Terug
Gepubliceerd op 28/12/2023

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 29/11/2023 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 29/11/2023 om 20:01.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 25/10/2023: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25/10/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      25/10/2023: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25/10/2023 goed.

    • Senioren - Wijziging reglement mantelzorgpremie: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de wijzigingen in het reglement voor de toekenning van de mantelzorgpremie goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 27/03/2019: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring van het opstarten van een werkgroep rond de problematiek mantelzorg. Deze werkgroep zal bestaan uit een afvaardiging van iedere politieke fractie vertegenwoordigd in de gemeenteraad, aangevuld met een aantal deskundigen.
      • 23/04/2019: Besluit van het vast bureau houdende de goedkeuring van oprichting en samenstelling van de werkgroep mantelzorg.
      • 14/05/2019: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring omtrent de bekrachtiging van de werkgroep mantelzorg.
      • 06/06/2019: Eerste vergadering met de werkgroep mantelzorg.
      • 26/08/2020: Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn betreffende de goedkeuring van het reglement mantelzorgpremie.
      Feiten en context

      De mantelzorgpremie vanuit de gemeente Bonheiden bestaat sinds 01/01/2021. Tijdens de jaarlijkse evaluatie zijn er hiaten naar boven gekomen die een aanpassing van het reglement vragen.

      1. Voorwaarden met betrekking tot de zorgvrager:

      Na een evaluatie van de mantelzorgpremie voor het jaar 2021, 2022 en deels 2023, stelt de dienst thuiszorg vast dat de personen +18 jaar en -65 jaar de premie niet kunnen aanvragen en dat er enkele attesten van naam of puntenschaal veranderd zijn. Om hieraan tegemoet te komen worden volgende wijzigingen aangebracht:   

        • Wijzigingen in de voorwaarden met betrekking tot de zorgvrager:
          • De zorgvrager mag niet in een woonzorgcentrum of permanent in een instelling wonen. Zij krijgen daar de nodige ondersteuning. Bijvoorbeeld kinderen/jongeren die in de week verblijven in een voorziening en tijdens het weekend naar huis komen, worden wel in aanmerking genomen voor deze premie.
          • De zorgbehoevendheid van de persoon moet worden vastgesteld a.d.h.v. één van onderstaande attesten: 
            • score A of T7 op de Katz-schaal (ingevuld door de thuisverpleging)
            • score 11 punten op de BELRAI- screener 
            • minstens 5 punten op de modules ADL en IADL van de BELRAI screener (ingevuld door gezinszorg, maatschappelijk werker van de mutualiteiten of een maatschappelijk werker van het OCMW) 
            • score 12 op de medisch sociale schaal, die wordt gebruikt voor de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar een recht op de integratietegemoetkoming of zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (score wordt bepaald door de arts van de Federale Overheidsdienst Sociale zekerheid) 
            • zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op basis van minstens 15 punten op de medisch-sociale schaal samengesteld uit de Pijlers P1, P2 en P3 (opgemaakt door Federale Overheidsdienst voor Sociale Zekerheid) 
            • de goedkeuring voor het ‘zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden’ voorleggen 
            • de goedkeuring voor van het Persoonlijk assistentiebudget (minderjarigen)/ Persoonsvolgend budget (meerderjarigen) voorleggen (opgemaakt door het VAPH)
      2. Uitreiking van de premie:
      De werkwijze in verband met het uitreiken van de premie is geoptimaliseerd. Maandelijks worden de goedgekeurde aanvragen, geweigerde aanvragen en gemotiveerde aanvragen met huisbezoek door de dienst thuiszorg op het eerstvolgend BCSD ter goedkeuring gebracht. Na goedkeuring van het BCSD (Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst) worden de mantelzorgers van de goedgekeurde aanvragen per brief van verwittigd. Zij kunnen dan een afspraak maken met de dienst Thuiszorg om de mantelzorgpremie te komen ophalen, binnen de termijn van 3 maanden na goedkeuring van het BCSD. Dit geeft de medewerkers van de dienst thuiszorg de mogelijkheid om de mantelzorgers te spreken en indien nodig andere hulpverleningsvormen te bespreken.
      Adviezen
      Juridische grond
      • De Wet van 14/11/1983, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      • Het Decreet lokaal Sociaal Beleid.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Financiële gevolgen

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2023/00267 van Financiele dienst van 14 november 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de wijzigingen in het reglement van de mantelzorgpremie goed.

      Artikel 2 - Heft het reglement van de mantelzorgpremie van 26/08/2020 op met ingang vanaf 01/01/2024.

      Artikel 3 - Stelt het reglement Mantelzorgpremie als volgt op:

      REGLEMENT MANTELZORGPREMIE

      Artikel 1. Wat is mantelzorg?

      Mantelzorg is niet te verwarren met professionele zorg. Professionele diensten die aan huis komen zoals gezinszorg of thuisverpleging, geven de hulp beroepsmatig en worden hiervoor betaald. Dit wordt de 'formele zorg' genoemd. Door deze hulp kan je als mantelzorger even op adem komen en de zorg tijdelijk uit handen geven.

      Mantelzorg is niet hetzelfde als vrijwilligerswerk. De hulp die vrijwilligers geven is wettelijk geregeld en gaat uit van een organisatie. Vrijwilligers kunnen belangrijke ondersteuning geven thuis. Dit kan in de vorm van oppas, boodschappen, vervoer, … Vrijwilligers kiezen hiervoor, bepalen zelf de intensiteit en kunnen het engagement steeds  stopzetten. Bij mantelzorg is dit niet het geval. Mantelzorg overkomt je. Je rolt er in omdat iemand in je omgeving hulp nodig heeft.

      Artikel 2. Voorwaarden mantelzorgpremie

      § 1. Met betrekking tot de mantelzorger

        • De mantelzorger moet een inwoner zijn van de gemeente Bonheiden.
        • De mantelzorger betreft een natuurlijke persoon van minstens 18 jaar, die op zeer regelmatige basis, een zorgbehoevende persoon helpt in het dagelijkse leven, vanuit een sociale en emotionele band. Dit gebeurt niet beroepsmatig maar op vrijwillige basis en onbezoldigd.
        • De mantelzorger kan een familielid, vriend, buur of kennis zijn. Er moet dus geen familieband aanwezig zijn.
        • Er worden geen inkomensgrenzen gehanteerd; uitdrukken van erkenning mag nooit afhankelijk gesteld worden van een inkomen.
        • De mantelzorger gaat dit engagement aan voor minimaal 6 maanden.

       § 2. Met betrekking tot de zorgvrager (‘geholpen persoon’)

        • De zorgvrager moet een inwoner zijn van de gemeente Bonheiden.
        • De leeftijd van de zorgvrager speelt geen rol in het toekennen van de mantelzorgpremie. Het verzorgen van de zorgbehoevende partner of kind verdient evenveel erkenning als het verzorgen van een oudere.
        • De zorgvrager mag niet in een woonzorgcentrum of permanent in een instelling wonen. Zij krijgen daar de nodige ondersteuning. Bijvoorbeeld kinderen/jongeren die in de week verblijven in een voorziening en tijdens het weekend naar huis komen worden wel in aanmerking genomen voor deze premie.
        • Bij de toekenning van de mantelzorgpremie worden geen inkomensgrenzen gehanteerd, uitdrukken van erkenning mag nooit afhankelijk gesteld worden van een inkomen.
        • De zorgbehoevendheid van de persoon moet worden vastgesteld a.d.h.v. één van onderstaande attesten:
          • Score A of T7 op de Katz-schaal (ingevuld door de thuisverpleging) of
          • Score 11 punten op de BELRAI- screener of minstens 5 punten op de modules ADL en IADL van de BELRAI screener. (ingevuld door de dienst gezinszorg, maatschappelijk werker van de mutualiteiten of een maatschappelijk werker van het OCMW) of
          • Score 12 op de medisch sociale schaal die wordt gebruikt voor de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar een recht op de integratietegemoetkoming of zorgbudget voor ouderen met een zorgnood. (score wordt bepaald door de arts van de Federale Overheidsdienst Sociale zekerheid) of
          • Zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op basis van minstens 15 punten op de medisch -sociale schaal samengesteld uit de Pijlers P1, P2 en P3 (opgemaakt door Federale Overheidsdienst voor Sociale Zekerheid) of
          • De goedkeuring voor het ‘zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden’ voorleggen (dit kan u navragen uw zorgkas) of
          • De goedkeuring voor van het Persoonlijk assistentiebudget (minderjarigen)/ Persoonsvolgend budget (meerderjarigen) voorleggen (opgemaakt door het VAPH).

       Artikel 3. Aanvraagprocedure

      § 1. Wie kan deze premie aanvragen?

      Zowel de mantelzorger als de zorgvrager kunnen een aanvraag indienen.

      § 2. Waar kan men deze premie aanvragen?

      De mantelzorgpremie wordt aangevraagd bij de dienst thuiszorg van het OCMW of via het digitaal webformulier op de website.

      Men dient het bewijs te leveren dat aan de gestelde voorwaarden is voldaan.

      Het bijzonder comité voor de sociale dienst van het OCMW beslist op voorstel van de dienst thuiszorg of de ingediende dossiers conform dit reglement zijn en de mantelzorgpremie kan voorzien worden.

      § 3. Wanneer kan men deze premie aanvragen?

      De mantelzorgpremie kan op elk moment aangevraagd worden en wordt toegekend voor één kalenderjaar. Bijgevolg dient jaarlijks, met een verklaring op eer, bevestigd te worden dat de situatie nog steeds dezelfde is.

       Artikel 4. Weigering of stopzetting mantelzorgpremie

      De mantelzorgpremie zal geweigerd worden wanneer:

      • men niet aan de gestelde voorwaarde voldoet (of dit niet kan bewijzen)
      • de maatschappelijk werkers van de thuisdiensten twijfelen aan de echtheid van de mantelzorg en deze twijfels bevestigd zien tijdens een huisbezoek. Hierna kunnen ze op basis van een gemotiveerd verslag de premie weigeren en of stopzetten.

      De mantelzorgpremie zal stopgezet worden bij het overlijden van de zorgvrager, bij de verhuis van de zorgvrager naar een thuis vervangend milieu (woonzorgcentrum, instelling voor personen met een handicap, …) of bij de verhuis van de zorgvrager naar een andere gemeente.

      De mantelzorger heeft een meldingsplicht naar de dienst thuiszorg van het OCMW, wanneer de zorgvrager verhuist of komt te overlijden.

      De mantelzorger en zorgvrager verbinden zich er toe elke wijziging die zich voordoet in verband met de gestelde voorwaarden binnen een termijn van één maand schriftelijk aan het OCMW te melden.

      Artikel 5. Uitreiken van de premie

      De mantelzorgpremie wordt uitbetaald onder de vorm van Rijmheidebons ter waarde van 120 euro per jaar en kan bijgevolg jaarlijks opnieuw worden aangevraagd als de voorwaarden nog zijn nageleefd.

      Na goedkeuring van het BCSD van het OCMW, wordt de positieve beslissing per brief meegedeeld aan de mantelzorger.  Na ontvangst van de brief kan men op afspraak deze premie, binnen een termijn van 3 maanden na beslissing van het BCSD, komen ophalen bij de thuisdiensten.

      Per zorgvrager wordt slechts één mantelzorgpremie toegekend. Indien een zorgvrager wordt bijgestaan door meer dan één mantelzorger dan kan in overleg met de mantelzorgers beslist worden aan wie de mantelzorgpremie wordt toegekend. Over de verdeelsleutel van de verdeling van de premie over alle betrokken mantelzorgers moet de zorgvrager zelf beslissen.

      Artikel 6. Bijzondere voorwaarden

      In de meerjarenplanning wordt jaarlijks een bedrag ingeschreven onder A1.1.1 voor de het toekennen van voormelde subsidie. De subsidies worden slechts toegekend binnen de door de toezichthoudende overheid goedgekeurde begrotingskredieten op deze actie. 

      Artikel 4 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.

    • Patrimonium - Opname gebouwen Imeldalaan 3, 5 en 7 en Baxbos 5 in de overheidsopdracht "leveren en plaatsen van photovoltaïsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie" en sluiten door de gemeenteraad van bijhorende domeinconcessie met Klimaan CVSO: Goedkeuring met terugwerkende kracht

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De gemeenteraad stelde op 29/04/2020 de voorwaarden en wijze van gunning vast van de overheidsopdracht "Leveren en plaatsen van photovoltaïsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie" vast. 

      Het college van burgemeester en schepenen gunde op 07/07/2020 deze opdracht aan Klimaan CVSO, Vaartdijk 9, 1981 Hofstade.

      In deze overheidsopdracht werden, met informele goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn, 4 gebouwen van het OCMW Bonheiden opgenomen: Imeldalaan 3, 5 en 7 en Baxbos 5.

      Deze goedkeuring werd echter niet geformaliseerd.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd deze goedkeuring tot opname van haar gebouwen met terugwerkende kracht goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 29/04/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van de voorwaarden van de overheidsopdracht "Leveren en plaatsen van photovoltaïsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie" en de wijze van gunning.
      • 05/05/2020: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende vaststelling van de lijst uit te nodige ondernemers voor de overheidsopdracht "Leveren en plaatsen van photovoltaÏsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie".
      • 07/07/2020: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende gunning van de overheidsopdracht "Leveren en plaatsen van photovoltaÏsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie.
      • 30/06/2021: Nazicht van de diensten die het voorwerp uitmaken van de overheidsopdracht door Thomas Pluymers, duurzaamheidsambtenaar en Tim Hermans, bestuurder Klimaan CVSO.
      • 30/06/2021: Verslag voorlopige oplevering van PV-installaties Bonheiden (GEKKO, GEBO, Gentiaan, GC 't Blikveld en 4 gebouwen OCMW).
      Feiten en context

      De gemeenteraad stelde op 29/04/2020 de voorwaarden van de overheidsopdracht "Leveren en plaatsen van photovoltaïsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie" en wijze van gunning vast.

      Deze opdracht werd op 07/07/2020 bij besluit van het college van burgemeester en schepenen gegund aan Klimaan CVSO, Vaartdijk 9, 1981 Hofstade.

      Volgende gebouwen werden opgenomen in de overheidsopdracht:

      • Gemeenschapscentrum 't Blikveld, Bonheiden;
      • Dodenhuisje begraafplaats, Bonheiden;
      • Sint-Martinuszaal, Rijmenam;
      • Gemeentelijke kleuterschool GEKKO, Bonheiden;
      • Gemeentelijke lagere school GEBO, Bonheiden;
      • Sporthal Gentiaan, Rijmenam;
      • Imeldalaan 3, Bonheiden;
      • Imeldalaan 5, Bonheiden;
      • Imeldalaan 7, Bonheiden;
      • Baxbos 5, Bonheiden.

      De gebouwen Imeldalaan 3, 5 en 7 en Baxbos 5 behoren echter tot het patrimonium van het OCMW van Bonheiden, welk een aparte juridische entiteit uitmaakt. Er werd door de raad voor maatschappeliijk welzijn een informeel akkoord verleend om deze gebouwen op te nemen in de overheidsopdracht "Leveren en plaatsen van photovoltaïsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie". De goedkeuring werd tevens bevestigd door de plaatsing van de zonnepanelen op betreffende gebouwen. Deze goedkeuring werd echter niet geformaliseerd in een besluit.

      Bijgevolg dient deze impliciete goedkeuring met terugwerkende kracht geformaliseerd te worden.

      Voor de exploitatie zal door de gemeenteraad een domeinconcessie gesloten worden met Klimaan CVSO.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 14/06/2013, betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1,1°a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017, betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90,1°
      • het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 77 en 78.
      Argumentatie

      Overeenkomstig de artikelen 77 en 78 van het Decreet over het lokaal bestuur is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor het verlenen van de goedkeuring.

      Financiële gevolgen

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2023/00266 van Financiele dienst van 14 november 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Gaat akkoord met de opname van de gebouwen Imeldalaan 3, 5 en 7 en Baxbos 5 in de overheidsopdracht "Levering en plaatsing van photovoltaïsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie.

      Artikel 2 - Gaat akkoord dat de gemeenteraad met Klimaan CVSO, Vaartdijk 9, 1981 Hofstade een domeinconcessie sluit voor deze gebouwen.

De voorzitter sluit de zitting op 29/11/2023 om 20:13.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn