, die eindigt op 30/04/2026 te laten staan. Vanaf 01/05/2026 worden de houten borden niet meer geplaatst.
Artikel 3 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.