De dienst omgeving wordt regelmatig geconfronteerd met langdurige afwezigheden van medewerkers, waardoor de werking van de dienst in het gedrang komt. Het oplopen van vertragingen bij de dossierafhandeling, kan leiden tot stilzwijgende weigeringen. Om dit te vermijden is ondersteuning van de dienst noodzakelijk.
IGEMO kan professionele ondersteuning bieden. Zij hebben hiervoor ook een standaard raamovereenkomst ter beschikking, zodat bij noodwendigheden snel kan ingegrepen worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit raamcontract voor ondersteuning van de dienst omgeving goed te keuren.
Op 26/08/2023 sluit de gemeenteraad een raamovereenkomst met IGEMO af voor de ondersteuning van de dienst omgeving voor een periode van 3 jaar. Deze overeenkomst is intussen afgelopen.
Sinds oktober 2023 is één van de dossierbehandelaars van omgevingsvergunningsaanvragen met ziekteverlof, nog minstens tot eind januari 2024. Het is niet zeker of deze medewerker nadien terug voltijds aan de slag kan gaan. Ondersteuning van de dienst is noodzakelijk.
Gezien de vele deadlines die het procesverloop van de omgevingsvergunningen bevatten, is het aangewezen dat in uitzonderlijke situaties en wanneer stilzwijgende weigeringen dreigen, snel beroep kan gedaan worden op externe hulp om erger te voorkomen.
De prestaties van IGEMO worden gefactureerd op basis van de werkelijk gepresteerde uren aan een uurloontarief van:
Bovenvermelde prijzen zijn de uurloontarieven voor het jaar 2024.
De uurloontarieven worden op 1 januari van elk jaar geactualiseerd op basis van enerzijds de evolutie van de spilindex (loonindexatie) en anderzijds de loopbaanevolutie (samen 4,5% op jaarbasis).
Onder prestaties wordt o.a. begrepen: de effectieve prestaties in functie van de opdracht, alsook de eventuele verplaatsingstijd vanaf IGEMO naar externe locaties.
Indien er externe kosten zijn (bv. scan of kopiewerk), zal dit steeds op voorhand met de gemeente worden besproken. De externe kosten worden integraal doorgerekend aan de gemeente.
De gemeente wordt door IGEMO aan het einde van iedere maand verzocht om een negatieve balans van de projectrekening aan te zuiveren tot nul euro (€ 0,00). Bij het afsluiten van de opdracht wordt het effectief aantal opgenomen budget aan de gemeente meegedeeld.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2023/00284 van Financiele dienst van 04 december 2023
Enig artikel - Keurt de raamovereenkomst met IGEMO houdende de ondersteuning van de dienst omgeving van de gemeente Bonheiden goed, waarvan de tekst luidt als volgt:
RAAMOVEREENKOMST HOUDENDE DE ONDERSTEUNING VAN DE DIENST OMGEVING VAN DE GEMEENTE BONHEIDEN
OVEREENKOMST IGEMO – BONHEIDEN
Tussen de ondertekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die de vorm van een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door Seppe Jacobs, Clustermanager;
Hierna “IGEMO” genoemd en
Anderzijds
De gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, burgemeester, en mevrouw Ethel van den Wijngaert, Algemeen directeur;
Hierna “de gemeente” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
De gemeente sluit een raamovereenkomst af met IGEMO voor het ondersteunen van de gemeentelijke dienst omgeving (dienst milieu en stedenbouw / ruimtelijke ordening) op juridisch, technisch en administratief vlak.
IGEMO stelt de expertise die binnen de organisatie aanwezig is ter beschikking van de lokale besturen om de dienst omgeving te ondersteunen.
De raamovereenkomst gaat uit van een duurzame samenwerking tussen IGEMO en de gemeente. Dit wil zeggen dat de taken worden uitgevoerd hetzij door de gemeente, hetzij door IGEMO.
De bepalingen van onderhavige overeenkomst zullen van toepassing zijn telkens wanneer de gemeente een bestelling plaats bij IGEMO voor het leveren van diensten.
ARTIKEL 2: OPDRACHTOMSCHRIJVING
De opdracht omvat ondersteuning op juridisch, technisch en administratief vlak inzake milieu, ruimtelijke ordening en stedenbouw.
Deze ondersteuning kan omvatten:
De bovenstaande lijst is niet-limitatief en exemplarisch. De effectieve inhoud van een ondersteuningsopdracht wordt met het lokaal bestuur vastgelegd bij het plaatsen van een bestelling conform artikel 3.
IGEMO behoudt zich het recht voor om taken die indruisen tegen de belangen van IGEMO te weigeren.
ARTIKEL 3: UNIEKE CONTACTPERSOON (SPOC)
Voor het beheren van de raamovereenkomst en het organiseren en opvolgen van de ondersteuningstaken stelt IGEMO een unieke contactpersoon (SPOC) aan. De SPOC aanvaardt de taken en opdrachten die de gemeente op afroep toevertrouwt aan IGEMO en draagt er zorg voor dat de medewerker met de juiste expertise en/of competenties wordt ingezet om de taak of opdracht tot een goed einde te brengen.
Ook de gemeente duidt voor het beheren van de raamovereenkomst een unieke contactpersoon aan.
ARTIKEL 4: PLAATSEN VAN EEN BESTELLING
Voor het bestellen van diensten in het kader van deze raamovereenkomst is de volgende procedure van toepassing.
De SPOC zal met de feedback rekening houden bij het uitvoeren van volgende bestellingen.
ARTIKEL 5: KOSTPRIJS
De prestaties van IGEMO worden gefactureerd op basis van de werkelijk gepresteerde uren aan een uurloontarief van:
Bovenvermelde prijzen zijn de uurloontarieven voor het jaar 2024.
De uurloontarieven worden op 1 januari van elk jaar geactualiseerd op basis van enerzijds de evolutie van de spilindex (loonindexatie) en anderzijds de loopbaanevolutie (samen 4,5% op jaarbasis).
Onder prestaties wordt o.a. begrepen: de effectieve prestaties in functie van de opdracht, alsook de eventuele verplaatsingstijd vanaf IGEMO naar externe locaties.
Indien er externe kosten zijn (bv. scan of kopie werk) zal dit steeds op voorhand met de gemeente worden besproken. De externe kosten worden integraal doorgerekend aan de gemeente.
ARTIKEL 6: PROJECTREKENING
Bij het voorstel tot ondersteuning wordt een inschatting gemaakt van de nodige tijdsbesteding (in uren) om de opdracht uit te voeren en het type expert.
De gemeente wordt door IGEMO aan het einde van iedere maand verzocht om een negatieve balans van de projectrekening aan te zuiveren tot nul EURO (0€). Bij het afsluiten van de opdracht wordt het effectief aantal opgenomen budget aan de gemeente meegedeeld.
IGEMO zal een gedetailleerd overzicht bijhouden van de projectrekening en dit ter beschikking stellen via SharePoint. De projectrekening van de gemeente wordt beheerd door de SPOC.
ARTIKEL 7: WIJZE VAN BETALING
Als een bestelde opdracht is afgelopen wordt een factuur opgemaakt op basis van een gedetailleerd overzicht van de in de voorbije periode gepresteerde uren en de vermelde uurloontarieven. Loopt de opdracht langer dan een kwartaal, wordt er per kwartaal een tussentijdse factuur opgemaakt.
De prestaties van de SPOC in het kader van deze raamovereenkomst worden per kwartaal gefactureerd.
Het gefactureerde bedrag wordt, indien voldoende saldo, na verzending van de factuur automatisch door de SPOC in mindering gebracht van de projectrekening. Een factuur “voldaan” wordt overgemaakt aan de gemeente.
ARTIKEL 8: EINDE VAN DE OVEREENKOMST
De overeenkomst heeft een duurtijd van 3 jaar.
ARTIKEL 9: WIJZIGINGEN
Beide partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, dan zal dit dadelijk tussen de beide partijen besproken worden teneinde de bepalingen van deze overeenkomst eventueel schriftelijk aan te passen.
ARTIKEL 10: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen zullen alles in het werk stellen om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het arrondissement Mechelen bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van 29/11/2023 in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens de gemeente
Lode Van Looy, burgemeester Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO
Ivan Blauwhoff, voorzitter Seppe Jacobs, clustermanager