Terug
Gepubliceerd op 07/07/2022

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 25/05/2022 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Julie De Clerck, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, OCMW raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 25/05/2022 om 20:00.

Daan Versonnen, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, is aanwezig vanaf de behandeling van de varia-punten.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 27/04/2022: Goedkeuring

      Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, OCMW raadsleden

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/04/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      27/04/2022: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/04/2022 goed.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Huishoudelijk reglement: Aanpassing

      Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, OCMW raadsleden

      Ter zitting van 28/04/2021 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn goed.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn nogmaals aan te passen wat betreft:

      • Aanduiding van de voorzitter van de gemeenteraadscommissies voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's;
      • Modaliteiten van vergaderen (digitaal of fysiek). 
      Voorgeschiedenis
      • 27/03/2019: De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vast.
      • 27/03/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn vast.
      • 26/06/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende het vraagrecht).
      • 26/06/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 23/10/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende de gemeenteraadscommissies).
      • 06/03/2021: Het vast bureau gaat principieel akkoord met de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 28/04/2021: De gemeenteraad vult ter zitting hoofdstuk 10, artikel 36 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan en keurt het goed.
      • 18/02/2022: Opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de "verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's".
      • 10/05/2022: Het vast bureau gaat principieel akkoord met de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
      Feiten en context

      In zitting van 28/04/2021 ging de raad voor maatschappelijk welzijn akkoord met de voorgestelde aanpassingen en vulde ter zitting artikel hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan met de "verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's", waar alle gemeenteraadsleden lid van zijn en de burgemeester voorzitter van is. Het Agentschap Binnenlands Bestuur merkte op dat de aanduiding van de burgemeester als voorzitter van deze commissie, in strijd is met artikel 37,§4 van het Decreet over het lokaal bestuur. Er dient dus een andere voorzitter, die geen lid is van het college van burgemeester en schepenen, te worden aangeduid voor de verenigde gemeenteraadscommissie. 

      Daarnaast dient, volgens artikel 20 van het Decreet over het lokaal bestuur, het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn (gemeenteraad) ook te bepalen of de raad digitaal en/of hybride kan vergaderen alsook de wijze waarop dit gebeurt.

      Het fysiek vergaderen blijft het uitgangspunt, men kan enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement. Het lokaal bestuur is volledig vrij om al dan niet te voorzien in de mogelijkheid van digitaal en/of hybride vergaderen. Er kan ook geopteerd worden om enkel te voorzien in de mogelijkheid van digitaal vergaderen of enkel in de mogelijkheid van hybride vergaderen. De democratische principes die voor een fysieke vergadering gelden, blijven van toepassing en moeten gegarandeerd zijn bij digitale en hybride vergaderingen. Er wordt geopteerd de optie 'digitaal' op te nemen in het huishoudelijk reglement.

      Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn dient bijgevolg aangepast te worden.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
      • Besluit Vlaamse Regering over digitaal of hybride vergaderen lokale besturen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Neemt kennis van de opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur over hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.

      Artikel 2 - Duidt in plaats van burgemeester Lode Van Looy, gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven aan als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's.

      Artikel 3 - Past hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan, als volgt:

      HOOFDSTUK 10. GEMEENTERAADSCOMMISSIES

      Artikel 36.

      §1. De gemeenteraad richt volgende gemeenteraadscommissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:

        • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de burgemeester
        • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de eerste schepen
        • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de tweede schepen
        • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de derde schepen
        • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de vierde schepen
        • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de vijfde schepen
        • verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's. Deze vergadering wordt bijeengeroepen op initiatief van het college van burgemeester en schepenen, afhankelijk van de noodwendigheden en de actualiteit. Gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven is voorzitter. Alle gemeenteraadsleden zijn lid van deze gemeenteraadscommissie.

      Artikel 4 - Voegt een artikel 4 toe aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn toe als volgt:

      Artikel 4
      §1 De vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadscommissies vinden in principe fysiek plaats. In uitzonderlijke omstandigheden kan afgeweken worden van het fysieke vergaderen en kan beslist worden om, naar gelang de omstandigheid, digitaal te vergaderen. In geval van digitaal vergaderen nemen alle leden van de vergadering deel op digitale wijze. 
      §2 De digitale raad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. De gemeentelijke website communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
      §3 Een digitale vergadering kan doorgaan als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

      1° ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
      2° de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
      3° de voorzitter is in staat om de orde te handhaven;
      4° bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend.

      Artikel 5 - Pas de nummering aan vanaf artikel 4 (4 wordt 5, 5 wordt 6, enzovoorts) alsook alle verwijzingen naar de artikelen in de rest van de tekst.

      Artikel 6 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Financiën - Rekening 2021/deel OCMW: Vaststelling

      Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, OCMW raadsleden

      De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2021 op.

      Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

      De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.

      De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:

      Budgettair resultaat Jaarrekening
      I. Exploitatiesaldo 3.221.416
      II. Investeringssaldo -1.552.340
      III. Saldo exploitatie en investeringen 1.669.076
      IV. Financieringssaldo -753.373
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar 915.703
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 6.535.028
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 7.450.731
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 7.450.731
      Autofinancieringsmarge Jaarrekening
      I. Exploitatiesaldo 3.221.416
      II. Netto periodieke aflossingen 530.217
      III. Autofinancieringsmarge 2.691.199
      ACTIVA 71.063.469
      I. Vlottende activa 9.513.031
      II. Vaste activa 61.550.438
         
      PASSIVA 71.063.469
      I. Schulden 11.472.127
      II. Nettoactief 59.591.342
      I. Kosten 21.663.282
      A. Operationele kosten 21.585.084
      B. Financiële kosten 78.198
         
      II. Opbrengsten 22.648.274
      A. Operationele opbrengsten 21.771.852
      B. Financiële opbrengsten 876.422
         
      III. Overschot of tekort van het boekjaar 984.992
      IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar 984.992
      Voorgeschiedenis
      • 09/05/2022: Bespreking voorontwerp jaarrekening 2021 op het managementteam.
      • 11/05/2022: Rekening 2021, alsook de bijbehorende documentatie wordt digitaal aan de raadsleden bezorgd.
      • 00/00/2022: Gemeenteraadscommissie financiën.
      Feiten en context

      De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (Decreet over het lokaal bestuur – Art. 260).

      Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260 bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

      Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.

      Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.

      De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 78,4° dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 176 dat bepaalt dat de financieel directeur onder functionele leiding van de algemeen directeur instaat voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering; het voeren en het afsluiten van de boekhouding
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 249,§2 dat bepaalt dat het ontwerp van beleidsrapport op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bezorgd.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/20018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid Hoofdstuk 3 dat beschrijft uit wat de jaarrekening is samengesteld.
      • Het Ministerieel Besluit van 26/06/2018 over de beleids- en beheerscyclus, meer bepaald artikel 4 dat de minimale inhoud van de documentatie bij de rekening bepaalt.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen
      Tegenstanders: Karolien Huibers, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 4 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de jaarrekening van het dienstjaar 2021/deel OCMW vast als volgt:

      Budgettair resultaat Jaarrekening
      I. Exploitatiesaldo 3.221.416
      II. Investeringssaldo -1.552.340
      III. Saldo exploitatie en investeringen 1.669.076
      IV. Financieringssaldo -753.373
      V. Budgettair resultaat van het boekjaar 915.703
      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 6.535.028
      VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 7.450.731
      IX. Beschikbaar budgettair resultaat 7.450.731
      Autofinancieringsmarge Jaarrekening
      I. Exploitatiesaldo 3.221.416
      II. Netto periodieke aflossingen 530.217
      III. Autofinancieringsmarge 2.691.199
      ACTIVA 71.063.469
      I. Vlottende activa 9.513.031
      II. Vaste activa 61.550.438
         
      PASSIVA 71.063.469
      I. Schulden 11.472.127
      II. Nettoactief 59.591.342
      I. Kosten 21.663.282
      A. Operationele kosten 21.585.084
      B. Financiële kosten 78.198
         
      II. Opbrengsten 22.648.274
      A. Operationele opbrengsten 21.771.852
      B. Financiële opbrengsten 876.422
         
      III. Overschot of tekort van het boekjaar 984.992
      IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar 984.992

      Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.

    • Sociaal beleid - Samenwerkingsovereenkomst tussen Dyzo vzw en OCMW Bonheiden: Goedkeuring

      Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, Guido Vaganée, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, OCMW raadsleden

      Dyzo vzw ondersteunt ondernemers in moeilijkheden. Vanuit de sociale dienst van het OCMW kunnen er, in samenspraak met de ondernemer, dossiers worden overgedragen naar Dyzo vzw. Tot op heden gebeurde dit zonder samenwerkingsovereenkomst en werd per overgedragen dossier een administratieve kost van € 250 betaald aan Dyzo vzw. De afspraken hieromtrent worden geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst en aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.

      Feiten en context

      Dyzo vzw begeleidt ondernemers in moeilijkheden volgens de noden van elke ondernemer.
      De activiteiten betreffen voornamelijk:

      • Ondersteuning via individuele ondernemers
      • Besprekingen en ondersteuning van tussenpersonen
      • Sensibilisering van de maatschappij
      • Onderzoek van het doelpubliek
      • Beleidsaanbevelingen verstrekken aan verscheidene overheden en steakholders.

      Dyzo vzw is erkend en wordt gesubsidieerd door de Vlaamse en Europese overheid.

      Bij het OCMW worden ook hulpvragen door ondernemers gesteld. De regelgeving rond zelfstandige beroepen is bijzonder complex en staat nergens op een eenvoudige manier gebundeld. Om advies op maat te kunnen verlenen of om een correct zicht te krijgen op de financiële situatie, is een samenwerking met Dyzo vzw aangeraden.

      Na doorverwijzing gebeurt de begeleiding door de medewerker(s) van Dyzo vzw. Ze verstrekt aan de persoon in kwestie informatie en advies omtrent zijn of haar rechten, plichten, wettelijke mogelijkheden,…

      Dyzo vzw zal de persoon in kwestie ook helpen met het uitvoeren van bepaalde prestaties (niet exhaustieve opsomming):

      • Aanvraag vrijstelling (of kwijtschelding van de intresten) van sociale bijdragen
      • Aangifte faillissement via www.regsol.be 
      • Aanvraag vervangingsinkomen (overbruggingsrecht,…)

      De gevolgen van de genomen beslissing(en) liggen steeds bij de persoon zelf (en dus niet bij Dyzo vzw), die er ook de gevolgen (juridisch, sociaalrechtelijk,…) van draagt. Dyzo vzw kan de persoon in kwestie voorafgaand aan de prestaties ook vragen om een opdrachtbrief te tekenen, waarin de taak/opdracht van Dyzo vzw duidelijk wordt omschreven. Indien de medewerker van Dyzo vzw niet gelooft in (de haalbaarheid van) de continuering van de onderneming, zal dit ook zo gecommuniceerd worden aan (1) de persoon in kwestie en (2) het OCMW. Indien de adviezen van Dyzo vzw niet systematisch opgevolgd worden of indien de persoon in kwestie onvoldoende meewerkt (informatie aanreiken,…), kan Dyzo vzw na voorafgaand overleg met het Sociaal Huis/het OCMW/de gemeente de begeleiding stopzetten.

      Naast dossieroverdracht kunnen de medewerkers van het OCMW ook Dyzo vzw inschakelen bij de uitoefening van hun functie waar het de problematiek van de doelgroep betreft (zowel bij de behandeling van individuele dossiers als algemeen zoals wetgeving,…).

      Juridische grond

      Het Decreet lokaal sociaal beleid.

      Financiële gevolgen

      Kostprijs van € 250 per begeleiding.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst goed:

      Tussen de ondergetekenden:

      Het OCMW Bonheiden waarvan de zetel gevestigd is te Baxbos 15-17, 2820 Bonheiden, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lode Van Looy, voorzitter vast bureau en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur  hierna genoemd ‘OCMW‘.

      en

      Dyzo vzw (ondernemingsnummer 0554 898 792), waarvan de zetel gevestigd is Willebroekkaai 37 te 1000 Brussel, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Olivier Delaere (directeur), hierna genoemd ‘Dyzo’,

      wordt overeengekomen als volgt:

      Artikel 1     

      In het kader van de samenwerking met het OCMW verbindt Dyzo er zich toe om:

        • De doelgroep (=(ex-)ondernemers in moeilijkheden of gezinsleden die moeilijkheden ondervinden ten gevolge van die onderneming) aangemeld door het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente/de stad te begeleiden volgens de modaliteiten bepaald in artikel 2 en 3.
        • Het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente op de hoogte te houden van het verdere verloop van de begeleiding van de personen in kwestie.
        • Ook rechtstreeks aangemelde hulpvragen van inwoners van Bonheiden op te nemen, zonder enige verplichting daarover persoonsgebonden gegevens te melden aan het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente, behoudens uitdrukkelijke opdracht of toestemming van de klant.
        • Ondersteuning per email of telefonisch te bieden aan de personeelsleden van het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente bij de uitoefening van hun functie waar het de problematiek van de doelgroep betreft (zowel bij de behandeling van individuele dossiers als algemeen zoals wetgeving,…).
        • In afspraak met het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente, de dienstverlening en het engagement van Dyzo vzw bekend te maken in de gemeente/de stad, bijvoorbeeld via folders; artikels in de gemeentelijke infokrant;…

      Artikel 2      

      In het kader van deze samenwerkingsovereenkomst verbindt OCMW er zich toe om:

        • Dyzo - in situaties die het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente als passend beoordeelt - in te schakelen voor het opnemen van een begeleiding. Die begeleiding wordt uitdrukkelijk besteld per email (via info@dyzo.be) door het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente. In deze situaties besteedt het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente de begeleiding van de persoon in kwestie uit aan Dyzo.
        • Dyzo te betalen voor deze begeleidingen (€ 250 per begeleiding, alles inbegrepen, Dyzo vzw is niet BTW-plichtig). Dyzo zal hiertoe bij de start van elke opdracht een factuur sturen naar het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente/de stad. Indien de persoon in kwestie (minstens) één jaar na het laatste contact in het kader van de begeleiding opnieuw opduikt met een gewijzigde situatie, kan Dyzo opnieuw € 250 factureren (nieuwe begeleiding). Deze kostprijs van  € 250 kan door het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente nooit doorgerekend worden aan de persoon die begeleid wordt.
        • De onthaalmedewerkers, maatschappelijk werk(st)ers, juristen,… van het Sociaal Huis/OCMW/de gemeente te informeren over de mogelijkheid om ondernemers in moeilijkheden, gefailleerden en allen die nog problematiek overhouden aan een vroegere zelfstandige activiteit, voor begeleiding door te verwijzen naar Dyzo.
        • Dyzo op de hoogte te houden van belangrijke evoluties (mobiliteit, fiscaliteit,…) in de gemeente Bonheiden met betrekking tot de omkadering van ondernemers of die invloed (kunnen) hebben op de problematiek van ondernemers.

      Artikel 3

      De begeleiding gebeurt door de medewerker(s) van Dyzo. Dyzo v.z.w. verstrekt aan de persoon in kwestie informatie en advies omtrent zijn of haar rechten, plichten, wettelijke mogelijkheden,…

      Dyzo zal de persoon in kwestie ook helpen met het uitvoeren van bepaalde prestaties (niet exhaustieve opsomming):

        • Aanvraag vrijstelling (of kwijtschelding van de intresten) van sociale bijdragen
        • Aangifte faillissement via www.regsol.be
        • Aanvraag vervangingsinkomen (overbruggingsrecht,…)

      De gevolgen van de genomen beslissing(en) liggen steeds bij de persoon zelf (en dus niet bij Dyzo), die er ook de gevolgen (juridisch, sociaalrechtelijk,…) van draagt. Dyzo kan de persoon in kwestie voorafgaand aan de prestaties ook vragen om een opdrachtbrief te tekenen, waarin de taak, opdracht van Dyzo duidelijk wordt omschreven.

      Indien de medewerker van Dyzo niet gelooft in (de haalbaarheid van) de continuering van de onderneming, zal dit ook zo gecommuniceerd worden aan (1) de persoon in kwestie en (2) OCMW.

      Indien de adviezen van Dyzo niet systematisch opgevolgd worden of indien de persoon in kwestie onvoldoende meewerkt (informatie aanreiken,…), kan Dyzo na voorafgaand overleg met OCMW de begeleiding stopzetten.

      Artikel 4

      Beide partijen verbinden zich er toe om op regelmatige basis de samenwerking te evalueren. Op vraag van één van de partijen, wordt binnen de zes weken een afspraak belegd.

      Artikel 5

      De overeenkomst gaat in vanaf 01/06/2022 en wordt afgesloten voor onbepaalde duur.

      Elke partij kan er een einde aan stellen mits de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen ten minste drie maanden voor de jaarlijkse vervaldag. De jaarlijkse vervaldag wordt vastgesteld op 31 december.

      Artikel 6

      Exoneratieclausule: Dyzo vzw kan op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor de door haar verstrekte informatie, haar verstrekte adviezen en haar handelingen tijdens de begeleidingen van de (ex-) ondernemers in moeilijkheden.

      Artikel 2 - Machtigt de voorzitter van het vast bureau de overeenkomst namens de raad voor maatschappelijk welzijn te ondertekenen.

De voorzitter sluit de zitting op 25/05/2022 om 20:08.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Yves Goovaerts
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn