Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  AGBPB Raad van Bestuur

wo 14/12/2022 - 19:45

Klachtenbehandeling - Algemeen reglement klachtenbehandeling: Goedkeuring

Aanwezig: Mieke Van den Brande, Lode Van Looy, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Wim Van der Donckt, Marcel Claes, Julie De Clerck, Ethel Van den Wijngaert
Verontschuldigd: Eddy Michiels, Luc De Weerdt, Charlotte Pittevils, Karl Theerens

Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving. Om de administratieve klachtenbehandeling vlot en correct te laten verlopen werd een nieuwe algemeen reglement klachtenbehandeling opgesteld, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium Bonheiden.

Voorgeschiedenis
  • 29/09/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling.
  • 27/03/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende de nominatieve samenstelling van de bijzondere beoordelingscommissie.
  • 26/10/2022: Besluit van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het algemeen reglement klachtenbehandeling.
  • 26/10/2022: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring van het algemeen reglement klachtenbehandeling.
Feiten en context

Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving. 

Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikel 303,§1. geeft aan dat:

Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.

Dit betekent dat het klachtenreglement zich enkel mag toespitsen op de administratieve dienstverlening. Klachten gericht tegen lokale mandatarissen moeten behandeld worden volgens de deontologische code die van toepassing is op het orgaan waarin de mandataris zetelt. Dit betekent ook dat de bijzondere beoordelingscommissie, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 27/03/2019, ontbonden wordt.

Juridische grond

Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 302-303.

Argumentatie

De klachtenbehandeling is een belangrijk sluitstuk in de gemeentelijke dienstverlening. Om dit correct en vlot te laten verlopen is het van belang dat het geldende reglement klachtenbehandeling in overeenstemming is met de hogere regelgeving en de normen en waarden van de organisatie. 

Publieke stemming
Aanwezig: Mieke Van den Brande, Lode Van Looy, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Wim Van der Donckt, Marcel Claes, Julie De Clerck, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Mieke Van den Brande, Lode Van Looy, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Wim Van der Donckt, Marcel Claes, Julie De Clerck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.