De voorzitter opent de zitting op 27/04/2022 om 20:02.
Daan Versonnen, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, is aanwezig vanaf punt 2.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/03/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
30/03/2022: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/03/2022 goed.
Het bestuur voorziet in een tweede pensioenpijler voor contractueel personeel. Tot 31/12/2021 was het bestuur voor deze groepsverzekering aangesloten bij Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben op 23/06/2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01/01/2022 opgezegd. Teneinde de continuïteit in de tweede pensioenpijler te verzekeren dient het bestuur vanaf 01/01/2022 beroep te doen op een nieuwe partner. In dit kader wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn het akkoord gevraagd aangaande:
Het bestuur voorziet in een tweede pensioenpijler voor contractueel personeel. Tot 31/12/2021 was het bestuur voor deze groepsverzekering aangesloten bij Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben op 23/06/2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01/01/2022 opgezegd. Teneinde de continuïteit in de tweede pensioenpijler te verzekeren dient het bestuur vanaf 01/01/2022 beroep te doen op een nieuwe partner.
Na diverse informatierondes door het VVSG wordt er voorgesteld om vanaf 01/01/2022 toe te treden tot het OFP Prolocus (voormalig OFP Provant), enerzijds wegens jarenlange ervaring met het aanvullende pensioen van provinciale en lokale besturen in de provincie Antwerpen, anderzijds wegens het feit dat er geen overheidsopdracht vereist is om toe te treden tot een pensioenfonds. Bij toetreding tot een pensioenfonds (hier OFP Prolocus) wordt het bestuur immers lid van de algemene vergadering en kan het hiermee impact uitoefenen op het beleid van het pensioenfonds (in house doctrine).
De Wet van 28/04/2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01/01/2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op € 1.000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 22/03/2022 om met ingang van 01/01/2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (Gemeentebestuur Bonheiden en OCMW Bonheiden) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het College van Burgemeester en Schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 28/03/2022 besproken werden;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Stelt vanwege onverenigbaarheden niet Lode Van Looy, maar Eddy Michiels aan als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van OFP Procolus. Derhalve wordt in het gehele besluit de naam ‘Lode Van Looy’ vervangen door ‘Eddy Michiels’.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00054 van Financiele dienst van 11 april 2022
Geheime stemming 1 (afgevaardigde): Met 21 stemmen Yves Goovaerts en met 1 stem Eddy Michiels.
Geheime stemming 2 (plaatsvervangend afgevaardigde): Met 20 stemmen Eddy Michiels en 2 onthoudingen.
Stemming over het punt: met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.
Artikel 1 - Neemt kennis van en gaat akkoord met
Artikel 2 - Neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3 - Beslist om met ingang van 01/01/2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 4 - Stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 5 - Beslist dat de pensioentoezegging 3% van het pensioengevend loon bedraagt.
Artikel 6 - Beslist dat er geen steprate wordt toegepast.
Artikel 7 - Gaat akkoord met de oprichting van een zogenaamde MIPS-groep, waarin OFP Proculus, het gemeentebestuur Bonheiden en OCMW Bonheiden zetelen.
Artikel 8 - Vaardigt de heer Yves Goovaerts (schepen bevoegdheid personeel) af als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 9 - Vaardigt de heer Eddy Michiels (schepen) af als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 10 - Machtigt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/04/2022 om 20:20.
Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn