Terug
Gepubliceerd op 06/10/2022

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 31/08/2022 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Daan Versonnen, Pascal Vercammen, OCMW raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 31/08/2022 om 20:03.

Daan Versonnen, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, komt binnen bij de behandeling van punt 2.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 29/06/2022: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Daan Versonnen, Pascal Vercammen, OCMW raadsleden

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29/06/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      29/06/2022: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29/06/2022 goed.

    • Organisatie - Opvolgingsrapportering 30/06/2022 conform art. 263 het Decreet over het lokaal bestuur: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Pascal Vercammen, OCMW raadslid

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering per 30/06/2022 zoals opgemaakt door de diensthoofden, met hierin een stand van zaken van de uitvoering van de prioritaire acties van het meerjarenplan.

      Voorgeschiedenis

      27/06/2022: Mail financieel directeur aan de dienst- en celhoofden met handleiding en deadlines.

      Feiten en context

      Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.

      Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Dit is dus per 30/06/2022.

      Belangrijk om te weten is dat deze rapportering gaat over de prioritaire acties zoals bepaald bij de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 263 dat bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 30/03/2020 m.b.t. de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, meer bepaald art. 29 dat bepaalt dat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 09/12/2005, minstens al de volgende elementen bevat:
        1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3. in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4. in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van de opvolgingsrapportering per 30/06/2022 zoals deze wordt voorgelegd.

    • Financiën - Rapportering conform art. 177 het Decreet over het lokaal bestuur - 30/06/2022: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Pascal Vercammen, OCMW raadslid

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2022 zoals opgemaakt door de financieel directeur, met hierin de rapportage over:

      • Voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole;
      • Debiteurenbeheer;
      • Thesaurietoestand;
      • Liquiditeitscontrole;
      • Evolutie van de budgetten;
      • Financiële risico's.
      Feiten en context

      Art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:

      1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

      2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.[...]

      De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende

      aangelegenheden aan de gemeenteraad; aan de raad voor maatschappelijk welzijn; aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau:

      1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;

      2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;

      3° de financiële risico's.

      Bovenstaande rapportage dient minimaal 1 keer per jaar te gebeuren.

      De financieel directeur zal deze rapportage 2 keer per jaar uitvoeren, analoog aan de beleidsrapportage, nl. per 30/06 en per 31/12.

      Dit is het rapport met de toestand op 30/06/2022.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:

        1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

        2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.

        De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende

        aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:

        1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;

        2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;

        3° de financiële risico's.

        Bovenstaande rapportage dient minimaal 1 keer per jaar te gebeuren.

      • Het besluit van de Vlaamse regering van 30/03/2020 m.b.t. de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, meer bepaald art. 103 dat bepaalt dat de financieel directeur de bedragen die betaald moeten worden door schuldenaren van wie de insolvabiliteit bewezen is, door om het even welke bewijsstukken, als oninvorderbare vorderingen boekt.
      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2022 zoals deze wordt voorgelegd.

    • Senioren - Wijziging reglement Minder Mobielen Centrale: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Pascal Vercammen, OCMW raadslid

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de wijzigingen in het reglement voor de Minder Mobielen Centrale goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 21/09/1998: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de overeenkomst met het Centrum voor Positieve Aanwending vzw.
      • 28/01/2002: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de vaststelling van de lidmaatschapsbijdrage en omzetting naar euro.
      • 09/01/2012: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de aanpassing van het lidgeld en ten laste nemen van bijdrage omniumverzekering voor de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale.
      • 27/11/2017: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 17/09/2020: Brief Taxistop vzw met aankondiging aanpassing kostprijs lidmaatschap Minder Mobielen Centrale.
      • 16/12/2020: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende aanpassingen kostprijs lidmaatschap in het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 05/05/2021: E-mail Mpact met aankondiging naamsverandering.
      • 30/06/2021: E-mail Mpact met aankondiging aanpassing kilometervergoeding.
      • 24/11/2021: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende aanpassingen kilometervergoeding in het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 30/06/2022: E-mail Mpact met aankondiging aanpassing kilometervergoeding.
      Feiten en context

      De laatste prijsstijging dateert van 01/01/2022. Toen werd de kilometervergoeding van € 0,35/km opgetrokken naar € 0,37/km, omwille van de jaarlijkse prijsindexering.

      Vanaf 01/07/2022 is de kilometervergoeding voor het overheidspersoneel opgetrokken naar € 0,4170/km, omwille van de indexering. De kilometervergoeding van de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale volgt gelijke tred met de vergoeding voor het overheidspersoneel. Elke organisatie kan zelf kiezen om de prijzen te wijzigen binnen de wettelijke bepaalde maximumbedragen. De kilometervergoeding kan maximum € 0,4170/km bedragen.

      De voorbije jaren werd er vanuit de organisatie steeds voor gekozen om deze indexering te volgen. Daarom wordt er ook nu geopteerd om vanaf 01/09/2022 de kilometervergoeding te verhogen:

      • van € 0,37/km naar € 0,41/km,
      • de minimumvergoeding zal bijgevolg opgetrokken worden van € 3,70 naar € 4,10 voor een enkele rit minder dan 10 km.

      Hierdoor worden er dezelfde prijzen gehanteerd als de Minder Mobielen Centrales uit de regio (Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en Heist-op-den-Berg) en andere vervoersdiensten vanuit de mutualiteiten (CM en I-mens).

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de wijzigingen in het reglement van de Minder Mobielen Centrale goed.

      Artikel 2 - Heft het reglement van de Minder Mobielen Centrale van 24/11/2021 op met ingang vanaf 01/09/2022.

      Artikel 3 - Stelt het reglement Minder Mobielen Centrale als volgt op:

      REGLEMENT MINDER MOBIELEN CENTRALE

      Artikel 1. Minder Mobielen Centrale (MMC)

              De MMC is een dienst die met vrijwilligers-chauffeurs, personen vervoert die omwille van ouderdom of een handicap minder mobiel zijn.

              Dit reglement regelt het vrijwilligersvervoer dat overkoepeld is door Mpact vzw en vastgelegd in een overeenkomst tussen Mpact (voormalig CPA vzw Taxistop) en OCMW Bonheiden.

      Volgende personen komen in aanmerking voor het vrijwilligersvervoer in geval ze cumulatief aan de volgende voorwaarden voldoen:

      • minder mobiel zijn d.w.z. moeilijkheden hebben om zich te verplaatsten.
      • een netto belastbaar gezinsinkomen hebben dat niet hoger is dan tweemaal het corresponderend bedrag van het wettelijk leefloon. Het gezinsinkomen wordt gedefinieerd als het inkomen van iedereen die op het adres van de aanvrager gedomicilieerd is.
      • in de gemeente Bonheiden wonen.
      Indien het inkomen te hoog is, maar er zijn zeer hoge medische of andere noodzakelijke kosten, dan kan na een sociaal onderzoek door de maatschappelijk werker van het OCMW en na goedkeuring door het Vast Bureau van het OCMW toch nog beslist worden tot een lidmaatschap MMC.

      Artikel 2. Lidgeld

      Het lidgeld bedraagt € 12 per jaar voor alleenstaande personen en € 18 voor een gezin (meerdere personen gedomicilieerd op hetzelfde adres). Een jaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

      Indien men lid wordt na 1 juli van het betreffende jaar, wordt slechts de helft van het jaarlijks te betalen bedrag aangerekend. Het lidgeld bedraagt dan € 6 voor een alleenstaande en € 9 voor een gezin.

      Na de betaling ontvangt het lid een lidkaart met een persoonlijk lidnummer.

      Artikel 3. Ritten en bestemmingen

      De chauffeur zal tijdens de rit de meest logische weg volgen, rekening houdend met de wegwerkzaamheden en omleidingen.

      De ritten van de MMC vinden meestal plaats om sociale redenen: familiebezoek, kapper, boodschappen, controle ziekenhuis, tandartsbezoek, oogarts ….

      Er worden geen residenten van gemeenschapsinstellingen vervoerd zoals rustoorden en dergelijke.

      Een rit kan geweigerd worden aan de gebruiker wanneer de veiligheid van de chauffeur in gevaar wordt gebracht, de goede zeden en /of de openbare orde in het gedrang komen, de gebruiker(s) in staat van dronkenschap verkeren. De MMC behoudt zich het recht voor om ritten te weigeren bij oneigenlijk gebruik of misbruik van de dienst. Om diezelfde redenen kan de MMC het lidmaatschap ook stopzetten.

      De gebruiker moet, mits enige ondersteuning, zelfstandig in en uit de wagen kunnen stappen.

      Minderjarigen moeten vergezeld worden door een ouder of een voogd. Voor kinderen kleiner dan 1m 35cm dient de gebruiker zelf voor een reglementair kinderzitje te zorgen.

      De MMC vervoert geen goederen.

      De gebruikers moeten vertrekkensklaar zijn, zodat de chauffeurs niet onnodig moeten wachten.

      De chauffeurs blijven ten alle tijde de baas in hun wagen.

      Niet alle chauffeurs willen een huisdier in hun wagen. De gebruiker dient de centrale te verwittigen indien hij een huisdier wenst mee te nemen.

       Artikel 4. Een rit aanvragen

      4.1. Wanneer

      Een rit moet minstens 2 werkdagen op voorhand worden aangevraagd bij de MMC en ten vroegste 4 weken op voorhand. Bij een aanvraag is het ook belangrijk om rekening te houden met de feestdagen. De aanvraag kan telefonisch, via voicemail of e-mail gebeuren tussen 10u en 12u in de voormiddag.

      4.2.  Waar: Een rit aanvragen bij de Minder Mobiele Centrale:

      • Per telefoon 015 50 05 06
      • Per e-mail (mmc@ocmwbonheiden.be)

      Nooit kan een rit rechtstreeks aan de chauffeur worden gevraagd of met de chauffeur worden geregeld!

      4.3. Welke gegevens dienen bij de aanvraag te worden meegedeeld

      • Naam lid en /of lidnummer, telefoonnummer
      • Datum van de rit
      • Adres van ophaling, adres van bestemming en eventuele tussenbestemmingen
      • Uur van ophalen heenrit en uur van ophalen terugrit, indien mogelijk
      • Aantal te vervoeren personen , leden en begeleiders
      • Gebruik van rollator, kruk,…
      • Doel of bestemming van de rit: bezoek arts, culturele uitstap, kapper,….

      4.4. Opvolging

      Na een ritaanvraag gaat de MMC op zoek naar een gepaste chauffeur. De gebruiker krijgt steeds een bevestiging van de rit of een bericht als de rit niet kan doorgaan.

      Er wordt bij het zoeken naar de juiste match rekening gehouden met de voorkeuren van de chauffeurs, de beschikbare dagen en tijdstippen van de dag, de bereidheid om al dan niet dieren mee te nemen enz.

      De chauffeur kan een rit weigeren, wanneer de gebruiker zich niet houdt aan de vooraf gemaakte afspraken inzake uur, bestemming, aantal te vervoeren personen of route. De kilometers die door de chauffeur dan al gereden werden naar de gebruiker en terug, worden aangerekend.

      Artikel 5. Vergoeding van de chauffeur

      De prijs die voor een rit wordt aangerekend aan de gebruiker, wordt berekend door het aantal gereden kilometers te vermenigvuldigen met de vastgestelde prijs per km nl. € 0,41. Er wordt een minimumvergoeding vastgelegd van € 4,10 voor enkele ritten van minder dan 10 kilometer.

      Alle kilometers worden geteld vanaf de woning van de chauffeur tot diens aankomst thuis. De prijs per rit kan dus variëren naargelang de woonplaats van de chauffeur, de beschikbaarheid van een chauffeur in uw buurt, en de route die een chauffeur neemt.

      Boetes ingevolge verkeersovertredingen zijn steeds ten laste van de chauffeur.

      De chauffeur kan meerdere personen tegelijk vervoeren tijdens eenzelfde verplaatsing. De chauffeur kan slechts éénmaal € 0,41 per gereden kilometer aanrekenen.

      De chauffeur heeft een kilometerboekje waarmee het aantal gereden kilometers wordt afgerekend. Het witte briefje is een betalingsbewijs.

      Elke gereden rit wordt na afloop onmiddellijk aan de chauffeur betaald. De gebruiker dient er voor te zorgen voldoende en gepast geld bij zich te hebben om de chauffeur te betalen.

       Artikel 6. Wachttijd

      Indien de gebruiker slechts korte tijd op zijn bestemming aanwezig dient te zijn, zal de chauffeur ter plaatse wachten. Dit wordt bij de bevestiging van de rit doorgegeven aan de gebruiker. Dan weet de gebruiker dat de terugrit door dezelfde chauffeur wordt uitgevoerd.

      Bij een wachttijd van minstens een halfuur vraagt de chauffeur een koffievergoeding van € 2,50. Voor een rit van minstens een uur bedraagt deze koffievergoeding € 5. Dit wordt bij de bevestiging van de rit meegedeeld aan de gebruiker.

      Bijkomende kosten zoals parkeergeld, zijn ten laste van de gebruiker.

      Artikel 7. Taken van de chauffeur

      De taken van de chauffeurs van de MMC beperken zich tot het vervoeren van de gebruikers van deur tot deur. De chauffeur mag de gebruiker helpen bij het in- en uitstappen, alsook bij het uitladen van de boodschappen.

      De chauffeur is niet meer verzekerd bij Mpact tijdens de begeleiding in de winkel, uitladen van boodschappen in huis of bij andere taken die buiten het vervoer vallen.

      De chauffeur vervoert geen personen met een rolstoel. Rolstoelgebruikers worden doorverwezen naar de vervoerdienst Rolkar Rivierenland.

       Artikel 8. Privacy van de chauffeur

      De contactgegevens van de chauffeur worden enkel aan de gebruiker gegeven om het tijdstip van de terugrit door te geven. Alle andere communicatie over ritten dient via de MMC te gebeuren. De privacy van de chauffeur dient te worden gerespecteerd.

        Artikel 9. Verzekering

      Alle ritten dienen tijdig te worden aangevraagd bij de MMC en worden dan in het systeem van Mpact ingevoerd. Dan pas zijn de ritten officieel erkend voor de verzekering.

      De ritten moeten daarom steeds bij de centrale worden aangevraagd en nooit via de chauffeur.

      De verzekering is enkel van toepassing op de verplaatsing.

      De gebruiker is door het lidmaatschap van de MMC automatisch verzekerd voor Burgerlijke Aansprakelijkheid. De gebruiker is verzekerd voor onvrijwillige schade aan derden door eigen toedoen zoals schade bij het in- en uitstappen van de wagen of tijdens de rit, aan de chauffeur, aan toevallige voorbijgangers of aan de auto zelf.

      De schade moet onmiddellijk gemeld worden aan de MMC.

      Indien de chauffeur een ongeval veroorzaakt, is de gebruiker verzekerd door de autoverzekering van de chauffeur. De gebruiker kan optreden als getuige voor de chauffeur.

      De begeleider van de gebruiker, die meerijdt en zelf geen lid is van de MMC, geniet niet van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid via Mpact. Begeleiders zijn wel verzekerd door de verzekeringspolis van de chauffeur.

       Artikel 10.  Annuleren vervoer

      10.1. Annuleren door MMC

      Soms gebeurt het dat er geen chauffeur beschikbaar is om een rit uit te voeren, ondanks alle inspanningen van de MMC. De MMC kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld. De MMC zal de gebruiker steeds tijdig verwittigen wanneer een rit niet kan gereden worden en er kan dan samen gezocht worden naar een andere oplossing.

      10.2. Annuleren door de gebruiker

      Indien een gebruiker een geplande rit wil afzeggen moet de MMC 24 u voor het tijdstip van de geplande rit verwittigd worden. De MMC zal de chauffeur op de hoogte brengen van de annulatie. Bij een tijdige annulatie wordt geen vergoeding aangerekend. Bij het laattijdig annuleren van een rit, wordt een vergoeding aangerekend van € 20.

       Artikel 11. Klachten

      Bij geschillen kunnen zowel de gebruikers als de chauffeurs terecht bij de verantwoordelijke van de MMC, tel: 015 500 500, e-mail: thuiszorg@ocmwbonheiden.be. De verantwoordelijke zoekt naar een gepaste oplossing.

      Indien één van de partijen met de voorgestelde oplossing geen genoegen kan nemen, kan de betrokkene beroep doen op de klachtenprocedure van het OCMW.

      Artikel 4 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.

    • Toelichting door Lien Tuymans, afdelingshoofd mens & welzijn, houdende de stand van zaken van de vluchtelingencrisis

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Pascal Vercammen, OCMW raadslid
    • Subsidie voor de uitrol van een lokaal e-inclusiebeleid

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Pascal Vercammen, OCMW raadslid

      Dit punt werd geagendeerd door Guido Vaganée, fractieleider N-VA:

      De N-VA-fractie trekt dit punt, ter zitting, in.

De voorzitter sluit de zitting op 31/08/2022 om 20:42.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn