Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het gewijzigde reglement voor de dienstverlening Warme Maaltijd goed te keuren.
De prijzen van de warme maaltijden dienen, na goedkeuring van de prijsherziening en vaststelling van de bedragen (ID25384: Senioren - Tariefwijziging dienstverlening warme maaltijd: Goedkeuring) aangepast te worden in het reglement voor de warme maaltijden.
Concreet betekent dit:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Heft het reglement van de Warme maaltijden van 25/09/2017 op met ingang vanaf 01/08/2022.
Artikel 2 - Stelt vanaf 01/08/2022 het reglement Warme Maaltijd vast als volgt op:
REGLEMENT WARME MAALTIJD
Artikel 1. Doel
De dienst warme maaltijd is een thuiszorgdienst bedoeld om de gebruiker zo lang mogelijk in zijn thuismilieu te laten verblijven.
Artikel 2. Doelpubliek
Elke inwoner van Bonheiden, ongeacht de leeftijd die tijdelijk of definitief, niet instaat is om zijn middagmaaltijden te bereiden of daar in belangrijke mate moeite mee heeft, komt in aanmerking voor de bedeling van de maaltijden aan huis.
Artikel 3. Warme maaltijd
Er kan elke dag (behalve op de wettelijke feestdagen) een volwaardige maaltijd aan huis geleverd worden. Een maaltijd bestaat steeds uit soep, een hoofdgerecht en een dessert. U beslist zelf op welke dagen u een maaltijd wenst.
De dag voor een feestdag kan je een maaltijd bekomen voor de feestdag. Deze maaltijden worden koud geleverd en kunnen opgewarmd worden in de microgolf oven of U kunt een koude schotel bestellen.
Op aanvraag kunnen dieetmaaltijden of een combinatie van onder andere volgende diëten bekomen worden: vetarm, zoutloos, suikervrij en/of maag-darmsparend. Op aanvraag kunt U ook gemalen, gesneden en gemixte maaltijden bekomen.
Het is steeds mogelijk om een vervangmaaltijd te bestellen. Er is elke dag kip of vis verkrijgbaar, andere groenten of saus en steeds keuze uit puree, aardappelen of rijst.
U kunt ook standaardwijzigingen doorgeven, bijvoorbeeld nooit rijst, altijd puree, geen tomaten,…
Maandelijks ontvangt U het menu. De maaltijden worden verpakt in wegwerpmateriaal. Om de maaltijden warm te houden worden ze in een herbruikbare thermo-box geplaatst. Bij de levering van de volgende maaltijd wordt de box terug mee genomen.
Artikel 4. Levering
De thuisbedeling gebeurt volgens een welbepaalde route. U kunt dus onmogelijk zelf het uur bepalen waarop uw eten gebracht wordt. We streven ernaar om ten vroegste om 11u een maaltijd te leveren en ten laatste om 13u.
Het OCMW is bezorgd over Uw welzijn. Indien U niet open doet voor de maaltijdbedeler, gaan we op zoek naar de mogelijke oorzaak. Misschien bent U opgenomen in het ziekenhuis en heeft U ons vergeten te verwittigen? Of bent U gevallen en ligt U nog op de grond? Als U niet opendoet gaat de maaltijdbedeler onmiddellijk de verantwoordelijke van de dienst bellen.
Volgende stappen worden gezet indien U niet open doet:
Als de politie een slotenmaker moet laten komen, is het OCMW gerechtigd om de gemaakte kosten terug te vorderen. Probeer er dus steeds aan te denken om het OCMW tijdig te verwittigen indien U niet huis zal zijn of geen maaltijd wenst.
Artikel 5. Bijdrage van de gebruiker
De prijs van een maaltijd wordt bepaald afhankelijk van de categorie waarin de gebruiker zich bevindt:
Het OCMW heeft toegang tot de kruispuntenbank zodat we kunnen nakijken of U recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming.
Er worden geen kortingen toegestaan indien de gebruiker geen soep of nagerecht wenst.
Er wordt een schadevergoeding van € 12,50 aangerekend indien er schade aan de thermo-box is ten gevolge van slecht gebruik of bij verlies.
Er wordt U maandelijks een factuur toegestuurd, halfweg de maand volgend op de maand waarin de maaltijden gebruikt worden. U hoeft niets af te rekenen bij de levering van de maaltijd.
De prijzen kunnen elk jaar, op 1 januari, worden aangepast aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
Artikel 6. Aanvraagprocedure
Alle aanvragen gebeuren bij de maatschappelijk werker die verantwoordelijk is voor de dienst warme maaltijd. De verantwoordelijk van de dienst warme maaltijd is te bereiken via 015 50 05 00 of thuiszorg@ocmwbonheiden.be
Bij uw aanvraag vragen wij uw contactgegevens en de contactgegevens van een familielid of kennis (om te kunnen verwittigen bij onrustwekkende afwezigheid).
Indien er niet tijdig verwittigd werd zal de maaltijd aangerekend worden.
Bestellingen en wijzigingen kunnen gebeuren tot 17u de dag voor levering. Bij overmacht kan er de dag zelf worden geannuleerd tot 9u.
Artikel 7. Klachten of opmerkingen
Bij geschillen kunnen de familie of gebruikers van de warme maaltijd terecht bij de verantwoordelijke van de dienst warme maaltijd per telefoon 015 50 05 00 of per e-mail thuiszorg@ocmwbonheiden.be. Er wordt getracht om een gepaste oplossing te zoeken.
Er kan steeds beroep gedaan worden op de klachtenprocedure van het OCMW.
Artikel 3 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.