Terug
Gepubliceerd op 19/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 11/03/2025 - 12:30

Tijdelijk aanvullend verkeersreglement Diedonken: Principieel akkoord

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Diedonken principieel goed te keuren.

Feiten en context

Er werd opgemerkt dat de voorrang hier niet werd nageleefd. Door hier duidelijk regels rond te maken zal dit opgelost worden.

Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 -  Past het gemeentelijk verkeersreglement - gemeentewegen - Diedonken tijdelijk aan als volgt:

  • Ter hoogte van kruispunt Diedonken met Waversesteenweg geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

    • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
      • B1;
      • M10;
      • WM76.2.
  • Ter hoogte van het kruispunt Diedonken met huisnummer 18 en Diedonken, geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
  • Ter hoogte van kruispunt Diedonken met Diedonken, het doodlopende stuk dat uitkomt op de verbinding Achterdiedonken - Diedonken, gesitueerd aan Diedonken 62 geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid
    • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
      • B1;
      • WM76.2.
  • In de zone begrensd door:

    • Kruispunt Diedonken met Waversesteenweg.

    Geldt: de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

    Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • F4a;
    • F4b.

Artikel 2 - Alle voorgaande aanvullende reglementen worden opgeheven.

Artikel 3 - Maakt dit reglement ter kennisgeving over aan de afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 4 - Agendeert het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Diedonken op een volgende gemeenteraad.