Terug
Gepubliceerd op 07/07/2022

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 25/05/2022 - 20:00

Sociaal beleid - Samenwerkingsovereenkomst tussen Dyzo vzw en OCMW Bonheiden: Goedkeuring

Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Julie De Clerck, Guido Vaganée, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, OCMW raadsleden

Dyzo vzw ondersteunt ondernemers in moeilijkheden. Vanuit de sociale dienst van het OCMW kunnen er, in samenspraak met de ondernemer, dossiers worden overgedragen naar Dyzo vzw. Tot op heden gebeurde dit zonder samenwerkingsovereenkomst en werd per overgedragen dossier een administratieve kost van € 250 betaald aan Dyzo vzw. De afspraken hieromtrent worden geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst en aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.

Feiten en context

Dyzo vzw begeleidt ondernemers in moeilijkheden volgens de noden van elke ondernemer.
De activiteiten betreffen voornamelijk:

  • Ondersteuning via individuele ondernemers
  • Besprekingen en ondersteuning van tussenpersonen
  • Sensibilisering van de maatschappij
  • Onderzoek van het doelpubliek
  • Beleidsaanbevelingen verstrekken aan verscheidene overheden en steakholders.

Dyzo vzw is erkend en wordt gesubsidieerd door de Vlaamse en Europese overheid.

Bij het OCMW worden ook hulpvragen door ondernemers gesteld. De regelgeving rond zelfstandige beroepen is bijzonder complex en staat nergens op een eenvoudige manier gebundeld. Om advies op maat te kunnen verlenen of om een correct zicht te krijgen op de financiële situatie, is een samenwerking met Dyzo vzw aangeraden.

Na doorverwijzing gebeurt de begeleiding door de medewerker(s) van Dyzo vzw. Ze verstrekt aan de persoon in kwestie informatie en advies omtrent zijn of haar rechten, plichten, wettelijke mogelijkheden,…

Dyzo vzw zal de persoon in kwestie ook helpen met het uitvoeren van bepaalde prestaties (niet exhaustieve opsomming):

  • Aanvraag vrijstelling (of kwijtschelding van de intresten) van sociale bijdragen
  • Aangifte faillissement via www.regsol.be 
  • Aanvraag vervangingsinkomen (overbruggingsrecht,…)

De gevolgen van de genomen beslissing(en) liggen steeds bij de persoon zelf (en dus niet bij Dyzo vzw), die er ook de gevolgen (juridisch, sociaalrechtelijk,…) van draagt. Dyzo vzw kan de persoon in kwestie voorafgaand aan de prestaties ook vragen om een opdrachtbrief te tekenen, waarin de taak/opdracht van Dyzo vzw duidelijk wordt omschreven. Indien de medewerker van Dyzo vzw niet gelooft in (de haalbaarheid van) de continuering van de onderneming, zal dit ook zo gecommuniceerd worden aan (1) de persoon in kwestie en (2) het OCMW. Indien de adviezen van Dyzo vzw niet systematisch opgevolgd worden of indien de persoon in kwestie onvoldoende meewerkt (informatie aanreiken,…), kan Dyzo vzw na voorafgaand overleg met het Sociaal Huis/het OCMW/de gemeente de begeleiding stopzetten.

Naast dossieroverdracht kunnen de medewerkers van het OCMW ook Dyzo vzw inschakelen bij de uitoefening van hun functie waar het de problematiek van de doelgroep betreft (zowel bij de behandeling van individuele dossiers als algemeen zoals wetgeving,…).

Juridische grond

Het Decreet lokaal sociaal beleid.

Financiële gevolgen

Kostprijs van € 250 per begeleiding.

Publieke stemming
Aanwezig: Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst goed:

Tussen de ondergetekenden:

Het OCMW Bonheiden waarvan de zetel gevestigd is te Baxbos 15-17, 2820 Bonheiden, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lode Van Looy, voorzitter vast bureau en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur  hierna genoemd ‘OCMW‘.

en

Dyzo vzw (ondernemingsnummer 0554 898 792), waarvan de zetel gevestigd is Willebroekkaai 37 te 1000 Brussel, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Olivier Delaere (directeur), hierna genoemd ‘Dyzo’,

wordt overeengekomen als volgt:

Artikel 1     

In het kader van de samenwerking met het OCMW verbindt Dyzo er zich toe om:

    • De doelgroep (=(ex-)ondernemers in moeilijkheden of gezinsleden die moeilijkheden ondervinden ten gevolge van die onderneming) aangemeld door het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente/de stad te begeleiden volgens de modaliteiten bepaald in artikel 2 en 3.
    • Het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente op de hoogte te houden van het verdere verloop van de begeleiding van de personen in kwestie.
    • Ook rechtstreeks aangemelde hulpvragen van inwoners van Bonheiden op te nemen, zonder enige verplichting daarover persoonsgebonden gegevens te melden aan het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente, behoudens uitdrukkelijke opdracht of toestemming van de klant.
    • Ondersteuning per email of telefonisch te bieden aan de personeelsleden van het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente bij de uitoefening van hun functie waar het de problematiek van de doelgroep betreft (zowel bij de behandeling van individuele dossiers als algemeen zoals wetgeving,…).
    • In afspraak met het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente, de dienstverlening en het engagement van Dyzo vzw bekend te maken in de gemeente/de stad, bijvoorbeeld via folders; artikels in de gemeentelijke infokrant;…

Artikel 2      

In het kader van deze samenwerkingsovereenkomst verbindt OCMW er zich toe om:

    • Dyzo - in situaties die het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente als passend beoordeelt - in te schakelen voor het opnemen van een begeleiding. Die begeleiding wordt uitdrukkelijk besteld per email (via info@dyzo.be) door het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente. In deze situaties besteedt het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente de begeleiding van de persoon in kwestie uit aan Dyzo.
    • Dyzo te betalen voor deze begeleidingen (€ 250 per begeleiding, alles inbegrepen, Dyzo vzw is niet BTW-plichtig). Dyzo zal hiertoe bij de start van elke opdracht een factuur sturen naar het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente/de stad. Indien de persoon in kwestie (minstens) één jaar na het laatste contact in het kader van de begeleiding opnieuw opduikt met een gewijzigde situatie, kan Dyzo opnieuw € 250 factureren (nieuwe begeleiding). Deze kostprijs van  € 250 kan door het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente nooit doorgerekend worden aan de persoon die begeleid wordt.
    • De onthaalmedewerkers, maatschappelijk werk(st)ers, juristen,… van het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente te informeren over de mogelijkheid om ondernemers in moeilijkheden, gefailleerden en allen die nog problematiek overhouden aan een vroegere zelfstandige activiteit, voor begeleiding door te verwijzen naar Dyzo.
    • Dyzo op de hoogte te houden van belangrijke evoluties (mobiliteit, fiscaliteit,…) in de gemeente Bonheiden met betrekking tot de omkadering van ondernemers of die invloed (kunnen) hebben op de problematiek van ondernemers.

Artikel 3

De begeleiding gebeurt door de medewerker(s) van Dyzo. Dyzo v.z.w. verstrekt aan de persoon in kwestie informatie en advies omtrent zijn of haar rechten, plichten, wettelijke mogelijkheden,…

Dyzo zal de persoon in kwestie ook helpen met het uitvoeren van bepaalde prestaties (niet exhaustieve opsomming):

    • Aanvraag vrijstelling (of kwijtschelding van de intresten) van sociale bijdragen
    • Aangifte faillissement via www.regsol.be
    • Aanvraag vervangingsinkomen (overbruggingsrecht,…)

De gevolgen van de genomen beslissing(en) liggen steeds bij de persoon zelf (en dus niet bij Dyzo), die er ook de gevolgen (juridisch, sociaalrechtelijk,…) van draagt. Dyzo kan de persoon in kwestie voorafgaand aan de prestaties ook vragen om een opdrachtbrief te tekenen, waarin de taak, opdracht van Dyzo duidelijk wordt omschreven.

Indien de medewerker van Dyzo niet gelooft in (de haalbaarheid van) de continuering van de onderneming, zal dit ook zo gecommuniceerd worden aan (1) de persoon in kwestie en (2) OCMW.

Indien de adviezen van Dyzo niet systematisch opgevolgd worden of indien de persoon in kwestie onvoldoende meewerkt (informatie aanreiken,…), kan Dyzo na voorafgaand overleg met OCMW de begeleiding stopzetten.

Artikel 4

Beide partijen verbinden zich er toe om op regelmatige basis de samenwerking te evalueren. Op vraag van één van de partijen, wordt binnen de zes weken een afspraak belegd.

Artikel 5

De overeenkomst gaat in vanaf 01/06/2022 en wordt afgesloten voor onbepaalde duur.

Elke partij kan er een einde aan stellen mits de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen ten minste drie maanden voor de jaarlijkse vervaldag. De jaarlijkse vervaldag wordt vastgesteld op 31 december.

Artikel 6

Exoneratieclausule: Dyzo vzw kan op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor de door haar verstrekte informatie, haar verstrekte adviezen en haar handelingen tijdens de begeleidingen van de (ex-) ondernemers in moeilijkheden.

Artikel 2 - Machtigt de voorzitter van het vast bureau de overeenkomst namens de raad voor maatschappelijk welzijn te ondertekenen.