Terug
Gepubliceerd op 07/07/2022

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 29/06/2022 - 20:00

Senioren - Wijzigingen in het reglement Warme Maaltijden: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, leden vast bureau
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lode Van Looy, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Barbara Maes, Rudi Withaegels, Karl Theerens, OCMW raadsleden

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het gewijzigde reglement voor de dienstverlening Warme Maaltijd goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 25/09/2017: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van het reglement Warme Maaltijd.
  • 10/11/2020: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring betreffende de tevredenheidsmeting voor de dienst Warme Maaltijd.
  • 30/06/2021: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende vaststelling van de voorwaarden van de overheidsopdracht “Leveren maaltijden OCMW 2022-2024” en de wijze van gunning.
  • 29/09/2021: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring betreffende het stopzetten procedure van de overheidsopdracht “Leveren maaltijden OCMW 2022-2024” en het opstarten van een nieuwe overheidsopdracht.
  • 05/10/2021: Besluit van het vast bureau houdende vaststelling van de lijst van uit te nodigen ondernemers voor de overheidsopdracht "Leveren maaltijden OCMW 2022-2024"
  • 07/12/2021: Besluit van het vast bureau houdende de gunning van de overheidsopdracht "Leveren maaltijden OCMW 2022-2024" aan Traiteur Ronny BVBA, Bellestraat 206 te 1790 Affligem.
  • 19/04/2022: Mail van Traiteur Ronny met aankondiging prijsverhoging.
  • 26/04/2022: Besluit van het vast bureau houdende een principiële goedkeuring omtrent prijswijziging van de warme maaltijden.
  • 10/05/2022: Het vast bureau neemt een positief standpunt in betreffende de prijsherziening van de warme maaltijden.
  • 19/05/2022: Aangetekende brief verstuurd naar Traiteur Ronny.
  • 29/06/2022: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende een goedkeuring omtrent prijswijziging van de warme maaltijden.
Feiten en context

De prijzen van de warme maaltijden dienen, na goedkeuring van de prijsherziening en vaststelling van de bedragen (ID25384: Senioren - Tariefwijziging dienstverlening warme maaltijd: Goedkeuring) aangepast te worden in het reglement voor de warme maaltijden. 

Concreet betekent dit:

  • prijs per maaltijd voor personen met een verhoogde tegemoetkoming van € 5,50 naar € 6
  • prijs per maaltijd voor personen zonder verhoogde tegemoetkoming van € 7,50 naar € 8
  • prijs per gastronomische maaltijd van € 9,80 naar € 10,50.
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Heft het reglement van de Warme maaltijden van 25/09/2017 op met ingang vanaf 01/08/2022.

Artikel 2 - Stelt vanaf 01/08/2022 het reglement Warme Maaltijd vast als volgt op:

REGLEMENT WARME MAALTIJD

Artikel 1. Doel

De dienst warme maaltijd is een thuiszorgdienst bedoeld om de gebruiker zo lang mogelijk in zijn thuismilieu te laten verblijven.

Artikel 2. Doelpubliek

Elke inwoner van Bonheiden, ongeacht de leeftijd die tijdelijk of definitief, niet instaat is om zijn middagmaaltijden te bereiden of daar in belangrijke mate moeite mee heeft, komt in aanmerking voor de bedeling van de maaltijden aan huis.

Artikel 3. Warme maaltijd

Er kan elke dag (behalve op de wettelijke feestdagen) een volwaardige maaltijd aan huis geleverd worden. Een maaltijd bestaat steeds uit soep, een hoofdgerecht en een dessert. U beslist zelf op welke dagen u een maaltijd wenst.

De dag voor een feestdag kan je een maaltijd bekomen voor de feestdag. Deze maaltijden worden koud geleverd en kunnen opgewarmd worden in de microgolf oven of U kunt een koude schotel bestellen.

Op aanvraag kunnen dieetmaaltijden of een combinatie van onder andere volgende diëten bekomen worden: vetarm, zoutloos, suikervrij en/of maag-darmsparend. Op aanvraag kunt U ook gemalen, gesneden en gemixte maaltijden bekomen.

Het is steeds mogelijk om een vervangmaaltijd te bestellen. Er is elke dag kip of vis verkrijgbaar, andere groenten of saus en steeds keuze uit puree, aardappelen of rijst.

U kunt ook standaardwijzigingen doorgeven, bijvoorbeeld nooit rijst, altijd puree, geen tomaten,…

Maandelijks ontvangt U het menu. De maaltijden worden verpakt in wegwerpmateriaal. Om de maaltijden warm te houden worden ze in een herbruikbare thermo-box geplaatst. Bij de levering van de volgende maaltijd wordt de box terug mee genomen.

Artikel 4. Levering

De thuisbedeling gebeurt volgens een welbepaalde route. U kunt dus onmogelijk zelf het uur bepalen waarop uw eten gebracht wordt. We streven ernaar om ten vroegste om 11u een maaltijd te leveren en ten laatste om 13u.

Het OCMW is bezorgd over Uw welzijn. Indien U niet open doet voor de maaltijdbedeler, gaan we op zoek naar de mogelijke oorzaak. Misschien bent U opgenomen in het ziekenhuis en heeft U ons vergeten te verwittigen? Of bent U gevallen en ligt U nog op de grond? Als U niet opendoet gaat de maaltijdbedeler onmiddellijk de verantwoordelijke van de dienst bellen.

Volgende stappen worden gezet indien U niet open doet:

    • We proberen iemand van de door U opgegeven contactpersonen te contacteren. Zij weten vaak al wat er aan de hand is.
    • Indien we hen niet kunnen bereiken nemen we contact op met de politie. Zij kunnen de woning betreden om na te gaan of alles in orde is.

Als de politie een slotenmaker moet laten komen, is het OCMW gerechtigd om de gemaakte kosten terug te vorderen. Probeer er dus steeds aan te denken om het OCMW tijdig te verwittigen indien U niet huis zal zijn of geen maaltijd wenst.

Artikel 5. Bijdrage van de gebruiker

De prijs van een maaltijd wordt bepaald afhankelijk van de categorie waarin de gebruiker zich bevindt:

    • Cat 1: Gebruikers die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming betalen € 6 per maaltijd.
    • Cat 2: Alle anderen betalen € 8 per maaltijd voor een gewone maaltijd.
    • Cat 3: Voor een gastronomische maaltijd betalen de gebruikers € 10,50.

Het OCMW heeft toegang tot de kruispuntenbank zodat we kunnen nakijken of U recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming.

Er worden geen kortingen toegestaan indien de gebruiker geen soep of nagerecht wenst.

Er wordt een schadevergoeding van € 12,50 aangerekend indien er schade aan de thermo-box is ten gevolge van slecht gebruik of bij verlies.

Er wordt U maandelijks een factuur toegestuurd, halfweg de maand volgend op de maand waarin de maaltijden gebruikt worden. U hoeft niets af te rekenen bij de levering van de maaltijd.

De prijzen kunnen elk jaar, op 1 januari, worden aangepast aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Artikel 6. Aanvraagprocedure

Alle aanvragen gebeuren bij de maatschappelijk werker die verantwoordelijk is voor de dienst warme maaltijd. De verantwoordelijk van de dienst warme maaltijd is te bereiken via 015 50 05 00 of thuiszorg@ocmwbonheiden.be

Bij uw aanvraag vragen wij uw contactgegevens en de contactgegevens van een familielid of kennis (om te kunnen verwittigen bij onrustwekkende afwezigheid).

Indien er niet tijdig verwittigd werd zal de maaltijd aangerekend worden.

Bestellingen en wijzigingen kunnen gebeuren tot 17u de dag voor levering. Bij overmacht kan er de dag zelf worden geannuleerd tot 9u.

 Artikel 7. Klachten of opmerkingen

Bij geschillen kunnen de familie of gebruikers van de warme maaltijd terecht bij de verantwoordelijke van de dienst warme maaltijd per telefoon 015 50 05 00 of per e-mail thuiszorg@ocmwbonheiden.be. Er wordt getracht om een gepaste oplossing te zoeken.

Er kan steeds beroep gedaan worden op de klachtenprocedure van het OCMW.

Artikel 3 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.