Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 25/08/2021 - 20:30

Sociaal beleid - Addendum samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Hilde Schueremans, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Pascal Vercammen, schepenen
Rudi Withaegels, gemeenteraadsleden

De Vlaamse Regering keurde op 16/07/2021 een nieuw Besluit Vlaamse Regering goed voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 18/11/2020: Overleg COVID-team eerstelijnszone Bonstato en lokale besturen.
  • 25/11/2020: Overleg COVID-team eerstelijnszone Bonstato en lokale besturen.
  • 02/12/2020: Overleg COVID-team eerstelijnszone Bonstato en lokale besturen.
  • 08/12/2020: Besluit college van burgemeester en schepenen aangaande principieel akkoord keuze scenario 1 in het kader van contactopsporing van indexpatiënten coronacrisis.
  • 27/01/2021: Kennisneming en goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en toekenning subsidie Agentschap Zorg en Gezondheid i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie door de gemeenteraad.
  • 28/04/2021: Goedkeuring addendum samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie door de gemeenteraad.
  • 25/05/2021: Goedkeuring addendum samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie door het college van burgemeester en schepenen.
  • 30/06/2021: Bekrachtiging van het besluit betreffende addendum samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie door de gemeenteraad.
Feiten en context

Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing en quarantainecoaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken. 

Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken. 

Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus. 

Uit 2020 leerden we dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31/08/2020.

De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen;

  • Dit komt doordat er voor de bestelde 1,4 miljoen J&J vaccins nog geen leverzekerheid is. Die onzekerheid omtrent de J&J vaccins heeft een dubbele impact: als ze niet tijdig geleverd worden, dan moeten er 2 andere vaccins in de plaats komen (J&J is vooralsnog immers het enige vaccin waarbij 1 prik volstaat). In de voorbije maanden is al enkele keren gebleken dat de onzekerheid met betrekking tot de leveringen en/of leeftijdsrestricties bepalend zijn voor het tempo van de vaccinatie.
  • Daarnaast wordt de vaccinatiecampagne ook doorkruist door vakantieplannen van de bevolking, waardoor de uitrol van de vaccinaties mogelijks vertraging oploopt. Veel Belgen gaan deze zomer op vakantie naar het buitenland, en daarbovenop worden grote sportevenementen zoals de Tour de France en het EK voetbal bezocht door Europeanen uit alle windstreken. In combinatie met de versoepelingen van het “Zomerplan” en de oprukkende deltavariant bestaat zo een verhoogd risico is op het importeren/verder verspreiden van nieuwe varianten.
  • In andere delen van het land, zoals het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, valt de vaccinatiegraad tegen door twijfelaars en weigeraars.
  • Bovendien bestaat de mogelijkheid dat een derde coronavaccinatie nodig zal zijn om de bevolking te beschermen tegen oprukkende nieuwe varianten van het coronavirus.
  • Met een te lage vaccinatiegraad is er onvoldoende groepsimmuniteit en ontstaat er een grote kans dat het virus zich weer snel verspreidt. Deze kans wordt nog vergroot door de risico’s op het ontstaan van nieuwe virusvarianten, en door de recente versoepelingen inzake sociale contacten en reizen. Daarom is verhoogde waakzaamheid nodig om snel te kunnen ingrijpen bij uitbraken en een stijgende besmettingsgraad. Het reëel bestaan van dit risico is recent nog bevestigd door nieuwe uitbraken zoals in Israël en Portugal, niettegenstaande de zeer hoge vaccinatiegraad in Israël. Het is dan ook van essentieel belang dat iedere vorm van uitbraak of clustervorming zo snel mogelijk gedetecteerd wordt, zodat de nodige isolatie- en quarantainemaatregelen kunnen worden genomen.
  • Daarenboven is er onvoldoende zekerheid over de duur van de beschermingsgraad die de huidige vaccins bieden. Hierdoor bestaat de kans dat de groepsimmuniteit onvoldoende hoog is om risicoloos het najaar en de winterperiode door te komen.
  • Elke burger die overtuigd kan worden de basismaatregelen te respecteren, elke besmette persoon die wordt opgebeld met het oog op de identificatie van (uitbraak)clusters en elke persoon die begeleid wordt in het volhouden van de isolatie of de quarantaine, is een extra rem op de verspreiding van het virus.

Het Hoog Overlegcomité meldt in haar verslag van 18/06/2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”.

Uit de evaluatie van de periode 01/11/2020 tot en met 31/03/2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.

Op 16/07/2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16/07/2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen door lokale besturen na 31/08/2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.

De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.

De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) krijgen een forfaitaire subsidie van € 0,125 per inwoner per maand voor een periode van 01/09/2021 tot en met 15/10/2021

De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.

Adviezen
Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Financiële gevolgen

In scenario 1 ontvangt het lokaal bestuur € 0,125/inwoner per maand. De gemeente Bonheiden ontvangt maandelijks € 1.884,16.

Visum:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2021/00154 van Financiele dienst van 05 augustus 2021

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13/11/2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23/04/2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16/07/2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Artikel 2 - Neemt kennis van de onderstaand addendum en keurt dit goed:

Ondergetekenden:

Het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG), vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van agentschap zonder rechtspersoonlijkheid AZG, de heer Dirk Dewolf

ingeschreven in het KBO met ondernemingsnummer 0316.380.84 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Koning Albert II laan 35 / 33, 1030 Schaarbeek

hierna: “AZG”;

en

De gemeente Bonheiden met zetel met zetel Jacques Morrensplein 10, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen Lode Van Looy, burgemeester en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit d.d. 25/08/2021
ingeschreven in het KBO met nummer 0207534171. waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Jacques Morrensplein 10.

Hebben op 27/01/2021 een samenwerkingsovereenkomst gesloten In het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2021) of het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen (hierna: besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021). – optie 1.

Hebben op 25/05/2021 een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13 november 2020 en/of het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot verderzetting van de engagementen gesloten.

De samenwerkingsovereenkomst is op 1 november 2020 ingegaan en eindigt op 31 augustus 2021.

In aanvulling op en zo nodig in afwijking van deze overeenkomst zijn partijen het volgende overeengekomen:

Ter ondersteuning van de centrale contactopsporing werden de lokale besturen door de Vlaamse Regering gemobiliseerd om bijkomend in te zetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek. Op 16 oktober 2020 nam de Vlaamse Regering reeds de beslissing om de bronopsporing en het lokaal contactonderzoek bijkomend te ondersteunen door:

De mobilisering van de lokale besturen om effectief in te zetten op bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare groepen ter ondersteuning en aanvulling van de inspanningen die reeds door de zorgraden en COVID-19-teams worden opgenomen;
De mobilisering van lokale besturen om een lokaal contactcenter op te zetten in ondersteuning van het centrale contactcenter.

Bij besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 werden:

De juridische contouren van de lokale bronopsporing en het lokale contactonderzoek vastgelegd;
De contouren van een specifieke subsidie aan de Vlaamse gemeenten ter ondersteuning van de bijkomende inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek vastgelegd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 voorzag deze subsidiëring voor de beperkte periode van november 2020 tot en met maart 2021.

Deze subsidiering werd vervolgens verlengd door:

Het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: besluit van de Vlaamse Revering van 7 mei 2021).

Voormelde besluiten hebben een initiële looptijd van 1 november 2020 tot en met 31 augustus voor zowel optie 1 als optie 2.

Bij besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 werd het financieringsmodel nogmaals met 1,5 maand verlengd tot en met 15 oktober 2021 voor wat optie 1 (inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) betreft.

2. Partijen zijn een verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 15 oktober 2021 (uiterlijk 15 oktober 2021) overeenkomstig artikel 9, 2° van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID -19 te versterken overeengekomen, onder gelijke voorwaarden en bepalingen als opgenomen in de op 27/01/2021 ondertekende samenwerkingsovereenkomst.

Dit addendum zal aan de samenwerkingsovereenkomst gesloten op 27/01/2021 in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en/of het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 – optie 1 worden gehecht en maakt - na ondertekening - onlosmakelijk onderdeel uit van deze overeenkomst.

Gezien de huidige overeenkomst de rechtsgrond vormt voor verwerkingsovereenkomst, gesloten in het kader van de op 27/01/2021 gesloten samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en/of het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 – optie 1 , blijven deze verder bestaan.

Lokaal bestuur Bonheiden verwerkt de persoonsgegevens conform de instructies van AZG.

Het afsprakenkader gesloten bij de samenwerkingsovereenkomst 27/01/2021 ter uitvoering van de engagementen opgenomen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken blijft onverkort van toepassing op dit addendum, behoudens het sluiten van een nieuw afsprakenkader dat in dat geval zal worden gevoegd als bijlage 1.

Artikel 7 van de initiële overeenkomst m.b.t. de mogelijke vervroegde beëindiging van de overeenkomst blijft ook op het addendum van toepassing.

Artikel 2 - Machtigt de burgemeester en algemeen directeur namens de gemeente het addendum te ondertekenen.