De voorzitter opent de zitting op 25/05/2022 om 20:00.
Daan Versonnen, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, is aanwezig vanaf de behandeling van de varia-punten.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/04/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
27/04/2022: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/04/2022 goed.
Ter zitting van 28/04/2021 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn nogmaals aan te passen wat betreft:
In zitting van 28/04/2021 ging de raad voor maatschappelijk welzijn akkoord met de voorgestelde aanpassingen en vulde ter zitting artikel hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan met de "verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's", waar alle gemeenteraadsleden lid van zijn en de burgemeester voorzitter van is. Het Agentschap Binnenlands Bestuur merkte op dat de aanduiding van de burgemeester als voorzitter van deze commissie, in strijd is met artikel 37,§4 van het Decreet over het lokaal bestuur. Er dient dus een andere voorzitter, die geen lid is van het college van burgemeester en schepenen, te worden aangeduid voor de verenigde gemeenteraadscommissie.
Daarnaast dient, volgens artikel 20 van het Decreet over het lokaal bestuur, het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn (gemeenteraad) ook te bepalen of de raad digitaal en/of hybride kan vergaderen alsook de wijze waarop dit gebeurt.
Het fysiek vergaderen blijft het uitgangspunt, men kan enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement. Het lokaal bestuur is volledig vrij om al dan niet te voorzien in de mogelijkheid van digitaal en/of hybride vergaderen. Er kan ook geopteerd worden om enkel te voorzien in de mogelijkheid van digitaal vergaderen of enkel in de mogelijkheid van hybride vergaderen. De democratische principes die voor een fysieke vergadering gelden, blijven van toepassing en moeten gegarandeerd zijn bij digitale en hybride vergaderingen. Er wordt geopteerd de optie 'digitaal' op te nemen in het huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn dient bijgevolg aangepast te worden.
Artikel 1 - Neemt kennis van de opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur over hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2 - Duidt in plaats van burgemeester Lode Van Looy, gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven aan als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's.
Artikel 3 - Past hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan, als volgt:
HOOFDSTUK 10. GEMEENTERAADSCOMMISSIES
Artikel 36.
§1. De gemeenteraad richt volgende gemeenteraadscommissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
Artikel 4 - Voegt een artikel 4 toe aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn toe als volgt:
Artikel 4
§1 De vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadscommissies vinden in principe fysiek plaats. In uitzonderlijke omstandigheden kan afgeweken worden van het fysieke vergaderen en kan beslist worden om, naar gelang de omstandigheid, digitaal te vergaderen. In geval van digitaal vergaderen nemen alle leden van de vergadering deel op digitale wijze.
§2 De digitale raad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. De gemeentelijke website communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
§3 Een digitale vergadering kan doorgaan als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
1° ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
2° de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
3° de voorzitter is in staat om de orde te handhaven;
4° bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend.
Artikel 5 - Pas de nummering aan vanaf artikel 4 (4 wordt 5, 5 wordt 6, enzovoorts) alsook alle verwijzingen naar de artikelen in de rest van de tekst.
Artikel 6 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2021 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (Decreet over het lokaal bestuur – Art. 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260 bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening van het dienstjaar 2021/deel OCMW vast als volgt:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
Dyzo vzw ondersteunt ondernemers in moeilijkheden. Vanuit de sociale dienst van het OCMW kunnen er, in samenspraak met de ondernemer, dossiers worden overgedragen naar Dyzo vzw. Tot op heden gebeurde dit zonder samenwerkingsovereenkomst en werd per overgedragen dossier een administratieve kost van € 250 betaald aan Dyzo vzw. De afspraken hieromtrent worden geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst en aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
Dyzo vzw begeleidt ondernemers in moeilijkheden volgens de noden van elke ondernemer.
De activiteiten betreffen voornamelijk:
Dyzo vzw is erkend en wordt gesubsidieerd door de Vlaamse en Europese overheid.
Bij het OCMW worden ook hulpvragen door ondernemers gesteld. De regelgeving rond zelfstandige beroepen is bijzonder complex en staat nergens op een eenvoudige manier gebundeld. Om advies op maat te kunnen verlenen of om een correct zicht te krijgen op de financiële situatie, is een samenwerking met Dyzo vzw aangeraden.
Na doorverwijzing gebeurt de begeleiding door de medewerker(s) van Dyzo vzw. Ze verstrekt aan de persoon in kwestie informatie en advies omtrent zijn of haar rechten, plichten, wettelijke mogelijkheden,…
Dyzo vzw zal de persoon in kwestie ook helpen met het uitvoeren van bepaalde prestaties (niet exhaustieve opsomming):
De gevolgen van de genomen beslissing(en) liggen steeds bij de persoon zelf (en dus niet bij Dyzo vzw), die er ook de gevolgen (juridisch, sociaalrechtelijk,…) van draagt. Dyzo vzw kan de persoon in kwestie voorafgaand aan de prestaties ook vragen om een opdrachtbrief te tekenen, waarin de taak/opdracht van Dyzo vzw duidelijk wordt omschreven. Indien de medewerker van Dyzo vzw niet gelooft in (de haalbaarheid van) de continuering van de onderneming, zal dit ook zo gecommuniceerd worden aan (1) de persoon in kwestie en (2) het OCMW. Indien de adviezen van Dyzo vzw niet systematisch opgevolgd worden of indien de persoon in kwestie onvoldoende meewerkt (informatie aanreiken,…), kan Dyzo vzw na voorafgaand overleg met het Sociaal Huis/het OCMW/de gemeente de begeleiding stopzetten.
Naast dossieroverdracht kunnen de medewerkers van het OCMW ook Dyzo vzw inschakelen bij de uitoefening van hun functie waar het de problematiek van de doelgroep betreft (zowel bij de behandeling van individuele dossiers als algemeen zoals wetgeving,…).
Het Decreet lokaal sociaal beleid.
Kostprijs van € 250 per begeleiding.
Artikel 1 - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst goed:
Tussen de ondergetekenden:
Het OCMW Bonheiden waarvan de zetel gevestigd is te Baxbos 15-17, 2820 Bonheiden, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lode Van Looy, voorzitter vast bureau en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur hierna genoemd ‘OCMW‘.
en
Dyzo vzw (ondernemingsnummer 0554 898 792), waarvan de zetel gevestigd is Willebroekkaai 37 te 1000 Brussel, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Olivier Delaere (directeur), hierna genoemd ‘Dyzo’,
wordt overeengekomen als volgt:
Artikel 1
In het kader van de samenwerking met het OCMW verbindt Dyzo er zich toe om:
Artikel 2
In het kader van deze samenwerkingsovereenkomst verbindt OCMW er zich toe om:
Artikel 3
De begeleiding gebeurt door de medewerker(s) van Dyzo. Dyzo v.z.w. verstrekt aan de persoon in kwestie informatie en advies omtrent zijn of haar rechten, plichten, wettelijke mogelijkheden,…
Dyzo zal de persoon in kwestie ook helpen met het uitvoeren van bepaalde prestaties (niet exhaustieve opsomming):
De gevolgen van de genomen beslissing(en) liggen steeds bij de persoon zelf (en dus niet bij Dyzo), die er ook de gevolgen (juridisch, sociaalrechtelijk,…) van draagt. Dyzo kan de persoon in kwestie voorafgaand aan de prestaties ook vragen om een opdrachtbrief te tekenen, waarin de taak, opdracht van Dyzo duidelijk wordt omschreven.
Indien de medewerker van Dyzo niet gelooft in (de haalbaarheid van) de continuering van de onderneming, zal dit ook zo gecommuniceerd worden aan (1) de persoon in kwestie en (2) OCMW.
Indien de adviezen van Dyzo niet systematisch opgevolgd worden of indien de persoon in kwestie onvoldoende meewerkt (informatie aanreiken,…), kan Dyzo na voorafgaand overleg met OCMW de begeleiding stopzetten.
Artikel 4
Beide partijen verbinden zich er toe om op regelmatige basis de samenwerking te evalueren. Op vraag van één van de partijen, wordt binnen de zes weken een afspraak belegd.
Artikel 5
De overeenkomst gaat in vanaf 01/06/2022 en wordt afgesloten voor onbepaalde duur.
Elke partij kan er een einde aan stellen mits de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen ten minste drie maanden voor de jaarlijkse vervaldag. De jaarlijkse vervaldag wordt vastgesteld op 31 december.
Artikel 6
Exoneratieclausule: Dyzo vzw kan op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor de door haar verstrekte informatie, haar verstrekte adviezen en haar handelingen tijdens de begeleidingen van de (ex-) ondernemers in moeilijkheden.
Artikel 2 - Machtigt de voorzitter van het vast bureau de overeenkomst namens de raad voor maatschappelijk welzijn te ondertekenen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/05/2022 om 20:08.
Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Yves Goovaerts
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn