Terug
Gepubliceerd op 20/08/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 12/08/2025 - 12:30

Tijdelijk aanvullend verkeersreglement n.a.v. problematiek sluipverkeer Kardinaal Cardijnlaan: Principieel akkoord en standpuntbepaling

Aanwezig: Mieke Van den Brande, wnd. burgemeester
Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Lola Vanderweyen, schepenen
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Pascal Vercammen, schepen

Het wijkcomité van de Kardinaal Cardijnlaan kaart de problematiek rond de verkeersintensiteit in de wijk aan. Het comité vraagt bijkomende maatregelen en doet zelf ook een voorstel.

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een standpunt in te nemen aangaande de eventueel te nemen verkeersmaatregelen in de Kardinaal Cardijnlaan, met keuze uit de voorgestelde scenario's. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt tevens gevraagd principieel akkoord te gaan met een aanpassing van het gemeentelijk verkeersreglement indien er wordt gekozen voor het toepassen van een (tijdelijke) maatregel.

Voorgeschiedenis
  • 27/05/2025: Comité van de Cardijnwijk werd ontvangen op het gemeentehuis.
  • 27/05/2025: Comité van de Cardijnwijk doet voorstel van te nemen maatregel in het bijzijn van een delegatie van het college van burgemeester en schepenen.
Feiten en context
  • Het wijkcomité van de Kardinaal Cardijnwijk werd ontvangen op het gemeentehuis om de problematiek rond de verkeersintensiteit binnen de wijk aan te kaarten. Een delegatie van het college van burgemeester en schepenen was hierbij aanwezig.
  • De Kardinaal Cardijnlaan is actueel gekend als een zone 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'. 
  • Het wijkcomité kaart aan dat de wijk als sluiproute wordt gebruikt tussen Waversesteenweg en Mechelsesteenweg, waarbij de zone UPV (Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer) niet wordt gerespecteerd. 
  • Het wijkcomité stelt voor om maatregelen te nemen om de zone UPV kracht bij te zetten. Er wordt voorgesteld om als het ware een 'zachte knip' te voorzien in de Kardinaal Cardijnlaan ter hoogte van huisnummer 79.
  • Indien de knip wordt voorzien zoals gevraagd, zal het doorgaand sluipverkeer slechts gedeeltelijk worden ontmoedigd, maar blijft de doorstroming mogelijk via een alternatieve route binnen de wijk. Het alternatief is ongeveer 200 m langer, wat voor sluipverkeer nog steeds een aanzienlijke tijdswinst zal opleveren ten opzichte van het volgen van de voorziene route via de lichten in het dorp. De kans is groot dat deze oplossing het probleem niet ten gronde aanpakt en dat bijkomend het probleem wordt verlegd. 
  • Er zou ook kunnen gekozen worden voor een 'harde knip', ter hoogte van huisnummer 104, aan de andere zijde van het rond punt. Dit zou er voor zorgen dat doorgaand verkeer niet meer mogelijk is en dat lokaal verkeer ten oosten van de knip dient te ontsluiten via de Waversesteenweg, terwijl verkeer ten westen van de knip ontsluit via Poverstraat.
  • In bijlage werd een plannetje bijgevoegd waarop de situatie wordt verduidelijkt. De groene belijning duidt de normaal te volgen route aan via de lichten in het dorp. Het rode traject is de sluiproute doorheen de Kardinaal Cardijnwijk. De oranje lus geeft het alternatief binnen de wijk weer wanneer wordt gekozen voor een 'zachte knip'. De gele bol geeft de door het wijkcomité voorgestelde locatie weer voor het plaatsen van de knip. De blauwe bol stelt de locatie van een 'harde knip' voor. 
  • De dienst mobiliteit geeft een aantal scenario's weer en vraagt het college van burgemeester en schepenen om een keuze te maken en dus een standpunt in te nemen. De scenario's zijn als volgt:
    • Er worden geen maatregelen genomen.
    • Er worden door de mobiliteitsdienst eerst tellingen uitgevoerd in relevante periodes om de problematiek beter in beeld te brengen; voorlopig worden geen maatregelen genomen.
    • Er wordt bij wijze van proefopstelling voorzien in een 'zachte knip' op de door het wijkcomité voorgestelde locatie.
    • Er wordt bij wijze van proefopstelling voorzien in een 'harde knip' op de door de mobiliteitsdienst in kaart gebrachte locatie. 
Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
  • Specifiek voor de Kardinaal Cardijnlaan is de mobiliteitsdienst van oordeel dat de door het wijkcomité gesignaleerde problematiek eerst onderzocht moet worden en met actuele metingen gestaafd moet worden vooraleer (tijdelijke) maatregelen worden getroffen. 
  • Indien er wordt beslist om toch reeds maatregelen te nemen, is de mobiliteitsdienst van oordeel dat er meteen moet worden gekozen voor een oplossing die de door het wijkcomité gesignaleerde problematiek effectief kan oplossen. Een 'harde knip' die het doorgaand verkeer tussen Waversesteenweg en Poverstraat onmogelijk maakt, lijkt dan de enige oplossing. Een 'zachte knip' waarbij nog steeds verkeer tussen voornoemde straten mogelijk blijft via een alternatieve route binnen de Cardijnwijk wordt door de mobiliteitsdienst gezien als zinloos, en zal naar alle waarschijnklijkheid het probleem verleggen. 
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het Koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het Ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • Het Decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
Argumentatie
  • Uit een enquête georganiseerd en opgesteld door het wijkcomité van de Kardinaal Cardijnwijk en bezorgd aan 110 belanghebbende inwoners, kan uit een respons van 42 ingevulde exemplaren worden afgeleid dat er onder de bewoners diverse bezorgdheden heersen in de wijk. De bezorgdheden hebben vaak een link met verkeersveiligheid. 
  • 24 respondenten nemen een toegenomen verkeersintensiteit waar en staan achter het invoeren van een extra verkeersmaatregel. 
  • 10 respondenten antwoorden positief op het voorstel om de wijk af te sluiten voor doorgaand verkeer.
  • Op 27/05/2025 nam een delegatie van het college van burgemeester en schepenen nota van de blanco enquête en van de resultaten, die tijdens de in het gemeentehuis georganiseerde vergadering door een delegatie van het wijkcomité werden toegelicht. 
  • Uit de communicatie met de delegatie van het wijkcomité, komt onder andere ook naar boven dat de reeds in het verleden genomen maatregelen om sluipverkeer in de wijk tegen te houden, niet of onvoldoende worden nageleefd en dus niet het beoogde effect hebben bereikt. Er wordt dan voornamelijk gedoeld op de actuele UPV-regeling die in principe enkel bestemmingsverkeer in de wijk toelaat. 
  • De wijk betreft een rustige buurt waar zowel ouderen als gezinnen met jonge kinderen wonen en heeft een karakter dat uitnodigt om op straat te spelen, te fietsen en te wandelen.
  • Het college van burgemeester en schepenen wenst te handelen conform beleidsdoelstelling 2 ('Het lokaal bestuur Bonheiden creëert een robuuste, toekomstbestendige en gezonde leefruimte.'), actiepunt 2.7 ('We zetten ons in voor het verhogen van de verkeersveiligheid') en wil het doorgaand verkeer in de wijk ontmoedigen door toepassing van een extra tijdelijke maatregel, die er voor zorgt dat de kortste doorgangsroute via de wijk fysiek wordt geblokkeerd. 
Publieke stemming
Aanwezig: Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Lola Vanderweyen, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Beslist in de Kardinaal Cardijnlaan als proefopstelling te voorzien ofwel een zachte knip op de door het wijkcomité voorgestelde locatie, ofwel een harde knip conform voorstel in het dossier (voor het rond rond, komende van de Zellaerstraat). De paaltjes van deze knip dienen tegen 1/10/2025 geplaatst te worden. De paaltjes dienen voorzien te zijn van ledverlichting en reflectoren. 

Artikel 2 - Geeft opdracht aan de mobiliteitsambtenaar om in september 2025 een bewonersvergadering te organiseren om deze tijdelijke maatregelen toe te lichten (datum af te spreken met het wijkcomité) en de keuze voor te leggen aan de bewoners. 

Artikel 3 - Geeft opdracht aan de mobiliteitsambtenaar om tellingen te organiseren zowel in de korte als in de lange rijkant van de Kardinaal Cardijnlaan, zowel voorafgaand aan de proefopstelling als bij de evaluatie, dewelke begin februari 2026 dient te gebeuren.