De voorzitter opent de zitting op 29/06/2022 om 20:01.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25/05/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
25/05/2022: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25/05/2022 goed.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de prijsherziening en de vastlegging van de bedragen van de dienstverlening warme maaltijd goed te keuren.
Prijsherziening:
maand en jaar | Consumptieprijsindex |
Inflatie |
Oktober 2021 |
114,20 |
4.16% |
November 2021 |
115,63 |
5.64% |
December 2021 |
115,74 |
5.71% |
Januari 2022 |
118,32 |
7.59% |
Februari 2022 |
119,07 |
8.04% |
Maart 2022 |
119,69 |
8.31% |
April 2022 |
120,09 |
8.31% |
Mei 2022 |
121,01 |
8.97 % |
De belangrijkste prijsstijgingen in april 2022 hadden betrekking op vlees, brood en granen, de aankoop van voertuigen, hotelkamers, groenten en onderhoud en reparaties van voertuigen. Motorbrandstoffen, aardgas, kleding en telecommunicatiepacks hadden daarentegen een verlagend effect op het indexcijfer.
Gezien de consumptieprijsindex zo fel gestegen is wordt gevraagd om, ondanks de vastgelegde prijszetting volgens contract, de door Traiteur Ronny gevraagde prijsherziening wel toe te staan.
Vastlegging prijzen:
Op 10/05/2022 heeft het vast bureau een positief standpunt ingenomen voor de prijsherziening met in acht name dat dit nog door de raad voor maatschappelijk welzijn dient goedgekeurd te worden. Vanuit de dienst Thuiszorg wordt voorgesteld om de prijsstijging integraal door te rekenen aan de klanten.
Concreet betekent deze stijging het volgende:
Prijsstijging met ingang van 01/08/2022:
Op 19/05/2022 werd een aantekende brief verstuurd naar de traiteur met daarin de vraag om de facturen van de maanden mei, juni en juli nog volgens de contractuele bedragen op te maken. Ook werd aan de traiteur gevraagd om toekomstige prijsherzieningen op datum van 01/01/2023 te baseren op de bedragen die volgens de gunning vastgelegd zijn en niet op de bedragen van de prijsherziening die nu gevraagd wordt.
De nieuwe tarieven zullen kunnen ingaan op 01/08/2022 daar de klanten pas na 29/06/2022 kunnen geïnformeerd worden over deze prijsherziening. De klanten worden hiervan per brief op de hoogte gebracht. (zie bijlage)
Artikel 1 - Keurt de prijsherziening goed.
Artikel 2 - Gaat akkoord met de prijsstijging van de warme maaltijd voor personen met een verhoogde tegemoetkoming naar € 6, met de prijsstijging van de warme maaltijd voor personen zonder verhoogde tegemoetkoming naar € 8 en met de prijsstijging van de gastronomische maaltijd naar € 10,50.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het gewijzigde reglement voor de dienstverlening Warme Maaltijd goed te keuren.
De prijzen van de warme maaltijden dienen, na goedkeuring van de prijsherziening en vaststelling van de bedragen (ID25384: Senioren - Tariefwijziging dienstverlening warme maaltijd: Goedkeuring) aangepast te worden in het reglement voor de warme maaltijden.
Concreet betekent dit:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Heft het reglement van de Warme maaltijden van 25/09/2017 op met ingang vanaf 01/08/2022.
Artikel 2 - Stelt vanaf 01/08/2022 het reglement Warme Maaltijd vast als volgt op:
REGLEMENT WARME MAALTIJD
Artikel 1. Doel
De dienst warme maaltijd is een thuiszorgdienst bedoeld om de gebruiker zo lang mogelijk in zijn thuismilieu te laten verblijven.
Artikel 2. Doelpubliek
Elke inwoner van Bonheiden, ongeacht de leeftijd die tijdelijk of definitief, niet instaat is om zijn middagmaaltijden te bereiden of daar in belangrijke mate moeite mee heeft, komt in aanmerking voor de bedeling van de maaltijden aan huis.
Artikel 3. Warme maaltijd
Er kan elke dag (behalve op de wettelijke feestdagen) een volwaardige maaltijd aan huis geleverd worden. Een maaltijd bestaat steeds uit soep, een hoofdgerecht en een dessert. U beslist zelf op welke dagen u een maaltijd wenst.
De dag voor een feestdag kan je een maaltijd bekomen voor de feestdag. Deze maaltijden worden koud geleverd en kunnen opgewarmd worden in de microgolf oven of U kunt een koude schotel bestellen.
Op aanvraag kunnen dieetmaaltijden of een combinatie van onder andere volgende diëten bekomen worden: vetarm, zoutloos, suikervrij en/of maag-darmsparend. Op aanvraag kunt U ook gemalen, gesneden en gemixte maaltijden bekomen.
Het is steeds mogelijk om een vervangmaaltijd te bestellen. Er is elke dag kip of vis verkrijgbaar, andere groenten of saus en steeds keuze uit puree, aardappelen of rijst.
U kunt ook standaardwijzigingen doorgeven, bijvoorbeeld nooit rijst, altijd puree, geen tomaten,…
Maandelijks ontvangt U het menu. De maaltijden worden verpakt in wegwerpmateriaal. Om de maaltijden warm te houden worden ze in een herbruikbare thermo-box geplaatst. Bij de levering van de volgende maaltijd wordt de box terug mee genomen.
Artikel 4. Levering
De thuisbedeling gebeurt volgens een welbepaalde route. U kunt dus onmogelijk zelf het uur bepalen waarop uw eten gebracht wordt. We streven ernaar om ten vroegste om 11u een maaltijd te leveren en ten laatste om 13u.
Het OCMW is bezorgd over Uw welzijn. Indien U niet open doet voor de maaltijdbedeler, gaan we op zoek naar de mogelijke oorzaak. Misschien bent U opgenomen in het ziekenhuis en heeft U ons vergeten te verwittigen? Of bent U gevallen en ligt U nog op de grond? Als U niet opendoet gaat de maaltijdbedeler onmiddellijk de verantwoordelijke van de dienst bellen.
Volgende stappen worden gezet indien U niet open doet:
Als de politie een slotenmaker moet laten komen, is het OCMW gerechtigd om de gemaakte kosten terug te vorderen. Probeer er dus steeds aan te denken om het OCMW tijdig te verwittigen indien U niet huis zal zijn of geen maaltijd wenst.
Artikel 5. Bijdrage van de gebruiker
De prijs van een maaltijd wordt bepaald afhankelijk van de categorie waarin de gebruiker zich bevindt:
Het OCMW heeft toegang tot de kruispuntenbank zodat we kunnen nakijken of U recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming.
Er worden geen kortingen toegestaan indien de gebruiker geen soep of nagerecht wenst.
Er wordt een schadevergoeding van € 12,50 aangerekend indien er schade aan de thermo-box is ten gevolge van slecht gebruik of bij verlies.
Er wordt U maandelijks een factuur toegestuurd, halfweg de maand volgend op de maand waarin de maaltijden gebruikt worden. U hoeft niets af te rekenen bij de levering van de maaltijd.
De prijzen kunnen elk jaar, op 1 januari, worden aangepast aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
Artikel 6. Aanvraagprocedure
Alle aanvragen gebeuren bij de maatschappelijk werker die verantwoordelijk is voor de dienst warme maaltijd. De verantwoordelijk van de dienst warme maaltijd is te bereiken via 015 50 05 00 of thuiszorg@ocmwbonheiden.be
Bij uw aanvraag vragen wij uw contactgegevens en de contactgegevens van een familielid of kennis (om te kunnen verwittigen bij onrustwekkende afwezigheid).
Indien er niet tijdig verwittigd werd zal de maaltijd aangerekend worden.
Bestellingen en wijzigingen kunnen gebeuren tot 17u de dag voor levering. Bij overmacht kan er de dag zelf worden geannuleerd tot 9u.
Artikel 7. Klachten of opmerkingen
Bij geschillen kunnen de familie of gebruikers van de warme maaltijd terecht bij de verantwoordelijke van de dienst warme maaltijd per telefoon 015 50 05 00 of per e-mail thuiszorg@ocmwbonheiden.be. Er wordt getracht om een gepaste oplossing te zoeken.
Er kan steeds beroep gedaan worden op de klachtenprocedure van het OCMW.
Artikel 3 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
In verband met de overheidsopdracht verzekeringen die uitgeschreven gaat worden, wordt aan de leden van raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd goed te keuren dat de gemeente Bonheiden zal optreden als aankoopcentrale in de zin van art. 2, 6° van de wet inzake overheidsopdrachten van 17/06/2016.
De huidige verzekeringspolissen van de gemeente, het OCMW en de VZW's Berentrode en Krankhoeve dienen vernieuwd te worden. Hiervoor is het noodzakelijk een overheidsopdracht uit te schrijven. Voor de eenvormigheid en de administratieve vergemakkelijking wordt voorgesteld de gemeente Bonheiden voor deze opdracht op te laten treden als aankoopcentrale in de zin van art. 2, 6° van de wet inzake overheidsopdrachten van 17/06/2016.
Art. 2, 6° van de wet inzake overheidsopdrachten van 17/06/2016
Enig artikel - Gaat akkoord met de aanstelling van de gemeente Bonheiden als aankoopcentrale voor de overheidsopdracht verzekeringen namens het OCMW Bonheiden.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractieleider van NV-A;
50% subsidie voor lokale besturen die investeren in noodwoningen
Na het grote succes van de projectoproep noodwoningen in 2020 en 2021, lanceert Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele in 2022 opnieuw een projectoproep noodwoningen in Vlaanderen. Met deze projectoproep stimuleert Vlaanderen het bouwen, kopen, renoveren en inrichten van (al dan niet verplaatsbare) noodwoningen. Het Vlaamse Gewest neemt 50% van de kosten voor haar rekening, met een maximum van 145.000 euro per gerealiseerde noodwoning. Ook de renovatie en inrichting van bestaande noodwoningen komen in aanmerking voor subsidiëring.
De noodwoningen die in het kader van deze oproep worden verwezenlijkt worden onder meer ingezet in functie van het lokale woningkwaliteitsbeleid en het beleid ter preventie van uithuiszettingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat niet akkoord.
Ons OCMW beschikt over een aantal noodwoningen (doorgangs -of transitwoningen). Deze worden gebruikt om verschillende redenen:
Het is dan ook belangrijk dat deze woningen in goede staat, energie zuinig en duurzaam zijn.
Wat zijn de mogelijkheden van de projectsubsidie:
Het subsidiebedrag bedraagt 50% van de kosten vermeld in de toegevoegde bijlage (punt 4). Het subsidiebedrag voor een project is dus beperkt tot maximaal 145.000 euro per gerealiseerde noodwoning.
De noodwoning aan de Zellaerstraat komt in aanmerking voor een renovatie. Ook andere noodwoningen kunnen bekeken worden. Door deze subsidie van 50% verlicht dit de kost voor de gemeente/OCMW aanzienlijk en kunnen we zorgen dat onze noodwoningen helemaal klaar en in orde zijn.
Enig artikel - De raad voor maatschappelijk welzijn gaat niet akkoord om opdracht te geven aan het vast bureau te onderzoeken welke noodwoningen in aanmerking komen voor volledige of gedeeltelijke renovatie.
De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2022 om 20:11.
Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn