Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving. Om de administratieve klachtenbehandeling vlot en correct te laten verlopen werd een nieuwe algemeen reglement klachtenbehandeling opgesteld, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium Bonheiden.
Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikel 303,§1. geeft aan dat:
Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.
Dit betekent dat het klachtenreglement zich enkel mag toespitsen op de administratieve dienstverlening. Klachten gericht tegen lokale mandatarissen moeten behandeld worden volgens de deontologische code die van toepassing is op het orgaan waarin de mandataris zetelt. Dit betekent ook dat de bijzondere beoordelingscommissie, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 27/03/2019, ontbonden wordt.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 302-303.
De klachtenbehandeling is een belangrijk sluitstuk in de gemeentelijke dienstverlening. Om dit correct en vlot te laten verlopen is het van belang dat het geldende reglement klachtenbehandeling in overeenstemming is met de hogere regelgeving en de normen en waarden van de organisatie.