Terug
Gepubliceerd op 28/10/2021

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 30/06/2021 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, leden vast bureau
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde Schueremans, lid vast bureau

De voorzitter opent de zitting op 30/06/2021 om 20:00.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 26/05/2021: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, lid vast bureau

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26/05/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis
      • 26/05/2021: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
      • 15/06/2021: Het vast bureau verzoekt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn dit punt te agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/06/2021.
      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26/05/2021 goed.

    • Financiën - Aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025/Deel OCMW: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, lid vast bureau

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW, vast te stellen;

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      • In de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 worden de kredieten van zowel 2021 alsook 2022-2025 aangepast.
      • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      Voorgeschiedenis
      • 14/06/2021: Het managementteam bespreekt het voorontwerp van aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025.
      • 15/06/2021: Besluit van het vast bureau houdende vaststelling van aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025/deel OCMW.
      • 15/06/2021: Het vast bureau verzoekt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn dit punt te agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/06/2021.

      • 16/06/2021: Verzending aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025 aan de raadsleden.
      • 22/06/2021: Toelichting op de raadscommissie financiën.
      Feiten en context
      • De aanpassing meerjarenplan bestaat uit
        • de wijzigingen van de strategische nota: hierin worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
        • de aangepaste financiële nota: hierin wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
        • de aangepaste toelichting: deze bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
        • de motivering van de wijzigingen.
      • Het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW vormt een geïntegreerd geheel. Aldus is een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk, met respect voor de verschillende rechtspersonen die erbij betrokken zijn.
      • De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor de gemeente en de kredieten voor het OCMW voor dat boekjaar. Vanaf 2020 wordt het jaarlijks budget aldus geïntegreerd in het meerjarenplan.
      • Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
      • Bij het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn.
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25/06/2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, inzonderheid Afdeling 3. Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur:
        • Titel 4. De beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het OCMW, meer specifiek
          • Hoofdstuk 1. De beleidsrapporten
            • Afdeling 1. Algemene bepalingen
            • Afdeling 2. Het meerjarenplan.
        • Art. 171,§2. De algemeen directeur zorgt in overleg met het M-team voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten.
        • Art. 176. De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het M-team, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
        • Art. 249,§1. De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel
        • Art. 249,§2. Het ontwerp van beleidsrapport wordt op zijn minste 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.
        • Art. 249,§3. De GR en de RMW stemmen over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de RMW goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        • Art. 249,§4. Elke raad (GR/RMW) stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als de afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
        • Art. 254. Voor het einde van het jaar volgend op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel besluit van 26/06/2018, en latere wijzigingen, tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de lokale besturen. In dit besluit worden de concrete schema's en rekeningstelsels vastgelegd.
      • De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
      Financiële gevolgen

      Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieriongsmarge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 12 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 4 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt het deel van het OCMW van de aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025 vast zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Organisatiebeheersing - Rapportage over het dienstjaar 2020: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, lid vast bureau

      Het Decreet over het lokaal bestuur legt voor organisatiebeheersing een aantal verplichtingen vast (artikels 217-220) zoals:

      • de algemeen directeur legt het organisatiebeheersingssysteem vast;
      • dit gebeurt binnen het kader dat goedgekeurd moet worden door de bevoegde raden;
      • de algemeen directeur moet jaarlijks en ten laatste op 30 juni, rapporteren over de organisatiebeheersing aan de raden.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt het rapport organisatiebeheersing voorgelegd van het dienstjaar 2020.

      Voorgeschiedenis
      • 15/06/2021: Het vast bureau verzoekt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn dit punt te agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/06/2021.
      • 26/06/2019: Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn m.b.t. de goedkeuring van zowel het kader als het project organisatiebeheersing.
      • 22/06/2021: Raadscommissie waarin het rapport kort werd toegelicht.
      Feiten en context

      Het Decreet over het lokaal bestuur legt voor organisatiebeheersing een aantal verplichtingen vast (artikels 217-220) zoals:

      • de algemeen directeur legt het organisatiebeheersingssysteem vast;
      • dit gebeurt binnen het kader dat goedgekeurd moet worden door de bevoegde raden;
      • de algemeen directeur moet jaarlijks en ten laatste op 30 juni, rapporteren over de organisatiebeheersing aan de raden.

      Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

      1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
      2. wetgeving en procedures naleeft;
      3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
      4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
      5. de activa beschermt en fraude voorkomt.
      Advies

      14/06/2021: Gunstig advies m-team.

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikels 217 tot 220.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing van het dienstjaar 2020.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht “Leveren maaltijden OCMW 2022-2024” en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, lid vast bureau

      Er moet een nieuwe opdracht opgestart worden voor de levering van maaltijden aan de cliënten van het OCMW. Op 31/12/2021 eindigt de huidige opdracht.

      Er wordt voorgesteld deze opdracht voor 3 jaar te gunnen.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Het leveren van maaltijden voor het OCMW 2022-2024.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 110.208,00 excl. btw of € 116.820,48 incl. 6% btw.

      Voorgeschiedenis

      15/06/2021: Het vast bureau verzoekt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn dit punt te agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/06/2021.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 78,10° betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 139.000 exclusief btw wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De N-VA-fractie wenst dit agendapunt te amenderen als volgt: (tussenkomst Geert Teughels)

      "In het bestek p.10:

      II.6 Leveringstermijn

      “Termijn in maanden: 36 maanden. De opdracht loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024. Voorziene begindatum van de leveringen: 1 januari 2022”

      Amendement: vervangt de tekst van ‘II.6 Leveringstermijn’ naar:

      “Deze opdracht heeft een looptijd van twee jaar, stilzwijgend verlengbaar voor 1 jaar. Totale looptijd van deze overeenkomst: 36 maanden. Voorziene begindatum van de leveringen: 1 januari 2022.

      Ten laatste drie maanden voor het einde van de vaste periode, heeft de opdrachtgever de mogelijkheid om de stilzwijgende verlenging van een jaar op te zeggen en niet te laten starten.”

      Argumentatie:

      Deze formulering heeft het voordeel en de zekerheid dat het OCMW deze aanbesteding zelf na 2 jaar eenvoudig kan opzeggen. Dit ingeval er toch een aantal zaken niet lopen zoals gewenst of indien er discussiepunten zijn die niet vooraf zijn vastgelegd.

      Indien alles vlot verloopt worden de initiële 36 maanden gewoon uitgedaan."

      Het amendement is met 10 stemmen ja (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens en Marcel Claes) en 12 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck)

      verworpen.

      Financiële gevolgen

      Raming:

      € 36.736,00 excl. btw of € 38.940,16 incl. 6% btw per jaar.

      € 110.208,00 excl. btw of € 116.820,48 incl. 6% btw voor 3 jaar.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00119 van Financiele dienst van 14 juni 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Leveren maaltijden OCMW 2022-2024” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2021/369, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 110.208,00 excl. btw of € 116.820,48 incl. 6% btw.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht "Aankoop bestelwagen OCMW" en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, lid vast bureau

      De bestelwagen "Nissan King Cab" van de klusjesdienst van het OCMW is aan vervanging toe.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de noodzakelijke vervangingsaankoop op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Aankoop bestelwagen OCMW.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Raming: € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw.

      Voorgeschiedenis

      15/06/2021: Het vast bureau verzoekt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn dit punt te agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/06/2021.

      Feiten en context

      De bestelwagen "Nissan King Cab", van de klusjesdienst van het OCMW staat reeds geruime tijd buiten gebruik op het terrein van de technische dienst en moet vervangen worden.

      Bij bestelling van een nieuw voertuig moet rekening worden gehouden met een leveringstermijn van min. 9 maanden m.a.w. levering en betaling van het voertuig vinden plaats in 2022.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (limiet van € 139.000 excl. btw niet bereikt).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90,1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 78,10° betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • De aankoop van voertuigen is een overheidsopdracht voor aanneming van leveringen in de zin van artikel 2.20° van voormelde wet van 17/06/2016.
      • Overeenkomstig artikel 78, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de raad voor maatschappelijk welzijn de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund. De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 139.000,00 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017) wordt er voldaan aan een van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).
      • Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten verder het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier, waarin de technische uitvoeringsmodaliteiten worden vastgelegd.
      Financiële gevolgen

      De kostprijs voor de aankoop van de nieuwe bestelwagen wordt geraamd € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00116 van Financiele dienst van 14 juni 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor de aankoop van een bestelwagen voor de klusjesdienst van het OCMW, met een raming van € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Sociaal beleid - Goedkeuren samenwerkingsovereenkomst vertrouwenscentra kindermishandeling en aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering: Akkoord

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, lid vast bureau

      Het OCMW heeft reeds een jarenlange samenwerking met het vertrouwenscentrum kindermishandeling Mechelen (VK). Om de samenwerking te concretiseren is een convenant of samenwerkingsovereenkomst opgesteld met alle betrokken besturen uit het arrondissement Mechelen.

      Naast het goedkeuren van deze samenwerkingsovereenkomst met Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen dient er, volgens artikel 9 van deze overeenkomst, een vertegenwoordiger aangeduid te worden voor de algemene vergaderingen. De afgevaardigden voor de deelnemende gemeenten worden aangewezen onder de raadsleden, de burgemeester en de schepenen/leden van het vast bureau.

      Voorgeschiedenis

      15/06/2021: Het vast bureau verzoekt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn dit punt te agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30/06/2021.

      Feiten en context

      Het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen (VK) is gespecialiseerd in de aanpak van kindermishandeling en kan ingeschakeld worden wanneer iemand zorgen heeft over een kind. Ze hebben de opdracht geweld te detecteren, te signaleren en zetten in op preventie. Het VK streeft naar het stopzetten van actueel geweld en voorkomen van nieuw geweld. Steeds met hoop op verandering en scheppen van kansen tot herstel.

      Ook zetten ze in op kinderen en hun gezinnen bij trauma-sensitieve ervaringen. Ze bieden deze dienstverlening aan via de 1712 hulplijn aan burgers en aan professionals onder de vorm van advies, coaching, diagnostiek en actieve hulpverlening. Kinderen bekleden een centrale rol in heel hun hulpaanbod. Hun veiligheid en ontwikkeling optimaliseren is hun streefdoel.

      Ze nemen ook een actieve rol op als partner van het Family Justice Centrum Mechelen (FJC Mechelen)

      Om het lokale antennepunt te Mechelen te behouden, geeft het bestuur reeds jaren een financiële toelage. In het verleden waren er grote financiële verschillen in de toelages die gegeven werden vanuit elk lokaal bestuur. Om een duidelijkere lijn hierin te trekken werd vanaf 2020 de toelage vastgelegd op € 0,75 per kind wonende in de gemeente.

      Om de samenwerking te concretiseren is een convenant of samenwerkingsovereenkomst opgesteld met alle betrokken besturen uit het arrondissement Mechelen.

      Naast het goedkeuren van deze samenwerkingsovereenkomst met Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen dient er, volgens artikel 9 van deze overeenkomst, een vertegenwoordiger aangeduid te worden voor de algemene vergaderingen.

      Het OCMW heeft reeds een jarenlange samenwerking met het vertrouwenscentrum kindermishandeling Mechelen (VK). Om de samenwerking te concretiseren is een convenant of samenwerkingsovereenkomst opgesteld met alle betrokken besturen uit het arrondissement Mechelen.

      Naast het goedkeuren van deze samenwerkingsovereenkomst met Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen dient er, volgens artikel 9 van deze overeenkomst, een vertegenwoordiger aangeduid te worden voor de algemene vergaderingen. De afgevaardigden voor de deelnemende gemeenten worden aangewezen onder de raadsleden, de burgemeester en de schepenen/leden van het vast bureau.

      Adviezen
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Financiële gevolgen

      De jaarlijkse toelage bedraagt € 0,75 per inwonend kind in Bonheiden.

      Voor 2021 bedraagt de toelage € 2.080,50

      Visum:

      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan. 

        Gunstig visum Visum 2021/0165 van Els Van Bever van 11 juni 2021

      Aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Karl Theerens, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Annick Van den Broeck, Julie De Clerck, Barbara Maes, Charlotte Pittevils, Geert Teughels, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Mieke Van den Brande, Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Eddy Michiels, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Wim Van der Donckt, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Jan Fonderie, Yves Goovaerts
      Stemmen voor: 17
      Stemmen tegen: 2
      Onthoudingen: 3
      Resultaat:

      Met 17 stemmen Hilde Schueremans, 1 stem Mieke Van den Brande, 1 stem Barbara Maes en 3 onthoudingen, wordt Hilde Schueremans aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen.

      Stemming over het punt:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Karl Theerens, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Annick Van den Broeck, Julie De Clerck, Barbara Maes, Charlotte Pittevils, Geert Teughels, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Mieke Van den Brande, Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Eddy Michiels, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Wim Van der Donckt, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Jan Fonderie, Yves Goovaerts
      Stemmen voor: 19
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 3
      Resultaat:

      Geheime stemming 'Aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering':

      Met 17 stemmen Hilde Schueremans, 1 stem Mieke Van den Brande, 1 stem Barbara Maes en 3 onthoudingen, wordt Hilde Schueremans aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen.

      Stemming over de samenwerkingsovereenkomst Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Besluit

      Artikel 1 - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst met het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen goed:

      Artikel 1. Algemene bepalingen

      De bovengenoemde partijen beslissen tot samenwerking om de doelstellingen in het kader van het meerjarenplan van het OCMW van Bonheiden te realiseren.
      De Stad/gemeente/OCMW onderschrijft de uitgangspunten en werkwijze van VKM.

      VKM verbindt er zich toe de hierna omschreven opdracht uit te voeren binnen de voorziene periode en binnen het voorziene budget. Uitbreiding van de opdracht wordt afzonderlijk en in overleg besproken.

      Beide partijen verklaren uitdrukkelijk akkoord te gaan met alle bepalingen.

      Artikel 2. DIENSTVERLENING

      § 1

      VKM is een laagdrempelig en vertrouwd aanspreekpunt m.b.t. situaties van (vermoeden van) kindermishandeling en maakt als gemandateerde voorziening deel uit van het netwerk ‘advies- en hulplijn 1712’ van de Vlaamse Overheid.

       Te behalen resultaten:

      - Aanbod is bekend bij inwoners en welzijnsdiensten in de stad / gemeente
      - Professionele hulpverleners kunnen telefonisch terecht op de permanentiemomenten van VKM (elke werkdag 10-12u en 14-16u)
      - Burgers kunnen terecht bij 1712 (elke werkdag 9-18u): telefonisch, via chat en/ of e-mail.

       Indicatoren:

      - Aantal adviezen aan en meldingen uit de stad / gemeente, opgenomen in het jaarlijks werkingsverslag VKM.

      § 2

      VKM biedt professionele hulp- en dienstverlening in situaties van (vermoeden van) kindermishandeling. Dit kan resulteren in een gepaste doorverwijzing of actieve rol in het ondersteunen van minderjarigen die geconfronteerd worden met geweld binnen hun systeem.

       Te behalen resultaten:

      - Bemannen advies- en hulplijn 1712
      - Consult aanbieden tijdens VK-permanentie, begeleiden en doorverwijzen.

       Indicatoren:

      - Aantal adviesvragen en dossiers over aantal gemelde minderjarigen uit de stad/ de gemeente, opgenomen in het jaarlijks werkingsverslag VKM.
      - Vraag van de melder, opgenomen in het jaarlijks werkingsverslag VKM.
      - Aantal contactnames aangaande minderjarige slachtoffers van geweld binnen het gezinssysteem in de provincie Antwerpen, opgenomen in het jaarrapport 1712

      Artikel 3. INFOVERSTREKKING – EXPERTISEBEVORDERING - VORMING

      §1

      VKM ondersteunt professionele hulpverleners in de verhoging van hun deskundigheid betreffende situaties van (vermoeden van) kindermishandeling.

      Te behalen resultaten:
      - Professionele hulpverleners hebben meer inzicht in de problematiek van kindermishandeling.
      - Positieve professionele contacten tussen hulpverleners VKM en hulpverleners uit de stad/ de gemeente.
       Indicatoren:
      - Aantal tussenkomsten m.b.t. dossiers kindermishandeling.
      - Aantal vormingsmomenten voor stedelijke/ gemeentelijke organisaties die antwoord bieden op de vraag naar expertisebevordering.
      - Aantal samenwerkingsmomenten of –verbanden met stedelijke/gemeentelijke organisaties die deskundigheid rond de problematiek bij deelnemers verhoogt.

      §2

      VKM speelt in op vragen van lokale werkingen met kwetsbare doelgroepen en actoren in het brede (preventieve) veld van opvoedingsondersteuning m.b.t. bespreekbaarheid/signalisatie/omgang met verwaarlozing, mishandeling en veilig opvoeden.

       Te behalen resultaten:
      - Bereidheid voor ondersteuning van lokale werkingen voor kwetsbare doelgroepen en actoren van brede instap / opvoedingsondersteuning m.b.t. signalen en aanpak van de problematiek.

       Indicatoren:
      - Aantal overleg- of infomomenten met werkingen met kwetsbare doelgroepen, actoren brede instap en opvoedingsondersteuning,…

      Artikel 4. ACTIVITEITEN

      VKM speelt in op vragen naar lokale acties om de bespreekbaarheid van kindermishandeling te verhogen en inwoners te sensibiliseren rond de thematiek kindermishandeling.

       Te behalen resultaten:
      - Beschikbaarheid en bereidheid om de inwoners te informeren over het thema kindermishandeling op vraag van of in samenspraak met lokaal bestuur.
      - Beschikbaarheid en bereidheid om mee te stappen in initiatieven die info verschaffen over VKM, 1712 en de problematiek kindermishandeling. Bv. aanleveren van artikels, publicaties, campagnes voor de website, nieuwsbrief, facebookpagina en/of activiteitenkalender van de stad/gemeente.

       Indicatoren:
      - Aantal gedeelde initiatieven (publicaties, lezingen, acties, …) die het thema kindermishandeling of de dienst en haar opdrachten onder de aandacht brengt.

      Artikel 5. BELEIDSAANBEVELINGEN, -SIGNALEN

      VKM signaleert aan het lokaal bestuur knelpunten, tekorten en behoeften op het gebied van de hulpverlening rond kindermishandeling.

       Te behalen resultaten:
       knelpunten, hiaten en behoeften in de hulpverlening m.b.t. kindermishandeling worden in een jaarlijks regionaal evaluatiemoment teruggekoppeld aan de lokale besturen

       Indicatoren:
      - Aantal signalen in het jaarlijks werkingsverslag VKM of tijdens het evaluatiemoment

      Artikel 6. EVALUATIE

      Minimaal jaarlijks overleggen vertegenwoordigers stad/gemeente/OCMW en VKM in de Welzijnskoepel Rivierenland over de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomsten.

      Bij eventuele lokale probleemsituaties of meningsverschillen kan de vertegenwoordiger van de stad / gemeente zich wenden tot het Bestuursorgaan van de vzw via de voorzitter. Ten laatste 15 dagen na het eerste contact wordt er een vergadering belegd met de vertegenwoordigers van de ondertekenende partijen. Beide partijen onthouden zich van publiekelijke berichtgeving hieromtrent.

      Artikel 7. BETOELAGING

      § 1 Bedrag

      De gemeente verbindt zich er toe voor de uitvoering van de opdracht jaarlijks een bedrag van € 0,75 / inwonend kind van de stad / gemeente ter beschikking te stellen. Het aantal inwonende minderjarigen wordt jaarlijks becijferd op basis van de gepubliceerde cijfers op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de toelage verschuldigd is.
      De toelage dient voor de financiering van de werkings- en personeelskosten van het Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen.

      § 2 Aanvraag

      De jaarlijkse toelage wordt aangevraagd per gewone brief of per e-mail (naargelang de voorkeur van het betrokken bestuur) waarin het werkingsverslag en de resultaten (inhoudelijk en financieel) van het werkingsjaar voorafgaand aan de aanvraag worden toegevoegd.
      De toelage wordt overgemaakt binnen de 3 maanden na de aanvraag door het VKM op rekening van de vzw Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen:
      BE 60 0012 2597 0670

      Artikel 8. DUUR – BEEINDIGING - LIDMAATSCHAP

      § 1 Duur

      De overeenkomst geldt voor de duur van de gehele bestuursperiode + 1 jaar, zijnde 2019 tot en met 2025, ten einde evaluatie- en aanloopperiode te waarborgen.

      §2 Beëindiging

      Deze overeenkomst kan worden beëindigd door beide partijen wanneer:
      - de bepalingen van de uitvoering van de overeenkomst niet worden nageleefd.
      - de bedoelde resultaten niet kunnen worden gerealiseerd, tenzij er hiervoor voldoende krachtige motiveringen kunnen gegeven worden, die beide partijen aanvaarden.

      Beide partijen stellen elkaar hiervan schriftelijk in kennis.

      Artikel 9. VERTEGENWOORDIGING ALGEMENE VERGADERING

      De stad/ gemeente/OCMW duidt een vertegenwoordiger aan die deelneemt aan de Algemene Vergadering van VKM.

      Artikel 10. BRIEFWISSELING EN COMMUNICATIE

      Alle briefwisseling m.b.t. de uitvoering van de opdracht moet gericht worden aan xx…, adres: XX ...

      Treden op als contactpersoon tussen beide organisaties:
      voor OCMW :
      - Lien Tuymans
      - T:015 50 04 23
      - E: lien.tuymans@ocmwbonheiden.be

       voor VKM:
      - Kelly De Saeger
      - T: 015 20 21 31
      - E: kelly.desaeger@vkmechelen.be
      - Veerle Van den Bossche
      - T: 0498 93 95 08
      - E: veerle.vandenbossche@willebroek.be

      Artikel 11. SLOTBEPALINGEN

      Deze overeenkomst is enkel mits onderling akkoord tussen de partijen aanpasbaar. 

      Artikel 2 - Geeft burgemeester en algemeen directeur het mandaat om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

      Artikel 3 - Duidt mevrouw Hilde Schueremans, (schepen), aan om het lokaal bestuur te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen.

De voorzitter sluit de zitting op 30/06/2021 om 20:58.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn